Rozporządzenie 1161/2014 dostosowujące do postępu technicznego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.311.19

Akt jednorazowy
Wersja od: 31 października 2014 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1161/2014
z dnia 30 października 2014 r.
dostosowujące do postępu technicznego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym 1 , w szczególności jego art. 17,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik IB do rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym określa specyfikację techniczną budowy, badań, instalacji i kontroli cyfrowych tachografów.

(2) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 68/2009 2 wprowadzono adapter jako rozwiązanie tymczasowe do dnia 31 grudnia 2013 r., by umożliwić instalowanie tachografów w pojazdach kategorii M1 i N1 zgodnie z załącznikiem IB do rozporządzenia (EWG) nr 3821/85.

(3) Rozporządzenie (EWG) nr 3821/85 zastąpiono rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 3 . Procedura legislacyjna dotycząca tego aktu została zakończona w dniu 15 stycznia 2014 r.

(4) Motyw 5 rozporządzenia (UE) nr 165/2014 przewiduje, że Komisja rozważy przedłużenie okresu ważności adapterów dla pojazdów kategorii M1 i N1 do roku 2015, a przed upływem tego terminu określi dalsze długoterminowe rozwiązanie dla tych pojazdów.

(5) W komunikacie skierowanym do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów i zatytułowanym "Tachograf cyfrowy: mapa drogowa dla dalszych działań" 4 , który towarzyszył rozporządzeniu (UE) nr 165/2014 przewidziano, że po przyjęciu rozporządzenia (UE) nr 165/2014 załączniki i dodatki powinny zostać przygotowane i przyjęte w ciągu 2 lat.

(6) Stałe rozwiązanie dotyczące adapterów powinno zostać określone w specyfikacjach technicznych rozporządzenia (UE) nr 165/2014. Zgodnie z zasadą uzasadnionych oczekiwań należy zatem przedłużyć możliwość stosowania adapterów w pojazdach kategorii M1 i N1 co najmniej do czasu przyjęcia tych technicznych załączników i dodatków.

(7) Biorąc pod uwagę, że wymóg 172 wygasł w dniu 31 grudnia 2013 r., przedłużenie rozwiązania z adapterem powinno obowiązywać z mocą wsteczną od tej daty.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 18 rozporządzenia (EWG) nr 3821/85,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku IB do rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w części I Definicje lit. rr) tiret pierwsze, data "31 grudnia 2013 r." zostaje zastąpiona datą "31 grudnia 2015 r.".
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 października 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
1 Dz.U. L 370 z 31.12.1985, s. 8.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 68/2009 z dnia 23 stycznia 2009 r. dostosowujące do postępu technicznego po raz dziewiąty rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz.U. L 21 z 24.1.2009, s. 3).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1).
4 COM(2011) 454 final.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.