Rozporządzenie delegowane 2022/2112 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi i zasady dotyczące wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako dostawca usług finansowania społecznościowego

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2022.287.5

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 listopada 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2112
z dnia 13 lipca 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi i zasady dotyczące wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako dostawca usług finansowania społecznościowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 16 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby zapewnić jednolity mechanizm, za pomocą którego właściwe organy mogą skutecznie wykonywać swoje uprawnienia w odniesieniu do wniosków o udzielenie zezwolenia składanych przez potencjalnych dostawców usług finansowania społecznościowego, należy określić wspólne standardowe formularze, wzory i procedury na potrzeby takich wniosków.

(2) Aby ułatwić komunikację między potencjalnym dostawcą usług finansowania społecznościowego a właściwym organem, właściwy organ powinien wyznaczyć punkt kontaktowy specjalnie na potrzeby procesu składania wniosków i powinien podać do publicznej wiadomości odpowiednie dane kontaktowe na swojej stronie internetowej.

(3) Aby umożliwić właściwemu organowi dokładną ocenę kompletności wniosku, w przypadku gdy właściwy organ żąda od potencjalnego dostawcy usług finansowania społecznościowego przekazania brakujących informacji, bieg terminu wyznaczonego na ocenę kompletności wniosku, o którym mowa w art. 12 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2020/1503, powinien zostać wstrzymany od dnia, w którym zwrócono się o takie informacje, do dnia otrzymania ich przez właściwy organ.

(4) Aby umożliwić właściwemu organowi ocenę, czy zmiany informacji podanych we wniosku o udzielenie zezwolenia mogą mieć wpływ na procedurę udzielenia zezwolenia, należy zobowiązać potencjalnych dostawców usług finansowania społecznościowego do informowania o takich zmianach bez zbędnej zwłoki. Ponadto konieczne jest ustanowienie, że terminy wyznaczone na ocenę informacji określone w art. 12 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2020/1503 mają zastosowanie od dnia przekazania właściwemu organowi przez wnioskodawcę zmienionych informacji.

(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(6) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(7) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wyznaczenie punktu kontaktowego

Właściwe organy wyznaczają punkt kontaktowy na potrzeby przyjmowania wniosków o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako dostawca usług finansowania społecznościowego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) 2020/1503. Właściwe organy aktualizują dane kontaktowe wyznaczonego punktu kontaktowego i podają je do publicznej wiadomości na swoich stronach internetowych.

Artykuł  2

Standardowy formularz

Potencjalni dostawcy usług finansowania społecznościowego składają wniosek o udzielenie zezwolenia przy użyciu standardowego formularza przedstawionego w załączniku.

Artykuł  3

Potwierdzenie odbioru

W terminie 10 dni roboczych od otrzymania wniosku i niezależnie od terminu określonego w art. 12 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2020/1503 na ocenę, czy wniosek jest kompletny zgodnie z tym artykułem, właściwy organ przesyła potencjalnemu dostawcy usług finansowania społecznościowego potwierdzenie odbioru wniosku w formie elektronicznej, papierowej lub w obu tych formach. Potwierdzenie odbioru zawiera dane kontaktowe osób, które będą rozpatrywać wniosek o udzielenie zezwolenia.

Artykuł  4

Zawieszenie biegu terminu w przypadku brakujących informacji

Jeżeli właściwy organ zażąda od potencjalnego dostawcy usług finansowania społecznościowego przekazania brakujących informacji zgodnie z art. 12 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2020/1503, bieg terminu wyznaczonego na ocenę kompletności wniosku zgodnie z tym artykułem zostaje wstrzymany od dnia zażądania takich informacji do dnia ich otrzymania.

Artykuł  5

Powiadamianie o zmianach

1. 
Potencjalny dostawca usług finansowania społecznościowego bez zbędnej zwłoki powiadamia właściwy organ o wszelkich zmianach informacji podanych we wniosku o udzielenie zezwolenia. Potencjalny dostawca usług finansowania społecznościowego przekazuje zaktualizowane informacje przy użyciu standardowego formularza przedstawionego w załączniku.
2. 
W przypadku przekazania przez potencjalnego dostawcę usług finansowania społecznościowego zaktualizowanych informacji termin określony w art. 12 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2020/1503 rozpoczyna bieg od dnia, w którym właściwy organ otrzymał te zaktualizowane informacje.
Artykuł  6

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

WNIOSEK O UDZIELENIE ZEZWOLENIA NA PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI JAKO DOSTAWCA USŁUG FINANSOWANIA SPOŁECZNOŚCIOWEGO

Informacje, które należy przekazać właściwemu organowi
Wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako dostawca usług finansowania społecznościowego
Informacje, które należy przekazać właściwemu organowi
PolePodpoleOpis
1Wnioskodawca1Pełna nazwa prawnaPełna nazwa prawna wnioskodawcy.
2Nazwa(-y) handlowa(-e)Nazwa handlowa lub nazwy handlowe, które mają być wykorzystywane do celów świadczenia usług finansowania społecznościowego.
3Adres strony internetowejAdres strony internetowej prowadzonej przez wnioskodawcę.
4Adres fizycznyAdres siedziby wnioskodawcy.
5Krajowy numer identyfikacyjny/ rejestracyjny

(jeśli dostępny)

Krajowy numer identyfikacyjny wnioskodawcy lub dowód rejestracji w krajowym rejestrze handlowym.
6Identyfikator podmiotu prawnego (jeśli dostępny)Identyfikator podmiotu prawnego wnioskodawcy.
2Imię i nazwisko oraz dane kontaktowe osoby odpowiedzialnej za złożenie wniosku1Imię i nazwiskoPełne imię (imiona) i nazwisko (nazwiska) osoby wyznaczonej do kontaktów.
2FunkcjaFunkcja lub tytuł osoby wyznaczonej do kontaktów ze strony wnioskodawcy lub status osoby niepowiązanej (np. konsultant, firma prawnicza) oraz potwierdzenie, że osoba ta jest uprawniona do złożenia wniosku.
3Adres do korespondencji (jeśli jest inny niż adres fizyczny wnioskodawcy)
4Numer telefonu
5Adres e-mail
3Forma prawnaNie dotyczyForma prawna założenia zgodnie z przepisami krajowymi.
4Umowa lub statut spółkiNie dotyczyUmowa lub statut spółki oraz akt założycielski, jeśli jest dostępny.
5Program działania określający rodzaje usług finansowania społecznościowego, które

wnioskodawca zamierza świadczyć, oraz platforma finansowania społecznościowego, którą zamierza on obsługiwać, w tym miejsce i sposób udostępniania ofert finansowania społecznościowego

1Informacje o rodzajach usług finansowania społecznościowegoWnioskodawca wskazuje:

a) usługi finansowania społecznościowego, które wnioskodawca zamierza świadczyć (zaznaczyć właściwe):

□ ułatwianie udzielania pożyczek, co obejmuje udostępnianie odpowiednich informacji, takich jak współczynniki niewykonania zobowiązań z tytułu pożyczek;

□ subemisja bez gwarancji przejęcia emisji w odniesieniu do zbywalnych papierów wartościowych i instrumentów dopuszczonych na potrzeby finansowania społecznościowego oraz przyjmowanie i przekazywanie zleceń w odniesieniu do tych zbywalnych papierów wartościowych i instrumentów dopuszczonych;

b) (w przypadku gdy wnioskodawca świadczy lub zamierza świadczyć usługi w zakresie ułatwiania udzielania pożyczek) informację, czy wnioskodawca zamierza świadczyć usługi w zakresie indywidualnego zarządzania portfelem pożyczek, w tym opis wewnętrznych zasad dotyczących prowadzenia takiej działalności oraz opis ustaleń umownych, które wnioskodawca zawrze z właścicielami projektów oraz z inwestorami (ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictw, których inwestorzy udzielą wnioskodawcy);

c) inne usługi lub działania, które potencjalny dostawca usług finansowania społecznościowego zamierza świadczyć (zaznaczyć właściwe):

□ przechowywanie aktywów;

□ usługi płatnicze;

□ wykorzystanie spółek celowych do świadczenia usług finansowania społecznościowego;

□ stosowanie punktowych ocen kredytowych względem projektów opartych na finansowaniu społecznościowym;

□ sugerowanie ceny lub wysokości oprocentowania ofert finansowania społecznościowego;

□ prowadzenie tablicy ogłoszeń;

□ tworzenie i prowadzenie funduszy zabezpieczających;

d) rodzaje ofert, które wnioskodawca planuje przedstawić (np. projekty oparte na pożyczkach, projekty oparte na udziałach, rodzaj sektora lub działalności gospodarczej, rodzaje inwestycji, które mają być oferowane na platformie finansowania społecznościowego, oraz rodzaje docelowych inwestorów);

e) procedurę wyboru określającą szczegółowe informacje na temat przyjętych metod wyboru ofert, które mają być przedstawione na platformie finansowania społecznościowego, w tym charakter i zakres badania należytej staranności przeprowadzonego w odniesieniu do właścicieli projektów;

f) zasady dotyczące upublicznienia ofert na platformie finansowania społecznościowego oraz sposobu informowania odpowiedniego właściciela projektu o inwestorach zainteresowanych projektem opartym na finansowaniu spo- łecznościowym;

g) wszelkie inne usługi/działania świadczone obecnie (lub takie, które mają być świadczone) przez wnioskodawcę, nieobjęte rozporządzeniem (UE) 2020/1503, które mogą być świadczone zgodnie z prawem unijnym lub krajowym, w tym odniesienia do odpowiednich zezwoleń i ich kopie (w stosownych przypadkach).

2Informacje dotyczące platformy finansowania społecznościowegoOpis:

a) zasad udostępniania informacji, o których mowa w art. 19 rozporządzenia (UE) 2020/1503, na stronie internetowej platformy finansowania społecznościowego wnioskodawcy, w tym odpowiednich rozwiązań informatycznych;

b) zasad mających na celu utworzenie z platformy finansowania społecznościowego publicznie dostępnego i niedyskryminującego internetowego systemu informacyjnego;

c) procedur i zasad dotyczących szybkiego, rzetelnego i sprawnego świadczenia usług finansowania społecznościowego, w tym opis:

(i) procedur przyjmowania i przekazywania zleceń klientów;

(ii) systemów przetwarzania takich zleceń;

(iii) sposobu, w jaki te procedury i zasady umożliwiają przyjmowanie, przekazywanie i realizację zleceń klientów na równych warunkach;

d) mechanizmów, które wnioskodawca planuje wdrożyć w celu ułatwienia przepływu informacji między właścicielem projektu a inwestorami lub między inwestorami, w stosownych przypadkach.
3Strategia marketingowaOpis strategii marketingowej, którą potencjalny dostawca usług finansowania społecznościowego planuje stosować w Unii, w tym wskazanie języków komunikatów marketingowych; wskazanie państw członkowskich, w których reklamy będą najbardziej widoczne w mediach, oraz przewidywanych środków komunikacji, które zostaną wykorzystane.
6Opis zasad zarządzania

i mechanizmów kontroli

wewnętrznej służących

zapewnieniu zgodności

z przepisami rozporządzenia (UE) 2020/1503, w tym procedur zarządzania ryzykiem i procedur księgowych

1Zasady zarządzaniaOpis:

a) wewnętrznej struktury wnioskodawcy (np. schemat organizacyjny itp.), ze wskazaniem podziału zadań i uprawnień oraz odpowiednich struktur raportowania, wdrożonych rozwiązań dotyczących kontroli oraz wszelkich innych użytecznych informacji dotyczących cech operacyjnych, polityki i procedur wnioskodawcy zapewniających skuteczne i ostrożne zarządzanie;

b) ewentualnego planu zatrudnienia pracowników na najbliższe trzy lata oraz względnego stanu jego realizacji lub wskazanie czynnie zatrudnionego personelu, który będzie odpowiedzialny za realizację usług.

2Mechanizmy kontroli wewnętrznejOpis mechanizmu kontroli wewnętrznej (takiego jak komórka nadzoru zgodności z prawem i funkcja zarządzania ryzykiem, jeżeli zostały ustanowione) wprowadzonego przez wnioskodawcę w celu monitorowania i zapewnienia zgodności jego procedur z rozporządzeniem (UE) 2020/1503, w tym informacje na temat sprawozdawczości wobec organu zarządzającego.
3Zarządzanie ryzykiemMapa ryzyka zidentyfikowanego przez wnioskodawcę oraz opis polityki i procedur zarządzania ryzykiem w celu identyfikacji ryzyka, zarządzania ryzykiem i monitorowania ryzyka związanego z działalnością, procesami i systemami wnioskodawcy, w tym:

a) opis wewnętrznych procesów i metod, o których mowa w art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/1503 (w stosownych przypadkach);

b) opis polityki funduszu zabezpieczającego, o którym mowa w art. 6 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) 2020/1503 (w stosownych przypadkach).
4Procedury księgoweOpis procedur księgowych, za pomocą których wnioskodawca rejestruje i zgłasza swoje informacje finansowe.
7Opis systemów, zasobów i procedur na potrzeby kontroli i ochrony systemu przetwarzania danychNie dotyczyKontrola i ochrona systemu przetwarzania danychOpis:

a) wewnętrznych zasad przyjętych w celu zapewnienia właściwego postępowania z danymi osobowymi i informacjami otrzymywanymi od inwestorów, w tym korzystania z chmur;

b) polityki zapobiegania nadużyciom oraz ochrony prywatności/danych osobowych;

c) miejsc, metod i zasad archiwizacji dokumentacji, w tym korzystania z chmur.

8Opis ryzyk operacyjnych1Ryzyka związane z infrastrukturą informatyczną i procedurami informatycznymiOpis zidentyfikowanych źródeł ryzyka operacyjnego oraz opis procedur, systemów i kontroli przyjętych przez wnioskodawcę w celu zarządzania tym ryzykiem operacyjnym (niezawodność systemu, bezpieczeństwo, integralność, prywatność itp.), takich jak:

a) procedury pozwalające uniknąć zakłóceń w pracy;

b) zainstalowane urządzenia do tworzenia kopii zapasowych;

c) środki ochrony przed atakami hakerów.

2Ryzyko związane z określeniem ofertyOpis narzędzi technicznych i zasobów ludzkich przeznaczonych do określania oferty, w szczególności do określania cen zgodnie z art. 4 ust. 4 lit. d) rozporządzenia (UE) 2020/1503.
3Ryzyka związane z usługami przechowywania aktywów

i usługami płatniczymi

(w stosownych przypadkach)

W przypadku gdy wnioskodawca zamierza świadczyć usługi przechowywania aktywów i usługi płatnicze - opis zidentyfikowanych źródeł ryzyka operacyjnego oraz opis procedur, systemów i kontroli przyjętych przez wnioskodawcę w celu zarządzania ryzykiem związanym z tymi usługami, w tym w przypadku gdy usługi te są świadczone przez osobę trzecią.
4Ryzyko związane z outsourcingiem funkcji operacyjnychW przypadku gdy wnioskodawca zamierza zlecać wykonywanie funkcji operacyjnych osobie trzeciej - opis zidentyfikowanych źródeł ryzyka operacyjnego oraz opis procedur, systemów i kontroli przyjętych przez wnioskodawcę w celu zarządzania tym ryzykiem operacyjnym.
5Wszelkie inne rodzaje ryzyka operacyjnego (w stosownych przypadkach)Opis wszelkich innych zidentyfikowanych źródeł ryzyka operacyjnego oraz opis procedur, systemów i kontroli przyjętych przez wnioskodawcę w celu zarządzania tym ryzykiem operacyjnym.
9Opis ostrożnościowych środków ochrony, jakimi wnioskodawca dysponuje zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2020/15031Ostrożnościowe środki ochronyKwota ostrożnościowych środków ochrony, jakimi dysponuje wnioskodawca w chwili składania wniosku o udzielenie zezwolenia, oraz opis założeń przyjętych przy jej określaniu.
2Fundusze własne

(w stosownych przypadkach)

Kwota ostrożnościowych środków ochrony pokrytych przez fundusze własne, o których mowa w art. 11 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2020/1503.
3Polisa ubezpieczeniowa (w stosownych przypadkach)Kwota ostrożnościowych środków ochrony wnioskodawcy objętych polisą ubezpieczeniową, o której mowa w art. 11 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2020/1503.
4Prognozowanie: obliczenia i planya) Obliczenia dotyczące prognozowanych ostrożnościowych środków ochrony wnioskodawcy na pierwsze trzy lata działalności;

b) prognozowane plany księgowe na pierwsze trzy lata działalności, w tym:

(i) prognozowany bilans;

(ii) prognozowane sprawozdanie z zysków lub strat lub rachunek zysków i strat;

c) założenia dotyczące planowania powyższej prognozy oraz objaśnienia do danych liczbowych.

5Planowanie ostrożnościowych

środków ochrony

Opis procedur planowania i monitorowania ostrożnościowych środków ochrony, jakimi dysponuje wnioskodawca.
10Dowód, że wnioskodawca spełnia wymogi dotyczące

ostrożnościowych środków

ochrony zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2020/1503.

1Fundusze własnea) Dokumentacja dotycząca sposobu obliczenia kwoty funduszy własnych przez wnioskodawcę zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2020/1503;

b) w przypadku istniejących przedsiębiorstw - zbadany przez biegłego rewidenta wyciąg z rachunku lub rejestru publicznego, potwierdzający wysokość funduszy własnych wnioskodawcy;

c) w przypadku przedsiębiorstw w trakcie procesu rejestracji - wydany przez bank wyciąg bankowy potwierdzający, że fundusze te są zdeponowane na rachunku bankowym wnioskodawcy.

2Polisa ubezpieczeniowaa) Kopia posiadanej polisy ubezpieczeniowejzawierającej wszystkie elementy niezbędne do spełnienia wymogów art. 11 ust. 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2020/1503, jeśli jest dostępna, lub

b) kopia wstępnej umowy ubezpieczenia zawierającej wszystkie elementy niezbędne do spełnienia wymogów art. 11 ust. 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2020/1503, podpisanej przez przedsiębiorstwo upoważnione do zawierania umów ubezpieczenia zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym.

11Opis planu ciągłości działaniaNie dotyczyPlan ciągłości działaniaOpis środków i procedur zapewniających, w przypadku upadłości potencjalnego dostawcy usług finansowania społecznościowego, ciągłość świadczenia usług krytycznych związanych z istniejącymi inwestycjami oraz należyte zarządzanie umowami między potencjalnym dostawcą usług finansowania społecznościowego a jego klientami, w tym, w stosownych przypadkach, postanowień dotyczących dalszejobsługi niespłaconych pożyczek i powiadamiania klientów oraz przekazywania informacji o zasadach przechowywania aktywów.
12Dowód dobrej opinii akcjonariuszy lub udziałowców posiadających - bezpośrednio lub pośrednio - co najmniej 20 % kapitału

zakładowego lub praw głosu

Podpola 1-10 należy wypełnić oddzielnie dla każdego z akcjonariuszy lub udziałowców posiadających - bezpośrednio lub pośrednio - co najmniej 20 % kapitału zakładowego lub praw głosu.
Jeżeli akcjonariusz lub udziałowiec posiadający co najmniej 20 % kapitału zakładowego lub praw głosu nie jest osobą fizyczną, podpola 8 i 9 należy wypełnić w odniesieniu do tej osoby prawnej oraz ponownie oddzielnie dla każdego członka organu zarządzającego i innych osób faktycznie kierujących działalnością.
1Schemat struktury własnościowejSchemat struktury własnościowej wnioskodawcy przedstawiający indywidualny udział akcjonariuszy lub udziałowców posiadających - bezpośrednio lub pośrednio - co najmniej 20 % kapitału zakładowego lub praw głosu.
2Nazwa/imię i nazwiskoa) W przypadku osób fizycznych należy podać pełne imię (imiona) i nazwisko (nazwiska);

b) w przypadku osób fizycznych należy podać numer krajowego dokumentu tożsamości (dowód osobisty lub paszport);

c) w przypadku osób prawnych należy podać nazwę prawną i formę prawną;

d) w przypadku osób prawnych należy podać krajowy numer identyfikacyjny/ rejestracyjny (jeśli jest dostępny)

3Data i miejsce urodzenia (w stosownych przypadkach)Data i miejsce urodzenia akcjonariuszy lub udziałowców będących osobami fizycznymi.
4Miejsce zamieszkania lub adres siedzibya) W przypadku osób fizycznych należy podać miejsce zamieszkania.

b) W przypadku osób prawnych należy podać adres siedziby.

5Dodatkowe informacje w przypadku osób prawnychW przypadku gdy akcjonariusz lub udziałowiec posiadający co najmniej 20 % kapitału zakładowego lub praw głosu jest osobą prawną, pełna lista członków organu zarządzającego i osób, które faktycznie kierują jego działalnością, ich imiona i nazwiska, data i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania, numer krajowego dokumentu tożsamości, jeśli jest dostępny.
6Wysokość udziałuWysokość kapitału zakładowego lub praw głosu posiadanych przez daną osobę w wartości bezwzględnej i w wartości procentowej.

W przypadku pośredniego akcjonariusza lub udziałowca kwota ta odnosi się do posiadacza pośredniego.

7Informacje w przypadku posiadania pośredniego udziału kapitałowegoImię i nazwisko oraz dane kontaktowe osoby, za pośrednictwem której posiadane są kapitał zakładowy lub prawa głosu.
8Dowód dobrej opiniia) Dokument urzędowy lub inny równoważny dokument zgodny z prawem krajowym, potwierdzający braku wpisów w rejestrach karnych;

b) informacje o postępowaniach przygotowawczych lub postępowaniach karnych, a także o istotnych sprawach cywilnych i administracyjnych dotyczących naruszeń krajowych przepisów prawa handlowego, prawa dotyczącego niewypłacalności, prawa dotyczącego usług finansowych, prawa dotyczącego przeciwdziałania praniu pieniędzy, prawa dotyczącego zwalczania nadużyć finansowych lub wymogów z zakresu odpowiedzialności zawodowej, w szczególności w postaci dokumentu urzędowego (jeżeli - i w zakresie, w jakim - jest on dostępny w danym państwie członkowskim lub państwie trzecim) lub innego równoważnego dokumentu. W przypadku gdy w jednym z wyżej wymienionych obszarów zostały nałożone sankcje cywilne lub administracyjne, należy podać ich szczegółowy opis. W przypadku toczących się postępowań przygotowawczych lub postępowań karnych informacje mogą zostać przekazane w formie oświadczenia;

c) informacje na temat odmowy rejestracji, zezwolenia, członkostwa lub licencji na prowadzenie transakcji handlowych, działalności lub wykonywanie zawodu; bądź cofnięcia, unieważnienia lub wygaśnięcia takiej rejestracji, zezwolenia, członkostwa lub licencji; bądź informacje o wydaleniu przez organ regulacyjny lub rządowy, organ zawodowy lub stowarzyszenie zawodowe. Należy również dostarczyć informacje o wszelkich trwających procedurach związanych z powyższymi sytuacjami;

d) Informacje dotyczące zwolnienia z pracy związanego ze stanowiskami i zadaniami dotyczącymi zarządzania środkami finansowymi lub podobnych stosunków powierniczych oraz opis przyczyn takiego zwolnienia.

9Wcześniejsza (i bieżąca) ocenaInformacje o tym, czy ocena dobrej opinii akcjonariusza lub udziałowca została już przeprowadzona (lub jest przeprowadzana) przez inny właściwy organ lub inny organ na mocy innych przepisów finansowych, w tym nazwa tego organu oraz, w stosownych przypadkach, data i wynik oceny.
10Informacje o strukturze grupowej (w stosownych przypadkach)Informacje o tym, czy wnioskodawca jest:

a) jednostką zależną dostawcy usług finansowania społecznościowego posiadającego zezwolenie udzielone w innym państwie członkowskim;

b) jednostką zależną jednostki dominującej dostawcy usług finansowania społecznościowego posiadającego zezwolenie udzielone w innym państwie członkowskim;

c) kontrolowany przez te same osoby fizyczne lub prawne, które kontrolują dostawcę usług finansowania społecznościowego posiadającego zezwolenie udzielone w innym państwie członkowskim.

13Tożsamość osób fizycznych odpowiedzialnych za zarządzanie wnioskodawcą oraz dowód, że osoby fizyczne zaangażowane w zarządzanie wnioskodawcą cieszą się dobrą opinią i posiadają wiedzę, umiejętności

i doświadczenie wystarczające do zarządzania potencjalnym

dostawcą usług finansowania społecznościowego oraz że są zobowiązane poświęcać

wystarczająco dużo czasu na wykonywanie swoich obowiązków

Podpola 1-12 należy wypełnić oddzielnie dla każdej osoby fizycznej będącej członkiem organów zarządzających lub nadzorczych wnioskodawcy oraz dla każdej osoby fizycznej, która faktycznie kieruje działalnością.

Podpola 1-8 i 10-11 należy wypełnić oddzielnie dla każdej osoby fizycznej, która jest odpowiedzialna za wykonywanie funkcji kontroli wewnętrznej (jeśli została wyznaczona).

1Imię i nazwiskoPełne imię (imiona) i nazwisko (nazwiska) odpowiedniej osoby fizycznej.
2Numer dokumentu tożsamości/ paszportu
3Data i miejsce urodzenia
4Miejsce zamieszkania
5Adres do korespondencjiAdres do korespondencji, jeśli jest inny niż adres zamieszkania.
6Numer telefonu
7Adres e-mail
8StanowiskoStanowisko w organie zarządzającym lub organizacji wnioskodawcy, na którym osoba fizyczna jest lub będzie zatrudniona.
9Dowód dobrej opiniia) Dokument urzędowy lub inny równoważny dokument zgodny z prawem krajowym, potwierdzający braku wpisów w rejestrach karnych;

b) informacje o postępowaniach przygotowawczych lub postępowaniach karnych, a także o istotnych sprawach cywilnych i administracyjnych dotyczących naruszeń krajowych przepisów prawa handlowego, prawa dotyczącego niewypłacalności, prawa dotyczącego usług finansowych, prawa dotyczącego przeciwdziałania praniu pieniędzy, prawa dotyczącego zwalczania nadużyć finansowych lub wymogów z zakresu odpowiedzialności zawodowej, w szczególności w postaci dokumentu urzędowego (jeżeli - i w zakresie, w jakim - jest on dostępny w danym państwie członkowskim lub państwie trzecim) lub innego równoważnego dokumentu. W przypadku istnienia sankcji cywilnych lub administracyjnych w wyżej wymienionych obszarach należy podać ich szczegółowy opis. W przypadku toczących się postępowań przygotowawczych lub postępowań karnych informacje mogą zostać przekazane w formie oświadczenia;

c) informacje na temat odmowy rejestracji, zezwolenia, członkostwa lub licencji na prowadzenie transakcji handlowych, działalności lub wykonywanie zawodu; bądź cofnięcia, unieważnienia lub wygaśnięcia takiej rejestracji, zezwolenia, członkostwa lub licencji; bądź informacje o wydaleniu przez organ regulacyjny lub rządowy, organ zawodowy lub stowarzyszenie zawodowe. Należy również dostarczyć informacje o wszelkich trwających procedurach związanych z powyższymi sytuacjami;

d) Informacje dotyczące zwolnienia z pracy związanego ze stanowiskami i zadaniami dotyczącymi zarządzania środkami finansowymi lub podobnych stosunków powierniczych oraz opis przyczyn takiego zwolnienia;

10Curriculum vitaeCurriculum vitae ze wskazaniem:

a) odpowiedniego wykształcenia (w tym nazw i typów instytucji edukacyjnych, rodzaju i daty uzyskania dyplomów) oraz szkolenia zawodowego (w tym tematu szkolenia, typów instytucji edukacyjnych i daty ukończenia szkolenia);

b) odpowiedniego doświadczenia zawodowego (w sektorze finansowym i poza nim), w tym nazw wszystkich organizacji, dla których dana osoba pracowała, a także charakteru i okresu pełnienia wskazanych funkcji (należy podać daty rozpoczęcia i zakończenia) oraz powodu odejścia (nowa funkcja w ramach przedsiębiorstwa/grupy, odejście dobrowolne, odejście przymusowe lub wygaśnięcie uprawnień);

c) w przypadku stanowisk zajmowanych w ciągu ostatnich 10 lat, opisując to doświadczenie zawodowe, należy podać szczegółowe informacje na temat wszystkich posiadanych uprawnień i kontrolowanych obszarów działania.

Curriculum vitae może również zawierać szczegółowe informacje (imię i nazwisko, adres, numer telefonu, e-mail) dotyczące osób służących referencjami, z którymi właściwy organ może się skontaktować (to pole nie jest obowiązkowe).

11Czas, jaki należy poświęcić na wykonywanie obowiązkówInformacje na temat minimalnego czasu, który dana osoba poświęci na wykonywanie swoich funkcji u potencjalnego dostawcy usług finansowania społecznościowego (informacje w wymiarze rocznym i miesięcznym), w tym informacje na temat:

a) liczby funkcji dyrektorskich w spółkach finansowych i niefinansowych zajmowanych przez daną osobę w tym samym czasie;

b) funkcji dyrektorskich w organizacjach, które nie realizują celów głównie komercyjnych, zajmowanych przez daną osobę w tym samym czasie;

c) innejzewnętrznejdziałalności zawodowej oraz wszelkich innych funkcji i istotnej działalności, zarówno w sektorze finansowym, jak i poza nim.

12Wcześniejsza (lub bieżąca) ocena reputacji i doświadczeniaInformacje o tym, czy ocena dobrej opinii oraz wiedzy i doświadczenia osoby fizycznej została już przeprowadzona (lub jest przeprowadzana) przez inny właściwy organ lub inny organ na mocy innych przepisów finansowych, w tym data przeprowadzenia oceny, tożsamość tego organu oraz, w stosownych przypadkach, data i wynik tej oceny.
13Samoocena wiedzy, umiejętności i doświadczenia organu

zarządzającego jako całości

Szczegółowe informacje dotyczące wyniku oceny posiadania przez osoby fizyczne zaangażowane w zarządzanie potencjalnym dostawcą usług finansowania społecznościowego jako całość wiedzy, umiejętności i doświadczenia wystarczających do zarządzania potencjalnym dostawcą usług finansowania społecznościowego, dokonanej przez samego wnioskodawcę.
14Opis zasad wewnętrznych

stosowanych w celu

uniemożliwienia osobom,

o których mowa w art. 8 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2020/1503, uczestniczenia - w charakterze właścicieli projektów - w usługach finansowania społecznościowego oferowanych przez tego potencjalnego dostawcę usług finansowania

społecznościowego

Nie dotyczyProcedury wewnętrzne dotyczące konfliktu interesów właścicieli projektówOpis odpowiednich zasad wewnętrznych przyjętych przez wnioskodawcę.
15Opis zasad dotyczących

outsourcingu

Nie dotyczyInformacje o zasadach dotyczących outsourcingu.Opis:

a) funkcji operacyjnych, których wykonywanie wnioskodawca planuje zlecić, w tym usług w chmurze;

b) osób trzecich, którym zostaną zlecone funkcje operacyjne (jeśli są dostępne), w tym wskazanie ich lokalizacji oraz podsumowanie zasad dotyczących outsourcingu w przypadku, gdy osoba trzecia znajduje się w państwie trzecim (jeśli są dostępne);

c) wewnętrznych zasad dotyczących kontroli funkcji zleconych na zasadzie out- sourcingu i zasobów przeznaczonych na realizację tej kontroli;

d) umów o gwarantowanym poziomie usług zawartych z dostawcami usług.

16Opis procedur rozpatrywania skarg klientówNie dotyczyInformacje na temat rozpatrywania skargOpis przyjętych przez wnioskodawcę procedur rozpatrywania skarg klientów, z uwzględnieniem ram czasowych, w których potencjalni skarżący zostaną powiadomieni o decyzji w sprawie skargi, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2022/2117 (1)
17Potwierdzenie tego, czy potencjalny wnioskodawca zamierza świadczyć usługi płatnicze samodzielnie lub za pośrednictwem osoby trzeciej, na podstawie dyrektywy

Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 (2), czy zgodnie z art. 10 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2020/1503

Nie dotyczyInformacje o usługach płatniczych1. Wnioskodawca informuje właściwy organ, czy usługi płatnicze będą świadczone (zaznaczyć właściwe):

□ Samodzielnie przez wnioskodawcę. Jeżeli tak, wnioskodawca przedstawia informacje o stosownym zezwoleniu na prowadzenie działalności jako dostawca usług płatniczych zgodnie z dyrektywą (UE) 2015/2366.

□ Za pośrednictwem upoważnionej osoby trzeciej. Jeżeli tak, wnioskodawca wskazuje imię i nazwisko/nazwę osoby trzeciej oraz przekazuje kopię podpisanej umowy z osobą trzecią, zawierającej wszystkie elementy niezbędne do spełnienia wymogów rozporządzenia (UE) 2020/1503, o ile jest dostępna, lub kopię umowy wstępnej z osobą trzecią, zawierającej wszystkie elementy niezbędne do spełnienia wymogów rozporządzenia (UE) 2020/1503, podpisanej przez osobę trzecią upoważnioną do świadczenia usług płatniczych zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym.

□ Zgodnie z zasadami, o których mowa w art. 10 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2020/1503, zapewniającymi, aby właściciele projektów akceptowali finansowanie projektów opartych na finansowaniu społecznościo- wym, lub jakąkolwiek inną płatność, wyłącznie za pośrednictwem dostawcy usług płatniczych zgodnie z dyrektywą (UE) 2015/2366. Jeżeli tak, wnioskodawca przedstawia opis takich zasad.

2. Wnioskodawca załącza opis ustanowionych procedur i systemów, za pomocą których środki od inwestorów będą przesyłane do właściciela projektu i za pomocą których inwestorzy będą otrzymywać wynagrodzenie za zainwestowany kapitał.

18Procedury służące weryfikacji kompletności, prawidłowości

i jasności informacji zawartych w arkuszu kluczowych informacji inwestycyjnych

Nie dotyczyProcedury dotyczące arkusza kluczowych informacji

inwestycyjnych

Opis odpowiednich procedur przyjętych przez wnioskodawcę.
19Procedury w odniesieniu do limitów inwestycyjnych dla inwestorów niedoświadczonych, o których mowa w art. 21 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2020/1503Nie dotyczyProcedury dotyczące limitów inwestycyjnych dla inwestorów niedoświadczonych1. Wnioskodawca przedstawia opis procedur przyjętych w celu:

a) przeprowadzania oceny, czy i które oferowane usługi finansowania społecznościowego są odpowiednie, w tym opis informacji, o jakie zwrócono się do inwestorów niedoświadczonych, dotyczących ich doświadczenia, celów inwestycyjnych, sytuacji finansowej i podstawowego zrozumienia ryzyka związanego z inwestowaniem w ogóle oraz z inwestowaniem w rodzaje inwestycji oferowanych na platformie finansowania społecznościowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2020/1503;

b) przeprowadzania symulacji, o której mowa w art. 21 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2020/1503, wymaganej od potencjalnych inwestorów niedoświadczonych, dotyczącej ich zdolności do ponoszenia strat;

c) udzielania informacji, o których mowa w art. 21 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2020/1503.

2. Wnioskodawca przedstawia opis przyjętych przez wnioskodawcę procedur w odniesieniu do limitów inwestycyjnych dla inwestorów niedoświadczonych, w tym opis treści ostrzeżenia o ryzyku oraz zasad dotyczących uzyskania od inwestora wyraźnej zgody.

(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/2117 z dnia 13 lipca 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi, standardowe formaty i procedury dotyczące rozpatrywania skarg (Zob. s. 42 niniejszego Dziennika Urzędowego).

(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 35).

1 Dz.U. L 347 z 20.10.2020, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.