Art. 3. - Definicje - Rozporządzenie 2024/1679 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenia (UE) 2021/1153 i (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1315/2013

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.1679

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 czerwca 2024 r.
Artykuł  3

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania" oznacza każdy projekt realizowany na podstawie niniejszego rozporządzenia;
2)
"państwo sąsiadujące" oznacza państwo trzecie objęte europejską polityką sąsiedztwa, polityką rozszerzenia oraz Europejskim Obszarem Gospodarczym, Europejskim Stowarzyszeniem Wolnego Handlu lub Umową o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 26 ;
3)
"region NUTS" oznacza region ustanowiony rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 27  zgodnie z klasyfikacją określoną w załączniku I do tego rozporządzenia;
4)
"odcinek transgraniczny" oznacza odcinek, który zapewnia ciągłość projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania po obu stronach granicy, położony między najbliższymi węzłami miejskimi do granicy między dwoma państwami członkowskimi lub między państwem członkowskim a państwem sąsiadującym;
5)
"wąskie gardło" oznacza barierę fizyczną, techniczną, funkcjonalną, operacyjną lub administracyjną, która skutkuje przerwaniem systemu, w tym systematycznymi zatorami lub przestojami, co wpływa na ciągłość ruchu w przepływach dalekobieżnych lub transgranicznych;
6)
"węzeł miejski" oznacza obszar miejski, gdzie elementy infrastruktury transportowej transeuropejskiej sieci transportowej do przewozów pasażerskich i towarowych, takie jak porty, w tym terminale pasażerskie, porty lotnicze, stacje kolejowe, terminale autobusowe oraz multimodalne terminale towarowe, znajdujące się na obszarach miejskich lub w ich okolicy, są połączone z innymi elementami tej infrastruktury oraz z infrastrukturą ruchu regionalnego i lokalnego, w tym infrastrukturą aktywnych rodzajów transportu;
7)
"sieć odizolowana" oznacza sieć kolejową państwa członkowskiego lub jej część, o szerokości toru innej od standardowej europejskiej nominalnej szerokości toru wynoszącej 1435 mm;
8)
"transport multimodalny" oznacza przewóz osób lub towarów, lub oba te rodzaje przewozów, przy użyciu co najmniej dwóch rodzajów transportu;
9)
"usługa cyfrowa w zakresie mobilności multimodalnej" oznacza "usługę cyfrową w zakresie mobilności multimodalnej" zdefiniowaną w art. 4 pkt 24 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE 28 ;
10)
"interoperacyjność" oznacza zdolność infrastruktury, w tym infrastruktury cyfrowej w danym rodzaju lub segmencie transportu oraz między różnymi rodzajami transportu - również w świetle wszelkich warunków regulacyjnych, technicznych, administracyjnych i eksploatacyjnych - do umożliwiania bezpiecznych i nieprzerwanych przepływów ruchu i informacji, które spełniają wymagane osiągi dla tego rodzaju lub segmentu infrastruktury;
11)
"multimodalny pasażerski węzeł przesiadkowy" oznacza punkt połączenia między co najmniej dwoma rodzajami transportu pasażerskiego, w którym zapewnia się informacje o podróżach, dostęp do transportu publicznego oraz możliwość przesiadki na inny rodzaj transportu, taki jak infrastruktura "parkuj i jedź", i który pełni funkcję interfejsu w ramach węzłów miejskich i między węzłami miejskimi oraz między węzłami miejskimi a dalekobieżnymi sieciami transportowymi;
12)
"multimodalny terminal towarowy" oznacza obiekt z wyposażeniem służącym do przeładunku między co najmniej dwoma rodzajami transportu lub między dwoma różnymi systemami kolejowymi, a także do tymczasowego składowania towarów, taki jak terminale w portach śródlądowych lub morskich, wzdłuż śródlądowych dróg wodnych oraz w portach lotniczych, a także terminalach kolejowo-drogowych;
13)
"plan zrównoważonej mobilności miejskiej" lub "SUMP" oznacza dokument stosowany do strategicznego planowania mobilności, mający na celu ułatwienie, w sposób zrównoważony, ludziom i firmom uzyskania dostępu do funkcjonalnego obszaru miejskiego i dostarczania towarów do tego obszaru, w tym stref dojazdu w tym obszarze miejskim lub w jego pobliżu i poruszania się w jego obrębie z myślą, w szczególności, o lepszej jakości życia;
14)
"aktywny rodzaj transportu" oznacza transport ludzi lub towarów za pomocą bezsilnikowych środków transportu opartych na wysiłku fizycznym człowieka, w tym pojazdów z pomocniczym silnikiem elektrycznym, o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. h) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 29 ;
15)
"systemy ICT dla transportu" oznaczają systemy i aplikacje ICT, wykorzystujące technologie informacyjne, komunikacyjne lub nawigacyjne lub technologie pozycjonowania lub lokalizowania, w tym technologie oparte na infrastrukturze kosmicznej, które umożliwiają przetwarzanie, przechowywanie i wymianę danych i informacji potrzebnych do skutecznego zarządzania infrastrukturą, mobilnością i ruchem w transeuropejskiej sieci transportowej, przekazywania istotnych informacji władzom oraz zapewniania usług o wartości dodanej dla obywateli, nadawców i operatorów, w tym systemy w zakresie wykorzystywania sieci w sposób odporny, bezpieczny, chroniony, ekologiczny i efektywny pod względem przepustowości; obejmują one systemy, technologie i usługi, o których mowa w pkt 16-22, i mogą również obejmować urządzenia pokładowe wyposażone w odpowiednie elementy infrastruktury lub elementy cyfrowe;
16)
"inteligentne systemy transportowe" lub "ITS" oznaczają "inteligentne systemy transportowe" zdefiniowane w art. 4 pkt 1 dyrektywy 2010/40/UE;
17)
"system monitorowania i informacji o ruchu statków" lub "VTMIS" oznacza "system monitorowania i informacji o ruchu statków" ustanowiony w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/59/WE 30 ;
18)
"usługi informacji rzecznej" lub "RIS" oznaczają "usługi informacji rzecznej (RIS)" zdefiniowane w art. 3 lit. a) dyrektywy 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 31 ;
19)
"europejski system morskich pojedynczych punktów kontaktowych" lub "EMSWe" oznacza "europejski system morskich pojedynczych punktów kontaktowych" zdefiniowany w art. 2 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1239 32 ;
20)
"system zarządzania ruchem lotniczym / system służb żeglugi powietrznej" lub "system ATM/ANS" oznacza "system ATM/ANS" zdefiniowany w art. 3 pkt 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 33 ;
21)
"europejski system zarządzania ruchem kolejowym" lub "ERTMS" oznacza "europejski system zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS)" zdefiniowany w pkt 2.2 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 34 , a w kontekście terminów wdrożenia odnosi się on do systemu kontroli pociągów należącego do klasy A i dowolnego systemu łączności radiowej należącego do klasy A, o których mowa w tym rozporządzeniu;
22)
"radiowy ERTMS" oznacza zastosowanie poziomu drugiego europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS), które nie wymaga sygnałów przytorowych i wykorzystuje system łączności radiowej klasy A do wymiany danych między torami i pociągiem związanych i niezwiązanych z bezpieczeństwem na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695;
23)
"systemy klasy B" oznaczają "systemy klasy B" zdefiniowane w pkt 3 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695;
24)
"port morski" oznacza "port morski" zdefiniowany w art. 2 pkt 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/352 35 ;
25)
"żegluga morska bliskiego zasięgu" oznacza przewóz ładunków i pasażerów drogą morską pomiędzy portami położonymi na geograficznych wodach jednego lub kilku państw członkowskich lub pomiędzy portem położonym na wodach państwa członkowskiego a portem położonym na wodach pobliskiego państwa trzeciego mającego linię brzegową na morzach graniczących z wodami jednego lub kilku państw członkowskich;
26)
"elektroniczne informacje dotyczące transportu towarowego" lub "eFTI" oznaczają "elektroniczne informacje dotyczące transportu towarowego" zdefiniowane w art. 3 pkt 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1056 36 ;
27)
"jednolita europejska przestrzeń powietrzna" lub "SES" oznacza systemy ustanowione na podstawie rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 549/2004 37 , (WE) nr 550/2004 38 , (WE) nr 551/2004 39  oraz (UE) 2018/1139, mające na celu wzmocnienie standardów dotyczących bezpieczeństwa ruchu lotniczego, przyczynienie się do zrównoważonego rozwoju systemu transportu lotniczego oraz poprawę ogólnego funkcjonowania zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej w ogólnym ruchu lotniczym w Europie;
28)
"wertiport" oznacza obszar przeznaczony do startu i lądowania statku powietrznego pionowego startu i lądowania (VTOL);
29)
"stanowisko kontaktowe statku powietrznego" oznacza stanowisko postojowe na wyznaczonym obszarze płyty postojowej portu lotniczego wyposażone w pomost pasażerski;
30)
"stanowisko oddalone samolotu" oznacza stanowisko postojowe na wyznaczonym obszarze płyty postojowej portu lotniczego niewyposażone w pomost pasażerski;
31)
"projekt SESAR" oznacza projekt dotyczący modernizacji zarządzania ruchem lotniczym w Europie mający na celu stworzenie w Unii wysokowydajnej, znormalizowanej i interoperacyjnej infrastruktury zarządzania ruchem lotniczym, składający się z cyklu innowacji, który obejmuje fazę planowania SESAR, fazę rozwoju SESAR i fazę wdrożenia SESAR;
32)
"kosmodrom" oznacza obiekt przeznaczony do testowania i wynoszenia statków kosmicznych;
33)
"europejski projekt kolejowy" oznacza projekt Wspólnego Europejskiego Przedsięwzięcia Kolejowego ustanowionego rozporządzeniem Rady (UE) 2021/2085 40  lub jego poprzednika - Wspólnego Przedsięwzięcia Shift2Rail;
34)
"centralny plan ATM w Europie" oznacza plan zatwierdzany decyzją Rady 2009/320/WE 41  z późniejszymi zmianami;
35)
"organy zarządzające kolejowymi przewozami towarowymi" oznaczają organy zarządzające, o których mowa w art. 8 rozporządzenia (UE) nr 913/2010;
36)
"utrzymanie" oznacza prace mające na celu utrzymanie stanu i zdolności istniejącej infrastruktury w sposób zapewniający poziom usług odpowiedni do przepływu ruchu oraz wysoki poziom bezpieczeństwa przez cały okres jej użytkowania;
37)
"analiza kosztów i korzyści społeczno-gospodarczych" oznacza wyrażoną ilościowo, opartą na uznanej metodyce ocenę ex ante wartości danego projektu z uwzględnieniem wszystkich odnośnych korzyści i kosztów społecznych, gospodarczych, zdrowotnych, klimatycznych i środowiskowych; analiza kosztów i korzyści w zakresie klimatu i środowiska opiera się na ocenie oddziaływania na środowisko przeprowadzonej na podstawie dyrektywy 2011/92/UE;
38)
"paliwa alternatywne" oznaczają "paliwa alternatywne" zdefiniowane w art. 2 pkt 4 rozporządzenia (UE) 2023/1804;
39)
"bezpieczny i chroniony parking" oznacza parking dostępny dla kierowców realizujących przewozy towarów lub pasażerów, spełniający wymogi wymienione w art. 8a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 42  oraz certyfikowany zgodnie ze standardami i procedurami unijnymi, o których mowa w art. 8a ust. 2 tego rozporządzenia;
40)
"system ważenia pojazdów w ruchu" oznacza automatyczny system funkcjonujący w ramach infrastruktury drogowej, mający na celu zidentyfikowanie pojazdów lub zespołów pojazdów w ruchu, których ciężar być może przekracza określone limity wagowe, zgodnie z dyrektywą 96/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 43 ;
41)
"decyzja zatwierdzająca projekt" oznacza decyzję lub zbiór decyzji, w tym o charakterze administracyjnym, podejmowanych jednocześnie lub sukcesywnie przez organ lub organy państwa członkowskiego, z wyjątkiem administracyjnych i sądowych organów odwoławczych, w ramach krajowego systemu prawnego i na mocy prawa administracyjnego, określające, czy promotor projektu jest upoważniony do realizacji projektu na danym obszarze geograficznym w sieci bazowej, rozszerzonej sieci bazowej lub sieci kompleksowej, bez uszczerbku dla wszelkich decyzji wydanych w kontekście administracyjnej lub sądowej procedury odwoławczej.
26 Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10.
27 Rozporządzenie (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) (Dz.U. L 154 z 21.6.2003, s. 1).
28 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu (Dz.U. L 207 z 6.8.2010, s. 1).
29 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 52).
30 Dyrektywa 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiająca wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków i uchylająca dyrektywę Rady 93/75/EWG (Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 10).
31 Dyrektywa 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie (Dz.U. L 255 z 30.9.2005, s. 152).
32 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1239 z dnia 20 czerwca 2019 r. ustanawiające europejski system morskich pojedynczych punktów kontaktowych i uchylające dyrektywę 2010/65/UE (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 64).
33 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1).
34 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380).
35 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/352 z dnia 15 lutego 2017 r. ustanawiające ramy w zakresie świadczenia usług portowych oraz wspólne zasady dotyczące przejrzystości finansowej portów (Dz.U. L 57 z 3.3.2017, s. 1).
36 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1056 z dnia 15 lipca 2020 r. w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego (Dz.U. L 249 z 31.7.2020, s. 33).
37 Rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie ramowe) (Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1).
38 Rozporządzenie (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służby żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie w sprawie zapewniania służb) (Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 10).
39 Rozporządzenie (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie organizacji i użytkowania przestrzeni powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie w sprawie przestrzeni powietrznej) (Dz. U. L 96 z 31.3.2004, s. 20).
40 Rozporządzenie Rady (UE) 2021/2085 z dnia 19 listopada 2021 r. ustanawiające wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa" oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 219/2007, (UE) nr 557/2014, (UE) nr 558/2014, (UE) nr 559/2014, (UE) nr 560/2014, (UE) nr 561/2014 i (UE) nr 642/2014 (Dz.U. L 427 z 30.11.2021, s. 17).
41 Decyzja Rady 2009/320/WE z dnia 30 marca 2009 r. zatwierdzająca centralny plan zarządzania europejskim ruchem lotniczym projektu badawczego ATM (SESAR) w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (Dz.U. L 95 z 9.4.2009, s. 41).
42 Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1).
43 Dyrektywa Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiająca dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (Dz.U. L 235 z 17.9.1996, s. 59).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.