Rozporządzenie delegowane 2021/1445 zmieniające załączniki II i VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.313.4

Akt jednorazowy
Wersja od: 6 września 2021 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1445
z dnia 23 czerwca 2021 r.
zmieniające załączniki II i VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 3 i art. 72 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby uwzględnić zmiany technologiczne i regulacyjne, należy wprowadzić oraz zaktualizować odniesienia do aktów prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858 i zawierających wymogi, które muszą spełniać pojazdy, układy, komponenty i oddzielne zespoły techniczne.

(2) Aby uwzględnić zmiany technologiczne i regulacyjne, należy zaktualizować określony w załączniku VII do rozporządzenia (UE) 2018/858 wykaz aktów prawnych, w odniesieniu do których producent może zostać wyznaczony jako służba techniczna, oraz szczególne warunki, zgodnie z którymi należy korzystać z wyznaczenia do celów samokontroli.

(3) Załączniki II i VII do rozporządzenia (UE) 2018/858 należy zatem zmienić zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach II i VII do rozporządzenia (UE) 2018/858 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 czerwca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Zmiany w załącznikach II i VII do rozporządzenia (UE) 2018/858

W rozporządzeniu (UE) 2018/858 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku II część I w tabeli wprowadza się następujące zmiany:
a)
przed wpisem dotyczącym pozycji 1 A dodaje się wpis w brzmieniu:
"1Dopuszczalny poziom hałasuDyrektywa 70/157/EWGXXXXXXX"
b)
wpis dotyczący pozycji 41 A otrzymuje brzmienie:
"41 AEmisje (Euro VI) z pojazdów ciężarowych o dużej ładownościRozporządzenie (WE) nr 595/2009

Rozporządzenie (UE) nr 582/2011

X (9)X (9)XX (9)X (9)XX"
c)
po wpisie dotyczącym pozycji 41 A dodaje się wpis w brzmieniu:
"41BLicencja na użytkowanie narzędzia symulacyjnego w celu określania emisji CO2 (pojazdy ciężkie)Rozporządzenie (WE) nr 595/2009

Rozporządzenie (UE) 2017/2400

X (16)X"
d)
dodaje się objaśnienie 16 w brzmieniu:

"(16) Dotyczy pojazdów o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 7 500 kg.";

2)
w załączniku II część I dodatek 1 w tabeli 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
przed wpisem dotyczącym pozycji 1 A dodaje się wpis w brzmieniu:
"1Dopuszczalny poziom hałasuDyrektywa 70/157/EWGA"
b)
objaśnienie C otrzymuje brzmienie:

"C

Stosowanie aktu prawnego w następujący sposób:

a) spełnione muszą być jedynie wymogi techniczne zawarte w akcie prawnym;

b) świadectwo homologacji typu nie jest wymagane;

c) badania i sprawdzenia są przeprowadzane przez służbę techniczną lub producenta (zob. decyzje w przypadku pkt »B«);

d) sprawozdanie z badań sporządzane jest zgodnie z załącznikiem III;

e) zapewnia się zgodność produkcji.";

3)
w załączniku II część I dodatek 1 tabela 2 przed wpisem dotyczącym pozycji 1 A dodaje się wpis w brzmieniu:
"1Dopuszczalny poziom hałasuDyrektywa 70/157/EWGA"
4)
w załączniku II część I dodatek 2 pkt 4 tabela pod nagłówkiem "Część I: Pojazdy należące do kategorii M1" wpis dotyczący pozycji 16 A otrzymuje brzmienie:
"16 ARegulamin ONZ nr 26 (wystające elementy zewnętrzne)a) Zewnętrzna powierzchnia nadwozia musi spełniać wymogi ogólne zawarte w pkt 5 regulaminu ONZ nr 26.

b) Według uznania służby technicznej sprawdza się zgodność z przepisami, o których mowa w pkt 6.1, 6.5, 6.6, 6.7, 6.8 i 6.11 regulaminu ONZ nr 26."

5)
w załączniku II część II wprowadza się następujące zmiany:
a)
akapit pierwszy pod tytułem otrzymuje brzmienie:

"W przypadku gdy dokonuje się odniesienia do oddzielnej dyrektywy lub oddzielnego rozporządzenia wskazanych w tabeli w części I, homologację typu udzieloną na podstawie wymienionych poniżej regulaminów ONZ lub uniwersalną międzynarodową homologację typu całego pojazdu udzieloną na podstawie regulaminu ONZ nr 0 * , obejmującą homologację typu odpowiedniej pozycji udzieloną na podstawie wymienionych poniżej regulaminów ONZ, do których Unia przystąpiła jako Umawiająca się Strona zrewidowanego porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych z 1958 r. na mocy decyzji Rady 97/836/WE ** lub kolejnych decyzji Rady, o których mowa w art. 3 ust. 3 tej decyzji, uznaje się za równoważną homologacji typu UE przyznanej na podstawie odpowiedniej oddzielnej dyrektywy lub odpowiedniego oddzielnego rozporządzenia.";

b)
tabela otrzymuje brzmienie:
PrzedmiotRegulaminy ONZSeria poprawek
"1 (a)Dopuszczalny poziom hałasu51

59

02

01

1aDopuszczalny poziom hałasu (nieobejmujący dźwiękowych systemów informujących o pojeździe (AVAS) i zamiennych układów tłumiących)5103
Dźwiękowy system informujący o pojeździe (AVAS)13801
Zamienne układy tłumiące5902
58Ochrona pieszych (nieobejmująca układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych i systemów ochrony przed uderzeniami czołowymi)12700
Układ wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych13900
59 (b)Możliwość recyklingu13300
62 (c)Układy przechowywania wodoru13400
65Zaawansowane systemy hamowania awaryjnego13101
66System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu13000
Uwaga: Wymogi dotyczące instalacji zawarte w oddzielnej dyrektywie lub oddzielnym rozporządzeniu stosuje się również do komponentów i oddzielnych zespołów technicznych homologowanych zgodnie z regulaminami ONZ.
(a)Numeracja pozycji w niniejszej tabeli odnosi się do numeracji zastosowanej w tabeli w części I.
(b)Stosuje się wymogi określone w załączniku I do dyrektywy 2005/64/WE.
(c)Obowiązkowa jest homologacja typu komponentu przewidziana w regulaminie ONZ w odniesieniu do układów przechowywania wodoru, automatycznych zaworów odcinających, zaworów zwrotnych (jednokierunkowych) oraz nadciśnienio- wych urządzeń odciążających uruchamianych termicznie. Ponadto regulamin ONZ nie obejmuje obowiązkowej zgodności materiałowej wszystkich komponentów objętych zakresem art. 2 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 79/2009.";
6)
w załączniku II część III wprowadza się następujące zmiany:
a)
pozycja 12 A w dodatku 1 otrzymuje brzmienie:
"12 AWyposażenie wnętrzaRozporządzenie (WE) nr 661/2009

Regulamin ONZ nr 21

CG (18) + C"
b)
pozycja 15 A w dodatku 1 otrzymuje brzmienie:
"15 ASiedzenia, ich kotwiczenia i zagłówkiRozporządzenie (WE) nr 661/2009

Regulamin ONZ nr 17

DG (18) + DG + D (4B)G + D (4B)"
c)
nagłówek i akapit dotyczące dodatkowych wymogów w odniesieniu do pojazdów sanitarnych otrzymują brzmienie:

"Dodatkowe wymogi dotyczące pojazdów sanitarnych

Przedział dla pacjentów w pojazdach sanitarnych musi spełniać wymogi określone w normie EN 1789:2007 +A1: 2010 +A2:2014 »Pojazdy medyczne i ich wyposażenie - Sanitarne pojazdy drogowe« z wyjątkiem pkt 6.5 »Wykaz wyposażenia«. Należy przedstawić dowód zgodności z tymi wymogami wraz ze sprawozdaniem z badań przeprowadzonych przez służbę techniczną; może się on opierać na ocenie przeprowadzonej przez podwykonawców lub podmioty zależne służby technicznej zgodnie z przepisami art. 71. W przypadku gdy przewidziane jest miejsce na wózek inwalidzki, konieczne jest spełnienie określonych w dodatku 3 wymogów dotyczących systemu mocowania wózka inwalidzkiego oraz urządzeń przytrzymujących osobę na wózku.";

d)
pozycja 12 A w dodatku 3 otrzymuje brzmienie:
"12 AWyposażenie wnętrzaRozporządzenie (WE) nr 661/2009

Regulamin ONZ nr 21

G (18) + C"
e)
pozycja 15 A w dodatku 3 otrzymuje brzmienie:
"15 ASiedzenia, ich kotwiczenia i zagłówkiRozporządzenie (WE) nr 661/2009

Regulamin ONZ nr 17

G (18) + W3"
f)
w objaśnieniach wprowadza się następujące zmiany:
(i)
objaśnienie nr 1 otrzymuje brzmienie:

"(1) Dla pojazdów o masie odniesienia nieprzekraczającej 2 610 kg. Na wniosek producenta rozporządzenie (WE) nr 715/2007 może mieć zastosowanie do pojazdów o masie odniesienia nieprzekraczającej 2 840 kg lub - jeżeli pojazd jest pojazdem specjalnego przeznaczenia o kodzie SB odnoszącym się do pojazdów opancerzonych - również do pojazdów o masie odniesienia przekraczającej 2 840 kg. W odniesieniu do dostępu do informacji dotyczących innych części niż pojazd podstawowy (np. przedziału mieszkalnego) zapewnienie przez producenta łatwego i szybkiego dostępu do informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów uznaje się za wystarczające.";

(ii)
dodaje się objaśnienie nr 18 w brzmieniu:

"(18) Objaśnienie G może być stosowane w odniesieniu do tych elementów wyposażenia wnętrza pojazdu, które nie są w znacznym stopniu dotknięte modyfikacją, jednakże wszelkie dodane lub zmodyfikowane elementy wyposażenia wnętrza muszą spełniać wymogi mające zastosowanie do pojazdów kategorii M1.";

7)
w załączniku VII pkt 3 po wpisie dotyczącym pozycji 46 A dodaje się wiersz w brzmieniu:
"46 BOkreślenie oporu toczenia oponyRozporządzenie (UE) 2017/2400 załącznik X"
1 Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1.
* Dz.U. L 135 z 31.5.2018, s. 1.
** Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.