Rozporządzenie 2022/2383 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 582/2011 w odniesieniu do homologacji typu dotyczącej emisji zanieczyszczeń z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności wykorzystujących czysty biodiesel
Dz.U.UE.L.2022.315.63
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2022/2383
z dnia 6 grudnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 582/2011 w odniesieniu do homologacji typu dotyczącej emisji zanieczyszczeń z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności wykorzystujących czysty biodiesel
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3, art. 5 ust. 4 i art. 12,
(1) Pojazdy homologowane w UE muszą w razie potrzeby być w stanie być napędzane czystym biodieslem i różnymi mieszankami biodiesla i paliw kopalnych.
(2) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 582/2011 2 homologacja typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń wymaga, aby producent zapewniał zgodność ze specyfikacjami paliw wzorcowych określonymi w załączniku IX do tego rozporządzenia używanymi do badań homologacji typu.
(3) Czysty biodiesel (FAME B100) nie jest wymieniony w załączniku IX do rozporządzenia (UE) nr 582/2011 jako paliwo wzorcowe do celów homologacji typu dotyczącej emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności. Aby wykazać zgodność z wymogami w zakresie emisji, należy przeprowadzić badania homologacji typu zarówno na oleju napędowym (B7), jak i na czystym biodieslu (B100). Aby zminimalizować dublowanie badań i ułatwić certyfikację stosowania czystego biodiesla i mieszanek biodiesla (takich jak FAME B20/B30), konieczne jest wprowadzenie specyfikacji czystego biodiesla jako paliwa referencyjnego w oparciu o odpowiednie normy międzynarodowe i europejskie. Należy zezwolić na wykazywanie zgodności z wymogami homologacji typu B100 dotyczącymi badań emisji w drodze badań emisji z silnika macierzystego napędzanego czystym biodieslem. Natomiast na potrzeby niezbędnego badania zgodności eksploatacyjnej można wybrać dowolną mieszankę biopaliw.
(4) Do celów homologacji pojazdów z homologowanym silnikiem konieczne jest uzupełnienie do świadectwa homologacji typu dotyczące specyfikacji.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 grudnia 2022 r.