Rozporządzenie 2019/681 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych
Dz.U.UE.L.2019.115.5
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2019/681
z dnia 30 kwietnia 2019 r.
zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 1,
(1) Substancja 2-chloro-p-fenylenodiamina, w tym jej sole siarczanowe i dichlorowodorkowe, jest stosowana w postaci użytkowej do barwienia brwi i rzęs w maksymalnym stężeniu 4,6 %. Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów ("SCCS") stwierdził w swojej opinii z dnia 19 września 2013 r. 2 ("opinia SCCS"), że margines bezpieczeństwa przy stosowaniu 2-chloro-p-fenylenodiaminy w utleniających preparatach do farbowania brwi i rzęs o maksymalnym stężeniu 4,6 % nie jest wystarczający. SCCS stwierdził ponadto, że nie jest możliwe sformułowanie wniosku na temat genotoksyczności 2-chloro-p-fenylenodiaminy w oparciu o dostępne dane i z powodu braku odpowiednich badań in vivo pod kątem wywołania mutacji genowej. W związku z tym SCCS uznał, że stosowanie 2-chloro-p-fenylenodiaminy nie jest bezpieczne dla konsumentów. SCCS wyjaśnił następnie, że jest zdania, że sole siarczanowe i dichlorowodorkowe 2-chloro-p-fenylenodiaminy powinny być traktowane z taką samą ostrożnością, co 2-chloro-p-fenylenodiamina, dopóki nie zostanie dowiedzione, że są one bezpieczne, ponieważ mają one taką samą strukturę podstawową, w tym potencjał genotoksyczny, jak 2-chloro-p-fenylenodiamina. SCCS wyjaśnił ponadto, że zakres opinii SCCS i jej wnioski można rozszerzyć na owłosienie głowy 3 .
(2) W świetle opinii SCCS oraz dalszych wyjaśnień SCCS, istnieje potencjalne ryzyko dla zdrowia ludzi wynikające ze stosowania 2-chloro-p-fenylenodiaminy oraz jej soli siarczanowych i dichlorowodorkowych w produktach do barwienia brwi i rzęs. Jeśli chodzi o produkty do barwienia włosów na głowie, narażenie na działanie substancji jest nawet wyższe, ponieważ produkty te stosowane są na większej powierzchni ciała. Na tej podstawie, i w świetle wyjaśnień SCCS, istnieje potencjalne ryzyko dla zdrowia ludzi wynikające ze stosowania 2-chloro-p-fenylenodiaminy oraz jej soli siarczanowych i dichlorowodorkowych w produktach do barwienia włosów na głowie. W związku z tym należy zakazać stosowania 2-chloro-p-fenylenodiaminy oraz jej soli siarczanowych i dichlorowodorkowych w produktach do farbowania włosów, w tym w produktach do farbowania brwi, oraz w produktach do farbowania rzęs, i dodać je do wykazu substancji zakazanych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009.
(3) Producentom należy zapewnić odpowiednie okresy na dostosowanie się do nowego zakazu. Przy określaniu długości tych okresów interes podmiotów gospodarczych należy rozpatrywać w świetle zidentyfikowanych szczególnych czynników ryzyka dla zdrowia.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1223/2009.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |