Rozdział 2 - Sekcje dotyczące właściwego rynku (podaje się we wszystkich zgłoszeniach - z wyjątkiem dotyczących strukturalnych przedsiębiorstw - Rozporządzenie 3385/94 w sprawie formy, treści oraz innych szczegółów wniosków i zgłoszeń przewidzianych w rozporządzeniu Rady nr 17
Dz.U.UE.L.1994.377.28
Akt utracił moc
Sekcje dotyczące właściwego rynku
Sekcje dotyczące właściwego rynku
Rynek właściwy
Rynek właściwy
Następujące czynniki uważa się zazwyczaj za mające znaczenie dla wyznaczenia rynku właściwego produktów i powinny one zostać uwzględnione w niniejszej analizie(18):
– stopień fizycznego podobieństwa między danymi towarami/usługami,
– różnice w końcowym zastosowaniu przewidzianym dla tych towarów,
– różnice cenowe między dwoma towarami,
– koszty przestawienia między dwoma potencjalnie konkurującymi towarami,
– przekazane lub utrwalone preferencje konsumentów jednego rodzaju lub grupy towarów w stosunku do innego rodzaju lub grupy towarów,
– stosowane w całej branży klasyfikacje towarów (na przykład klasyfikacje stowarzyszenia handlowego).
Rynek właściwy geograficznie obejmuje obszar, na którym dane przedsiębiorstwa oferują i gdzie panują dostatecznie jednolite warunki konkurencji oraz który można odróżnić od obszarów sąsiadujących w szczególności ze względu na wyraźnie odmienne warunki konkurencji.
Do czynników istotnych dla dokonania oceny rynku właściwego geograficznie należą między innymi rodzaj i właściwości danych towarów, istnienie barier dostępu do rynku lub preferencje konsumentów, odczuwalne różnice między udziałem przedsiębiorstw w rynku lub znaczne różnice cen między sąsiadującymi obszarami, a także koszty transportu.(19)
6.1. Proszę omówić, uwzględniając powyższe kwestie, definicję rynku właściwego/rynków właściwych produktów, które zdaniem stron powinny być podstawą badania zgłoszenia przez Komisję.
Proszę podać w swojej odpowiedzi podstawy założeń lub stwierdzeń i proszę omówić, w jaki sposób uwzględniono czynniki wskazane powyżej. W szczególności proszę wskazać poszczególne towary, których porozumienie dotyczy bezpośrednio lub pośrednio, oraz proszę podać te kategorie towarów, które uznaliście Państwo w swojej definicji rynku za substytucyjne.
W poniższych pytaniach definicja ta określana jest jako "rynek(-i) właściwy(-e) produktów".
6.2. Proszę wyjaśnić definicję rynku właściwego/rynków właściwych geograficznie, które zdaniem Państwa powinny być podstawą badania zgłoszenia przez Komisję. Proszę podać w swojej odpowiedzi podstawy założeń lub stwierdzeń i proszę omówić, w jaki sposób uwzględniono czynniki wskazane powyżej. Proszę wskazać przede wszystkim te państwa, w których strony prowadzą działalność na ryku właściwym/rynkach właściwych produktów, a jeżeli jesteście Państwo zdania, że rynek właściwy/rynki właściwe geograficznie wykraczają poza Państwa Członkowskie WE lub EFTA, w których strony porozumienia działają, to proszę uzasadnić tę ocenę.
W poniższych pytaniach definicja ta będzie określana jako "rynek właściwy/rynki właściwe geograficznie".
Członkowie grup przedsiębiorstw, działający na tych samych rynkach co strony porozumienia
Członkowie grup przedsiębiorstw, działający na tych samych rynkach co strony porozumienia
7.1.1. działają na rynku właściwym/rynkach właściwych produktów;
7.1.2. działają na rynku sąsiadującym z rynkiem(-ami) właściwym(-mi) produktów (tzn. na rynkach towarów i/lub usług, które są niepełnymi lub częściowymi substytutami towarów lub usług, które zostały uwzględnione w Państwa definicji rynku(-ów) właściwego(-ych) produktów).
Przedsiębiorstwa te należy wskazać także wtedy, gdy sprzedają one dany towar w obszarach geograficznych innych niż te, na których działają strony zgłoszonego porozumienia. Proszę podać nazwę, miejsce utworzenia, konkretny towar i terytorialny zakres działalności każdego przedsiębiorstwa należącego do grupy.
Pozycja stron na rynku właściwym produktów
Pozycja stron na rynku właściwym produktów
8.1. W odniesieniu do każdego rynku właściwego produktu zdefiniowanego w Państwa odpowiedzi na pytanie nr 6.1 proszę podać następujące informacje:
8.1.1. udział stron na rynku(-ach) właściwym(-ych) geograficznie w ostatnich trzech latach;
8.1.2. jeżeli różnią się od siebie, to udział w rynku stron a) na terytorium EOG, b) we Wspólnocie, c) na terytorium Państw EFTA oraz d) w każdym Państwie Członkowskim Wspólnoty w ostatnich trzech latach(20). W przypadku udziału w rynku niższym niż 20 % proszę tylko podać, w jakich przedziałach zawierają się: 0-5 %, 5-10 %, 10-15 % i 15-20 %.
W celu udzielenia odpowiedzi na te pytania można obliczyć udział w rynku według wartości albo wielkości. Dane liczbowe należy uzasadnić, tzn. w każdej odpowiedzi należy podać całkowitą wartość/wielkość rynkową wraz ze sprzedażą/obrotem każdej ze stron. Ponadto należy podać źródło lub źródła informacji (np. oficjalne statystyki, szacunki itd.) i w miarę możliwości udostępnić kopie dokumentów, z których zaczerpnięto te informacje.
Pozycja konkurentów i klientów na rynku właściwym produktów
Pozycja konkurentów i klientów na rynku właściwym produktów
W odniesieniu do wszystkich rynków właściwych produktów i geograficznie, w których strony mają łącznie więcej niż 15 % udziału w rynku, należy odpowiedzieć na następujące pytania:
9.1. Proszę wskazać pięciu najważniejszych konkurentów stron. Proszę opisać każde z tych przedsiębiorstw i podać możliwie jak najlepsze prognozy dotyczące jego udziału w rynku(-ach) właściwym(-ych) geograficznie. Proszę podać również adres, numer telefonu i numer faksu oraz w miarę możliwości nazwisko osoby, z którą należy kontaktować się w każdym wskazanym przedsiębiorstwie.
9.2. Proszę opisać pięciu najważniejszych klientów każdej ze stron. Proszę podać nazwę, adres, numer telefonu i numer faksu oraz nazwisko osoby, z którą należy się kontaktować.
Wejście na rynek i potencjalna konkurencja ze względu na produkty i z geograficznego punktu widzenia
Wejście na rynek i potencjalna konkurencja ze względu na produkty i z geograficznego punktu widzenia
10.1. Proszę opisać różne czynniki, które w niniejszym przypadku wpływają na dostęp do rynku(-ach) właściwym(-ych) produktów (tzn. jakie istniejące bariery utrudniają wejście na te rynki przedsiębiorstwu, które nie produkuje jeszcze towarów na rynku właściwym/rynkach właściwych produktów). W danym przypadku należy uwzględnić, co następuje:
- w jakim stopniu na wejście na rynek wpływa wymóg posiadania państwowego pozwolenia lub wszelkiego rodzaju normy? Czy istnieje kontrola wejścia na rynek regulowana ustawowo lub w inny sposób?
- w jakim stopniu dostępność surowców wpływa na wejście na rynek?
- w jakim stopniu na wejście na rynek wpływa okres obowiązywania umów między przedsiębiorstwem a jego dostawcami i/lub odbiorcami?
- jaką rolę odgrywają na tych rynkach badania i rozwój, w szczególności udzielanie patentów, know-how i innych praw.
10.2. Proszę opisać różne czynniki, które w niniejszym przypadku wpływają na dostęp do rynku właściwego/rynków właściwych geograficznie z geograficznego punktu widzenia (tzn. jakie okoliczności utrudniają rozszerzenie swojej sprzedaży na rynk(-i) właściwy(-e) geograficznie przedsiębiorstwu, które już produkuje lub dystrybuuje na rynku(-ach) właściwym(-ych) produktów, ale poza rynkiem(-ami) właściwym(-ymi) geograficznie). Proszę uzasadnić swoją odpowiedź, a w danym przypadku proszę omówić znaczenie następujących czynników:
- barier handlowych nałożonych przez prawo, jak cła, kontyngenty itd.,
- lokalnych różnic lub wymogów technicznych,
- polityki zaopatrzenia,
- istnienia odpowiednich i dostępnych miejscowych infrastruktur dystrybucji i handlu detalicznego,
- kosztów transportu,
- ustalonych preferencji konsumentów wobec lokalnych marek lub towarów,
- języka.
10.3. Czy w ostatnich trzech latach na geograficznych obszarach, na których strony sprzedają swoją wyroby, nowe przedsiębiorstwa weszły na rynek właściwy/rynki właściwe produktów? Proszę podać informacje w odniesieniu zarówno do produktów, jak i do obszarów geograficznych. Jeżeli tak, to proszę opisać dane przedsiębiorstwo/przedsiębiorstwa (jeżeli to możliwe, to proszę podać nazwę, adres, numer telefonu i numer faksu oraz osobę, z która można kontaktować się) oraz podać możliwie jak najlepsze prognozy Państwa danego udziału w rynku właściwym/rynkach właściwych produktów i geograficznie.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.