Rozporządzenie 2018/231 w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej w odniesieniu do funduszy emerytalno-rentowych
Dz.U.UE.L.2018.45.3
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2018/231
z dnia 26 stycznia 2018 r.
w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej w odniesieniu do funduszy emerytalno-rentowych (EBC/2018/2)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 1 , w szczególności art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 4,
uwzględniając opinię Komisji Europejskiej 2 ,
(1) Zgodnie z art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 w celu realizacji wymogów dotyczących sprawozdawczości statystycznej Europejski Bank Centralny (EBC), wspomagany przez krajowe banki centralne (KBC), ma prawo do zbierania informacji statystycznych w granicach bazowej populacji objętej sprawozdaniem oraz tego, co jest konieczne do realizacji zadań Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC). Z art. 2 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 2533/98 wynika, że na potrzeby realizacji wymogów EBC dotyczących sprawozdawczości statystycznej, m.in. w zakresie statystyki monetarnej i finansowej, fundusze emerytalno-rentowe wchodzą w skład bazowej populacji objętej sprawozdaniem. Artykuł 3 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 zobowiązuje EBC do określenia rzeczywistej populacji objętej sprawozdaniem mieszczącej się w granicach referencyjnej populacji objętej sprawozdaniem i uprawnia go do pełnego lub częściowego zwolnienia określonych kategorii podmiotów sprawozdających z wypełniania wymogów sprawozdawczości statystycznej.
(2) Nałożenie wymogów sprawozdawczości statystycznej na fundusze emerytalno-rentowe ma na celu zapewnienie EBC odpowiednich statystyk dotyczących działalności finansowej podsektora funduszy emerytalno-rentowych państw członkowskich, których walutą jest euro (dalej zwanych "państwami członkowskimi strefy euro"), postrzeganych jako jeden obszar gospodarczy. Zbieranie informacji statystycznych dotyczących funduszy emerytalno-rentowych jest niezbędne do zaspokojenia stałych i doraźnych potrzeb analitycznych, wspomagania EBC w prowadzeniu analizy monetarnej i finansowej oraz stanowi wkład ESBC w utrzymanie stabilności systemu finansowego.
(3) O ile nie zagraża to spełnianiu wymogów statystycznych EBC, KBC powinny posiadać uprawnienia do zbierania i weryfikacji wymaganych informacji dotyczących funduszy emerytalno-rentowych zaliczanych do rzeczywistej populacji sprawozdawczej w ramach szerszych ram sprawozdawczości statystycznej. W takich przypadkach należy zagwarantować przejrzystość poprzez informowanie podmiotów sprawozdających o różnych potrzebach statystycznych, jakim służą zbierane dane. W celu ograniczenia obciążeń sprawozdawczych ponoszonych przez fundusze emerytalno-rentowe KBC powinny mieć prawo do połączenia wymogów sprawozdawczych określonych niniejszym rozporządzeniem z wymogami sprawozdawczości określonymi rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) 3 .
(4) Ponadto, w celu zminimalizowania obciążeń sprawozdawczych ponoszonych przez fundusze emerytalno-rentowe, KBC powinny mieć prawo zbierania niezbędnych informacji na temat funduszy emerytalno-rentowych poprzez odpowiedni właściwy organ krajowy zbierający już dane na temat tych funduszy, zgodnie z miejscowymi porozumieniami o współpracy.
(5) Europejski system rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (zwany dalej "ESA 2010") ustanowiony na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 4 wymaga, aby dane o aktywach i pasywach jednostek instytucjonalnych były przekazywane w kraju ich siedziby.
(6) W procesie zbierania informacji statystycznych na mocy niniejszego rozporządzenia zastosowanie powinny mieć standardy ochrony i wykorzystania poufnych informacji statystycznych określone w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 2533/98.
(7) Jakkolwiek rozporządzenia przyjmowane na podstawie art. 34 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") nie przyznają żadnych praw ani nie nakładają żadnych obowiązków na państwa członkowskie, których walutą nie jest euro (zwane dalej "państwami członkowskimi spoza strefy euro"), art. 5 Statutu ESBC stosuje się zarówno do państw członkowskich strefy euro, jak i państw członkowskich spoza strefy euro. Z art. 5 Statutu ESBC, łącznie z art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej, wynika obowiązek określenia i podjęcia przez państwa członkowskie spoza strefy euro na poziomie krajowym wszelkich działań uznanych przez nie za właściwe w celu zbierania informacji statystycznych niezbędnych do wypełniania wymogów EBC w zakresie sprawozdawczości statystycznej oraz zapewnienia terminowych przygotowań w dziedzinie statystyki do uzyskania statusu państw członkowskich strefy euro.
(8) Pomimo że niniejsze rozporządzenie jest przede wszystkim skierowane do funduszy emerytalno-rentowych, uzyskanie bezpośrednio od funduszy emerytalno-rentowych pełnych informacji o ich aktywach może okazać się niemożliwe, w związku z czym odpowiedni KBC może włączyć do rzeczywistej populacji sprawozdawczej podmioty zarządzające funduszami emerytalno-rentowymi.
(9) Art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 stanowi, że EBC ma uprawnienia do nakładania sankcji na podmioty sprawozdające, które nie wypełniają wymogów sprawozdawczości statystycznej określonych w rozporządzeniach lub decyzjach EBC.
(10) Do roku 2022 Rada Prezesów powinna ocenić korzyści i koszty: a) skrócenia terminu przekazywania danych dotyczących aktywów przez instytucje sprawozdające do pięciu tygodni po zakończeniu kwartału, którego dane dotyczą; oraz b) rozszerzenia zakresu wymogów sprawozdawczości statystycznej o przekazywanie przez fundusze emerytalno-rentowe danych na zasadzie "kredyt po kredycie", przy uwzględnieniu wzrostu znaczenia gospodarczego kredytów i pożyczek w tym sektorze,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Definicje
Użyte w niniejszym rozporządzeniu określenia oznaczają:
Powyższa definicja nie obejmuje:
Rzeczywista populacja sprawozdawcza
Lista funduszy emerytalno-rentowych do celów statystycznych
Wymogi sprawozdawczości statystycznej
Korekty z tytułu zmiany wyceny i transakcje finansowe
Standardy rachunkowości
Wyłączenia
Terminy przekazywania danych
Wymogi minimum i krajowa organizacja sprawozdawczości
Połączenia, podziały i przekształcenia
W przypadku połączenia, podziału lub przekształcenia mogącego wpłynąć na realizację obowiązków statystycznych każdy z podmiotów sprawozdających uczestniczących w tym procesie informuje odpowiedni KBC, bezpośrednio lub poprzez odpowiedni właściwy organ krajowy, zgodnie z miejscowymi porozumieniami o współpracy, natychmiast po ogłoszeniu zamiaru przeprowadzenia takiej operacji i w racjonalnym terminie przed jej przeprowadzeniem, o planowanych procedurach mających na celu spełnienie wymogów sprawozdawczości statystycznej określonych w niniejszym rozporządzeniu.
Weryfikacja i obowiązkowe zbieranie danych
KBC wykonują uprawnienie do weryfikowania lub przymusowego zbierania danych objętych obowiązkiem przekazywania przez podmioty sprawozdające zgodnie z niniejszym rozporządzeniem bez uszczerbku dla prawa EBC do samodzielnego wykonywania tych uprawnień. Uprawnienie to KBC wykonują w szczególności wówczas, gdy instytucja należąca do rzeczywistej populacji sprawozdawczej nie przestrzega określonych w załączniku III wymogów minimum w zakresie przekazywania danych, zgodności metodologicznej i wprowadzania korekt.
Pierwsze sprawozdanie
Przepisy przejściowe
W sytuacji gdy KBC przyznaje wyłączenie zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. b), odpowiedni KBC zapewnia, aby dla pierwszego sprawozdania, a najpóźniej w dniu, do którego podmioty sprawozdające mają obowiązek przesłania kwartalnych i rocznych danych za rok 2022 na podstawie art. 8, aktywa funduszy emerytalno-rentowych uwzględnianych w zagregowanym bilansie kwartalnym stanowiły co najmniej 75 % wartości aktywów ogółem funduszy emerytalno-rentowych będących rezydentami w odpowiednim państwie członkowskim strefy euro.
Przepisy końcowe
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Mario DRAGHI | |
Prezes EBC |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
WYMOGI SPRAWOZDAWCZOŚCI STATYSTYCZNEJ
WYMOGI SPRAWOZDAWCZOŚCI STATYSTYCZNEJ
CZĘŚĆ 1
Ogólne wymogi sprawozdawczości statystycznej
Ogólne wymogi sprawozdawczości statystycznej
CZĘŚĆ 2
Rezerwy funduszy emerytalno-rentowych
Rezerwy funduszy emerytalno-rentowych
CZĘŚĆ 3
Tabele sprawozdawcze
Tabele sprawozdawcze
AKTYWA Dane o stanach i korektach z tytułu zmiany wyceny (w tym o korektach z tytułu zmian kursów walut) lub transakcjach finansowych
Dane kwartalne
Ogółem | Instytucje krajowe/instytucje państw członkowskich strefy euro z wyjątkiem instytucji krajowych (ogółem) | Reszta świata (ogółem) | ||||||||||||
MIF (S.121 + 122) | Instytucje inne niż MIF - ogółem | |||||||||||||
Sektor instytucji rządowych i samorządowych (S.13) | Pozostali rezydenci | |||||||||||||
Ogółem | Fundusze inwestycyjne niebędące FRP (S.124) | Pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego (S.125), pomocnicze instytucje finansowe (S.126), instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek (S.127) | Instytucje ubezpieczeniowe (S.128) | Fundusze emerytalno- rentowe (S.129) | Przedsiębiorstwa niefinansowe (S.11) | Gospodarstwa domowe + instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych (S.14 + S.15) | ||||||||
AKTYWA (ogółem) | ||||||||||||||
1. Gotówka i depozyty (ESA 2010: F.21, F.22 i F.29) | ||||||||||||||
w tym: depozyty bieżące rozliczeniowe (ESA 2010: F.22) | ||||||||||||||
2. Dłużne papiery wartościowe (ESA 2010: F.3) | ||||||||||||||
do 1 roku włącznie | ||||||||||||||
powyżej 1 roku do 2 lat włącznie | ||||||||||||||
powyżej 2 lat | ||||||||||||||
3. Kredyty i pożyczki (ESA 2010: F.4) | ||||||||||||||
do 1 roku włącznie | ||||||||||||||
powyżej 1 roku do 5 lat włącznie | ||||||||||||||
powyżej 5 lat | ||||||||||||||
4. Udziały kapitałowe (ESA 2010: | ||||||||||||||
w tym: akcje notowane (ESA 2010: F.511) | ||||||||||||||
w tym: akcje nienotowane (ESA 2010: F.512) | ||||||||||||||
w tym: pozostałe udziały kapitałowe (ESA 2010: F.519) | ||||||||||||||
5. Udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (ESA 2010: F.52) | ||||||||||||||
Udziały/jednostki uczestnictwa w FRP (ESA 2010: F.521) | ||||||||||||||
Udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych niebędących FRP (ESA 2010: F.522) | ||||||||||||||
w tym: fundusze obligacyjne | ||||||||||||||
w tym: fundusze akcyjne | ||||||||||||||
w tym: fundusze mieszane | ||||||||||||||
w tym: fundusze nieruchomości | ||||||||||||||
w tym: fundusze hedgingowe | ||||||||||||||
w tym: pozostałe fundusze | ||||||||||||||
6. Rezerwy funduszy emerytalno-rentowych (ESA 2010: F.6) | ||||||||||||||
w tym: należności funduszy emerytalno-rentowych od podmiotów nimi zarządzających (ESA 2010: F.64) | ||||||||||||||
w tym: kwoty należne z tytułu reasekuracji (F.61) | ||||||||||||||
7. Finansowe instrumenty pochodne (ESA 2010: F.7) | ||||||||||||||
8. Pozostałe kwoty do otrzymania/zapłacenia (ESA 2010: F.8) | ||||||||||||||
9. Aktywa niefinansowe |
Tabela 1b
PASYWA Dane o stanach i korektach z tytułu zmiany wyceny (w tym o korektach z tytułu zmian kursów walut) lub transakcjach finansowych
Dane podlegające przekazywaniu z częstotliwością roczną (1)
Ogółem | Instytucje krajowe/instytucje państw członkowskich strefy euro z wyjątkiem instytucji krajowych (ogółem) | Reszta świata (ogółem) | |||||||||||
MIF (S.121 + 122) | Instytucje inne niż MIF - ogółem | ||||||||||||
Sektor instytucji rządowych i samorządowych (S.13) | Pozostali rezydenci | ||||||||||||
Ogółem | Fundusze inwestycyjne niebędące FRP (S.124) | Pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego (S.125), pomocnicze instytucje finansowe (S.126), instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek (S.127) | Instytucje ubezpieczeniowe (S.128) | Fundusze emerytalno-rentowe (S.129) | Przedsiębiorstwa niefinansowe (S.11) | Gospodarstwa domowe + instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych (S.14 + S.15) (4) | |||||||
PASYWA (ogółem) | |||||||||||||
10. Kredyty i pożyczki otrzymane (ESA 2010: F.4) | |||||||||||||
do 1 roku włącznie | |||||||||||||
powyżej 1 roku do 5 lat włącznie | |||||||||||||
powyżej 5 lat | |||||||||||||
11. Emisja dłużnych papierów wartościowych (ESA 2010: F.3) | |||||||||||||
12. Udziały kapitałowe (ESA 2010: F.5, F.519) | |||||||||||||
13. Rezerwy techniczne (ESA 2010: F.6) (2) | |||||||||||||
13.1. Uprawnienia emerytalno-rentowe (ESA 2010: F.63) | |||||||||||||
w tym: systemy o zdefiniowanej składce | |||||||||||||
w tym: systemy o zdefiniowanym świadczeniu (3) | |||||||||||||
13.2. Należności funduszy emerytalno-rentowych od podmiotów nimi zarządzających (ESA 2010: F.64) | |||||||||||||
13.3. Uprawnienia do świadczeń innych niż emerytalno-rentowe (ESA 2010: F.65) | |||||||||||||
14. Finansowe instrumenty pochodne (ESA 2010: F.71) | |||||||||||||
15. Pozostałe kwoty do otrzymania/zapłacenia (ESA 2010: F.8) | |||||||||||||
16. Wartość netto (ESA 2010: B.90) | |||||||||||||
(1) Szacunki kwartalne podlegają przekazywaniu przez KBC. (2) Rezerwy techniczne ogółem mogą obejmować ubezpieczenia na życie. (3) Umowne systemy o zdefiniowanej składce oraz systemy hybrydowe należą do grupy systemów o zdefiniowanym świadczeniu. (4) Uprawnienia dotyczące wyłącznie gospodarstw domowych (S.14). |
Tabela 1c
STRUKTURA GEOGRAFICZNA
Dane o stanach i korektach z tytułu zmiany wyceny (w tym o korektach z tytułu zmian kursów walut) lub transakcjach finansowych
Dane dotyczące aktywów podlegają przekazywaniu z częstotliwością kwartalną a dane dotyczące pasywów - z częstotliwością roczną 10
Pozostali rezydenci strefy euro (z wyjątkiem instytucji krajowych) | ||||||||||||||||||||||
BE | DE | EE | IE | EL | ES | FR | IT | CY | LV | LT | LU | MT | NL | AT | PT | SI | SK | FI | ||||
AKTYWA (ogółem) | ||||||||||||||||||||||
Gotówka i depozyty | ||||||||||||||||||||||
Dłużne papiery wartościowe (ESA 2010: F.3) | ||||||||||||||||||||||
wyemitowane przez MIF | ||||||||||||||||||||||
do 1 roku włącznie | ||||||||||||||||||||||
powyżej 1 roku | ||||||||||||||||||||||
wyemitowane przez instytucje inne niż MIF | ||||||||||||||||||||||
Sektor instytucji rządowych i samorządowych | ||||||||||||||||||||||
do 1 roku włącznie | ||||||||||||||||||||||
powyżej 1 roku | ||||||||||||||||||||||
Pozostali rezydenci | ||||||||||||||||||||||
do 1 roku włącznie | ||||||||||||||||||||||
powyżej 1 roku | ||||||||||||||||||||||
Udziały kapitałowe (ESA 2010: F.51) | ||||||||||||||||||||||
wyemitowane przez MIF | ||||||||||||||||||||||
w tym: akcje notowane (ESA 2010: F.511) | ||||||||||||||||||||||
w tym: akcje nienotowane (ESA 2010: F.512) | ||||||||||||||||||||||
w tym: pozostałe udziały kapitałowe (ESA 2010: F.519) | ||||||||||||||||||||||
wyemitowane przez instytucje inne niż MIF | ||||||||||||||||||||||
Sektor instytucji rządowych i samorządowych | ||||||||||||||||||||||
w tym: akcje notowane (ESA 2010: F.511) | ||||||||||||||||||||||
w tym: akcje nienotowane (ESA 2010: F.512) | ||||||||||||||||||||||
w tym: pozostałe udziały kapitałowe (ESA 2010: F.519) | ||||||||||||||||||||||
Pozostali rezydenci | ||||||||||||||||||||||
w tym: akcje notowane (ESA 2010: F.511) | ||||||||||||||||||||||
w tym: akcje nienotowane (ESA 2010: F.512) | ||||||||||||||||||||||
w tym: pozostałe udziały kapitałowe (ESA 2010: F.519) | ||||||||||||||||||||||
Udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (ESA 2010: F.52) | ||||||||||||||||||||||
PASYWA (ogółem) | ||||||||||||||||||||||
Uprawnienia emerytalno-rentowe (ESA 2010: F. 63) (1) | ||||||||||||||||||||||
(1) Szacunki kwartalne podlegają przekazywaniu przez KBC. |
Nieuczestniczące państwa członkowskie | |||||||||||
BG | CZ | DK | HR | HU | PL | RO | SE | Wielka Brytania | |||
AKTYWA (ogółem) | |||||||||||
Gotówka i depozyty | |||||||||||
Dłużne papiery wartościowe (ESA | |||||||||||
wyemitowane przez MIF | |||||||||||
do 1 roku włącznie | |||||||||||
powyżej 1 roku | |||||||||||
wyemitowane przez instytucje inne niż MIF | |||||||||||
Sektor instytucji rządowych i samorządowych | |||||||||||
do 1 roku włącznie | |||||||||||
powyżej 1 roku | |||||||||||
Pozostali rezydenci | |||||||||||
do 1 roku włącznie | |||||||||||
powyżej 1 roku | |||||||||||
Udziały kapitałowe (ESA 2010: F.51) | |||||||||||
wyemitowane przez MIF | |||||||||||
w tym: akcje notowane (ESA 2010: F.511) | |||||||||||
w tym: akcje nienotowane (ESA 2010: F.512) | |||||||||||
w tym: pozostałe udziały kapitałowe (ESA 2010: F.519) | |||||||||||
wyemitowane przez instytucje inne niż MIF | |||||||||||
Sektor instytucji rządowych i samorządowych | |||||||||||
w tym: akcje notowane (ESA 2010: F.511) | |||||||||||
w tym: akcje nienotowane (ESA 2010: F.512) | |||||||||||
w tym: pozostałe udziały kapitałowe (ESA 2010: F.519) | |||||||||||
Pozostali rezydenci | |||||||||||
w tym: akcje notowane (ESA 2010: F.511) | |||||||||||
w tym: akcje nienotowane (ESA 2010: F.512) | |||||||||||
w tym: pozostałe udziały kapitałowe (ESA 2010: F.519) | |||||||||||
Udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (ESA 2010: F.52) | |||||||||||
PASYWA (ogółem) | |||||||||||
Uprawnienia emerytalno-rentowe (ESA 2010: F.63) (1) | |||||||||||
(1) Szacunki kwartalne podlegają przekazywaniu przez KBC. |
Główni kontrahenci spoza UE | |||||||||||||
Brazylia | Kanada | Chiny | Hong Kong | Indie | Japonia | Rosja | Szwajcaria | USA | Instytucje UE | Inne organizacje międzynarodowe | Centra finansowe offshore (jako grupa) | ||
AKTYWA (ogółem) | |||||||||||||
Gotówka i depozyty | |||||||||||||
Dłużne papiery wartościowe (ESA 2010: F.3) | |||||||||||||
do 1 roku włącznie | |||||||||||||
powyżej 1 roku | |||||||||||||
Udziały kapitałowe (ESA 2010: F.51) | |||||||||||||
w tym: akcje notowane (ESA 2010: F.511) | |||||||||||||
w tym: akcje nienotowane (ESA 2010: F.512) | |||||||||||||
w tym: pozostałe udziały kapitałowe (ESA 2010: F.519) | |||||||||||||
Udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (ESA 2010: F.52) | |||||||||||||
PASYWA (ogółem) | |||||||||||||
Uprawnienia emerytalno-rentowe (ESA 2010: F.63) (1) | |||||||||||||
(1) Szacunki kwartalne podlegają przekazywaniu przez KBC. |
Tabela 2
Wymagane dane "papier po papierze"
Dane dotyczące pól tabeli 2.1 i tabeli 2.2 muszą być przekazywane dla każdego papieru wartościowego zaliczonego do kategorii "dłużne papiery wartościowe", "udziały kapitałowe" i "udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych" (jak zdefiniowano w załączniku II część 1 tabela A). Tabela 2.1 dotyczy papierów wartościowych, którym przypisano kod ISIN, natomiast tabela 2.2 papierów wartościowych nieposiadających kodu ISIN.
Tabela 2.1. Papiery wartościowe w portfelu z kodem ISIN
Dane dla pól muszą być przekazywane dla każdego papieru wartościowego zgodnie z następującymi zasadami:
Pole | Tytuł |
1 | Kod ISIN |
2 | Liczba jednostek lub zagregowana wartość nominalna |
3 | Cena |
3b | Zasada notowania |
4 | Wartość rynkowa ogółem |
5 | Transakcje finansowe |
6 | Papiery wartościowe zakupione (aktywa) lub wyemitowane (zobowiązania) |
7 | Papiery wartościowe sprzedane (aktywa) lub wykupione (zobowiązania) |
8 | Waluta, w jakiej zarejestrowano papier wartościowy |
9 | Pozostałe zmiany wolumenu według wartości nominalnej |
10 | Pozostałe zmiany wolumenu według wartości rynkowej |
11 | Inwestycja portfelowa lub inwestycja bezpośrednia |
Tabela 2.2. Papiery wartościowe w portfelu bez kodu ISIN
Dane dla pól muszą być wykazywane: a) dla każdego papieru wartościowego; lub b) jako dane zagregowane dla dowolnej ilości papierów wartościowych.
W przypadku wskazanym w lit. a) obowiązują poniższe zasady:
W przypadku wskazanym w lit. b) obowiązują następujące zasady:
Pole | Tytuł |
1 | Kod identyfikacyjny papieru wartościowego |
2 | Liczba jednostek lub zagregowana wartość nominalna |
3 | Cena |
3b | Zasada notowania |
4 | Wartość rynkowa ogółem |
5 | Transakcje finansowe |
6 | Papiery wartościowe zakupione (aktywa) lub wyemitowane (zobowiązania) |
7 | Papiery wartościowe sprzedane (aktywa) lub wykupione (zobowiązania) |
8 | Waluta, w jakiej zarejestrowano papier wartościowy |
9 | Pozostałe zmiany wolumenu według wartości nominalnej |
10 | Pozostałe zmiany wolumenu według wartości rynkowej |
11 | Inwestycja portfelowa lub inwestycja bezpośrednia |
12 | Instrument: - dłużne papiery wartościowe (F.3) |
- udziały kapitałowe (F.51) | |
- w tym: akcje notowane (F.511) | |
- w tym: akcje nienotowane (F.512) | |
- w tym: pozostałe udziały kapitałowe (F.519) | |
- udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.52) | |
- w tym: udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach rynku pieniężnego (FRP) (F.521) | |
- w tym: udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych niebędących FRP (F.522) | |
13 | Data emisji i termin zapadalności dłużnych papierów wartościowych. Alternatywnie, podział według następujących przedziałów terminowych: termin pierwotny do jednego roku włącznie, powyżej jednego roku do dwóch lat włącznie, powyżej dwóch lat oraz termin pozostały do zapadalności do jednego roku włącznie, powyżej jednego roku do dwóch lat włącznie, powyżej dwóch lat do pięciu lat włącznie, powyżej pięciu lat. |
14 | Sektor lub podsektor emitenta: |
- bank centralny (S.121) | |
- instytucje przyjmujące depozyty z wyjątkiem banku centralnego (S.122) | |
- fundusze rynku pieniężnego (S.123) | |
- fundusze inwestycyjne niebędące FRP (S.124) | |
- pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych; pomocnicze instytucje finansowe oraz instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek (S.125 + S.126 + S.127) | |
- instytucje ubezpieczeniowe (S.128) | |
- fundusze emerytalno-rentowe (S.129) | |
- przedsiębiorstwa niefinansowe (S.11) | |
- sektor instytucji rządowych i samorządowych (S.13) | |
- gospodarstwa domowe i instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych (S.14 + S.15) (1) | |
15 | Kraj emitenta |
16 | Korekty z tytułu zmiany wyceny |
17 | Data podziału (2) i współczynnik podziału (3) |
(1) Odpowiedni KBC może zażądać od rzeczywistych podmiotów sprawozdających przekazywania danych odrębnie dla podsektorów "gospodarstw domowych" (S.14) i "instytucji niekomercyjnych działających na rzecz gospodarstw domowych" (S.15). (2) Data podziału to data, w której doszło do ostatniego podziału akcji lub odwrócenia podziału akcji. Podział akcji polega na podziale istniejących akcji przy zmniejszeniu ceny akcji oraz zwiększeniu liczby akcji dostępnych na rynku w tej samej proporcji. Odwrócenie podziału akcji prowadzi do zwiększenia ceny akcji oraz zmniejszenia liczby akcji dostępnych na rynku w tej samej proporcji. (3) Współczynnik podziału oblicza się jako liczbę akcji po podziale podzieloną przez liczbę akcji sprzed podziału. |
Tabela 3
Liczba członków systemów emerytalno-rentowych
Dane podlegające przekazywaniu z częstotliwością roczną - dane na koniec roku
Ogółem | ||||
w tym: członkowie aktywni | w tym: członkowie z odroczonymi uprawnieniami | w tym: członkowie będący emerytami | ||
Liczba członków |
ZAŁĄCZNIK II
DEFINICJE
DEFINICJE
CZĘŚĆ 1
Definicje kategorii instrumentów
Definicje kategorii instrumentów
Definicje kategorii instrumentów aktywów i pasywów funduszy emerytalno-rentowych
AKTYWA
Kategoria instrumentu | Opis najważniejszych cech |
1. Gotówka i depozyty | Środki w banknotach i monetach wyrażonych w euro i walutach obcych znajdujące się w obiegu, powszechnie używane do dokonywania płatności oraz depozyty złożone przez fundusz emerytalno-rentowy w monetarnych instytucjach finansowych. Depozyty te mogą obejmować depozyty bieżące, depozyty terminowe oraz depozyty z terminem wypowiedzenia, jak również należności z tytułu operacji reverse repo lub pożyczania papierów wartościowych pod zastaw gotówki (ma to zastosowanie tylko wówczas, gdy kontrahent jest instytucją przyjmującą depozyty (ESA 2010, pkt 5.130)). |
1.1. Depozyty bieżące rozliczeniowe | Depozyty bieżące rozliczeniowe to depozyty, które są bezpośrednio wykorzystywane na żądanie do regulowania płatności na rzecz innych podmiotów gospodarczych za pomocą powszechnie stosowanych środków płatniczych, takich jak polecenie przelewu i polecenie zapłaty, również za pośrednictwem karty kredytowej lub debetowej, pieniądza elektronicznego, czeków lub podobnych środków, bez znaczącej zwłoki, ograniczeń lub kar. Depozyty bieżące rozliczeniowe nie obejmują depozytów, które służą wyłącznie do podejmowania gotówki lub środków, które mogą zostać wypłacone lub przeniesione za pośrednictwem innego rachunku tego samego posiadacza. |
2. Dłużne papiery wartościowe | Dłużne papiery wartościowe, które są zbywalnymi instrumentami finansowymi, służącymi jako dowód zaciągnięcia długu, są zwykle przedmiotem obrotu na rynkach wtórnych. Mogą one być również rozliczane na rynku i nie dają posiadaczowi praw własności w stosunku do instytucji emitującej. |
Kategoria ta obejmuje: | |
- papiery wartościowe dające ich posiadaczowi bezwarunkowe prawo do stałego lub umownie ustalonego dochodu w postaci płatności kuponowych lub określonej stałej kwoty w określonym terminie lub terminach albo począwszy od daty wskazanej w momencie emisji, | |
- kredyty i pożyczki, które stały się zbywalne na zorganizowanym rynku, tj. kredyty i pożyczki w obrocie, pod warunkiem że istnieje potwierdzenie, iż są one przedmiotem obrotu na rynkach wtórnych, w tym istnienie animatorów rynku (market makers) oraz częstych notowań aktywa finansowego, np. w formie widełek cen kupna i sprzedaży (bid-offer spreads). W razie niespełnienia tych kryteriów powinny one być klasyfikowane w kategorii 3 "Kredyty i pożyczki" (zob. również "kredyty i pożyczki w obrocie" w tej samej kategorii), | |
- zadłużenie podporządkowane w formie dłużnych papierów wartościowych (zob. również "zadłużenie podporządkowane w formie kredytów" w kategorii 3 "Kredyty i pożyczki"). | |
Papiery wartościowe pożyczane w ramach operacji pożyczania papierów wartościowych lub sprzedane w ramach operacji z przyrzeczeniem odkupu pozostają w bilansie pierwotnego właściciela (i nie należy ich wykazywać w bilansie tymczasowego nabywcy) w sytuacji, w której transakcja odwrotna została wyraźnie przyrzeczona, a nie jest tylko możliwą do zrealizowania opcją. Jeżeli tymczasowy nabywca sprzedaje otrzymane papiery wartościowe, sprzedaż taka musi być wykazana jako transakcja bezpośrednia w papierach wartościowych w bilansie tymczasowego nabywcy ze znakiem ujemnym w portfelu papierów wartościowych. | |
3. Kredyty i pożyczki | Na potrzeby niniejszej sprawozdawczości kategoria ta obejmuje środki pożyczone przez fundusze emerytalno-rentowe kredytobiorcom lub kredyty nabyte przez fundusze emerytalno-rentowe, potwierdzone niezbywalnymi dokumentami lub niepotwierdzone w formie dokumentów. |
Pozycja ta obejmuje: | |
- inwestycje w niezbywalne papiery wartościowe: inwestycje w dłużne papiery wartościowe, które nie są zbywalne i nie mogą być przedmiotem obrotu na rynkach wtór- | |
- kredyty i pożyczki w obrocie: kredyty i pożyczki, które de facto stały się zbywalne, wykazuje się w pozycji "Kredyty i pożyczki", pod warunkiem że nie istnieje żadne potwierdzenie, iż są one przedmiotem obrotu na rynkach wtórnych. W przeciwnym razie klasyfikowane są one jako dłużne papiery wartościowe (kategoria 2), | |
- zadłużenie podporządkowane w formie kredytów: instrumenty zadłużenia podporządkowanego stanowią drugorzędną należność od emitenta, która może być zrealizowana dopiero po zaspokojeniu wszystkich roszczeń wyższej rangi, co nadaje im pewne właściwości udziałów kapitałowych. Na potrzeby statystyki zadłużenie podporządkowane wykazuje się, zgodnie z właściwościami danego instrumentu, jako "kredyty i pożyczki" lub jako "dłużne papiery wartościowe". Jeżeli na potrzeby statystyki inwestycje funduszy emerytalno-rentowego we wszelkie formy zadłużenia podporządkowanego są wyrażone jedną liczbą, wówczas należy liczbę tę wykazać w pozycji "dłużne papiery wartościowe", ponieważ zadłużenie podporządkowane przyjmuje głównie formę papierów wartościowych, rzadziej kredytów i pożyczek, | |
- należności z tytułu operacji reverse repo lub pożyczania papierów wartościowych pod zastaw gotówki (ma to zastosowanie tylko wówczas, gdy kontrahent jest instytucją przyjmującą depozyty (pkt 5.130 ESA 2010)): zapis przeciwstawny do gotówki wypłaconej w zamian za papiery wartościowe nabyte przez podmioty sprawozdające po określonej cenie przy zobowiązaniu do odsprzedaży tych samych lub podobnych papierów wartościowych po określonej cenie i w wyznaczonym terminie w przyszłości lub pożyczanie papierów wartościowych pod zastaw gotówki. | |
Kategoria ta nie obejmuje aktywów w formie depozytów złożonych przez fundusz emerytalno-rentowy, które zaliczane są do kategorii 1. | |
4. Udziały kapitałowe | Aktywa finansowe, które reprezentują prawa własności w przedsiębiorstwach lub jednostkach typu przedsiębiorstwo. Tego rodzaju aktywa finansowe zazwyczaj uprawniają posiadaczy do udziału w zyskach przedsiębiorstw lub jednostek typu przedsiębiorstwo, oraz do udziału w aktywach netto w razie ich likwidacji. |
Kategoria ta obejmuje notowane i nienotowane akcje i pozostałe udziały kapitałowe. | |
Kapitałowe papiery wartościowe pożyczone w ramach operacji pożyczania papierów wartościowych lub sprzedane w ramach operacji z przyrzeczeniem odkupu zaliczane są do kategorii 2 "Dłużne papiery wartościowe". | |
4.1. Akcje notowane | Kapitałowe papiery wartościowe notowane na giełdzie. Taką giełdą może być uznana giełda papierów wartościowych lub każda inna forma rynku wtórnego. Akcje notowane są również określane jako "akcje kwotowane". |
4.2. Akcje nienotowane | Kapitałowe papiery wartościowe nienotowane na giełdach. |
4.3. Pozostałe udziały kapitałowe | Wszystkie formy udziałów kapitałowych niezaliczone do akcji notowanych i akcji nienotowanych. |
5. Udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych | Kategoria ta obejmuje udziały lub jednostki uczestnictwa wyemitowane przez fundusze rynku pieniężnego (FRP) i fundusze inwestycyjne niebędące FRP. |
5.1. Udziały/jednostki uczestnictwa w FRP | Inwestycje w udziały lub jednostki uczestnictwa wyemitowane przez FRP w rozumieniu art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33). |
5.2 Udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych niebędących FRP | Inwestycje w udziały lub jednostki uczestnictwa wyemitowane przez fundusze inwestycyjne niebędące FRP w rozumieniu art. 1 rozporządzenia (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38). |
6. Rezerwy funduszy emerytalno-rentowych | Kategoria ta obejmuje: |
- należności funduszy emerytalno-rentowych od podmiotów nimi zarządzających zgodnie z pkt 5.186 i 17.78 ESA 2010, | |
- należności finansowe funduszy emerytalno-rentowych od instytucji reasekuracyjnych związane z rezerwami emerytalnymi (kwoty należne z tytułu reasekuracji). | |
7. Finansowe instrumenty pochodne | Finansowe instrumenty pochodne to instrumenty finansowe powiązane z konkretnym instrumentem finansowym, wskaźnikiem lub towarem, poprzez które można samoistnie obracać ściśle określonym ryzykiem finansowym na rynkach finansowych. |
Kategoria ta obejmuje: | |
- opcje, | |
- warranty, | |
- kontrakty futures, | |
- kontrakty terminowe, | |
- swapy, | |
- kredytowe instrumenty pochodne. | |
Finansowe instrumenty pochodne wykazuje się w bilansie według wartości rynkowej w ujęciu brutto. Poszczególne kontrakty o dodatniej wartości rynkowej powinny być ujmowane w bilansie po stronie aktywnej, a kontrakty o ujemnej wartości rynkowej po stronie pasywnej. | |
Przyszłe zobowiązania brutto z tytułu kontraktów na instrumenty pochodne nie powinny być wykazywane w bilansie. | |
W zależności od metody wyceny instrumenty pochodne mogą być wykazywane w ujęciu netto. Jeżeli dostępne są tylko pozycje netto lub pozycje są wykazywane według wartości innej niż rynkowa, wówczas należy wykazywać pozycje dostępne. | |
Kategoria ta nie obejmuje finansowych instrumentów pochodnych, które nie są, zgodnie z zasadami krajowymi, wykazywane w bilansie. | |
8. Pozostałe kwoty do otrzymania/zapłacenia | Jest to pozycja rezydualna po stronie aktywnej bilansu, definiowana jako "aktywa nieuwzględnione w innych pozycjach". KBC mogą wymagać odrębnego przekazywania określonych pozycji zaliczanych do tej kategorii, takich jak: |
- dywidendy do otrzymania, | |
- naliczone odsetki należne od depozytów, | |
- naliczone odsetki należne od kredytów i pożyczek, | |
- naliczone odsetki należne od dłużnych papierów wartościowych, | |
- naliczony czynsz do otrzymania, | |
- należności niezwiązane z podstawową działalnością funduszy emerytalno-rentowych. | |
9. Aktywa niefinansowe | Aktywa rzeczowe oraz wartości niematerialne i prawne inne niż aktywa finansowe. |
Kategoria ta obejmuje budynki mieszkalne, inne budynki i struktury, maszyny i sprzęt, kosztowności oraz produkty własności intelektualnej, takie jak oprogramowanie komputerowe i bazy danych. |
PASYWA
Kategoria instrumentu | Opis najważniejszych cech |
10. Kredyty i pożyczki otrzymane | Kwoty należne od funduszy emerytalno-rentowych na rzecz kredytodawców, z wyjątkiem tych wynikających z emisji zbywalnych papierów wartościowych. Kategoria ta obejmuje: |
- kredyty i pożyczki: kredyty i pożyczki udzielone funduszom emerytalno-rentowym, potwierdzone dokumentami niezbywalnymi lub niepotwierdzone dokumentami, | |
- operacje z przyrzeczeniem odkupu pod zastaw gotówki: zapis przeciwstawny do gotówki otrzymanej w zamian za papiery wartościowe sprzedane przez fundusze emerytalno-rentowe po określonej cenie przy zobowiązaniu do odkupu tych samych lub podobnych papierów wartościowych po określonej cenie i w wyznaczonym terminie w przyszłości. Kwoty otrzymane przez fundusze emerytalno-rentowe w zamian za papiery wartościowe przeniesione na stronę trzecią (tymczasowego nabywcę) wykazywane są w tej kategorii, jeżeli transakcja odwrotna została wyraźnie przyrzeczona, a nie jest tylko możliwą do zrealizowania opcją. Oznacza to, że fundusze emerytalno-rentowe ponoszą wszelkie ryzyka i zachowują wszelkie korzyści wynikające z posiadania papierów wartościowych stanowiących podstawę tej operacji, | |
- zabezpieczenie gotówkowe otrzymane w zamian za pożyczone papiery wartościowe: kwoty otrzymane w zamian za papiery wartościowe tymczasowo przeniesione na stronę trzecią w formie pożyczki papierów wartościowych pod zastaw gotówki, | |
- zabezpieczenie gotówkowe otrzymane w operacjach tymczasowego przeniesienia złota za zabezpieczeniem. | |
11. Emisja dłużnych papierów wartościowych | Papiery wartościowe, niebędące udziałami kapitałowymi, wyemitowane przez fundusze emerytalno-rentowe, zwykle zbywalne i będące przedmiotem obrotu na rynkach wtórnych lub rozliczane na rynku, które nie dają posiadaczowi praw własności w stosunku do instytucji emitującej. |
12. Udziały kapitałowe | Zob. kategoria 4. |
13. Rezerwy techniczne | Kwota kapitału utrzymywana przez fundusze emerytalno-rentowe na zaspokojenie przyszłych świadczeń emerytalno-rentowych uprawnionych. |
13.1. w tym: uprawnienia emerytalno-rentowe | Kwota kapitału utrzymywana przez fundusze emerytalno-rentowe na zaspokojenie przyszłych świadczeń emerytalno-rentowych. |
Uprawnienia emerytalno-rentowe, w tym: systemy o zdefiniowanej składce | Kwota kapitału utrzymywana przez fundusze emerytalno-rentowe na zaspokojenie przyszłych świadczeń emerytalno-rentowych uczestników systemów emerytalno-rentowych o zdefiniowanej składce. |
W systemie o zdefiniowanej składce wypłacane świadczenia są zależne od wyników aktywów nabytych w ramach systemu emerytalno-rentowego. Zobowiązania systemu o zdefiniowanej składce są równe bieżącej wartości rynkowej aktywów funduszy. | |
Uprawnienia emerytalno-rentowe, w tym: systemy o zdefiniowanym świadczeniu | Kwota kapitału utrzymywana przez fundusze emerytalno-rentowe na zaspokojenie przyszłych świadczeń emerytalno-rentowych uczestników systemów emerytalno-rentowych o zdefiniowanym świadczeniu. |
W systemie emerytalno-rentowym o zdefiniowanym świadczeniu poziom świadczeń emerytalno-rentowych przyrzeczonych uczestniczącym w nich pracownikom jest ustalany metodą uzgodnioną z wyprzedzeniem. Zobowiązania systemu o zdefiniowanym świadczeniu są równe wartości bieżącej przyrzeczonych świadczeń. | |
Umowne systemy o zdefiniowanej składce oraz systemy hybrydowe należą do grupy systemów o zdefiniowanym świadczeniu (pkt 17.59 ESA 2010). Umowny system o zdefiniowanej składce jest podobny do systemu o zdefiniowanej składce, ale występuje w nim gwarantowana minimalna kwota należna. Systemy hybrydowe to systemy, w których łączą się oba elementy: zdefiniowane świadczenie i zdefiniowana składka. System jest klasyfikowany jako "hybrydowy", jeżeli występują w nim równocześnie elementy zdefiniowanego świadczenia i zdefiniowanej składki lub jeżeli system jest umownym systemem o zdefiniowanej składce i równocześnie zawiera elementy zdefiniowanego świadczenia lub zdefiniowanej składki. | |
13.2. Należności funduszy emerytalno-rentowych od podmiotów nimi zarządzających | Zob. kategoria 6. |
13.3. Uprawnienia do świadczeń innych niż emerytalno-rentowe | Jest to nadwyżka składek netto nad świadczeniami, która oznacza zwiększenie zobowiązań systemu ubezpieczeń wobec beneficjentów (zdefiniowana w pkt 5.187 ESA 2010). |
14. Finansowe instrumenty pochodne | Zob. kategoria 7. |
15. Pozostałe kwoty do otrzymania/zapłacenia | Jest to pozycja rezydualna po pasywnej stronie bilansu, definiowana jako "pasywa nieuwzględnione w innych pozycjach". KBC mogą wymagać odrębnego przekazywania określonych pozycji zaliczanych do tej kategorii, takich jak: |
- kwoty do zapłacenia niezwiązane z podstawową działalnością funduszy emerytalno-rentowych, np. kwoty należne dostawcom, podatki, wynagrodzenia, składki na ubezpieczenie społeczne itp., | |
- rezerwy na zobowiązania wobec stron trzecich, np. emerytury, dywidendy itp., | |
- pozycje netto z tytułu pożyczania papierów wartościowych bez zabezpieczenia gotówkowego, | |
- kwoty netto do zapłacenia z tytułu przyszłych rozliczeń transakcji na papierach wartościowych, | |
- naliczone odsetki do zapłacenia z tytułu kredytów i pożyczek. | |
16. Wartość netto | Pozycja bilansująca bilansu nazywana jest wartością netto (B.90) (pkt 7.02 ESA 2010). Stany aktywów i zobowiązań zarejestrowane w bilansie wycenia się według odpowiednich cen, którymi zwykle są ceny rynkowe dominujące w momencie, do którego odnosi się bilans. Jednakże w systemie emerytalno-rentowym o zdefiniowanym świadczeniu poziom świadczeń emerytalno-rentowych przyrzeczonych uczestniczącym w nich pracownikom jest ustalany metodą uzgodnioną z wyprzedzeniem. Zobowiązania systemu o zdefiniowanym świadczeniu są równe wartości bieżącej przyrzeczonych świadczeń, zatem w programie emerytalno-rentowym o zdefiniowanym świadczeniu wartość netto może być inna zero. |
W systemie o zdefiniowanej składce wypłacane świadczenia są zależne od wyników aktywów nabytych w ramach systemu emerytalno-rentowego. Zobowiązania systemu o zdefiniowanej składce są równe bieżącej wartości rynkowej aktywów funduszy. Wartość netto funduszu jest zawsze równa zero. |
CZĘŚĆ 2
Definicje atrybutów sprawozdawczości "papier po papierze"
Definicje atrybutów sprawozdawczości "papier po papierze"
Definicje atrybutów sprawozdawczości "papier po papierze"
Pole | Opis |
Kod identyfikacyjny papieru wartościowego | Kod jednoznacznie identyfikujący papier wartościowy, podany w instrukcji KBC (np. numer identyfikacyjny nadany przez KBC, CUSIP, SEDOL). Należy utrzymywać spójność tego kodu na przestrzeni czasu. |
Liczba jednostek lub zagregowana wartość nominalna | Liczba jednostek papieru wartościowego lub zagregowana wartość nominalna (bez naliczonych odsetek), jeżeli obrót tym papierem jest prowadzony w ujęciu kwotowym, a nie w jednostkach. |
Cena | Rynkowa cena jednostkowa papieru wartościowego lub procent zagregowanej wartości nominalnej, jeżeli obrót jest prowadzony w ujęciu kwotowym, a nie w jednostkach. KBC mogą również wymagać wykazywania w tej pozycji wartości naliczonych odsetek. |
Zasada notowania | Określa, czy papier wartościowy notowany jest w procentach czy w jednostkach. |
Wartość ogółem | Całkowita wartość rynkowa papieru wartościowego. Jeżeli papier wartościowy jest przedmiotem obrotu w jednostkach, wartość ta jest równa iloczynowi liczby papierów wartościowych i ceny jednostkowej. Jeżeli papier wartościowy jest przedmiotem obrotu w kwotach, a nie w jednostkach, wartość ta jest równa iloczynowi zagregowanej wartości nominalnej i ceny wyrażonej jako procent wartości nominalnej. |
Co do zasady KBC powinny wymagać wykazywania w tej pozycji lub odrębnie wartości naliczonych odsetek. KBC mogą jednak zdecydować o wymaganiu danych z wyłączeniem naliczonych odsetek. | |
Transakcje finansowe | Suma transakcji kupna pomniejszona o transakcje sprzedaży (papiery wartościowe po stronie aktywów) lub emisje pomniejszone o wykupy (papiery wartościowe po stronie pasywów) papieru wartościowego według wartości transakcyjnej w euro. |
Papiery wartościowe zakupione (aktywa) lub wyemitowane (pasywa) | Suma transakcji kupna (papiery wartościowe po stronie aktywów) lub emisji (papiery wartościowe po stronie pasywów) papieru wartościowego ujmowana według wartości transakcyjnej. |
Papiery wartościowe sprzedane (aktywa) lub wykupione (pasywa) | Suma transakcji sprzedaży (papiery wartościowe po stronie aktywów) lub transakcji wykupu (papiery wartościowe po stronie pasywów) papieru wartościowego ujmowana według wartości transakcyjnej. |
Waluta, w jakiej zarejestrowano papier wartościowy | Kod ISO lub ekwiwalentny kod waluty użytej do wyrażenia ceny lub wartości papieru wartościowego. |
Pozostałe zmiany wolumenu według wartości nominalnej | Pozostałe zmiany wolumenu papieru wartościowego w portfelu według wartości nominalnej, w walucie/jednostce nominalnej lub w euro. |
Pozostałe zmiany wolumenu według wartości rynkowej | Pozostałe zmiany wolumenu papieru wartościowego w portfelu według wartości rynkowej w euro. |
Inwestycja portfelowa lub inwestycja bezpośrednia | Funkcja inwestycji zgodnie z jej klasyfikacją statystyki bilansu płatniczego (1). |
Kraj emitenta | Siedziba emitenta. W przypadku udziałów/jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych kraj emitenta odnosi się do miejsca, w którym fundusz inwestycyjny jest rezydentem, a nie do siedziby zarządzającego funduszem. |
(1) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2011/23 z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki zagranicznej (Dz.U. L 65 z 3.3.2012, s. 1). |
CZĘŚĆ 3
Określenie liczby członków systemów emerytalno-rentowych
Określenie liczby członków systemów emerytalno-rentowych
Określenie liczby członków systemów emerytalno-rentowych
Kategoria | Opis |
1. Liczba członków systemów emerytalno-rentowych (ogółem) | Całkowita liczba członków systemów emerytalno-rentowych. Suma ta równa się sumie członków aktywnych, członków z odroczonymi uprawnieniami i członków będących emerytami. Zob. kategorie 2, 3 i 4. |
2. w tym: członkowie aktywni | Liczba aktywnych członków systemu emerytalno-rentowego. Aktywnym członkiem jest członek systemu emerytalno-rentowego opłacający składki (lub w imieniu którego składki są opłacane) i który gromadzi aktywa lub zgromadził aktywa w przeszłości i nie jest jeszcze emerytem. |
3. w tym: członkowie z odroczonymi uprawnieniami | Liczba członków systemu emerytalno-rentowego z odroczonymi uprawnieniami. Członkiem z odroczonymi uprawnieniami jest członek systemu emerytalno-rentowego, który zaprzestał opłacania składek na rzecz systemu oraz gromadzenia praw do świadczeń, ale nie zaczął jeszcze otrzymywać świadczeń emerytalnych z tego systemu. |
4. w tym: członkowie będący emerytami | Liczba członków systemu emerytalno-rentowego będących emerytami Członkiem będącym emerytem jest członek systemu emerytalno-rentowego, który zaprzestał opłacania składek na rzecz systemu oraz gromadzenia praw do świadczeń oraz zaczął otrzymywać świadczenia emerytalne z tego systemu. |
CZĘŚĆ 4
Definicje sektorów
Definicje sektorów
Tabela D
Definicje sektorów
Sektor | Opis |
1. Monetarne instytucje finansowe | Monetarne instytucje finansowe w rozumieniu art. 1 rozporządzenia (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33). Sektor ten obejmuje KBC (S.121), instytucje kredytowe w rozumieniu prawa Unii, FRP, pozostałe instytucje finansowe, których działalność polega na przyjmowaniu depozytów lub bliskich substytutów depozytów od podmiotów innych niż MIF oraz udzielaniu kredytów i pożyczek lub inwestowaniu w papiery wartościowe we własnym imieniu, przynajmniej w znaczeniu ekonomicznym, oraz instytucje pieniądza elektronicznego, których podstawową działalnością jest pośrednictwo finansowe polegające na emitowaniu pieniądza elektronicznego (S.122). |
2. Sektor instytucji rządowych i samorządowych | Sektor instytucji rządowych i samorządowych (S.13) składa się z jednostek instytucjonalnych będących producentami nierynkowymi, których produkcja globalna przeznaczona jest na spożycie indywidualne i ogólnospołeczne, finansowanych z obowiązkowych płatności dokonywanych przez jednostki należące do pozostałych sektorów, a także z jednostek instytucjonalnych, których podstawową działalnością jest redystrybucja dochodu i bogactwa narodowego (pkt 2.111-2.113 ESA 2010). |
3. Pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych + pomocnicze instytucje finansowe + instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | Pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych (S.125) obejmują wszystkie finansowe instytucje i jednostki typu przedsiębiorstwo, których podstawową działalnością jest pośrednictwo finansowe realizowane poprzez zaciąganie zobowiązań w formach innych niż gotówka, depozyty (lub bliskie substytuty depozytów), udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, bądź związanych z ubezpieczeniami, emeryturami i rentami oraz standaryzowanymi programami gwarancyjnymi od jednostek instytucjonalnych. Podsektor ten obejmuje podmioty sekurytyzacyjne w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40) (pkt 2.86-2.94 ESA 2010). |
Podsektor pomocniczych instytucji finansowych (S.126) obejmuje wszystkie finansowe przedsiębiorstwa i jednostki typu przedsiębiorstwo, których podstawowa działalność jest ściśle związana z pośrednictwem finansowym ale które same nie są instytucjami pośrednictwa finansowego. Podsektor ten obejmuje również centrale, których wszystkie lub większość jednostek zależnych są przedsiębiorstwami finansowymi (pkt 2.95-2.97 ESA 2010). | |
Podsektor instytucji finansowych typu captive i udzielających pożyczek (S.127) składa się ze wszystkich finansowych przedsiębiorstw i jednostek typu przedsiębiorstwo, których działalność nie polega ani na pośrednictwie finansowym, ani na pomocniczych usługach finansowych, a większość ich aktywów i zobowiązań nie jest przedmiotem transakcji na otwartych rynkach. Podsektor ten obejmuje spółki holdingowe, które mają pakiety kontrolne grupy jednostek zależnych, a ich główną działalnością jest posiadanie tej grupy bez świadczenia innych usług na rzecz przedsiębiorstw, w których posiadają udziały, tzn. jednostki te nie administrują innymi jednostkami ani nimi nie zarządzają (pkt 2.98 i 2.99 ESA 2010). | |
4. Fundusze inwestycyjne niebędące FRP | Fundusze inwestycyjne w rozumieniu art. 1 rozporządzenia (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38). Podsektor ten składa się z wszystkich systemów zbiorowego inwestowania, z wyjątkiem FRP, które inwestują w aktywa finansowe lub niefinansowe, pod warunkiem że celem jest inwestowanie kapitału zebranego od ludności (S.124). |
5. Instytucje ubezpieczeniowe | Instytucje ubezpieczeniowe (S.128) w rozumieniu art. 1 rozporządzenia (UE) nr 1374/2014 (EBC/2014/50). |
6. Fundusze emerytalno-rentowe | Fundusze emerytalno-rentowe w rozumieniu art. 1 niniejszego rozporządzenia (S.129). |
6.1. Podmioty zarządzające funduszami emerytalno-rentowymi | Podmioty zarządzające funduszami emerytalno-rentowymi w rozumieniu art. 1 niniejszego rozporządzenia. |
7. Przedsiębiorstwa niefinansowe | Sektor przedsiębiorstw niefinansowych (S.11) obejmuje samodzielne jednostki instytucjonalne posiadające osobowość prawną i będące producentami rynkowymi, których podstawową działalnością jest produkcja wyrobów i usług niefinansowych. Do sektora przedsiębiorstw niefinansowych należą także niefinansowe jednostki typu przedsiębiorstwo (pkt 2.45-2.50 ESA 2010). |
8. Gospodarstwa domowe + instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych | Sektor gospodarstw domowych (S.14) składa się z osób lub grup osób będących konsumentami oraz przedsiębiorcami produkującymi rynkowe wyroby oraz usługi niefinansowe i finansowe (producenci rynkowi), pod warunkiem że produkcja wyrobów i usług nie odbywa się w ramach odrębnych podmiotów traktowanych jako jednostki typu przedsiębiorstwo. Sektor ten obejmuje również osoby lub grupy osób, które są producentami wyrobów i usług niefinansowych przeznaczonych wyłącznie na własne cele finalne. Sektor gospodarstw domowych obejmuje przedsiębiorców indywidualnych, którzy nie posiadają odrębnego statusu prawnego, innych niż utworzeni jako jednostki typu przedsiębiorstwo, będących producentami rynkowymi (pkt 2.118-2.128 ESA 2010). |
Sektor instytucji niekomercyjnych działających na rzecz gospodarstw domowych (INGD) (S.15) obejmuje odrębne instytucje niekomercyjne posiadające osobowość prawną, działające na rzecz gospodarstw domowych i będące prywatnymi producentami nierynkowymi. Ich podstawowe przychody pochodzą z dobrowolnych wpłat pieniężnych lub wkładów w naturze od gospodarstw domowych jako konsumentów, z płatności dokonywanych przez sektor instytucji rządowych i samorządowych oraz z dochodów z tytułu własności (pkt 2.129 i 2.130 ESA 2010). |
CZĘŚĆ 5
Opis transakcji finansowych i korekt z tytułu zmiany wyceny
Opis transakcji finansowych i korekt z tytułu zmiany wyceny
ZAŁĄCZNIK III
WYMOGI MINIMUM OBOWIĄZUJĄCE RZECZYWISTĄ POPULACJĘ SPRAWOZDAWCZĄ
WYMOGI MINIMUM OBOWIĄZUJĄCE RZECZYWISTĄ POPULACJĘ SPRAWOZDAWCZĄ
Należy przestrzegać zasad i procedur w zakresie trybu wprowadzania korekt określonych przez EBC i odpowiedni KBC. Do korekt innych niż korekty standardowe należy dołączać noty wyjaśniające.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.