Rozporządzenie 849/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 ustanawiające wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2004.158.1

Akt jednorazowy
Wersja od: 30 kwietnia 2004 r.

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 849/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 ustanawiające wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 80 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniają opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 2320/2002(3) ustanawia wspólne zharmonizowane zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.

(2) Stosowanie rozporządzenia (WE) nr 2320/2002 pokazało, że potrzebne są zmiany natury technicznej. Celem niniejszych zmian nie jest zmiana zakresu stosowania tego rozporządzenia i w żadnym stopniu nie naruszają one bezpieczeństwa pasażerów lotnictwa cywilnego.

(3) Rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 pozwala na przyjęcie różnych, ale odpowiednich, poziomów bezpieczeństwa w najmniejszych portach lotniczych. Zgodnie z logiką należy zapewnić takie same adekwatne poziomy bezpieczeństwa przy wylocie i przy przylocie.

(4) Rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 powinno zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2320/2002 wprowadza się następujące zmiany:

1) do art. 2 dodaje się następującą definicję:

"(4) »strefa ograniczona« oznacza strefę, która jest oddzielona od innych stref bezpieczeństwa ograniczonego dostępu portu lotniczego za pomocą środków kontroli dostępu.";

2) w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:

– ustęp 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Właściwe władze Państwa Członkowskiego, na podstawie lokalnej oceny ryzyka oraz tam, gdzie zastosowanie środków bezpieczeństwa określonych w Załączniku może być niewspółmierne lub gdzie nie mogą być one wykonywane z obiektywnych praktycznych przyczyn, mogą przyjąć krajowe środki bezpieczeństwa w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w portach lotniczych:

a) o średniej rocznej liczbie lotów handlowych dziennie nie większej niż 2; lub

b) obsługujących wyłącznie loty nieregularnego lotnictwa ogólnego; lub

c) których działalność handlowa jest ograniczona do statków powietrznych poniżej 10 ton maksymalnej masy startowej (MTOW) lub posiadających mniej niż 20 siedzeń,

uwzględniając szczegółowe dane małych portów lotniczych.

Zainteresowane Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o tych środkach.",

– dodaje się następujący ustęp:

"3.a Ustęp 3 może mieć również zastosowanie do ograniczonych stref portów lotniczych:

a) obsługujących wyłącznie loty nieregularnego lotnictwa ogólnego; lub

b) których działalność handlowa jest ograniczona do statków powietrznych poniżej 10 ton maksymalnej masy startowej (MTOW) lub posiadających mniej niż 20 siedzeń.

Ograniczona strefa wskazana jest w programie bezpieczeństwa portu lotniczego.

Jeżeli lot rozpoczyna się w ograniczonej strefie portu lotniczego to zawsze przed przylotem należy powiadamiać o tym port lotniczy przeznaczenia.";

3) w art. 7 wyrażenie "audyt" zastępuje się wyrażeniem "monitoring zgodności", wyrażenie "audytorzy" wyrażeniem "osoby" a wyrażenie "sprawozdania z audytów" wyrażeniem "sprawozdania z monitoringu zgodności";

4) w Załączniku wprowadza się następujące zmiany:

– do pkt 5.2 dodaje się następujący podpunkt:

"3. Wyjątki

Bagaż zarejestrowany osób wymienionych w pkt 4.1. ppkt 3 może być poddany specjalnym procedurom kontrolnym lub być z nich zwolniony.",

– w pkt 7.3. ppkt 1 lit. b) zdanie ostatnie otrzymuje brzmienie:

"tak aby w sposób rozsądny zapewnić, że przesyłka nie zawiera żadnych przedmiotów zakazanych wymienionych w ppkt iv) i v) dodatku, chyba że przesyłka została zgłoszona i w odpowiedni sposób poddana obowiązującym środkom bezpieczeństwa; oraz".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 29 kwietnia 2004 r.

W imieniu Parlamentu EuropejskiegoW imieniu Rady
P. COXM. McDOWELL
PrzewodniczącyPrzewodniczący

______

(1) Opinia wydana w dniu 28 stycznia 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 11 marca 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r.

(3) Dz.U. L 355 z 30.12.2002, str. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.