Rozporządzenie 139/2014 ustanawiające wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008
Dz.U.UE.L.2014.44.1
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 139/2014
z dnia 12 lutego 2014 r.
ustanawiające wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1108/2009 z dnia 21 października 2009 r. 2 , w szczególności jego art. 8a ust. 5,
(1) Celem rozporządzenia (WE) nr 216/2008 jest ustanowienie oraz utrzymanie wysokiego jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Europie.
(2) Wykonanie rozporządzenia (WE) nr 216/2008 wymaga ustanowienia szczegółowych przepisów wykonawczych, w szczególności dotyczących bezpieczeństwa lotnisk, w celu utrzymania wysokiego jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii, przy jednoczesnym dążeniu do realizacji celu, jakim jest ogólne podniesienie poziomu bezpieczeństwa lotnisk.
(3) Komisja zobowiązana jest do przyjęcia do dnia 31 grudnia 2013 r. niezbędnych przepisów wykonawczych ustanawiających warunki dotyczące projektowania i bezpiecznej eksploatacji lotnisk, o których mowa w art. 8a ust. 5.
(4) Aby zapewnić sprawne przejście na nowy system oraz wysoki poziom bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii Europejskiej, przepisy wykonawcze powinny: odzwierciedlać najnowszy stan wiedzy i najlepsze praktyki w zakresie lotnisk; uwzględniać obowiązujące normy i zalecane praktyki Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (zwanej dalej "ICAO"), przestrzegając w ten sposób stosownych klasyfikacji ICAO w ramach systemu zasad, a także zdobyte na całym świecie doświadczenia w eksploatacji lotnisk, jak również postęp naukowy i techniczny w tym obszarze; być proporcjonalne do wielkości, nasilenia ruchu, kategorii i złożoności danego lotniska oraz charakteru i zakresu prowadzonych na nim operacji; zapewniać niezbędną elastyczność przepisów stosownie do danego przypadku; oraz uwzględniać przypadki infrastruktury lotniskowej, która powstała przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z różnymi wymaganiami zawartymi w prawodawstwie krajowym państw członkowskich.
(5) Branży lotniskowej i administracjom państw członkowskich należy zapewnić wystarczającą ilość czasu na dostosowanie się do nowych ram regulacyjnych oraz na weryfikację ciągłej ważności certyfikatów wydanych przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.
(6) Aby zapewnić jednolite stosowanie wspólnych wymagań, niezbędne jest stosowanie wspólnych norm przez właściwe organy oraz w stosownych przypadkach - przez Agencję podczas przeprowadzania oceny ich przestrzegania; Agencja powinna opracować akceptowalne sposoby spełnienia wymagań oraz materiały zawierające wytyczne, aby ułatwić konieczną jednolitość regulacji. Wspólne wymagania powinny obejmować takie same procedury w ramach właściwych organów w poszczególnych dziedzinach lotnictwa. Nie powinny one jednakże uniemożliwiać stosowania nieco odmiennych procedur, kiedykolwiek i gdziekolwiek jest to konieczne lub przynosi korzyści, na przykład w przypadku rozdziału podmiotów odpowiedzialnych za nadzór nad lotniskami od podmiotów odpowiedzialnych za nadzór nad operacjami lotniczymi. Różne sposoby zapewniania zgodności technicznej nie powinny wpływać niekorzystnie na realizację celu tych wymagań, jakim jest bezpieczeństwo.
(7) Jeśli chodzi o zarządzanie przeszkodami w otoczeniu lotnisk oraz o inną działalność poza granicami lotnisk, każde państwo członkowskie może wyznaczyć różne organy i inne podmioty odpowiedzialne za monitorowanie, ocenę i łagodzenie ryzyka. Celem niniejszego rozporządzenia nie jest zmiana aktualnego podziału zadań w ramach państw członkowskich. Jednakże w każdym państwie członkowskim należy zapewnić sprawną organizację kompetencji dotyczących zabezpieczenia otoczenia lotnisk, a także monitorowania i łagodzenia ryzyka powodowanego działalnością człowieka. Należy zatem zapewnić przyznanie organom, którym powierzono obowiązek zabezpieczenia otoczenia lotnisk, odpowiednich kompetencji do wypełniania swoich obowiązków.
(8) Określone służby, o których mowa w podczęści B załącznika IV (część ADR.OPS), powinny być zapewniane na terenie lotniska. W niektórych przypadkach służby te nie są zapewniane bezpośrednio przez operatora lotniska, ale przez inną organizację, organ państwowy lub wspólnie przez te podmioty. W takich przypadkach operator lotniska, który jest odpowiedzialny za funkcjonowanie lotniska, powinien wdrożyć mechanizmy współpracy i współdziałania z tymi organizacjami lub podmiotami, tak aby zapewnić świadczenie usług zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku IV. W przypadku wdrożenia takich mechanizmów uznaje się, że operator lotniska wykonał swoje zobowiązania i nie będzie bezpośrednio odpowiedzialny za wszelkie niezgodności, jakich dopuści się inny podmiot objęty danym mechanizmem, pod warunkiem że spełnił on wszystkie stosowne wymagania i obowiązki określone w niniejszym rozporządzeniu mające znaczenie dla jego zobowiązań w ramach przedmiotowego mechanizmu.
(9) Rozporządzenie (WE) nr 216/2008 dotyczy certyfikatów dla lotnisk wydawanych przez właściwe organy jedynie w zakresie, który obejmuje kwestie bezpieczeństwa. Tak więc te aspekty istniejących krajowych certyfikatów dla lotnisk, które nie są związane z kwestiami bezpieczeństwa, pozostają nienaruszone.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii wydanej przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. b) i art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Przedmiot i zakres stosowania
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
Nadzór 7
Informacje dla Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego
W terminie trzech miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie informują Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencję") o nazwach lotnisk, ich lokalizacjach i ich kodach ICAO portu lotniczego oraz nazwach operatorów lotnisk, a także o liczbie pasażerów i operacji towarowych na tych lotniskach, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia (WE) nr 216/2008 oraz niniejszego rozporządzenia.
Zwolnienia
Konwersja certyfikatów
Odstępstwa od specyfikacji certyfikacyjnych
Zabezpieczenie otoczenia lotniska
Monitorowanie otoczenia lotniska
Państwa członkowskie zapewniają przeprowadzenie konsultacji w sprawie działalności człowieka i użytkowania gruntów, tj.:
Zarządzanie zagrożeniami związanymi z dzikimi zwierzętami
Wejście w życie i stosowanie
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I 14
Definicje terminów używanych w załącznikach II-IV
Definicje terminów używanych w załącznikach II-IV
ZAŁĄCZNIK II 15
Część "Wymagania dla organów - Lotniska" (Część ADR.AR)
Część "Wymagania dla organów - Lotniska" (Część ADR.AR)
ADR.AR.A.001 Zakres
Niniejszy załącznik ustanawia wymagania dla właściwych organów odpowiedzialnych za:
ADR.AR.A.005 Właściwy organ
Właściwy organ wyznaczony przez państwo członkowskie, w którym znajduje się dane lotnisko, odpowiada za:
ADR.AR.A.010 Dokumentacja nadzoru
ADR.AR.A.015 Sposoby spełnienia wymagań
Jeżeli właściwy organ stwierdzi, że alternatywne sposoby spełnienia wymagań zaproponowane przez operatora lotniska lub instytucję zapewniającą służbę zarządzania płytą postojową są zgodne z przepisami wykonawczymi, organ ten bez zbędnej zwłoki:
Właściwy organ przekazuje Agencji pełny opis alternatywnych sposobów spełnienia wymagań, w tym informacje o wszelkich zmianach procedur mogących mieć istotne znaczenie, a także ocenę potwierdzającą zgodność z przepisami wykonawczymi.
ADR.AR.A.025 Przekazywanie informacji Agencji
ADR.AR.A.030 Natychmiastowa reakcja na zagrożenie bezpieczeństwa
ADR.AR.A.040 Wytyczne bezpieczeństwa
PODCZĘŚĆ B - ZARZĄDZANIE (ADR.AR.B)
ADR.AR.B.005 System zarządzania
ADR.AR.B.010 Przydzielanie zadań kwalifikowanym jednostkom
system ten oraz wyniki oceny muszą być dokumentowane;
ADR.AR.B.015 Zmiany w systemie zarządzania
ADR.AR.B.020 Prowadzenie rejestrów
PODCZĘŚĆ C - NADZÓR, CERTYFIKACJA I EGZEKWOWANIE PRZEPISÓW (ADR.AR.C)
ADR.AR.C.005 Nadzór
ADR.AR.C.010 Program sprawowania nadzoru
ADR.AR.C.015 Rozpoczęcie procesu certyfikacji
ADR.AR.C.020 Podstawa certyfikacji
Właściwy organ ustanawia podstawę certyfikacji i powiadamia o niej wnioskodawcę. Podstawa ta musi zawierać:
ADR.AR.C.025 Warunki specjalne
ADR.AR.C.035 Wydawanie certyfikatów
ADR.AR.C.040 Zmiany - operator lotniska
ADR.AR.C.050 Deklaracje organizacji odpowiedzialnych za zapewnianie AMS i powiadamianie o zmianach
ADR.AR.C.055 Nieprawidłowości, uwagi, działania naprawcze i środki egzekucyjne
Do nieprawidłowości poziomu 1 należą:
f) Wszelkie nieprawidłowości stwierdzone w odniesieniu do organizacji odpowiedzialnej za zapewnianie AMS lub wszelkie uwagi przedstawione organizacji odpowiedzialnej za zapewnianie AMS są zgłaszane przez właściwy organ operatorowi lotniska, na którym zapewniana jest ta służba.
ZAŁĄCZNIK III 17
Część "Wymagania dla organizacji" (część ADR.OR)
Część "Wymagania dla organizacji" (część ADR.OR)
ADR.OR.A.005 Zakres
Niniejszy załącznik ustanawia wymagania obowiązujące:
ADR.OR.A.010 Właściwy organ
Na potrzeby niniejszej części właściwym organem jest instytucja wyznaczona przez państwo członkowskie, na terytorium którego położone jest dane lotnisko.
ADR.OR.A.015 Sposoby spełnienia wymagań
Operator lotniska lub instytucja zapewniająca służbę zarządzania płytą postojową może stosować alternatywne sposoby spełnienia wymagań po ich uprzednim zatwierdzeniu przez właściwy organ i po otrzymaniu powiadomienia zgodnie z ADR.AR.A.015 lit. d.
PODCZĘŚĆ B - CERTYFIKACJA - LOTNISKA I OPERATORZY LOTNISK (ADR.OR.B)
ADR.OR.B.005 Obowiązki lotnisk i operatorów lotnisk w zakresie certyfikacji
Przed rozpoczęciem użytkowania lotniska lub w przypadku cofnięcia zwolnienia wydanego zgodnie z art. 5, operator lotniska musi uzyskać stosowny(-e) certyfikat(-y) wydany(-e) przez właściwy organ.
ADR.OR.B.015 Wniosek o wydanie certyfikatu
ADR.OR.B.025 Wykazanie zgodności
ADR.OR.B.030 Warunki certyfikatu i uprawnienia posiadacza certyfikatu
Operator lotniska przestrzega zakresu i uprawnień określonych w warunkach certyfikatu dołączonych do certyfikatu.
ADR.OR.B.035 Ciągła ważność certyfikatu
ADR.OR.B.037 (uchylony)
ADR.OR.B.040 Zmiany
wymaga uprzedniego zatwierdzenia przez właściwy organ.
Zmianę można wprowadzić tylko po otrzymaniu od właściwego organu formalnego zatwierdzenia zgodnie z ADR.AR.C.040.
W trakcie wprowadzania zmian operator lotniska działa na warunkach zatwierdzonych przez właściwy organ.
ADR.OR.B.050 Ciągła zgodność ze specyfikacjami certyfikacyjnymi wydanymi przez Agencję
Po wprowadzeniu zmian do specyfikacji certyfikacyjnych ustanowionych przez Agencję operator lotniska:
ADR.OR.B.060 (uchylony).
ADR.OR.B.065 Zakończenie użytkowania lotniska
Operator zamierzający zakończyć użytkowanie lotniska:
ADR.OR.B.070 Zakończenie zapewniania służby zarządzania płytą postojową
Operator lotniska:
PODCZĘŚĆ C - DODATKOWE OBOWIĄZKI OPERATORA LOTNISKA (ADR.OR.C)
ADR.OR.C.005 Obowiązki operatora lotniska
ADR.ORC.015 Dostęp
W celu ustalenia zgodności z odpowiednimi wymaganiami rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktami delegowanymi i wykonawczymi przyjętymi na jego podstawie operator lotniska udostępnia wszelkim osobom upoważnionym przez właściwy organ:
ADR.ORC.020 Nieprawidłowości i działania naprawcze
Po otrzymaniu powiadomienia o stwierdzonych nieprawidłowościach operator lotniska:
ADR.OR.C.025 Natychmiastowa reakcja na zagrożenie bezpieczeństwa - zgodność z wytycznymi bezpieczeństwa
Operator lotniska wdraża wszelkie środki bezpieczeństwa, w tym wytyczne bezpieczeństwa, wprowadzone przez właściwy organ zgodnie z załącznikiem II pkt ADR.AR.A.030 lit. c) oraz pkt ADR.AR.A.040.
ADR.ORC.030 Zgłaszanie zdarzeń
ADR.OR.C.040 Zapobieganie pożarom
Operator lotniska ustanawia procedury w celu zapobieżenia:
ADR.OR.C.045 Spożywanie alkoholu, stosowanie substancji psychoaktywnych i leków
PODCZĘŚĆ D - ZARZĄDZANIE - OPERATORZY LOTNISK (ADR.OR.D)
ADR.OR.D.005 System zarządzania
ADR.OR.D.007 Zarządzanie danymi lotniczymi i informacjami lotniczymi
ADR.OR.D.010 Zlecone czynności
ADR.OR.D.015 Wymagania dotyczące personelu
Takie osoby działają niezależnie od innych kierowników w organizacji, mają bezpośredni dostęp do kierownika odpowiedzialnego i kadry zarządzającej właściwej w sprawach bezpieczeństwa oraz odpowiadają przed kierownikiem odpowiedzialnym.
ADR.OR.D.017 Programy szkolenia i sprawdziany umiejętności
Szkolenie wstępne obejmuje szkolenie teoretyczne i praktyczne o odpowiedniej długości oraz ocenę kompetencji personelu po zakończeniu szkolenia.
O ile w niniejszej części i w części ADR.OPS nie określono inaczej, operator lotniska zapewnia, by po ukończeniu szkolenia wstępnego osoby, o których mowa w lit. a) i c), w odstępach nieprzekraczających 24 miesięcy przechodziły sprawdziany umiejętności.
ADR.OR.D.020 Wymagania dotyczące zaplecza
ADR.OR.D.025 Koordynacja działań z innymi organizacjami
Operator lotniska:
ADR.OR.D.027 Programy bezpieczeństwa
Operator lotniska:
ADR.OR.D.030 System zgłaszania spraw związanych z bezpieczeństwem
ADR.OR.D.035 Prowadzenie rejestrów
PODCZĘŚĆ E - INSTRUKCJA OPERACYJNA I DOKUMENTACJA LOTNISKA (ADR.OR.E)
ADR.OR.E.005 Instrukcja operacyjna lotniska
ADR.OR.E.010 Wymagania dotyczące dokumentacji
PODCZĘŚĆ F - SŁUŻBA ZARZĄDZANIA PŁYTĄ POSTOJOWĄ (ADR.OR.F)
ADR.OR.F.001 Obowiązki organizacji odpowiedzialnej za zapewnianie AMS
Organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS zapewnia służbę zarządzania płytą postojową zgodnie z:
ADR.OR.F.005 Deklaracja organizacji odpowiedzialnej za zapewnianie AMS
ADR.OR.F.010 Ciągłość ważności deklaracji
Deklaracja złożona przez organizację odpowiedzialną za zapewnianie AMS zgodnie z pkt ADR.OR.F.005 zachowuje ważność pod następującymi warunkami:
ADR.OR.F.015 Rozpoczęcie zapewniania służby zarządzania płytą postojową
Organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS rozpoczyna zapewnianie służby zarządzania płytą postojową na lotnisku, gdy:
ADR.OR.F.020 Zakończenie zapewniania służby zarządzania płytą postojową
Organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS, która zamierza trwale zakończyć zapewnianie służby na lotnisku, musi:
ADR.OR.F.025 Zmiany
ADR.OR.F.030 Dostęp
W celu ustalenia, czy organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS działa zgodnie ze swoją deklaracją, organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS zapewnia każdej osobie, która jest należycie upoważniona przez właściwy organ, w dowolnym momencie:
ADR.OR.F.035 Nieprawidłowości i działania naprawcze
ADR.OR.F.040 Natychmiastowa reakcja na zagrożenie bezpieczeństwa - zgodność z wytycznymi bezpieczeństwa
Organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS musi:
ADR.OR.F.045 System zarządzania
ADR.OR.F.050 Zgłaszanie awarii systemów stosowanych na potrzeby zapewniania służby zarządzania płytą postojową
Nie naruszając przepisów rozporządzenia (UE) nr 376/2014, organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS zgłasza właściwemu organowi państwa, w którym znajduje się lotnisko, operatorowi lotniska i organizacji odpowiedzialnej za projektowanie elementów wyposażenia lotniska wykorzystywanych do zapewniania służby zarządzania płytą postojową wszelkie awarie, usterki techniczne, przekroczenia ograniczeń technicznych, zdarzenia lub inne nietypowe okoliczności, które zagroziły lub mogą zagrażać bezpieczeństwu, choć nie doprowadziły do wypadku lub poważnego incydentu.
ADR.OR.F.055 System zgłaszania spraw związanych z bezpieczeństwem
ADR.OR.F.060 Programy bezpieczeństwa
Organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS uczestniczy w programach bezpieczeństwa ustanowionych przez operatora lotniska.
ADR.OR.F.065 Wymagania dotyczące personelu
ADR.OR.F.075 Spożywanie alkoholu, stosowanie substancji psychoaktywnych i leków
Organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS wdraża procedury ustanowione przez operatora lotniska zgodnie z pkt ADR.OR.C.045 w odniesieniu do spożywania alkoholu oraz stosowania substancji psychoaktywnych i leków przez członków personelu zaangażowanego w zapewnianie służby zarządzania płytą postojową.
ADR.OR.F.080 Prowadzenie rejestrów
ADR.OR.F.085 Formalne porozumienie między organizacją odpowiedzialną za zapewnianie AMS a operatorem lotniska
ADR.OR.F.090 Formalne porozumienie między organizacją odpowiedzialną za zapewnianie AMS a instytucją zapewniającą służby ruchu lotniczego
ADR.OR.F.095 Instrukcja dotycząca systemu zarządzania
ADR.OR.F.100 Wymagania dotyczące dokumentacji
Organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS:
ZAŁĄCZNIK IV 20
Część "Wymagania operacyjne - Lotniska" (Część ADR.OPS)
Część "Wymagania operacyjne - Lotniska" (Część ADR.OPS)
ADR.OPS.A.005 Dane dotyczące lotniska
Operator lotniska musi odpowiednio:
ADR.OPS.A.010 Wymagania dotyczące jakości danych
Operator lotniska wdraża formalne mechanizmy współpracy z organizacjami, z którymi prowadzi wymianę danych lub informacji lotniczych, i dba:
ADR.OPS.A.015 Koordynacja działań między operatorami lotnisk i instytucjami zapewniającymi służby informacji lotniczej
ADR.OPS.A.020 Wspólne układy odniesienia
Do celów żeglugi powietrznej operator lotniska stosuje:
ADR.OPS.A.025 Wykrywanie błędów w danych i uwierzytelnianie danych
Podczas tworzenia, przetwarzania lub transmisji danych do instytucji zapewniającej służby informacji lotniczej (AIS) operator lotniska:
ADR.OPS.A.030 Katalog danych lotniczych
Podczas tworzenia, przetwarzania lub transmisji danych do instytucji zapewniającej AIS operator lotniska zapewnia, aby dane lotnicze, o których mowa w dodatku 1 do załącznika III (część ATM/ANS.OR) do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/373( * ), odpowiadały specyfikacjom w katalogu danych.
ADR.OPS.A.035 Walidacja i weryfikacja danych
Podczas tworzenia, przetwarzania lub transmisji danych do instytucji zapewniającej AIS operator lotniska zapewnia, aby stosowano techniki walidacji i weryfikacji na potrzeby zapewnienia zgodności danych lotniczych z powiązanymi wymaganiami dotyczącymi jakości danych. Ponadto:
ADR.OPS.A.040 Wymagania dotyczące postępowania w przypadku błędów
Operator lotniska dopilnowuje, aby:
ADR.OPS.A.045 Metadane
Operator lotniska dopilnowuje, aby metadane obejmowały co najmniej:
ADR.OPS.A.050 Przesyłanie danych
Operator lotniska dopilnowuje, aby dane lotnicze przesyłano drogą elektroniczną.
ADR.OPS.A.055 Narzędzie i oprogramowanie komputerowe
Operator lotniska zapewnia, aby podczas tworzenia, przetwarzania lub przesyłania danych lotniczych do instytucji zapewniającej AIS narzędzia i oprogramowanie komputerowe wykorzystywane do celów wsparcia lub automatyzacji procesów przetwarzania danych spełniały swoje funkcje, nie wpływając negatywnie na jakość danych lotniczych.
ADR.OPS.A.057 Sporządzanie NOTAM
ADR.OPS.A.070 Informacje na temat systemu oświetlenia lotniska
Operator lotniska przekazuje służbom informacji lotniczej informacje o częściach systemu oświetlenia lotniska, w przypadku których jednostki świetlne są wyposażone w diody elektroluminescencyjne (LED).
ADR.OPS.A.075 Mapy
Operator lotniska zapewnia, bezpośrednio lub w drodze uzgodnień ze stronami trzecimi, publikację w AIP istotnych dla lotniska map przez instytucję zapewniającą służby informacji lotniczej.
ADR.OPS.A.080 Informacje o pomocach radionawigacyjnych i środkach wspomagających lądowanie
ADR.OPS.A.085 Informacje na temat wymaganej widoczności powierzchni segmentu podejścia z widzialnością (VSS)
Operator lotniska zapewnia, bezpośrednio lub w drodze uzgodnień ze stronami trzecimi, przekazywanie służbom informacji lotniczej informacji na temat wymaganej widoczności powierzchni segmentu podejścia z widzialnością, w tym o odnośnych procedurach i minimach.
PODCZĘŚĆ B - SŁUŻBY OPERACYJNE, WYPOSAŻENIE I INSTALACJE LOTNISKA (ADR.OPS.B)
ADR.OPS.B.001 Zapewnienie służb
Służby, o których mowa w podczęści B niniejszego załącznika, są zapewniane na lotnisku pośrednio lub bezpośrednio przez operatora lotniska.
ADR.OPS.B.003 Przekazanie działań - dostarczanie informacji operacyjnych
ADR.OPS.B.005 Plan działania w sytuacji zagrożenia dla lotniska
Operator lotniska posiada i realizuje plan działania w sytuacji zagrożenia dla lotniska, który:
ADR.OPS.B.010 Służby ratowniczo-gaśnicze
ADR.OPS.B.015 Monitoring i inspekcje pola ruchu naziemnego i związanych z nim obiektów
/lit
ADR.OPS.B.016 Program kontroli fragmentów przedmiotów obcych
ADR.OPS.B.020 Zmniejszanie zagrożenia zderzeniem z dzikimi zwierzętami
Operator lotniska:
ADR.OPS.B.024 Upoważnienia dla kierowców pojazdów
ADR.OPS.B.025 (uchylony).
ADR.OPS.B.026 Zezwolenia dla pojazdów
ADR.OPS.B.027 Użytkowanie pojazdów
ADR.OPS.B.028 Holowanie statku powietrznego
Operator lotniska:
ADR.OPS.B.029 Biegłość językowa
ADR.OPS.B.030 System kierowania i kontroli ruchu naziemnego
ADR.OPS.B.031 Łączność
ADR.OPS.B.033 Kontrola pieszych
ADR.OPS.B.035 Operacje w warunkach zimowych
Operator lotniska zapewnia ustanowienie i wdrożenie środków i procedur gwarantujących bezpieczeństwo użytkowania lotniska w warunkach zimowych.
ADR.OPS.B.040 Operacje nocne
Operator lotniska zapewnia ustanowienie i wdrożenie środków i procedur gwarantujących bezpieczeństwo użytkowania lotniska podczas operacji nocnych.
ADR.OPS.B.045 Procedury ograniczonej widzialności
Procedury ograniczonej widzialności wykorzystuje się do koordynacji ruchu statków powietrznych i pojazdów oraz ograniczenia lub zakazania czynności w polu ruchu naziemnego.
ADR.OPS.B.050 Operacje w niekorzystnych warunkach pogodowych
Operator lotniska zapewnia ustanowienie i wdrożenie środków i procedur gwarantujących bezpieczeństwo użytkowania lotniska w niekorzystnych warunkach pogodowych.
ADR.OPS.B.055 Jakość paliwa
Operator lotniska sprawdza, czy organizacje zaangażowane w składowanie paliwa i zaopatrywanie w nie statków powietrznych posiadają procedury zapewniające, aby paliwo dostarczane statkom powietrznym było wolne od zanieczyszczeń i posiadało prawidłowe właściwości.
ADR.OPS.B.065 Pomoce wzrokowe i systemy elektryczne lotniska
Operator lotniska musi posiadać procedury zapewniające, by pomoce wzrokowe i systemy elektryczne lotniska funkcjonowały zgodnie z przeznaczeniem.
ADR.OPS.B.070 Bezpieczeństwo prac prowadzonych na lotnisku
ADR.OPS.B.075 Zabezpieczenie lotniska
ADR.OPS.B.080 Oznakowanie poziome oraz oświetlenie pojazdów i innych obiektów ruchomych
ADR.OPS.B.090 Użytkowanie lotniska przez statki powietrzne o wyższej literze kodu
PODCZĘŚĆ C - OBSŁUGA TECHNICZNA LOTNISKA (ADR.OPS.C)
ADR.OPS.C.005 Obsługa techniczna - przepisy ogólne
ADR.OPS.C.007 Obsługa techniczna pojazdów
ADR.OPS.C.010 Obsługa techniczna nawierzchni sztucznych, pozostałych powierzchni na ziemi oraz systemów odprowadzania wody
norm.
ADR.OPS.C.015 Obsługa techniczna pomocy wzrokowych i systemów elektrycznych
PODCZĘŚĆ D - OPERACJE ZARZĄDZANIA PŁYTĄ POSTOJOWĄ
ADR.OPS.D.001 Działania związane z zarządzaniem bezpieczeństwem płyty postojowej
ADR.OPS.D.005 Granice płyty postojowej
ADR.OPS.D.010 Koordynacja wjazdów statków powietrznych na płytę postojową/zjazdów statków powietrznych z płyty postojowej
ADR.OPS.D.015 Zarządzanie ruchem statków powietrznych na płycie postojowej
Operator lotniska zapewnia, by:
ADR.OPS.D.025 Przydzielanie statkom powietrznym stanowisk postojowych
ADR.OPS.D.030 Koordynacja ruchu naziemnego statków powietrznych
Operator lotniska zapewnia koordynację ruchu naziemnego statków powietrznych przy użyciu sygnałów kierowania ruchem naziemnym zgodnie z dodatkiem 1 do załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 923/2012 21 .
ADR.OPS.D.035 Parkowanie statku powietrznego
Operator lotniska ustanawia i zapewnia wdrożenie procedur służących zapewnieniu, by:
ADR.OPS.D.040 Opuszczanie stanowiska postojowego przez statek powietrzny
Operator lotniska ustanawia i zapewnia wdrożenie procedur służących zagwarantowaniu, aby w trakcie opuszczania stanowiska postojowego przez statek powietrzny:
ADR.OPS.D.045 Przekazywanie informacji organizacjom wykonujących operacje na płycie postojowej
ADR.OPS.D.050 Alarmowanie służb ratowniczych
ADR.OPS.D.055 Środki ochrony przed podmuchami silnika statku powietrznego
ADR.OPS.D.060 Tankowanie statku powietrznego
ADR.OPS.D.065 Badanie silnika
ADR.OPS.D.070 Odzież o dużej widzialności
Operator lotniska zobowiązuje wszystkich pracujących na zewnątrz członków personelu, którzy poruszają się pieszo, w polu ruchu naziemnego, do noszenia odzieży o dużej widzialności.
ADR.OPS.D.075 Zezwolenia na uruchomienie silnika i instrukcje kołowania
ADR.OPS.D.080 Programy szkolenia i kontroli umiejętności dla koordynatorów ruchu naziemnego i kierowców pojazdów "FOLLOW-ME"
ADR.OPS.D.085 Program szkolenia i kontroli umiejętności personelu przekazującego statkom powietrznym instrukcje kołowania za pomocą radiotelefonu
Dodatek 1
FORMULARZ NOTAM"
FORMULARZ NOTAM"
- zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 19 marca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.75.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2018/401 z dnia 14 marca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.72.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2148/2020 z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/697 z dnia 10 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.130.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 maja 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/208 z dnia 14 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.35.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/2074 z dnia 20 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.280.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 listopada 2022 r.
- zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 26 lutego 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.50.37) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2020/1234 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.282.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 2020 r.
- zmieniony przez pkt 4 sprostowania z dnia 26 lutego 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.50.37) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 18 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.410.200) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2148/2020 z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2020/469 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2020/2148 z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2020/1234 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.282.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/208 z dnia 14 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.35.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2022 r.
- zmieniony przez pkt 4 sprostowania z dnia 19 marca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.75.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2148/2020 z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2020/2148 z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2020/2148 z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2020/1234 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.282.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/208 z dnia 14 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.35.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/369 z dnia 29 listopada 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.51.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 marca 2023 r.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.