Rozdział 2 - Sekcje dotyczące właściwego rynku (podaje się we wszystkich zgłoszeniach - z wyjątkiem dotyczących strukturalnych przedsiębiorstw - Rozporządzenie 3385/94 w sprawie formy, treści oraz innych szczegółów wniosków i zgłoszeń przewidzianych w rozporządzeniu Rady nr 17

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1994.377.28

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1994 r.

Sekcje dotyczące właściwego rynku

(podaje się we wszystkich zgłoszeniach - z wyjątkiem dotyczących strukturalnych przedsiębiorstw wspólnych, w przypadku których wniesiono o przeprowadzenie przyspieszonego postępowania)

Rynek właściwy

Rynek właściwy produktów obejmuje wszystkie towary i/lub usługi, które ze względu na ich właściwości, ceny i przeznaczenie uważane są przez konsumentów za wymienne lub substytucyjne.

Następujące czynniki uważa się zazwyczaj za mające znaczenie dla wyznaczenia rynku właściwego produktów i powinny one zostać uwzględnione w niniejszej analizie(18):

– stopień fizycznego podobieństwa między danymi towarami/usługami,

– różnice w końcowym zastosowaniu przewidzianym dla tych towarów,

– różnice cenowe między dwoma towarami,

– koszty przestawienia między dwoma potencjalnie konkurującymi towarami,

– przekazane lub utrwalone preferencje konsumentów jednego rodzaju lub grupy towarów w stosunku do innego rodzaju lub grupy towarów,

– stosowane w całej branży klasyfikacje towarów (na przykład klasyfikacje stowarzyszenia handlowego).

Rynek właściwy geograficznie obejmuje obszar, na którym dane przedsiębiorstwa oferują i gdzie panują dostatecznie jednolite warunki konkurencji oraz który można odróżnić od obszarów sąsiadujących w szczególności ze względu na wyraźnie odmienne warunki konkurencji.

Do czynników istotnych dla dokonania oceny rynku właściwego geograficznie należą między innymi rodzaj i właściwości danych towarów, istnienie barier dostępu do rynku lub preferencje konsumentów, odczuwalne różnice między udziałem przedsiębiorstw w rynku lub znaczne różnice cen między sąsiadującymi obszarami, a także koszty transportu.(19)

6.1. Proszę omówić, uwzględniając powyższe kwestie, definicję rynku właściwego/rynków właściwych produktów, które zdaniem stron powinny być podstawą badania zgłoszenia przez Komisję.

Proszę podać w swojej odpowiedzi podstawy założeń lub stwierdzeń i proszę omówić, w jaki sposób uwzględniono czynniki wskazane powyżej. W szczególności proszę wskazać poszczególne towary, których porozumienie dotyczy bezpośrednio lub pośrednio, oraz proszę podać te kategorie towarów, które uznaliście Państwo w swojej definicji rynku za substytucyjne.

W poniższych pytaniach definicja ta określana jest jako "rynek(-i) właściwy(-e) produktów".

6.2. Proszę wyjaśnić definicję rynku właściwego/rynków właściwych geograficznie, które zdaniem Państwa powinny być podstawą badania zgłoszenia przez Komisję. Proszę podać w swojej odpowiedzi podstawy założeń lub stwierdzeń i proszę omówić, w jaki sposób uwzględniono czynniki wskazane powyżej. Proszę wskazać przede wszystkim te państwa, w których strony prowadzą działalność na ryku właściwym/rynkach właściwych produktów, a jeżeli jesteście Państwo zdania, że rynek właściwy/rynki właściwe geograficznie wykraczają poza Państwa Członkowskie WE lub EFTA, w których strony porozumienia działają, to proszę uzasadnić tę ocenę.

W poniższych pytaniach definicja ta będzie określana jako "rynek właściwy/rynki właściwe geograficznie".

Członkowie grup przedsiębiorstw, działający na tych samych rynkach co strony porozumienia

7.1. Proszę wymienić w stosunku do każdej strony zgłoszonego porozumienia wszystkie przedsiębiorstwa należące do tej samej grupy, które:

7.1.1. działają na rynku właściwym/rynkach właściwych produktów;

7.1.2. działają na rynku sąsiadującym z rynkiem(-ami) właściwym(-mi) produktów (tzn. na rynkach towarów i/lub usług, które są niepełnymi lub częściowymi substytutami towarów lub usług, które zostały uwzględnione w Państwa definicji rynku(-ów) właściwego(-ych) produktów).

Przedsiębiorstwa te należy wskazać także wtedy, gdy sprzedają one dany towar w obszarach geograficznych innych niż te, na których działają strony zgłoszonego porozumienia. Proszę podać nazwę, miejsce utworzenia, konkretny towar i terytorialny zakres działalności każdego przedsiębiorstwa należącego do grupy.

Pozycja stron na rynku właściwym produktów

Informacje wymagane w niniejszej sekcji dotyczą grup, do których należą strony. Nie wystarczy więc podanie informacji o poszczególnych przedsiębiorstwach będących stronami zgłoszonego porozumienia.

8.1. W odniesieniu do każdego rynku właściwego produktu zdefiniowanego w Państwa odpowiedzi na pytanie nr 6.1 proszę podać następujące informacje:

8.1.1. udział stron na rynku(-ach) właściwym(-ych) geograficznie w ostatnich trzech latach;

8.1.2. jeżeli różnią się od siebie, to udział w rynku stron a) na terytorium EOG, b) we Wspólnocie, c) na terytorium Państw EFTA oraz d) w każdym Państwie Członkowskim Wspólnoty w ostatnich trzech latach(20). W przypadku udziału w rynku niższym niż 20 % proszę tylko podać, w jakich przedziałach zawierają się: 0-5 %, 5-10 %, 10-15 % i 15-20 %.

W celu udzielenia odpowiedzi na te pytania można obliczyć udział w rynku według wartości albo wielkości. Dane liczbowe należy uzasadnić, tzn. w każdej odpowiedzi należy podać całkowitą wartość/wielkość rynkową wraz ze sprzedażą/obrotem każdej ze stron. Ponadto należy podać źródło lub źródła informacji (np. oficjalne statystyki, szacunki itd.) i w miarę możliwości udostępnić kopie dokumentów, z których zaczerpnięto te informacje.

Pozycja konkurentów i klientów na rynku właściwym produktów

Informacje wymagane w niniejszej sekcji podaje się w odniesieniu do wszystkich stron łącznie, a nie w odniesieniu do poszczególnych przedsiębiorstw będących bezpośrednio stronami zgłoszonego porozumienia.

W odniesieniu do wszystkich rynków właściwych produktów i geograficznie, w których strony mają łącznie więcej niż 15 % udziału w rynku, należy odpowiedzieć na następujące pytania:

9.1. Proszę wskazać pięciu najważniejszych konkurentów stron. Proszę opisać każde z tych przedsiębiorstw i podać możliwie jak najlepsze prognozy dotyczące jego udziału w rynku(-ach) właściwym(-ych) geograficznie. Proszę podać również adres, numer telefonu i numer faksu oraz w miarę możliwości nazwisko osoby, z którą należy kontaktować się w każdym wskazanym przedsiębiorstwie.

9.2. Proszę opisać pięciu najważniejszych klientów każdej ze stron. Proszę podać nazwę, adres, numer telefonu i numer faksu oraz nazwisko osoby, z którą należy się kontaktować.

Wejście na rynek i potencjalna konkurencja ze względu na produkty i z geograficznego punktu widzenia

W odniesieniu do każdego rynku właściwego produktów i geograficznie, w którym strony mają więcej niż 15 % udziału w rynku, należy odpowiedzieć na następujące pytania:

10.1. Proszę opisać różne czynniki, które w niniejszym przypadku wpływają na dostęp do rynku(-ach) właściwym(-ych) produktów (tzn. jakie istniejące bariery utrudniają wejście na te rynki przedsiębiorstwu, które nie produkuje jeszcze towarów na rynku właściwym/rynkach właściwych produktów). W danym przypadku należy uwzględnić, co następuje:

- w jakim stopniu na wejście na rynek wpływa wymóg posiadania państwowego pozwolenia lub wszelkiego rodzaju normy? Czy istnieje kontrola wejścia na rynek regulowana ustawowo lub w inny sposób?

- w jakim stopniu dostępność surowców wpływa na wejście na rynek?

- w jakim stopniu na wejście na rynek wpływa okres obowiązywania umów między przedsiębiorstwem a jego dostawcami i/lub odbiorcami?

- jaką rolę odgrywają na tych rynkach badania i rozwój, w szczególności udzielanie patentów, know-how i innych praw.

10.2. Proszę opisać różne czynniki, które w niniejszym przypadku wpływają na dostęp do rynku właściwego/rynków właściwych geograficznie z geograficznego punktu widzenia (tzn. jakie okoliczności utrudniają rozszerzenie swojej sprzedaży na rynk(-i) właściwy(-e) geograficznie przedsiębiorstwu, które już produkuje lub dystrybuuje na rynku(-ach) właściwym(-ych) produktów, ale poza rynkiem(-ami) właściwym(-ymi) geograficznie). Proszę uzasadnić swoją odpowiedź, a w danym przypadku proszę omówić znaczenie następujących czynników:

- barier handlowych nałożonych przez prawo, jak cła, kontyngenty itd.,

- lokalnych różnic lub wymogów technicznych,

- polityki zaopatrzenia,

- istnienia odpowiednich i dostępnych miejscowych infrastruktur dystrybucji i handlu detalicznego,

- kosztów transportu,

- ustalonych preferencji konsumentów wobec lokalnych marek lub towarów,

- języka.

10.3. Czy w ostatnich trzech latach na geograficznych obszarach, na których strony sprzedają swoją wyroby, nowe przedsiębiorstwa weszły na rynek właściwy/rynki właściwe produktów? Proszę podać informacje w odniesieniu zarówno do produktów, jak i do obszarów geograficznych. Jeżeli tak, to proszę opisać dane przedsiębiorstwo/przedsiębiorstwa (jeżeli to możliwe, to proszę podać nazwę, adres, numer telefonu i numer faksu oraz osobę, z która można kontaktować się) oraz podać możliwie jak najlepsze prognozy Państwa danego udziału w rynku właściwym/rynkach właściwych produktów i geograficznie.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.