Rozporządzenie 2023/2674 w sprawie zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1217/2009 w odniesieniu do przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych w sieć danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.2674

Akt jednorazowy
Wersja od: 29 listopada 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2023/2674
z dnia 22 listopada 2023 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1217/2009 w odniesieniu do przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych w sieć danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Analiza i rozwój unijnego sektora rolnego i wspólnej polityki rolnej wymaga obiektywnych, aktualnych i istotnych informacji na temat wyników i poziomu zrównoważenia gospodarstw w Unii. W rozporządzeniu Rady (WE) nr 1217/2009 3  ustanowiona została sieć danych rachunkowych gospodarstw rolnych (FADN).

(2) W sporządzonej przez Komisję ocenie skutków na poparcie wniosków ustawodawczych z 2018 r. dotyczących wspólnej polityki rolnej (WPR) po 2020 r. wskazano konieczność udoskonalenia zbierania danych na poziomie gospodarstw rolnych.

(3) W komunikacie Komisji z dnia 20 maja 2020 r. zatytułowanym "Strategia »od pola do stołu« na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego" Komisja ogłosiła zamiar przekształcenia FADN w sieć danych na temat zrównoważoności gospodarstw rolnych (FSDN) w celu zbierania danych dotyczących poziomu zrównoważenia na poziomie gospodarstw rolnych. Przekształcenie umożliwi tej przekształconej sieci danych wspieranie kreowania polityki w oparciu o dowody i rezultaty, a także analizy sektorów rolnych w państwach członkowskich i w Unii jako całości, ocenę postępów i zapewnienie cennych wskazówek decydentom politycznym. FSDN przyczyni się do analizy wzmocnionego wymiaru gospodarczego, środowiskowego i społecznego WPR, a także do usprawnienia świadczenia rolnikom usług doradczych i prowadzenia analiz porównawczych wyników gospodarstw rolnych, a także do przejrzystości i sprawiedliwości łańcucha dostaw produktów rolno-spożywczych.

(4) Aby skonkretyzować cele WPR określone w art. 39 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), a także zapewnić, aby odpowiedź Unii na obecne i przyszłe wyzwania była stosowna, należy uwzględnić trzy wymiary zrównoważenia rolnictwa Unii, a mianowicie wymiar gospodarczy, środowiskowy i społeczny, w szczególności jak przewidziano w art. 5 i 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 4 . Zgodnie z art. 11 TFUE dane dotyczące ochrony środowiska muszą być uwzględniane na potrzeby FSDN, aby przyczynić się do oceny dodatkowych aspektów związanych z poziomem zrównoważenia rolnictwa Unii. Ponadto, aby wzmocnić powiązanie z realizacją Agendy Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, należy wziąć pod uwagę ramy zrównoważonego rozwoju gospodarstw w ramach celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych w odniesieniu do trzech głównych aspektów: gospodarczego, środowiskowego i społecznego.

(5) Powyższe cele mogą zostać osiągnięte tylko za pomocą unijnej sieci służącej do zbierania danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych, a mianowicie FSDN, która oparta jest na istniejących już w każdym państwie członkowskim podmiotach zbierających dane, cieszących się zaufaniem zainteresowanych stron.

(6) Obecnie dane są zbierane głównie w celu oceny gospodarczych aspektów gospodarstw. Istnieje natomiast potrzeba oceny ogólnego poziomu zrównoważenia gospodarstw, w tym na podstawie danych środowiskowych związanych z glebą, powietrzem, wodą i różnorodnością biologiczną, a także danych dotyczących społecznego wymiaru rolnictwa, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji kobiet i młodych osób w roli rolniczek i rolników oraz pracownic i pracowników gospodarstw rolnych. W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 należy określić główne kategorie danych gospodarczych, środowiskowych i społecznych, a w tych kategoriach - powiązane tematy danych, które można zbierać i zestawiać w ramach FSDN. Te tematy danych powinny być powiązane z potrzebami WPR i powinny być istotne dla oceny poziomu zrównoważenia rolnictwa Unii i gospodarstw. W celu uwzględnienia przyszłych wyzwań związanych z poziomem zrównoważenia należy powierzyć Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do zmiany tego załącznika, w tym przez zmianę tematów i dodanie nowych tematów, przy jednoczesnym uwzględnieniu istotności danych, które mają być zbierane i zestawiane, oraz obciążeń administracyjnych organów i gospodarstw krajowych. Ponadto przy dodawaniu nowych tematów Komisja powinna przewidzieć minimalny okres co najmniej jednego roku przed rozpoczęciem stosowania odpowiedniego aktu wykonawczego dotyczącego zmiennych, aby dać państwom członkowskim wystarczający czas na przygotowanie zbierania danych. Ponadto Komisja nie powinna dodawać nowych tematów w ciągu pierwszych trzech lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(7) Aby opisać społeczny wymiar poziomu zrównoważenia, konieczne jest zestawianie niektórych rodzajów danych osobowych osób pracujących w sektorze rolnym. Takie informacje powinny wspierać analizę tematów odnoszących się do celów szczegółowych WPR na podstawie art. 6 ust. 1 lit. g) i h) rozporządzenia (UE) 2021/2115. Przetwarzanie takich danych osobowych powinno ograniczać się do kategorii danych, które są absolutnie niezbędne do osiągnięcia celów rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 w brzmieniu zmienionym niniejszym rozporządzeniem, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 5 , w szczególności jego art. 9 ust. 1, oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 6 , w szczególności jego art. 10 ust. 1.

(8) Komisja powinna publikować wyniki analiz dotyczących stanu zrównoważenia rolnictwa Unii, w szczególności aby umożliwić wykorzystanie tych wyników do celów analizy porównawczej. Usługi doradcze świadczone gospodarstwom przekazującym dane w oparciu o dane FSDN mogą być cenne i dzięki temu stać się znaczącą zachętą do udziału w FSDN, pod warunkiem że doradztwo opiera się na istotnych danych, które są możliwie jak najnowsze, z uwzględnieniem osiągnięć naukowych i najnowszej dostępnej wiedzy na temat najlepszych praktyk. Rozpowszechnianie zagregowanych danych FSDN powiązanych z tematami środowiskowymi określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1217/2009 w brzmieniu zmienionym niniejszym rozporządzeniem, na warunkach w nim określonych, powinno służyć aktywnemu i systematycznemu rozpowszechnianiu wśród opinii publicznej informacji o środowisku wymaganych na mocy dyrektywy 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7  oraz rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 .

(9) Art. 8 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2379 9  oraz art. 4 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1091 10  ustanawiają możliwość korzystania przez państwa członkowskie z innych źródeł do celów badań statystycznych. Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 138/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 11  dotyczy wykorzystywania danych FADN. W oparciu o te warianty oraz aby ponownie wykorzystywać dane i zwiększyć efektywność, przydatne jest umożliwienie państwom członkowskim wykorzystywania danych FSDN do celów statystycznych.

(10) W celu gromadzenia danych na potrzeby FSDN, których zakres jest szerszy niż FADN, należy dostosować obecne definicje. W szczególności należy zmienić definicję "rolnika", aby określić podmiot odpowiedzialny prawnie za gospodarstwo, a definicje "gospodarstwa rolnego" i "gospodarstwa" powinny być bardziej odpowiednie do celów analitycznych, aby zapewnić spójność z podobnymi definicjami stosowanymi do celów statystycznych. Definicja "danych indywidualnych" powinna odzwierciedlać założenie, zgodnie z którym dane zarówno osób fizycznych, jak i osób prawnych powinny być chronione, jeżeli dane te umożliwiają bezpośrednią lub pośrednią identyfikację tych osób. Definicja "danych zagregowanych" powinna wyraźnie odnosić się do danych dotyczących kilku gospodarstw, co jest główną cechą techniki agregacji.

(11) Państwa członkowskie lub właściwe organy krajowe powinny dążyć do jak największego unowocześnienia metod zbierania danych. Ponadto konieczne jest zbieranie zharmonizowanych danych i unikanie powielania danych już zebranych, na przykład przez statystyki dotyczące nakładów i produkcji w rolnictwie lub WPR. Aby zmniejszyć administracyjne obciążenie rolników i podmiotów zbierających dane, w celu uniknięcia wielokrotnego wnioskowania o te same dane i wielokrotnego zbierania tych samych danych, oraz aby poszerzyć zbiór danych FSDN, należy stosować zasadę zbierania danych raz i wykorzystywania ich wiele razy. W celu zastosowania tej zasady uwzględnia się dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 12 . Ponadto stosowanie rozwiązań cyfrowych, w tym ponowne wykorzystywanie danych i wymiana danych z innymi źródłami, powinno być promowane i zawsze uznawane za najlepsze rozwiązanie, jeżeli sprzyja ono szerokiemu udziałowi rolników i dokładności zbieranych danych. W tym celu należy rozważyć opracowanie lub optymalizację dostępnych narzędzi cyfrowych służących zbieraniu danych. Należy umożliwić rozszerzenie systemu zbierania danych, w przypadku gdy jest on oparty wyłącznie na biurach rachunkowych gospodarstw, na potrzeby zbierania zmiennych środowiskowych i społecznych.

(12) Aby zwiększyć skuteczność sporządzania sprawozdań z gospodarstw rolnych i zmniejszyć obciążenie gospodarstw przekazujących dane, agencje łącznikowe powinny mieć możliwość bezpłatnego korzystania w odpowiednim czasie z krajowych źródeł danych, które mogą być wykorzystywane na potrzeby istotnych danych do sporządzania sprawozdań z gospodarstw rolnych, zdefiniowanych i określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1217/2009 w brzmieniu zmienionym niniejszym rozporządzeniem. Wykorzystanie takich źródeł danych jest niezbędne do wykonywania zadań powierzonych agencjom łącznikowym. W tym celu należy określić sposoby dostępu do takich źródeł danych i stosować inne metody zestawiania danych lub innowacyjne podejścia, w tym ustanowienie mechanizmów współpracy między podmiotami przetwarzającymi dane w danym państwie członkowskim. Należy określić w niniejszym rozporządzeniu wykaz istotnych źródeł danych dostępnych na poziomie krajowym, które agencje łącznikowe mogą wykorzystywać do sporządzania sprawozdań z gospodarstw rolnych. W celu zapewnienia, aby wykaz ten pozostawał aktualny i istotny, należy powierzyć Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do zmiany tego wykazu. W szczególności należy dodać do tego wykazu zbiory danych pochodzące ze zintegrowanych statystyk dotyczących gospodarstw rolnych ustanowionych rozporządzeniem (UE) 2018/1091 oraz ze statystyk dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie ustanowionych rozporządzeniem (UE) 2022/2379, jeżeli udostępnianie danych z tych źródeł danych jest prawnie dopuszczalne.

(13) Oprócz danych zawartych w sprawozdaniu z gospodarstwa rolnego w odniesieniu do gospodarstw przekazujących dane państwa członkowskie powinny zapewnić Komisji środki służące zwiększeniu zdolności do analizowania kwestii dotyczących poziomu zrównoważenia poprzez uzupełnienie danych ze sprawozdania z gospodarstwa rolnego o treści pochodzące z danych na potrzeby przeprowadzania monitorowania i ewaluacji planów strategicznych WPR (DME), uzyskanych zgodnie z aktem wykonawczym przyjętym na podstawie art. 133 rozporządzenia (UE) 2021/2115 lub ze zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli (ZSZiK) ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 13 , unikając jednocześnie zwiększania obciążenia administracyjnego państw członkowskich i gospodarstw przekazujących dane. W związku z tym, że podejścia i metody zbierania i zestawiania danych mogą się różnić między FSDN a tymi innymi zbiorami danych, na przykład co do definicji i okresów odniesienia, może zaistnieć konieczność uwzględnienia kwestii spójności przy analizie danych. W związku z tym obowiązek państw członkowskich należy rozumieć jako obowiązek przekazywania danych zawartych w tych zbiorach danych, ale nie jako obowiązek zapewnienia pełnej spójności z FSDN. Aby wykaz zbiorów danych był jak najbardziej aktualny, należy powierzyć Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do zmiany tego wykazu zbiorów danych i dodania nowych, odpowiednich i istotnych zbiorów danych, które nadają się do powiązania na poziomie Unii, przy jednoczesnym uwzględnieniu i należytym uzasadnieniu istotności danych, które mają być zbierane i zestawiane, oraz obciążeń administracyjnych państw członkowskich i gospodarstw przekazujących dane.

(14) W odniesieniu do DME przykładem takich danych są zdezagregowane dane dotyczące interwencji w ramach WPR. W odniesieniu do danych w ZSZiK przykłady takich danych obejmują pokrycie terenu w odniesieniu do obszarów rolnych, uprawy, elementy krajobrazu oraz zarządzanie gruntami w ramach praktyk rolnictwa ekologicznego. Identyfikacją gospodarstw w DME i ZSZiK zarządzają organy państw członkowskich na poziomie krajowym za pomocą szczególnych identyfikatorów. Na podstawie tych identyfikatorów organy krajowe są w stanie powiązać takie dane na poziomie poszczególnych gospodarstw. Państwa członkowskie powinny zdecydować się na przesłanie Komisji tych powiązań albo odpowiednich danych dotyczących gospodarstwa przekazującego dane zawartych w tych zbiorach danych. W przypadku gdy państwo członkowskie zdecyduje o przesyłaniu istotnych danych, dane te powinny zawierać numer FSDN, aby umożliwić połączenie istotnej treści ze sprawozdaniami z gospodarstw rolnych na poziomie Unii. Należy określić sposób powiązania tych informacji na poziomie poszczególnych gospodarstw, w tym w odniesieniu do ochrony danych. W celu zapewnienia jednolitych warunków wdrażania wykorzystywania danych z tych zbiorów danych należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do sporządzania wykazu danych pobieranych z tych zbiorów danych, a także w odniesieniu do ustanawiania szczegółowych przepisów dotyczących specyfikacji technicznych i terminów przekazywania danych. Dane te powinny być powiązane z celem rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 w brzmieniu zmienionym niniejszym rozporządzeniem oraz z co najmniej jednym tematem określonym w tym rozporządzeniu.

(15) Jeśli chodzi o pole obserwacji określone w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009, podstawowe kryteria dotyczące reprezentatywność danych rachunkowych i kryteria wyboru dotyczące badań powinny zostać zachowane; jednocześnie należy dodać dalsze informacje dotyczące innych aspektów dotyczących poziomu zrównoważenia i zważyć na to, że uzyskane w ten sposób badanie może nie być reprezentatywne w odniesieniu do zmiennych środowiskowych lub społecznych.

(16) FSDN powinien opierać się na dobrowolnym uczestnictwie. Biorąc jednak pod uwagę, że niektóre państwa członkowskie borykają się z problemami związanymi z uczestnictwem gospodarstw w FSDN, państwa członkowskie powinny mieć możliwość przyjęcia przepisów krajowych w celu rozwiązania tej kwestii bez nakładania kar na rolników. Państwa członkowskie powinny zachęcać rolników do udziału w FSDN poprzez stosowanie zachęt, które powinny zostać określone przez państwa członkowskie w szczególnym planie. Inicjatywy te mogą przyjmować postać na przykład wkładu finansowego, przekazywania informacji zwrotnych na temat wyników gospodarstwa lub ukierunkowanego doradztwa opartego na informacjach z FSDN.

(17) Przekształcenie FADN w FSDN powinno umożliwić analizę porównawczą danych z gospodarstwa przekazującego dane z danymi zagregowanymi, jeżeli dane te reprezentują kilka gospodarstw przekazujących dane i są przedstawiane w formie średnich regionalnych, krajowych, unijnych lub sektorowych. Jeśli chodzi o dane rachunkowe, rachunki gospodarstw stanowią podstawowe źródło do przeprowadzenia wszelkich ocen ich dochodów lub badań dotyczących ich działalności gospodarczej. Średnie regionalne, krajowe, unijne lub sektorowe powinny być również udostępniane na poziomie państw członkowskich, aby zwiększać wiedzę na temat sytuacji w rolnictwie. Powinna istnieć również możliwość wykorzystania zebranych danych do świadczenia udoskonalonych, dostosowanych do potrzeb usług doradczych i przekazywania rolnikom informacji zwrotnych w celu ułatwienia zarządzania gospodarstwami i zwiększenia poziomu zrównoważenia gospodarstw.

(18) Dane FSDN powinny dotyczyć działalności rolniczej i innej działalności gospodarczej bezpośrednio związanej z gospodarstwami, aby umożliwić uwzględnienie wszystkich istotnych aspektów działalności gospodarstw. Należy również uwzględnić działalność poza terenem gospodarstwa jako niezbędną wskazówkę ogólnej rentowności i poziomu zrównoważenia gospodarstwa. W takim przypadku stopień szczegółowości zestawionych danych powinien być ściśle ograniczony do tego, co jest konieczne do przeanalizowania znaczenia działalności poza terenem gospodarstwa w odniesieniu do działalności rolniczej. Przy przygotowywaniu sprawozdań z gospodarstw rolnych nie należy brać pod uwagę danych dotyczących aktywów prywatnych.

(19) Aby zapewnić jednolite warunki wdrażania sprawozdań z gospodarstw rolnych, a w szczególności, aby zapewnić porównywalność danych zawartych w sprawozdaniach z gospodarstw rolnych, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do określania zmiennych, dla których należy zestawiać dane, roku sprawozdawczego, formy i układu sprawozdań gospodarstw rolnych oraz zasad przekazywania danych Komisji. Określając te zmienne, Komisja powinna dążyć do wykorzystania istniejących źródeł danych i analizować wykonalność zmiennych, w oparciu o dane wejściowe państw członkowskich dotyczące możliwych źródeł i metod danych, aby ograniczyć obciążenia państw członkowskich i gospodarstw przekazujących dane. Dążąc do zapewnienia, aby zebrane dane były porównywalne i przydatne do celów analitycznych, w celu uzyskania kompletnego i jednolitego ogólnounijnego zbioru danych, należy uwzględnić szczególne okoliczności państw członkowskich, w związku z czym powinny być możliwe szczególne i uzasadnione wyłączenia.

(20) Istniejący skomputeryzowany system danych ustanowiony przez Komisję powinien nadal funkcjonować do celów przesyłania i weryfikacji danych między państwami członkowskimi a Komisją oraz analizy danych zarówno na poziomie poszczególnych gospodarstw, jak i na poziomie zagregowanym. Ten skomputeryzowany system danych należy dostosować, aby umożliwić Komisji lub państwom członkowskim łączenie danych na poziomie poszczególnych gospodarstw między FSDN a innymi zbiorami danych, takimi jak DME i ZSZiK. Aby zapewnić jednolite warunki wdrażania tego skomputeryzowanego systemu danych, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do ustanowienia szczegółowych przepisów dotyczących przechowywania, przetwarzania, ponownego wykorzystania i udostępniania danych w ramach Komisji.

(21) Aby zwiększyć liczbę rolników decydujących się na udział w gromadzeniu danych oraz aby chronić dane indywidualne przed nieuprawnionym lub nieodpowiednim wykorzystaniem, konieczne jest wyjaśnienie, że dane indywidualne powinny być wykorzystywane wyłącznie do celów analitycznych związanych z celami WPR i poziomem zrównoważenia rolnictwa Unii, a w przypadku gdy państwa członkowskie tak zdecydują - do celów statystycznych. Należy zakazać wszelkiego innego wykorzystywania danych indywidualnych przez państwa członkowskie lub Komisję, w szczególności do celów kontroli zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/2116 lub do celów podatkowych.

(22) W sytuacji, gdy dane FSDN i dane z innych zbiorów danych są udostępniane przez Komisję lub agencje łącznikowe, niezwykle ważne jest zapewnienie ochrony danych i zagwarantowanie rolnikom, zarówno osobom fizycznym, jak i prawnym, że ich dane indywidualne oraz wszystkie inne szczegółowe informacje indywidualne uzyskane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1217/2009 w brzmieniu zmienionym niniejszym rozporządzeniem zostaną zanonimi- zowane, aby nie można było ich zidentyfikować. W związku z tym należy określić, że dane FSDN i dane z innych zbiorów danych mogą być podawane do wiadomości publicznej, pod warunkiem że są one zarówno zagregowane, jak i zanonimizowane. W odniesieniu do danych z innych zbiorów danych należy ponadto doprecyzować, że zostaną one podane do wiadomości publicznej w formacie zagregowanym i zanonimizowanym wyłącznie do celów rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 w brzmieniu zmienionym niniejszym rozporządzeniem, bez uszczerbku dla regulacji dotyczących tych zbiorów danych przewidzianych w odpowiednich szczegółowych przepisach Unii.

(23) Powinna istnieć możliwość udzielania dostępu do pseudonimizowanych danych do celów badawczych, w interesie postępu naukowego na obszarach rolnych w Unii oraz by przyczynić się do sprostania wyzwaniom, przed którymi stoi rolnictwo Unii. Aby zapewnić wysoki poziom ochrony, którego wymagają te dane, należy powierzyć Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do ustanowienia zasad i warunków takiego dostępu na poziomie Unii. Przed przyjęciem tych aktów delegowanych, Komisja powinna uzyskać opinię Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.

(24) Komisja i państwa członkowskie powinny określić zarządzanie danymi w odniesieniu do ochrony danych indywidualnych za pomocą odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych w celu zapewnienia, by dane te były wykorzystywane wyłącznie do celów rozporządzenia (WE) nr 1217/2009. W odniesieniu do wyboru środków technicznych i organizacyjnych służących ochronie danych, a także oceny i dokumentowania takich środków należy stosować procesy odpowiadające procesom stosowanym w celu zapewnienia zgodności z art. 24 rozporządzenia (UE) 2016/679 i art. 26 rozporządzenia (UE) 2018/1725 oraz z nimi spójne. Ponadto należy ustanowić przepisy zakazujące osobom uczestniczącym w FSDN ujawniania danych indywidualnych. W odniesieniu do danych osobowych pełny zakres ochrony, w tym prawa i obowiązki osób, których dane dotyczą, i podmiotów przetwarzających dane, powinien być zgodny z art. 7 i 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz z rozporządzeniami (UE) 2016/679 i (UE) 2018/1725.

(25) Zgodnie z rozporządzeniami (UE) 2016/679 i (UE) 2018/1725 dane osobowe są zatrzymywane tylko tak długo, jak są potrzebne do celów, do których dane te zostały zebrane. Wykorzystywanie danych FSDN oraz zawartych w nich danych osobowych powinno obejmować możliwość analizowania długoterminowych tendencji w oparciu o wskaźniki, takie jak gospodarka składnikami odżywczymi lub emisje, których zmiany należy oceniać w długim okresie, aby dotrzymać kroku zjawiskom naturalnym. W związku z tym należy regularnie przeprowadzać analizy, zwłaszcza dotyczące informacji o środowisku. Inne zagadnienia, które wiążą się z wykorzystaniem długoterminowych analiz, obejmują użytkowanie gruntów i ceny gruntów, które dostarczają informacji o zmianach strukturalnych w rolnictwie. Powinna również istnieć możliwość opracowania takich długoterminowych analiz w oparciu o dane udostępniane między różnymi zbiorami danych ustanowionymi w drodze powiązań na poziomie indywidualnym. Udostępnianie danych powinno zwiększyć dostępność informacji, biorąc pod uwagę wyzwania, przed którymi może stanąć w przyszłości rolnictwo Unii. Obecnie nie można przewidzieć takich wyzwań, zwłaszcza w odniesieniu do przyszłych potrzeb w zakresie badań retrospektywnych, których nie można ustalić z wystarczającą pewnością. Wobec tego nie jest właściwe wyznaczenie terminu wykorzystania danych, lecz raczej przechowywanie danych tak długo, jak są one potrzebne do przeprowadzenia analiz szeregów czasowych.

(26) Zestawianie, przetwarzanie i wykorzystywanie danych osobowych powinno być uzasadnione i proporcjonalne do celów danych operacji, zgodnie między innymi z zasadą minimalizacji danych. Duży odsetek rolników w Unii to osoby fizyczne. Z informacji dostępnych w unijnych zintegrowanych statystykach dotyczących gospodarstw wynika, że w 2020 r. 96 % łącznej liczby gospodarstw w Unii należało do osób fizycznych. Konieczne jest zatem, aby dane zbierane za pośrednictwem FSDN obejmowały osoby fizyczne w celu zapewnienia, aby wyniki analizy danych były reprezentatywne dla realiów sektora rolnego.

(27) Do celów przetwarzania danych osobowych na poziomie Unii należy określić zadania związane z zarządzaniem danymi osobowymi i ich przetwarzaniem. Zadania związane z przetwarzaniem danych na poziomie Unii powinny mieć zastosowanie do danych od momentu przekazania tych danych Komisji w postaci sprawozdań z gospodarstw rolnych. Państwa członkowskie powinny określić sposób zarządzania danymi osobowymi w ramach swojej jurysdykcji, w tym zadania w zakresie ochrony danych, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679, uwzględniając w szczególności fakt, że dane mogą być zbierane do wielu celów, a jednym z nich może być wykorzystanie w sprawozdaniach z gospodarstw rolnych.

(28) W związku z rozszerzonym zakresem FSDN w porównaniu z FADN konieczne jest dostosowanie zasad dotyczących budżetu. Rozporządzenie (UE) 2021/2116 stanowi, że Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) finansuje tworzenie i utrzymywanie systemów informacyjnych rachunkowości rolniczej, co stanowi wydatki w ramach zarządzania bezpośredniego. Należy nadal wypłacać państwom członkowskim kwotę z EFRG za dostarczenie, w wyznaczonym terminie, należycie wypełnionych sprawozdań z gospodarstw rolnych, co może być proporcjonalne do zakresu, w jakim te sprawozdania z gospodarstw rolnych obejmują odpowiednie tematy danych. Ponadto EFRG powinien przyczyniać się finansowo do wdrażania systemów państwa członkowskiego w celu dostosowania ich do zmienionego zakresu FSDN i zarządzania FSDN. Aby zapewnić jednolite warunki wdrożenia tego finansowania, należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do ustanowienia procedury dotyczącej kwot i wkładów, które mają być wypłacane państwom członkowskim z budżetu Unii, w tym kryteria przydziału wkładów finansowych.

(29) Podczas przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1217/2009 w brzmieniu zmienionym niniejszym rozporządzeniem, szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami ustanowionymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 14 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.

(30) Należy zmienić nazwę Komitetu ds. Sieci Danych Rachunkowych Gospodarstw Rolnych, aby odzwierciedlić zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 1217/2009 dokonane na podstawie niniejszego rozporządzenia.

(31) Uprawnienia wykonawcze powierzone Komisji w rozporządzeniu (WE) nr 1217/2009 w brzmieniu zmienionym niniejszym rozporządzeniem powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 15 .

(32) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie utworzenie FSDN, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary i skutki niniejszego rozporządzenia możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(33) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 11 sierpnia 2022 r. 16

(34) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1217/2009,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1217/2009 wprowadza się następujące zmiany:

1)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające sieć danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych";

2)
tytuł rozdziału I otrzymuje brzmienie:

"UTWORZENIE SIECI DANYCH DOTYCZĄCYCH POZIOMU ZRÓWNOWAŻENIA GOSPODARSTW ROLNYCH";

3)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

1. W celu spełnienia wymogów wspólnej polityki rolnej (WPR), w tym oceny jej wpływu na sektor rolny, ustanawia się unijną sieć danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych (FSDN) do celu zbierania i analizy danych dotyczących poziomu zrównoważenia na poziomie gospodarstwa, obejmujących wymiar gospodarczy, środowiskowy i społeczny (zwanych dalej "danymi FSDN"). Dane FSDN mogą być wykorzystywane do oceny dodatkowych aspektów związanych z poziomem zrównoważenia rolnictwa Unii oraz do sprostania wyzwaniom, przed którymi stoi rolnictwo Unii.

2. Dane FSDN obejmują tematy określone w załączniku -I. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 19a w sprawie zmiany załącznika -I w celu zmiany tych tematów lub dodaniu nowych tematów. Wykonując swoje uprawnienia do przyjmowania tych aktów delegowanych, Komisja:

a) zapewnia, aby akty delegowane były należycie uzasadnione i nie stwarzały znaczącego dodatkowego obciążenia państw członkowskich ani gospodarstw przekazujących dane;

b) przeprowadza analizy istotności, wykonalności i proporcjonalności takiej zmiany, w tym dostępności i jakości odpowiednich źródeł danych, w szczególności odpowiednich źródeł administracyjnych, oraz należycie uwzględnia wyniki tych analiz;

c) zapewnia, by nowe dodane tematy były powiązane z celami WPR;

d) nie dodaje nowych tematów do dnia 20 grudnia 2028 r.;

e) przyjmuje te akty delegowane, w przypadku gdy dodawane są nowe tematy, co najmniej rok przed dniem rozpoczęcia stosowania powiązanego aktu wykonawczego, o którym mowa w art. 8 ust. 4.

3. Dane FSDN i dane z innych zbiorów danych określonych w art. 4a wykorzystuje się do przeprowadzania analiz stanu zrównoważenia rolnictwa Unii, w tym w formacie umożliwiającym analizę porównawczą. Komisja podaje do wiadomości publicznej wyniki tych analiz w formie zagregowanych i zanonimizowanych danych FSDN. Dane takie mogą być wykorzystywane do udzielania rolnikom informacji z analiz porównawczych lub doradztwa w celu ułatwiania zarządzania gospodarstwami i zwiększenia poziomu ich zrównoważenia. Podawanie wyników do wiadomości publicznej i wykorzystywanie danych do celów analizy porównawczej lub doradztwa musi być zgodne z art. 16.

4. Państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o wykorzystaniu danych FSDN jako źródła danych, o którym mowa w art. 8 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2379 * , w art. 4 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1091 * , w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 138/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady * lub w innych aktach przyjętych na podstawie art. 338 ust. 1 TFUE."

4)
art. 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1) "rolnik" oznacza osobę fizyczną lub prawną, której gospodarstwo znajduje się w Unii;

2) "gospodarstwo rolne" lub "gospodarstwo" oznacza oddzielną jednostkę, zarówno pod względem technicznym, jak i gospodarczym, która posiada własne kierownictwo i która prowadzi działalność gospodarczą w rolnictwie w ogólnym rozumieniu tych terminów w kontekście unijnych badań i powszechnych spisów rolnych;

3) "kategoria gospodarstwa" oznacza grupę gospodarstw, które należą do tej samej kategorii w zakresie typu rolniczego i wielkości ekonomicznej określonej w unijnej typologii gospodarstw, o której mowa w art. 5b;

4) "gospodarstwo przekazujące dane" oznacza gospodarstwo, dla którego sporządza się sprawozdanie z gospodarstwa rolnego do celów FSDN;

5) "sprawozdanie z gospodarstwa rolnego" oznacza formularz, który ma zostać wypełniony lub został już wypełniony, zawierający dane dotyczące gospodarstwa przekazującego dane, z wyłączeniem powiązań i danych, o których mowa w art. 4a ust. 1;

6) "okręg sieci danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych" lub "okręg FSDN" oznacza terytorium państwa członkowskiego lub jego część wytyczoną w celu wyboru gospodarstw przekazujących dane; wykaz takich okręgów znajduje się w załączniku I;

7) "podmiot zbierający dane" oznacza agencję łącznikową lub podmiot, któremu agencja łącznikowa powierzyła zadanie zbierania danych FSDN;

8) "standardowa produkcja" oznacza standardową wartość produkcji brutto;

9) "dane osobowe" oznaczają dane osobowe zdefiniowane w art. 4 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 * oraz w art. 3 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 * ;

10) "dane indywidualne" oznaczają dane odnoszące się do gospodarstwa przekazującego dane, które pozwalają na bezpośrednią lub pośrednią identyfikację gospodarstwa lub rolnika i które mogą być danymi osobowymi lub danymi dotyczącymi osób prawnych;

11) "dane zanonimizowane" oznaczają dane, których forma nie pozwala na bezpośrednią lub pośrednią identyfikację osób fizycznych lub prawnych;

12) "dane pseudonimizowane" oznaczają dane indywidualne, których nie można już przypisać konkretnej osobie fizycznej lub prawnej, bez użycia dodatkowych informacji, pod warunkiem że takie dodatkowe informacje są przechowywane osobno i są objęte środkami technicznymi i organizacyjnymi uniemożliwiającymi przypisanie tych danych indywidualnych zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej lub prawnej;

13) "dane zagregowane" oznaczają wynik kombinacji lub obliczeń opartych na danych dotyczących kilku gospodarstw przekazujących dane.

5)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Aby zapewnić możliwość aktualizacji wykazu okręgów FSDN na wniosek państwa członkowskiego, Komisja jest uprawiona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 19a w sprawie zmiany załącznika I w odniesieniu do wykazu okręgów FSDN w danym państwie członkowskim.";

6)
tytuł rozdziału II otrzymuje brzmienie:

"DANE DO CELÓW SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ Z GOSPODARSTW ROLNYCH I POWIĄZAŃ DANYCH";

7)
art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

1. Sprawozdania z gospodarstw rolnych sporządza się za pomocą badań, do których państwa członkowskie mogą wykorzystywać, w stosownych przypadkach, dane ze źródeł danych, o których mowa w ust. 2, oraz z innych odpowiednich źródeł danych, a także metody zestawiania danych lub innowacyjne podejścia do udostępniania i zestawiania danych.

2. Agencje łącznikowe mają prawo do bezpłatnego dostępu do następujących źródeł danych i korzystania z nich:

a) zintegrowany system zarządzania i kontroli (ZSZiK) ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 17 *;

b) system identyfikacji i rejestracji utrzymywanych zwierząt lądowych ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 18 *;

c) rejestr winnic wprowadzony zgodnie z art. 145 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 19 *;

d) rejestry gospodarstw ekologicznych ustanowione zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 20 *;

e) dane państw członkowskich na potrzeby przeprowadzania monitorowania i ewaluacji planów strategicznych WPR (DME) uzyskane zgodnie z aktem wykonawczym przyjętym na podstawie art. 133 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 21 *;

f) w stosownych przypadkach rejestry na poziomie gospodarstw zebrane w celu ustanowienia programów działania przez państwa członkowskie zgodnie z art. 5 dyrektywy Rady 91/676/EWG 22 *;

g) wszelkie inne istotne źródła danych dostępne dla organów państw członkowskich.

3. Państwa członkowskie zapewniają agencjom łącznikowym prawo dostępu do źródeł danych, o których mowa w ust. 2, i korzystania z nich. W tym celu państwa członkowskie mogą ustanowić niezbędne mechanizmy współpracy, ułatwiające skuteczny dostęp do tych źródeł danych i korzystanie z nich. Prawo dostępu i korzystania przyznaje się również, gdy agencja łącznikowa powierza osobom prawnym lub fizycznym wykonywanie zadań w jej imieniu.

4. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 19a w sprawie zmiany ust. 2 niniejszego artykułu poprzez dodanie nowych odpowiednich źródeł danych ustanowionych w prawie Unii.

8)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 4a

1. Oprócz sprawozdania z gospodarstwa rolnego, państwa członkowskie określają powiązania między gospodarstwem przekazującym dane a identyfikatorami odnoszącymi się do tego gospodarstwa w następujących zbiorach danych:

a) DME;

b) ZSZiK.

Państwa członkowskie przesyłają Komisji te powiązania albo bezpośrednio dane dotyczące gospodarstwa przekazującego dane w zbiorach danych, o których mowa w akapicie pierwszym, inne niż identyfikatory. Państwa członkowskie, które przesyłają bezpośrednio dane, podają numer FSDN gospodarstwa przekazującego dane.

2. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 19a w sprawie zmiany wykazu zbiorów danych, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, oraz dodania nowych odpowiednich i istotnych zbiorów danych. Wykonując swoje uprawnienia do przyjmowania tych aktów delegowanych, Komisja:

a) zapewnia, aby akty delegowane były należycie uzasadnione i nie stwarzały znaczącego dodatkowego obciążenia państw członkowskich ani gospodarstw przekazujących dane;

b) przeprowadza analizy istotności, wykonalności, proporcjonalności i jakości takich zbiorów danych i należycie uwzględnia wyniki tych analiz.

3. Komisja przyjmuje akty wykonawcze zawierające wykaz danych pobieranych ze zbiorów danych, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, a także ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące specyfikacji technicznych i terminów przekazywania tych danych między państwami członkowskimi a Komisją. Dane te muszą być powiązane z celem niniejszego rozporządzenia określonym w art. 1 oraz z co najmniej jednym tematem określonym w załączniku -I. Przyjmując te akty wykonawcze, Komisja bierze pod uwagę istotność tych danych oraz wykonalność pobrania danych, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 19b ust. 2.

4. Komisja przygotowuje i udostępnia państwom członkowskim wytyczne techniczne dotyczące metod pobierania odpowiednich danych.";

9)
art. 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

1. Pole obserwacji obejmuje gospodarstwa o wielkości ekonomicznej co najmniej równej progowi odpowiadającemu jednej z dolnych granic dla klas wielkości ekonomicznych określonych w unijnej typologii gospodarstw, o której mowa w art. 5b.

Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 19a w sprawie uzupełnienia niniejszego rozporządzenia o przepisy dotyczące określenia progu, o którym mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu. Przepisy te zapewniają, aby gospodarstwa rolne o mniejszej wielkości ekonomicznej były odpowiednio reprezentowane w planach wyboru gospodarstw przekazujących dane, sporządzanych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 5a.

Komisja przyjmuje, na podstawie danych i informacji otrzymywanych od państw członkowskich, akty wykonawcze w celu określenia progu, o którym mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu. Przedmiotowe akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 19b ust. 2.

2. W celu zakwalifikowania jako gospodarstwo przekazujące dane, gospodarstwo musi:

a) być objęte zakresem badania, o którym mowa w ust. 1;

b) wraz z pozostałymi gospodarstwami i na poziomie każdego okręgu FSDN, być reprezentatywne dla pola obserwacji.

3. Państwa członkowskie mogą przyjąć przepisy krajowe w celu zachęcenia do udziału w badaniach.

W wyjątkowych przypadkach państwa członkowskie mogą również przyjąć przepisy uwzględniające możliwe przypadki, w których liczba gospodarstw przekazujących dane określona w planie wyboru gospodarstw przekazujących dane prawdopodobnie nie zostanie osiągnięta. W przepisach tych nie przewiduje się jednak kar dla rolników.";

10)
w art. 5a wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Każde państwo członkowskie sporządza plan wyboru gospodarstw przekazujących dane, który zapewnia próbę reprezentatywną dla pola obserwacji.";

(ii)
w akapicie drugim tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"– były przedstawiane zgodnie z unijną typologią gospodarstw, oraz";

b)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Zgodnie z przepisami przyjętymi na podstawie ust. 1 oraz w oparciu o dane uzyskane od państw członkowskich Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające liczbę gospodarstw przekazujących dane na określone państwo członkowskie oraz na okręg FSDN. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 19b ust. 2.

3. Liczba gospodarstw przekazujących dane, które mają zostać wybrane na okręg FSDN, może być o maksymalnie 20 % mniejsza lub większa od liczby określonej w aktach wykonawczych, które mają zostać przyjęte zgodnie z ust. 2, pod warunkiem że zachowana jest całkowita liczba gospodarstw przekazujących dane z określonego państwa członkowskiego.";

11)
art. 5b ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Gospodarstwa klasyfikowane są w jednolity sposób zgodnie z unijną typologią gospodarstw.

Typologię gospodarstw stosuje się w szczególności do prezentacji według typu rolniczego oraz według klasy wielkości ekonomicznej, danych zebranych dzięki badaniom struktury gospodarstw rolnych w Unii, a także w ramach FSDN.";

12)
w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Każde państwo członkowskie tworzy komitet krajowy ds. FSDN (zwany dalej »komitetem krajowym«).";

b)
w ust. 4 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"4. Państwa członkowskie, które mają kilka okręgów FSDN, mogą, dla każdego okręgu FSDN pod swoją jurysdykcją, utworzyć komitet regionalny ds. FSDN (zwany dalej »komitetem regionalnym«).";

13)
art. 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Każde państwo członkowskie wyznacza agencję łącznikową, której zadania polegają na:

a) informowaniu komitetu krajowego, komitetów regionalnych oraz podmiotów zbierających dane o mających zastosowanie ramach prawnych oraz zapewnieniu ich prawidłowego wdrażania;

b) sporządzaniu planu wyboru gospodarstw przekazujących dane i przedkładaniu go komitetowi krajowemu do zatwierdzenia oraz następnie przekazywaniu go Komisji;

c) opracowywaniu:

(i) wykazu gospodarstw przekazujących dane,

(ii) w stosownych przypadkach, wykazu podmiotów zbierających dane zdolnych do wypełnienia sprawozdań z gospodarstwa rolnego;

d) sporządzaniu sprawozdań z gospodarstw rolnych;

e) sprawdzaniu, czy sprawozdania z gospodarstw rolnych zostały należycie wypełnione oraz, w razie potrzeby, usunięciu wszelkich wykrytych błędów lub nieścisłości;

f) przekazywaniu należycie wypełnionych sprawozdań z gospodarstw rolnych Komisji w wymaganym formacie i w ustalonym terminie;

g) wysyłaniu powiązań lub danych, o których mowa w art. 4a ust. 1;

h) przekazywaniu wniosków o udzielenie informacji określonych w art. 17 komitetowi krajowemu, komitetom regionalnym oraz podmiotom zbierającym dane, a także przekazywaniu stosownych odpowiedzi Komisji;

i) umożliwieniu - jak najszybciej, lecz w żadnym wypadku nie później niż cztery miesiące po potwierdzeniu przez Komisję, że sprawozdanie z gospodarstwa rolnego zostało należycie wypełnione - każdemu gospodarstwu przekazującemu dane uzyskania jego wyników od agencji łącznikowej albo wyznaczonej przez nią organizacji; w miarę możliwości, wyniki te obejmują informacje z analiz porównawczych, porównujące te wyniki ze średnią regionalną, krajową, unijną lub sektorową;

j) opracowaniu planu zachęcającego rolników do udziału w FSDN i przedłożeniu go Komisji wraz z planem wyboru gospodarstw przekazujących dane;

k) udostępnianiu, samodzielnie lub przez wyznaczoną przez nią organizację, uzyskanych wyników w formie zagregowanych i zanonimizowanych danych, takich jak dane na poziomie regionalnym, krajowym, unijnym lub sektorowym.";

14)
art. 8 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8

1. Każde gospodarstwo przekazujące dane jest przedmiotem indywidualnego sprawozdania z gospodarstwa rolnego i posiada niepowtarzalny krajowy numer w FSDN.

2. Dane przekazywane w każdym należycie wypełnionym sprawozdaniu z gospodarstwa rolnego muszą umożliwiać:

a) opis gospodarstwa przekazującego dane na podstawie głównych elementów jego czynników produkcji;

b) opis przychodów gospodarstwa w różnych formach;

c) opis sytuacji gospodarstwa pod względem gospodarczym, środowiskowym i społecznym;

d) weryfikację udzielonych informacji za pomocą odpowiednich środków, takich jak kontrole na miejscu i kontrole zdalne.

3. Dane ze sprawozdania z gospodarstwa rolnego dotyczą jednego gospodarstwa i jednego 12-miesięcznego roku sprawozdawczego. Dane te odnoszą się do działalności rolniczej samego gospodarstwa i innej niż rolnicza działalności gospodarczej bezpośrednio związanej z danym gospodarstwem. Przy opracowywaniu sprawozdań z gospodarstw rolnych nie uwzględnia się żadnych danych dotyczących spadków, prywatnych rachunków bankowych, mienia niewchodzącego w skład danego gospodarstwa, podatków dochodowych od osób fizycznych ani prywatnych ubezpieczeń.

4. W celu zapewnienia, aby dane zbierane za pomocą sprawozdań z gospodarstw rolnych były porównywalne, niezależnie od badanego gospodarstwa, Komisja przyjmuje akty wykonawcze, w których ustanawia przepisy dotyczące:

a) zmiennych i definicji zmiennych powiązanych z co najmniej jednym z tematów określonych w załączniku -I;

b) początku i końca roku sprawozdawczego;

c) formy i układu sprawozdania z gospodarstwa rolnego;

d) metod i terminów przekazywania danych Komisji, w tym możliwości przedłużenia terminów i wyłączeń w odniesieniu do konkretnych zmiennych, które można przyznać państwu członkowskiemu na uzasadniony wniosek;

e) częstotliwości przekazywania danych, które odbywa się co roku lub rzadziej, w zależności od charakteru zmiennych.

Przyjmując te akty wykonawcze, Komisja w jak największym stopniu wykorzystuje dostępne zmienne pochodzące z istniejących źródeł danych przy dodawaniu, zmienianiu lub zastępowaniu zmiennych oraz uwzględnia potrzebę niestwarzania znaczącego dodatkowego obciążenia państw członkowskich lub gospodarstw przekazujących dane. Przed przyjęciem tych aktów wykonawczych Komisja analizuje wykonalność proponowanych zmiennych między innymi w oparciu o wkład państw członkowskich, w tym dostępność i jakość nowych i istniejących źródeł danych, możliwe wdrożenie nowych metod oraz obciążenie finansowe państw członkowskich i gospodarstw przekazujących dane. Wyniki tej analizy omawia się na forum komitetu, o którym mowa w art. 19b ust. 1.

Akty wykonawcze, o których mowa w niniejszym ustępie, przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 19b ust. 2.";

15)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 8a

1. Sprawozdania z gospodarstw rolnych oraz powiązania albo dane, o których mowa w art. 4a, przekazuje Komisji agencja łącznikowa za pomocą skomputeryzowanego systemu danych ustanowionego przez Komisję. Dane przekazuje się drogą elektroniczną na podstawie formularzy udostępnionych agencji łącznikowej za pośrednictwem tego systemu.

2. Komisja przyjmuje akty wykonawcze w sprawie ustanowienia szczegółowych przepisów dotyczących przechowywania, przetwarzania, ponownego wykorzystywania i udostępniania danych, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, w ramach Komisji. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 19b ust. 2.";

16)
art. 16 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 16

1. Dane indywidualne uzyskane podczas wdrażania niniejszego rozporządzenia wykorzystuje się wyłącznie do wykonywania zadań do celów art. 1 niniejszego rozporządzenia. W żadnym przypadku państwa członkowskie ani Komisja nie mogą wykorzystywać takich danych indywidualnych do innych celów, w szczególności do celów kontroli zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/2116 lub do celów podatkowych.

2. Dane FSDN i - do celów niniejszego rozporządzenia - dane z innych zbiorów danych określonych w art. 4a mogą być podawane do wiadomości publicznej, pod warunkiem że są one zarówno zagregowane, jak i zanonimizowane.

3. Komisja może udzielić dostępu do danych pseudonimizowanych do celów badawczych. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 19a w celu uzupełnienia niniejszego rozporządzenia o zasady i warunki takiego dostępu na poziomie Unii. Przyjmując te akty delegowane, Komisja bierze pod uwagę potrzebę ochrony danych indywidualnych, a w szczególności przepisy dotyczące przekazywania danych odbiorcom znajdującym się poza terytorium Unii określone w rozdziale V rozporządzenia (UE) 2016/679 i w rozdziale V rozporządzenia (UE) 2018/1725. Przed przyjęciem tych aktów delegowanych Komisja zwraca się o opinię do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.";

17)
dodaje się artykuły w brzmieniu:

"Artykuł 16a

1. Państwa członkowskie i Komisja przyjmują i wdrażają odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, w tym dotyczące skomputeryzowanego systemu danych, o którym mowa w art. 8a, aby zagwarantować i móc wykazać, że zbieranie, przetwarzanie, zestawianie i przekazywanie przez nie danych indywidualnych ogranicza się do celów niniejszego rozporządzenia.

2. Dane indywidualne przechowuje się tak długo, jak są one konieczne do przeprowadzenia analiz szeregów czasowych.

3. Danych indywidualnych nie udostępnia się osobom, których funkcje nie wymagają dostępu do tych danych do celów niniejszego rozporządzenia.

4. Zabrania się osobom, które biorą udział lub wzięły udział w FSDN, ujawniania jakichkolwiek danych indywidualnych lub jakichkolwiek innych szczegółowych informacji indywidualnych, o których dowiedziały się one w czasie wykonywania swoich obowiązków lub przy okazji ich wykonywania. Państwa członkowskie i Komisja podejmują wszelkie właściwe środki, aby przeciwdziałać przypadkom naruszenia tego zakazu.

Artykuł 16b

1. Przetwarzanie danych osobowych zebranych na podstawie niniejszego rozporządzenia, zarządzanie nimi i ich wykorzystywanie odbywa się zgodnie z rozporządzeniami (UE) 2016/679 i (UE) 2018/1725.

2. Komisja jest administratorem do celów przetwarzania danych osobowych zawartych w sprawozdaniach z gospodarstw rolnych od momentu otrzymania przez nią tych danych. Państwa członkowskie wyznaczają administratora oraz - w stosownych przypadkach - podmiot przetwarzający do celów przetwarzania danych osobowych zawartych w sprawozdaniach z gospodarstw rolnych dotyczących gospodarstw znajdujących się na ich terytorium.";

18)
art. 17 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Komitet krajowy, komitety regionalne, agencja łącznikowa oraz podmioty zbierające dane są zobowiązane, w granicach swoich odpowiednich zakresów odpowiedzialności, do zapewnienia Komisji wszystkich istotnych informacji, o których udzielenie Komisja może się do nich zwrócić, dotyczących wywiązywania się z ich obowiązków wynikających z niniejszego rozporządzenia.

Takie wnioski o udzielenie informacji skierowane do komitetu krajowego, komitetów regionalnych lub podmiotów zbierających dane oraz odpowiedzi na takie wnioski przekazywane są na piśmie za pośrednictwem agencji łącznikowej.";

19)
art. 19 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 19

1. Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) pokrywa wydatki obejmujące:

a) kwotę wypłacaną na rzecz państw członkowskich za dostarczenie należycie wypełnionych sprawozdań z gospodarstw rolnych w wyznaczonym terminie dla maksymalnej liczby gospodarstw przekazujących dane, określonej zgodnie z art. 5a ust. 2; jeżeli całkowita liczba należycie wypełnionych i dostarczonych sprawozdań z gospodarstw rolnych dla danego okręgu FSDN lub państwa członkowskiego jest mniejsza niż 80 % liczby gospodarstw przekazujących dane ustalonej zgodnie z art. 5a ust. 2 i 3 dla tego okręgu FSDN lub dla danego państwa członkowskiego, kwotę stosowaną za każde sprawozdanie z gospodarstwa rolnego z tego okręgu FSDN lub z danego państwa członkowskiego zmniejsza się o 20 %; jeżeli takie zmniejszenie zostało już zastosowane w odniesieniu do dwóch poprzednich następujących po sobie lat w odniesieniu do okręgu FSDN lub państwa członkowskiego, kwotę zmniejsza się o 25 %;

b) wszelkie koszty skomputeryzowanych systemów danych używanych przez Komisję do utrzymywania i rozwoju FSDN oraz do przyjmowania, weryfikacji, przetwarzania, interoperacyjności i analizy danych dostarczanych przez państwa członkowskie; w stosownych przypadkach koszty te obejmują koszty rozpowszechniania wyników tych operacji oraz koszty badań i rozwoju innych aspektów FSDN.

2. EFRG wnosi również wkłady finansowe na rzecz państw członkowskich w celu uczestniczenia w ponoszonych przez państwa członkowskie kosztach wdrażania, w przypadku gdy utworzenie systemu służącego do zbierania zmiennych środowiskowych i społecznych na podstawie niniejszego rozporządzenia, w tym do prowadzenia szkoleń i zapewnienia interoperacyjności między systemami zbierania danych, wymaga znaczących dostosowań w systemie zbierania danych FADN danego państwa członkowskiego. Wkłady takie wnosi się na rzecz państw członkowskich do dnia 31 grudnia 2027 r.

3. Kwota, o której mowa w ust. 1 lit. a), może zostać częściowo lub w całości wypłacona rolnikom za ich udział w badaniach FSDN zgodnie z kryteriami przydziału ustanowionymi przez państwa członkowskie.

4. Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające szczegółowe procedury dotyczące kwoty, o której mowa w ust. 1 lit. a), oraz wkładów, o których mowa w ust. 2. W aktach wykonawczych dotyczących wkładów Komisja jasno określa, na podstawie jakich kryteriów wkłady te mają być przydzielane. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 19b ust. 2.";

20)
w art. 19a wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 1 ust. 2, art. 3, art. 4 ust. 4, art. 4a ust. 2, art. 5 ust. 1, art. 5a ust. 1, art. 5b ust. 2 i 3 oraz art. 16 ust. 3, powierza się Komisji na okres pięciu lat od dnia 19 grudnia 2023 r. Komisja sporządza sprawozdanie dotyczące przekazania uprawnień nie później niż dziewięć miesięcy przed końcem okresu pięciu lat. Przekazanie uprawnień zostaje automatycznie przedłużone na takie same okresy, chyba że Parlament Europejski lub Rada sprzeciwią się takiemu przedłużeniu nie później niż trzy miesiące przed końcem każdego okresu."

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 1 ust. 2, art. 3, art. 4 ust. 4, art. 4a ust. 2, art. 5 ust. 1, art. 5a ust. 1, art. 5b ust. 2 i 3 oraz art. 16 ust. 3 może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w późniejszym terminie określonym w tej decyzji. Nie wpływa ona na ważność już obowiązujących aktów delegowanych.";

c)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 1 ust. 2, art. 3, art. 4 ust. 4, art. 4a ust. 2, art. 5 ust. 1, art. 5a ust. 1, art. 5b ust. 2 i 3 oraz art. 16 ust. 3 wchodzi w życie tylko wówczas, gdy ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie dwóch miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, lub gdy przed upływem tego terminu, zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłuża się o dwa miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.";

21)
art. 19b otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 19b

1. Komisję wspomaga komitet o nazwie »Komitet ds. sieci danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych«. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011 * .

2. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.

W przypadku aktów wykonawczych, o których mowa w art. 4a ust. 3 i art. 8 ust. 4 lit. a) niniejszego rozporządzenia, gdy Komitet nie wyda żadnej opinii, Komisja nie przyjmuje projektu aktu wykonawczego i stosuje się art. 5 ust. 4 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 182/2011.";

22)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 19c

Do dnia 20 grudnia 2028 r. Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z oceny wdrożenia art. 4a i art. 7 ust. 1 lit. g), w stosownych przypadkach wraz z wnioskiem dotyczącym aktu ustawodawczego zmieniającego art. 19 ust. 1 lit. a).";

23)
tekst określony w załączniku do niniejszego rozporządzenia dodaje się jako załącznik -I;
24)
tytuł załącznika I otrzymuje brzmienie:

"Wykaz okręgów FSDN".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 22 listopada 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK I

Wykaz tematów

Ekonomia

Ogólne informacje dotyczące gospodarstwa

Struktura własnościowa powierzchni użytkowanych użytków rolnych

Aktywa i inwestycje

Kwoty i inne uprawnienia

Zobowiązania i kredyty

Podatek od wartości dodanej

Nakłady

Użytkowanie gruntów i uprawy

Produkcja zwierzęca

Produkty pochodzenia zwierzęcego i usługi

Integracja rynku

Produkty wysokiej jakości - oznaczenia geograficzne

Członkostwo w organizacjach producentów

Zarządzanie ryzykiem

Innowacje i cyfryzacja

Działalność gospodarcza inna niż rolnicza związana z gospodarstwem

Dotacje

Orientacyjny udział dochodów z działalności poza terenem gospodarstwa

Środowisko

Praktyki rolnicze

Gospodarowanie glebą

Wykorzystanie składników odżywczych i zarządzanie nimi

Rolnictwo węglowe

Emisje i pochłanianie gazów cieplarnianych

Zanieczyszczenie powietrza

Zużycie wody i gospodarka wodna

Stosowanie środków ochrony roślin

Środki przeciwdrobnoustrojowe

Dobrostan zwierząt

Różnorodność biologiczna

Rolnictwo ekologiczne

Systemy certyfikacji

Zużycie energii i produkcja energii

Straty żywności na poziomie produkcji podstawowej

Gospodarka odpadami

Kwestie socjalne

Praca

Kształcenie

Równowaga płci

Warunki pracy

Włączenie społeczne Zabezpieczenie społeczne Infrastruktura i podstawowe usługi Wymiana pokoleniowa".

1 Dz.U. C 75 z 28.2.2023, s. 164.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 17 października 2023 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 13 listopada 2023 r.
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i działalności gospodarczej gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 328 z 15.12.2009, s. 27).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
7 Dyrektywa 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska i uchylająca dyrektywę Rady 90/313/EWG (Dz.U. L 41 z 14.2.2003, s. 26).
8 Rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Unii (Dz.U. L 264 z 25.9.2006, s. 13).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2379 z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie statystyk dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie, zmiany rozporządzenia Komisji (WE) nr 617/2008 oraz uchylenia rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1165/2008, (WE) nr 543/2009 i (WE) nr 1185/2009 oraz dyrektywy Rady 96/16/WE (Dz.U. L 315 z 7.12.2022, s. 1).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1091 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zintegrowanych statystyk dotyczących gospodarstw rolnych oraz uchylenia rozporządzeń (WE) nr 1166/2008 i (UE) nr 1337/2011 (Dz.U. L 200 z 7.8.2018, s. 1).
11 Rozporządzenie (WE) nr 138/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 grudnia 2003 r. dotyczące rachunków gospodarczych dla rolnictwa we Wspólnocie (Dz.U. L 33 z 5.2.2004, s. 1).
12 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 56).
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 187).
14 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
16 Dz.U. C 440 z 21.11.2022, s. 17.
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2379 z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie statystyk dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie, zmiany rozporządzenia Komisji (WE) nr 617/2008 oraz uchylenia rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1165/2008, (WE) nr 543/2009 i (WE) nr 1185/2009 oraz dyrektywy Rady 96/16/WE (Dz.U. L 315 z 7.12.2022, s. 1).
**) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1091 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zintegrowanych statystyk dotyczących gospodarstw rolnych oraz uchylenia rozporządzeń (WE) nr 1166/2008 i (UE) nr 1337/2011 (Dz.U. L 200 z 7.8.2018, s. 1).
***) Rozporządzenie (WE) nr 138/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 grudnia 2003 r. dotyczące rachunków gospodarczych dla rolnictwa we Wspólnocie (Dz.U. L 33 z 5.2.2004, s. 1).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
**) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
17 * Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 187).
18 * Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") (Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1).
19 * Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).
20 * Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1).
21 * Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 1).
22 * Dyrektywa Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotycząca ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (Dz.U. L 375 z 31.12.1991, s. 1).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.