Rozporządzenie delegowane 2022/1398 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w celu uwzględnienia postępu technicznego i zmian regulacyjnych odnośnie do poprawek do regulaminów dotyczących pojazdów, przyjętych w kontekście Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2022.213.1

Akt jednorazowy
Wersja od: 16 sierpnia 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/1398
z dnia 8 czerwca 2022 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w celu uwzględnienia postępu technicznego i zmian regulacyjnych odnośnie do poprawek do regulaminów dotyczących pojazdów, przyjętych w kontekście Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3 i 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wymieniono, między innymi, regulamin ONZ nr 14 2 , regulamin ONZ nr 17 3 , regulamin ONZ nr 29 4 , regulamin ONZ nr 44 5 , regulamin ONZ nr 45 6 , regulamin ONZ nr 48 7 ,

regulamin ONZ nr 80 8 , regulamin ONZ nr 94 9 , regulamin ONZ nr 95 10 , regulamin ONZ nr 118 11 , regulamin ONZ nr 122 12 , regulamin ONZ nr 126 13 , regulamin ONZ nr 127 14 , regulamin ONZ nr 135 15 , regulamin ONZ nr 137 16 , regulamin ONZ nr 141 17  oraz regulamin ONZ nr 142 18 . Wszystkie wymienione regulaminy zostały zmienione przez Światowe Forum na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych ("WP.29 EKG ONZ"). Należy zatem zaktualizować wykaz w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 w celu odzwierciedlenia tych zmian.

(2) WP.29 EKG ONZ przyjęło również szereg nowych regulaminów, do których Unia przystąpiła i których stosowanie jest obowiązkowe. Są to w szczególności: regulamin ONZ nr 145 19 , regulamin ONZ nr 148 20 , regulamin ONZ nr 149 21 , regulamin ONZ nr 150 22 , regulamin ONZ nr 151 23 , regulamin ONZ nr 152 24 , regulamin ONZ nr 153 25 , regulamin ONZ nr 155 26 , regulamin ONZ nr 157 27 , regulamin ONZ nr 158 28 , regulamin ONZ nr 159 29 , regulamin ONZ nr 161 30 , regulamin ONZ nr 162 31  oraz regulamin ONZ nr 163 32 . Należy zatem uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 odniesienia do wspomnianych regulaminów.

(3) Regulamin ONZ nr 0 dotyczący międzynarodowej homologacji typu całego pojazdu 33  został przyjęty w celu zmniejszenia barier w handlu między Umawiającymi się Stronami EKG ONZ oraz zapewnienia zwiększonego poziomu pewności producentom pojazdów ubiegającym się o uznanie ich homologacji typu w tych Umawiających się Stronach. Unia jest Umawiającą się Stroną stosującą regulamin ONZ nr 0. Aby uznać uniwersalną międzynarodową homologację typu całego pojazdu za równoważną z homologacją typu UE, należy uwzględnić wersje regulaminów ONZ wymienione w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144.

(4) Załącznik II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 zawiera wykaz wymogów, które pojazdy, układy, komponenty i oddzielne zespoły techniczne powinny spełniać zgodnie z art. 4 ust. 5 i art. 5 ust. 3 tego rozporządzenia. Załącznik ten nie zawiera jednak odniesień do aktów prawnych ustanawiających szczegółowe wymogi techniczne w odniesieniu do zaawansowanych systemów hamowania awaryjnego z wykorzystaniem systemów wykrywania pieszych i rowerzystów, systemów ostrzegania przed możliwością zderzenia z pieszymi lub rowerzystami, systemów informujących o martwym polu, systemów awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, wykrywania obiektów przy cofaniu, awaryjnego sygnału stopu i rejestratorów danych na temat zdarzeń. Konieczne jest zatem dodanie w tym załączniku odniesień do odpowiednich aktów prawnych.

(5) Zgodność z regulaminem ONZ nr 90 34  jest obowiązkowa w przypadku zamiennych zespołów okładzin hamulcowych i zamiennych okładzin hamulców bębnowych, zamiennych tarcz i zamiennych bębnów przeznaczonych do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep. Należy zezwolić na dopuszczanie do obrotu lub do użytkowania nowych zamiennych zespołów okładzin hamulcowych, okładzin hamulców bębnowych, tarcz i bębnów do istniejących typów pojazdów, z homologacją typu pojazdu udzieloną w odniesieniu do hamowania zgodnie z regulaminem ONZ nr 13 35  lub regulaminem ONZ nr 13-H 36  przed datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2019/2144 zgodnie z załącznikiem I do tego rozporządzenia.

(6) Od dnia 1 września 2023 r. regulamin ONZ nr 129 37  zastąpi regulamin ONZ nr 44, a tym samym ustanie możliwość homologacji typu urządzeń przytrzymujących dla dzieci, które nie są wbudowane w pojazdach silnikowych, na podstawie tego regulaminu. Konieczny jest dodatkowy czas, aby umożliwić sprzedaż zapasów produktów oraz produktów znajdujących się w dystrybucji. Należy zatem zezwolić na wprowadzanie do obrotu i użytkowanie, do dnia 1 września 2024 r., urządzeń przytrzymujących dla dzieci homologowanych zgodnie z regulaminem ONZ nr 44 przed dniem 1 września 2023 r.

(7) Przepisy regulaminu ONZ nr 13-H dotyczące układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych i systemów elektronicznej kontroli stateczności przeniesiono do regulaminu ONZ nr 139 38  i regulaminu ONZ nr 140 39 , natomiast przepisy dotyczące hamowania przesunięto do serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 13-H. Biorąc pod uwagę, że wymogi dotyczące układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych i systemów elektronicznej kontroli stateczności pozostały niezmienione, homologacje typu udzielone zgodnie z pierwotną wersją regulaminu ONZ 13-H oraz ich rozszerzenia należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną zgodnie z pierwotnymi wersjami regulaminu ONZ nr 139 i regulaminu ONZ nr 140.

(8) Wymogi dotyczące kotwiczeń urządzenia przytrzymującego dla dzieci przeniesiono do regulaminu ONZ nr 145 bez zmian w stosunku do serii poprawek 07 do regulaminu ONZ nr 14. W związku z tym homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 14 należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 145.

(9) Wymogi dotyczące bezpieczeństwa elektrycznego układu napędowego w przypadku zderzenia tylnego przeniesiono do regulaminu ONZ nr 153 bez zmian w stosunku do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 34. W związku z tym homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 34 należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 153.

(10) Wymogi dotyczące monitorowania ciśnienia w oponach przeniesiono do regulaminu ONZ nr 141 bez zmian w stosunku do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 64 40 . W związku z tym homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 64 należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 141.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/2144,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2019/2144

W załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 czerwca 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 14 otrzymuje brzmienie:
"14Kotwiczenia pasów

bezpieczeństwa

Seria poprawek 09Dz.U. L 324 z 13.12.2019, s. 14M, N"
b)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 17 otrzymuje brzmienie:
"17Siedzenia, ich kotwiczenia i zagłówkiSeria poprawek 09Dz.U. L 266 z 18.10.2019, s. 1M, N"
c)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 29 otrzymuje brzmienie:
"29Ochrona osób znajdujących się w kabinie pojazdu użytkowegoSeria poprawek 03Dz.U. L 283 z 5.11.2019, s. 72N"
d)
wiersze dotyczące regulaminów ONZ nr 44 i 45 otrzymują brzmienie:
"44Urządzenia przytrzymujące dla dzieci znajdujących się w pojazdach o napędzie silnikowym ("urządzenia

przytrzymujące dla dzieci")

Seria poprawek 04Dz.U. L 285 z 1.9.2020, s. 1M, N
45Urządzenia czyszczące szybę reflektoraSeria poprawek 01Dz.U. L 136 z 29.4.2020, s. 1M, N"
e)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 48 otrzymuje brzmienie:
"48Instalacja urządzeń

oświetleniowych i sygnalizacji świetlnejw pojazdach

silnikowych

Seria poprawek 07Dz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 1M, N, O (c)"
f)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 80 otrzymuje brzmienie:
"80Siedzenia dużych pojazdów pasażerskichSeria poprawek 03Dz.U. L 266 z 18.10.2019, s. 31M2, M3"
g)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 90 otrzymuje brzmienie:
"90Zamienne zespoły okładzin hamulcowych i zamienne okładziny hamulców

bębnowych, zamienne tarcze i zamienne bębny

przeznaczone do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep

Seria poprawek 02Dz.U. L 290 z 16.11.2018, s. 54M, N, O <h>"
h)
wiersze dotyczące regulaminów ONZ nr 94 i 95 otrzymują brzmienie:
"94Ochrona osób znajdujących się w pojeździe w przypadku zderzenia czołowegoSeria poprawek 04Dz.U. L 392 z 5.11.2021, s. 1M1, N1
95Ochrona osób znajdujących się w pojeździe w przypadku zderzenia bocznegoSeria poprawek 05Dz.U. L 392 z 5.11.2021, s. 62M1, N1"
i)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 118 otrzymuje brzmienie:
"118Palność materiałów używanych w konstrukcji autobusówSeria poprawek 03Dz.U. L 48 z 21.2.2020, s. 26M3"
j)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 122 otrzymuje brzmienie:
"122Układy ogrzewania pojazdówPierwotna wersja regulaminuDz.U. L 19 z 24.1.2020, s. 42M, N, O"
k)
wiersze dotyczące regulaminów ONZ nr 126 i 127 otrzymują brzmienie:
"126Przegrody wewnętrznePierwotna wersja regulaminuDz.U. L 35 z 7.2.2020, s. 37M1
127Bezpieczeństwo pieszychSeria poprawek 02Dz.U. L 154 z 15.5.2020, s. 1M1, N1"
l)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 135 otrzymuje brzmienie:
"135Uderzenie boczne w słupSeria poprawek 01Dz.U. L 103 z 3.4.2020, s. 12M1, N1"
m)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 137 otrzymuje brzmienie:
"137Uderzenie czołowe całą szerokością pojazduSeria poprawek 02Dz.U. L 392 z 5.11.2021, s. 130M1, N1"
n)
wiersze dotyczące regulaminów ONZ nr 141, 142 i 145 otrzymują brzmienie:
"141System monitorowania

ciśnienia w oponach

Seria poprawek 01Dz.U. L 323 z 13.9.2021, s. 1M, N, O
142Montaż oponSeria poprawek 01Dz.U. L 293 z 16.8.2021, s. 34M, N, O
145Kotwiczenia urządzenia

przytrzymującego dla dzieci

Pierwotna wersja regulaminuDz.U. L 324 z 13.12.2019, s. 47M1, N1"
o)
dodaje się wiersze dotyczące regulaminów ONZ nr 148, 149, 150, 151, 152, 153, 155, 157, 158, 159, 161, 162 i 163 w brzmieniu:
"148Urządzenia sygnalizacji

świetlnej (LSD)

Pierwotna wersja regulaminuDz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 123M, N, O
149Urządzenia oświetlenia drógPierwotna wersja regulaminuDz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 173M, N, O
150Urządzenia odblaskowe (RRD)Pierwotna wersja regulaminuDz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 297M, N, O
151System informujący

o martwym polu do celów wykrywania rowerów

Pierwotna wersja regulaminuDz.U. L 360 z 30.10.2020, s. 48M2, M3, N2, N3
152Zaawansowany system

hamowania awaryjnego (AEBS)

Pierwotna wersja regulaminuDz.U. L 360 z 30.10.2020, s. 66M1, N1
153Bezpieczeństwo elektrycznego układu napędowego

w przypadku zderzenia tylnego

Pierwotna wersja regulaminuDz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 1M1, N1
155Cyberbezpieczeństwo i system zarządzania cyberbezpieczeństwemPierwotna wersja regulaminuDz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 30M, N, O
157Automatyczne systemy

utrzymania pasa ruchu

Pierwotna wersja regulaminuDz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 75M1
158Urządzenia wspomagające widoczność i wykrywanie obiektów z tyłu pojazduPierwotna wersja regulaminuDz.U. L 184 z 25.5.2021, s. 20M, N
159Systemy informowania przy ruszaniuPierwotna wersja regulaminuDz.U. L 184 z 25.5.2021, s. 62M2, M3, N2, N3
161Układ blokadyPierwotna wersja regulaminuDz.U. L 470 z 30.12.2021, s. 1M1, N1
162Systemy immobilizeraPierwotna wersja regulaminuDz.U. L 470 z 30.12.2021, s. 23M1, N1
163System alarmowy pojazduPierwotna wersja regulaminuDz.U. L 470 z 30.12.2021, s. 48M1, N1"
p)
w uwagach do tabeli dodaje się akapit w brzmieniu:

"Uniwersalną międzynarodową homologację typu całego pojazdu dla pojazdu kategorii M1 udzieloną na podstawie regulaminu EKG ONZ nr 0 (Dz.U. L 135 z 31.5.2018, s. 1), obejmującą homologację typu na podstawie odnośnych regulaminów EKG ONZ znajdujących się w wykazie w załączniku, uznaje się za równoważną homologacji typu UE udzielonej na podstawie niniejszego rozporządzenia.";

q)
dodaje się objaśnienie w brzmieniu:

"(h) Regulamin ONZ nr 90 ma zastosowanie do celów wprowadzania do obrotu i użytkowania:

a) nowych zamiennych zespołów okładzin hamulcowych przeznaczonych do typów pojazdów należących do następujących kategorii:

(i) kategorii M1 o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, M2 o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, N1, O1 i O2, w przypadku których homologacji typu udzielono zgodnie z regulaminami ONZ nr 13 lub 13-H po dniu 7 kwietnia 1998 r.;

(ii) kategorii M1 o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, M2 o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, M3, N2, N3, O3 i O4, w przypadku których homologacji typu udzielono zgodnie z regulaminami ONZ nr 13 lub 13-H po dniu 1 listopada 2014 r.;

b) nowych zamiennych tarcz i bębnów hamulcowych przeznaczonych do typów pojazdów należących do następujących kategorii:

(i) kategorii M1 i N1, w przypadku których homologacji typu udzielono zgodnie z regulaminami ONZ nr 13 lub 13-H po dniu 1 listopada 2016 r.;

(ii) kategorii O1 i O2, w przypadku których homologacji typu udzielono zgodnie z regulaminem ONZ nr 13 po dniu 1 listopada 2016 r.;

c) nowych zamiennych tarcz hamulcowych przeznaczonych do typów pojazdów kategorii M2, M3, N2, N3, O3 i O4, w przypadku których homologacji typu udzielono zgodnie z regulaminem ONZ nr 13 po dniu 1 listopada 2014 r.;

d) nowych zamiennych bębnów hamulcowych przeznaczonych do typów pojazdów kategorii M2, M3, N2, N3, O3 i O4, w przypadku których homologacji typu udzielono zgodnie z regulaminem ONZ nr 13 po dniu 1 listopada 2016 r.";

2)
w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
a)
wiersze dotyczące wymogów A8 i A9 otrzymują brzmienie:
"A8 Kotwiczenia urządzenia przytrzymującego dla dzieciRegulamin ONZ nr 145(7)AA(1)A(1)A(1)A(1)A(1)
A9 Urządzenia przytrzymujące dla dzieciRegulamin ONZ nr 44A(1)A(1)A(1)A(1)A(1)A(1)B(8)B(8)"
b)
wiersz dotyczący wymogu A18 otrzymuje brzmienie:
"A18 Kwalifikacja materiałowa instalacji wodorowejRozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik XIVAAAAAAA"
c)
wiersz dotyczący wymogu A27 otrzymuje brzmienie:
"A27 Zderzenie tylneRegulamin ONZ nr 153(9)BB"
d)
wiersze dotyczące wymogów B3-B7 otrzymują brzmienie:
"B3 Przedni układ zabezpieczającyRozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik XIIXXA
B4 Zaawansowane systemy hamowania awaryjnego w przypadku pojawienia się pieszych i rowerzystówRegulamin ONZ nr 152CC
B5 Ostrzeganie przed możliwością zderzenia z pieszymi lub rowerzystamiRegulamin ONZ nr 159BBBBB
B6 System informujący o martwym poluRegulamin ONZ nr 151BBBBB
B7 Wykrywanie obiektów przy cofaniuRegulamin ONZ nr 158BBBBBBB"
e)
wiersze dotyczące wymogów B11 i B12 otrzymują brzmienie:
"B11 Odszranianie/ odmgławianieRozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik VIAA(2)A(2)A(2)A(2)A(2)
B12 Spryskiwacze/ wycieraczkiRozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik IVAA(3)A(3)A(3)A(3)A(3)A"
f)
wiersz dotyczący wymogu C3 otrzymuje brzmienie:
"C3 System awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchuRozporządzenie (UE) 2021/646B(6)B(6)"
g)
wiersze dotyczące wymogów C6 i C7 otrzymują brzmienie:
"C6 System wspomagania hamulcówRegulamin ONZ nr 139(10)AA
C7 Kontrola statecznościRegulamin ONZ nr 13

Regulamin ONZ nr 140(11)

AAAAAAAAAA"
h)
wiersz dotyczący wymogu C9 otrzymuje brzmienie:
"C9 Zaawansowane systemy hamowania awaryjnego w pojazdach lekkichRegulamin ONZ nr 152BB"
i)
wiersze dotyczące wymogów C13 i C14 otrzymują brzmienie:
"C13

Monitorowanie ciśnienia w oponach w pojazdach lekkich

Regulamin ONZ nr 141(12)Dotyczy pojazdów kategorii Mi o maksymalnej masie ≤ 3 500 kg i kategorii N1.AB
C14

Monitorowanie ciśnienia w oponach w pojazdach ciężkich

Regulamin ONZ nr 141BBBBBB"
j)
wiersze dotyczące wymogów D3 i D4 otrzymują brzmienie:
"D3 Zabezpieczenie przed nieuprawnionym użyciem, immobilizery i systemy alarmoweRegulamin ONZ nr 18

Regulamin ONZ nr 97

Regulamin ONZ nr 116

Regulamin ONZ nr 161

Regulamin ONZ nr 162

Regulamin ONZ nr 163

AA(1)A(1)AA(1)A(1)AA
D4 Ochrona pojazdu przed cyberatakamiRegulamin ONZ nr 155BBBBBBBB"
k)
wiersze dotyczące wymogów D11-D13 otrzymują brzmienie:
"D11 Urządzenia sygnalizacji świetlnejRegulamin ONZ nr 4

Regulamin ONZ nr 6

Regulamin ONZ nr 7

Regulamin ONZ nr 19

Regulamin ONZ nr 23

Regulamin ONZ nr 38

Regulamin ONZ nr 77

Regulamin ONZ nr 87

Regulamin ONZ nr 91

Regulamin ONZ nr 148

XXXXXXXXXXA
D12 Urządzenia oświetlenia drogiRegulamin ONZ nr 31

Regulamin ONZ nr 98

Regulamin ONZ nr 112

Regulamin ONZ nr 119

Regulamin ONZ nr 123

Regulamin ONZ nr 149

XXXXXXA
D13 Urządzenia odblaskoweRegulamin ONZ nr 3

Regulamin ONZ nr 104

Regulamin ONZ nr 150

XXXXXXXXXXA"
l)
wiersz dotyczący wymogu D16 otrzymuje brzmienie:
"D16 Awaryjny sygnał stopuRegulamin ONZ nr 48BBBBBB"
m)
wiersz dotyczący wymogu D18 otrzymuje brzmienie:
"D18 Sygnalizator zmiany biegówRozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik IXA"
n)
wiersz dotyczący wymogu E4 otrzymuje brzmienie:
"E4 System monitorowania dostępności kierowcyRegulamin ONZ nr 157B(5)B(5)B(5)B(5)B5B(5)"
o)
wiersze dotyczące wymogów E6 i E7 otrzymują brzmienie:
"E6 Systemy prowadzenia zastępujące kierowcęRegulamin ONZ nr 157B(5)B(5)B(5)B(5)B5B(5)
E7 Systemy dostarczające pojazdowi w czasie rzeczywistym informacji o stanie pojazdu i jego otoczeniuRegulamin ONZ nr 157B(5)B(5)B(5)B(5)B5B(5)"
p)
wiersze dotyczące wymogów F1 i F2 otrzymują brzmienie:
"F1 Miejsce na tablicę rejestracyjnąRozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik IIIAAAAAAAAAA
F2 CofanieRozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik XIAAAAAA"
q)
wiersz dotyczący wymogu F4 otrzymuje brzmienie:
"F4 Stopnie służące do wsiadania, uchwyty i stopnie nadwoziaRozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik XAAAA"
r)
wiersze dotyczące wymogów F7-F11 otrzymują brzmienie:
"F7 Tabliczka znamionowa oraz numer identyfikacyjny pojazduRozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik IIAAAAAAAAAA
F8 Urządzenie holowniczeRozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik VIIAAAAAA
F9 Osłony kółRozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik VA
F10 Osłony przeciwrozbryzgowe kółRozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik VIIIAAAAAAAA
F11 Masy i wymiaryRozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik XIIIAAAAAAAAAA"
s)
dodaje się następujące uwagi:

"(7) Homologacje typu udzielone zgodnie z serią poprawek 07 do regulaminu ONZ nr 14 oraz ich rozszerzenia uznaje się za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie regulaminu ONZ nr 145 (wersja oryginalna).

(8) Urządzenia przytrzymujące dla dzieci, niewbudowane w pojeździe silnikowym, homologowane zgodnie z wymogami regulaminu ONZ nr 44 i wprowadzone do obrotu w Unii przed dniem 1 września 2023 r., mogą być wprowadzane do obrotu i użytkowania do dnia 1 września 2024 r.

(9) Homologacje typu udzielone zgodnie z serią poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 34 oraz ich rozszerzenia uznaje się za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie regulaminu ONZ nr 153 (wersja oryginalna).

(10) Homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 13-H (wersja oryginalna) oraz ich rozszerzenia uznaje się za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie regulaminu ONZ nr 139 (wersja oryginalna).

(11) Homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 13-H (wersja oryginalna) oraz ich rozszerzenia uznaje się za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie regulaminu ONZ nr 140 (wersja oryginalna).

(12) Homologacje typu udzielone zgodnie z serią poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 64 oraz ich rozszerzenia uznaje się za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie regulaminu ONZ nr 141 (wersja oryginalna).".

1 Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1.
2 Regulamin nr 14 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do kotwiczeń pasów bezpieczeństwa, systemów kotwiczeń ISOFIX, kotwiczeń górnego paska mocującego ISOFIX i miejsc siedzących i-Size [2015/1406] (Dz.U. L 218 z 19.8.2015, s. 27).
3 Regulamin nr 17 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do siedzeń, ich kotwiczeń i zagłówków (Dz.U. L 230 z 31.8.2010, s. 81).
4 Regulamin nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego (Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 21).
5 Regulamin nr 44 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych(EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń przytrzymujących dla dzieci przebywających w pojazdach o napędzie silnikowym ("urządzenia przytrzymujące dla dzieci") (Dz.U. L 233 z 9.9.2011, s. 95).
6 Regulamin ONZ nr 45 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń czyszczących szybę reflektora i pojazdów o napędzie silnikowym w odniesieniu do urządzeń czyszczących szybę reflektora [2020/575] (Dz.U. L 136 z 29.4.2020, s. 1).
7 Regulamin ONZ nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej (Dz.U. L 323 z 6.12.2011, s. 46).
8 Regulamin nr 80 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji siedzeń dużych pojazdów pasażerskich oraz tych pojazdów w zakresie wytrzymałości siedzeń i ich kotwiczeń (Dz.U. L 164 z 30.6.2010, s. 18).
9 Regulamin nr 94 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów samochodowych w zakresie ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego (Dz.U. L 254 z 20.9.2012, s. 77).
10 Regulamin nr 95 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego [2015/1093] (Dz.U. L 183 z 10.7.2015, s. 91).
11 Regulamin nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite wymagania techniczne dotyczące palności materiałów używanych w konstrukcji wnętrza niektórych kategorii pojazdów samochodowych (Dz.U. L 177 z 10.7.2010, s. 263).
12 Regulamin nr 122 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite wymagania techniczne dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w odniesieniu do ich układów ogrzewania (Dz.U. L 164 z 30.6.2010, s. 231).
13 Regulamin ONZ nr 126 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji przegród wewnętrznych zabezpieczających pasażerów przed przemieszczeniem się bagażu, dostarczanych jako wyposażenie nieoryginalne pojazdów [2020/176] (Dz.U. L 35 z 7.2.2020, s. 37).
14 Regulamin ONZ nr 127 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do bezpieczeństwa pieszych [2020/638] (Dz.U. L 154 z 15.5.2020, s. 1).
15 Regulamin ONZ nr 135 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie ochrony użytkowników tych pojazdów w przypadku uderzenia bocznego w słup [2020/486] (Dz.U. L 103 z 3.4.2020, s. 12).
16 Regulamin ONZ nr 137 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w przypadku zderzenia czołowego ze szczególnym uwzględnieniem urządzenia przytrzymującego [2020/576] (Dz.U. L 136 z 29.4.2020, s. 18).
17 Regulamin nr 141 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ich systemów monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) [2018/1593] (Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 36).
18 Regulamin ONZ nr 142 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do montowania ich opon [2020/242] (Dz.U. L 48 z 21.2.2020, s. 60).
19 Regulamin ONZ nr 145 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do systemów kotwiczeń ISOFIX, kotwiczeń górnego paska mocującego ISOFIX i miejsc siedzących i-Size [2019/2142] (Dz.U. L 324 z 13.12.2019, s. 47).
20 Regulamin EKG ONZ nr 148 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń sygnalizacji świetlnej (świateł) w pojazdach o napędzie silnikowym i ich przyczepach [2021/1719] (Dz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 123).
21 Regulamin ONZ nr 149 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń (świateł) i systemów oświetlenia drogowego dla pojazdów o napędzie silnikowym [2021/1720] (Dz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 173).
22 Regulamin EKG ONZ nr 150 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń i oznakowań odblaskowych w pojazdach o napędzie silnikowym i ich przyczepach [2021/1721] (Dz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 297).
23 Regulamin ONZ nr 151 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w zakresie systemu informującego o martwym polu do celów wykrywania rowerów [2020/1596] (Dz.U. L 360 z 30.10.2020, s. 48).
24 Regulamin ONZ nr 152 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do zaawansowanego systemu hamowania awaryjnego (AEBS) dla pojazdów kategorii M1 i N1 [2020/1597] (Dz.U. L 360 z 30.10.2020, s. 66).
25 Regulamin ONZ nr 153 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie integralności układu paliwowego oraz bezpieczeństwa elektrycznego układu napędowego w przypadku zderzenia tylnego [2021/386] (Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 1).
26 Regulamin ONZ nr 155 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie cyberbezpieczeństwa i systemu zarządzania bezpieczeństwem [2021/387] (Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 30).
27 Regulamin ONZ nr 157 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie automatycznego systemu utrzymania pasa ruchu [2021/389] (Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 75).
28 Regulamin ONZ nr 158 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń wspomagających cofanie i pojazdów silnikowych w odniesieniu do orientacji kierowcy co do obecności niechronionych użytkowników drogi z tyłu pojazdu [2021/828] (Dz.U. L 184 z 25.5.2021, s. 20).
29 Regulamin ONZ nr 159 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do systemu informowania przy ruszaniu o obecności pieszych i rowerzystów [2021/829] (Dz.U. L 184 z 25.5.2021, s. 62).
30 Regulamin ONZ nr 161 - Jednolite przepisy dotyczące zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zabezpieczającego przed nieuprawnionym użyciem (za pomocą układu blokady) [2021/2274] (Dz.U. L 470 z 30.12.2021, s. 1).
31 Regulamin ONZ nr 162 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w odniesieniu do immobi- lizera [2021/2275] (Dz.U. L 470 z 30.12.2021, s. 23).
32 Regulamin ONZ nr 163 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji systemu alarmowego pojazdu i homologacji pojazdu w zakresie systemu alarmowego [2021/2276] (Dz.U. L 470 z 30.12.2021, s. 48).
33 Regulamin nr 0 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące międzynarodowej homologacji typu całego pojazdu (IWVTA) [2018/780] (Dz.U. L 135 z 31.5.2018, s. 1).
34 Regulamin nr 90 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji zamiennych zespołów okładzin hamulcowych i zamiennych okładzin hamulców bębnowych przeznaczonych do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep (Dz.U. L 130 z 28.5.2010, s. 19).
35 Regulamin nr 13 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w zakresie hamowania [2016/194] (Dz.U. L 42 z 18.2.2016, s. 1).
36 Regulamin ONZ nr 13-H Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w zakresie hamowania [2015/2364] (Dz.U. L 335 z 22.12.2015, s. 1).
37 Regulamin nr 129 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG/ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji ulepszonych urządzeń przytrzymujących dla dzieci stosowanych na pokładach pojazdów silnikowych (Dz.U. L 97 z 29.3.2014, s. 21).
38 Regulamin nr 139 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w zakresie układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych (BAS) [2018/1591] (Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 1).
39 Regulamin nr 140 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie układów elektronicznej kontroli stateczności (ESC) [2018/1592] (Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 17).
40 Regulamin nr 64 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ich wyposażenia, które może obejmować: zespół zapasowy do użytku tymczasowego, opony odporne na przebicie typu "run-flat" lub system ogumienia odpornego na przebicie typu "run-flat" lub system monitorowania ciśnienia w oponach (Dz.U. L 310 z 26.11.2010, s. 18).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.