Rozporządzenie 2024/287 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Gwatemali
Dz.U.UE.L.2024.287
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2024/287
z dnia 12 stycznia 2024 r.
w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Gwatemali
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 215,
uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2024/254 z dnia 12 stycznia 2024 r. w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Gwatemali 1 ,
uwzględniając wspólny wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Komisji Europejskiej,
(1) W dniu 12 stycznia 2024 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2024/254 ustanawiającą ramy na potrzeby ukierunkowanych środków ograniczających w związku z sytuacją w Gwatemali, która stanowi zagrożenie dla stabilności Gwatemali i regionu. W decyzji tej przewidziano zamrożenie oraz zakaz udostępniania środków finansowych lub zasobów gospodarczych należących do określonych osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów odpowiedzialnych za działania podważające demokrację, rządy prawa i pokojowe przekazanie władzy w Gwatemali lub podważających demokrację lub rządy prawa, w tym poprzez poważne nadużycia finansowe dotyczące funduszy publicznych i nieuprawniony wywóz kapitału; ten zakaz i zamrożenie przewidziano również w stosunku do powiązanych z nimi osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów. Osoby fizyczne i prawne, podmioty i organy objęte środkami ograniczającymi wymieniono w załączniku do decyzji (WPZiB) 2024/254.
(2) Środki te objęte są zakresem stosowania Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zatem do ich wdrożenia niezbędne jest działanie regulacyjne na szczeblu unijnym, w szczególności, aby zapewnić jednolite stosowanie tych środków przez podmioty gospodarcze we wszystkich państwach członkowskich.
(3) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych i respektuje zasady zapisane w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności prawo do skutecznego środka prawnego i dostępu do bezstronnego sądu, prawo do obrony i prawo do ochrony danych osobowych. Niniejsze rozporządzenie należy stosować z poszanowaniem tych praw.
(4) Procedura zmiany wykazu zamieszczonego w załączniku I do niniejszego rozporządzenia powinna obejmować powiadomienie wskazanych osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów o powodach wymienienia ich w wykazie, tak by umożliwić im zgłoszenie uwag.
(5) Na potrzeby wykonywania niniejszego rozporządzenia oraz w celu zapewnienia jak największej pewności prawa w Unii należy podać do wiadomości publicznej imiona i nazwiska, nazwy i inne istotne dane dotyczące osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów, których środki finansowe i zasoby gospodarcze mają zostać zamrożone zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Przetwarzanie danych osobowych powinno odbywać się zgodnie z rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 i (UE) 2018/1725 3 .
(6) Państwa członkowskie i Komisja powinny informować się nawzajem o środkach zastosowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia i dzielić się wszelkimi innymi dostępnymi im istotnymi informacjami związanymi z niniejszym rozporządzeniem.
(7) Państwa członkowskie powinny ustanowić przepisy dotyczące kar mających zastosowanie w przypadku naruszenia przepisów niniejszego rozporządzenia. Kary te powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
pod warunkiem że wszelkie takie odsetki, inne dochody i płatności są zamrożone zgodnie z art. 2 ust. 1.
rejestrowane są osoby fizyczne, osoby prawne, podmioty i organy oraz majątek nieruchomy lub ruchomy, niezwłocznie przetwarzają informacje, w tym dane osobowe oraz, w razie potrzeby, informacje, o których mowa w ust. 1, oraz niezwłocznie wymieniają się nimi z innymi właściwymi organami swojego państwa członkowskiego, innych państw członkowskich oraz z Komisją, jeżeli takie przetwarzanie i taka wymiana informacji są niezbędne do wykonywania zadań organu przetwarzającego informacje lub otrzymującego informacje wynikających z niniejszego rozporządzenia, w szczególności gdy organy te lub administratorzy ci wykrywają przypadki lub próby naruszenia lub obejścia zakazów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
Wszelkie informacje przekazane Komisji lub otrzymane przez nią zgodnie z niniejszym rozporządzeniem są wykorzystywane przez Komisję wyłącznie do celów, do których zostały przekazane lub otrzymane.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się:
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 stycznia 2024 r.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I 8
WYKAZ OSÓB FIZYCZNYCH I PRAWNYCH, PODMIOTÓW I ORGANÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 2
WYKAZ OSÓB FIZYCZNYCH I PRAWNYCH, PODMIOTÓW I ORGANÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 2
Imię i nazwisko | Informacje identyfikacyjne | Powody umieszczenia w wykazie | Data umieszczenia w wykazie | ||
1. | María Consuelo PORRAS ARGUETA DE PORRES | Stanowisko(-a): prokurator generalna Gwatemali, szefowa Ministerstwa Spraw Publicznych Gwatemali (Ministerio Público), Data urodzenia: 23.8.1953 r. Obywatelstwo: gwatemalskie Krajowy numer identyfikacyjny: 242159605 (paszport) Płeć: kobieta | Jako prokurator generalna Gwatemali - najwyższej rangi urzędnik cywilny Ministerstwa Spraw Publicznych Gwatemali (Ministerio Público), będącego odpowiednikiem szefa Prokuratury Generalnej lub Prokuratora Generalnego - María Consuelo Porras Argueta De Porres (alias »Porras«) uczestniczy w staraniach o unieważnienie wyników pierwszej i drugiej tury wyborów, które odbyły się w czerwcu i sierpniu 2023 r., w tym w bezpodstawnych dochodzeniach karnych przeciwko Najwyższemu Trybunałowi Wyborczemu, partii politycznej Movimiento Semilla i prezydentowi Bernardowi Arévalowi. Ponadto pod jej kierownictwem Ministerstwo Spraw Publicznych wszczęło arbitralne postępowania przeciwko niezależnym dziennikarzom, prokuratorom, sędziom i działaczom społeczeństwa obywatelskiego, w tym przywódcom rdzennej ludności i studentom. Jest zatem odpowiedzialna za podważanie demokracji, praworządności i pokojowego przekazania władzy w Gwatemali. | 2.2.2024 | |
2. | Ángel Arnoldo PINEDA ÁVILA | Stanowisko(-a): sekretarz generalny Ministerstwa Spraw Publicznych Gwatemali (Ministerio Público) Data urodzenia: 10.5.1975 r. Obywatelstwo: gwatemalskie Krajowy numer identyfikacyjny: 238937186 (paszport) Płeć: mężczyzna | Ángel Arnoldo Pineda Ávila jest sekretarzem generalnym Ministerstwa Spraw Publicznych Gwatemali (Ministerio Público), będącego odpowiednikiem Prokuratury Generalnej. Jest drugim najwyższym urzędnikiem Ministerstwa Spraw Publicznych po prokurator generalnej i szefem Sekretariatu Generalnego instytucji. Zajmując to stanowisko Ángel Arnoldo Pineda Ávila uczestniczy w staraniach o unieważnienie wyników pierwszej i drugiej tury wyborów, które odbyły się w czerwcu i sierpniu 2023 r., w tym w bezpodstawnych dochodzeniach karnych przeciwko Najwyższemu Trybunałowi Wyborczemu, partii politycznej Movimiento Semilla i prezydentowi Bernardowi Arévalowi. W grudniu 2023 r. wziął udział w konferencji prasowej, podczas której Ministerstwo Spraw Publicznych przedstawiło zarzuty, że wyniki pierwszej tury wyborów w czerwcu 2023 r. były nieważne. Jest zatem odpowiedzialny za podważanie demokracji, praworządności i pokojowego przekazania władzy w Gwatemali. | 2.2.2024 | |
3. | José Rafael CURRUCHICHE CUCUL | Stanowisko(-a): szef Prokuratury Specjalnej ds. Bezkarności (Ministerio Público) Data urodzenia: 28.7.1970 r. Obywatelstwo: gwatemalskie Krajowy numer identyfikacyjny: 229488307 (paszport) Płeć: mężczyzna | José Rafael Curruchiche Cucul jest szefem Prokuratury Specjalnej ds. Bezkarności (FECI), która działa w ramach Ministerstwa Spraw Publicznych Gwatemali (Ministerio Público), będącego odpowiednikiem Prokuratury Generalnej. Pod jego kierownictwem FECI stała na czele trwającego dochodzenia w sprawie utworzenia partii politycznej Movimiento Semilla, do której należy prezydent Bernardo Arévalo. José Rafael Curruchiche Cucul osobiście uczestniczył we wtargnięciu Ministerstwa Spraw Publicznych do pomieszczeń Najwyższego Trybunału Wyborczego, w wyniku którego otwarto zapieczętowane urny wyborcze. Ponadto był zaangażowany we wniosek o zawieszenie osobowości prawnej partii Movimiento Semilla w lipcu 2023 r. W grudniu 2023 r. wziął także udział w konferencji prasowej, podczas której Ministerstwo Spraw Publicznych przedstawiło zarzuty, że wyniki pierwszej tury wyborów w czerwcu 2023 r. były nieważne. Poprzez te działania José Rafael Curruchiche Cucul uczestniczy w staraniach o unieważnienie wyników wyborów w Gwatemali w 2023 r. Jest zatem odpowiedzialny za podważanie demokracji, praworządności i pokojowego przekazania władzy w Gwatemali. | 2.2.2024 | |
4. | Leonor Eugenia MORALES LAZO DE SÁNCHEZ | Stanowisko(-a): prokurator Prokuratury Specjalnej ds. Bezkarności (Ministerio Público) Data urodzenia: 19.9.1979 r. Obywatelstwo: gwatemalskie Krajowy numer identyfikacyjny: 2227901800101 Płeć: kobieta | Leonor Eugenia Morales Lazo De Sánchez jest prokuratorem Prokuratury Specjalnej ds. Bezkarności (FECI), która działa w ramach Ministerstwa Spraw Publicznych Gwatemali (Ministerio Público), będącego odpowiednikiem Prokuratury Generalnej. Jest bezpośrednio zaangażowana w trwające dochodzenie w sprawie utworzenia partii politycznej Movimiento Semilla, do której należy prezydent Bernardo Arévalo. Po drugiej turze wyborów prezydenckich w sierpniu 2023 r. uczestniczyła we wtargnięciu Ministerstwa Spraw Publicznych do pomieszczeń Najwyższego Trybunału Wyborczego, w wyniku którego otwarto zapieczętowane urny wyborcze. W grudniu 2023 r. wzięła także udział w konferencji prasowej, podczas której Ministerstwo Spraw Publicznych przedstawiło zarzuty, że wyniki pierwszej tury wyborów w czerwcu 2023 r. były nieważne. Poprzez te działania Leonor Eugenia Morales Lazo De Sánchez uczestniczy w staraniach o unieważnienie wyników wyborów w Gwatemali w 2023 r. Jest zatem odpowiedzialna za podważanie demokracji, praworządności i pokojowego przekazania władzy w Gwatemali. | 2.2.2024 | |
5. | Fredy Raúl ORELLANA LETONA | Stanowisko(-a): sędzia pierwszej instancji ds. karnych w siódmym sądzie Data urodzenia: 4.11.1982 r. Obywatelstwo: gwatemalskie Krajowy numer identyfikacyjny: 253127548 (paszport) Płeć: mężczyzna | Jako sędzia pierwszej instancji ds. karnych w siódmym sądzie Fredy Raúl Orellana Letona jest odpowiedzialny za nadzorowanie i zatwierdzanie działań Prokuratury Specjalnej ds. Bezkarności (FECI) - działającej w ramach Ministerstwa Spraw Publicznych (Ministerio Publico), będącego odpowiednikiem Prokuratury Generalnej - która prowadzi dochodzenie w sprawie domniemanych nieprawidłowości podczas utworzenia partii politycznej Movimiento Semilla, której kandydat wygrał drugą turę wyborów prezydenckich w Gwatemali w sierpniu 2023 r. Jako sędzia nadzorujący Fredy Raúl Orellana Letona zezwolił na wtargnięcia do siedziby partii w lipcu 2023 r. oraz do siedziby Najwyższego Trybunału Wyborczego w lipcu i we wrześniu 2023 r. Zarządził również tymczasowe zawieszenie osobowości prawnej partii Movimiento Semilla i odmówił dostępu do akt sprawy na potrzeby obrony. Umożliwił działania FECI mające na celu ściganie wybranych organów i sędziów Najwyższego Trybunału Wyborczego. Poprzez te działania Fredy Raúl Orellana Letona uczestniczy w staraniach o unieważnienie wyników wyborów w Gwatemali w 2023 r. Jest zatem odpowiedzialny za podważanie demokracji, praworządności i pokojowego przekazania władzy w Gwatemali. | 2.2.2024 |
ZAŁĄCZNIK II
STRONY INTERNETOWE ZAWIERAJĄCE INFORMACJE O WŁAŚCIWYCH ORGANACH ORAZ ADRES NA POTRZEBY POWIADOMIEŃ KIEROWANYCH DO KOMISJI
STRONY INTERNETOWE ZAWIERAJĄCE INFORMACJE O WŁAŚCIWYCH ORGANACH ORAZ ADRES NA POTRZEBY POWIADOMIEŃ KIEROWANYCH DO KOMISJI
https://diplomatie.belgium.be/en/policy/policy_areas/peace_and_security/sanctions
BUŁGARIA
https://www.mfa.bg/en/EU-sanctions
CZECHY
https://fau.gov.cz/en/international-sanctions
DANIA
http://um.dk/da/Udenrigspolitik/folkeretten/sanktioner/
NIEMCY
https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Artikel/Aussenwirtschaft/embargos-aussenwirtschaftsrecht.html
ESTONIA
https://vm.ee/sanktsioonid-ekspordi-ja-relvastuskontroll/rahvusvahelised-sanktsioonid
IRLANDIA
https://www.dfa.ie/our-role-policies/ireland-in-the-eu/eu-restrictive-measures/
GRECJA
http://www.mfa.gr/en/foreign-policy/global-issues/international-sanctions.html
HISZPANIA
https://www.exteriores.gob.es/es/PoliticaExterior/Paginas/SancionesInternacionales.aspx
FRANCJA
http://www.diplomatie.gouv.fr/fr/autorites-sanctions/
CHORWACJA
https://mvep.gov.hr/vanjska-politika/medjunarodne-mjere-ogranicavanja/22955
WŁOCHY
CYPR
ŁOTWA
http://www.mfa.gov.lv/en/security/4539
LITWA
LUKSEMBURG
https://maee.gouvernement.lu/fr/directions-du-ministere/affaires-europeennes/organisations-economiques-int/mesures-res trictives.html
WĘGRY
https://kormany.hu/kulgazdasagi-es-kulugyminiszterium/ensz-eu-szankcios-tajekoztato
MALTA
NIDERLANDY
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/internationale-sancties
AUSTRIA
https://www.bmeia.gv.at/themen/aussenpolitik/europa/eu-sanktionen-nationale-behoerden/
POLSKA
https://www.gov.pl/web/dyplomacja/sankcje-miedzynarodowe
https://www.gov.pl/web/diplomacy/international-sanctions
PORTUGALIA
https://portaldiplomatico.mne.gov.pt/politica-externa/medidas-restritivas
RUMUNIA
SŁOWENIA
http://www.mzz.gov.si/si/omejevalni_ukrepi
SŁOWACJA
https://www.mzv.sk/europske_zalezitosti/europske_politiky-sankcie_eu
FINLANDIA
SZWECJA
https://www.regeringen.se/sanktioner
Adres, na który należy wysyłać powiadomienia skierowane do Komisji Europejskiej:
European Commission
Directorate-General for Financial Stability, Financial Services and Capital Markets Union (DG FISMA)
Rue Joseph II 54
1049 Brussels
BELGIUM
E-mail: relex-sanctions@ec.europa.eu
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.