Rozporządzenie 20/2009 przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc, obejmującego rok 2010, dotyczącego godzenia pracy z życiem rodzinnym, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2009.9.7

Akt utracił moc
Wersja od: 14 stycznia 2009 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 20/2009
z dnia 13 stycznia 2009 r.
przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc, obejmującego rok 2010, dotyczącego godzenia pracy z życiem rodzinnym, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 365/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. zatwierdzające program modułów ad hoc, obejmujących lata 2010, 2011 i 2012 w odniesieniu do badania prób losowych dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98(2), obejmuje moduł ad hoc dotyczący godzenia pracy z życiem rodzinnym.

(2) Decyzja Rady 2008/618/WE z dnia 15 lipca 2008 r. dotycząca wytycznych w sprawie polityki zatrudnienia państw członkowskich(3), Plan działań Komisji Europejskiej na rzecz równości kobiet i mężczyzn(4) oraz Europejski pakt na rzecz równości płci(5) zachęcają państwa członkowskie do podjęcia działań na rzecz promowania większej równowagi między życiem zawodowym i osobistym poprzez dostęp do ośrodków opieki nad dziećmi i innymi osobami pozostającymi na utrzymaniu oraz upowszechniania urlopu rodzicielskiego zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn. W związku z tym istnieje potrzeba zgromadzenia pełnego i porównywalnego zestawu danych dotyczących godzenia pracy z życiem rodzinnym, aby monitorować postęp w osiąganiu celów określonych w europejskiej strategii zatrudnienia oraz zbadać wpływ prowadzonej w ostatnim okresie polityki w tej dziedzinie.

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Szczegółowy wykaz informacji, które należy zebrać w 2010 r. w module ad hoc dotyczącym godzenia pracy z życiem rodzinnym, określa załącznik.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 stycznia 2009 r.
W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3.

(2) Dz.U. L 112 z 24.4.2008, s. 22.

(3) Dz.U. L 198 z 26.7.2008, s. 47.

(4) COM(2006) 0092 wersja ostateczna.

(5) Konkluzje Prezydencji Rady Europejskiej na posiedzeniu w Brukseli w dniach 23-24 marca 2006 r.

ZAŁĄCZNIK 

BADANIE SIŁY ROBOCZEJ

Specyfikacje modułu ad hoc, obejmującego rok 2010, dotyczącego godzenia pracy z życiem rodzinnym

1. Zainteresowane państwa członkowskie i regiony: wszystkie.

2. Zmienne są kodowane następująco:

Oznaczanie zmiennych występujących w badaniu siły roboczej w kolumnie "Filtr" odnosi się do załącznika III do rozporządzenie Komisji (WE) nr 377/2008 z dnia 25 kwietnia 2008 r. wykonującego rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie w odniesieniu do kodowania, które należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2009 r., wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych oraz określenia kwartałów referencyjnych(1).

ZmiennaKolumnaKodOpisFiltr
REGCARE197Osoba regularnie opiekuje się innymi dziećmi do lat 14 (innymi niż własne dzieci lub dzieci współmałżonka żyjące w gospodarstwie domowym) lub wymagającymi opieki chorymi, niepełnosprawnymi, starszymi krewnymi lub przyjaciółmi w wieku powyżej 15 latKażda osoba w wieku od 15 do 64 lat
1Tak, innymi dziećmi do lat 14
2Tak, wymagającymi opieki krewnymi lub przyjaciółmi w wieku powyżej 15 lat
3Tak, wymagającymi opieki innymi dziećmi do lat 14 i krewnymi lub przyjaciółmi w wieku powyżej 15 lat
4Nie
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
CHILDCAR198Korzystanie z usług w zakresie opieki nad dziećmi tygodniowo dla najmłodszego dziecka żyjącego w gospodarstwie domowym (w tym z płatnymi opiekunkami do dziecka, przedszkolem; z wyłączeniem obowiązkowego kształcenia)Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat mająca przynajmniej jedno własne dziecko lub dziecko współmałżonka w wieku do lat 14 żyjące w gospodarstwie domowym
Z usług w zakresie opieki nad dziećmi korzysta się ... razy w tygodniu
1- do 10 godzin
2- ponad 10 godzin i do 20 godzin
3- ponad 20 godzin i do 30 godzin
4- ponad 30 godzin i do 40 godzin
5- ponad 40 godzin
6- Nie korzysta się z usług w zakresie opieki nad dziećmi
9- Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
IMPFACIL199Wpływ dostępności i przystępności cenowej ośrodków opieki na osoby niepracujące lub pracujące w niepełnym wymiarze godzinKażda osoba w wieku od 15 do 64 lat i (FTPTREAS ≠ 3 i SEEKREAS ≠ 3 i (REGCARE = 1-3 lub mająca przynajmniej jedno własne dziecko lub dziecko współmałżonka w wieku do lat 14 żyjące w gospodarstwie domowym)) i FTPT ≠ 1
1Odpowiednie usługi w zakresie opieki nad dziećmi są niedostępne lub zbyt drogie
2Odpowiednie usługi w zakresie opieki nad osobami chorymi, niepełnosprawnymi, starszymi są niedostępne lub zbyt drogie
3Odpowiednie usługi w zakresie zarówno opieki nad dziećmi, jak i osobami chorymi, niepełnosprawnymi i starszymi są niedostępne lub zbyt drogie
4Ośrodki opieki nie wpływają na decyzję podjęcia zatrudnienia
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
NOWRECHI200Główny powód (związany z opieką nad dziećmi) dla osób niepracujących lub pracujących w niepełnym wymiarze godzinKażda osoba w wieku od 15 do 64 lat i (NEEDCARE = 1,3 lub IMPFACIL = 1,3)
1Usługi w zakresie opieki nad dziećmi są niedostępne
2Dostępne usługi w zakresie opieki nad dziećmi są zbyt drogie
3Jakość dostępnych usług w zakresie opieki nad dziećmi nie jest wystarczająca
4Inne powody związane z brakiem odpowiednich usług w zakresie opieki nad dziećmi
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
NOWRECAR201Główny powód (związany z opieką nad osobami pozostającymi na utrzymaniu) dla osób niepracujących lub pracujących w niepełnym wymiarze godzinKażda osoba w wieku od 15 do 64 lat i (NEEDCARE = 2,3 lub IMPFACIL = 2,3)
1Usługi w zakresie opieki są niedostępne
2Dostępne usługi w zakresie opieki są zbyt drogie
3Jakość dostępnych usług w zakresie opieki nie jest wystarczająca
4Inne powody związane z brakiem odpowiednich usług w zakresie opieki
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
VARHOURS202Zmienna dotycząca czasu pracyKażda osoba w wieku od 15 do 64 lat i STAPRO = 3
1Stałe godziny początku i końca dnia pracy lub zmienne godziny pracy ustalone przez pracodawcę
Rozkład dnia uzgodniony przez pracodawcę w ramach jednego z następujących systemów:
2Elastyczny czas pracy lub rozliczanie czasu pracy
3Ustalona liczba dziennych godzin pracy, lecz dopuszczalna pewna elastyczność w czasie dnia
4Indywidualne ustalanie własnego planu pracy (brak jakichkolwiek oficjalnych ograniczeń)
5Inne
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
POSSTEND203Możliwość zmiany początku lub końca dnia pracy z powodów rodzinnych (przynajmniej

jedna godzina)

VARHOURS = 1,3,5,puste
1Ogólnie możliwe
2Rzadko możliwe
3Niemożliwe
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
POSORGWT204Możliwość zorganizowania czasu pracy w celu odbierania całych dni roboczych z powodów rodzinnych (bez konieczności wykorzystania do tego celu urlopu)Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat i STAPRO = 3
1Ogólnie możliwe
2Rzadko możliwe
3Niemożliwe
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
REDWORK205Zmniejszony wymiar czasu pracy celem opieki nad najmłodszym dzieckiem w gospodarstwie domowym przynajmniej przez miesiąc (z wyjątkiem urlopu macierzyńskiego)Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat mająca przynajmniej jedno własne dziecko lub dziecko współmałżonka w wieku do lat 8 żyjące w gospodarstwie domowym i (WSTATOR = 1,2 lub (EXISTPR = 1 i REFYEAR-YEARPR <= wiek najmłodszego dziecka + 1))
1Tak
2Nie
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
STOPWORK206Rezygnacja z pracy celem opieki nad najmłodszym dzieckiem w gospodarstwie domowym przynajmniej przez miesiąc (z wyjątkiem urlopu macierzyńskiego)Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat mająca przynajmniej jedno własne dziecko lub dziecko współmałżonka w wieku do lat 8 żyjące w gospodarstwie domowym i (WSTATOR = 1,2 lub (EXISTPR = 1 i REFYEAR-YEARPR <= wiek najmłodszego dziecka + 1))
1Nie
Tak, rezygnacja z pracy na pełny okres:
2- do 3 miesięcy
3- ponad 3 miesięcy i do 6 miesięcy
4- ponad 6 miesięcy i do 1 roku
5- więcej niż 1 roku
6Jeszcze nie powrócił(a) do pracy
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
PARLEAVE207Urlop rodzicielski w pełnym wymiarze przez przynajmniej miesiąc celem opieki nad najmłodszym dzieckiem w gospodarstwie domowym (z wyjątkiem urlopu macierzyńskiego)Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat mająca przynajmniej jedno własne dziecko lub dziecko współmałżonka w wieku do lat 8 żyjące w gospodarstwie domowym
1Nie, nie wykorzystano urlopu rodzicielskiego w pełnym wymiarze przez przynajmniej miesiąc
Tak, wykorzystano urlop rodzicielski przez pełen okres:
2- do 3 miesięcy
3- ponad 3 miesięcy i do 6 miesięcy
4- ponad 6 miesięcy i do 1 roku
5- więcej niż 1 roku
6Urlop wciąż trwa
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
PusteBrak odpowiedzi
210/215Współczynnik ważenia dla modułu ad hoc obejmującego rok 2010 (nieobowiązkowe)Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat
0000-9999Kolumny 210-213 zawierają liczby całkowite
00-99Kolumny 214-215 zawierają liczby dziesiętne

______

(1) Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 57.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.