Rozporządzenie 1083/1999 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1617/93 w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do niektórych kategorii porozumień i uzgodnionych praktyk dotyczących wspólnego planowania i koordynacji rozkładów, wspólnych przedsięwzięć i konsultacji w sprawie taryf pasażerskich i towarowych w regularnych usługach lotniczych oraz przydziału czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych
Dz.U.UE.L.1999.131.27
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) nr 1083/1999
z dnia 26 maja 1999 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1617/93 w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do niektórych kategorii porozumień i uzgodnionych praktyk dotyczących wspólnego planowania i koordynacji rozkładów, wspólnych przedsięwzięć i konsultacji w sprawie taryf pasażerskich i towarowych w regularnych usługach lotniczych oraz przydziału czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3976/87 z dnia 14 grudnia 1987 r. w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do pewnych kategorii porozumień i praktyk uzgodnionych w sektorze transportu lotniczego(1), ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jego art. 3,
po opublikowaniu projektu niniejszego rozporządzenia(2),
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Porozumień i Pozycji Dominujących w Transporcie Lotniczym,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (EWG) nr 3976/87 upoważnia Komisję do stosowania art. 81 ust. 3 (uprzednio art. 85 ust. 3) Traktatu do niektórych kategorii porozumień, decyzji i uzgodnionych praktyk w transporcie lotniczym wymienionych w art. 81 ust. 1, który obejmuje, między innymi, wspólne planowanie i koordynację rozkładów lotów, konsultowanie taryf w przewozach pasażerów, bagaży i towarów w rejsowych połączeniach lotniczych, wspólne przedsięwzięcia dotyczące nowych połączeń lotniczych o mniejszym natężeniu ruchu, przydziałów czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych oraz harmonogramów lotniskowych.
(2) Rozporządzeniem (EWG) nr 1617/93(3), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1523/96(4), Komisja przyznała wymienionym dziedzinom grupowe wyłączenie; mając na uwadze, że powyższe rozporządzenie było stosowane do dnia 30 czerwca 1998 r.
(3) Przed dniem 30 czerwca 1998 r. Komisja rozpoczęła szeroko zakrojone badania mające na celu sprawdzenie, w jakim rozmiarze należy utrzymać wyłączenie w stosunku do czterech dziedzin transportu lotniczego objętych rozporządzeniem (EWG) nr 1617/93; zażądano złożenia sprawozdań od zainteresowanych podmiotów gospodarczych z prowadzonych praktyk w każdej z czterech dziedzin objętych niniejszym rozporządzeniem i poinformowania, w jakim zakresie nowi uczestnicy mają możliwość wejścia na rynek.
(4) Dostępne obecnie wyniki tych badań i konsultacje z podmiotami gospodarczymi pozwalają wyciągnąć wniosek, że rozszerzenie wyłączenia grupowego w dziedzinie porozumień w sprawie wspólnego planowania i koordynacji rozkładów lotów oraz porozumień w sprawie wspólnych przedsięwzięć nie jest wskazane; powyższy wniosek wynika z faktu, że takie porozumienia, szczególnie w przypadku aliansów lotniczych, obejmują szerszą współpracę handlową, jak na przykład dwustronne konsultacje w sprawie taryf, które nie mogły podlegać wyłączeniu w zastosowaniu rozporządzenia (EWG) nr 1617/93; z tych powodów nie należy rozszerzać stosowania rozporządzenia (EWG) nr 1617/93 w stosunku do tych dwóch dziedzin, bez uszczerbku na możliwość, dzięki której przedsiębiorcy mogą występować z wnioskami o wyłączenia indywidualne na podstawie art. 81 ust. 3.
(5) Badania porozumień i uzgodnionych praktyk dotyczących konsultacji w sprawie taryf w przewozach pasażerów i ich bagaży w rejsowych połączeniach lotniczych oraz w sprawie przydziału czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych nie mogły zostać ukończone w terminie pozwalającym na przyjęcie i opublikowanie nowego rozporządzenia przed dniem 30 czerwca 1998 r.
(6) W odpowiedzi na interesie pewności prawnej dla zainteresowanych podmiotów gospodarczych oraz w celu możliwości wyciągnięcia wniosków z obecnych badań, mając na względzie, że nowe rozporządzenie powinno zostać przyjęte do dnia 30 czerwca 2001 r. właściwe jest stosowanie do tego dnia przepisów rozporządzenia (EWG) nr 1617/93 w sprawie uzgodnień dotyczących taryf pasażerów z bagażami i w sprawie przydziałów czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych.
(7) Rozporządzenie (EWG) nr 1617/93 powinno zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 26 maja 1999 r.
W imieniu Komisji | |
Karel VAN MIERT | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 374 z 31.12.1987, str. 9.
(2) Dz.U. C 369 z 28.11.1998, str. 2.
(3) Dz.U. L 155 z 26.6.1993, str. 18.
(4) Dz.U. L 190 z 31.7.1996, str. 11.