Rozporządzenie 2019/88 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości acetamiprydu w niektórych produktach
Dz.U.UE.L.2019.22.1
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2019/88
z dnia 18 stycznia 2019 r.
zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości acetamiprydu w niektórych produktach
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) acetamiprydu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną acetamipryd w odniesieniu do oliwek stołowych i oliwek do produkcji oliwy złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) Wniosek taki złożono również, jeżeli chodzi o stosowanie acetamiprydu w odniesieniu do jęczmienia i owsa zwyczajnego.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał tę opinię wnioskodawcy, Komisji i państwom członkowskim oraz podał ją do publicznej wiadomości.
(6) Urząd stwierdził w uzasadnionej opinii, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpił wnioskodawca, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wspomnianej substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotową substancję w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących ją zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
"Reasoned opinion on the focussed assessment of certain existing MRLs of concern for acetamiprid and modification of the existing MRLs for table olives, olives for oil production, barley and oats" (Uzasadniona opinia na temat ukierunkowanej oceny niektórych obecnych NDP acetamiprydu budzących obawy oraz zmiany obecnych NDP w odniesieniu do oliwek stołowych, oliwek do produkcji oliwy, jęczmienia i owsa zwyczajnego). Dziennik EFSA 2018;16(5):5262.
(7) W ramach procedury odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej acetamipryd zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 3 Urząd przedstawił wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej tej substancji czynnej 4 , w których zaproponowano nowe toksykologiczne parametry docelowe. Te parametry docelowe zostały uzgodnione przez Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz w dniu 13 grudnia 2017 r. 5 .
(8) Zgodnie z art. 43 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Komisja zwróciła się do Urzędu o dokonanie oceny ryzyka, jakie obecne NDP acetamiprydu mogą stwarzać dla konsumentów w związku z wynikającą z nich niższą ostrą dawką referencyjną (ARfD).
(9) W uzasadnionej opinii 6 Urząd określił obawy związane ze spożyciem przez konsumentów w odniesieniu do jabłek, gruszek, brzoskwiń, kapusty głowiastej, kapusty pekińskiej, jarmużu, sałat, endywii szerokolistnej, szpinaku, portulaki pospolitej, boćwiny i selera. Skonsultowano się z państwami członkowskimi, zwracając się do nich o zgłoszenie ewentualnych awaryjnych dobrych praktyk rolniczych, które nie stwarzałyby niedopuszczalnego ryzyka dla konsumentów. Państwa członkowskie określiły dobre praktyki rolnicze w odniesieniu do wszystkich przedmiotowych produktów z wyjątkiem kapusty pekińskiej, jarmużu i selera, dla których należy wyznaczyć NDP na poziomie odpowiedniej granicy oznaczalności.
(10) Urząd stwierdził, że w odniesieniu do endywii szerokolistnej pewne informacje nie są dostępne i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko w związku z awaryjnymi dobrymi praktykami rolniczymi, NDP dotyczący tego produktu należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie określonym przez Urząd. Ten NDP zostanie poddany przeglądowi, w ramach którego uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(11) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi uwzględniono.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(13) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |