Rozporządzenie 2023/2147 w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi stabilność i przemiany polityczne w Sudanie
Dz.U.UE.L.2023.2147
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2023/2147
z dnia 9 października 2023 r.
w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi stabilność i przemiany polityczne w Sudanie
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 215,
uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2023/2135 z dnia 9 października 2023 r. w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi stabilność i przemiany polityczne w Sudanie 1 ,
uwzględniając wspólny wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Komisji Europejskiej,
(1) W dniu 9 października 2023 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2023/ 2135 ustanawiającą ramy ukierunkowanych środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi stabilność i przemiany polityczne w Sudanie. Kontekst polityczny i uzasadnienie polityczne ustanowienia środków ograniczających przedstawiono w motywach do tej decyzji. W decyzji tej ustanowiono zakaz podróżowania oraz zamrożenie środków finansowych i zasobów gospodarczych niektórych osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów, a także zakaz udostępniania im środków finansowych i zasobów gospodarczych. Osoby, podmioty i organy objęte tymi środkami ograniczającymi wymieniono w załączniku do tej decyzji.
(2) Środki te objęte są zakresem stosowania Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zatem do ich wdrożenia niezbędne jest działanie regulacyjne na szczeblu unijnym, w szczególności, aby zapewnić jednolite stosowanie tych środków przez podmioty gospodarcze we wszystkich państwach członkowskich.
(3) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych i respektuje zasady zapisane w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności prawo do skutecznego środka prawnego i dostępu do bezstronnego sądu, prawo do obrony i prawo do ochrony danych osobowych. Niniejsze rozporządzenie należy stosować z poszanowaniem tych praw.
(4) Procedura zmiany wykazu zamieszczonego w załączniku I do niniejszego rozporządzenia powinna obejmować powiadomienie wskazanych osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów o powodach wymienienia ich w wykazie, tak by umożliwić im zgłoszenie uwag.
(5) Na potrzeby wykonywania niniejszego rozporządzenia oraz w celu zapewnienia jak największej pewności prawa w Unii należy podać do wiadomości publicznej imiona i nazwiska, nazwy i inne istotne dane dotyczące osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów, których środki finansowe i zasoby gospodarcze mają zostać zamrożone zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Przetwarzanie danych osobowych powinno odbywać się zgodnie z rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 i (UE) 2018/1725 3 .
(6) Państwa członkowskie i Komisja powinny informować się nawzajem o środkach zastosowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia i dzielić się wszelkimi innymi dostępnymi im istotnymi informacjami związanymi z niniejszym rozporządzeniem.
(7) Państwa członkowskie powinny ustanowić przepisy dotyczące kar mających zastosowanie w przypadku naruszenia przepisów niniejszego rozporządzenia oraz zapewnić stosowanie tych przepisów. Kary te powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
Dane państwo członkowskie informuje pozostałe państwa członkowskie oraz Komisję o każdym zezwoleniu udzielonym na podstawie niniejszego artykułu w terminie czterech tygodni od jego udzielenia.
pod warunkiem że wszelkie takie odsetki, inne dochody i płatności zostały zamrożone zgodnie z art. 2 ust. 1.
Wszelkie informacje przekazane Komisji lub otrzymane przez nią na podstawie niniejszego rozporządzenia są wykorzystywane przez Komisję wyłącznie w celu, w jakim je przekazano lub otrzymano.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się:
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 9 października 2023 r.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I 8
Wykaz osób fizycznych i prawnych, podmiotów lub organów, o których mowa w art. 2
Wykaz osób fizycznych i prawnych, podmiotów lub organów, o których mowa w art. 2
[...]
Nazwa | Informacje identyfikacyjne | Przyczyny | Data umieszczenia w wykazie | ||||||
1. | Defense Industries System alias: Military Industry Corporation; Defense Industries Corporation | Adres: Khartoum North, Khartoum 10783 Rodzaj podmiotu: podmiot publiczny Data rejestracji: 1993 r. | Defense Industries System (DIS), wcześniej znany pod nazwą Military Industrial Corporation (MIC), jest dużym konglomeratem będącym własnością sudańskich sił zbrojnych (SAF), który zarządza siecią przedsiębiorstw kontrolowanych przez wojsko. DIS generuje znaczny roczny dochód - szacuje się, że w 2020 r. wyniósł on 2 mld USD. DIS wytwarza na potrzeby SAF rozmaity sprzęt wojskowy, w tym broń, amunicję, statki powietrzne oraz pojazdy wojskowe, które są wykorzystywane przez siły zbrojne w konflikcie w Sudanie. Wraz z SMT Engineering (SMT) kontroluje, poprzez sieć bezpośrednich i pośrednich powiązań kapitałowych, liczne przedsiębiorstwa tworzące kontrolowany przez SAF konglomerat GIAD, który także uczestniczy w produkcji broni i pojazdów dla sił zbrojnych, a także w świadczeniu usług na rzecz SAF, w szczególności w ramach partnerstwa między GIAD for Automotive Services a Corps of Engineers. Od kwietnia 2023 r. dyrektor generalny DIS towarzyszy dowódcy SAF, Abdelowi Fattahowi al-Burhanowi, podczas jego oficjalnych wizyt zagranicznych. DIS wspiera zatem działania lub polityki SAF zagrażające pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie. Ponadto DIS jest powiązane z SMT, które także wspiera działania lub polityki SAF zagrażające pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie. | 22.1.2024 | |||||
2. | SMT Engineering alias: Sudan Master Technology; SMT | Adres: SMT Building Madani Road, KM 50 Khartoum, Giad Industrial Complex, Gamhuria Street Khartoum Rodzaj podmiotu: przedsiębiorstwo kontrolowane przez państwo | SMT Engineering (SMT) jest przedsiębiorstwem z siedzibą w Sudanie, które wraz z Defense Industries System (DIS) posiada lub kontroluje, poprzez sieć bezpośrednich i pośrednich powiązań kapitałowych, liczne przedsiębiorstwa tworzące kontrolowany przez SAF konglomerat GIAD. SMT jest głównym udziałowcem w trzech przedsiębiorstwach tworzących konglomerat GIAD, w których DIS posiada pozostałą część udziałów (GIAD - przemysł motoryzacyjny i ciężarowy, kompleks GiAd - przemysł ciężki oraz kompleks GIAD - przemysł metalowy). SMT posiada również lub kontroluje, bezpośrednio lub pośrednio, wiele innych przedsiębiorstw będących częścią konglomeratu GIAD, w którym udziały ma także DIS, takich jak GIAD for Automotive Services. Konglomerat GIAD uczestniczy w produkcji broni i pojazdów dla sił zbrojnych, a także w świadczeniu usług na rzecz SAF, w szczególności w ramach partnerstwa między GIAD for Automotive Services a Corps of Engineers. DIS jest dużym konglomeratem będącym własnością sudańskich sił zbrojnych (SAF), który wspiera działania lub polityki sAf zagrażające pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie, w szczególności poprzez wytwarzanie i dostawy rozmaitego sprzętu wojskowego, w tym broni i amunicji, statków powietrznych i pojazdów wojskowych, wykorzystywanych przez siły zbrojne w konflikcie w Sudanie. SMT Engineering wspiera zatem działania lub polityki SAF zagrażające pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie. Ponadto jest powiązane z DIS, które także wspiera działania lub polityki SAF zagrażające pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie. | 22.1.2024 | |||||
3. | Zadna International Company for Investment Limited | Adres: Doha Street Property 436, Manshia Doha Street, Khartoum, Sudan, 11429 Rodzaj podmiotu: przedsiębiorstwo kontrolowane przez państwo Data rejestracji: 1997 r. | Zadna International Company for Investment Limited (Zadna) jest spółką holdingową działającą w sektorze rolnym i budowlanym, która w 99% jest własnością kontrolowanego przez SAF Special Fund for the Social Security of the Armed Forces (SFSSAF, wcześniej znany jako Charity Organisation for the Support of the Armed Forces). W październiku 2021 r. dowódca SAF, Abdel Fattah al-Burhan, wyznaczył jednego ze swoich przyjaciół, a zarazem dyrektora DIS, generała El Mirghaniego Idrisa Suleimana na prezesa spółki Zadna. W maju 2023 r. mianował też dyrektorem generalnym spółki Tahę Husseina Yousefa. SFSSAF i Zadna są częścią rozległej sieci przedsiębiorstw i organizacji będących własnością sudańskich sił zbrojnych lub przez nie kontrolowanych, które są wykorzystywane przez siły zbrojne, by zachować kontrolę nad sudańską gospodarką. Zadna jest jednym z wiodących przedsiębiorstw uczestniczących w ważnych interesach międzynarodowych i przynoszących najwyższe dochody w ramach sieci należących do wojska przedsiębiorstw. Dlatego też generuje spore dochody na rzecz SAF, które pozwalają siłom zbrojnym finansować i dalej prowadzić konflikt w Sudanie. Zadna International Company for Investment Limited wspiera zatem działania lub polityki SAF zagrażające pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie. | 22.1.2024 | |||||
4. | Al Junaid Multi Activities Co Ltd alias: Ajmac multi activities company; Al Gunade | Adres: Street 3 Khartoum Block 17 Alryad, Sudan Industrial Area 13, Sharjah, UAE P.O. Box 61401, Sharjah Rodzaj podmiotu: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Data rejestracji: 2009 r. | Al Junaid Multi Activities Co Ltd (Al Junaid) jest sudańską spółką holdingową, kontrolowaną przez dowódcę Sił Szybkiego Wsparcia (RSF) Mohameda Hamdana Dagala (Hemedtiego) i jego brata, zastępcę dowódcy RSF, Abdula Rahima Dagala. Przedsiębiorstwo jest własnością Abdula Rahima Dagala i jego dwóch synów. Sam Hemedti zasiada w radzie dyrektorów. Al Junaid ma siedzibę w Chartumie i za pośrednictwem jednostek zależnych działa w licznych sektorach gospodarki, w tym w branży wydobycia złota i handlu złotem; ma znaczny udział w sudańskiej branży złotniczej. Przedsiębiorstwo ma koncesje na wydobycie złota w Darfurze, w szczególności w pobliżu Jebel Amer (Darfur Północny) i w okolicy Singo (Darfur Południowy), ale prowadzi też działalność poza tymi obszarami. Od 2017 r. kopalnie złota w Darfurze, w tym kopalnia w Jebel Amer, znajdują się pod kontrolą RSF. Wydobycie złota i handlem złotem za pośrednictwem Al Junaid są źródłem znacznych dochodów dla rodziny Dagalo i RSF, które to dochody pozwalają im finansować i dalej prowadzić konflikt w Sudanie. RSF wykorzystują też produkowane i eksportowane przez Al Junaid złoto do uzyskania wsparcia wojskowego ze strony Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZAE), do którego to państwa przemycana jest większość złota wyprodukowanego w Sudanie, oraz zapewnienia sobie wsparcia wojskowego ze strony grupy Wagnera, w tym dostaw broni wykorzystywanej przez RSF w konflikcie w Sudanie. Al Junaid Multi Activities Co Ltd wspiera zatem działania lub polityki zagrażające pokojowi, stabilności lub bezpieczeństwu w Sudanie. | 22.1.2024 | |||||
5. | Tradive General Trading Co | Adres: P.O. Box 86436, Dubai (UAE) Rodzaj podmiotu: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Data rejestracji: 2018 r. | Tradive General Trading Co (Tradive) to przedsiębiorstwo z siedzibą w ZEA, którego właścicielem i beneficjentem rzeczywistym jest major Algoney Hamdan Dagalo, członek RSF, a zarazem najmłodszy brat Mohameda Hamdana Dagala (Hemedtiego). Tradive jest częścią sieci handlowej RSF, która generuje stabilne dochody dla RSF, umożliwiające im finansowanie i kontynuowanie konfliktu w Sudanie. Tradive jest wykorzystywane jako przedsiębiorstwo fasadowe RSF, które służy do wprowadzania do RSF znacznych sum pieniędzy i ich wyprowadzania oraz umożliwia zakupy materiałów ułatwiających działanie RSF. Tradive zakupiło na przykład pojazdy dla RSF, w tym pikapy marki Toyota Hilux i Land Cruiser, które zostały przerobione na wysoce mobilne »pojazdy techniczne« stanowiące uzbrojone pojazdy pustynne. W pierwszej połowie 2019 r. do Sudanu importowanych zostało z ZEA ponad tysiąc takich pojazdów. Te przerobione pojazdy już od dawna były i są nadal wykorzystywane przez RSF w konflikcie w Sudanie, w szczególności do patrolowania obszarów znajdujących się pod kontrolą RSF. Tradive General Trading Co wspiera zatem działania RSF zagrażające pokojowi, stabilności i bezpieczeństwu w Sudanie. | 22.1.2024 | |||||
6. | GSK ADVANCE COMPANY LTD | Adres: Ahmed Khair Street, Khartoum 11111, Sudan Rodzaj podmiotu: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością | GSK to przedsiębiorstwo działające w sektorze IT i bezpieczeństwa, które w 60% jest własnością majora Algoneya Hamdana Dagala, członka RSF, a zarazem najmłodszego brata Mohameda Hamdana Dagala (Hemedtiego). GSK jest częścią sieci handlowej RSF, która generuje stabilne dochody dla RSF, umożliwiające im finansowanie i kontynuowanie konfliktu w Sudanie. RSF wykorzystuje GSK jako przedsiębiorstwo fasadowe - GSK ułatwia przepływy pieniężne do RSF i uczestniczy w zamówieniach składanych przez RSF. Oprócz tego przynajmniej od roku 2019 GSK współpracuje z przedsiębiorstwem Aviatrade LLC, mającym siedzibę w Rosji przedsiębiorstwem zajmującym się dostawami dla wojska, w celu zakupów i dostaw materiałów i sprzętu na rzecz RSF, w tym odpowiednich szkoleń, a także zakupu i dostaw bezzałogowych statków powietrznych, sprzętu monitorującego i części zamiennych. W konflikcie w Sudanie RSF wykorzystują drony służące zwiadowcze i drony uzbrojone. GSK Advance Company LTD wspiera zatem działania RSF zagrażające pokojowi, stabilności i bezpieczeństwu w Sudanie. | 22.1.2024 |
ZAŁĄCZNIK Nr II
Strony internetowe zawierające informacje o właściwych organach oraz adres na potrzeby powiadomień kierowanych do Komisji
Strony internetowe zawierające informacje o właściwych organach oraz adres na potrzeby powiadomień kierowanych do Komisji
https://diplomatie.belgium.be/en/policy/policy_areas/peace_and_security/sanctions
BUŁGARIA
https://www.mfa.bg/en/EU-sanctions
CZECHY
www.financnianalytickyurad.cz/mezinarodni-sankce.html
DANIA
http://um.dk/da/Udenrigspolitik/folkeretten/sanktioner/
NIEMCY
https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Artikel/Aussenwirtschaft/embargos-aussenwirtschaftsrecht.html
ESTONIA
https://vm.ee/sanktsioonid-ekspordi-ja-relvastuskontroll/rahvusvahelised-sanktsioonid
IRLANDIA
https://www.dfa.ie/our-role-policies/ireland-in-the-eu/eu-restrictive-measures/
GRECJA
http://www.mfa.gr/en/foreign-policy/global-issues/international-sanctions.html
HISZPANIA
https://www.exteriores.gob.es/es/PoliticaExterior/Paginas/SancionesInternacionales.aspx
FRANCJA
http://www.diplomatie.gouv.fr/fr/autorites-sanctions/
CHORWACJA
https://mvep.gov.hr/vanjska-politika/medjunarodne-mjere-ogranicavanja/22955
WŁOCHY
CYPR
ŁOTWA
http://www.mfa.gov.lv/en/security/4539
LITWA
LUKSEMBURG
https://maee.gouvernement.lu/fr/directions-du-ministere/affaires-europeennes/organisations-economiques-int/mesures-res trictives.html
WĘGRY
https://kormany.hu/kulgazdasagi-es-kulugyminiszterium/ensz-eu-szankcios-tajekoztato
MALTA
https://foreignandeu.gov.mt/en/Government/SMB/Pages/SMB-Home.aspx
NIDERLANDY
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/internationale-sancties
AUSTRIA
https://www.bmeia.gv.at/themen/aussenpolitik/europa/eu-sanktionen-nationale-behoerden/
POLSKA
https://www.gov.pl/web/dyplomacja/sankcje-miedzynarodowe
https://www.gov.pl/web/diplomacy/international-sanctions
PORTUGALIA
https://portaldiplomatico.mne.gov.pt/politica-externa/medidas-restritivas
RUMUNIA
SŁOWENIA
http://www.mzz.gov.si/si/omejevalni_ukrepi
SŁOWACJA
https://www.mzv.sk/europske_zalezitosti/europske_politiky-sankcie_eu
FINLANDIA
SZWECJA
https://www.regeringen.se/sanktioner
Adres, na który należy wysyłać powiadomienia skierowane do Komisji Europejskiej:
European Commission
Directorate-General for Financial Stability, Financial Services
and Capital Markets Union (DG FISMA)
Rue Joseph II/Jozef II-straat, 54
B-1049 Bruxelles/Brussel, Belgia
E-mail: mailto:relex-sanctions@ec.europa.eu
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.