Rozporządzenie delegowane 2017/2417 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących obowiązku obrotu w stosunku do określonych instrumentów pochodnych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2017.343.48

Akt obowiązujący
Wersja od: 18 maja 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/2417
z dnia 17 listopada 2017 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących obowiązku obrotu w stosunku do określonych instrumentów pochodnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 600/2014 przewiduje obowiązek obrotu na rynku regulowanym, wielostronnej platformie obrotu, zorganizowanej platformie obrotu bądź w równoważnym systemie obrotu w państwie trzecim w odniesieniu do określonych klas instrumentów pochodnych (lub ich odnośnych podzbiorów) uznanych za podlegające obowiązkowi rozliczania, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 . Ten obowiązek obrotu powinien mieć zastosowanie wyłącznie do instrumentów pochodnych, w przypadku których istnieje dostateczna płynność i które są dostępne do obrotu w co najmniej jednym systemie obrotu.

(2) W przypadku instrumentów pochodnych na stopę procentową podlegających obowiązkowi rozliczania płynność koncentruje się w tych instrumentach pochodnych, których cechy są w największym stopniu ustandaryzowane. Cechy te należy zatem uwzględnić przy wyznaczaniu klas instrumentów pochodnych, które mają podlegać obowiązkowi obrotu.

(3) W przypadku instrumentów pochodnych na stopę procentową podlegających obowiązkowi rozliczania płynność koncentruje się również w instrumentach pochodnych o określonych referencyjnych okresach zapadalności. Właściwe jest zatem ograniczenie obowiązku obrotu do instrumentów pochodnych o tych właśnie referencyjnych okresach zapadalności. Aby odróżnić kontrakty na instrumenty pochodne, które zaczynają obowiązywać bezpośrednio po realizacji transakcji, od kontraktów na instrumenty pochodne, które zaczynają obowiązywać w określonym z góry terminie w przyszłości, długość okresu zapadalności kontraktu należy obliczać w oparciu o datę, w której nabierają mocy obowiązki wynikające z kontraktu. Aby jednak odpowiednio uwzględnić charakterystykę płynności tych kontraktów, jak również w celu uniknięcia obchodzenia obowiązku obrotu, ważne jest, by referencyjne okresy zapadalności nie były stosowane jako sztywne progi, lecz traktowane raczej jako punkty odniesienia dla docelowych przedziałów.

(4) Jeśli chodzi o kredytowe instrumenty pochodne, w przypadku dwóch indeksowanych swapów ryzyka kredytowego, które podlegają obowiązkowi rozliczania, płynność koncentruje się w bieżącej serii on-the-run oraz ostatniej serii off-the-run. Właściwe jest zatem ograniczenie stosowania obowiązku obrotu do instrumentów pochodnych należących wyłącznie do tych właśnie serii.

(5) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/2205 3  (dotyczącym instrumentów pochodnych opartych na stopie procentowej będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym) oraz rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/592 4  (dotyczącym kredytowych instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym) określono cztery kategorie kontrahentów, do których stosuje się obowiązek rozliczania. Aby uwzględnić szczególne potrzeby każdej kategorii kontrahentów, w tych rozporządzeniach delegowanych ustanowiono również stopniowe wprowadzanie stosowania wspomnianego obowiązku rozliczania. Z uwagi na powiązanie między obowiązkiem rozliczania a obowiązkiem obrotu obowiązek obrotu dla każdej poszczególnej kategorii kontrahentów powinien wejść w życie dopiero po wejściu w życie obowiązku rozliczania dla danej kategorii.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(7) Niniejsze rozporządzenie przyjmuje się na podstawie informacji dotyczących faktów, w szczególności istniejącej płynności, dostępnych w chwili jego przyjęcia i zostanie ono poddane przeglądowi oraz w stosownych przypadkach zmienione zgodnie ze zmianami sytuacji na rynku.

(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy możliwych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 .

(9) W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym i być stosowane od tej samej daty co rozporządzenie (UE) nr 600/2014,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Instrumenty pochodne podlegające obowiązkowi obrotu

Instrumenty pochodne określone w załączniku podlegają obowiązkowi obrotu, o którym mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 600/2014.

Instrument pochodny wymieniony w tabeli 1, tabeli 2 lub tabeli 3 w załączniku uznaje się za posiadający okres zapadalności wynoszący 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 15, 20 lub 30 lat, w przypadku gdy okres między dniem, w którym obowiązki wynikające z tego kontraktu nabierają mocy, a dniem wygaśnięcia tego kontraktu odpowiada jednemu z tych okresów zapadalności z dokładnością ± pięć dni.

Artykuł  2

Daty, od których obowiązek obrotu staje się skuteczny

Obowiązek obrotu, o którym mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, staje się skuteczny w odniesieniu do każdej kategorii kontrahentów, o której mowa w art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2205 i art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/592, od późniejszej z następujących dat:

a)
3 stycznia 2018 r.;
b)
data, o której mowa w art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2205 lub art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/592 w odniesieniu do danej kategorii kontrahentów.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 listopada 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 6  

Instrumenty pochodne podlegające obowiązkowi obrotu

Tabela 1

Swapy stóp procentowych typu stała za zmienną denominowane w EUR

Jednowalutowe swapy stóp procentowych typu stała za zmienną - EURIBOR EUR 3M i 6M
Waluta rozliczeniowaEUREUR
Rodzaj daty początkowejSpot (T+2)Spot (T+2)
OpcjonalnośćNieNie
Okres zapadalności2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 15, 20, 30 lat2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 15, 20, 30 lat
Rodzaj kwoty referencyjnejStała kwota referencyjnaStała kwota referencyjna
Składnik stały
Częstotliwość płatnościRoczna lub półrocznaRoczna lub półroczna
Konwencja liczenia dni30/360 lub dni faktyczne/36030/360 lub dni faktyczne/360
Składnik zmienny
Indeks referencyjnyEURIBOR 6MEURIBOR 3M
Częstotliwość aktualizacjiPółroczna lub kwartalnaKwartalna
Konwencja liczenia dnidni faktyczne/360dni faktyczne/360

Tabela 2 (skreślona)

Tabela 3 (skreślona)

Tabela 4

Indeksowany swap ryzyka kredytowego

RodzajPodrodzajRegionIndeks referencyjnyWaluta rozliczeniowaSeriaOkres zapadalności
Indeksowany swap ryzyka kredytowegoNietranszowany indeksEuropaiTraxx Europe MainEURseria on-the-run

pierwsza seria off-the-run

5 lat
Indeksowany swap ryzyka kredytowegoNietranszowany indeksEuropaiTraxx Europe CrossoverEURseria on-the-run

pierwsza seria off-the-run

5 lat
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2205 z dnia 6 sierpnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących obowiązku rozliczania (Dz.U. L 314 z 1.12.2015, s. 13).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/592 z dnia 1 marca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących obowiązku rozliczania (Dz.U. L 103 z 19.4.2016, s. 5).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
6 Załącznik zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/749 z dnia 8 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.138.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 maja 2022 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.