Rozdział 2 - ORGANIZACJA KORYTARZY TOWAROWYCH I ORGANY ZARZĄDZAJĄCE KORYTARZAMI TOWAROWYMI  11 - Rozporządzenie 913/2010 w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2010.276.22

Akt obowiązujący
Wersja od: 18 lipca 2024 r.

ROZDZIAŁ  II

ORGANIZACJA KORYTARZY TOWAROWYCH I ORGANY ZARZĄDZAJĄCE KORYTARZAMI TOWAROWYMI  11

Organizacja korytarzy towarowych i organy zarządzające korytarzami towarowymi

1. 
Państwa członkowskie i zarządcy infrastruktury odpowiedzialni za korytarz towarowy będący częścią tego europejskiego korytarza transportowego dostosowują organy zarządzające danym korytarzem towarowym od dnia 18 lipca 2024 r. lub w przypadku zmiany przebiegu europejskiego korytarza transportowego na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/1679 - w terminie 18 miesięcy od daty tej zmiany. W należycie uzasadnionych przypadkach i po uzyskaniu zgody Komisji okres ten może zostać przedłużony do 24 miesięcy. Rada wykonawcza i rada zarządzająca korytarza towarowego przyjmują środki niezbędne do dostosowania organizacji tego korytarza towarowego i zarządzania nim zgodnie z art. 9-19 niniejszego rozporządzenia do nowego przebiegu geograficznego.
2. 
Rada wykonawcza korytarza towarowego może podjąć decyzję o zajęciu się administracyjnymi, operacyjnymi i dotyczącymi interoperacyjności aspektami międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich w tym korytarzu. Art. 11 i 14 nie mają zastosowania do tych przewozów.

 (uchylony).

 (uchylony).

 (uchylony).

 (uchylony).

Organy zarządzające korytarzami towarowymi

1.  17
 W odniesieniu do każdego korytarza towarowego zainteresowane państwa członkowskie ustanawiają radę wykonawczą odpowiedzialną za określenie ogólnych celów danego korytarza towarowego, nadzorowanie i podejmowanie działań wymienionych w ust. 7 niniejszego artykułu oraz w art. 9 i 11, art. 14 ust. 1 i art. 22.

Rada wykonawcza składa się z przedstawicieli organów zainteresowanych państw członkowskich. Rada wykonawcza regularnie ocenia spójność między ogólnymi celami a celami określonymi przez radę zarządzającą zgodnie z art. 9 ust. 1 lit. c).

2.  18
 W odniesieniu do każdego korytarza towarowego zainteresowani zarządcy infrastruktury i, w stosownych przypadkach, organy alokujące, o których mowa w art. 7 ust. 2 dyrektywy 2012/34/UE, ustanawiają radę zarządzającą odpowiedzialną za podejmowanie działań wymienionych w ust. 5, 7, 8 i 9 niniejszego artykułu oraz w art. 9-12, art. 13 ust. 1, art. 14 ust. 2, 6 i 9, art. 16 ust. 1, art. 17 ust. 1 oraz art. 18 i 19 niniejszego rozporządzenia. Rada zarządzająca składa się z przedstawicieli zarządców infrastruktury.
2a.  19
 Państwo członkowskie, które skorzystało z art. 5 ust. 4 przed dniem 18 lipca 2024 r., może zdecydować, że przez okres nieprzekraczający 10 lat od dnia 18 lipca 2024 r. zarządca infrastruktury odpowiedzialny za infrastrukturę kolejową na jego terytorium nie wchodzi w skład rady zarządzającej ustanowionej na podstawie ust. 2 niniejszego artykułu. O swojej decyzji zainteresowane państwo członkowskie niezwłocznie powiadamia Komisję i pozostałe państwa członkowskie uczestniczące w danym korytarzu towarowym.

W takim przypadku państwo członkowskie i dany zarządca infrastruktury współpracują z radą zarządzającą, tam gdzie jest to konieczne do wypełniania zadań tej rady.

Państwo członkowskie korzystające z akapitu pierwszego niniejszego ustępu może następnie w dowolnym momencie 10-letniego okresu, o którym mowa w tym ustępie, zdecydować, że zarządca infrastruktury odpowiedzialny za infrastrukturę kolejową na jego terytorium wejdzie w skład rady zarządzającej ustanowionej na podstawie ust. 2 niniejszego artykułu. O swojej decyzji niezwłocznie powiadamia Komisję i pozostałe państwa członkowskie uczestniczące w danym korytarzu towarowym.

2b.  20
 Irlandia może zdecydować, że przedstawiciele jej organów i zarządca infrastruktury odpowiedzialny za infrastrukturę kolejową na jej terytorium nie wchodzą w skład rady zarządzającej ani rady wykonawczej ustanowionych na podstawie ust. 1 i 2 niniejszego artykułu ani obu tych rad. O swojej decyzji Irlandia niezwłocznie powiadamia Komisję i pozostałe państwa członkowskie uczestniczące w danym korytarzu towarowym.

W takim przypadku organy i dany zarządca lub zarządcy infrastruktury współpracują z radą wykonawczą i radą zarządzającą, tam gdzie jest to konieczne do wypełniania zadań tych rad.

Irlandia może następnie w dowolnym momencie zdecydować, że przedstawiciele jej organów i zarządca lub zarządcy infrastruktury odpowiedzialni za infrastrukturę kolejową na jej terytorium wejdą w skład rady wykonawczej lub rady zarządzającej utworzonych na podstawie ust. 1 i 2 niniejszego artykułu lub obu tych rad. O swojej decyzji niezwłocznie powiadamia Komisję i pozostałe państwa członkowskie uczestniczące w danym korytarzu towarowym.

3. 
W odniesieniu do korytarza towarowego zainteresowane państwa członkowskie i zarządcy infrastruktury współpracują w ramach rad, o których mowa w ust. 1 i 2, w celu zapewnienia rozwoju tego korytarza towarowego zgodnie z jego planem wdrożenia.
4.  21
 Rada wykonawcza podejmuje decyzje za zgodą wszystkich przedstawicieli organów zainteresowanych państw członkowskich wchodzących w skład rady wykonawczej.
5.  22
 Rada zarządzająca podejmuje decyzje, w tym decyzje dotyczące jej statusu prawnego, ustanowienia jej struktury organizacyjnej, zasobów i personelu, za zgodą wszystkich zainteresowanych zarządców infrastruktury wchodzących w skład rady zarządzającej. Rada zarządzająca może być niezależną jednostką prawną. Może mieć formę europejskiego ugrupowania interesów gospodarczych w rozumieniu rozporządzenia Rady (EWG) nr 2137/85 z dnia 25 lipca 1985 r. w sprawie europejskiego ugrupowania interesów gospodarczych (EUIG) 23 .
6.  24
 Obowiązki rady wykonawczej i rady zarządzającej nie naruszają niezależności zarządców infrastruktury przewidzianej w art. 4 ust. 2 dyrektywy 2012/34/UE.
7.  25
 Rada zarządzająca powołuje grupę doradczą złożoną z zarządców i właścicieli terminali korytarza towarowego, w tym, w razie potrzeby, portów morskich i portów żeglugi śródlądowej. Ta grupa doradcza może wydawać opinie w sprawie wszelkich propozycji rady zarządzającej, które mają bezpośredni wpływ na inwestycje i zarządzanie terminalami. Może ona również wydawać opinie z własnej inicjatywy. Rada zarządzająca bierze pod uwagę wszelkie takie opinie. W przypadku różnicy zdań pomiędzy radą zarządzającą a grupą doradczą grupa doradcza może skierować sprawę do rady wykonawczej. Rada wykonawcza informuje zainteresowanego koordynatora europejskiego i działa jako mediator oraz w odpowiednim czasie wydaje opinię w tej sprawie. Zainteresowany koordynator europejski może również w odpowiednim czasie wydać opinię w tej sprawie. Ostateczna decyzja należy jednak do rady zarządzającej.
8.  26
 Rada zarządzająca powołuje również grupę doradczą złożoną z przedsiębiorstw kolejowych zainteresowanych użytkowaniem danego korytarza towarowego. Ta grupa doradcza może wydawać opinie w sprawie wszelkich wniosków rady zarządzającej, które mają wpływ na te przedsiębiorstwa. Może ona również wydawać opinie z własnej inicjatywy. Rada zarządzająca bierze pod uwagę wszelkie takie opinie. W przypadku różnicy zdań pomiędzy radą zarządzającą a grupą doradczą grupa doradcza może skierować sprawę do rady wykonawczej. Rada wykonawcza informuje koordynatora europejskiego i organy regulacyjne, o których mowa w art. 55 dyrektywy 2012/34/UE, zainteresowane danym korytarzem towarowym. Rada wykonawcza działa jako mediator i w odpowiednim czasie wydaje opinię w tej sprawie. Zainteresowany koordynator europejski może również w odpowiednim czasie wydać opinię w tej sprawie. Ostateczna decyzja należy do rady zarządzającej.
9. 
Rada zarządzająca koordynuje, zgodnie z krajowymi i europejskimi planami rozmieszczenia, stosowanie interoperacyjnych aplikacji informatycznych lub alternatywnych rozwiązań, które mogą stać się dostępne w przyszłości, w celu obsługiwania wniosków w sprawie międzynarodowych tras pociągów oraz prowadzenia ruchu międzynarodowego w korytarzu towarowym.
10.  27
 Rada wykonawcza i rada zarządzająca współpracują z koordynatorem europejskim zainteresowanym danym korytarzem towarowym w celu wspierania rozwoju kolejowego ruchu towarowego w tym korytarzu.

Działania mające na celu rozwój korytarza towarowego

1. 
Rada zarządzająca sporządza i publikuje plan wdrożenia najpóźniej sześć miesięcy przed uruchomieniem korytarza towarowego. Rada zarządzająca konsultuje się z grupami doradczymi, o których mowa w art. 8 ust. 7 i 8, w sprawie projektu planu wdrożenia. Rada zarządzająca przekazuje plan wdrożenia radzie wykonawczej do zatwierdzenia.

Plan ten obejmuje:

a)
opis cech korytarza towarowego, w tym wąskich gardeł, a także program działań niezbędnych do usprawnienia organizacji korytarza towarowego i zarządzania nim;
b)
podstawowe elementy analizy, o której mowa w ust. 3;
c)
cele korytarzy towarowych, w szczególności w zakresie funkcjonowania korytarza towarowego pod względem jakości usług i zdolności przepustowej korytarza towarowego, zgodnie z przepisami art. 19 niniejszego rozporządzenia, oraz, w stosownych przypadkach, ilościowe lub jakościowe wartości docelowe związane z tymi celami. Cele i wartości docelowe muszą uwzględniać wymogi określone w art. 19 rozporządzenia (UE) 2024/1679;
d)
działania mające na celu wdrożenie art. 12-19 oraz działania mające na celu poprawę funkcjonowania korytarza towarowego, oparte o rezultaty oceny, o której mowa w art. 19 ust. 3, z myślą o osiągnięciu celów i wartości docelowych, o których mowa w lit. c) niniejszego ustępu;
e)
opinie i ocena grup doradczych, o których mowa w art. 8 ust. 7 i 8, dotyczące rozwoju korytarza;
f)
podsumowanie współpracy i wyniki konsultacji, o których mowa w art. 11, w tym opinie grup doradczych, o których mowa w art. 8 ust. 7 i 8, oraz streszczenie odpowiedzi udzielonych przez inne zainteresowane strony.

Podczas sporządzania planu wdrożenia rada zarządzająca uwzględnia cele i środki zawarte w planie prac koordynatora europejskiego, o którym mowa w art. 54 rozporządzenia (UE) 2024/1679. Plan wdrożenia zawiera odniesienie do elementów planu prac, które są istotne dla kolejowego ruchu towarowego w danym korytarzu.

Rada zarządzająca dokonuje regularnie przeglądów i dostosowań wartości docelowych, o których mowa w lit. c) niniejszego ustępu, i działań, o których mowa w lit. d) niniejszego ustępu, na podstawie oceny, o której mowa w art. 19 ust. 3, po przeprowadzeniu konsultacji z grupami doradczymi, o których mowa w art. 8 ust. 7 i 8, oraz z koordynatorem europejskim.

2. 
Rada zarządzająca przeprowadza okresowo, co najmniej raz na cztery lata, przegląd planu wdrożenia, uwzględniając postępy poczynione w jego realizacji, rynek kolejowych przewozów towarowych w danym korytarzu towarowym i funkcjonowanie oceniane w świetle celów, o których mowa w ust. 1 lit. c).
3. 
Rada zarządzająca przeprowadza i okresowo uaktualnia analizę rynku transportowego odnoszącą się do odnotowanych i oczekiwanych zmian ruchu w danym korytarzu towarowym, obejmującą poszczególne rodzaje ruchu i odnoszącą się zarówno do transportu towarowego, jak i transportu pasażerskiego. W razie potrzeby, w ramach tej analizy dokonuje się również oceny kosztów i korzyści społeczno-gospodarczych płynących z rozwoju korytarza towarowego.
4. 
W planie wdrożenia uwzględnia się rozwój terminali, w tym analizę rynkową i prospektywną dotyczącą multimodalnych terminali towarowych, a także plany działania państw członkowskich należących do danego korytarza towarowego, o których to analizie i planach mowa w art. 36 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2024/1679.
5. 
W stosownych przypadkach rada zarządzająca podejmuje działania w celu współpracy z administracjami regionalnymi lub lokalnymi w odniesieniu do planu wdrożenia.

Zasięganie opinii wnioskodawców

Rada zarządzająca wprowadza mechanizmy konsultacyjne w celu właściwego uczestnictwa wnioskodawców będących potencjalnymi użytkownikami danego korytarza towarowego. W szczególności zapewnia ona, by zasięgano opinii wnioskodawców przed przekazaniem radzie wykonawczej planu wdrożenia, o którym mowa w art. 9.

11 Rozdział II tytuł zmieniony przez art. 67 pkt 3rozporządzenia nr 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2024 r.
12 Art. 3 zmieniony przez art. 67 pkt 4 rozporządzenia nr 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2024 r.
13 Art. 4 uchylony przez art. 67 pkt 5 rozporządzenia nr 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2024 r.
14 Art. 5 uchylony przez art. 67 pkt 5 rozporządzenia nr 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2024 r.
15 Art. 6 uchylony przez art. 67 pkt 5 rozporządzenia nr 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2024 r.
16 Art. 7 uchylony przez art. 67 pkt 5 rozporządzenia nr 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2024 r.
17 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez art. 67 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2024 r.
18 Art. 8 ust. 2 zmieniony przez art. 67 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2024 r.
19 Art. 8 ust. 2a dodany przez art. 67 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2024 r.
20 Art. 8 ust. 2b dodany przez art. 67 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2024 r.
21 Art. 8 ust. 4 zmieniony przez art. 67 pkt 6 lit. c rozporządzenia nr 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2024 r.
22 Art. 8 ust. 5 zmieniony przez art. 67 pkt 6 lit. c rozporządzenia nr 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2024 r.
23 Dz.U. L 199 z 31.7.1985, s. 1.
24 Art. 8 ust. 6 zmieniony przez art. 67 pkt 6 lit. c rozporządzenia nr 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2024 r.
25 Art. 8 ust. 7 zmieniony przez art. 67 pkt 6 lit. c rozporządzenia nr 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2024 r.
26 Art. 8 ust. 8 zmieniony przez art. 67 pkt 6 lit. c rozporządzenia nr 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2024 r.
27 Art. 8 ust. 10 dodany przez art. 67 pkt 6 lit. d rozporządzenia nr 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2024 r.
28 Art. 9 zmieniony przez art. 67 pkt 7 rozporządzenia nr 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1679) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2024 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.