Nowość Rozporządzenie 2023/1783 zmieniające załączniki II i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości benzoesanu denatonium, diuronu, etoksazolu, metomylu i teflubenzuronu w określonych produktach lub na ich powierzchni
Dz.U.UE.L.2023.229.63
Akt oczekującyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2023/1783
z dnia 15 września 2023 r.
zmieniające załączniki II i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości benzoesanu denatonium, diuronu, etoksazolu, metomylu i teflubenzuronu w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") benzoesanu denatonium, diuronu, etoksazolu, metomylu i teflubenzuronu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Zatwierdzenie substancji czynnej benzoesan denatonium wygasło w dniu 30 listopada 2020 r. 2 i nie złożono wniosku o odnowienie jej zatwierdzenia. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("CXL") ani tolerancje importowe nie istnieją dla tej substancji. NDP benzoesanu denatonium w odniesieniu do wszystkich produktów ustalono na poziomie granicy oznaczalności ("LOD"). Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP benzoesanu denatonium w odniesieniu do wszystkich produktów należy wyznaczyć na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów określonych w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(3) Zatwierdzenie substancji czynnej diuron wygasło w dniu 30 września 2020 r. i nie złożono wniosku o odnowienie jej zatwierdzenia. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Nie istnieją CXL ani tolerancje importowe dla tej substancji. NDP diuronu w odniesieniu do wszystkich produktów są obecnie ustalone na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP diuronu w odniesieniu do wszystkich produktów należy wyznaczyć na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów określonych w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Ponadto, aby uniknąć wątpliwości, należy skreślić odpowiednie przypisy wskazujące na brak informacji na temat badań pozostałości.
(4) Zatwierdzenie substancji czynnej etoksazol zostało odnowione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/2105 3 z przepisem szczegółowym, zgodnie z którym państwa członkowskie zezwalają wyłącznie na stosowanie środków ochrony roślin na roślinach ozdobnych w szklarniach trwałych. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące stosowania na roślinach jadalnych środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. W ramach procedury odnowienia zatwierdzenia tej substancji czynnej Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") opublikował wnioski 4 z wzajemnej weryfikacji, w których wyjaśnił, że ze względu na niewystarczające dane nie można wykluczyć ryzyka dla zdrowia ludzi wynikającego ze spożycia roślin jadalnych poddanych działaniu etoksazolu. W związku z tym nie można potwierdzić, że obecne NDP oparte na CXL są bezpieczne dla konsumentów, i nie można ich utrzymać. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP etoksazolu w odniesieniu do wszystkich produktów należy wyznaczyć na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów określonych w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Ponadto, aby uniknąć wątpliwości, należy skreślić przypis wskazujący na brak informacji na temat metod analitycznych.
(5) Zatwierdzenie substancji czynnej metomyl wygasło w dniu 31 sierpnia 2019 r., ponieważ nie złożono wniosku o odnowienie jej zatwierdzenia. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące stosowania środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. NDP metomylu na kumkwatach i korniszonach oparto na CXL, co do których Urząd potwierdził, że są bezpieczne dla konsumentów 5 . Wspomniane NDP należy zatem utrzymać w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na obecnych poziomach zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Obecne NDP metomylu na sałacie, fasoli (suchej), ziarnach soi zwyczajnej, nasionach bawełny, kukurydzy i owsie zwyczajnym oparto na CXL, co do których Urząd stwierdził, że nie są one w wystarczającym stopniu poparte danymi, ponieważ brakuje danych dotyczących metabolizmu metomylu w roślinach liściastych, jadalnych nasionach roślin strączkowych i nasionach oleistych 6 . Wspomniane NDP należy zatem obniżyć do granic oznaczalności dla poszczególnych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W odniesieniu do wszystkich pozostałych produktów, dla których NDP oparto na zastosowaniach w UE, które nie są już dozwolone, NDP należy obniżyć do poziomu granic oznaczalności dla poszczególnych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a). Ponadto, aby uniknąć wątpliwości, należy skreślić przypisy wskazujące na brak informacji na temat badań pozostałości i metabolizmu upraw.
(6) Zatwierdzenie substancji czynnej teflubenzuron wygasło w dniu 30 listopada 2019 r., ponieważ nie złożono wniosku o odnowienie jej zatwierdzenia. NDP teflubenzuronu na grejpfrutach i mandarynkach opierają się na wnioskach Brazylii o tolerancję importową, co Urząd potwierdził jako bezpieczne dla konsumentów 7 . NDP teflubenzuronu na pomarańczach, cytrynach, limach/limonkach, winogronach, papai, pomidorach, ogórkach, korniszonach, melonach, ziarnach słonecznika, ziarnach soi zwyczajnej i ziarnach kawy wynikają z wdrożenia CXL, które Urząd potwierdził jako bezpieczne dla konsumentów 8 . Wspomniane NDP należy zatem utrzymać w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na obecnych poziomach zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W odniesieniu do wszystkich pozostałych produktów, dla których NDP oparto na zastosowaniach w UE, które nie są już dozwolone, NDP należy obniżyć do poziomu granic oznaczalności dla poszczególnych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a).
(7) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do wszystkich substancji czynnych objętych niniejszym rozporządzeniem laboratoria te zaproponowały granice oznaczalności dla poszczególnych produktów, które są osiągalne w sposób analityczny.
(8) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) W odniesieniu do substancji czynnych benzoesan denatonium, diuron, metomyl i teflubenzuron, aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP i w przypadku których utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(11) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 września 2023 r.