Rozporządzenie 4/2014 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 640/2009 w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla silników elektrycznych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.2.1

Akt jednorazowy
Wersja od: 7 stycznia 2014 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 4/2014
z dnia 6 stycznia 2014 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 640/2009 w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla silników elektrycznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,

po konsultacji z Forum Konsultacyjnym ds. Ekoprojektu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Doświadczenia uzyskane podczas wdrażania rozporządzenia Komisji (WE) nr 640/2009 2 ujawniły potrzebę zmiany niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 640/2009 w celu uniknięcia niezamierzonych skutków dla rynku silników oraz działania produktów objętych tym rozporządzeniem.

(2) Ostatnie wydarzenia na rynku silników elektrycznych doprowadziły do zmian, jeśli chodzi o dopuszczalne wartości stosowane do wysokości bezwzględnej, maksymalnych i minimalnych temperatur otoczenia oraz temperatur wody chłodzącej, po przekroczeniu których uznaje się, że silnik pracuje w warunkach ekstremalnych i musi w rezultacie mieć specjalną konstrukcję. Zmiany te powinny zostać odzwierciedlone w rozporządzeniu.

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 640/2009

W rozporządzeniu (WE) nr 640/2009 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Przedmiot i zakres

1. Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymogi dotyczące ekoprojektu dla wprowadzania na rynek i do użytku silników, w tym silników stanowiących integralną część innych produktów.

2. Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do:

a) silników przeznaczonych do eksploatacji przy pełnym zanurzeniu w cieczy;

b) silników stanowiących integralną część produktu (np. przekładni zębatej, pompy, wentylatora lub sprężarki), których charakterystyka energetyczna nie może być sprawdzona niezależnie od produktu;

c) silników przeznaczonych do eksploatacji wyłącznie:

(i) na wysokościach powyżej 4 000 m n.p.m.;

(ii) w temperaturze otoczenia przekraczającej 60 °C;

(iii) w maksymalnej temperaturze roboczej powyżej 400 °C;

(iv) w temperaturze otoczenia poniżej - 30 °C w odniesieniu do wszystkich silników lub poniżej 0 °C w przypadku silników chłodzonych wodą;

(v) w przypadku gdy temperatura wody chłodzącej na wejściu do produktu wynosi mniej niż 0 °C lub więcej niż 32 °C; lub

(vi) w przestrzeniach zagrożonych wybuchem zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie 94/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady * ;

d) silników hamujących;

z wyjątkiem wymogów dotyczących informacji określonych w załączniku I pkt 2 ppkt 3-6 i ppkt 12.";

2)
w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 640/2009 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się po sześciu miesiącach od daty wejścia w życie.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 stycznia 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Zmiany w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 640/2009

W załączniku I pkt 2 po akapicie trzecim dodaje się akapit w brzmieniu:

"W przypadku gdy wielkość tabliczki znamionowej uniemożliwia umieszczenie wszystkich informacji, o których mowa w pkt 1, oznacza się jedynie nominalną sprawność (η) przy pełnym znamionowym obciążeniu i napięciu

(UN).".

1 Dz.U. L 285 z 31.10.2009, s. 10.
2 Dz.U. L 191 z 23.7.2009, s. 26.
* Dz.U. L 100 z 19.4.1994, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.