Art. 3. - Definicje - Rozporządzenie 2017/2394 w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2017.345.1

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 lipca 2024 r. do: 11 września 2025 r.
Artykuł  3

Definicje

Na użytek niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"przepisy prawne Unii chroniące interesy konsumentów" oznaczają rozporządzenia i dyrektywy w postaci przetransponowanej do wewnętrznych porządków prawnych państw członkowskich wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
2)
"naruszenie wewnątrzunijne" oznacza czyn lub każde zaniechanie sprzeczne z przepisami prawnymi Unii chroniącymi interesy konsumentów, które szkodziły, szkodzą lub mogą zaszkodzić zbiorowym interesom konsumentów zamieszkałych w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie, w którym:
a)
czyn lub zaniechanie miały swoje źródło lub dopuszczono się czynu lub zaniechania;
b)
przedsiębiorca odpowiedzialny za ten czyn lub to zaniechanie ma siedzibę; lub
c)
znajdują się dowody bądź mienie przedsiębiorcy związane z tym czynem lub zaniechaniem;
3)
"naruszenie powszechne" oznacza:
a)
czyn lub każde zaniechanie sprzeczne z przepisami prawnymi Unii chroniącymi interesy konsumentów, które szkodziły, szkodzą lub mogą zaszkodzić zbiorowym interesom konsumentów zamieszkałych w co najmniej dwóch państwach członkowskich innych niż państwo członkowskie, w którym:
(i)
czyn lub zaniechanie miały swoje źródło; dopuszczono się czynu lub zaniechania;
(ii)
przedsiębiorca odpowiedzialny za czyn lub zaniechanie ma siedzibę; lub
(iii)
znajdują się dowody bądź mienie przedsiębiorcy związane z tym czynem lub zaniechaniem; lub
b)
czyny lub zaniechania sprzeczne z przepisami prawnymi Unii chroniącymi interesy konsumentów, które szkodziły, szkodzą lub mogą zaszkodzić zbiorowym interesom konsumentów i mają cechy wspólne, w tym dotyczą tej samej bezprawnej praktyki, naruszają ten sam interes oraz zachodzą jednocześnie, i dopuszcza się ich ten sam przedsiębiorca w co najmniej trzech państwach członkowskich;
4)
"naruszenie powszechne o wymiarze unijnym" oznacza powszechnie występujące naruszenie, które szkodziło, szkodzi lub może zaszkodzić zbiorowym interesom konsumentów w co najmniej dwóch trzecich państw członkowskich zamieszkałych łącznie przez co najmniej dwie trzecie ludności Unii;
5)
"naruszenie objęte niniejszym rozporządzeniem" oznacza naruszenie wewnątrzunijne, naruszenie powszechne i naruszenie powszechne o wymiarze unijnym;
6)
"właściwy organ" oznacza organ publiczny ustanowiony na szczeblu krajowym, regionalnym albo lokalnym i wyznaczony przez państwo członkowskie jako odpowiedzialny za egzekwowanie przepisów prawnych Unii chroniących interesy konsumentów;
7)
"jednolity urząd łącznikowy" oznacza organ publiczny wyznaczony przez państwo członkowskie jako odpowiedzialny za koordynację stosowania niniejszego rozporządzenia na terytorium tego państwa członkowskiego;
8)
"wyznaczony podmiot" oznacza podmiot mający uzasadniony interes w zaprzestaniu lub zakazaniu naruszeń przepisów prawnych Unii i chroniących interesy konsumentów, wyznaczony przez państwo członkowskie i który otrzymał polecenie od właściwego organu do gromadzenia niezbędnych informacji i podejmowania koniecznych środków egzekwowania prawa dostępnych danemu podmiotowi na mocy prawa krajowego w celu doprowadzenia w imieniu tego właściwego organu do zaprzestania naruszenia lub do jego zakazania;
9)
"organ wnioskujący" oznacza właściwy organ, który zwraca się z wnioskiem o wzajemną pomoc;
10)
"organ współpracujący" oznacza właściwy organ, który otrzymuje wniosek o wzajemną pomoc;
11)
"przedsiębiorca" oznacza osobę fizyczną lub prawną - niezależnie od tego, czy jest to podmiot prywatny czy publiczny - która działa, w tym za pośrednictwem innej osoby działającej w jej imieniu lub na jej rzecz, w celach związanych z jej działalnością handlową, gospodarczą, rzemieślniczą lub wykonywaniem wolnego zawodu
12)
"konsument" oznacza osobę fizyczną, która działa w celach innych niż jej działalność handlowa, gospodarcza, rzemieślnicza lub związana z wykonywaniem wolnego zawodu;
13)
"skarga konsumenta" oznacza oświadczenie poparte wiarygodnym dowodem, że przedsiębiorca dopuścił się, dopuszcza lub może dopuścić się naruszenia przepisów prawnych Unii, które chronią interesy konsumentów;
14)
"szkoda wyrządzona zbiorowym interesom konsumentów" oznacza faktyczną lub potencjalną szkodę wyrządzoną interesom określonej liczby konsumentów, których dotyczą naruszenia wewnątrzunijne, naruszenia powszechne lub naruszenia powszechne o wymiarze unijnym;
15)
"interfejs internetowy" oznacza oprogramowanie, w tym stronę internetową lub jej część oraz aplikacje, które są obsługiwane przez przedsiębiorcę lub w jego imieniu, i które są narzędziem umożliwiającym konsumentom dostęp do towarów lub usług przedsiębiorcy;
16)
"akcje kontrolne" oznaczają wspólnie uzgodnione dochodzenia na rynkach konsumenckich w formie równoczesnych, skoordynowanych akcji kontrolnych w celu sprawdzania zgodności z oraz wykrywania naruszeń przepisów prawnych Unii, które chronią interesy konsumentów.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.