Rozporządzenie 389/2013 ustanawiające rejestr Unii zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, decyzjami nr 280/2004/WE i nr 406/2009/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylające rozporządzenia Komisji (UE) nr 920/2010 i nr 1193/2011
Dz.U.UE.L.2013.122.1
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 389/2013
z dnia 2 maja 2013 r.
ustanawiające rejestr Unii zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, decyzjami nr 280/2004/WE i nr 406/2009/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylające rozporządzenia Komisji (UE) nr 920/2010 i nr 1193/2011
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 19,
uwzględniając decyzję nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. dotyczącą mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz wykonania Protokołu z Kioto 2 , w szczególności jej art. 6 ust. 1 akapit pierwszy zdanie drugie,
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 406/2009/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wysiłków podjętych przez państwa członkowskie, zmierzających do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w celu realizacji do roku 2020 zobowiązań Wspólnoty dotyczących redukcji emisji gazów cieplarnianych 3 , w szczególności jej art. 11 ust. 3,
po konsultacji z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych,
(1) System rejestrów zapewnia prawidłowe księgowanie transakcji w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE, protokołem z Kioto i decyzją nr 406/2009/WE. Rejestry mają postać standaryzowanych i zabezpieczonych elektronicznych baz danych zawierających wspólne elementy danych w celu śledzenia wydawania, posiadania, przekazywania oraz anulowania odpowiednich jednostek, w celu zapewnienia stosownego publicznego dostępu oraz poufności oraz w celu zapewnienia nieprzeprowadzania transferów, które są niezgodne z zobowiązaniami wynikającymi z dyrektywy 2003/87/WE, Protokołu z Kioto do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (protokół z Kioto) i decyzji nr 406/2009/WE.
(2) Zgodnie z art. 19 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE wszystkie uprawnienia wydawane od dnia 1 stycznia 2012 r. muszą być rejestrowane w rejestrze Unii na rachunkach zarządzanych przez państwa członkowskie. W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 920/2010 z dnia 7 października 2010 r. w sprawie standaryzowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 przewidziano ustanowienie takiego rejestru Unii.
(3) Dyrektywę 2003/87/WE znacząco zmieniono dyrektywą 2009/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającą dyrektywę 2003/87/WE w celu usprawnienia i rozszerzenia wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych 5 , co wymagało wprowadzenia istotnych zmian w systemie rejestrów. Zmiany mają zastosowanie od okresu rozliczeniowego, który rozpocznie się w 2013 r. Obecnie nie obowiązuje żadne porozumienie międzynarodowe zastępujące protokół z Kioto, które miałoby zastosowanie do państw członkowskich po 2012 r. Na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1031/2010 z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na mocy dyrektywy 2003/87/WE 6 od 2012 r. uprawnienia do emisji lotniczych są przedmiotem aukcji, podobnie jak uprawnienia do emisji ogólnych. W związku z tym zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/87/WE przyjęto rozporządzenie Komisji (UE) nr 1193/2011 z dnia 18 listopada 2011 r. ustanawiające rejestr Unii na okres rozliczeniowy rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2013 r. oraz na kolejne okresy rozliczeniowe w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzją nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenia Komisji (WE) nr 2216/2004 i (UE) nr 920/2010 7 , które ma zastosowanie do okresu rozliczeniowego unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, który rozpoczął się dnia 1 stycznia 2013 r., i do kolejnych okresów rozliczeniowych. Ma ono również zastosowanie do uprawnień do emisji lotniczych, które były przedmiotem aukcji w 2012 r.
(4) Aby zapewnić możliwość przechowywania na tych samych rachunkach rejestru Unii jednostek Kioto i uprawnień, rejestr Unii musi spełniać specyfikacje funkcjonalne i techniczne dotyczące standardów wymiany danych dla systemów rejestrów zgodnie z protokołem z Kioto, przyjęte decyzją 12/CMP.1 Konferencji stron UNFCCC służącej jako spotkanie stron protokołu z Kioto (decyzja 12/CMP.1)
(5) W art. 20 dyrektywy 2003/87/WE nałożono wymóg ustanowienia niezależnego dziennika transakcji, czyli dziennika transakcji Unii Europejskiej (EUTL), aby odnotowywać wydawanie, przekazywanie i anulowanie uprawnień. W art. 6 ust. 2 decyzji nr 280/2004/WE przewidziano, że dziennikowi transakcji muszą być udostępniane informacje dotyczące wydawania, posiadania, przekazywania, nabywania, anulowania i wycofania jednostek przyznanej emisji, jednostek pochłaniania, jednostek redukcji emisji i jednostek poświadczonej redukcji emisji, jak również informacje dotyczące przeniesienia jednostek przyznanej emisji, jednostek redukcji emisji i jednostek poświadczonej redukcji emisji.
(6) Rejestr Unii powinien obejmować rachunki, na których powinny być rejestrowane procesy i działania niezbędne do stosowania przepisów dyrektywy 2003/87/WE. Każdy taki rachunek powinien być utworzony zgodnie ze znormalizowanymi procedurami, aby zapewnić integralność systemu rejestrów oraz publiczny dostęp do informacji przechowywanych w tym systemie. Uprawnienia należy wydawać w ramach rejestru Unii.
(7) Transakcje z udziałem uprawnień w rejestrze Unii należy przeprowadzać za pośrednictwem łącza komunikacyjnego obejmującego EUTL, natomiast transakcje z udziałem jednostek Kioto należy przeprowadzać poprzez łącze komunikacyjne obejmujące zarówno EUTL, jak i międzynarodowy dziennik transakcji (ITL) Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC).
(8) Jako że uprawnienia i jednostki Kioto istnieją wyłącznie w formie niematerialnej i są zamienne, prawo własności uprawnienia lub jednostki Kioto należy ustalać na podstawie obecności na rachunku w rejestrze Unii, w którym są przechowywane. Ponadto, aby zmniejszyć ryzyko związane z wycofaniem transakcji wprowadzonych do rejestru oraz zakłóceniami systemu i rynku, które takie wycofanie może spowodować, należy zapewnić pełną zamienność uprawnień i jednostek Kioto. W szczególności nie jest możliwe wycofanie, unieważnienie lub odwołanie transakcji, w sposób niezgodny z regułami funkcjonowania rejestru, po terminie określonym w tych regułach. Żaden z przepisów niniejszego rozporządzenia nie powinien uniemożliwiać posiadaczowi rachunku lub osobie trzeciej wykonania jakichkolwiek praw lub roszczeń wynikających z podstawowej transakcji, na postawie których mogą oni mieć prawo do zwrotu lub restytucji z tytułu transakcji wprowadzonej do systemu, np. w przypadku oszustwa czy błędu technicznego, dopóki nie prowadzi to do wycofania, unieważnienia lub odwołania transakcji. Ponadto należy chronić nabycie uprawnienia lub jednostki Kioto w dobrej wierze.
(9) Głównymi zadaniami centralnego administratora jest zapewnienie, obsługa i prowadzenie rejestru Unii i EUTL, prowadzenie centralnego rachunku i przeprowadzanie operacji, które są realizowane na poziomie centralnym. Głównymi zadaniami krajowych administratorów jest pełnienie funkcji punktów kontaktowych z poszczególnymi posiadaczami rachunków w rejestrze Unii oraz przeprowadzanie operacji obejmujących bezpośredni z nimi kontakt, w tym otwieranie, zawieszanie i zamykanie rachunków.
(10) W przypadku gdy państwa członkowskie przydzielają bezpłatnie uprawnienia na podstawie art. 10c dyrektywy 2003/87/WE, uprawnienia te powinny być przydzielane zgodnie z art. 10c dyrektywy i zgodnie z decyzjami Komisji przyjętymi zgodnie z tym artykułem. W tym celu odpowiednie tabele krajowego rozdziału uprawnień powinny uwzględniać wnioski złożone przez dane państwa członkowskie zgodnie z art. 10c ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE, jak również odpowiednie decyzje Komisji przyjęte zgodnie z art. 10c ust. 6 tej dyrektywy.
(11) W przypadku gdy państwo członkowskie, biorąc pod uwagę jego wniosek złożony zgodnie z art. 10c ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE oraz odpowiednią decyzją Komisji przyjętą zgodnie z art. 10c ust. 6 wspomnianej dyrektywy, opóźnia przydzielanie uprawnień, które mają zostać przydzielone bezpłatnie na podstawie art. 10c dyrektywy 2003/87/WE (przydzielanie uprawnień ex post), to państwo członkowskie powinno włączyć do swojej tabeli krajowego rozdziału uprawnień zgodnej z art. 51 ust. 1 niniejszego rozporządzenia uprawnienia, które mają zostać przydzielone nieodpłatnie na podstawie inwestycji już podjętych lub transferów finansowych już przeprowadzonych w momencie zgłoszenia tabeli.
(12) W przypadku gdy państwo członkowskie, biorąc pod uwagę jego wniosek złożony zgodnie z art. 10c ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE oraz odpowiednią decyzją Komisji przyjętą zgodnie z art. 10c ust. 6 wspomnianej dyrektywy, przydziela uprawnienia, które mają zostać przydzielone bezpłatnie na podstawie art. 10c dyrektywy 2003/87/WE, niezależnie od przeprowadzonych już inwestycji (przydzielanie uprawnień ex ante), to państwo członkowskie powinno włączyć do swojej tabeli krajowego rozdziału uprawnień uprawnienia, które mają zostać przydzielone nieodpłatnie zgodnie z art. 10c dyrektywy 2003/87/WE na lata 2013-2019, zgłaszając Komisji tabelę krajowego rozdziału uprawnień zgodnie z art. 51 ust. 1 niniejszego rozporządzenia.
(13) Na podstawie sprawozdań, które są przedkładane Komisji zgodnie z art. 10c ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, państwa członkowskie powinny dokonać zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień w celu odzwierciedlenia postępów w realizacji podjętych inwestycji i statusu dokonanych transferów finansowych zgodnie z odpowiednio art. 10c dyrektywy 2003/87/WE i właściwymi decyzjami Komisji.
(14) Artykuł 11 dyrektywy 2003/87/WE stanowi, że do dnia 28 lutego każdego roku właściwe organy wydają uprawnienia, które mają być przydzielone w danym roku. W przypadku gdy, zgodnie z art. 24 decyzji Komisji 2011/278/UE z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 8 , operator przedłożył informacje mające wpływ na liczbę uprawnień, które mają zostać przydzielone temu operatorowi, przydział operatora będzie musiał zostać ponownie obliczony i zgłoszony zgodnie z art. 24 ust. 2 wspomnianej decyzji, zanim uprawnienia będą mogły zostać przekazane operatorowi zgodnie z art. 53 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.
(15) Żaden z przepisów niniejszego rozporządzenia nie powinien uniemożliwiać właściwemu organowi wymagania od operatora przekazania określonej liczby otrzymanych uprawnień, stanowiących nadwyżkę nad dostosowanym przydziałem na dany rok, na unijny rachunek przydziału uprawnień do emisji, w przypadku gdy nastąpił nadmierny przydział uprawnień, w tym w wyniku błędu w początkowym przydziale lub w wyniku błędnego lub niepełnego przedłożenia właściwemu organowi informacji przez operatora zgodnie z art. 24 decyzji 2011/278/UE do daty określonej we wspomnianym artykule, pod warunkiem że centralny administrator wprowadził zmianę w tabeli krajowego rozdziału uprawnień danego państwa członkowskiego zgodnie z art. 52 ust. 2 niniejszego rozporządzenia w celu odpowiedniego dostosowania przydziału.
(16) W art. 11b dyrektywy 2003/87/WE wprowadzono zakaz wydawania jednostek poświadczonej redukcji emisji (CER) i jednostek redukcji emisji (ERU) po dniu 31 grudnia 2012 r. powodującego podwójne liczenie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Niemniej jednak art. 5 ust. 2 decyzji Komisji 2006/780/WE z dnia 13 listopada 2006 r. w sprawie zapobiegania podwójnemu liczeniu redukcji emisji gazów cieplarnianych w ramach wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji w przypadku projektów realizowanych w ramach protokołu z Kioto zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 9 umożliwia konwersję uprawnień w rezerwie ustanowionej na mocy art. 3 wspomnianej decyzji na jednostki przyznanej emisji (AAU) lub ich sprzedaż jako uprawnienia na okres 2008-2012. Ponadto państwa członkowskie powinny mieć możliwość wydawania do dnia 30 kwietnia 2013 r. ERU z projektów obejmujących działania objęte wyłącznie zakresem dyrektywy 2003/87/WE począwszy od dnia 1 stycznia 2013 r. w odniesieniu do redukcji emisji, jakie miały miejsce do dnia 31 grudnia 2012 r.
(17) Unia, państwa członkowskie i szereg państw trzecich podjęły zobowiązania dotyczące redukcji emisji gazów cieplarnianych dla całej gospodarki w okresie 2008-2012. Państwa członkowskie wyznaczyły sobie prawnie wiążące cele redukcji emisji dla całej gospodarki w okresie 2013-2020, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE i decyzją nr 406/2009/WE. Zmiana protokołu z Kioto powinna wprowadzić prawnie wiążące na szczeblu międzynarodowym ilościowo określone cele redukcji emisji w okresie 2013-2020 dla stron wymienionych w załączniku B po jego wejściu w życie w odniesieniu do tych stron. W decyzji 13/CMP.1 Konferencji Stron UNFCCC służącej jako spotkanie Stron protokołu z Kioto (decyzja 13/CMP.1) wprowadzono wymóg, by jednostki ERU były wydawane wyłącznie poprzez konwersję jednostek AAU lub jednostek pochłaniania (RMU) posiadających numer seryjny zawierający okres dostosowania się do wymagań w odniesieniu do którego zostały wydane. Jednostki ERU nie mogą być wydawane, w przypadku gdy okres dostosowania się do wymagań wskazany w odpowiednim numerze seryjnym nie odpowiada okresowi, w którym miała miejsce redukcja emisji. Rachunki systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (ETS) w rejestrze Unii nie powinny zawierać jednostek ERU niezgodnych z tymi zasadami. W tym celu ERU wydawane przez państwa trzecie, które nie mają prawnie wiążących określonych ilościowo celów redukcji emisji na okres 2013-2020, jak określono w zmianie do protokołu z Kioto zgodnie z jego art. 3 ust. 9, lub które nie złożyły instrumentu ratyfikacyjnego dotyczącego tej zmiany protokołu z Kioto, powinny być przechowywane w rejestrze Unii, jedynie jeśli zostały poświadczone jako odnoszące się do redukcji emisji zweryfikowanych jako przeprowadzone przed 2013 r. Przewiduje się, że takie ERU przekazywane do rejestru Unii po dniu 1 maja 2013 r. będą wydawane zgodnie z procedurą weryfikacji komitetu nadzoru mechanizmu wspólnego wypełniania zobowiązań ustanowioną decyzją 9/CMP.1 Konferencji Stron UNFCCC służącej jako spotkanie Stron protokołu z Kioto (decyzja 9/CMP.1) (zgodnie z tzw. ścieżką drugą).
(18) Art. 11a dyrektywy 2003/87/WE przewiduje stosowanie CER i ERU z projektów realizowanych przed wejściem w życie międzynarodowego porozumienia w sprawie zmian klimatu, poprzez umożliwienie operatorom wymiany jednostek na świadczenia.
(19) Państwa trzecie lub ich jednostki poniżej szczebla federalnego lub regionalne powinny mieć możliwość otwierania rachunków w rejestrze Unii, po uzgodnieniu z danym państwem trzecim sposobów powiązania ETS z innym obowiązkowym systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych nakładającym bezwzględny limit emisji.
(20) Art. 11 decyzji nr 406/2009/WE przewiduje, że dokładne księgowanie transakcji zgodnie ze wspomnianą decyzją zapewnia system rejestrów.
(21) Jednostki rocznych limitów emisji powinny być wydawane na rachunkach zgodności w ramach decyzji dotyczącej wspólnego wysiłku redukcyjnego (ESD) w rejestrze Unii w ilościach określonych zgodnie z art. 3 ust. 2 i art. 10 decyzji nr 406/2009/WE. Jednostki rocznych limitów emisji (AEA) mogą być przechowywane na rachunkach zgodności w ramach ESD w rejestrze Unii.
(22) Rejestr Unii powinien umożliwić wdrożenie rocznego cyklu zgodności zgodnie z decyzją nr 406/2009/WE, zapewniając procesy w celu wprowadzania do rachunków zgodności w ramach ESD rocznych zweryfikowanych emisji gazów cieplarnianych, określenia liczby statusu zgodności dla rachunku zgodności w ramach ESD każdego państwa członkowskiego dla każdego roku i zastosowania działań korygujących zgodnie z art. 7 decyzji nr 406/2009/WE, jeżeli zachodzi taka konieczność.
(23) Rejestr Unii powinien zapewnić prawidłowe księgowanie transakcji przewidzianych w art. 3 ust. 3, 4 i 5 i art. 5 decyzji nr 406/2009/WE.
(24) EUTL powinien wykonywać automatyczne kontrole wszystkich procesów w systemie rejestrów dotyczących uprawnień, zweryfikowanych emisji, rachunków, jednostek rocznych limitów emisji, uprawnienia do jednostek emisji i jednostek Kioto, a ITL powinien wykonywać automatyczne kontrole procesów dotyczących jednostek Kioto, aby upewnić się, że nie wystąpiły żadne nieprawidłowości. Procesy, dla których wyniki tych kontroli będą negatywne, zostaną przerwane w celu zapewnienia zgodności transakcji w systemie rejestrów Unii z wymogami dyrektywy 2003/87/WE, decyzji nr 406/2009/WE oraz wymogami opracowanymi na mocy UNFCCC i protokołu z Kioto.
(25) W celu ochrony bezpieczeństwa informacji znajdujących się w zintegrowanym systemie rejestrów i aby zapobiegać oszustwom, należy stosować odpowiednie i zharmonizowane wymogi w zakresie otwierania rachunków oraz uwierzytelniania i praw dostępu. Należy rozważyć przegląd tych wymogów w przyszłości, tak aby zapewnić ich skuteczność, uwzględniając jednocześnie proporcjonalność. Należy przechowywać zapisy dotyczące wszystkich procesów, operatorów i osób w systemie rejestrów.
(26) Centralny administrator powinien zapewnić ograniczenie do minimum przerw w działaniu systemu rejestrów poprzez podejmowanie wszelkich zasadnych kroków w celu zapewnienia dostępności rejestru Unii i EUTL oraz poprzez zapewnienie solidnych systemów i procedur dla zabezpieczenia odnośnych informacji.
(27) Jako że ustanowienie dodatkowych rodzajów rachunków lub innych środków, które umożliwiłyby posiadanie uprawnień lub jednostek Kioto w imieniu osób trzecich bądź zastosowanie ich jako zabezpieczenia, może okazać się pożądane, należy przeanalizować te kwestie w kontekście przyszłego przeglądu niniejszego rozporządzenia.
(28) Zgodnie z dyrektywą 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska i uchylającą dyrektywę Rady 90/313/EWG 10 oraz z decyzją 13/CMP.1 należy regularnie podawać do publicznej wiadomości szczegółowe sprawozdania w celu zapewnienia dostępu opinii publicznej do informacji znajdujących się w zintegrowanym systemie rejestrów, z zastrzeżeniem niektórych wymagań dotyczących poufności.
(29) Krajowi administratorzy, centralny administrator i Komisja powinni przestrzegać ustawodawstwa unijnego i krajowego dotyczącego ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz swobodnego przepływu tych danych, w szczególności dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych 11 , przepisów krajowych wdrażających tę dyrektywę, rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 12 , jeżeli wspomniane ustawodawstwo ma zastosowanie do informacji przechowywanych i przetwarzanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, w odniesieniu do których pełnią funkcję administratora danych.
(30) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 920/2010 z dnia 7 października 2010 r. w sprawie standaryzowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 13 powinno mieć zastosowanie do czasu zakończenia wszystkich działań wymaganych w odniesieniu do okresu rozliczeniowego obejmującego lata 2008-2012. Rozporządzenie to powinno zostać zmienione ze skutkiem natychmiastowym w celu zastąpienia uprawnień do emisji lotniczych posiadanych przez użytkowników pod koniec okresu rozliczeniowego obejmującego lata 2008-2012 przez uprawnienia do emisji lotniczych ważne w okresie rozliczeniowym rozpoczynającym się w 2013 r. Rozporządzenie (UE) nr 920/2010 należy w związku z tym uchylić z dniem 1 października 2013 r.
(31) Rozporządzenie (UE) nr 1193/2011 należy zatem ze skutkiem natychmiastowym uchylić i zastąpić rozporządzeniem zawierającym przepisy wymagane dyrektywą 2003/87/WE, decyzją nr 280/2004/WE i decyzją nr 406/2009/WE.
(32) W rozporządzeniu (UE) 1193/2011 r. określono terminy uzgodnienia warunków współpracy między centralnym administratorem i krajowymi administratorami oraz powiadomienia o tabelach krajowego rozdziału uprawnień i tabelach krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych. Pomimo uchylenia rozporządzenia (UE) 1193/2011, zobowiązania te powinny zostać utrzymane.
(33) Właściwe jest, aby niniejsze rozporządzenie weszło w życie w trybie pilnym.
(34) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
Przedmiot, zakres stosowania i definicje
Przedmiot, zakres stosowania i definicje
Przedmiot
W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się wymogi ogólne oraz wymagania dotyczące prowadzenia i utrzymania rejestru Unii na okres rozliczeniowy rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2013 r. i na kolejne okresy rozliczeniowe, dotyczące niezależnego dziennika transakcji przewidzianego w art. 20 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, a także dotyczące rejestrów przewidzianych w art. 6 decyzji nr 280/2004/WE.
Ponadto w niniejszym rozporządzeniu ustanawia się system komunikacji między rejestrem Unii a ITL.
Zakres stosowania
Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do uprawnień utworzonych na okres rozliczeniowy rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2013 r. oraz na kolejne okresy rozliczeniowe w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, jednostek rocznych limitów emisji, uprawnień do jednostek emisji oraz jednostek Kioto.
Niniejsze rozporządzenie ma również zastosowanie do objętych aukcją uprawnień do emisji lotniczych, które utworzono na okres rozliczeniowy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r.
Definicje
O ile nie określono inaczej, terminy stosowane w tytule II niniejszego rozporządzenia mają takie samo znaczenie jak zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE. Stosuje się również definicje określone w art. 3 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 oraz w art. 3 decyzji Komisji 2011/278/UE. Stosuje się również następujące definicje:
System rejestrów
System rejestrów
Rejestr Unii
Krajowe i unijne rejestry PzK
Dziennik transakcji Unii Europejskiej
Łącza komunikacyjne między rejestrami, ITL i EUTL
Administratorzy krajowi i administratorzy rejestru PzK
Rachunki
Rachunki
Przepisy ogólne mające zastosowanie do wszystkich rachunków
Przepisy ogólne mające zastosowanie do wszystkich rachunków
Rachunki
Status rachunków
Zarządzanie rachunkami
Powiadomienia od centralnego administratora
Centralny administrator powiadamia przedstawicieli rachunku i krajowego administratora o inicjacji i zakończeniu lub przerwaniu każdego procesu związanego z rachunkiem oraz o zmianie statusu rachunku przez automatyczny mechanizm opisany w specyfikacjach dotyczących wymiany danych i specyfikacjach technicznych przewidzianych w art. 105.
Otwieranie i aktualizacja rachunków
Otwieranie i aktualizacja rachunków
Otwieranie rachunków zarządzanych przez centralnego administratora
Otwieranie rachunków krajowej platformy administracyjnej w rejestrze Unii
Otwieranie rachunków aukcyjnych do celów dostawy w rejestrze Unii
Otwieranie rachunków posiadania operatora w rejestrze Unii
Otwieranie rachunków posiadania operatora statków powietrznych w rejestrze Unii
Otwieranie osobistego rachunku posiadania oraz rachunków obrotowych w rejestrze Unii
Otwieranie krajowych rachunków posiadania w rejestrze Unii
Właściwy organ państwa członkowskiego poleca krajowemu administratorowi, aby otworzył krajowy rachunek posiadania w rejestrze Unii w ciągu 20 dni od otrzymania informacji określonych w załączniku III.
Otwieranie rachunków zewnętrznych platform obrotu w rejestrze Unii
Otwieranie rachunków weryfikatora w rejestrze Unii
Odmowa otwarcia rachunku
Upoważnieni przedstawiciele
Wyznaczanie i zatwierdzanie upoważnionych przedstawicieli i dodatkowych upoważnionych przedstawicieli
Aktualizowanie informacji o rachunku i informacji o upoważnionych przedstawicielach
Wykaz bezpiecznych rachunków
Zamykanie rachunków
Zamykanie rachunków
Zamykanie rachunków
Z zastrzeżeniem przepisów art. 32 ust. 1 administrator zamyka rachunek w ciągu 10 dni roboczych od otrzymania wniosku posiadacza rachunku innego niż rachunki określone w art. 28, 29, 30 i 31.
Zamykanie rachunków posiadania operatora
Zamykanie rachunków posiadania operatora statków powietrznych
Rachunki posiadania operatora statków powietrznych są zamykane przez krajowego administratora, jedynie jeżeli polecił mu to właściwy organ wskutek odkrycia przez ten organ - w wyniku powiadomienia przez posiadacza rachunku lub otrzymania innych dowodów - że operator statków powietrznych dokonał połączenia z innym operatorem statków powietrznych lub zaprzestał prowadzenia całej działalności objętej załącznikiem I do dyrektywy 2003/87/WE.
Zamykanie rachunków weryfikatora
Zamknięcie rachunku zgodności w ramach ESD
Dodatnie saldo na zamykanych rachunkach
Zamykanie rachunków i usunięcie upoważnionego przedstawiciela z inicjatywy administratora
Zawieszenie dostępu do rachunków
Zawieszenie dostępu do rachunków
Zawieszenie dostępu do rachunków
PRZEPISY SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE REJESTRU UNII W ODNIESIENIU DO UNIJNEGO SYSTEMU HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI
PRZEPISY SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE REJESTRU UNII W ODNIESIENIU DO UNIJNEGO SYSTEMU HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI
Zweryfikowane emisje i zgodność
Zweryfikowane emisje i zgodność
Dane dotyczące zweryfikowanych emisji instalacji lub operatora statków powietrznych
Blokowanie rachunków wskutek niezgłoszenia zweryfikowanych emisji
Obliczenia liczb statusu zgodności
Transakcje
Transakcje
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Wyłącznie transakcje jednoznacznie określone w niniejszym rozporządzeniu dla każdego rodzaju rachunku są inicjowane przez ten rodzaj rachunku.
Dokonywanie przekazów
Przekaz potwierdzony o innej porze zostaje zainicjowany w tym samym dniu przypadającym między poniedziałkiem a piątkiem, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy, o których mowa w akapicie pierwszym, o godzinie 10:00 czasu środkowoeuropejskiego, jeżeli zostanie potwierdzony przed godziną 10:00 czasu środkowoeuropejskiego, lub następnego dnia przypadającego między poniedziałkiem a piątkiem, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy, o których mowa w akapicie pierwszym, o godzinie 10:00 czasu środkowoeuropejskiego, jeżeli zostanie potwierdzony po godzinie 16:00 czasu środkowoeuropejskiego.
Charakter uprawnień i nieodwracalność transakcji
Z zastrzeżeniem przepisów art. 70 oraz procesu uzgadniania przewidzianego w art. 103, transakcja staje się ostateczna i nieodwracalna z chwilą finalizacji transakcji zgodnie z art. 104. Nie naruszając przepisów ani środków na podstawie prawa krajowego, które mogą wiązać się z wymogiem lub nakazem wykonania nowej transakcji w rejestrze Unii, żaden przepis ustawowy, wykonawczy ani żadna zasada lub praktyka dotyczące unieważnienia kontraktów i transakcji nie prowadzi do odwołania w rejestrze transakcji, która stała się ostateczna i nieodwracalna zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
Posiadacz rachunku lub osoba trzecia nie mogą zostać pozbawieni możliwości wykonania jakichkolwiek praw lub roszczeń wynikających z podstawowej transakcji, na postawie których mogą oni mieć prawo do zwrotu, restytucji lub odszkodowania z tytułu transakcji sfinalizowanej w rejestrze Unii, np. w przypadku oszustwa czy błędu technicznego, pod warunkiem że nie prowadzi to do wycofania, unieważnienia lub odwołania transakcji w rejestrze Unii.
Tworzenie uprawnień
Tworzenie uprawnień
Tworzenie uprawnień
Od dnia następującego po dniu, w którym złożone zostaną oba instrumenty ratyfikacyjne umowy o wystąpieniu, uprawnień utworzonych na rok 2019 i 2020 nie oznacza się przy pomocy kodu kraju w przypadkach, gdy postanowienia umowy o wystąpieniu tego państwa członkowskiego z Unii Europejskiej nakładają na nie obowiązek przestrzegania przepisów dyrektywy 2003/87/WE w odniesieniu do emisji powstałych w tych latach..
Przekazy na rachunki przed aukcjami i przydziałem
Przekazy na rachunki przed aukcjami i przydziałem
Przekaz uprawnień do emisji ogólnych będących przedmiotem aukcji
Przekaz uprawnień do emisji ogólnych przydzielanych bezpłatnie
Centralny administrator w odpowiednim czasie dokonuje przekazu uprawnień do emisji ogólnych z unijnego rachunku wszystkich uprawnień do emisji na unijny rachunek przydziału uprawnień do emisji w ilości odpowiadającej sumie uprawnień przydzielanych bezpłatnie zgodnie z tabelami krajowego rozdziału uprawnień każdego państwa członkowskiego.
Przekaz uprawnień do emisji ogólnych do rezerwy dla nowych instalacji
Przekaz uprawnień do emisji lotniczych będących przedmiotem aukcji
Przekaz uprawnień do emisji lotniczych przydzielanych bezpłatnie
Przekaz uprawnień do emisji lotniczych do specjalnej rezerwy
Przekaz uprawnień do emisji ogólnych na unijny rachunek wszystkich uprawnień do emisji
Z końcem każdego okresu rozliczeniowego centralny administrator przekazuje na unijny rachunek wszystkich uprawnień do emisji wszystkie uprawnienia pozostające na unijnym rachunku przydziału uprawnień do emisji oraz na unijnym rachunku rezerwy dla nowych instalacji.
Przekaz uprawnień de emisji lotniczych na unijny rachunek wszystkich uprawnień do emisji lotniczych
Z końcem każdego okresu rozliczeniowego centralny administrator przekazuje na unijny rachunek wszystkich uprawnień do emisji lotniczych wszystkie uprawnienia pozostające na unijnym rachunku specjalnej rezerwy.
Usuwanie uprawnień do emisji lotniczych
Centralny administrator dopilnowuje, aby z końcem każdego okresu rozliczeniowego wszystkie uprawnienia pozostałe na unijnym rachunku przydziału uprawnień do emisji lotniczych przekazywano na unijny rachunek usunięcia uprawnień.
Przydział dla instalacji stacjonarnych
Przydział dla instalacji stacjonarnych
Wprowadzenie tabeli krajowego rozdziału uprawnień do EUTL
Zmiany w tabelach krajowego rozdziału uprawnień
Po otrzymaniu powiadomienia zgodnie z akapitem pierwszym, jeżeli Komisja uzna, że zmiany w tabeli krajowego rozdziału uprawnień są zgodne z dyrektywą 2003/87/WE, decyzją 2011/278/UE i decyzjami przyjętymi przez Komisję zgodnie z art. 10c ust. 6 dyrektywy 2003/87/WE, poleca centralnemu administratorowi, aby wprowadził odpowiednie zmiany do tabelę krajowego rozdziału uprawnień znajdującej się w EUTL. W przeciwnym wypadku w odpowiednim okresie odmawia przyjęcia zmian i bezzwłocznie informuje o tym dane państwo członkowskie, podając przyczyny odmowy oraz przedstawiając kryteria, jakie należy spełnić, aby kolejne zgłoszenie zostało przyjęte.
Bezpłatny przydział uprawnień do emisji ogólnych
Przydział dla operatorów statków powietrznych
Przydział dla operatorów statków powietrznych
Wprowadzenie tabeli krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych do EUTL
Zmiany w tabelach krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych
Bezpłatny przydział uprawnień do emisji lotniczych
Zwrot uprawnień do emisji lotniczych
W przypadku wprowadzenia zmiany w tabeli krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych zgodnie z art. 25a dyrektywy 2003/87/WE po przekazaniu uprawnień na rachunki posiadania operatora statków powietrznych na dany rok zgodnie z art. 56 niniejszego rozporządzenia, centralny administrator wykonuje wszelkie transfery wymagane przez wszelkie środki przyjęte zgodnie z art. 25a dyrektywy 2003/87/WE.
Wykorzystywanie jednostek CER i ERU
Wykorzystywanie jednostek CER i ERU
Stan posiadania międzynarodowych jednostek emisji w rejestrze Unii
Centralny administrator dopilnowuje, by ERU wydane w odniesieniu do redukcji emisji dokonanych do dnia 31 grudnia 2012 r., ale związanych z projektami w państwach członkowskich dotyczącymi działalności niewymienionych w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE zmienionej rozporządzeniem (WE) nr 219/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady 23 , lecz wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/29/WE 24 były przechowywane na rachunkach ETS w rejestrze Unii, jedynie jeżeli zostały wydane przed dniem 30 kwietnia 2013 r.
Jeżeli posiadacz rachunku nie odpowie na wniosek administratora w ciągu 40 dni roboczych, administrator przekazuje międzynarodowe jednostki emisji na krajowy rachunek PzK.
Wprowadzanie tabel uprawnień do międzynarodowych jednostek emisji do EUTL
Wykorzystanie międzynarodowych jednostek emisji poprzez wymianę uprawnień
Operator statku powietrznego może zwrócić się o wymianę międzynarodowych jednostek emisji na uprawnienia do emisji lotniczych do dnia 31 marca 2015 r., zgodnie z art. 11a ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE, i do dnia 31 grudnia 2020 r., zgodnie z art. 11a ust. 3 i 4 wspomnianej dyrektywy. Proponuje on dokonanie przekazu międzynarodowych jednostek emisji z właściwego rachunku posiadania operatora statku powietrznego na unijny rachunek międzynarodowych jednostek emisji dla operatorów statków powietrznych w rejestrze Unii.
Po dokonaniu przekazu zgodnie z ust. 1 akapit drugi centralny administrator dopilnowuje, by rejestr Unii utworzył na unijnym rachunku wymiany jednostek emisji dla operatorów statków powietrznych równoważną liczbę uprawnień do emisji lotniczych oraz w imieniu właściwego organu dokonał przekazu równoważnej liczby uprawnień do emisji lotniczych na rachunek posiadania operatora statków powietrznych, z którego zainicjowano przekaz.
Obliczanie pozostałych uprawnień do międzynarodowych jednostek emisji
Aukcja
Aukcja
Wprowadzenie tabeli aukcyjnych do EUTL
Zmiany w tabelach aukcyjnych
Sprzedaż uprawnień na aukcji
Obrót
Obrót
Przekazy uprawnień lub jednostek Kioto inicjowane przez rachunek posiadania
Przekazy uprawnień lub jednostek Kioto inicjowane przez rachunek obrotowy
Na wniosek posiadacza rachunku obrotowego centralny administrator zapewnia, by rejestr Unii dokonywał przekazu uprawnień lub jednostek Kioto na rachunek posiadania lub rachunek obrotowy w rejestrze Unii, chyba że taki przekaz jest niemożliwy z uwagi na status rachunku inicjującego.
Umorzenie uprawnień
Umorzenie uprawnień
Umorzenie uprawnień
Usuwanie uprawnień i anulowanie jednostek Kioto
Usuwanie uprawnień i anulowanie jednostek Kioto
Usuwanie uprawnień
Anulowanie jednostek Kioto
Centralny administrator dopilnowuje, by rejestr Unii realizował każdy wniosek otrzymany od posiadacza rachunku zgodnie z art. 12 ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE o anulowanie jednostek Kioto znajdujących się na rachunkach posiadacza rachunku poprzez przekazanie określonego rodzaju i określonej liczby jednostek Kioto z odnośnego rachunku na rachunek anulowania w rejestrze PzK administratora rachunku lub na rachunek anulowania w rejestrze Unii.
Wycofanie transakcji
Wycofanie transakcji
Wycofanie sfinalizowanych procesów, które zostały omyłkowo zainicjowane
Powiązania z innymi systemami handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
Powiązania z innymi systemami handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
Wdrażanie ustaleń w sprawie powiązania
Centralny administrator w stosownym momencie może tworzyć rachunki i procesy oraz przeprowadzać transakcje i inne operacje służące wdrożeniu umów i ustaleń zawieranych zgodnie z art. 25 i 25a dyrektywy 2003/87/WE.
SZCZEGÓŁOWE PRZEPISY DLA REJESTRÓW PZK
SZCZEGÓŁOWE PRZEPISY DLA REJESTRÓW PZK
Otwarcie osobistych rachunków posiadania w rejestrach PzK
Wniosek o otwarcie osobistego rachunku posiadania w rejestrze PzK przedkłada krajowemu administratorowi potencjalny posiadacz rachunku. Potencjalny posiadacz rachunku dostarcza informacje wymagane przez krajowego administratora zgodnie z art. 18.
Dokonywanie przekazów
W przypadku wszystkich przekazów z rachunków w rejestrach PzK stosuje się art. 38, 39, 65 i 66.
Przekazywanie jednostek CER i ERU wymienianych w ramach systemu EU ETS
Proces rozliczania dla państw niebędących stronami porozumienia o wspólnej realizacji zobowiązań
SZCZEGÓŁOWE PRZEPISY DLA TRANSAKCJI KSIĘGOWYCH ZGODNIE Z DECYZJĄ NR 406/2009
SZCZEGÓŁOWE PRZEPISY DLA TRANSAKCJI KSIĘGOWYCH ZGODNIE Z DECYZJĄ NR 406/2009
Tworzenie jednostek AEA
Jednostki rocznych limitów emisji
Jednostki AEA są ważne jedynie do celów spełniania przez państwa członkowskie wymogów w zakresie ograniczania emisji gazów cieplarnianych zgodnie z art. 3 decyzji nr 406/2009/WE i mogą być przekazywane wyłącznie zgodnie z warunkami określonymi w art. 3 ust. 3, 4 i 5 wspomnianej decyzji.
Przekaz jednostek AEA na każdy rachunek zgodności w ramach ESD
Na początku okresu dostosowania się do wymagań centralny administrator dokonuje przekazu AEA w liczbie odpowiadającej rocznemu limitowi emisji dla każdego państwa członkowskiego na każdy rok, jak określono w decyzjach przyjętych zgodnie z art. 3 ust. 2 i art. 10 decyzji nr 406/2009/WE, z unijnego rachunku wszystkich uprawnień do emisji AEA na odpowiedni rachunek zgodności w ramach ESD.
Wprowadzanie odpowiednich danych dotyczących emisji gazów cieplarnianych
Obliczanie salda rachunku zgodności w ramach ESD
Ustalanie liczb statusu zgodności
Stosowanie art. 7 ust. 1 lit. a) i c) decyzji nr 406/2009/WE
Wykorzystanie międzynarodowych jednostek emisji, tCER i lCER
Centralny administrator dopilnowuje, by na wniosek państwa członkowskiego rejestr Unii dokonał przekazu międzynarodowych jednostek emisji, tCER lub lCER na rachunek zgodności w ramach ESD tego państwa członkowskiego w danym roku okresu dostosowania się do wymagań. Przekaz taki nie jest przeprowadzany, jeżeli:
Przenoszenie z kolejnego roku jednostek AEA
Centralny administrator dopilnowuje, by na wniosek państwa członkowskiego rejestr Unii dokonał przekazu jednostek AEA na rachunek zgodności w ramach ESD tego państwa członkowskiego w danym roku okresu dostosowania się do wymagań z rachunku zgodności w ramach ESD tego państwa członkowskiego na kolejny rok okresu dostosowania się do wymagań. Przekaz taki nie jest przeprowadzany, jeżeli:
Przenoszenie na kolejny rok jednostek AEA
Centralny administrator dopilnowuje, by na wniosek państwa członkowskiego rejestr Unii dokonał przekazu jednostek AEA z rachunku zgodności w ramach ESD tego państwa członkowskiego w danym roku okresu dostosowania się do wymagań na rachunek zgodności w ramach ESD tego państwa członkowskiego na jakikolwiek kolejny rok okresu dostosowania się do wymagań. Przekaz taki nie jest przeprowadzany, jeżeli:
Przenoszenie na kolejny rok niewykorzystanych uprawnień do jednostek emisji
Centralny administrator dopilnowuje, by na wniosek państwa członkowskiego rejestr Unii dokonał przekazu całości lub części niewykorzystanych uprawnień do jednostek emisji z rachunku zgodności w ramach ESD tego państwa członkowskiego w danym roku okresu dostosowania się do wymagań na rachunek zgodności w ramach ESD tego państwa członkowskiego na jakikolwiek kolejny rok okresu dostosowania się do wymagań. Taki przekaz nie jest przeprowadzany, jeżeli przekaz został zainicjowany przed ustaleniem liczby statusu zgodności dla danego roku.
Przekazy maksymalnie 5 % rocznego limitu emisji państwa członkowskiego
Centralny administrator dopilnowuje, by na wniosek państwa członkowskiego rejestr Unii dokonał przekazu AEA z rachunku zgodności w ramach ESD tego państwa członkowskiego w danym roku na rachunek zgodności w ramach ESD innego państwa członkowskiego. Przekaz taki nie jest przeprowadzany, jeżeli:
Przekazy po obliczeniu salda rachunku zgodności w ramach ESD
Centralny administrator dopilnowuje, by na wniosek państwa członkowskiego rejestr Unii dokonał przekazu AEA z rachunku zgodności w ramach ESD tego państwa członkowskiego w danym roku na rachunek zgodności w ramach ESD innego państwa członkowskiego. Przekaz taki nie jest przeprowadzany, jeżeli:
Przekaz maksymalnie 3 % uprawnień do jednostek emisji
Centralny administrator dopilnowuje, by na wniosek państwa członkowskiego rejestr Unii dokonał przekazu całości lub części uprawnień do jednostek emisji z rachunku zgodności w ramach ESD tego państwa członkowskiego w danym roku na rachunek zgodności w ramach ESD innego państwa członkowskiego. Przekaz taki nie jest przeprowadzany, jeżeli:
Dostosowania
Zastąpienie tCER i lCER
Dokonywanie i wycofywanie przekazów
OGÓLNE PRZEPISY TECHNICZNE
OGÓLNE PRZEPISY TECHNICZNE
Wymogi techniczne systemu rejestrów
Wymogi techniczne systemu rejestrów
Dostępność
Dostępność
Dostępność i wiarygodność rejestru Unii i EUTL
Pomoc techniczna
Ochrona i uwierzytelnianie
Ochrona i uwierzytelnianie
Uwierzytelnianie rejestru Unii i krajowych rejestrów PzK
Dostęp do rachunków w rejestrze Unii
Uwierzytelnianie i zatwierdzanie upoważnionych przedstawicieli w rejestrze Unii
Całkowite zawieszenie dostępu w wyniku naruszenia bezpieczeństwa lub zagrożenia dla bezpieczeństwa
Zawieszenie dostępu do uprawnień lub jednostek Kioto w przypadku podejrzenia oszukańczej transakcji
Współpraca z właściwymi organami i powiadamianie o praniu pieniędzy, finansowaniu terroryzmu lub działalności przestępczej
Zawieszenie procesów
Zawieszanie umów w sprawie powiązania
W przypadku zawieszenia lub rozwiązania umowy zgodnie z art. 25 dyrektywy 2003/87/WE centralny administrator stosuje środki zgodnie z umową.
Automatyczne kontrole, zapisywanie i kończenie procesów
Automatyczne kontrole, zapisywanie i kończenie procesów
Automatyczne kontrole procesów
Wykrywanie rozbieżności
Wykrywanie rozbieżności w ramach rejestru Unii i krajowych rejestrów PzK
Uzgadnianie - wykrycie niezgodności przez EUTL
Finalizacja procesów
Specyfikacje i zarządzanie zmianami
Specyfikacje i zarządzanie zmianami
Specyfikacje dotyczące wymiany danych i specyfikacje techniczne
Zarządzanie zmianami i wydaniami
Jeżeli wymagana jest nowa wersja lub nowe wydanie oprogramowania rejestru Unii, centralny administrator dopilnowuje, aby procedury testowania określone w specyfikacjach dotyczących wymiany danych i specyfikacjach technicznych przewidzianych w art. 105 zakończono zanim zostanie ustanowione i aktywowane łącze komunikacyjne pomiędzy nową wersją lub nowym wydaniem tego oprogramowania a EUTL lub ITL.
Zapisy, sprawozdania, poufność i opłaty
Zapisy, sprawozdania, poufność i opłaty
Przetwarzania informacji i danych osobowych
Zapisy
Sprawozdawczość
Poufność
Opłaty
Przerwa w działaniu
Centralny administrator zapewnia ograniczenie do minimum przerw w działaniu rejestru Unii poprzez podejmowanie wszelkich zasadnych kroków w celu zapewnienia dostępności i bezpieczeństwa rejestru Unii i EUTL oraz poprzez zapewnienie solidnych systemów i procedur dla zabezpieczenia wszystkich informacji.
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Wykonanie
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia, w szczególności dotyczące przestrzegania przez krajowych administratorów obowiązku weryfikacji i przeglądu informacji przedkładanych zgodnie z art. 22 ust. 1, art. 24 ust. 4 i art. 25 ust. 4.
Dalsze wykorzystywanie rachunków
Rachunki, określone w tytule I rozdział 3 niniejszego rozporządzenia, otwarte lub wykorzystywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 920/2010 są nadal wykorzystywane do celów niniejszego rozporządzenia.
Rachunki platform obrotu otworzone zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 920/2010 są nadal wykorzystywane jako rachunki zewnętrznej platformy obrotu do celów niniejszego rozporządzenia.
Wejście w życie ograniczeń wykorzystywania
Centralny administrator udostępnia krajowym administratorom wykaz rachunków ETS zawierających międzynarodowe jednostki emisji, które nie mogą być wykorzystane zgodnie z środkami przyjętymi zgodnie z art. 11a ust. 9 dyrektywy 2003/87/WE po dacie ustalonej w tych środkach. Na podstawie tego wykazu krajowy administrator zwraca się do posiadacza rachunku o wskazanie rachunku PzK, na który takie międzynarodowe jednostki emisji mają być przekazane.
Jeżeli posiadacz rachunku nie odpowie na wniosek administratora w ciągu 40 dni roboczych, administrator przekazuje międzynarodowe jednostki emisji na krajowy rachunek PzK.
Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 920/2010
W rozporządzeniu (UE) nr 920/2010 wprowadza się następujące zmiany:
"Artykuł 32
Wyłączone rachunki posiadania operatora statków powietrznych
1. Jeżeli w terminie umorzenia uprawnień określonym w art. 12 ust. 2a dyrektywy 2003/87/WE w rejestrze Unii zapisano, zgodnie z art. 29, wartość zweryfikowanych emisji operatora statków powietrznych za ubiegły rok równą 0, rejestr Unii nadaje danemu rachunkowi posiadania operatora statków powietrznych status wyłączony.
2. Rejestr Unii nadaje rachunkowi status aktywny, jeżeli wartość zweryfikowanych emisji za rok poprzedzający rok bieżący nie wynosi 0.";
"4. W przypadku gdy wyłączony rachunek posiadania operatora statków powietrznych nie otrzyma uprawnień na mocy ust. 1, uprawnienia te nie zostaną utworzone na tym rachunku, jeżeli zostanie mu następnie nadany status otwarty.";
"Artykuł 57
Deponowanie uprawnień między okresami
W ciągu dziesięciu dni roboczych od ukończenia transakcji rozliczeniowych określonych w art. 56 rejestr Unii usuwa uprawnienia na mocy rozdziału II ważne na okres 2008-2012 znajdujące się na rachunkach użytkowników w rejestrze Unii i wydaje dla tych samych rachunków równoważną ilość uprawnień na mocy rozdziału II ważnych na okres 2013-2020, a także usuwa uprawnienia na mocy rozdziału III ważne na okres 2008-2012 znajdujące się na rachunkach użytkowników w rejestrze Unii i wydaje dla tych samych rachunków równoważną ilość uprawnień na mocy rozdziału III ważnych na okres 2013-2020.";
"4. Centralny administrator odejmuje daną ilość od minimalnej zdeponowanej ilości zapisanej w EUTL po dokonaniu transakcji rozliczeniowych zgodnie z art. 56. Odjęta ilość jest równa całkowitej ilości uprawnień na mocy rozdziału III umorzonych przez rachunki posiadania operatora zarządzane przez krajowego administratora państwa członkowskiego za okres 2008-2012, do której dodano wartość rozliczenia obliczoną zgodnie z art. 56 ust. 3.";
Uchylenie
Rozporządzenie (UE) nr 1193/2011 traci moc.
Rozporządzenie (UE) nr 920/2010 traci moc z dniem 1 października 2013 r.
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
ZAŁĄCZNIK I
Tabela II
Tabela II
Nazwa rodzaju rachunku | Posiadacz rachunku | Administrator rachunku | Liczba rachunków tego rodzaju | Jednostki nieobjęte Kioto | Jednostki Kioto | ||||||
Uprawnienia | AEA | AAU | CER | ERU | lCER/tCER | RMU/ERU z RMU | |||||
Uprawnienia do emisji ogólnych | Uprawnienia do emisji lotniczych | ||||||||||
I. Rachunki zarządzania ETS w rejestrze Unii | |||||||||||
Unijny rachunek wszystkich uprawnień do emisji | UE | Centralny administrator | 1 | Tak | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie |
Unijny rachunek wszystkich uprawnień do emisji lotniczych | UE | Centralny administrator | 1 | Nie | Tak | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie |
Unijny rachunek aukcyjny | UE | Centralny administrator | 1 | Tak | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie |
Unijny rachunek przydziału uprawnień do emisji | UE | Centralny administrator | 1 | Tak | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie |
Unijny rachunek rezerwy dla nowych instalacji | UE | Centralny administrator | 1 | Tak | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie |
Unijny rachunek aukcyjny uprawnień do emisji lotniczych | UE | Centralny administrator | 1 | Nie | Tak | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie |
Unijny rachunek specjalnej rezerwy | UE | Centralny administrator | 1 | Nie | Tak | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie |
Unijny rachunek przydziału uprawnień do emisji lotniczych | UE | Centralny administrator | 1 | Nie | Tak | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie |
Unijny rachunek usunięcia uprawnień | UE | Centralny administrator | 1 | Tak | Tak | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie |
Rachunek aukcyjny do celów dostawy | Organizator aukcji, platforma aukcyjna, system rozliczeń lub system rozrachunkowy | Krajowy administrator, który otworzył rachunek | Co najmniej jeden dla każdej platformy aukcyjnej | Tak | Tak | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie |
Unijny rachunek międzynarodowych jednostek emisji | UE | Centralny administrator | 2 | Nie | Nie | Nie | Nie | Tak(**) | Tak(**) | Nie | Nie |
Unijny rachunek wymiany jednostek emisji | UE | Centralny administrator | 2 | Tak | Tak | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie |
II. Rachunki posiadania w ETS w rejestrze Unii | |||||||||||
Rachunek posiadania operatora | Operator | Krajowy administrator państwa członkowskiego, w którym znajduje się instalacja | Jeden dla każdej instalacji | Tak | Nie | Nie | Nie | Tak(**) | Tak(**) | Nie | Nie |
Rachunek posiadania operatora statków powietrznych | Operator statków powietrznych | Krajowy administrator państwa członkowskiego zarządzającego operatorem statków powietrznych | Jeden dla każdego operatora statków powietrznych | Tak | Tak | Nie | Nie | Tak(**) | Tak(**) | Nie | Nie |
Osobisty rachunek posiadania | Osoba | Krajowy administrator lub centralny administrator, który otworzył rachunek | Zgodnie z zatwierdzeniem | Tak | Tak | Nie | Nie | Tak(**) | Tak(**) | Nie | Nie |
Krajowy rachunek posiadania | Państwo członkowskie | Krajowy administrator państwa członkowskiego posiadającego rachunek | Co najmniej jeden dla każdego państwa członkowskiego | Tak | Tak | Nie | Nie | Tak(**) | Tak(**) | Nie | Nie |
III. Rachunki obrotowe ETS w rejestrze Unii | |||||||||||
Rachunek obrotowy | Osoba | Krajowy administrator lub centralny administrator, który otworzył rachunek | Zgodnie z zatwierdzeniem | Tak | Tak | Nie | Nie | Tak(**) | Tak(**) | Nie | Nie |
IV. Inne rachunki ETS w rejestrze Unii | |||||||||||
Rachunek zewnętrznej platformy obrotu | Zewnętrzna platforma obrotu | Krajowy administrator, który otworzył rachunek | Jeden na państwo członkowskie dla każdej zewnętrznej platformy obrotu | Na rachunku tego rodzaju nie są ewidencjonowane żadne jednostki. | |||||||
Rachunek weryfikatora | Weryfikator | Krajowy administrator, który otworzył rachunek | Jeden na państwo członkowskie dla każdego weryfikatora | Na rachunku tego rodzaju nie są ewidencjonowane żadne jednostki. | |||||||
Rachunek krajowej platformy administracyjnej | Państwo członkowskie | Centralny administrator | Maksymalnie jeden dla każdego państwa członkowskiego | Na rachunku tego rodzaju nie są ewidencjonowane żadne jednostki. | |||||||
V. Rachunki PzK w ramach skonsolidowanego systemu rejestrów europejskich | |||||||||||
Rachunek posiadania strony | Strona protokołu z Kioto | Administrator rejestru PzK (w rejestrze Unii: centralny administrator) | co najmniej 1 | Nie | Nie | Nie | Tak | Tak | Tak | Tak | Tak |
Rachunek anulowania | 1 | Nie | Nie | Nie | Tak | Tak | Tak | Tak | Tak | ||
Rachunek wycofania | 1 | Nie | Nie | Nie | Tak | Tak | Tak | Tak | Tak | ||
Rachunek depozytowy ETS AAU | 1 | Nie | Nie | Nie | Tak | Nie | Nie | Nie | Nie | ||
Rachunek zamiany tCER | UE | Centralny administrator | 1 | Nie | Nie | Nie | Tak | Tak | Tak | Tak | Tak |
Rachunek zamiany lCER | UE | Centralny administrator | 1 | Nie | Nie | Nie | Tak | Tak | Tak | Tak | Tak |
Osobisty rachunek posiadania(***) | Osoba | Krajowy administrator lub centralny administrator, który otworzył rachunek | 1 | Nie | Nie | Nie | wg PC(*) | wg PC(*) | wg PC(*) | wg PC(*) | wg PC(*) |
VI. Rachunki do celu transakcji księgowych zgodnie z tytułem 4 | |||||||||||
Unijny rachunek wszystkich uprawnień do emisji AEA | UE | Centralny administrator | 1 | Nie | Nie | Tak | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie |
Rachunek usunięcia uprawnień w ramach ESD | UE | Centralny administrator | 1 | Nie | Nie | Tak | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie |
Rachunek zgodności w ramach ESD | Państwo członkowskie | Centralny administrator | Jeden dla każdego z ośmiu lat okresu dostosowywania się do wymogów dla każdego państwa członkowskiego | Nie | Nie | Tak | Nie | Tak | Tak | Tak | Nie |
(*) Krajowy administrator państwa członkowskiego może zdecydować, czy na danym rodzaju rachunku można przechowywać jednostki tego rodzaju. (**) Z wyłączeniem jednostek, które nie kwalifikują się do wykorzystania zgodnie z art. 11a i 11b dyrektywy 2003/87/WE, art. 58 niniejszego rozporządzenia i środkami przyjętymi zgodnie z art. 11a ust. 9 dyrektywy 2003/87/WE. (***) Rachunki PzK posiadania operatora istniejące w krajowych rejestrach PzK przed konsolidacją, o których mowa w art. 8 ust. 4 mogą zawierać te same rodzaje jednostek. |
ZAŁĄCZNIK II
Warunki (artykuł 11)
Warunki (artykuł 11)
Zmiana podstawowych warunków
Rozwiązywanie sporów
Obowiązki i odpowiedzialność
ZAŁĄCZNIK III
Informacje, które należy przedłożyć wraz z wnioskami o otwarcie rachunku (artykuły 13, 14 i 19)
Informacje, które należy przedłożyć wraz z wnioskami o otwarcie rachunku (artykuły 13, 14 i 19)
Tabela III-I
Szczegółowe informacje dotyczące wszystkich rachunków
A | B | C | D | E | F | |
Pozycja | Szczegółowa informacja dotycząca rachunku | Obowiązkowa/ Nieobowiązkowa? | Rodzaj | Czy może być aktualizowana? | Czy aktualizacja wymaga zatwierdzenia przez administratora? | Umieszczona na ogólnie dostępnej stronie internetowej EUTL? |
1 | Kod identyfikacyjny rachunku (nadany przez rejestr Unii) | O | Ustalony z góry | Nie | n.d. | Nie |
2 | Rodzaj rachunku | O | Wybór | Nie | n.d. | Tak |
3 | Okres zobowiązania | O | Wybór | Nie | n.d. | Tak |
4 | Kod identyfikacyjny posiadacza rachunku (nadany przez rejestr Unii) | O | Dowolny | Tak | Tak | Nie |
5 | Imię i nazwisko posiadacza rachunku | O | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
6 | Identyfikator rachunku (nadany przez posiadacza rachunku) | O | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
7 | Adres posiadacza rachunku -państwo | O | Wybór | Tak | Tak | Tak |
8 | Adres posiadacza rachunku - region | N | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
9 | Adres posiadacza rachunku -miasto | O | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
10 | Adres posiadacza rachunku - kod pocztowy | O | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
11 | Adres posiadacza rachunku - 1. linia | O | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
12 | Adres posiadacza rachunku - 2. linia | N | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
13 | Numer rejestracyjny przedsiębiorstwa posiadacza rachunku | O | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
14 | Nr telefonu 1 posiadacza rachunku | O | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
15 | Nr telefonu 2 posiadacza rachunku | O | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
16 | Adres e-mail posiadacza rachunku | O | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
17 | Data urodzenia (dla osób fizycznych) | O dla osób fizycznych | Dowolny | Nie | n.d. | Nie |
18 | Miejsce urodzenia - miejscowość (dla osób fizycznych) | O dla osób fizycznych | Dowolny | Nie | n.d. | Nie |
19 | Miejsce urodzenia - państwo | N | Dowolny | Nie | n.d. | Nie |
20 | Rodzaj dokumentu tożsamości (dla osób fizycznych) | O | Wybór | Tak | Tak | Nie |
21 | Numer dokumentu tożsamości (dla osób fizycznych) | O | Dowolny | Tak | Tak | Nie |
22 | Data ważności dokumentu tożsamości | N | Dowolny | Tak | Tak | Nie |
23 | Nr rejestracyjny VAT i kod państwa | O, jeżeli dotyczy | Dowolny | Tak | Tak | Nie |
24 | Data otwarcia rachunku | O | Ustalony z góry | Nie | n.d. | Tak |
25 | Data zamknięcia rachunku | N | Ustalony z góry | Tak | Tak | Tak |
ZAŁĄCZNIK IV
Informacje, które należy dostarczyć w celu otwarcia rachunku aukcyjnego do celów dostawy, osobistego rachunku posiadania, rachunków obrotowych lub rachunków zewnętrznej platformy obrotu (artykuły 15, 18 i 20)
Informacje, które należy dostarczyć w celu otwarcia rachunku aukcyjnego do celów dostawy, osobistego rachunku posiadania, rachunków obrotowych lub rachunków zewnętrznej platformy obrotu (artykuły 15, 18 i 20)
ZAŁĄCZNIK V
Dodatkowe informacje, które należy dostarczyć w celu otwarcia rachunku weryfikatora (artykuł 21)
Dodatkowe informacje, które należy dostarczyć w celu otwarcia rachunku weryfikatora (artykuł 21)
ZAŁĄCZNIK VI
Informacje, które należy dostarczyć w celu otwarcia rachunku posiadania operatora (artykuł 16)
Informacje, które należy dostarczyć w celu otwarcia rachunku posiadania operatora (artykuł 16)
Tabela VI-I
Szczegółowe informacje dotyczące rachunków posiadania operatora
A | B | C | D | E | F | |
Pozycja | Szczegółowa informacja dotycząca rachunku | Obowiązkowa/ Nieobowiązkowa? | Rodzaj | Czy może być aktualizowana? | Czy aktualizacja wymaga zatwierdzenia przez administratora? | Umieszczona na ogólnie dostępnej stronie internetowej EUTL? |
1 | Kod identyfikacyjny instalacji | O | Ustalony z góry | Nie | - | Tak |
2 | Kod identyfikacyjny zezwolenia | O | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
3 | Data wejścia w życie zezwolenia | O | Dowolny | Nie | - | Tak |
4 | Data wygaśnięcia zezwolenia | N | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
5 | Nazwa instalacji | O | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
6 | Rodzaj działalności instalacji | O | Wybór | Tak | Tak | Tak |
7 | Adres instalacji - państwo | O | Ustalony z góry | Tak | Tak | Tak |
8 | Adres instalacji - region | N | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
9 | Adres instalacji - miasto | O | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
10 | Adres instalacji - kod pocztowy | O | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
11 | Adres instalacji - 1. linia | O | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
12 | Adres instalacji - 2. linia | N | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
13 | Nr telefonu 1 instalacji | O | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
14 | Nr telefonu 2 instalacji | O | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
15 | Adres e-mail instalacji | O | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
16 | Spółka dominująca | N | Dowolny | Tak | Nie | Tak |
17 | Spółka zależna | N | Dowolny | Tak | Nie | Tak |
18 | Numer identyfikacyjny EPRTR | O, jeżeli dotyczy | Dowolny | Tak | Nie | Tak |
19 | Szerokość geograficzna | N | Dowolny | Tak | Nie | Tak |
20 | Długość geograficzna | N | Dowolny | Tak | Nie | Tak |
Tabela VI-II
Informacje na temat osoby wyznaczonej do kontaktów
A | B | C | D | E | F | |
Pozycja | Szczegółowa informacja dotycząca rachunku | Obowiązkowa/ Nieobowiązkowa | Rodzaj | Czy może być aktualizowana? | Czy aktualizacja wymaga zatwierdzenia przez administratora? | Umieszczona na ogólnie dostępnej stronie internetowej EUTL? |
1 | Weryfikator | N | Wybór | Tak | Nie | Nie |
Nazwa przedsiębiorstwa | N | Dowolny | Tak | Nie | Nie | |
Wydział przedsiębiorstwa | N | Dowolny | Tak | Nie | Nie | |
2 | Imię osoby wyznaczonej do kontaktów w państwie członkowskim | N | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
3 | Nazwisko osoby wyznaczonej do kontaktów w państwie członkowskim | N | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
4 | Adres osoby wyznaczonej do kontaktów - państwo | N | Ustalony z góry | Tak | Nie | Nie |
5 | Adres osoby wyznaczonej do kontaktów - region | N | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
6 | Adres osoby wyznaczonej do kontaktów - miejscowość | N | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
7 | Adres osoby wyznaczonej do kontaktów - kod pocztowy | N | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
8 | Adres osoby wyznaczonej do kontaktów - 1. linia | N | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
9 | Adres osoby wyznaczonej do kontaktów - 2. linia | N | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
10 | Nr telefonu 1 osoby wyznaczonej do kontaktów | N | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
11 | Nr telefonu 2 osoby wyznaczonej do kontaktów | N | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
12 | Adres e-mail osoby wyznaczonej do kontaktów | N | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
ZAŁĄCZNIK VII
Informacje, które należy dostarczyć w celu otwarcia rachunku posiadania operatora lub operatora statków powietrznych (artykuł 17)
Informacje, które należy dostarczyć w celu otwarcia rachunku posiadania operatora lub operatora statków powietrznych (artykuł 17)
Tabela VII-I
Szczegółowe informacje dotyczące rachunków posiadania operatora statków powietrznych
A | B | C | D | E | F | |
Pozycja | Szczegółowa informacja dotycząca rachunku | Obowiązkowa/ Nieobowiązkowa | Rodzaj | Czy może być aktualizowana? | Czy aktualizacja wymaga zatwierdzenia przez administratora? | Umieszczona na ogólnie dostępnej stronie internetowej EUTL? |
1 | Kod identyfikacyjny operatora statków powietrznych (nadany przez rejestr Unii) | O | Dowolny | Nie | - | Tak |
2 | Niepowtarzalny kod zgodnie z rozporządzeniem Komisji nr 748/2009 | O | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
3 | Sygnał wywoławczy (kod ICAO) | N | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
4 | Kod identyfikacyjny planu monitorowania | O | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
5 | Plan monitorowania - pierwszy rok stosowania | O | Dowolny | Nie | - | Tak |
6 | Plan monitorowania - rok wygaśnięcia | N | Dowolny | Tak | Tak | Tak |
ZAŁĄCZNIK VIII
Informacje dotyczące upoważnionych przedstawicieli i dodatkowych upoważnionych przedstawicieli, które należy dostarczyć administratorowi rachunku (artykuł 24)
Informacje dotyczące upoważnionych przedstawicieli i dodatkowych upoważnionych przedstawicieli, które należy dostarczyć administratorowi rachunku (artykuł 24)
Tabela VIII-I
Szczegółowe informacje dotyczące upoważnionego przedstawiciela
A | B | C | D | E | F | |
Pozycja | Szczegółowa informacja dotycząca rachunku | Obowiązkowa/ Nieobowiązkowa | Rodzaj | Czy może być aktualizowana? | Czy aktualizacja wymaga zatwierdzenia przez administratora? | Umieszczona na ogólnie dostępnej stronie internetowej EUTL? |
1 | Identyfikator osoby | O | Dowolny | Nie | n.d. | Nie |
2 | Rodzaj przedstawiciela rachunku | O | Wybór | Tak | Nie | Nie |
3 | Imię | O | Dowolny | Tak | Tak | Nie |
4 | Nazwisko | O | Dowolny | Tak | Tak | Nie |
5 | Tytuł | N | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
6 | Stanowisko | N | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
Nazwa przedsiębiorstwa | N | Dowolny | Tak | Nie | Nie | |
Wydział przedsiębiorstwa | N | Dowolny | Tak | Nie | Nie | |
7 | Państwo | O | Ustalony z góry | Nie | n.d. | Nie |
8 | Region | N | Dowolny | Tak | Tak | Nie |
9 | Miejscowość | O | Dowolny | Tak | Tak | Nie |
10 | Kod pocztowy | O | Dowolny | Tak | Tak | Nie |
11 | Adres - 1. linia | O | Dowolny | Tak | Tak | Nie |
12 | Adres - 2. linia | N | Dowolny | Tak | Tak | Nie |
13 | Nr telefonu 1 | O | Dowolny | Tak | Nie | Nie |
14 | Nr telefonu komórkowego | O | Dowolny | Tak | Tak | Nie |
15 | Adres e-mail | O | Dowolny | Tak | Tak | Nie |
16 | Data urodzenia | O | Dowolny | Nie | n.d. | Nie |
17 | Miejsce urodzenia - miejscowość | O | Dowolny | Nie | n.d. | Nie |
18 | Miejsce urodzenia - państwo | O | Dowolny | Nie | n.d. | Nie |
19 | Rodzaj dokumentu tożsamości | O | Wybór | Tak | Tak | Nie |
20 | Numer dokumentu tożsamości | O | Dowolny | Tak | Tak | Nie |
21 | Data ważności dokumentu tożsamości | N | Dowolny | Tak | Tak | Nie |
22 | Preferowany język | N | Wybór | Tak | Nie | Nie |
23 | Poziom poufności | N | Wybór | Tak | Nie | Nie |
24 | Uprawnienia jako dodatkowy przedstawiciel | O | Wielokrotny wybór | Tak | Tak | Nie |
ZAŁĄCZNIK IX
Formaty przedkładania danych dotyczących rocznych emisji (artykuł 35)
Formaty przedkładania danych dotyczących rocznych emisji (artykuł 35)
Tabela IX-I
Dane dotyczące emisji operatorów
1 | Kod identyfikacyjny instalacji lub operatora statków powietrznych | ||
2 | Rok sprawozdawczy | ||
Emisje gazów cieplarnianych | |||
w tonach | w tonach ekwiwalentu CO2 | ||
3 | Emisja CO2 | ||
4 | Emisje N2O | ||
5 | Emisje PFC | ||
6 | Emisje całkowite | - | Σ (C2 + C3 + C4) |
ZAŁĄCZNIK X
Tabela krajowego rozdziału uprawnień na okres 2013-2020 (artykuł 51)
Tabela krajowego rozdziału uprawnień na okres 2013-2020 (artykuł 51)
Nr wiersza | Ilość uprawnień do emisji ogólnych przydzielanych bezpłatnie | |||||||
Zgodnie z art. 10a ust. 7 dyrektywy 2003/87/WE | Zgodnie z art. 10c dyrektywy 2003/87/WE (przenoszalne) | Zgodnie z innym przepisem dyrektywy 2003/87/WE | Ogółem | |||||
1 | Kod kraju państwa członkowskiego | Ręcznie | ||||||
2 | Kod identyfikacyjny instalacji | Ręcznie | ||||||
3 | Ilość, która ma zostać przydzielona: | |||||||
4 | w roku 2013 | Ręcznie | ||||||
5 | w roku 2014 | Ręcznie | ||||||
6 | w roku 2015 | Ręcznie | ||||||
7 | w roku 2016 | Ręcznie | ||||||
8 | w roku 2017 | Ręcznie | ||||||
9 | w roku 2018 | Ręcznie | ||||||
10 | w roku 2019 | Ręcznie | ||||||
11 | w roku 2020 | Ręcznie |
ZAŁĄCZNIK XI
Tabela krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych na okres 2013-2020 (artykuł 54)
Tabela krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych na okres 2013-2020 (artykuł 54)
Nr wiersza | Ilość uprawnień do emisji lotniczych przydzielanych bezpłatnie | ||||||
Zgodnie z art. 3e dyrektywy 2003/87/WE | Zgodnie z art. 3f dyrektywy 2003/87/WE | Suma | |||||
1 | Kod kraju państwa członkowskiego | Ręcznie | |||||
2 | Kod identyfikacyjny operatora statków powietrznych | Ręcznie | |||||
3 | Ilość, która ma zostać przydzielona | ||||||
4 | w roku 2013 | Ręcznie | |||||
5 | w roku 2014 | Ręcznie | |||||
6 | w roku 2015 | Ręcznie | |||||
7 | w roku 2016 | Ręcznie | |||||
8 | w roku 2017 | Ręcznie | |||||
9 | w roku 2018 | Ręcznie | |||||
10 | w roku 2019 | Ręcznie | |||||
11 | w roku 2020 | Ręcznie |
ZAŁĄCZNIK XII
Krajowa tabela uprawnień do międzynarodowych jednostek emisji na okres 2008-2020 (artykuł 59)
Krajowa tabela uprawnień do międzynarodowych jednostek emisji na okres 2008-2020 (artykuł 59)
Nr wiersza | Uprawnienia do międzynarodowych jednostek emisji | |||||
Zgodnie z art. 11a ust. 8 akapit trzeci dyrektywy 2003/87/WE | Zgodnie z innym przepisem art. 11a ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE | Ogółem | ||||
1 | Kod kraju państwa członkowskiego | Ręcznie | ||||
2 | Kod identyfikacyjny instalacji | Ręcznie | ||||
3 | Wstępne uprawnienia do międzynarodowych jednostek emisji | Ręcznie | ||||
4 | Kod identyfikacyjny operatora statków powietrznych | Ręcznie | ||||
5 | Wstępne uprawnienia do międzynarodowych jednostek emisji | Ręcznie |
Wiersze 4-5 należy powtórzyć dla każdego operatora statków powietrznych.
ZAŁĄCZNIK XIII
Tabela aukcyjna (artykuł 63)
Tabela aukcyjna (artykuł 63)
Nr wiersza | Informacje dotyczące platformy aukcyjnej | ||||
1 | Kod identyfikacyjny platformy aukcyjnej | ||||
2 | Tożsamość monitorującego aukcje | ||||
3 | Numer rachunku aukcyjnego do celów dostawy | ||||
4 | Informacje dotyczące poszczególnych aukcji [uprawnień do emisji ogólnych/uprawnień do emisji lotniczych] | ||||
5 | Wielkość będąca przedmiotem danej aukcji | Data i godzina przekazania na rachunek aukcyjny do celów dostawy | Tożsamość organizatorów aukcji związanych z każdą aukcją | Ręcznie | |
6 | Ręcznie | ||||
7 | Ręcznie | ||||
8 | Ręcznie | ||||
9 | Ręcznie | ||||
10 | Ręcznie | ||||
11 | Ręcznie | ||||
12 | Ręcznie | ||||
13 | Ręcznie | ||||
14 | Ręcznie | ||||
15 | Ręcznie | ||||
16 | Ręcznie | ||||
17 | Ręcznie | ||||
18 | Ręcznie | ||||
19 | Ręcznie |
ZAŁĄCZNIK XIV 37
Wymogi w zakresie sprawozdawczości, którym podlega centralny administrator (artykuł 109)
Wymogi w zakresie sprawozdawczości, którym podlega centralny administrator (artykuł 109)
I.
INFORMACJE W REJESTRZE UNII DOTYCZĄCE UNIJNEGO SYSTEMU HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI GAZÓW CIEPLARNIANYCH
INFORMACJE W REJESTRZE UNII DOTYCZĄCE UNIJNEGO SYSTEMU HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI GAZÓW CIEPLARNIANYCH
Tabela XIV-I
Deklaracje zgodności
Nr wiersza | Stan zgodności zgodnie z art. 34 | Czy zapisano zweryfikowane emisje za ostatni kompletny rok? | Oznaczenie | Deklaracja |
umieszczone na ogólnodostępnej stronie internetowej EUTL | ||||
1 | 0 lub liczba dodatnia | Tak | A | "Liczba uprawnień umorzona do dnia 30 kwietnia jest co najmniej równa zweryfikowanym emisjom" |
2 | liczba ujemna | Tak | B | "Liczba uprawnień umorzona do dnia 30 kwietnia jest mniejsza niż zweryfikowane emisje" |
3 | dowolna liczba | Nie | C | "Do dnia 30 kwietnia nie wprowadzono zweryfikowanych emisji za poprzedni rok" |
4 | dowolna liczba | Nie (ponieważ zawieszono proces umorzenia uprawnień i/lub aktualizacji zweryfikowanych emisji w rejestrze państwa członkowskiego) | X | "Wprowadzenie zweryfikowanych emisji i/lub umorzenie było niemożliwe do dnia 30 kwietnia z powodu zawieszenia procesu umorzenia uprawnień i/lub aktualizacji zweryfikowanych emisji w rejestrze państwa członkowskiego" |
5 | dowolna liczba | Tak lub Nie (ale następnie zaktualizowane przez właściwy organ) | * [dodana do symbolu początkowego] | "Zweryfikowane emisje zostały oszacowane lub skorygowane przez właściwy organ" |
Informacje dostępne dla posiadaczy rachunków
Informacje dostępne dla krajowych administratorów
II.
INFORMACJE DOTYCZĄCE KSIĘGOWANIA TRANSAKCJI ZGODNIE Z DECYZJĄ NR 406/2009/WE
INFORMACJE DOTYCZĄCE KSIĘGOWANIA TRANSAKCJI ZGODNIE Z DECYZJĄ NR 406/2009/WE
Informacje dostępne dla posiadaczy rachunków
- dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2018/208 z dnia 12 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.39.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/401 z dnia 19 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.72.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2018/208 z dnia 12 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.39.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2018 r.
- zmieniony przez art. 87 pkt 8 rozporządzenia nr (UE) 2019/1122 z dnia 12 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.177.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lipca 2019 r.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.