Rozporządzenie delegowane 2022/1398 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w celu uwzględnienia postępu technicznego i zmian regulacyjnych odnośnie do poprawek do regulaminów dotyczących pojazdów, przyjętych w kontekście Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych
Dz.U.UE.L.2022.213.1
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/1398
z dnia 8 czerwca 2022 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w celu uwzględnienia postępu technicznego i zmian regulacyjnych odnośnie do poprawek do regulaminów dotyczących pojazdów, przyjętych w kontekście Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3 i 6,
(1) W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wymieniono, między innymi, regulamin ONZ nr 14 2 , regulamin ONZ nr 17 3 , regulamin ONZ nr 29 4 , regulamin ONZ nr 44 5 , regulamin ONZ nr 45 6 , regulamin ONZ nr 48 7 ,
regulamin ONZ nr 80 8 , regulamin ONZ nr 94 9 , regulamin ONZ nr 95 10 , regulamin ONZ nr 118 11 , regulamin ONZ nr 122 12 , regulamin ONZ nr 126 13 , regulamin ONZ nr 127 14 , regulamin ONZ nr 135 15 , regulamin ONZ nr 137 16 , regulamin ONZ nr 141 17 oraz regulamin ONZ nr 142 18 . Wszystkie wymienione regulaminy zostały zmienione przez Światowe Forum na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych ("WP.29 EKG ONZ"). Należy zatem zaktualizować wykaz w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 w celu odzwierciedlenia tych zmian.
(2) WP.29 EKG ONZ przyjęło również szereg nowych regulaminów, do których Unia przystąpiła i których stosowanie jest obowiązkowe. Są to w szczególności: regulamin ONZ nr 145 19 , regulamin ONZ nr 148 20 , regulamin ONZ nr 149 21 , regulamin ONZ nr 150 22 , regulamin ONZ nr 151 23 , regulamin ONZ nr 152 24 , regulamin ONZ nr 153 25 , regulamin ONZ nr 155 26 , regulamin ONZ nr 157 27 , regulamin ONZ nr 158 28 , regulamin ONZ nr 159 29 , regulamin ONZ nr 161 30 , regulamin ONZ nr 162 31 oraz regulamin ONZ nr 163 32 . Należy zatem uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 odniesienia do wspomnianych regulaminów.
(3) Regulamin ONZ nr 0 dotyczący międzynarodowej homologacji typu całego pojazdu 33 został przyjęty w celu zmniejszenia barier w handlu między Umawiającymi się Stronami EKG ONZ oraz zapewnienia zwiększonego poziomu pewności producentom pojazdów ubiegającym się o uznanie ich homologacji typu w tych Umawiających się Stronach. Unia jest Umawiającą się Stroną stosującą regulamin ONZ nr 0. Aby uznać uniwersalną międzynarodową homologację typu całego pojazdu za równoważną z homologacją typu UE, należy uwzględnić wersje regulaminów ONZ wymienione w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144.
(4) Załącznik II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 zawiera wykaz wymogów, które pojazdy, układy, komponenty i oddzielne zespoły techniczne powinny spełniać zgodnie z art. 4 ust. 5 i art. 5 ust. 3 tego rozporządzenia. Załącznik ten nie zawiera jednak odniesień do aktów prawnych ustanawiających szczegółowe wymogi techniczne w odniesieniu do zaawansowanych systemów hamowania awaryjnego z wykorzystaniem systemów wykrywania pieszych i rowerzystów, systemów ostrzegania przed możliwością zderzenia z pieszymi lub rowerzystami, systemów informujących o martwym polu, systemów awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, wykrywania obiektów przy cofaniu, awaryjnego sygnału stopu i rejestratorów danych na temat zdarzeń. Konieczne jest zatem dodanie w tym załączniku odniesień do odpowiednich aktów prawnych.
(5) Zgodność z regulaminem ONZ nr 90 34 jest obowiązkowa w przypadku zamiennych zespołów okładzin hamulcowych i zamiennych okładzin hamulców bębnowych, zamiennych tarcz i zamiennych bębnów przeznaczonych do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep. Należy zezwolić na dopuszczanie do obrotu lub do użytkowania nowych zamiennych zespołów okładzin hamulcowych, okładzin hamulców bębnowych, tarcz i bębnów do istniejących typów pojazdów, z homologacją typu pojazdu udzieloną w odniesieniu do hamowania zgodnie z regulaminem ONZ nr 13 35 lub regulaminem ONZ nr 13-H 36 przed datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2019/2144 zgodnie z załącznikiem I do tego rozporządzenia.
(6) Od dnia 1 września 2023 r. regulamin ONZ nr 129 37 zastąpi regulamin ONZ nr 44, a tym samym ustanie możliwość homologacji typu urządzeń przytrzymujących dla dzieci, które nie są wbudowane w pojazdach silnikowych, na podstawie tego regulaminu. Konieczny jest dodatkowy czas, aby umożliwić sprzedaż zapasów produktów oraz produktów znajdujących się w dystrybucji. Należy zatem zezwolić na wprowadzanie do obrotu i użytkowanie, do dnia 1 września 2024 r., urządzeń przytrzymujących dla dzieci homologowanych zgodnie z regulaminem ONZ nr 44 przed dniem 1 września 2023 r.
(7) Przepisy regulaminu ONZ nr 13-H dotyczące układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych i systemów elektronicznej kontroli stateczności przeniesiono do regulaminu ONZ nr 139 38 i regulaminu ONZ nr 140 39 , natomiast przepisy dotyczące hamowania przesunięto do serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 13-H. Biorąc pod uwagę, że wymogi dotyczące układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych i systemów elektronicznej kontroli stateczności pozostały niezmienione, homologacje typu udzielone zgodnie z pierwotną wersją regulaminu ONZ 13-H oraz ich rozszerzenia należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną zgodnie z pierwotnymi wersjami regulaminu ONZ nr 139 i regulaminu ONZ nr 140.
(8) Wymogi dotyczące kotwiczeń urządzenia przytrzymującego dla dzieci przeniesiono do regulaminu ONZ nr 145 bez zmian w stosunku do serii poprawek 07 do regulaminu ONZ nr 14. W związku z tym homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 14 należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 145.
(9) Wymogi dotyczące bezpieczeństwa elektrycznego układu napędowego w przypadku zderzenia tylnego przeniesiono do regulaminu ONZ nr 153 bez zmian w stosunku do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 34. W związku z tym homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 34 należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 153.
(10) Wymogi dotyczące monitorowania ciśnienia w oponach przeniesiono do regulaminu ONZ nr 141 bez zmian w stosunku do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 64 40 . W związku z tym homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 64 należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 141.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/2144,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 czerwca 2022 r.