Rozporządzenie delegowane 2017/654 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 odnośnie do wymogów technicznych i ogólnych dotyczących wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach
Dz.U.UE.L.2017.102.1
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/654
z dnia 19 grudnia 2016 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 odnośnie do wymogów technicznych i ogólnych dotyczących wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE 1 , w szczególności jego art. 24 ust. 11, art. 25 ust. 4 lit. a)-c), art. 26 ust. 6, art. 34 ust. 9, art. 42 ust. 4, art. 43 ust. 5 i art. 48,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu uzupełnienia ram ustanowionych na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1628 należy określić wymogi techniczne i ogólne oraz metody badań dotyczące wartości granicznych emisji, procedury homologacji typu UE w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, ustalenia dotyczące zgodności produkcji oraz wymogi i procedury dotyczące służb technicznych dla tych silników.
(2) Decyzją Rady 97/836/WE 2 Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ), dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań.
(3) W celu zapewnienia, aby przepisy dotyczące konstrukcji silników montowanych w maszynach mobilnych nieporuszających się po drogach odpowiadały postępowi technicznemu, w odniesieniu do określonych wymogów należy stosować najnowsze wersje dostępnych publicznie norm CEN/CENELEC lub ISO.
(4) Weryfikacja zgodności silników z mającymi zastosowanie wymogami technicznymi w trakcie całego procesu produkcji stanowi podstawowy element procesu homologacji typu UE. Kontrole procedur zgodności produkcji należy zatem dalej usprawniać i dostosowywać do bardziej rygorystycznych procedur dotyczących pojazdów drogowych, aby zwiększyć ogólną efektywność procesu homologacji typu UE.
(5) W celu zapewnienia, aby służby techniczne osiągały ten sam wysoki poziom norm efektywności we wszystkich państwach członkowskich, w niniejszym rozporządzeniu należy określić zharmonizowane wymogi, które muszą spełniać służby techniczne, oraz procedurę oceny zgodności i akredytacji takich usług.
(6) Dla celów przejrzystości należy ujednolicić system numeracji procedur badań stosowany w niniejszym rozporządzeniu z systemem numeracji procedur badań stosowanym w ogólnym przepisie technicznym nr 11 3 oraz w regulaminie nr 96 EKG ONZ 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji, | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 i art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/989 z dnia 18 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1398/2021 z dnia 4 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.299.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2021 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 i art. 2 pkt 5 rozporządzenia nr (UE) 2018/989 z dnia 18 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1398/2021 z dnia 4 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.299.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2021 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 i art. 2 pkt 6 rozporządzenia nr (UE) 2018/989 z dnia 18 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1398/2021 z dnia 4 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.299.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2021 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 i art. 2 pkt 9 rozporządzenia nr (UE) 2018/989 z dnia 18 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1398/2021 z dnia 4 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.299.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2021 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.