Rozporządzenie 1321/2014 w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania
Dz.U.UE.L.2014.362.1
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1321/2014
z dnia 26 listopada 2014 r.
w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Przekształcenie) 1
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 2 , w szczególności jego art. 5 ust. 5 i art. 6 ust. 3,
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania 3 zostało kilkakrotnie zmienione w istotnym zakresie 4 . Ze względu na konieczność dokonania dalszych zmian, w celu zachowania przejrzystości, rozporządzenie to należy przekształcić.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 216/2008 ustala wspólne podstawowe wymagania celem zapewnienia jednolitego wysokiego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego i ochrony środowiska; nakłada się w nim na Komisję obowiązek przyjęcia niezbędnych przepisów wykonawczych w celu zagwarantowania ich jednolitego stosowania; powołuje Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), zwaną dalej "Agencją", która wspomoże Komisję w opracowaniu takich przepisów wykonawczych.
(3) Konieczne jest ustanowienie wspólnych wymagań technicznych i procedur administracyjnych w celu zapewnienia ciągłej zdatności do lotu wyrobów lotniczych, części i wyposażenia objętych rozporządzeniem (WE) nr 216/2008.
(4) Organizacje i personel zaangażowane w obsługę techniczną wyrobów, części i wyposażenia powinny spełniać pewne wymagania techniczne, aby zademonstrować swoje możliwości i środki wystarczające do wypełniania obowiązków i wykonywania związanych z nimi zadań; Komisja musi ustanowić środki w celu określenia warunków wydawania, utrzymywania, zmieniania, zawieszania lub cofania certyfikatów potwierdzających spełnienie takich wymagań.
(5) Konieczność zapewnienia jednolitego stosowania wspólnych wymagań technicznych w zakresie zapewniania ciągłej zdatności do lotu części lotniczych i wyposażenia wymaga, aby właściwe organy przestrzegały wspólnych procedur w celu oceny zgodności z tymi wymaganiami; Agencja powinna opracować warunki certyfikowania, aby ułatwić utrzymanie koniecznego stopnia ujednolicenia regulacji.
(6) Konieczne jest zachowanie ważności certyfikatów wydanych przed wejściem w życie rozporządzenia (WE) nr 2042/2003 zgodnie z art. 69 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(7) Zakres art. 5 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, który dotyczy zdatności do lotu, został rozszerzony rozszerzono, aby w celu uwzględnienia w przepisach wykonawczych dotyczących certyfikacji typu uwzględnić elementy oceny zgodności operacyjnej.
(8) Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") uznała, że konieczne jest wprowadzenie zmian w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 748/2012 5 w celu umożliwienia Agencji zatwierdzania danych dotyczących zgodności operacyjnej w ramach procesu certyfikacji typu.
(9) Dane dotyczące zgodności operacyjnej powinny obejmować obowiązkowe elementy szkolenia, które muszą się znaleźć w programie szkolenia kwalifikującego do uzyskania uprawnień personelu poświadczającego obsługę techniczną dotyczących konkretnego typu statku powietrznego. Elementy te powinny stanowić podstawę opracowywania programów szkoleń w zakresie uprawnień na typ.
(10) W wymaganiach dotyczących ustalania programu szkoleń na typ statku powietrznego kwalifikujących do uzyskania uprawnień personelu poświadczającego należy wprowadzić zmiany w celu uwzględnienia odesłań do danych dotyczących zgodności operacyjnej.
(11) Agencja przygotowała projekt przepisów wykonawczych w sprawie pojęcia danych dotyczących zgodności operacyjnej i przedstawiła go Komisji w postaci opinii 6 zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego 7 utworzonego na podstawie art. 65 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Przedmiot i zakres
Niniejsze rozporządzenie ustanawia wspólne wymagania techniczne i procedury administracyjne w celu zapewnienia:
Definicje
W zakresie rozporządzenia (WE) nr 216/2008 stosuje się następujące definicje:
Do celów niniejszego rozporządzenia "ograniczonych operacji" nie uznaje się za operacje CAT lub zarobkowe operacje specjalistyczne;
Wymagania dotyczące ciągłej zdatności do lotu
W przypadku gdy statki powietrzne, o których mowa w akapicie pierwszym lit. a), b) i c), są wymienione w certyfikacie przewoźnika lotniczego posiadanym przez przewoźnika lotniczego koncesjonowanego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1008/2008, zastosowanie mają wymagania załącznika I (część M).
Zatwierdzanie organizacji zaangażowanych w zapewnianie ciągłej zdatności do lotu
Przywileje takiej organizacji wynikające z zatwierdzenia wydanego zgodnie z załącznikiem Vd (część CAO) odpowiadają przywilejom wynikającym z zatwierdzenia wydanego zgodnie z podsekcją F lub podsekcją G załącznika I (część M) lub załącznikiem II (część 145). Jednakże przywileje te nie mogą wykraczać poza przywileje organizacji, o której mowa w sekcji A załącznika Vd (część CAO).
Na zasadzie odstępstwa od pkt CAO.B.060 załącznika Vd (część CAO) do dnia 24 marca 2022 r. organizacja może skorygować wszelkie ustalone niezgodności związane z wymaganiami wprowadzonymi załącznikiem Vd (część CAO), które nie są zawarte w podsekcji F lub podsekcji G załącznika I (część M) lub w załączniku II (część 145).
Jeżeli po dniu 24 marca 2022 r. niezgodności nie będą przez organizację usunięte, certyfikat zatwierdzenia zostaje cofnięty, ograniczony lub zawieszony w całości lub w części.
Na zasadzie odstępstwa od pkt CAMO.B.350 załącznika Vc (część CAMO) do dnia 24 marca 2022 r. organizacja może skorygować wszelkie ustalone niezgodności związane z wymaganiami wprowadzonymi załącznikiem Vc (część CAMO), których nie wymieniono w podsekcji G załącznika I (część M).
Jeżeli po dniu 24 marca 2022 r. niezgodności nie będą przez organizację usunięte, certyfikat zatwierdzenia zostaje cofnięty, ograniczony lub zawieszony w całości lub w części.
Jeżeli po dniu 2 grudnia 2024 r. niezgodności te nie zostaną przez organizację usunięte, certyfikat zatwierdzenia zostaje całkowicie lub częściowo cofnięty, ograniczony lub zawieszony.
Personel poświadczający
Wymagania mające zastosowanie do organizacji szkoleniowych i właściwych organów wydających licencje
Rozporządzenie (WE) nr 2042/2003 traci moc.
Odesłania do uchylonego rozporządzenia należy odczytywać jako odesłania do niniejszego rozporządzenia, zgodnie z tabelą korelacji w załączniku VI.
Właściwe organy
Wejście w życie
do dnia 28 września 2014 r. wymagania, aby personel poświadczający posiadał kwalifikacje zgodne z załącznikiem III (część 66), określone następującymi przepisami:
Do tego czasu:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I 43
(Część M)
(Część M)
M.1
SEKCJA A - WYMAGANIA TECHNICZNE
PODSEKCJA A - PRZEPISY OGÓLNE
M.A.101 Zakres
PODSEKCJA B - ODPOWIEDZIALNOŚĆ
M.A.201 Odpowiedzialność
M.A.202 Zgłaszanie zdarzeń
PODSEKCJA C - CIĄGŁA ZDATNOŚĆ DO LOTU
M.A.301 Zadania zapewniania ciągłej zdatności do lotu
M.A.302 Program obsługi technicznej statku powietrznego
M.A.303 Dyrektywy zdatności
M.A.304 Dane dotyczące modyfikacji i napraw
M.A.305 System dokumentacji ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego
M.A.306 Pokładowy dziennik techniczny
M.A.307 Przekazywanie dokumentacji ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego
PODSEKCJA D - STANDARDY OBSŁUGI TECHNICZNEJ
M.A.401 Dane obsługowe
M.A.402 Wykonywanie obsługi technicznej
M.A.403 Usterki statku powietrznego
PODSEKCJA E - PODZESPOŁY
M.A.501 Klasyfikacja i zabudowa
M.A.502 Obsługa techniczna podzespołów
M.A.503 Części o ograniczonym czasie użytkowania i podzespoły kontrolowane okresowo
M.A.504 Segregacja podzespołów
PODSEKCJA F - ORGANIZACJA OBSŁUGI TECHNICZNEJ
M.A.601 Zakres
M.A.602 Wniosek
M.A.603 Zakres zatwierdzenia
M.A.604 Podręcznik organizacji obsługi technicznej
M.A.605 Zaplecze
M.A.606 Wymagania w stosunku do personelu
M.A.607 Personel poświadczający oraz personel ds. przeglądu zdatności do lotu
M.A.608 Podzespoły, urządzenia i narzędzia
M.A.609 Dane obsługowe
M.A.610 Zlecenia na prace obsługi technicznej
M.A.611 Standardy obsługi technicznej
M.A.612 Poświadczenie obsługi statku powietrznego
M.A.613 Poświadczenie obsługi podzespołu
M.A.614 Dokumentacja obsługi technicznej i przeglądu zdatności do lotu
M.A.615 Przywileje organizacji
M.A.616 Przegląd organizacji
M.A.617 Zmiany w zatwierdzonej organizacji obsługi technicznej
M.A.618 Ciągłość ważności zatwierdzenia
M.A.619 Niezgodności
PODSEKCJA G - ORGANIZACJA ZARZĄDZANIA CIĄGŁĄ ZDATNOŚCIĄ DO LOTU
M.A.701 Zakres
M.A.702 Wniosek
M.A.703 Zakres zatwierdzenia
M.A.704 Charakterystyka zarządzania ciągłą zdatnością do lotu
M.A.705 Zaplecze
M.A.706 Wymagania w stosunku do personelu
M.A.707 Personel przeglądu zdatności do lotu
M.A.708 Zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu
M.A.709 Dokumentacja
M.A.710 Przegląd zdatności do lotu
M.A.711 Przywileje organizacji
M.A.712 System zapewnienia jakości
M.A.713 Zmiany w zatwierdzonej organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu
M.A.714 Prowadzenie dokumentacji
M.A.715 Ciągłość ważności zatwierdzenia
M.A.716 Niezgodności
PODSEKCJA H - POŚWIADCZENIE OBSŁUGI (CRS)
M.A.801 Poświadczenie obsługi statku powietrznego
M.A.802 Poświadczenie obsługi podzespołu
M.A.803 Upoważnienie pilota-właściciela
PODSEKCJA I - POŚWIADCZENIE PRZEGLĄDU ZDATNOŚCI DO LOTU
M.A.901 Przegląd zdatności do lotu statku powietrznego
M.A.902 Ważność poświadczenia przeglądu zdatności do lotu
M.A.903 Przeniesienie rejestracji w granicach terytorium UE
M.A.904 Przegląd zdatności do lotu statku powietrznego importowanego do UE
M.A.905 Niezgodności
SEKCJA B - PROCEDURA STOSOWANA PRZEZ WŁAŚCIWE ORGANY
PODSEKCJA A - PRZEPISY OGÓLNE
M.B.101 Zakres
M.B.102 Właściwy organ
M.B.103 Niezgodności i środki egzekucyjne - osoby
M.B.104 Prowadzenie dokumentacji
M.B.105 Wzajemna wymiana informacji
PODSEKCJA B - ODPOWIEDZIALNOŚĆ
M.B.201 Obowiązki
M.B.202 Informowanie Agencji
PODSEKCJA C - CIĄGŁA ZDATNOŚĆ DO LOTU
M.B.301 Program obsługi technicznej statku powietrznego
M.B.302 Wyłączenia
M.B.303 Monitorowanie ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego
M.B.304 Cofnięcie, zawieszenie i ograniczenie
M.B.305 Pokładowy dziennik techniczny
PODSEKCJA D - STANDARDY OBSŁUGI TECHNICZNEJ
PODSEKCJA E - PODZESPOŁY
PODSEKCJA F - ORGANIZACJA OBSŁUGI TECHNICZNEJ
M.B.601 Wniosek
M.B.602 Zatwierdzenie początkowe
M.B.603 Wydanie zatwierdzenia
M.B.604 Ciągły nadzór
M.B.605 Niezgodności
M.B.606 Zmiany
M.B.607 Cofnięcie, zawieszenie lub ograniczenie zatwierdzenia
PODSEKCJA G - ORGANIZACJA ZARZĄDZANIA CIĄGŁĄ ZDATNOŚCIĄ DO LOTU
M.B.701 Wniosek
M.B.702 Zatwierdzenie początkowe
M.B.703 Wydanie zatwierdzenia
M.B.704 Ciągły nadzór
M.B.705 Niezgodności
M.B.706 Zmiany
M.B.707 Cofnięcie, zawieszenie lub ograniczenie zatwierdzenia
PODSEKCJA H - POŚWIADCZENIE OBSŁUGI (CRS)
PODSEKCJA I - POŚWIADCZENIE PRZEGLĄDU ZDATNOŚCI DO LOTU
M.B.901 Ocena zaleceń
M.B.902 Przegląd zdatności do lotu przez właściwy organ
M.B.903 Niezgodności
M.B.904 Wymiana informacji
Dodatek I - Umowa o zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu
Dodatek II - Autoryzowane poświadczenie obsługi - Formularz 1 EASA
Dodatek III - Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu - Formularz 15 EASA
Dodatek IV - System klas i kategorii dla zakresu zatwierdzania organizacji obsługi technicznej, o których mowa w załączniku I (część M) podsekcja F.
Dodatek V - Zatwierdzanie organizacji obsługi technicznej określonych w załączniku I (część M) podsekcja F
Dodatek VII - Złożone czynności obsługi technicznej
Dodatek VIII - Ograniczona obsługa techniczna przez pilota-właściciela
M.1
Do celów niniejszej części, za właściwy organ uważa się:
SEKCJA A
WYMAGANIA TECHNICZNE
WYMAGANIA TECHNICZNE
PODSEKCJA A
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
Niniejsza sekcja ustanawia środki, jakie należy wprowadzić, aby zagwarantować utrzymanie zdatności do lotu statku powietrznego, łącznie z jego obsługą techniczną. Określono w niej również warunki, jakie muszą spełniać osoby lub organizacje zaangażowane w odnośne działania.
PODSEKCJA B
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
W przypadku odniesienia w niniejszej części do "właściciela", termin ten oznacza w zależności od zastosowania właściciela lub użytkownika.
M.A.202 Zgłaszanie zdarzeń
PODSEKCJA C
CIĄGŁA ZDATNOŚĆ DO LOTU
CIĄGŁA ZDATNOŚĆ DO LOTU
Ciągła zdatność do lotu statku powietrznego oraz sprawność wyposażenia eksploatacyjnego i awaryjnego zapewniania jest poprzez:
M.A.302 Program obsługi technicznej statku powietrznego
W takim przypadku CAMO lub CAO ustanawia procedurę pośredniego zatwierdzenia jako część charakterystyki zarządzania ciągłą zdatnością do lotu (CAME), o której mowa w pkt CAMO.A.300 załącznika Vc bądź w pkt M. A.704 niniejszego załącznika, lub jako część charakterystyki kompleksowej zdatności do lotu (CAE), o której mowa w pkt CAO.A.025 załącznika Vd, a właściwy organ odpowiedzialny za CAMO lub CAO zatwierdza tę procedurę.
Procedura pośredniego zatwierdzenia jest stosowana wyłącznie w przypadku, gdy dana CAMO lub CAO znajduje się pod nadzorem państwa członkowskiego rejestracji statku powietrznego, chyba że została zawarta pisemna umowa zgodnie z pkt M.1 ppkt 3 w sprawie przekazania odpowiedzialności za zatwierdzenie programu obsługi technicznej statku powietrznego właściwemu organowi odpowiedzialnemu za CAMO lub CAO.
M.A.303 Dyrektywy zdatności
O ile Agencja nie ustali inaczej, mająca zastosowanie dyrektywa zdatności musi być wykonana zgodnie z wymaganiami tej dyrektywy.
M.A.304 Dane dotyczące modyfikacji i napraw
Osoba lub organizacja przeprowadzająca naprawę statku powietrznego lub podzespołu dokonuje oceny wszelkich szkód. Modyfikacje i naprawy przeprowadza się, wykorzystując - w zależności od przypadku - następujące dane:
a) zatwierdzone przez Agencję;
b) zatwierdzone przez organizację projektującą spełniającą wymagania załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012;
c) zawarte w wymaganiach, o których mowa w pkt 21.A.90B lub 21.A.431B załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012;
d) zawarte w wymaganiach, o których mowa w pkt 21L.A.62, 21L.A.102, 21L.A.202 lub 21L.A.222 załącznika Ib (część 21 Light) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012;
e) zadeklarowane przez składającego deklarację zgodności projektowej spełniającego wymagania załącznika Ib (część 21 Light) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012.
M.A.305 System dokumentacji ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego
(i) zapis historii eksploatacji każdej części o ograniczonym czasie użytkowania, na podstawie którego ustala się aktualny stan zgodności z ograniczeniami zdatności do lotu;
(ii) CRS i szczegółowa dokumentacja obsługi technicznej dotyczące ostatniego wykonania każdej planowej obsługi technicznej oraz każdej późniejszej nieplanowej obsługi technicznej wszystkich części o ograniczonym czasie użytkowania i podzespołów kontrolowanych okresowo, do momentu zastąpienia informacji o planowej obsłudze technicznej informacjami o innej planowej obsłudze technicznej o równoważnym zakresie i szczegółowości, ale z uwzględnieniem okresu nie krótszego niż 36 miesięcy;
(iii) CRS i deklaracja akceptacji właściciela w odniesieniu do wszelkich podzespołów zainstalowanych w statku powietrznym ELA2 bez formularza 1 EASA zgodnie z pkt 21.A.307 lit. b) ppkt 2 załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, ale z uwzględnieniem okresu nie krótszego niż 36 miesięcy;
(iv) CRS i deklaracja akceptacji właściciela w odniesieniu do wszelkich podzespołów zainstalowanych w statku powietrznym bez formularza 1 EASA zgodnie z pkt 21L.A.193 lit. b) ppkt 2 załącznika Ib (część 21 Light) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, ale z uwzględnieniem okresu nie krótszego niż 36 miesięcy.
M.A.306 Pokładowy dziennik techniczny
M.A.307 Przekazywanie dokumentacji ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego
PODSEKCJA D
STANDARDY OBSŁUGI TECHNICZNEJ
STANDARDY OBSŁUGI TECHNICZNEJ
1) wszelkie stosowne wymagania, procedury, standardy bądź informacje wydane przez właściwy organ lub Agencję;
2) wszelkie stosowne dyrektywy zdatności;
3) stosowne instrukcje zapewnienia ciągłej zdatności do lotu oraz inne instrukcje obsługi technicznej, wydane przez posiadacza certyfikatu typu, posiadacza uzupełniającego certyfikatu typu, składającego deklarację zgodności projektowej oraz wszelkie pozostałe organizacje, które publikują takie dane zgodnie z przepisami załącznika I (część 21) lub, w stosownych przypadkach, załącznika Ib (część 21 Light) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012;
4) w przypadku podzespołów zatwierdzonych do montażu przez posiadacza zatwierdzenia projektu lub składającego deklarację zgodności projektowej - stosowne instrukcje obsługi technicznej opublikowane przez producentów podzespołów i akceptowane przez posiadacza zatwierdzenia projektu lub składającego deklarację o zgodności projektu;
5) wszelkie odpowiednie dane dostarczane zgodnie z pkt 145.A.45 lit. d).
M.A.402 Wykonywanie obsługi technicznej
Z wyjątkiem obsługi technicznej wykonywanej przez organizację obsługi technicznej zatwierdzoną zgodnie z załącznikiem II (część 145), każda osoba lub organizacja wykonująca obsługę techniczną musi:
M.A.403 Usterki statku powietrznego
PODSEKCJA E
PODZESPOŁY
PODZESPOŁY
M.A.502 Obsługa techniczna podzespołów
M.A.503 Części o ograniczonym czasie użytkowania i podzespoły kontrolowane okresowo
M.A.504 Segregacja podzespołów
PODSEKCJA F
ORGANIZACJA OBSŁUGI TECHNICZNEJ
ORGANIZACJA OBSŁUGI TECHNICZNEJ
Niniejsza podsekcja ustanawia wymagania, jakie winna spełnić organizacja w celu zakwalifikowania się do otrzymania bądź utrzymania ciągłości zatwierdzenia obsługi technicznej statków powietrznych innych niż skomplikowane statki powietrzne z napędem silnikowym i podzespołów w nich montowanych, nieużytkowanych przez koncesjonowanych przewoźników lotniczych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1008/2008.
M.A.602 Wniosek
Wniosek o wydanie lub zmianę zatwierdzenia dla organizacji obsługi technicznej składa się na formularzu w sposób ustanowiony przez właściwy organ.
M.A.603 Zakres zatwierdzenia
M.A.604 Podręcznik organizacji obsługi technicznej
M.A.605 Zaplecze
Organizacja zapewnia, że:
M.A.606 Wymagania w stosunku do personelu
M.A.607 Personel poświadczający oraz personel ds. przeglądu zdatności do lotu
Wszystkie takie przypadki muszą zostać zgłoszone właściwemu organowi w ciągu siedmiu dni od daty wystawienia takiego upoważnienia do poświadczania obsługi. Zatwierdzona organizacja obsługi technicznej, wystawiająca jednorazowe upoważnienie do poświadczania obsługi, zapewnia powtórne sprawdzenie tak przeprowadzonej obsługi technicznej, która może mieć wpływ na bezpieczeństwo lotu.
M.A.608 Podzespoły, urządzenia i narzędzia
M.A.609 Dane obsługowe
Zatwierdzona organizacja obsługi technicznej musi posiadać i wykorzystywać stosowne aktualne dane obsługowe określone w pkt M.A.401 niniejszego załącznika lub w pkt ML.A.401 załącznika Vb (część ML), stosownie do przypadku, przy wykonywaniu obsługi technicznej, w tym modyfikacji i napraw. Jednak w przypadku danych obsługowych dostarczanych przez klienta organizacja może posiadać i wykorzystywać takie dane wyłącznie w trakcie prowadzenia prac obsługi technicznej.
M.A.610 Zlecenia na prace związane z obsługą techniczną
Przed rozpoczęciem obsługi technicznej organizacja obsługowa i organizacja zlecająca obsługę techniczną uzgadniają pisemne zlecenie w celu wyraźnego ustalenia zakresu obsługi technicznej, jaka ma być wykonana.
M.A.611 Standardy obsługi technicznej
Całość obsługi technicznej jest wykonywana zgodnie z wymaganiami sekcji A podsekcja D niniejszego załącznika lub wymaganiami sekcja A podsekcja D załącznika Vb (część ML), jak określono w art. 3 ust. 1.
M.A.612 Poświadczenie obsługi statku powietrznego
Po zakończeniu całości wymaganej obsługi technicznej statku powietrznego zgodnie z niniejszą podsekcją wydawane jest poświadczenie obsługi statku powietrznego zgodnie z pkt M.A.801 niniejszego załącznika lub pkt ML.A.801 załącznika Vb (część ML), jak określono w art. 3 ust. 1.
M.A.613 Poświadczenie obsługi podzespołu
M.A.614 Dokumentacja obsługi technicznej i przeglądu zdatności do lotu
M.A.615 Przywileje organizacji
Organizacja obsługi technicznej, zatwierdzona zgodnie z sekcją A podsekcja F niniejszego załącznika, może:
Organizacja wykonuje obsługę techniczną statku powietrznego lub podzespołu, w odniesieniu do których jest zatwierdzona, wyłącznie jeżeli ma personel poświadczający i dostęp do wszystkich niezbędnych pomieszczeń, wyposażenia, narzędzi, materiałów i danych obsługowych.
M.A.616 Przegląd organizacji
Aby zapewnić, że zatwierdzona organizacja obsługi technicznej spełnia przez cały czas wymagania niniejszej podsekcji, systematycznie organizuje ona przegląd organizacji.
M.A.617 Zmiany w zatwierdzonej organizacji obsługi technicznej
W celu umożliwienia właściwemu organowi stwierdzenia zachowania stałej zgodności z przepisami niniejszej części, zatwierdzona organizacja obsługi technicznej powiadamia go o każdej propozycji przeprowadzenia następujących zmian, zanim takie zmiany zostaną wprowadzone w życie:
1. nazwy organizacji;
W przypadku zmian personelu, które nie były wcześniej znane kierownictwu, muszą one być zgłaszane przy najbliższej możliwości.
M.A.618 Ciągłość ważności zatwierdzenia
M.A.619 Niezgodności
PODSEKCJA G
ORGANIZACJA ZARZĄDZANIA CIĄGŁĄ ZDATNOŚCIĄ DO LOTU
ORGANIZACJA ZARZĄDZANIA CIĄGŁĄ ZDATNOŚCIĄ DO LOTU
Przepisy niniejszej podsekcji ustanawiają wymagania, jakie musi spełnić organizacja, aby kwalifikować się do otrzymania zatwierdzenia lub utrzymania ciągłości zatwierdzenia do zarządzania ciągłą zdatnością do lotu statku powietrznego.
M.A.702 Wniosek
Wniosek o wydanie lub zmianę zatwierdzenia dla organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu składa się na formularzu w sposób ustalony przez właściwy organ.
M.A.703 Zakres zatwierdzenia
M.A.704 Charakterystyka zarządzania ciągłą zdatnością do lotu
M.A.705 Zaplecze
Organizacja zarządzania ciągłą zdatnością do lotu zapewnia personelowi określonemu w pkt M.A.706 stosowne pomieszczenia biurowe w odpowiedniej lokalizacji.
M.A.706 Wymagania w stosunku do personelu
M.A.707 Personel przeglądu zdatności do lotu
M.A.708 Zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu
M.A.709 Dokumentacja
M.A.710 Przegląd zdatności do lotu
W przypadku gdy organizacja zatwierdzona zgodnie z pkt M.A.711 lit. b) niniejszego załącznika (część M) przeprowadza przeglądy zdatności do lotu, musi je przeprowadzać odpowiednio zgodnie z pkt M. A.901 niniejszego załącznika (część M) lub pkt ML.A.903 załącznika Vb (część ML)
M.A.711 Uprawnienia organizacji
M.A.712 System zapewnienia jakości
M.A.713 Zmiany w organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu
W celu zagwarantowania właściwemu organowi możliwości stwierdzenia, czy zachowana jest w sposób ciągły zgodność z przepisami niniejszej części, zatwierdzona organizacja zarządzania ciągłą zdatnością do lotu powiadamia ten organ o propozycjach następujących zmian przed ich przeprowadzeniem:
W przypadku proponowanych zmian personelu, które nie był wcześniej znane kierownictwu, zmiany te są zgłaszane przy najbliższej możliwości.
M.A.714 Prowadzenie dokumentacji
M.A.715 Ciągłość ważności zatwierdzenia
M.A.716 Niezgodności
PODSEKCJA H
POŚWIADCZENIE OBSŁUGI - CRS
POŚWIADCZENIE OBSŁUGI - CRS
M.A.802 Poświadczenie obsługi podzespołu
M.A.803 Upoważnienie pilota-właściciela
PODSEKCJA I
POŚWIADCZENIE PRZEGLĄDU ZDATNOŚCI DO LOTU
POŚWIADCZENIE PRZEGLĄDU ZDATNOŚCI DO LOTU
W celu zagwarantowania ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego przeprowadza się okresowy przegląd zdatności do lotu statku powietrznego i dokumentacji ciągłej zdat- ności do lotu.
Zalecenie, o którym mowa w akapicie pierwszym, opiera się na przeglądzie zdatności do lotu przeprowadzonym zgodnie z pkt M.A.901.
M.A.902 Ważność poświadczenia przeglądu zdatności do lotu
M.A.903 Przeniesienie rejestracji statku powietrznego w granicach terytorium Unii
M.A.904 Przegląd zdatności do lotu statku powietrznego importowanego do Unii
M.A.905 Niezgodności
SEKCJA B
PROCEDURA STOSOWANA PRZEZ WŁAŚCIWY ORGAN
PROCEDURA STOSOWANA PRZEZ WŁAŚCIWY ORGAN
PODSEKCJA A
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
Niniejsza sekcja ustanawia wymagania administracyjne jakich muszą przestrzegać właściwe organy odpowiedzialne za stosowanie i wykonanie przepisów sekcji A niniejszej części.
M.B.102 Właściwy organ
Państwo c członkowskie wyznacza właściwy organ, przydzielając mu obowiązki wydawania, przedłużania, zmieniania, zawieszania i cofania certyfikatów oraz nadzoru nad ciągłą zdatnością do lotu. Właściwy organ ustanawia udokumentowane procedury i strukturę organizacyjną.
Liczebność personelu jest odpowiednia do realizacji wymagań określonych w niniejszej sekcji.
Cały personel zaangażowany w działania, o których mowa w niniejszym załączniku, posiada odpowiednie kwalifikacje, wiedzę i doświadczenie oraz odbył wstępne przeszkolenie i uczestniczy w stałych szkoleniach, aby móc wykonać przydzielone zadania.
Właściwy organ ustanawia procedury szczegółowo określające sposób osiągnięcia zgodności z przepisami niniejszego załącznika (część M).
Procedury są przeglądane i zmieniane w celu zapewnienia ciągłej zgodności.
M.B.103 Niezgodności i środki egzekucyjne - osoby
Jeżeli w trakcie nadzoru lub w jakikolwiek inny sposób właściwy organ odpowiedzialny za nadzór zgodnie z niniejszym załącznikiem znajdzie dowody wskazujące na niezgodność z mającymi zastosowanie wymaganiami rozporządzenia (UE) 2018/1139 dotyczącą osoby posiadającej licencję, certyfikat, uprawnienie lub zaświadczenie wydane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1139, właściwy organ, który stwierdził niezgodność, stosuje wszelkie środki egzekucyjne niezbędne do zapobieżenia dalszemu jej trwaniu.
M.B.104 Prowadzenie dokumentacji
M.B.105 Wzajemna wymiana informacji
PODSEKCJA B
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Właściwe organy określone w pkt M.1 odpowiadają za przeprowadzanie audytów, inspekcji i badań w celu sprawdzenia, czy przestrzegane są wymagania niniejszego załącznika.
M.B.202 Informowanie Agencji
PODSEKCJA C
CIĄGŁA ZDATNOŚĆ DO LOTU
CIĄGŁA ZDATNOŚĆ DO LOTU
M.B.302 Wyłączenia
Wszystkie zwolnienia przyznane zgodnie z art. 71 rozporządzenia (UE) 2018/1139 są zapisywane i przechowywane przez właściwy organ.
M.B.303 Monitorowanie ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego
M.B.304 Cofnięcie i zawieszenie
Właściwy organ:
M.B.305 Pokładowy dziennik techniczny
PODSEKCJA D
STANDARDY OBSŁUGI TECHNICZNEJ
STANDARDY OBSŁUGI TECHNICZNEJ
PODSEKCJA E
PODZESPOŁY
PODZESPOŁY
PODSEKCJA F
ORGANIZACJA OBSŁUGI TECHNICZNEJ
ORGANIZACJA OBSŁUGI TECHNICZNEJ
W przypadku gdy zaplecze techniczne jest umiejscowione w więcej niż jednym państwie członkowskim, badanie i ciągły nadzór nad zatwierdzeniem prowadzony jest w uzgodnieniu z właściwymi organami wyznaczonymi przez państwa członkowskie, na których terytorium znajduje się pozostałe zaplecze techniczne.
M.B.602 Zatwierdzenie początkowe
M.B.603 Wydanie zatwierdzenia
M.B.604 Ciągły nadzór
M.B.605 Niezgodności
M.B.606 Zmiany
M.B.607 Cofnięcie, zawieszenie lub ograniczenie zatwierdzenia
Właściwy organ:
PODSEKCJA G
ORGANIZACJA ZARZĄDZANIA CIĄGŁĄ ZDATNOŚCIĄ DO LOTU
ORGANIZACJA ZARZĄDZANIA CIĄGŁĄ ZDATNOŚCIĄ DO LOTU
M.B.702 Zatwierdzenie początkowe
M.B.703 Wydanie zatwierdzenia
M.B.704 Ciągły nadzór
M.B.705 Niezgodności
M.B.706 Zmiany
M.B.707 Cofnięcie, zawieszenie lub ograniczenie zatwierdzenia
Właściwy organ:
PODSEKCJA H
POŚWIADCZENIE OBSŁUGI - CRS
POŚWIADCZENIE OBSŁUGI - CRS
PODSEKCJA I
POŚWIADCZENIE PRZEGLĄDU ZDATNOŚCI DO LOTU
POŚWIADCZENIE PRZEGLĄDU ZDATNOŚCI DO LOTU
Po otrzymaniu wniosku i towarzyszącego zalecenia związanego z poświadczeniem przeglądu zdatności do lotu zgodnie z pkt M.A.901:
M.B.902 Przegląd zdatności do lotu przez właściwy organ
Niezależnie od przepisów lit. a)-d) wymaganie określone w pkt M.B.902 lit. b) ppkt 1 lit. b) można zastąpić uzyskaniem 5 lat doświadczenia w zakresie zapewniania ciągłej zdatności do lotu poza doświadczeniem już wymaganym zgodnie z pkt M.B.902 lit. b) ppkt 1 lit. a).
Niezależnie od przepisów lit. a)-d) wymaganie określone w pkt M.B.902 lit. b) ppkt 2 lit. b) można zastąpić uzyskaniem 4 lat doświadczenia w zakresie zapewniania ciągłej zdatności do lotu poza doświadczeniem już wymaganym zgodnie z pkt M.B.902 lit. b) ppkt 2 lit. a).
Niezależnie od przepisów lit. a)-d) wymaganie określone w pkt M.B.902 lit. b) ppkt 2 lit. b) można zastąpić wymaganiem posiadania czterech lat doświadczenia w zapewnianiu ciągłej zdatności do lotu poza doświadczeniem już wymaganym zgodnie z pkt M.B.902 lit. b) ppkt 2 lit. a).
M.B.903 Niezgodności
Jeśli podczas kontroli lub w inny sposób zostanie wykazana niezgodność z wymaganiem części M, właściwy organ podejmuje następujące działania:
M.B.904 Wymiana informacji
Po otrzymaniu powiadomienia o przeniesieniu statku powietrznego między państwami członkowskimi zgodnie z pkt M.A.903, właściwy organ państwa członkowskiego, w którym statek powietrzny jest obecnie zarejestrowany, informuje właściwy organ państwa członkowskiego, w którym statek powietrzny zostanie zarejestrowany, o wszelkich znanych problemach związanych z przeniesieniem statku powietrznego. Właściwy organ państwa członkowskiego, w którym statek powietrzny zostanie zarejestrowany, dopilnowuje, aby właściwy organ państwa członkowskiego, w którym statek powietrzny jest obecnie zarejestrowany, został odpowiednio powiadomiony o przeniesieniu.
Dodatek I 44
Umowa o zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu
Umowa o zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu
"Właściciel lub operator powierza CAMO lub CAO zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu statku powietrznego, w tym m.in. opracowanie AMP, który ma być zatwierdzony przez właściwy organ określony w pkt M.1, oraz zorganizowanie obsługi technicznej statku powietrznego zgodnie ze wspomnianym AMP.
Zgodnie z niniejszą umową obydwaj sygnatariusze zobowiązują się do wypełniania wynikających z niej obowiązków.
Właściciel lub operator oświadcza, że zgodnie z jego wiedzą wszelkie informacje udzielane CAMO lub CAO dotyczące ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego są i pozostaną dokładne oraz że bez uprzedniej zgody CAMO lub CAO statek powietrzny nie będzie poddawany naprawom lub przeróbkom.
W przypadku nieprzestrzegania postanowień niniejszej umowy przez którąkolwiek ze stron CAMO lub CAO oraz właściciel lub operator oceniają, czy ma to wpływ na kontynuację umowy, i informują właściwy organ lub właściwe organy takich organizacji. W ocenie przeprowadzonej przez organizacje uwzględnia się wpływ tego przypadku nieprzestrzegania umowy na bezpieczeństwo oraz to, czy naruszenie to się powtarza. Jeżeli po dokonaniu tej oceny którakolwiek ze stron stwierdzi, że nie może wypełniać swoich obowiązków z powodu własnych ograniczeń lub z powodu uchybień innej strony, umowę się rozwiązuje i niezwłocznie informuje się właściwy organ lub właściwe organy organizacji. W takim przypadku właściciel lub operator zachowuje pełną odpowiedzialność za wszystkie zadania związane z ciągłą zdatnością do lotu statku powietrznego i w terminie 2 tygodni poinformuje właściwe organy państwa członkowskiego rejestracji o takim przypadku nieprzestrzegania umowy. W przypadku umowy zawartej zgodnie z pkt M.A.201 lit. ea) niezwłocznie informuje się właściwy organ państwa członkowskiego rejestracji."
W przypadku statku powietrznego będącego przedmiotem deklaracji zgodności projektowej - zorganizowanie deklaracji zgodności w odniesieniu do wszelkich modyfikacji zgodnie z sekcją A podczęść F załącznika Ib (część 21 Light) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, przed ich wprowadzeniem;
W przypadku statku powietrznego będącego przedmiotem deklaracji zgodności projektowej - zorganizowanie deklaracji zgodności w odniesieniu do wszelkich napraw zgodnie z sekcją A podczęść N załącznika Ib (część 21 Light) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, przed ich wykonaniem;
Oprócz wyżej wymienionych wymagań i obowiązków w pkt 5.1 i 5.2, w przypadku gdy umowa między CAMO a operatorem zostaje zawarta zgodnie z pkt M.A.201 lit. ea), ta umowa o zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu musi również spełniać wymagania określone w pkt 7.1-7.3.
Przed podpisaniem umowy operator przeprowadza ocenę CAMO, aby upewnić się, że CAMO ta jest w stanie wywiązać się z tej umowy.
Umowę o zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu zgodną z pkt M.A.201 lit. ea) zawiera się wyłącznie w przypadku, gdy danemu przewoźnikowi lotniczemu wydano koncesję zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1008/2008, a CAMO stanowi część tej samej grupy biznesowej przewoźników lotniczych. Umowa o zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu zawiera jasny opis sposobu spełnienia warunków opisanych w pkt M.A.201 lit. ea). W szczególności opisuje ona, w jaki sposób indywidualne systemy zarządzania organizacji są ze sobą zharmonizowane.
Dodatek II 46
Autoryzowane poświadczenie produkcji/obsługi - formularz 1 EASA
Autoryzowane poświadczenie produkcji/obsługi - formularz 1 EASA
Pole 1. Właściwy organ zatwierdzający/Państwo
Podać nazwę i państwo właściwego organu zatwierdzającego, pod nadzorem którego poświadczenie jest wydawane. Jeżeli właściwym organem jest Agencja, wystarczy podać "EASA".
Pole 2. Nagłówek formularza 1 EASA
"AUTORYZOWANE POŚWIADCZENIE PRODUKCJI/OBSŁUGI FORMULARZ 1 EASA"
Pole 3. Numer kontrolny formularza
Wprowadzić niepowtarzalny numer ustalony zgodnie z systemem/procedurą numeracji organizacji wskazanej w polu 4; może on zawierać znaki alfanumeryczne.
Pole 4. Nazwa i adres organizacji
Wprowadzić pełną nazwę i adres zatwierdzonej organizacji (patrz formularz 3 EASA) dopuszczającej do eksploatacji elementy objęte niniejszym poświadczeniem. Dozwolone są logo itd., jeżeli mieszczą się one w danym polu.
Pole 5. Zlecenie/Umowa/Faktura
Wpisać numer zlecenia, umowy, faktury lub podobny numer referencyjny, aby ułatwić klientowi odszukanie elementu (-ów).
Pole 6. Pozycja
Wpisać numery wierszy, jeśli występuje więcej niż jeden wiersz. Pole to pozwala na łatwe powiązanie danych z uwagami wpisanymi w polu 12.
Pole 7. Opis
Wpisać nazwę i/lub opis elementu. W pierwszej kolejności należy posługiwać się terminami stosowanymi w instrukcjach zapewnienia ciągłej zdatności do lotu lub danych obsługi technicznej (np. w ilustrowanym katalogu części, podręczniku obsługi technicznej statku powietrznego, biuletynie serwisowym, podręczniku obsługi technicznej podzespołu).
Pole 8. Numer katalogowy części
Wpisać numer katalogowy części widniejący na danym elemencie lub jego tabliczce/opakowaniu. W przypadku silnika lub śmigła można zastosować oznaczenie typu.
Pole 9. Liczba Podać liczbę elementów.
Pole 10. Numer seryjny
Jeśli przepisy prawa wymagają oznaczenia elementu numerem seryjny, należy wpisać go w tym polu. Ponadto można tu wpisać wszelkie pozostałe numery seryjne niewymagane przepisami prawa. Jeśli na elemencie brak jest numeru seryjnego, wpisać "nie dotyczy".
Pole 11. Stan/Czynności
Poniżej opisane są dopuszczalne zapisy w polu 11. Należy wprowadzić tylko jeden z tych terminów - jeżeli właściwych terminów jest więcej, należy wprowadzić ten, który najdokładniej opisuje większość przeprowadzonych prac i/lub stan danego artykułu.
(i) | Po naprawie głównej | . | Oznacza proces zapewniający pełną zgodność danego elementu z wszelkimi odpowiednimi zakresami tolerancji eksploatacyjnej określonymi w instrukcjach posiadacza certyfikatu typu lub w instrukcjach producenta urządzenia dotyczących zapewnienia ciągłej zdatności do lotu, bądź w danych zatwierdzonych czy zaakceptowanych przez organ. Dany element powinien przynajmniej zostać zdemontowany, oczyszczony, sprawdzony, w razie konieczności naprawiony, ponownie zamontowany oraz przetestowany zgodnie z danymi określonymi powyżej. |
(ii) | Naprawiono | . | Naprawa usterki (usterek) z zastosowaniem obowiązującej normy (1). |
(iii) | Skontrolowano/Sprawdzono | . | Badania, pomiary itd. zgodnie z obowiązującą normą (1) (np. oględziny, próby funkcjonalne, próby na stoisku.). |
(iv) | Zmodyfikowano | . | Przeróbka danego elementu w celu dostosowania go do obowiązującej normy (1). |
(1) Obowiązująca norma oznacza normę, metodę, technikę lub praktykę produkcyjną/projektową/obsługi technicznej/jakości zatwierdzoną przez właściwy organ lub przezeń zaakceptowaną. Obowiązującą normę należy opisać w polu 12. |
Pole 12. Uwagi
Opisać prace wskazane w polu 11 bezpośrednio lub poprzez nawiązanie do dokumentów uzupełniających niezbędnych użytkownikowi lub instalatorowi w celu ustalenia, czy dany element (elementy) jest zdatny do lotu w związku z czynnościami podlegającymi poświadczeniu. W razie konieczności można wykorzystać oddzielny arkusz i umieścić odniesienie do niego w głównym formularzu 1 EASA. Należy wyraźnie wskazać, do którego z elementów z pola 6 odnoszą się poszczególne stwierdzenia.
Przykładowe informacje, które można umieścić w polu 12:
"O ile w tym polu nie wskazano inaczej, poświadcza się, że prace wskazane w polu 11 i opisane w tym polu zostały przeprowadzone zgodnie z wymaganiami określonymi w sekcji A podsekcja F załącznika I (część M) lub w załączniku Vd (część CAO) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 oraz że w odniesieniu do tych prac element został uznany za gotowy do dopuszczenia do eksploatacji. POWYŻSZE STWIERDZENIE NIE STANOWI POŚWIADCZENIA OBSŁUGI NA MOCY PRZEPISÓW ZAŁĄCZNIKA II (CZĘŚĆ 145) DO ROZPORZĄDZENIA (UE) nr 1321/2014."
Drukując dane z elektronicznego formularza 1 EASA, wszelkie dane nieodnoszące się do pozostałych pól powinny być wpisane w tym polu.
Pola 13a-13e
Wymagania ogólne dla pól 13a-13e: Pola te nie są wykorzystywane w celu wydania poświadczenia obsługi po zakończeniu obsługi technicznej. Należy je zacieniować, zaciemnić lub oznaczyć w inny sposób, aby uniemożliwić ich niezamierzone lub nieuprawnione wykorzystanie.
Pole 14a
Należy zaznaczyć odpowiednie pole (pola), wskazując, które przepisy odnoszą się do ukończonych prac. Jeżeli zaznaczone zostanie pole "inne przepisy wskazane w polu 12", wówczas w polu 12 należy określić przepisy innego(-ych) organu(-ów) ds. zdatności do lotu. Należy zaznaczyć co najmniej jedno pole, a w razie potrzeby można zaznaczyć oba pola.
W przypadku wszystkich czynności obsługi technicznej realizowanych przez organizacje obsługi technicznej zatwierdzone zgodnie z sekcją A podsekcja F załącznika I (część M) lub z załącznikiem Vd (część CAO) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 należy zaznaczyć pole "inne przepisy wskazane w polu 12", a w polu 12 wpisać deklarację CRS. W tym przypadku stwierdzenie zawarte w deklaracji "O ile w tym polu nie wskazano inaczej" dotyczy następujących przypadków:
W przypadku wszystkich czynności obsługi technicznej wykonywanych przez organizacje obsługi technicznej zatwierdzone zgodnie z sekcją A załącznika II (część 145) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 stwierdzenie zawarte w deklaracji "O ile w polu 12 nie wskazano inaczej" dotyczy następujących przypadków:
Pole 14b. Podpis osoby upoważnionej
W tym miejscu składa podpis osoba upoważniona. Do złożenia podpisu w tym polu uprawnione są wyłącznie osoby posiadające stosowne upoważnienie zgodnie z zasadami i procedurami właściwego organu. Dla ułatwienia identyfikacji można dodać niepowtarzalny numer identyfikacyjny osoby upoważnionej.
Pole 14c. Numer certyfikatu/ zatwierdzenia
Wpisać numer/numer referencyjny certyfikatu/ zatwierdzenia. Numer ten lub numer referencyjny nadawane są przez właściwy organ.
Pole 14d. Imię i nazwisko
Wpisać czytelnie imię i nazwisko osoby, której podpis widnieje w polu 14b.
Pole 14e. Data
Wprowadzić datę złożenia podpisu w polu 14b, data musi mieć format dd = 2 cyfry oznaczające dzień, mmm = trzy pierwsze litery nazwy miesiąca, rrrr = 4 cyfry oznaczające rok.
Obowiązki użytkownika/instalatora
Na poświadczeniu należy umieścić następującą informację, powiadamiającą użytkowników końcowych, że nie zostali zwolnieni z obowiązków dotyczących instalacji i użytkowania żadnego z elementów, którym towarzyszy formularz:
"NINIEJSZE POŚWIADCZENIE NIE STANOWI AUTOMATYCZNEGO ZEZWOLENIA NA INSTALACJĘ.
JEŻELI UŻYTKOWNIK/INSTALATOR WYKONUJE PRACE ZGODNIE Z PRZEPISAMI ORGANU DS. ZDATNOŚCI DO LOTU INNEGO NIŻ ORGAN DS. ZDATNOŚCI DO LOTU OKREŚLONY W POLU 1, WÓWCZAS MA OBOWIĄZEK DOPILNOWAĆ, BY JEGO/JEJ ORGAN DS. ZDATNOŚCI DO LOTU ZAAKCEPTOWAŁ POZYCJE UZNANE PRZEZ ORGAN WSKAZANY W POLU 1.
OŚWIADCZENIA Z PÓL 13A I 14A NIE STANOWIĄ POŚWIADCZENIA ZABUDOWY. W KAŻDYM PRZYPADKU DOKUMENTACJA OBSŁUGI TECHNICZNEJ STATKU POWIETRZNEGO MUSI ZAWIERAĆ POŚWIADCZENIE ZABUDOWY WYDANE ZGODNIE Z PRZEPISAMI KRAJOWYMI PRZEZ UŻYTKOWNIKA/INSTALATORA, ZANIM STATEK POWIETRZNY ZOSTANIE DOPUSZCZONY DO LOTU."
Dodatek III 47
Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu - Formularz 15 EASA
Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu - Formularz 15 EASA
[PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE] |
Państwo członkowskie Unii Europejskiej (*) |
POŚWIADCZENIE PRZEGLĄDU ZDATNOŚCI DO LOTU (AIRWORTHINESS REVIEW CERTIFICATE - ARC) |
Numer ARC: ................................ |
Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 poniższa organizacja, zatwierdzona zgodnie z sekcją A załącznika Vc (część САМО) lub sekcją A załącznika Vb (część CAO) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014, |
[NAZWA I ADRES ZATWIERDZONEJ ORGANIZACJI] |
Numer zatwierdzenia: [KOD PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO].MG.[NNNN]. |
niniejszym poświadcza, że przeprowadziła przegląd zdatności do lotu zgodnie z pkt M.A.901 załącznika I (część M) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 następującego statku powietrznego: |
Producent statku powietrzneqo:.......................................................................................................................................... |
Oznaczenie producenta:....................................................................................................................................................... |
Znaki rejestracyjne statku powietrzneqo:......................................................................................................................... |
Numer seryjny statku powietrzneqo:................................................................................................................................. |
w dniu dokonania przeglądu uznany jest za zdatny do lotu |
Data wydania:................................................................... Data ważności: ...................................................................... |
Liczba qodzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (**):.............................................................................................. |
Podpisano: ....................................................................... Numer upoważnienia: ............................................................ |
Pierwsze przedłużenie ważności: Statek powietrzny pozostawał przez ostatni rok w kontrolowanym środowisku zgodnie z pkt M.A.901 załącznika I (część M) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014. W dniu wydania poświadczenia statek powietrzny uznany jest za zdatny do lotu. |
Data wydania:................................................................... Data ważności: ........................................................................ |
Liczba qodzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (**):................................................................................................ |
Podpisano: ....................................................................... Numer upoważnienia: .............................................................. |
Nazwa przedsiębiorstwa: ................................................. Numer zatwierdzenia: ........................................................... |
Drugie przedłużenie ważności: Statek powietrzny pozostawał przez ostatni rok w kontrolowanym środowisku zgodnie z pkt M.A.901 załącznika I (część M) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014. W dniu wydania poświadczenia statek powietrzny uznany jest za zdatny do lotu. |
Data wydania:................................................................... Data ważności: ........................................................................ |
Liczba qodzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (**):................................................................................................... |
Podpisano: ....................................................................... Numer upoważnienia: ............................................................. |
Nazwa przedsiębiorstwa: ................................................. Numer zatwierdzenia: .......................................................... |
(*) Skreślić, jeżeli państwo nie jest państwem członkowskim UE. |
(*) Skreślić, jeżeli państwo nie jest państwem członkowskim UE.
(**) Z wyjątkiem sterowców.
[PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE] | ||
Członek Unii Europejskiej (*) | ||
POŚWIADCZENIE PRZEGLĄDU ZDATNOŚCI DO LOTU (AIRWORTHINESS REVIEW CERTIFICATE - ARC) | ||
Numer ARC: ................................ | ||
Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 poniższa organizacja, zatwierdzona zgodnie z sekcją A załącznika Vc (część CAMO) lub sekcją A podsekcji G załącznika I (część M) lub sekcją A załącznika Vb (część CAO) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014, [NAZWA I ADRES ZATWIERDZONEJ ORGANIZACJI] [NUMER ZATWIERDZENIA] niniejszym poświadcza, że wykonała przegląd zdatności do lotu zgodnie z pkt M.A.901 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 następującego statku powietrznego: | ||
Producent statku powietrzneqo:.............................................................................................................................................. | ||
Oznaczenie producenta:......................................................................................................................................................... | ||
Znaki rejestracyjne statku powietrzneqo:............................................................................................................................. | ||
Numer seryjny statku powietrznego: | ||
w dniu dokonania przeglądu ten statek powietrzny uznany jest za zdatny do lotu | ||
Data wydania:.................................................................... | Data ważności:...................................................................... | |
Liczba qodzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (**):.................................................................................................. | ||
Podpisano: ....................................................................... | Numer upoważnienia: ....................................................... | |
Pierwsze przedłużenie ważności: Statek powietrzny pozostawał przez ostatni rok w kontrolowanym środowisku zgodnie z pkt M.A.901 załącznika I (część M) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014. W dniu wydania poświadczenia statek powietrzny uznany jest za zdatny do lotu. | ||
Data wydania:.................................................................... | Data ważności:...................................................................... | |
Liczba qodzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (**):.................................................................................................. | ||
Podpisano:........................................................................ | Numer upoważnienia:........................................................... | |
Nazwa przedsiębiorstwa:.................................................. | Numer zatwierdzenia:.......................................................... | |
Drugie przedłużenie ważności: Statek powietrzny pozostawał przez ostatni rok w kontrolowanym środowisku zgodnie z pkt M.A.901 załącznika I (część M) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014. W dniu wydania poświadczenia statek powietrzny uznany jest za zdatny do lotu. | ||
Data wydania:.................................................................... | Data ważności:..................................................................... | |
Liczba qodzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (**):.................................................................................................... | ||
Podpisano:........................................................................ | Numer uDoważnienia:........................................................ | |
Nazwa przedsiębiorstwa:................................................. | Numer zatwierdzenia:........................................................ | |
Formularz 15a EASA, wydanie 5
(*) Skreślić, jeżeli państwo nie jest państwem członkowskim UE.
(**) z wyjątkiem sterowców.
Dodatek IV 48
System klas i kategorii dla zakresu zatwierdzania organizacji obsługi technicznej, o których mowa w załączniku I (część M) podsekcja F
System klas i kategorii dla zakresu zatwierdzania organizacji obsługi technicznej, o których mowa w załączniku I (część M) podsekcja F
KLASA | KATEGORIA | OGRANICZENIA |
KLASA STATKI POWIETRZNE | KATEGORIA A2 SAMOLOTY DO 5 700 KG | Z SILNIKIEM TŁOKOWYM DO 5 700 KG |
KLASA STATKI POWIETRZNE | KATEGORIA A3 ŚMIGŁOWCE | Z JEDNYM SILNIKIEM TŁOKOWYM DO 3 175 KG |
KLASA STATKI POWIETRZNE | KATEGORIA A4 STATKI POWIETRZNE INNE NIŻ A1, A2 I A3 | BEZ OGRANICZEŃ |
KLASA SILNIKI | KATEGORIA B2 TŁOKOWE | PONIŻEJ 450 KM |
PODZESPOŁY DANEJ KLASY INNE NIŻ KOMPLETNE SILNIKI LUB POMOCNICZE ŹRÓDŁA ZASILANIA. | OD C1 DO C22 | ZGODNIE Z WYKAZEM UPRAWNIEŃ |
KLASA SPECJALISTYCZNA | D1 BADANIA NIENISZCZĄCE | NALEŻY OKREŚLIĆ METODY BADAŃ NIENISZCZĄCYCH. |
Należy zauważyć, że właściwe organy mogą nałożyć na taką organizację dalsze ograniczenia, uzależniając wydanie zatwierdzenia od możliwości danej organizacji.
KLASA | KATEGORIA | OGRANICZENIA | HANGAROWA | LINIOWA |
STATKI POWIETRZNE | A2 Samoloty do 5 700 kg | [Należy określić producenta samolotu lub jego grupę lub serię lub typ lub zadania obsługi technicznej] Przykład: DHC-6 serii Twin Otter Określić, czy uprawnia się do wydawania poświadczeń przeglądu zdatności do lotu. | [TAK/NIE] (*) | [TAK/NIE] (*) |
A3 Śmigłowce | [Należy określić producenta śmigłowca lub jego grupę lub serię lub typ, lub zadania obsługi technicznej] Przykład: Robinson R44 | [TAK/NIE] (*) | [TAK/NIE] (*) | |
A4 Statki powietrzne inne niż A1, A2 i A3 | [Należy określić kategorię statku powietrznego (szybowiec, balon, sterowiec itp.), producenta lub grupę lub serię lub typ lub zadania obsługi technicznej] Określić, czy uprawnia się do wydawania poświadczeń przeglądu zdatności do lotu | [TAK/NIE] (*) | [TAK/NIE] (*) | |
SILNIKI | B1 turbinowe | [Należy określić serię lub typ silnika lub zadania obsługi technicznej] Przykład: Seria PT6A | ||
B2 tłokowe | [Należy określić producenta silnika lub jego grupę lub serię lub typ lub zadania obsługi technicznej] | |||
B3 Pomocnicze źródła zasilania | [Należy określić producenta silnika lub serię lub typ silnika lub zadania obsługi technicznej] | |||
PODZESPOŁY INNE NIŻ KOMPLETNE SILNIKI LUB POMOCNICZE ŹRÓDŁA ZASILANIA | C1 Układy klimatyzacji i ciśnieniowe | [Należy określić typ statku powietrznego lub jego producenta, względnie producenta podzespołów lub konkretny podzespół lub odniesienie do wykazu uprawnień zawartego w opisie lub zadania obsługi technicznej.] Przykład: Układ sterowania paliwem PT6A | ||
C2 Układy autopilota | ||||
C3 Układ łączności i nawigacji | ||||
C4 Drzwi - Luki | ||||
C5 Układy elektryczne i oświetleniowe | ||||
C6 Wyposażenie | ||||
C7 Silnik - Pomocnicze źródło zasilania | ||||
C8 Układ sterowania lotem | ||||
C9 Układ paliwowy | ||||
C10 Śmigłowiec - Wirniki | ||||
C11 Śmigłowiec - Przekładnie | ||||
C12 Układ hydrauliczny | ||||
C13 Przyrządy pokładowe | ||||
C14 Układ podwozia | ||||
C15 Układ tlenowy | ||||
C16 Śmigła | ||||
C17 Układ pneumatyczny i podciśnieniowy | ||||
C18 Ochrona przeciwoblodzeniowa / przeciwdeszczowa / przeciwpożarowa | ||||
C19 Okna | ||||
C20 Struktura | ||||
C21 Balast wodny | ||||
C22 Wspomaganie napędu | ||||
USŁUGI SPECJALISTYCZNE | D1 Badania nieniszczące | [Należy określić konkretną metodę(-y) badań nieniszczących] | ||
(*) Niepotrzebne skreślić. |
Dodatek V 49
Certyfikat organizacji obsługi technicznej, o której mowa w załączniku I (część M) podsekcja F - formularz 3-MF EASA
Certyfikat organizacji obsługi technicznej, o której mowa w załączniku I (część M) podsekcja F - formularz 3-MF EASA
Strona 1 z 2 |
[PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE (*)] |
Państwo członkowskie Unii Europejskiej (**) |
CERTYFIKAT ORGANIZACJI OBSŁUGI TECHNICZNEJ |
Odniesienie: [KOD PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO (*)].MF.[XXXX]. |
Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 oraz rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 oraz na warunkach podanych poniżej [WŁAŚCIWY ORGAN PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO (*)] niniejszym certyfikuje: |
[NAZWA I ADRES PRZEDSIĘBIORSTWA] |
jako organizację obsługi technicznej zgodnie z sekcją A podsekcja F załącznika I (część M) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014, zatwierdzoną do prowadzenia obsługi technicznej wyrobów, części i urządzeń wymienionych w dołączonym zakresie zatwierdzenia i do wydawania stosownych poświadczeń obsługi, z podaniem numeru niniejszego certyfikatu, oraz - w stosownych przypadkach - poświadczeń przeglądu zdatności do lotu po wykonaniu przeglądu zdatności do lotu zgodnie z pkt ML.A.903 załącznika Vb (część ML) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 dla statków powietrznych wymienionych w dołączonym zakresie zatwierdzenia. |
WARUNKI: |
1. niniejszy certyfikat jest ograniczony do zakresu podanego w sekcji dotyczącej prac w podręczniku zatwierdzonej organizacji obsługi technicznej, o którym mowa w sekcji A podsekcja F załącznika I (część M) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014; oraz |
2. niniejszy certyfikat wymaga spełnienia wymagań procedur podanych w podręczniku zatwierdzonej organizacji obsługi technicznej; oraz |
3. niniejszy certyfikat jest ważny tak długo, jak długo zatwierdzona organizacja obsługi technicznej spełnia wymagania załącznika I (część M) oraz załącznika Vb (część ML) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014; |
4. z zastrzeżeniem przestrzegania wyżej wymienionych warunków niniejszy certyfikat zachowuje ważność do dnia 24 marca 2022 r., o ile przed tą datą nie dojdzie do zrzeczenia się, zastąpienia, zawieszenia lub cofnięcia certyfikatu. |
Data pierwotnego wydania: .............................................................................................................................................. |
Data niniejszej zmiany: ...................................................................................................................................................... |
Zmiana nr: .......................................................................................................................................................................... |
Podpisano: ......................................................................................................................................................................... |
W imieniu właściwego organu: [WŁAŚCIWY ORGAN PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO (*)] |
(*) Lub EASA, jeśli EASA jest właściwym organem.
(**) Skreślić, jeżeli państwo nie jest państwem członkowskim UE lub EASA.
Strona 2 z 2 ZAKRES ZATWIERDZENIA ORGANIZACJI OBSŁUGI TECHNICZNEJ Odniesienie: [KOD PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO (*)].MF.XXXX. Organizacja: [NAZWA I ADRES PRZEDSIĘBIORSTWA] | ||||
KLASA | KATEGORIA | OGRANICZENIE | ||
STATKI POWIETRZNE (**) | (***) | (***) | ||
(***) | (***) | |||
SILNIKI (**) | (***) | (***) | ||
(***) | (***) | |||
PODZESPOŁY INNE NIŻ KOMPLETNE SILNIKI LUB POMOCNICZE ŹRÓDŁA ZASILANIA (**) | (***) | (***) | ||
(***) | (***) | |||
(***) | (***) | |||
(***) | (***) | |||
(***) | (***) | |||
(***) | (***) | |||
USŁUGI SPECJALISTYCZNE (**) | (***) | (***) | ||
(***) | (***) | |||
Zakres niniejszego zatwierdzenia jest ograniczony do wyrobów, części i urządzeń oraz czynności wskazanych w sekcji dotyczącej zakresu prac w podręczniku zatwierdzonej organizacji obsługi technicznej. Numer referencyjny podręcznika organizacji obsługi technicznej: .................................................................................. Data pierwotnego wydania: ............................................................................................................................................. Data ostatniej zatwierdzonej zmiany: ................................................... Zmiana nr: ........................................................ Podpisano: ........................................................................................................................................................................ W imieniu właściwego organu: [WŁAŚCIWY ORGAN PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO (*)] |
Formularz 3-MF EASA, wydanie 6
(*) Lub EASA, jeśli EASA jest właściwym organem.
(**) Wykreślić, jeśli organizacja nie jest zatwierdzona.
(***) Uzupełnić przez podanie odpowiedniego uprawnienia i ograniczenia.
(****) Należy uzupełnić właściwe ograniczenie oraz określić, czy uprawnia się do wydawania zaleceń i poświadczeń przeglądu zdatności do lotu (możliwe wyłącznie w przypadku statków powietrznych ELA1 niewykonujących operacji zarobkowych, jeżeli organizacja wykonuje przegląd zdatności do lotu jednocześnie z inspekcją roczną ujętą w AMP).
Dodatek VI 50
Certyfikat organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, o którym mowa w załączniku I (część M) podsekcja G - formularz 14-MG EASA
Certyfikat organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, o którym mowa w załączniku I (część M) podsekcja G - formularz 14-MG EASA
[PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE (*)] | |
Państwo członkowskie Unii Europejskiej (**) | |
CERTYFIKAT ORGANIZACJI ZARZĄDZANIA CIĄGŁĄ ZDATNOŚCIĄ DO LOTU | |
Odniesienie: [KOD PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO (*)].MG.XXXX (ref. AOC XX.XXXX) | |
Na mocy aktualnie obowiązującego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 oraz rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 oraz na warunkach podanych poniżej, [WŁAŚCIWY ORGAN PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO (*)] niniejszym certyfikuje: | |
[NAZWA I ADRES PRZEDSIĘBIORSTWA] | |
jako organizację zarządzania ciągłą zdatnością do lotu spełniającą wymagania sekcji A podsekcja G załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014, zatwierdzoną do zarządzania ciągłą zdat- nością do lotu statków powietrznych wymienionych w załączonych warunkach zatwierdzenia oraz, w stosownych przypadkach, do wydawania zaleceń i poświadczeń przeglądu zdatności do lotu po przeglądzie zdatności do lotu, zgodnie z pkt M.A.901 załącznika I (część M), lub ML.A.901 załącznika Vb (część ML), a także, w stosownych przypadkach, do wydawania zezwoleń na lot zgodnie z pkt M.A.711 lit. c) załącznika I (część M) do tego rozporządzenia. | |
WARUNKI | |
1. | Niniejszy certyfikat jest ograniczony do zakresu podanego w sekcji dotyczącej zakresu prac w zatwierdzonej charakterystyce zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, zgodnie z sekcją A podsekcja G załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014. |
2. | Niniejszy certyfikat wymaga spełnienia wymagań procedur określonych w charakterystyce zarządzania ciągłą zdatnością do lotu zatwierdzonej zgodnie z podsekcją G załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014. |
3. | Niniejszy certyfikat jest ważny tak długo, jak długo zatwierdzona organizacja zarządzania ciągłą zdatnością do lotu spełnia wymagania załącznika I (część M) oraz, w stosownych przypadkach, załącznika Vb (część ML) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014. |
4. | Jeżeli organizacja zarządzania ciągłą zdatnością do lotu zleca w ramach swojego systemu jakości świadczenie usług innej organizacji lub organizacjom, niniejszy certyfikat zachowuje ważność, pod warunkiem że taka organizacja (takie organizacje) spełnia(-ją) mające zastosowanie warunki umowy. |
5. | Z zastrzeżeniem przestrzegania wyżej wymienionych warunków 1-4, niniejszy certyfikat zachowuje ważność do dnia 24 marca 2022 r. lub do chwili jego zrzeczenia się, zastąpienia, zawieszenia lub cofnięcia. |
Jeżeli niniejszy formularz jest stosowany także w odniesieniu do koncesjonowanych przewoźników lotniczych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1008/2008, wówczas numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC) dodaje się do numeru zatwierdzenia obok numeru standardowego, a warunek 5 zastępuje się warunkami uzupełniającymi 6, 7 i 8: | |
6. | Niniejszy certyfikat nie stanowi upoważnienia do użytkowania typów statków powietrznych, o których mowa w warunku 1. Upoważnieniem do użytkowania tych statków powietrznych jest AOC. |
7. | Wygaśnięcie, zawieszenie lub cofnięcie AOC automatycznie powoduje unieważnienie niniejszego certyfikatu w odniesieniu do statków powietrznych, których znaki rejestracyjne wskazano w AOC, chyba że właściwy organ jednoznacznie postanowi inaczej. |
8. | Z zastrzeżeniem przestrzegania warunków 1-4, 6 oraz 7 niniejszy certyfikat zachowuje ważność do dnia 24 marca 2022 r. lub do chwili jego zrzeczenia się, zastąpienia, zawieszenia lub cofnięcia. |
Data pierwotnego wydania: .............................................................................................................................................. Podpisano: ......................................................................................................................................................................... Data niniejszej zmiany: ........................................................................ Zmiana nr: .......................................................... | |
W imieniu właściwego organu: [WŁAŚCIWY ORGAN PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO (*)] | |
Strona 1 z 2 |
Strona 2 z 2 ORGANIZACJA ZARZĄDZANIA CIĄGŁĄ ZDATNOŚCIĄ DO LOTU ZAKRES ZATWIERDZENIA Odniesienie: [KOD PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO (*)].MG.XXXX (nr ref.: AOC XX.XXXX) Organizacja: [NAZWA I ADRES PRZEDSIĘBIORSTWA] | |||||
Typ/seria/grupa statków powietrznych | Uprawnienia do przeglądów zdatności | Uprawnienia do wydawania zezwoleń na lot | Organizacje objęte systemem jakości | ||
[TAK/NIE] (***) | [TAK/NIE] (***) | ||||
[TAK/NIE] (***) | [TAK/NIE] (***) | ||||
[TAK/NIE] (***) | [TAK/NIE] (***) | ||||
[TAK/NIE] (***) | [TAK/NIE] (***) | ||||
Zakres zatwierdzenia jest ograniczony do zakresu prac określonego w zatwierdzonej charakterystyce zarządzania ciągłą zdatnością do lotu w sekcji ............................................................................................................................................. Numer charakterystyki zarządzania ciągłą zdatnością do lotu: ....................................................................................... Data pierwotnego wydania: ............................................................................................................................................ Podpisano: ....................................................................................................................................................................... Data niniejszej zmiany: ................................................................ Numer zmiany: .......................................................... W imieniu właściwego organu: [WŁAŚCIWY ORGAN PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO*] |
Formularz 14-MG EASA, wydanie 6
(*) Lub EASA, jeśli EASA jest właściwym organem.
(**) Skreślić w przypadku państwa niebędącego państwem członkowskim UE lub EASA.
(***) Wykreślić, jeśli organizacja nie jest zatwierdzona.
Dodatek VII 51
Złożone czynności obsługi technicznej
Złożone czynności obsługi technicznej
Dodatek VIII 52
Ograniczona obsługa techniczna wykonywana przez Pilota-Właściciela
Ograniczona obsługa techniczna wykonywana przez Pilota-Właściciela
Pilot-właściciel może przeprowadzać proste inspekcje wizualne lub proste czynności w celu sprawdzenia ogólnego stanu i oczywistych uszkodzeń oraz prawidłowego działania płatowca, silników, układów i podzespołów.
Pilot-właściciel nie wykonuje zadań obsługi technicznej, jeżeli zadanie:
Kryteria od 1 do 8 nie mogą stracić priorytetowego charakteru w stosunku do mniej restrykcyjnych instrukcji wydanych zgodnie z programem obsługi technicznej określonym w pkt M.A.302 lit. d).
Każde zadanie wymienione w instrukcji użytkowania w locie jako przygotowujące statek powietrzny do lotu (przykład: montaż skrzydeł szybowca lub kontrola przed startem) uznaje się za zadanie pilota, a nie uznaje się za zadanie obsługi pilota-właściciela i dlatego nie wymaga ono poświadczenia obsługi.
Dane obsługowe określone w pkt M.A.401 muszą być zawsze dostępne podczas prowadzenia obsługi technicznej pilota-właściciela i muszą być przestrzegane. Szczegółowe dane przywołane podczas obsługi technicznej pilotawłaściciela muszą być uwzględnione w poświadczeniu obsługi zgodnie z pkt M.A.803 lit. d).
Pilot-właściciel musi poinformować o przeprowadzonej obsłudze zatwierdzoną organizację zarządzania ciągłą zdatnością do lotu odpowiedzialną za zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu statku powietrznego (w stosownych przypadkach) nie później niż w ciągu 30 dni po zakończeniu wykonywania zadania obsługi technicznej pilota-właściciela zgodnie z pkt M.A.305 lit. a).
ZAŁĄCZNIK II 53
(Część 145)
(Część 145)
145.1 Właściwy organ
SEKCJA A - WYMAGANIA TECHNICZNE I ORGANIZACYJNE
145.A.10 Zakres
145.A.15 Wniosek o wydanie certyfikatu organizacji
145.A.20 Zakres zatwierdzenia i zakres prac
145.A.25 Wymagania dotyczące zaplecza
145.A.30 Wymagania dotyczące personelu
145.A.35 Personel poświadczający oraz personel wspomagający
145.A.37 Personel ds. przeglądu zdatności do lotu
145.A.40 Wyposażenie i narzędzia
145.A.42 Podzespoły
145.A.45 Dane obsługowe
145.A.47 Przygotowywanie obsługi technicznej
145.A.48 Wykonanie obsługi technicznej
145.A.50 Poświadczenie obsługi technicznej
145.A.55 Prowadzenie dokumentacji
145.A.60 Zgłaszanie zdarzeń lotniczych
145.A.65 Procedury obsługi technicznej
145.A.70 Charakterystyka organizacji obsługi technicznej (MOE)
145.A.75 Uprawnienia organizacji
145.A.85 Zmiany w organizacji
145.A.90 Ciągłość ważności zatwierdzenia
145.A.95 Niezgodności
145.A.120 Sposoby spełnienia wymagań
145.A.140 Dostęp
145.A.155 Natychmiastowa reakcja na problem w zakresie bezpieczeństwa
145.A.200 System zarządzania
145.A.202 Wewnętrzny system zgłaszania kwestii związanych z bezpieczeństwem
145.A.205 Wykonawstwo i podwykonawstwo
SEKCJA B - WYMAGANIA W STOSUNKU DO ORGANU
145.B.005 Zakres
145.B.115 Dokumentacja nadzoru
145.B.120 Sposoby spełnienia wymagań
145.B.125 Informowanie Agencji
145.B.135 Natychmiastowa reakcja na problem w zakresie bezpieczeństwa
145.B.200 System zarządzania
145.B.205 Przydział zadań kwalifikowanym jednostkom
145.B.210 Zmiany w systemie zarządzania
145.B.220 Prowadzenie dokumentacji
145.B.300 Zasady nadzoru
145.B.305 Program sprawowania nadzoru
145.B.310 Procedura certyfikacji początkowej
145.B.330 Zmiany - organizacje
145.B.350 Niezgodności i działania naprawcze; uwagi
145.B.355 Zawieszenie, ograniczenie i cofnięcie
Dodatek I - Autoryzowane poświadczenie produkcji/obsługi - formularz nr 1 EASA
Dodatek II - System klas i kategorii zatwierdzenia na potrzeby zakresu zatwierdzania organizacji obsługi technicznej określonych w części 145
Dodatek III - Certyfikat organizacji obsługi technicznej - formularz nr 3-145 EASA
Dodatek IV - Warunki wykorzystania personelu nieposiadającego kwalifikacji zgodnie z załącznikiem III (część 66), o których mowa w pkt 145.A.30 lit. j) ppkt 1 i 2
145.1 Właściwy organ
Do celów niniejszego załącznika za właściwy organ uważa się:
SEKCJA A
WYMAGANIA TECHNICZNE I ORGANIZACYJNE
WYMAGANIA TECHNICZNE I ORGANIZACYJNE
W niniejszej sekcji ustanawia się wymagania, jakie musi spełnić organizacja, aby kwalifikować się do wydania lub przedłużenia certyfikatu zatwierdzenia na obsługę techniczną statków powietrznych i podzespołów.
145.A.15 Wniosek o wydanie certyfikatu organizacji
145.A.20. Warunki zatwierdzenia i zakres prac
145.A.25 Wymagania dotyczące zaplecza
Organizacja zapewnia, że:
145.A.30 Wymagania dotyczące personelu
Ponadto organizacja może również wykorzystywać odpowiednio przeszkolony do wykonywania konkretnych zadań personel poświadczający, posiadający przywileje określone w pkt 66.A.20 lit. a) ppkt 1 i w pkt 66.A.20 lit. a) ppkt 3 ppkt (ii) oraz posiadający kwalifikacje zgodnie z załącznikiem III (część 66) i pkt 145.A.35 do przeprowadzania prostych czynności związanych z planową liniową obsługą techniczną oraz usuwaniem prostych usterek. Dostępność takiego personelu poświadczającego nie zastępuje konieczności posiadania personelu poświadczającego kategorii B1, B2, B2L, B3 i L, stosownie do przypadku.
O wszystkich przypadkach wymienionych w niniejszym punkcie należy powiadomić właściwy organ w terminie siedmiu dni od wydania upoważnienia do poświadczenia obsługi. Organizacja wydająca jednorazowe upoważnienie do poświadczenia obsługi upewnia się, że wszystkie czynności związane z obsługą techniczną, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo lotu, są ponownie sprawdzane przez odpowiednio zatwierdzoną organizację.
145.A.35 Personel poświadczający oraz personel wspomagający
Do celów niniejszej litery "rzeczywiste wykonywanie czynności związanych z obsługą techniczną statku powietrznego lub podzespołów" oznacza pracę w środowisku obsługi statku powietrznego lub w środowisku obsługi technicznej podzespołów oraz wykorzystywanie przywilejów związanych z upoważnieniem do poświadczenia obsługi i/lub rzeczywiste wykonywanie czynności związanych z obsługą techniczną co najmniej kilku układów różnych typów statków powietrznych lub grup statków powietrznych wymienionych w poszczególnych upoważnieniach do poświadczenia obsługi.
Szkolenie zadaniowe obejmuje szkolenie praktyczne i szkolenie teoretyczne, odpowiednio dla każdego zadania objętego upoważnieniem. Pozytywne zaliczenie szkolenia wykazuje się poprzez egzamin lub ocenę na stanowisku pracy. Szkolenie zadaniowe i egzamin/ocenę przeprowadza organizacja obsługi technicznej wydająca personelowi poświadczającemu upoważnienie. Doświadczenie praktyczne również uzyskuje się w takiej organizacji obsługi technicznej.
145.A.36 (uchylony).
145.A.37. Personel ds. przeglądu zdatności do lotu
145.A.40 Wyposażenie i narzędzia
145.A.42 Podzespoły
145.A.45 Dane obsługowe
W przypadku danych obsługowych dostarczonych przez osobę lub organizację występującą o obsługę techniczną organizacja przechowuje takie dane przez okres wykonywania prac, z wyjątkiem konieczności spełnienia wymogów zawartych w pkt 145.A.55 lit. a) ppkt 3.
Gdy organizacja świadczy usługi w zakresie obsługi technicznej dla operatora statku powietrznego, który wymaga używania własnego systemu kart zadaniowych lub arkuszy zadaniowych, taki system kart zadaniowych lub arkuszy zadaniowych może być używany. W takim przypadku organizacja ustanawia procedurę zapewniającą prawidłowe wypełnianie takich kart zadaniowych lub arkuszy zadaniowych.
145.A.47 Przygotowywanie obsługi
145.A.48 Wykonywanie obsługi technicznej
145.A.50 Certyfikacja Poświadczanie obsługi technicznej
145.A.55 Prowadzenie dokumentacji
Organizacja zapewnia przechowywanie następującej dokumentacji przez okres co najmniej 5 lat:
145.A.60 Zgłaszanie zdarzeń
145.A.65 Procedury obsługi technicznej
145.A.70 Charakterystyka organizacji obsługi technicznej (MOE)
145.A.75 Uprawnienia organizacji
Zgodnie z MOE organizacja jest upoważniona do wykonywania następujących zadań:
145.A.80 (uchylony).
145.A.85 Zmiany w organizacji
Organizacja przekazuje właściwemu organowi odpowiednią dokumentację.
Zmianę można wprowadzić wyłącznie po otrzymaniu od właściwego organu formalnego zatwierdzenia zgodnie z pkt 145.B.330.
Podczas wprowadzania tego typu zmian organizacja musi działać zgodnie z warunkami określonymi przez właściwy organ, stosownie do przypadku.
145.A.90 Ciągłość ważności
145.A.95 Niezgodności i uwagi
145.A.120. Sposoby spełnienia wymagań
Organizacja może stosować te alternatywne sposoby spełnienia wymagań z zastrzeżeniem ich uprzedniego zatwierdzenia przez właściwy organ.
145.A.140. Dostęp
Do celów stwierdzenia zgodności z odpowiednimi wymaganiami rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do niego organizacja zapewnia dostęp do wszystkich obiektów, statków powietrznych, dokumentów, zapisów, danych, procedur lub wszelkich innych materiałów mających związek z jego działalnością i podlegających certyfikacji, niezależnie od tego, czy działalność ta została objęta podwykonawstwem czy nie, wszelkim osobom upoważnionym przez jeden z następujących organów:
145.A.155. Niezwłoczne reagowanie na problem w zakresie bezpieczeństwa
Organizacja wdraża:
145.A.200. System zarządzania
145.A.202. Wewnętrzny system zgłaszania kwestii związanych z bezpieczeństwem
145.A.205. Udzielanie zamówień i podwykonawstwo
SEKCJA B
WYMAGANIA DOTYCZĄCE ORGANU
WYMAGANIA DOTYCZĄCE ORGANU
W niniejszej sekcji określono warunki wykonywania zadań w zakresie certyfikacji, nadzoru i egzekwowania przepisów, a także wymogi dotyczące systemu administracji i zarządzania, których ma przestrzegać właściwy organ odpowiedzialny za wdrożenie i egzekwowanie przepisów sekcji A.
145.B.115. Dokumentacja nadzoru
Właściwy organ udostępnia odpowiedniemu personelowi wszystkie akty ustawodawcze, normy, zasady, publikacje techniczne i powiązane dokumenty, aby umożliwić mu wykonywanie zadań i wywiązywanie się z obowiązków.
145.B.120. Sposoby spełnienia wymagań
145.B.125. Informowanie Agencji
145.B.135. Natychmiastowa reakcja na problem w zakresie bezpieczeństwa
145.B.200. System zarządzania
145.B.205. Przydział zadań kwalifikowanym jednostkom
145.B.210. Zmiany w systemie zarządzania
145.B.220. Prowadzenie dokumentacji
145.B.300. Zasady nadzoru
145.B.305. Program sprawowania nadzoru
Niezależnie od przepisów lit. c), cykl planowania nadzoru może zostać ponadto wydłużony do maksymalnie 48 miesięcy, jeśli oprócz warunków przewidzianych w lit. d) ppkt 1-4 organizacja opracuje, a właściwy organ zatwierdzi skuteczny, stały system zgłaszania właściwemu organowi wyników w zakresie bezpieczeństwa oraz przestrzegania przepisów przez samą organizację.
145.B.310. Procedura certyfikacji początkowej
145.B.330. Zmiany - organizacje
145.B.350. Niezgodności i działania naprawcze; uwagi
Niezgodności poziomu 1 obejmują również:
Uwagi wydane na podstawie niniejszego punktu są przekazywane organizacji na piśmie i rejestrowane przez właściwy organ.
145.B.355. Zawieszenie, ograniczenie i cofnięcie
Właściwy organ:
Dodatek I
Autoryzowane poświadczenie produkcji/obsługi - formularz 1 EASA
Autoryzowane poświadczenie produkcji/obsługi - formularz 1 EASA
Dodatek II 54
System klas i kategorii zatwierdzenia na potrzeby zakresu zatwierdzania organizacji obsługi technicznej określonego w części 145
System klas i kategorii zatwierdzenia na potrzeby zakresu zatwierdzania organizacji obsługi technicznej określonego w części 145
Kolumna dotycząca ograniczeń musi określać zakres takiej obsługi technicznej, wskazując tym samym zakres zatwierdzenia.
Kolumna dotycząca ograniczeń musi określać zakres takiej obsługi technicznej, wskazując tym samym zakres zatwierdzenia.
Zatwierdzona organizacja obsługi technicznej posiadająca kategorię klasy B może także wykonywać obsługę techniczną zamontowanego silnika w trakcie obsługi technicznej "hangarowej" i "liniowej", pod warunkiem że odpowiednia procedura kontrolna ujęta w MOE została zatwierdzona przez właściwy organ. Zakres prac w MOE musi odzwierciedlać te czynności, jeżeli właściwy organ wydał na nie zezwolenie.
Kolumna dotycząca ograniczeń musi określać zakres takiej obsługi technicznej, wskazując tym samym zakres zatwierdzenia.
Zatwierdzona organizacja obsługi technicznej posiadająca kategorię klasy C może także wykonywać obsługę techniczną zainstalowanego podzespołu (z wyjątkiem kompletnego silnika / pomocniczego źródła zasilania) w trakcie obsługi technicznej "hangarowej" i "liniowej" statku powietrznego, pod warunkiem że odpowiednia procedura kontrolna ujęta w MOE została zatwierdzona przez właściwy organ. Zakres prac w MOE musi odzwierciedlać te czynności, jeżeli właściwy organ wydał na nie zezwolenie.
Można podać dowolną liczbę serii lub typów;
KLASA | KATEGORIA | OGRANICZENIA | HANGAROWA | LINIOWA |
STATKI POWIETRZNE | A1 Samoloty o maksymalnej masie startowej (MTOM) powyżej 5 700 kg | [Należy określić producenta samolotu lub jego grupę lub serię lub typ lub zadania obsługi technicznej] Przykład: Airbus serii A320 | [TAK/NIE] (*) | [TAK/NIE] (*) |
A2 Samoloty o maksymalnej masie startowej równej 5 700 kg i mniejszej | [Należy określić producenta samolotu lub jego grupę lub serię lub typ lub zadania obsługi technicznej] Przykład: DHC-6 serii Twin Otter Proszę wskazać, czy wydawanie poświadczeń przeglądu zdatności do lotu jest dozwolone (możliwe tylko w przypadku statków powietrznych objętych załącznikiem Vb (część ML)) | [TAK/NIE] (*) | [TAK/NIE] (*) | |
A3 Śmigłowce | [Należy określić producenta śmigłowca lub grupę, serię lub typ lub zadania obsługi technicznej] Przykład: Robinson R44 Proszę wskazać, czy wydawanie poświadczeń przeglądu zdatności do lotu jest dozwolone (możliwe tylko w przypadku statków powietrznych objętych załącznikiem Vb (część ML)) | [TAK/NIE] (*) | [TAK/NIE] (*) | |
A4 Statki powietrzne inne niż A1, A2 i A3 | [Należy określić kategorię statku powietrznego (szybowiec, balon, sterowiec itp.), producenta lub grupę lub serię lub typ lub zadania obsługi technicznej] Proszę wskazać, czy wydawanie poświadczeń przeglądu zdatności do lotu jest dozwolone (możliwe tylko w przypadku statków powietrznych objętych załącznikiem Vb (część ML)) | [TAK/NIE] (*) | [TAK/NIE] (*) | |
SILNIKI | B1 turbinowe | [Należy określić serię lub typ silnika lub zadania obsługi technicznej] Przykład: Seria PT6A | ||
B2 tłokowe | [Należy określić producenta silnika lub jego grupę lub serię lub typ lub zadania obsługi technicznej] | |||
B3 Pomocnicze źródła zasilania | [Należy określić producenta silnika lub serię lub typ silnika lub zadania obsługi technicznej] | |||
PODZESPOŁY INNE NIŻ KOMPLETNE SILNIKI LUB POMOCNICZE ŹRÓDŁA ZASILANIA | C1 Układy klimatyzacji i ciśnieniowe | [Należy określić typ statku powietrznego lub jego producenta, względnie producenta podzespołów lub konkretny podzespół lub odniesienie do wykazu uprawnień zawartego w opisie lub zadania obsługi technicznej] Przykład: Układ sterowania paliwem PT6A | ||
C2 Układy autopilota | ||||
C3 Układ łączności i nawigacji | ||||
C4 Drzwi - Luki | ||||
C5 Układy elektryczne i oświetleniowe | ||||
C6 Wyposażenie | ||||
C7 Silnik - Pomocnicze źródło zasilania | ||||
C8 Układ sterowania lotem | ||||
C9 Układ paliwowy | ||||
C10 Śmigłowiec - Wirniki | ||||
C11 Śmigłowiec - Przekładnie | ||||
C12 Układ hydrauliczny | ||||
C13 Przyrządy pokładowe | ||||
C14 Układ podwozia | ||||
C15 Układ tlenowy | ||||
C16 Śmigła | ||||
C17 Układ pneumatyczny i podciśnieniowy | ||||
C18 Ochrona przeciwoblodzeniowa / przeciwdeszczowa / przeciwpożarowa | ||||
C19 Okna | ||||
C20 Struktura | ||||
C21 Balast wodny | ||||
C22 Wspomaganie napędu | ||||
USŁUGI SPECJALISTYCZNE | D1 Badania nieniszczące | [Należy określić konkretną metodę(-y) badań nieniszczących] | ||
(*) Niepotrzebne skreślić |
KLASA | KATEGORIA | OGRANICZENIA |
STATKI POWIETRZNE | A2 | SAMOLOT TŁOKOWY O MAKSYMALNEJ MASIE STARTOWEJ NIE WIĘKSZEJ NIŻ 5 700 KG |
STATKI POWIETRZNE | A3 | ŚMIGŁOWCE Z POJEDYNCZYM SILNIKIEM TŁOKOWYM O MAKSYMALNEJ MASIE STARTOWEJ NIE WIĘKSZEJ NIŻ 3 175 KG |