Rozporządzenie 2021/590 zmieniające załączniki II i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości aklonifenu, boskalidu, mleka krowiego, etofenproksu, pirofosforanu żelaza, L-cysteiny, lambda-cyhalotryny, hydrazydu kwasu maleinowego, mefentriflukonazolu, 5-nitrogwajakolanu sodu, o-nitrofenolanu sodu, p-nitrofenolanu sodu i triklopyru w określonych produktach lub na ich powierzchni
Dz.U.UE.L.2021.125.15
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2021/590
z dnia 12 kwietnia 2021 r.
zmieniające załączniki II i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości aklonifenu, boskalidu, mleka krowiego, etofenproksu, pirofosforanu żelaza, L-cysteiny, lambda-cyhalotryny, hydrazydu kwasu maleinowego, mefentriflukonazolu, 5-nitrogwajakolanu sodu, o-nitrofenolanu sodu, p-nitrofenolanu sodu i triklopyru w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości aklonifenu, boskalidu, etofenproksu, lambda-cyhalotryny, hydrazydu kwasu maleinowego, mefentriflukonazolu, 5-nitrogwajakolanu sodu, o-nitrofenolanu sodu, p-nitrofenolanu sodu i triklopyru określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W przypadku pirofosforanu żelaza, L-cysteiny i mleka krowiego nie określono NDP ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną aklonifen na powierzchni papryki rocznej oraz w odniesieniu do naparów ziołowych i przypraw złożono wniosek w sprawie zmiany obecnych NDP zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) W przypadku boskalidu wniosek taki złożono w odniesieniu do granatów, miodu i pozostałych produktów pszczelich w następstwie zastosowania na powierzchni rzepaku. W przypadku etofenproksu wniosek taki złożono w odniesieniu do śliwek. W przypadku lambda-cyhalotryny wniosek taki złożono w odniesieniu do przypraw nasiennych i przypraw owocowych. W przypadku hydrazydu kwasu maleinowego wniosek taki złożono w odniesieniu do cykorii podróżnik, korzeni. W przypadku mefentriflukonazolu wniosek taki złożono w odniesieniu do owoców ziarnkowych, moreli, wiśni i czereśni, brzoskwiń, śliwek, winogron, ziemniaków, kukurydzy cukrowej, kukurydzy, ziaren słonecznika, ziaren rzepaku oraz korzeni buraka cukrowego. W przypadku 5-nitrogwajakolanu sodu, o-nitrofeno- lanu sodu, p-nitrofenolanu sodu wniosek taki złożono w odniesieniu do winogron, truskawek, malin, porzeczek, kukurydzy, ryżu siewnego, pszenicy zwyczajnej i chmielu. W przypadku triklopyru wniosek taki złożono w odniesieniu do kiwi.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania oceniające przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań oceniających, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) W odniesieniu do wszystkich wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(7) W odniesieniu do aklonifenu wnioskodawca przedłożył również informacje wcześniej niedostępne w trakcie przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Informacje te dotyczą badań pozostałości i metod analitycznych.
(8) W odniesieniu do 5-nitrogwajakolanu sodu, o-nitrofenolanu sodu i p-nitrofenolanu sodu wnioskodawca przedstawił również takie informacje na temat metod analitycznych.
(9) W odniesieniu do boskalidu wnioskodawca udostępnił na rynku wzorzec odniesienia dla 2-chloro-N-(4'chloro-5- hydroksybifenylo-2-ylo)nikotynamidu.
(10) W odniesieniu do hydrazydu kwasu maleinowego Urząd ocenił wniosek w celu ustalenia NDP dla marchwi w ramach wniosków z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej tej substancji czynnej 3 . Zgodnie z obowiązującymi unijnymi wytycznymi w zakresie ekstrapolacji NDP należy zastosować NDP dla marchwi również do cykorii podróżnik, korzeni.
(11) W odniesieniu do mefentriflukonazolu Urząd zalecił podwyższenie NDP dla wątroby świń, nerki bydlęcej i mleka bydła, owiec i kóz w następstwie zastosowania tej substancji na powierzchni pasz.
(12) W kontekście zatwierdzania substancji czynnej pirofosforan żelaza do dokumentacji skróconej włączono wniosek w sprawie NDP zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. g) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 4 . Zainteresowane państwo członkowskie dokonało oceny tego wniosku zgodnie z art. 11 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia. Urząd dokonał oceny wniosku i przedstawił wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej, w których stwierdził, że należy włączyć pirofosforan żelaza do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 5 .
(13) L-cysteina i mleko krowie zostały zatwierdzone jako substancje podstawowe odpowiednio rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/642 6 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1004 7 . Nie oczekuje się, aby warunki stosowania tych substancji prowadziły do obecności w towarach spożywczych lub paszowych pozostałości, które mogłyby stwarzać ryzyko dla konsumentów. Należy zatem włączyć te substancje do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(14) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for boscalid in pomegranates" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości boskalidu w granatach). Dziennik EFSA 2020;18(9):6236;
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for etofenprox in plums" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości etofenproksu w śliwkach). Dziennik EFSA 2020;18(7):6192;
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for lambda-cyhalothrin in seed and fruit spices" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości lambda-cyhalotryny w przyprawach nasiennych i przyprawach owocowych). Dziennik EFSA 2020;18(6):6110;
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for mefentrifluconazole in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości mefentriflukonazolu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2020;18(7):6193;
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for sodium 5-nitroguaiacolate, sodium o-nitrophenolate and sodium p-nitrophenolate (sodium nitrocompounds)" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP 5-nitrogwajakolanu sodu, o-nitrofenolanu sodu i p-nitrofenolanu sodu (związki nitrowe sodu). Dziennik EFSA 2020;18(3):6060;
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for triclopyr in kiwi" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości triklopyru w kiwi). Dziennik EFSA 2020;18(7):6191.