Rozporządzenie delegowane 2021/1118 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających metodę, która ma być stosowana przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji do szacowania wymogu, o którym mowa w art. 104a dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE, oraz wymogu połączonego bufora dla podmiotów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, jeżeli grupa restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie podlega tym wymogom wspomnianej dyrektywy

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.241.1

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 lipca 2021 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1118
z dnia 26 marca 2021 r.
uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających metodę, która ma być stosowana przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji do szacowania wymogu, o którym mowa w art. 104a dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE, oraz wymogu połączonego bufora dla podmiotów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, jeżeli grupa restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie podlega tym wymogom wspomnianej dyrektywy
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jej art. 45c ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych, o którym mowa w art. 104a dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 2 , oraz wymóg połączonego bufora określony w art. 128 akapit pierwszy pkt 6 tej dyrektywy stanowią elementy służące do obliczenia kwoty pokrycia strat i kwoty dokapitalizowania określonych w art. 45c ust. 3 dyrektywy 2014/59/UE. Wymogi te mają być stosowane przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w celu określenia minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (MREL), o którym mowa w art. 45 ust. 1 wspomnianej dyrektywy.

(2) Zgodnie z art. 45e ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE podmioty restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji muszą zapewnić zgodność z MREL na zasadzie skonsolidowanej na poziomie grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Grupa restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zdefiniowana w art. 2 ust. 1 pkt 83b dyrektywy 2014/59/UE może nie zawsze być taka sama jak grupa zdefiniowana w art. 2 ust. 1 pkt 26 tej dyrektywy, w szczególności w sytuacji, gdy taka grupa składa się z więcej niż jednej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Zgodnie z art. 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 3  wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych oraz wymóg połączonego bufora mają zastosowanie do unijnej instytucji dominującej na poziomie skonsolidowanej grupy. Wymogi te mogą jednak nie mieć zastosowania do podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, ponieważ grupa restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji może nie obejmować całej grupy. Konieczne jest zatem określenie metody szacowania tych wymogów dla tej sytuacji.

(3) Okoliczność, że łączna kwota ekspozycji na ryzyko grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stanowi niemal całą kwotę ekspozycji na ryzyko grupy, wskazuje na fakt, że ryzyka lub elementy ryzyka obecne w takiej grupie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie różnią się w istotny sposób od ryzyk lub elementów ryzyka obecnych w grupie. W takim przypadku organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien stosować wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych mający zastosowanie do unijnej instytucji dominującej na poziomie skonsolidowanym grupy jako oszacowanie wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych przy określaniu MREL mającego zastosowanie do podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

(4) Podobnie okoliczność, że łączna kwota ekspozycji na ryzyko grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji może zostać niemal całkowicie przypisana do jednego podmiotu takiej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, wskazuje na fakt, że ryzyka lub elementy ryzyka obecne w takiej grupie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie różnią się w istotny sposób od ryzyk lub elementów ryzyka obecnych w tym podmiocie danej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Odpowiednio jeżeli łączna kwota ekspozycji na ryzyko grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie różni się w istotny sposób od łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko największego podmiotu takiej grupy, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien stosować wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych takiego największego podmiotu jako oszacowanie wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych przy określaniu MREL dla podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

(5) Jeżeli grupa restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest bardziej złożona i jej cech nie można w pełni uchwycić poprzez odzwierciedlenie wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych mającego zastosowanie albo do unijnej instytucji dominującej na poziomie skonsolidowanym grupy, albo do największego podmiotu grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny stosować różne oszacowania dla wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Jeżeli wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych mający zastosowanie do unijnej instytucji dominującej na poziomie skonsolidowanym grupy jest wyższy niż wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych każdego podmiotu grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych mający zastosowanie do unijnej instytucji dominującej na poziomie skonsolidowanym grupy powinien służyć jako podstawa oszacowania wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W tym przypadku organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny - na podstawie informacji przekazanych przez właściwy organ - dążyć do dostosowania oszacowania w celu odzwierciedlenia specyficznego ryzyka grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w stosunku do ryzyka unijnej instytucji dominującej na poziomie skonsolidowanej grupy. Dostosowanie to powinno uwzględniać fakt, że niektóre rodzaje ryzyka grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mogą nie występować w innych podmiotach grupy, które nie są częścią grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, lub że niektóre rodzaje ryzyka, które występują w tych podmiotach grupy, nie występują w samej grupie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

(6) Okoliczność, że co najmniej jeden indywidualny wymóg w ramach grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest wyższy niż wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych mający zastosowanie do unijnej instytucji dominującej na poziomie skonsolidowanej grupy, wskazuje na fakt, iż w grupie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji występują niesystematyczne ryzyka lub elementy ryzyka. Takie niesystematyczne ryzyka lub elementy ryzyka mogą być mniej istotne, jeżeli rozważy się je w całej grupie na poziomie skonsolidowanym, na przykład dlatego, że mogą one być kompensowane przez wyrównawcze czynniki ryzyka poza grupą restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W celu oszacowania wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien zatem - zawsze, kiedy zaistnieje ta okoliczność - dokonywać porównania oszacowania na podstawie dostosowań do wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych mającego zastosowanie do unijnej instytucji dominującej na poziomie skonsolidowanej grupy z oszacowaniem na podstawie średniej ważonej wymogów w zakresie dodatkowych funduszy własnych wszystkich podmiotów grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien stosować oszacowanie, które daje wyższy wymóg, jako wkład na potrzeby określenia MREL w odniesieniu do podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

(7) W celu oszacowania wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku bardziej złożonych grup organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny, tam gdzie jest to możliwe, dostosowywać - na podstawie informacji przekazanych przez właściwy organ - wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych unijnej instytucji dominującej na poziomie skonsolidowanej grupy w celu odzwierciedlenia faktu, że niektóre ryzyka lub elementy ryzyka objęte tym wymogiem w zakresie dodatkowych funduszy własnych nie są istotne w odniesieniu do danej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, na przykład z powodu ich charakteru lub położenia geograficznego. Organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny także - tam gdzie jest to możliwe - dokonywać na podstawie informacji przekazanych przez właściwy organ dostosowań do tego wymogu w celu uwzględnienia faktu, że niektóre ryzyka lub elementy ryzyka grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie są w pełni odzwierciedlone w tym wymogu lub są w ramach takiego wymogu skompensowane, choć pozostają istotne dla grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Wszystkie dostosowania powinny opierać się na informacjach przekazanych przez odpowiednie właściwe organy, o ile takie informacje są dostępne, ponieważ organy te odpowiadają za szacowanie bieżącego ryzyka, na które są narażone podmioty grupy. Jeżeli takie dostosowania nie są możliwe, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien stosować niedostosowany wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych unijnej instytucji dominującej na poziomie skonsolidowanej grupy w celu oszacowania wymogów w zakresie dodatkowych funduszy własnych podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

(8) Wartość bufora zabezpieczającego nie różni się w zależności od instytucji. Wartość tę należy zatem wykorzystywać jako oszacowanie bufora zabezpieczającego podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

(9) Aby odzwierciedlić planowaną strukturę grupy po wdrożeniu preferowanej strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, wymogi w zakresie buforów mające na celu odniesienie się do ryzyka systemowego, a mianowicie w zakresie bufora globalnej instytucji o znaczeniu systemowym, bufora innej instytucji o znaczeniu systemowym oraz bufora ryzyka systemowego, powinny domyślnie być uznawane za identyczne w stosunku do wymogów określonych dla podmiotu, który jest najbliższy grupie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji pod względem łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko.

(10) Zgodnie z art. 45c ust. 3 akapit pierwszy lit. a) ppkt (ii) dyrektywy 2014/59/UE kwota dokapitalizowania jest kwotą, która umożliwia grupie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powstałej w wyniku restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przywrócenie zgodności - oprócz innych wymogów - z wymogiem w zakresie dodatkowych funduszy własnych na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji po wdrożeniu preferowanej strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Zgodnie z art. 45c ust. 3 akapit siódmy dyrektywy 2014/59/UE kwota niezbędna w celu zapewnienia, aby po przeprowadzeniu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podmiot restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji był w stanie utrzymać wystarczające zaufanie rynku przez odpowiedni okres, musi być na poziomie równym wymogowi połączonego bufora, który ma mieć zastosowanie po zastosowaniu instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, pomniejszonym o bufor antycykliczny. Kwota dokapitalizowania, w tym kwota wymagana w celu utrzymania zaufania rynku, jest elementem MREL i może być korygowana w dół lub w górę zgodnie z art. 45c ust. 3 i 7 dyrektywy 2014/59/UE w celu odzwierciedlenia zmian w grupie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji po zastosowaniu instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W związku z tym należy szacować wyłącznie dodatkowe fundusze własne oraz wymogi połączonego bufora mające zastosowanie do podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, które są wykorzystywane w celu kalibracji MREL. Przy określaniu MREL na podstawie dyrektywy 2014/59/UE oszacowanie to powinno jednak pozostawać bez uszczerbku dla wszelkich dostosowań kwoty dokapitalizowania, w tym kwoty wymaganej w celu utrzymania zaufania rynku.

(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.

(12) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Oszacowanie wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych

1. 
Jeżeli podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie dotyczył wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych, o którym mowa w art. 104a dyrektywy 2013/36/UE, na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dokonują oszacowania tego wymogu zgodnie z ust. 2-7 w celu określenia minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (MREL) podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
2. 
Jeżeli łączna kwota ekspozycji na ryzyko podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji różni się o 5 % lub mniej od łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko unijnej instytucji dominującej na poziomie skonsolidowanej grupy, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stosują wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych nałożony na unijną instytucję dominującą na poziomie skonsolidowanej grupy jako oszacowanie tego wymogu w celu określenia MREL podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
3. 
Organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stosują jako oszacowanie wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych podmiotu odpowiadającego za największą część skonsolidowanej łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, jeżeli mają zastosowanie wszystkie poniższe warunki:
a)
łączna kwota ekspozycji na ryzyko podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji różni się o więcej niż 5 % od łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko unijnej instytucji dominującej na poziomie skonsolidowanej grupy;
b)
łączna kwota ekspozycji na ryzyko podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest równa indywidualnej łącznej kwocie ekspozycji na ryzyko podmiotu odpowiadającego za największą część skonsolidowanej łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub różni się od tej kwoty o mniej niż 5 %;
c)
wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych podmiotu odpowiadającego za największą część skonsolidowanej łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest większy od zera.
4. 
Jeżeli ust. 2 i 3 nie mają zastosowania i żaden z podmiotów należących do grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie jest objęty wyższym wymogiem w zakresie dodatkowych funduszy własnych niż wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych nałożony na unijną instytucję dominującą na poziomie skonsolidowanej grupy, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stosują jako oszacowanie wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych nałożony na unijną instytucję dominującą na poziomie skonsolidowanej grupy z zastrzeżeniem dostosowań, o których mowa w art. 2.
5. 
Jeżeli ust. 2 i 3 nie mają zastosowania i co najmniej jeden z podmiotów należących do grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest objęty wyższym wymogiem w zakresie dodatkowych funduszy własnych niż wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych nałożony na unijną instytucję dominującą na poziomie skonsolidowanej grupy, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stosują jako oszacowanie wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wyższą z dwóch poniższych wartości:
a)
wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych nałożony na unijną instytucję dominującą na poziomie skonsolidowanej grupy z zastrzeżeniem dostosowań, o których mowa w art. 2;
b)
sumę iloczynów wymogów w zakresie dodatkowych funduszy własnych podmiotów grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz odpowiednich indywidualnych łącznych kwot ekspozycji na ryzyko tych podmiotów podzieloną przez sumę indywidualnych łącznych kwot ekspozycji na ryzyko tych podmiotów.
6. 
Do celów ust. 5 lit. b), jeżeli na podmiot nie nałożono na zasadzie indywidualnej żadnego wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych, wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych tego podmiotu wynosi zero.
7. 
Do celów niniejszego artykułu łączną kwotę ekspozycji na ryzyko oblicza się zgodnie z art. 92 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 oraz - stosownie do przypadku - na zasadzie indywidualnej lub skonsolidowanej.
Artykuł  2

Dostosowania na potrzeby oszacowania wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych

1. 
Do celów art. 1 ust. 4 oraz art. 1 ust. 5 lit. a) organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, na podstawie informacji przekazanych przez odpowiedni właściwy organ, dostosowują swoje oszacowanie wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w każdym z poniższych przypadków:
a)
niektóre ryzyka lub elementy ryzyka, w celu uwzględnienia których właściwy organ nałożył na unijną instytucję dominującą na poziomie skonsolidowanej grupy wymóg w zakresie dodatkowych funduszy własnych zgodnie z art. 104a dyrektywy 2013/36/UE, nie są obecne w danej grupie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
b)
niektóre ryzyka lub elementy ryzyka, w celu uwzględnienia których właściwy organ nie nałożył na unijną instytucję dominującą na poziomie skonsolidowanej grupy żadnego wymogu w zakresie dodatkowych funduszy własnych zgodnie z art. 104a dyrektywy 2013/36/UE, są obecne w danej grupie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
2. 
Dostosowań, o których mowa w ust. 1, nie dokonuje się, jeżeli organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji - po konsultacji z właściwym organem i uwzględniwszy informacje przekazane przez ten właściwy organ - ocenił, że nie istnieje znaczące ryzyko związane z podmiotami lub działaniami grupy, które nie wchodzą w skład grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Artykuł  3

Metoda oszacowania wymogu połączonego bufora dla podmiotów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

1. 
Oszacowanie wymogu połączonego bufora dla podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest sumą wymogów w zakresie buforów, o których mowa w art. 129 ust. 1, art. 131 ust. 4 i 5 oraz art. 133 ust. 4 dyrektywy 2013/36/UE, stosownie do przypadku, oszacowanych zgodnie z ust. 2-4 niniejszego artykułu.
2. 
Organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stosują jako oszacowanie wymogu w zakresie bufora zabezpieczającego, o którym mowa w art. 129 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE, w odniesieniu do podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wymóg w zakresie bufora zabezpieczającego nałożony na unijną instytucję dominującą na poziomie skonsolidowanej grupy.
3. 
Jeżeli podmiot restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest także unijną jednostką dominującą, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stosują jako oszacowanie wymogu w zakresie bufora globalnej instytucji o znaczeniu systemowym, o którym mowa w art. 131 ust. 4 dyrektywy 2013/36/UE, w odniesieniu do podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wymóg w zakresie bufora globalnej instytucji o znaczeniu systemowym nałożony na unijną instytucję dominującą na poziomie skonsolidowanej grupy.
4. 
Organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stosują jako oszacowanie wymogu w zakresie bufora innej instytucji o znaczeniu systemowym, o którym mowa w art. 131 ust. 5 dyrektywy 2013/36/UE, w odniesieniu do podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wymóg w zakresie bufora innej instytucji o znaczeniu systemowym nałożony na unijną instytucję dominującą na poziomie skonsolidowanej grupy. Jeżeli wymóg w zakresie bufora innej instytucji o znaczeniu systemowym ustalono również na innym poziomie konsolidacji niż poziom grupy, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stosują jako oszacowanie tego wymogu wymóg w zakresie bufora innej instytucji o znaczeniu systemowym ustalony na poziomie konsolidacji, który pod względem łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko jest najbliższy grupie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
5. 
Organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stosują jako oszacowanie wymogu w zakresie bufora ryzyka systemowego, o którym mowa w art. 133 ust. 4 dyrektywy 2013/36/UE, w odniesieniu do podmiotu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na poziomie skonsolidowanej grupy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wymóg w zakresie bufora ryzyka systemowego nałożony na unijną instytucję dominującą na poziomie skonsolidowanej grupy. Jeżeli bufor ryzyka systemowego ustalono również na innym poziomie konsolidacji niż poziom grupy, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stosują jako oszacowanie tego wymogu wymóg w zakresie bufora ryzyka systemowego ustalony na poziomie konsolidacji, który pod względem łącznej kwoty ekspozycji na ryzyko jest najbliższy grupie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 marca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i funduszami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.