Rozporządzenie delegowane 2015/242 ustanawiające szczegółowe zasady dotyczące funkcjonowania komitetów doradczych w ramach wspólnej polityki rybołówstwa

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2015.41.1

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 marca 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2015/242
z dnia 9 października 2014 r.
ustanawiające szczegółowe zasady dotyczące funkcjonowania komitetów doradczych w ramach wspólnej polityki rybołówstwa

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 45 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013, w szczególności jego art. 43, przewiduje ustanowienie komitetów doradczych, które mają promować zrównoważoną reprezentację wszystkich zainteresowanych stron w dziedzinie rybołówstwa i akwakultury oraz przyczynić się do osiągnięcia celów wspólnej polityki rybołówstwa.

(2) Komitety doradcze mogą przedstawiać zalecenia i sugestie skierowane do Komisji i zainteresowanych państw członkowskich w sprawach odnoszących się do zarządzania rybołówstwem oraz do aspektów społecznoekonomicznych i ochronnych rybołówstwa i akwakultury. Komitety mogą informować Komisję i państwa członkowskie o problemach związanych z zarządzaniem rybołówstwem oraz aspektami społeczno-gospodarczymi i ochronnymi rybołówstwa i akwakultury w swoim obszarze geograficznym lub w zakresie swoich kompetencji, a także przyczyniać się - w ścisłej współpracy z naukowcami - do gromadzenia, dostarczania i analizowania danych koniecznych do opracowania środków ochronnych.

(3) Decyzja Rady 2004/585/WE 2  ustanawia siedem regionalnych komitetów doradczych, zaś załącznik III do rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 obejmuje również cztery nowe komitety doradcze ustanowione tym rozporządzeniem.

(4) Ponieważ nowe komitety doradcze ustanawia się rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, konieczne jest określenie procedury rozpoczęcia ich funkcjonowania.

(5) Ze względu na ważną rolę, jaką komitety doradcze mają odgrywać w zregionalizowanej wspólnej polityce rybołówstwa, oraz zgodnie z zasadami dobrych rządów określonymi w art. 3 lit. b) i f) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, konieczne jest również zapewnienie, zgodnie z art. 43 ust. 1 tego rozporządzenia, by ich struktura gwarantowała zrównoważoną reprezentację wszystkich właściwych zainteresowanych stron w dziedzinie rybołówstwa, w tym rybołówstwa prowadzonego na niewielką skalę i, w stosownych przypadkach, akwakultury.

(6) Rybołówstwo prowadzone na niewielką skalę odgrywa ważną rolę społeczną, gospodarczą, środowiskową i kulturową w wielu społecznościach stref przybrzeżnych w całej Unii Europejskiej. Konieczne jest zatem zapewnienie skutecznego uczestnictwa tych społeczności w pracach komitetów doradczych, w tym przez wkład na rzecz kosztów i utraty dochodu, jakie mogą wiązać się z takim uczestnictwem.

(7) W celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania komitetów doradczych i ich współpracy z zainteresowanymi stronami z państw trzecich, komitety doradcze muszą być w stanie dostosowywać swoje metody pracy i zwrot kosztów do poszczególnych przypadków,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady funkcjonowania komitetów doradczych, o których mowa w art. 43 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.

Artykuł  2

Definicje

Na potrzeby niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają następujące definicje:

1)
"zainteresowane państwo członkowskie" oznacza państwo członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 22 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w obszarze kompetencji komitetu doradczego określonego w pkt 1 załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. W przypadku Komitetu Doradczego ds. Akwakultury i Komitetu Doradczego ds. Rynków "zainteresowane państwo członkowskie" oznacza wszystkie państwa członkowskie Unii;
2) 3
 "organizacje branżowe" oznaczają organizacje reprezentujące sektor rybołówstwa (w tym zatrudnionych rybaków) oraz, w stosownych przypadkach, podmioty gospodarcze sektora akwakultury oraz przedstawicieli sektorów przetwarzania i obrotu;
3)
"inne grupy interesów" oznaczają przedstawicieli grup, których dotyczy wspólna polityka rybołówstwa, inne niż organizacje branżowe, w szczególności organizacje środowiskowe i grupy konsumentów.
Artykuł  3

Rozpoczęcie funkcjonowania nowych komitetów doradczych

1. 
Organizacje branżowe i inne grupy interesów zainteresowane jednym z komitetów doradczych, o których mowa w art. 43 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, przekazują Komisji wspólny wniosek dotyczący rozpoczęcia funkcjonowania odpowiedniego komitetu doradczego. Wspólny wniosek musi być zgodny z celami i zasadami wspólnej polityki rybołówstwa określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013, w szczególności w jego art. 43 ust. 1 i załączniku III, i musi obejmować:
a)
deklarację celów;
b)
zasady funkcjonowania;
c)
regulamin wewnętrzny;
d)
wykaz organizacji branżowych i innych grup interesów.
2. 
Po sprawdzeniu, czy wniosek jest zgodny z zasadami ustanowionymi w rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013, w szczególności w załączniku III, oraz z przepisami ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu, Komisja przekazuje wniosek zainteresowanym państwom członkowskim w terminie dwóch miesięcy od daty jego otrzymania. Komisja może zaproponować zmiany do wspólnego wniosku w celu zapewnienia zgodności ze wszystkimi wymaganiami, o których mowa w niniejszym artykule.
3. 
Zainteresowane państwa członkowskie ustalają, czy wniosek jest podpisany przez reprezentatywne organizacje branżowe i inne grupy interesów, oraz informują Komisję w terminie jednego miesiąca od otrzymania wspólnego wniosku o ich zgodzie. W oparciu o uwagi państw członkowskich Komisja może zażądać wprowadzenia dalszych zmian lub przedstawienia wyjaśnień.
4. 
Komisja publikuje zawiadomienie o rozpoczęciu funkcjonowania każdego nowego komitetu doradczego w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Komisja nie publikuje tych informacji, dopóki nie są spełnione wszystkie wymagania, o których mowa w ust. 1. Komitet doradczy rozpoczyna funkcjonowanie w dniu wskazanym w komunikacie, który nie może poprzedzać daty publikacji komunikatu.
Artykuł  4  4

Struktura i organizacja komitetów doradczych

1. 
Oprócz przepisów art. 43 ust. 1, art. 45 ust. 1-3 i załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, struktura i organizacja komitetów doradczych muszą być zgodne z przepisami ust. 2-7 niniejszego artykułu.
2. 
Komitet doradczy wyznacza, w drodze konsensusu, przewodniczącego i co najmniej jednego wiceprzewodniczącego. Przewodniczący może pochodzić spoza grona członków komitetu doradczego. Jeżeli przewodniczący jest wyznaczany spośród przedstawicieli organizacji członkowskich, przynajmniej jeden z wiceprzewodniczących wyznaczany jest spośród członków kategorii organizacji branżowych i innych grup interesów, o których mowa w art. 2, do których nie należy przewodniczący. Zasada ta ma również zastosowanie, w miarę możliwości, do przewodniczących grup roboczych.
3. 
Zgromadzenie ogólne komitetu doradczego:
a)
przyjmuje regulamin wewnętrzny komitetu doradczego;
b)
zbiera się przynajmniej raz w roku w celu zatwierdzenia sprawozdania rocznego, rocznego planu strategicznego oraz rocznego budżetu komitetu doradczego;
c)
podejmuje decyzje w sprawie klasyfikacji członków komitetu doradczego w kategoriach "organizacje branżowe" lub "inne grupy interesu", stosując kryteria określone w załączniku I oraz w oparciu o obiektywne i możliwe do zweryfikowania informacje, takie jak przepisy statutu, wykaz członków i charakter działalności danej organizacji.
4. 
Na podstawie wyznaczeń dokonanych przez organizacje branżowe i inne grupy interesów w odniesieniu do miejsc, które zostały im odpowiednio przydzielone, zgromadzenie ogólne powołuje komitet wykonawczy, składający się z maksymalnie 25 członków. W celu zapewnienia właściwej reprezentacji rybołówstwa prowadzonego na niewielką skalę - po konsultacji z Komisją - zgromadzenie ogólne może podjąć decyzję o powołaniu komitetu wykonawczego, składającego się z maksymalnie 30 członków.
5. 
Zgromadzenie ogólne zapewnia, by składki członkowskie były sprawiedliwe i umożliwiały wyważoną i szeroką reprezentację wszystkich zainteresowanych stron z uwzględnieniem ich możliwości finansowych.
6. 
Komitet wykonawczy:
a)
kieruje i zarządza zadaniami komitetu doradczego zgodnie z art. 44 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
b)
przygotowuje sprawozdanie roczne, roczny plan strategiczny i roczny budżet;
c)
przyjmuje zalecenia i sugestie, o których mowa w art. 44 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
7. 
Zgromadzenie ogólne i komitet wykonawczy zapewniają zrównoważoną i szeroką reprezentację wszystkich zainteresowanych stron, z naciskiem na inne grupy interesów oraz, w stosownych przypadkach, rybołówstwo prowadzone na niewielką skalę. Liczba przedstawicieli rybołówstwa prowadzonego na niewielką skalę powinna odzwierciedlać udział tego rybołówstwa w sektorze rybołówstwa zainteresowanego państwa członkowskiego.
Artykuł  5  5

Metody pracy

1. 
Komitet doradczy zapewnia, aby wydane zalecenia i sugestie:
a)
były zgodne z zasadami i celami wspólnej polityki rybołówstwa określonymi w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
b)
były opracowywane zgodnie z rygorystycznymi zasadami przejrzystości, zrównoważonej reprezentacji i poszanowania wszystkich wyrażanych opinii;
c)
były przyjmowane, w miarę możliwości, w drodze konsensusu. Jeżeli nie można osiągnąć konsensusu, zdania odrębne wyrażone przez członków odnotowuje się w zaleceniach przyjętych przez większość członków obecnych i głosujących.
2. 
Przy podejmowaniu decyzji dotyczących metod pracy komitet doradczy dąży do zapewnienia efektywności i pełnego uczestnictwa wszystkich członków poprzez wykorzystanie nowoczesnych środków teleinformatycznych i świadczenie usług tłumaczeń pisemnych i ustnych.
Artykuł  6

Wkład finansowy wnoszony przez komitety doradcze

1. 
Każdy komitet doradczy oferuje - oprócz zwrotu kosztów podróży i zakwaterowania - dodatkowe rekompensaty dla rybaków reprezentujących organizacje rybołówstwa prowadzonego na niewielką skalę, aby mogli oni skutecznie brać udział w pracach komitetu. W każdym przypadku taka rekompensata musi być należycie uzasadniona.
2. 
W przypadku zaproszenia obserwatorów z państw trzecich, o których mowa w pkt 2 lit. k) załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, komitety doradcze mogą wnieść wkład do kosztów podróży i zakwaterowania tych obserwatorów na takich samych warunkach, jakie mają zastosowanie do członków komitetu.
Artykuł  7

Wsparcie państw członkowskich

Państwa członkowskie mogą udzielić odpowiedniego technicznego, logistycznego i finansowego wsparcia mającego na celu ułatwienie funkcjonowania komitetów doradczych.

Artykuł  7a  6

Przeglądy wyników

Komitet doradczy poddaje się niezależnemu przeglądowi wyników przynajmniej raz na pięć lat. Przegląd ten ma na celu określenie najlepszych praktyk i niedociągnięć, sporządzenie wykazu zaleceń mających na celu poprawę funkcjonowania komitetu doradczego oraz ocenę jego ogólnego wkładu w realizację celów wspólnej polityki rybołówstwa określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013. Wyniki tych przeglądów podaje się do wiadomości publicznej, a w przypadku stwierdzenia niedociągnięć w funkcjonowaniu komitetu doradczego dołącza się do nich plan działania określający konkretne działania i jasne ramy czasowe ich realizacji.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 października 2014 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK Nr  1  7

Kryteria klasyfikacji członków komitetów doradczych w ramach kategorii "organizacje branżowe" lub "inne grupy interesu"

1.
Organizację klasyfikuje się jako "organizację branżową", jeżeli spełnione jest co najmniej jedno z następujących kryteriów:
a)
organizacja reprezentuje sektory rybołówstwa komercyjnego, akwakultury, przetwarzania, wprowadzania do obrotu, dystrybucji lub sprzedaży detalicznej owoców morza lub ma w tych sektorach bezpośrednie lub pośrednie interesy gospodarcze;
b)
większość członków organizacji, osób fizycznych lub prawnych, reprezentuje sektory rybołówstwa komercyjnego, akwakultury, przetwarzania, wprowadzania do obrotu, dystrybucji lub sprzedaży detalicznej owoców morza lub ma w tych sektorach bezpośrednie lub pośrednie interesy gospodarcze;
c)
organizacja reprezentuje pracowników sektorów związanych z rybołówstwem komercyjnym, akwakulturą, przetwarzaniem, wprowadzaniem do obrotu, dystrybucją lub sprzedażą detaliczną owoców morza;
d)
co najmniej 50 % finansowania organizacji pochodzi z przedsiębiorstw prowadzących działalność w dziedzinie rybołówstwa komercyjnego, akwakultury, przetwarzania, wprowadzania do obrotu, dystrybucji lub sprzedaży detalicznej owoców morza;
e)
organizacja spełnia co najmniej jedno z kryteriów wymienionych w pkt 1 lit. a)-d) oraz prowadzi działalność w dziedzinie środowiska, praw konsumentów i praw człowieka, zdrowia, promowania równości bądź zdrowia lub dobrostanu zwierząt.
2.
Organizację klasyfikuje się jako »inną grupę interesów«, jeżeli nie spełnia ona żadnego z kryteriów określonych w ust. 1 oraz:
a)
prowadzi działalność przede wszystkim w dziedzinie środowiska, praw konsumentów i praw człowieka, zdrowia, promowania równości, zdrowia lub dobrostanu zwierząt lub rybołówstwa rekreacyjnego bądź wędkarstwa sportowego; lub
b)
reprezentuje lub ma bezpośrednie lub pośrednie interesy gospodarcze związane z wykorzystaniem środowiska morskiego lub przestrzeni morskiej inne niż rybołówstwo komercyjne, akwakultura lub przetwarzanie, wprowadzanie do obrotu, dystrybucja i sprzedaż detaliczna owoców morza.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
2 Decyzja Rady 2004/585/WE z dnia 19 lipca 2004 r. ustanawiająca Regionalne Komitety Doradcze w ramach Wspólnej Polityki Rybołówstwa (Dz.U. L 256 z 3.8.2004, s. 17).
3 Art. 2 pkt 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/1575 z dnia 23 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.239.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 października 2017 r.
4 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/204 z dnia 8 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.34.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2022 r.
5 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/204 z dnia 8 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.34.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2022 r.
6 Art. 7a dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2022/204 z dnia 8 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.34.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2022 r.
7 Załącznik 1 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2022/204 z dnia 8 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.34.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 2022 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.