Rozdział 3 - Sekcje dotyczące rynku jedynie dla strukturalnych przedsiębiorstw wspólnych, w przypadku których wnosi się o przyspieszone postępowanie Sekcja  11 Rynek właściwy Rynek właściwy produktów obejmuje wszystkie produkty i/lub usługi, które ze względu na ich właściwości, ceny i przeznaczenie uważane są przez konsumentów za wymienne lub substytucyjne. Następujące czynniki uważa się zazwyczaj za mające znaczenie dla wyznaczenia rynku właściwego produktów i powinny one zostać uwzględnione w niniejszej analizie (21) : – stopień fizycznego podobieństwa między danymi towarami/usługami, – różnice w końcowym zastosowaniu przewidzianym dla tych towarów, – różnice cenowe między dwoma towarami, – koszty przestawienia między dwoma potencjalnie konkurującymi towarami, – przekazane lub utrwalone preferencje konsumentów jednego rodzaju kategorii lub grupy produktów w stosunku do innego rodzaju kategorii lub grupy produktów, – branżowe lub podobne klasyfikacje produktów (na przykład klasyfikacje stowarzyszenia handlowego). Rynek właściwy geograficznie obejmuje obszar, na którym dane przedsiębiorstwa oferują towary lub usługi oraz panują dostatecznie jednolite warunki konkurencji i który można odróżnić od obszarów sąsiadujących w szczególności ze względu na wyraźnie odmienne warunki konkurencji. Do czynników istotnych dla dokonania oceny rynku właściwego geograficznie należą między innymi rodzaj i właściwości danych towarów lub usług, istnienie barier dostępu do rynku lub preferencje konsumentów, odczuwalne różnice między udziałami w rynku lub znaczne różnice cen między sąsiadującymi obszarami, a także koszty transportu (21) . Część 11.1 Analiza rynku właściwego przez strony zgłaszające 11.1.1. Proszę omówić, uwzględniając powyższe kwestie, definicję rynku(-ach) właściwym(-ych) produktów, które zdaniem stron powinny być podstawą badania zgłoszenia przez Komisję. Proszę podać w swojej odpowiedzi podstawy założeń lub stwierdzeń i proszę omówić, w jaki sposób uwzględniono czynniki wskazane powyżej. W poniższych pytaniach definicja ta określana jest jako "rynek właściwy/rynki właściwe produktów". 11.1.2. Proszę omówić definicję rynku(-ach) właściwym(-ych) geograficznie, które zdaniem stron powinny być podstawą badania zgłoszenia przez Komisję. Proszę podać w swojej odpowiedzi podstawy założeń lub stwierdzeń i proszę omówić, w jaki sposób uwzględniono czynniki wskazane powyżej. Część 11.2 Pytania dotyczące rynku/rynków właściwych produktów i geograficznie Odpowiedzi na następujące pytania pozwolą Komisji zbadać, czy podane przez Państwa w sekcji 11.1 definicje rynku właściwego produktów i geograficznie są zgodne z powyższymi pojęciami. Definicja rynku produktów 11.2.1. Proszę wyliczyć charakterystyczne produkty lub usługi, których zgłoszone porozumienie dotyczy w sposób bezpośredni lub pośredni. 11.2.2. Proszę wyliczyć kategorie produktów i/lub usług, które zdaniem stron zgłaszających są łatwo wymienne z produktami lub usługami wskazanymi w pytaniu nr 11.2.1. Jeżeli w odpowiedzi na pytanie nr 11.2.1 wskazano więcej niż jeden produkt, to proszę sporządzić wykaz dla każdego produktu. Produkty wskazane w tym wykazie powinny być zamieszczone kolejno odpowiednio do ich stopnia substytucyjności, rozpoczynając od najpełniejszego substytutu produktu stron, a kończąc na najmniej doskonałym substytucie (22) . Proszę omówić, w jaki sposób czynniki istotne dla zdefiniowania rynku właściwego produktów zostały uwzględnione przy sporządzaniu tego wykazu i przy ustalaniu kolejności produktów/usług. Definicja rynku geograficznego 11.2.3. Proszę wyliczyć wszystkie kraje, w których strony działają na rynku właściwym/rynkach właściwych produktów. Jeżeli strony działają we wszystkich krajach określonej grupy państw lub obszaru gospodarczego (przykładowo w całej Wspólnocie lub EFTA, na całej Europejskim Obszarze Gospodarczym, na całym świecie), to wystarczy wskazać dany obszar. 11.2.4. Proszę omówić, w jaki sposób strony produkują lub sprzedają swoje towary w każdym z tych poszczególnych państw lub obszarów (np. produkcja lokalna, dystrybucja poprzez lokalne kanały dystrybucji, dystrybucja poprzez importerów i przedstawicieli handlowych z lub bez praw wyłączności). 11.2.5. Czy w przypadku towarów i usług tworzących rynek właściwy produktów istnieją znaczące przepływy handlowe i) między Państwami Członkowskimi (proszę wskazać dane Państwa Członkowskie podając szacunkowy udział przywozu w całkowitej sprzedaży w każdym Państwie Członkowskim, w którym strony działają) oraz ii) między całą Wspólnotą lub częścią Wspólnoty a wszystkimi Państwami EFTA lub ich częścią, iii) między Państwami EFTA (proszę także tutaj podać szacunkowy udział przywozu w całkowitej sprzedaży w każdym Państwie EFTA, w którym strony działają), iv) między całym terytorium EOG lub jego częścią a innymi państwami (proszę ponownie podać szacunkowy udział przywozu w całkowitej sprzedaży)? 11.2.6. Jakie przedsiębiorstwa produkujące poza Wspólnotą lub terytorium EOG sprzedają w Państwach Członkowskich, w których strony produkują lub sprzedają dane towary? W jaki sposób te przedsiębiorstwa zbywają swoje towary? Czy występują przy tym różnice między poszczególnymi Państwami Członkowskimi i/lub Państwami EFTA? Sekcja  12 Członkowie grup przedsiębiorstw , które działają na tych samych rynkach co strony zgłoszonego porozumienia 12.1. Proszę wymienić w stosunku do każdej strony zgłoszonego porozumienia wszystkie przedsiębiorstwa należące do tej samej grupy, które: 12.1.1. działają na rynku(-ach) właściwym(-ych) produktów; 12.1.2. działają na rynku sąsiadującym z rynkiem(-ami) właściwym(-ymi) produktów (tzn. na rynkach towarów lub usług, które są niepełnymi lub częściowymi substytutami (23) towarów lub usług, które zostały uwzględnione w Państwa definicji rynku właściwego/rynków właściwych produktów); 12.1.3. działają na rynkach, które w stosunku do rynku(-ach) właściwym(-ych) produktów znajdują się na wcześniejszym lub późniejszym etapie cyklu produkcji i dystrybucji. Przedsiębiorstwa te należy wskazać także wtedy, gdy dany produkt lub usługa sprzedają w obszarach geograficznych innych niż te, na których działają strony zgłoszonego porozumienia. Proszę podać nazwę, siedzibę, konkretny towar i geograficzny zakres działalności każdego członka grupy przedsiębiorstw. Sekcja  13 Pozycja stron na rynkach właściwych produktów Dane wymagane w niniejszej sekcji dotyczą grup, do których należą strony. Nie wystarczy więc podanie informacji o poszczególnych przedsiębiorstwach będących bezpośrednio stronami zgłoszonego porozumienia. 13.1. W odniesieniu do każdego rynku właściwego towarów zdefiniowanego w Państwa odpowiedzi na pytanie nr 11.1.2 proszę podać następujące informacje: 13.1.1. udziały stron w rynku właściwym/rynkach właściwych geograficznie w ostatnich trzech latach; 13.1.2. jeżeli różnią się od siebie, to udziały stron w rynku a) na całym terytorium EOG, b) we Wspólnocie, c) na obszarze Państw EFTA oraz d) w każdym Państwie Członkowskim i w każdym Państwie EFTA w ostatnich trzech latach (24) . W przypadku udziałów w rynku niższych niż 20 % proszę tylko podać, w jakich przedziałach się zawierają: 0-5 %, 5-10 %, 10-15 % i 15-20 %. W celu udzielenia odpowiedzi na te pytania można obliczyć udział w rynku według wartości albo wielkości. Dane liczbowe należy uzasadnić, tzn. w każdej odpowiedzi należy podać całą wartość rynkową/wielkość wraz ze sprzedażą/obrotem każdej ze stron. Ponadto należy podać źródła informacji i w miarę możliwości przedstawić kopie dokumentów, z których zaczerpnięto te informacje. 13.2. Czy udziały w rynku ustalone zgodnie z pytaniem nr 13.1 różniłyby się o więcej niż 5 %, jeżeli zostałyby obliczone na innej podstawie niż przyjęta przez strony (inaczej formułując: jaka liczba wynikłaby z obliczenia udziałów według wartości, jeśli strony dokonały obliczeń na podstawie wielkości)? W wypadku gdyby różnica wynosiła więcej niż 5 %, proszę podać żądaną informację zarówno w oparciu o wartość, jak i w oparciu o wielkość. 13.3. Proszę podać możliwie jak najlepszą prognozę obecnego stopnia wykorzystania mocy produkcyjnych stron oraz ogólnie całej branży na rynku(-ach) właściwym(-ych) produktów i geograficznie. Sekcja  14 Pozycja konkurentów i klientów na rynku(-ach) właściwym(-ych) produktów Informacje wymagane w niniejszej sekcji dotyczą grup przedsiębiorstw, do których należą strony, a nie odnośnie do poszczególnych przedsiębiorstw będących bezpośrednio stronami zgłoszonego porozumienia. W odniesieniu do (wszystkich) rynków właściwych produktów i geograficznie, w których strony mają łącznie więcej niż 10 % udziałów w rynku na całym terytorium EOG, we Wspólnocie, na obszarze EFTA lub w Państwie Członkowskim, należy odpowiedzieć na następujące pytania: 14.1. Proszę wskazać tych konkurentów stron na rynku właściwym/rynkach właściwych produktów, którzy w Państwie Członkowskim Wspólnoty, Państwie Członkowskim EFTA, na terytorium EFTA, na terytorium EOG lub na całym świecie mają udział w rynku większy niż 10 %. Proszę opisać każde przedsiębiorstwo i podać możliwie jak najlepszą prognozę dotyczącą jego udziału w rynku(-ach) właściwym(-ych) właściwych geograficznie. Proszę podać również adres, numer telefonu i numer faksu oraz w miarę możliwości nazwisko osoby, z którą należy się kontaktować we wskazanym przedsiębiorstwie. 14.2. Proszę opisać rodzaj popytu na rynku(-ach) właściwym(-ych) produktu. Na przykład, czy na rynku istnieje wielu czy nie wielu kupujących, czy istnieją różne kategorie kupujących, czy organy lub służby władz publicznych występują jako ważni nabywcy? 14.3. Proszę opisać pięciu największych klientów każdej ze stron na każdym rynku(-ach) właściwym(-ych) produktów. Proszę podać nazwę, adres, numer telefonu i numer faksu oraz nazwisko osoby, z którą należy się kontaktować. Sekcja  15 Wejście na rynek i potencjalna konkurencja W odniesieniu do każdego rynku właściwego/wszystkich rynków właściwych produktów, w których strony mają łącznie więcej niż 10 % udziałów w rynku na całym terytorium EOG, we Wspólnocie, na terytorium EFTA lub w Państwie Członkowskim WE lub EFTA, należy odpowiedzieć na następujące pytania: 15.1. Proszę opisać różne czynniki, które w niniejszym przypadku wpływają na dostęp do rynku właściwego/rynków właściwych produktów. W danym przypadku należy uwzględnić, co następuje: - w jakim stopniu na wejście na rynek wpływa wymóg posiadania państwowego zezwolenia lub wszelkiego rodzaju normy? Czy istnieje prawna lub regulacyjna kontrola wejścia na rynek? - w jakim stopniu dostępność surowców wpływa na wejście na rynek? - w jakim stopniu na wejście na rynek wpływa okres obowiązywania umów między przedsiębiorstwem a jego dostawcami/lub odbiorcami? - jaką rolę odgrywają na tych rynkach badania i rozwój, w szczególności udzielanie patentów, know-how i innych praw. 15.2. Czy w ostatnich trzech latach na obszarach geograficznych, na których strony sprzedają swoje wyroby, nowe przedsiębiorstwa weszły na rynek(-i) właściwy(-e) produktów? Jeżeli tak, to proszę opisać dane przedsiębiorstwo(-a) (nazwę, adres, numer telefonu i numer faksu oraz, o ile to możliwe, osobę, z którą można się kontaktować) oraz podać możliwie jak najlepsze Państwa prognozy danego udziału w rynku w każdym Państwie Członkowskim i każdym Państwie EFTA, w którym działają, oraz w całej Wspólnocie, na całym terytorium EFTA i na terytorium EOG. 15.3. Proszę podać Państwa możliwie jak najlepsze prognozy dotyczące minimalnej wielkości przy wchodzeniu na rynek(-i) właściwy(-e) produktów wyrażonej w udziale w rynku, który należy osiągnąć, aby przedsiębiorstwo mogło działać w sposób przynoszący zysk. 15.4. Czy istnieją znaczące bariery dostępu do rynku, które spółkom działającym na rynku(-ach) właściwym(-ych) produktów: 15.4.1. w Państwie Członkowskim lub EFTA, utrudniają sprzedaż do innych części EOG, 15.4.2. poza terytorium EOG, utrudniają dostawy do terytorium EOG lub jego części? Proszę uzasadnić swoje odpowiedzi, a w danym przypadku proszę omówić znaczenie następujących czynników: - barier handlowych nałożonych przez prawo, jak cła, kontyngenty itd., - lokalnych różnic lub szczególnych wymogów technicznych, - polityki zaopatrzenia, - istnienia odpowiednich i dostępnych lokalnych infrastruktur dystrybucji i handlu detalicznego, - kosztów transportu, - ustalonych preferencji konsumentów lokalnych marek lub produktów, - języka. - Rozporządzenie 3385/94 w sprawie formy, treści oraz innych szczegółów wniosków i zgłoszeń przewidzianych w rozporządzeniu Rady nr 17

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1994.377.28

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1994 r.

Sekcje dotyczące rynku jedynie dla strukturalnych przedsiębiorstw wspólnych, w przypadku których wnosi się o przyspieszone postępowanie

Rynek właściwy

Rynek właściwy produktów obejmuje wszystkie produkty i/lub usługi, które ze względu na ich właściwości, ceny i przeznaczenie uważane są przez konsumentów za wymienne lub substytucyjne.

Następujące czynniki uważa się zazwyczaj za mające znaczenie dla wyznaczenia rynku właściwego produktów i powinny one zostać uwzględnione w niniejszej analizie(21):

– stopień fizycznego podobieństwa między danymi towarami/usługami,

– różnice w końcowym zastosowaniu przewidzianym dla tych towarów,

– różnice cenowe między dwoma towarami,

– koszty przestawienia między dwoma potencjalnie konkurującymi towarami,

– przekazane lub utrwalone preferencje konsumentów jednego rodzaju kategorii lub grupy produktów w stosunku do innego rodzaju kategorii lub grupy produktów,

– branżowe lub podobne klasyfikacje produktów (na przykład klasyfikacje stowarzyszenia handlowego).

Rynek właściwy geograficznie obejmuje obszar, na którym dane przedsiębiorstwa oferują towary lub usługi oraz panują dostatecznie jednolite warunki konkurencji i który można odróżnić od obszarów sąsiadujących w szczególności ze względu na wyraźnie odmienne warunki konkurencji.

Do czynników istotnych dla dokonania oceny rynku właściwego geograficznie należą między innymi rodzaj i właściwości danych towarów lub usług, istnienie barier dostępu do rynku lub preferencje konsumentów, odczuwalne różnice między udziałami w rynku lub znaczne różnice cen między sąsiadującymi obszarami, a także koszty transportu(21).

Część 11.1

Analiza rynku właściwego przez strony zgłaszające

11.1.1. Proszę omówić, uwzględniając powyższe kwestie, definicję rynku(-ach) właściwym(-ych) produktów, które zdaniem stron powinny być podstawą badania zgłoszenia przez Komisję.

Proszę podać w swojej odpowiedzi podstawy założeń lub stwierdzeń i proszę omówić, w jaki sposób uwzględniono czynniki wskazane powyżej.

W poniższych pytaniach definicja ta określana jest jako "rynek właściwy/rynki właściwe produktów".

11.1.2. Proszę omówić definicję rynku(-ach) właściwym(-ych) geograficznie, które zdaniem stron powinny być podstawą badania zgłoszenia przez Komisję.

Proszę podać w swojej odpowiedzi podstawy założeń lub stwierdzeń i proszę omówić, w jaki sposób uwzględniono czynniki wskazane powyżej.

Część 11.2

Pytania dotyczące rynku/rynków właściwych produktów i geograficznie

Odpowiedzi na następujące pytania pozwolą Komisji zbadać, czy podane przez Państwa w sekcji 11.1 definicje rynku właściwego produktów i geograficznie są zgodne z powyższymi pojęciami.

Definicja rynku produktów

11.2.1. Proszę wyliczyć charakterystyczne produkty lub usługi, których zgłoszone porozumienie dotyczy w sposób bezpośredni lub pośredni.

11.2.2. Proszę wyliczyć kategorie produktów i/lub usług, które zdaniem stron zgłaszających są łatwo wymienne z produktami lub usługami wskazanymi w pytaniu nr 11.2.1. Jeżeli w odpowiedzi na pytanie nr 11.2.1 wskazano więcej niż jeden produkt, to proszę sporządzić wykaz dla każdego produktu.

Produkty wskazane w tym wykazie powinny być zamieszczone kolejno odpowiednio do ich stopnia substytucyjności, rozpoczynając od najpełniejszego substytutu produktu stron, a kończąc na najmniej doskonałym substytucie(22).

Proszę omówić, w jaki sposób czynniki istotne dla zdefiniowania rynku właściwego produktów zostały uwzględnione przy sporządzaniu tego wykazu i przy ustalaniu kolejności produktów/usług.

Definicja rynku geograficznego

11.2.3. Proszę wyliczyć wszystkie kraje, w których strony działają na rynku właściwym/rynkach właściwych produktów. Jeżeli strony działają we wszystkich krajach określonej grupy państw lub obszaru gospodarczego (przykładowo w całej Wspólnocie lub EFTA, na całej Europejskim Obszarze Gospodarczym, na całym świecie), to wystarczy wskazać dany obszar.

11.2.4. Proszę omówić, w jaki sposób strony produkują lub sprzedają swoje towary w każdym z tych poszczególnych państw lub obszarów (np. produkcja lokalna, dystrybucja poprzez lokalne kanały dystrybucji, dystrybucja poprzez importerów i przedstawicieli handlowych z lub bez praw wyłączności).

11.2.5. Czy w przypadku towarów i usług tworzących rynek właściwy produktów istnieją znaczące przepływy handlowe i) między Państwami Członkowskimi (proszę wskazać dane Państwa Członkowskie podając szacunkowy udział przywozu w całkowitej sprzedaży w każdym Państwie Członkowskim, w którym strony działają) oraz ii) między całą Wspólnotą lub częścią Wspólnoty a wszystkimi Państwami EFTA lub ich częścią, iii) między Państwami EFTA (proszę także tutaj podać szacunkowy udział przywozu w całkowitej sprzedaży w każdym Państwie EFTA, w którym strony działają), iv) między całym terytorium EOG lub jego częścią a innymi państwami (proszę ponownie podać szacunkowy udział przywozu w całkowitej sprzedaży)?

11.2.6. Jakie przedsiębiorstwa produkujące poza Wspólnotą lub terytorium EOG sprzedają w Państwach Członkowskich, w których strony produkują lub sprzedają dane towary? W jaki sposób te przedsiębiorstwa zbywają swoje towary? Czy występują przy tym różnice między poszczególnymi Państwami Członkowskimi i/lub Państwami EFTA?

Członkowie grup przedsiębiorstw , które działają na tych samych rynkach co strony zgłoszonego porozumienia

12.1. Proszę wymienić w stosunku do każdej strony zgłoszonego porozumienia wszystkie przedsiębiorstwa należące do tej samej grupy, które:

12.1.1. działają na rynku(-ach) właściwym(-ych) produktów;

12.1.2. działają na rynku sąsiadującym z rynkiem(-ami) właściwym(-ymi) produktów (tzn. na rynkach towarów lub usług, które są niepełnymi lub częściowymi substytutami(23) towarów lub usług, które zostały uwzględnione w Państwa definicji rynku właściwego/rynków właściwych produktów);

12.1.3. działają na rynkach, które w stosunku do rynku(-ach) właściwym(-ych) produktów znajdują się na wcześniejszym lub późniejszym etapie cyklu produkcji i dystrybucji.

Przedsiębiorstwa te należy wskazać także wtedy, gdy dany produkt lub usługa sprzedają w obszarach geograficznych innych niż te, na których działają strony zgłoszonego porozumienia. Proszę podać nazwę, siedzibę, konkretny towar i geograficzny zakres działalności każdego członka grupy przedsiębiorstw.

Pozycja stron na rynkach właściwych produktów

Dane wymagane w niniejszej sekcji dotyczą grup, do których należą strony. Nie wystarczy więc podanie informacji o poszczególnych przedsiębiorstwach będących bezpośrednio stronami zgłoszonego porozumienia.

13.1. W odniesieniu do każdego rynku właściwego towarów zdefiniowanego w Państwa odpowiedzi na pytanie nr 11.1.2 proszę podać następujące informacje:

13.1.1. udziały stron w rynku właściwym/rynkach właściwych geograficznie w ostatnich trzech latach;

13.1.2. jeżeli różnią się od siebie, to udziały stron w rynku a) na całym terytorium EOG, b) we Wspólnocie, c) na obszarze Państw EFTA oraz d) w każdym Państwie Członkowskim i w każdym Państwie EFTA w ostatnich trzech latach(24). W przypadku udziałów w rynku niższych niż 20 % proszę tylko podać, w jakich przedziałach się zawierają: 0-5 %, 5-10 %, 10-15 % i 15-20 %.

W celu udzielenia odpowiedzi na te pytania można obliczyć udział w rynku według wartości albo wielkości. Dane liczbowe należy uzasadnić, tzn. w każdej odpowiedzi należy podać całą wartość rynkową/wielkość wraz ze sprzedażą/obrotem każdej ze stron. Ponadto należy podać źródła informacji i w miarę możliwości przedstawić kopie dokumentów, z których zaczerpnięto te informacje.

13.2. Czy udziały w rynku ustalone zgodnie z pytaniem nr 13.1 różniłyby się o więcej niż 5 %, jeżeli zostałyby obliczone na innej podstawie niż przyjęta przez strony (inaczej formułując: jaka liczba wynikłaby z obliczenia udziałów według wartości, jeśli strony dokonały obliczeń na podstawie wielkości)? W wypadku gdyby różnica wynosiła więcej niż 5 %, proszę podać żądaną informację zarówno w oparciu o wartość, jak i w oparciu o wielkość.

13.3. Proszę podać możliwie jak najlepszą prognozę obecnego stopnia wykorzystania mocy produkcyjnych stron oraz ogólnie całej branży na rynku(-ach) właściwym(-ych) produktów i geograficznie.

Pozycja konkurentów i klientów na rynku(-ach) właściwym(-ych) produktów

Informacje wymagane w niniejszej sekcji dotyczą grup przedsiębiorstw, do których należą strony, a nie odnośnie do poszczególnych przedsiębiorstw będących bezpośrednio stronami zgłoszonego porozumienia.

W odniesieniu do (wszystkich) rynków właściwych produktów i geograficznie, w których strony mają łącznie więcej niż 10 % udziałów w rynku na całym terytorium EOG, we Wspólnocie, na obszarze EFTA lub w Państwie Członkowskim, należy odpowiedzieć na następujące pytania:

14.1. Proszę wskazać tych konkurentów stron na rynku właściwym/rynkach właściwych produktów, którzy w Państwie Członkowskim Wspólnoty, Państwie Członkowskim EFTA, na terytorium EFTA, na terytorium EOG lub na całym świecie mają udział w rynku większy niż 10 %. Proszę opisać każde przedsiębiorstwo i podać możliwie jak najlepszą prognozę dotyczącą jego udziału w rynku(-ach) właściwym(-ych) właściwych geograficznie. Proszę podać również adres, numer telefonu i numer faksu oraz w miarę możliwości nazwisko osoby, z którą należy się kontaktować we wskazanym przedsiębiorstwie.

14.2. Proszę opisać rodzaj popytu na rynku(-ach) właściwym(-ych) produktu. Na przykład, czy na rynku istnieje wielu czy nie wielu kupujących, czy istnieją różne kategorie kupujących, czy organy lub służby władz publicznych występują jako ważni nabywcy?

14.3. Proszę opisać pięciu największych klientów każdej ze stron na każdym rynku(-ach) właściwym(-ych) produktów. Proszę podać nazwę, adres, numer telefonu i numer faksu oraz nazwisko osoby, z którą należy się kontaktować.

Wejście na rynek i potencjalna konkurencja

W odniesieniu do każdego rynku właściwego/wszystkich rynków właściwych produktów, w których strony mają łącznie więcej niż 10 % udziałów w rynku na całym terytorium EOG, we Wspólnocie, na terytorium EFTA lub w Państwie Członkowskim WE lub EFTA, należy odpowiedzieć na następujące pytania:

15.1. Proszę opisać różne czynniki, które w niniejszym przypadku wpływają na dostęp do rynku właściwego/rynków właściwych produktów. W danym przypadku należy uwzględnić, co następuje:

- w jakim stopniu na wejście na rynek wpływa wymóg posiadania państwowego zezwolenia lub wszelkiego rodzaju normy? Czy istnieje prawna lub regulacyjna kontrola wejścia na rynek?

- w jakim stopniu dostępność surowców wpływa na wejście na rynek?

- w jakim stopniu na wejście na rynek wpływa okres obowiązywania umów między przedsiębiorstwem a jego dostawcami/lub odbiorcami?

- jaką rolę odgrywają na tych rynkach badania i rozwój, w szczególności udzielanie patentów, know-how i innych praw.

15.2. Czy w ostatnich trzech latach na obszarach geograficznych, na których strony sprzedają swoje wyroby, nowe przedsiębiorstwa weszły na rynek(-i) właściwy(-e) produktów? Jeżeli tak, to proszę opisać dane przedsiębiorstwo(-a) (nazwę, adres, numer telefonu i numer faksu oraz, o ile to możliwe, osobę, z którą można się kontaktować) oraz podać możliwie jak najlepsze Państwa prognozy danego udziału w rynku w każdym Państwie Członkowskim i każdym Państwie EFTA, w którym działają, oraz w całej Wspólnocie, na całym terytorium EFTA i na terytorium EOG.

15.3. Proszę podać Państwa możliwie jak najlepsze prognozy dotyczące minimalnej wielkości przy wchodzeniu na rynek(-i) właściwy(-e) produktów wyrażonej w udziale w rynku, który należy osiągnąć, aby przedsiębiorstwo mogło działać w sposób przynoszący zysk.

15.4. Czy istnieją znaczące bariery dostępu do rynku, które spółkom działającym na rynku(-ach) właściwym(-ych) produktów:

15.4.1. w Państwie Członkowskim lub EFTA, utrudniają sprzedaż do innych części EOG,

15.4.2. poza terytorium EOG, utrudniają dostawy do terytorium EOG lub jego części?

Proszę uzasadnić swoje odpowiedzi, a w danym przypadku proszę omówić znaczenie następujących czynników:

- barier handlowych nałożonych przez prawo, jak cła, kontyngenty itd.,

- lokalnych różnic lub szczególnych wymogów technicznych,

- polityki zaopatrzenia,

- istnienia odpowiednich i dostępnych lokalnych infrastruktur dystrybucji i handlu detalicznego,

- kosztów transportu,

- ustalonych preferencji konsumentów lokalnych marek lub produktów,

- języka.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.