Rezolucja - Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie przezwyciężania wpływu kryzysu gospodarczego na bezrobocie młodzieży w UE i państwach Partnerstwa Wschodniego.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.99.18

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 marca 2018 r.

REZOLUCJA
Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie przezwyciężania wpływu kryzysu gospodarczego na bezrobocie młodzieży w UE i państwach Partnerstwa Wschodniego

(2018/C 99/06)

(Dz.U.UE C z dnia 15 marca 2018 r.)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

-
uwzględniając rozwój europejskiej polityki sąsiedztwa od 2004 r., w szczególności sprawozdania z postępów w jej wdrażaniu przedstawiane przez Komisję,
-
uwzględniając wspólny komunikat Komisji oraz Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 18 listopada 2015 r. pt. "Przegląd europejskiej polityki sąsiedztwa" oraz konkluzje Rady z dnia 14 grudnia 2015 r. w sprawie przeglądu europejskiej polityki sąsiedztwa,
-
uwzględniając wspólną deklarację ze szczytu Partnerstwa Wschodniego przyjętą w Rydze w dniu 22 maja 2015 r.,
-
uwzględniając wspólny dokument roboczy służb Komisji oraz Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 15 grudnia 2016 r. pt. "Eastern Partnership - focusing on key priorities and deliverables" [Partnerstwo Wschodnie - skoncentrowanie się na kluczowych priorytetach i wynikach],
-
uwzględniając sprawozdanie analityczne w sprawie polityki Partnerstwa Wschodniego na rzecz młodzieży opublikowane przez Komisję w grudniu 2015 r.,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 4 października 2016 r. pt. "Gwarancja dla młodzieży i inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych trzy lata później" (COM(2016) 646),
-
uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2016 r. w sprawie strategii nabywania umiejętności służących zwalczaniu bezrobocia ludzi młodych 1 ,
-
uwzględniając badanie skutków programu Erasmus opublikowane przez Komisję we wrześniu 2014 r.,
-
uwzględniając nowy pakiet pomocy w wysokości 79,8 mln EUR przeznaczony na pobudzenie rozwoju społecznoekonomicznego i wsparcie MŚP, a także zwiększenie szans młodzieży na zatrudnienie i poprawę jakości sieci połączeń w państwach Partnerstwa Wschodniego, ogłoszony przez Komisję w dniu 19 września 2016 r.,
-
uwzględniając rezultat 2. Forum Młodzieży Partnerstwa Wschodniego zorganizowanego w Rydze w dniach 10 i 11 lutego 2015 r., podczas którego szczególną uwagę poświęcono zatrudnieniu ludzi młodych i współpracy międzysektorowej w dziedzinie młodzieży,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 28 maja 2013 r. w sprawie walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym w państwach Partnerstwa Wschodniego 2 ;
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 15 września 2015 r. pt. "Projekt wspólnego sprawozdania Rady i Komisji na rok 2015 w sprawie realizacji odnowionych ram europejskiej współpracy w dziedzinie młodzieży (2010- 2018)" (COM(2015) 429),
-
uwzględniając komunikat ministrów przyjęty w Erywaniu przez Konferencję Ministerialną Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (EHEA), która odbyła się w Erywaniu w dniach 14 i 15 maja 2015 r.,
-
uwzględniając Konwencję w sprawie zwalczania dyskryminacji w dziedzinie oświaty przyjętą przez Unesco w 1960 r.,
-
uwzględniając cele zrównoważonego rozwoju ONZ, w szczególności cel 8, który zawiera apel do rządów i innych podmiotów o "propagowanie trwałego, zrównoważonego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu gospodarczego, pełnego i produktywnego zatrudnienia oraz godnej pracy dla wszystkich",
-
uwzględniając deklarację MOP w sprawie sprawiedliwości społecznej na rzecz uczciwej globalizacji,
A.
mając na uwadze, że dzisiejsze pokolenie młodzieży jest najliczniejsze w historii ludzkości i obejmuje 1,8 mld osób młodych zamieszkujących naszą planetę, przy czym ok. 85 % z tych osób żyje w krajach o gospodarkach wschodzących i rozwijających się lub w państwach niestabilnych;
B.
mając na uwadze szacunki, że jedynie 40 % z dodatkowego miliarda osób młodych, które wejdą na rynek pracy w następnym dziesięcioleciu, zdoła uzyskać zatrudnienie na istniejących obecnie miejscach pracy, oraz mając na uwadze, że w związku z tym w ciągu następnych 10 lat w gospodarce światowej trzeba będzie utworzyć 600 mln miejsc pracy - 5 mln miejsc pracy co miesiąc - tylko po to, aby sprostać prognozowanym wskaźnikom zatrudnienia ludzi młodych;
C.
mając na uwadze, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat kryzys finansowy i gospodarczy szczególnie mocno dotknął osoby młode; mając na uwadze, że stopa bezrobocia młodzieży rośnie i w 2016 r. osiągnęła najwyższy poziom w historii, przekraczając 13 % (z poziomu 12,9 % w 2015 r.), i zgodnie z prognozami utrzyma się na tym poziomie w 2017 r.; mając na uwadze, że w związku z tym liczba bezrobotnych osób młodych na całym świecie wzrosła o 0,5 mln w 2016 r., osiągając 71 mln, i prawdopodobnie pozostanie na tym poziomie w 2017 r.;
D.
mając na uwadze, że cele zrównoważonego rozwoju nie zostaną osiągnięte bez uwzględnienia wyzwań stojących w każdym regionie świata przed osobami młodymi poszukującymi pracy;
E.
mając na uwadze, że w sierpniu 2016 r. ponad 4,2 mln młodych osób (tj. osób w wieku 15-24 lat) w UE było bezrobotnych, a długotrwałe bezrobocie młodzieży wciąż utrzymuje się na zbyt wysokim poziomie w niektórych państwach członkowskich;
F.
mając na uwadze, że badania Banku Światowego pokazują, że w Europie i Azji Środkowej - w przeciwieństwie do pozostałych regionów - wpływ kryzysu na bezrobocie ma długotrwały charakter, a stopy bezrobocia nie spadły do poziomów sprzed kryzysu;
G.
mając na uwadze, że w poszczególnych państwach Partnerstwa Wschodniego obserwuje się duże różnice w poziomie bezrobocia młodzieży, które w 2015 r. wahały się od 5 % do 33 %, wynikające z różnic panujących na poszczególnych krajowych rynkach pracy;
H.
mając na uwadze, że brak realnych możliwości zatrudnienia często stanowi dla młodych osób główny czynnik zniechęcający je do aktywnego poszukiwania pracy; mając na uwadze, że ze względu na utrzymujący się wysoki poziom bezrobocia młodzieży oraz rosnące trudności z przechodzeniem od kształcenia do zatrudnienia coraz większa grupa młodych osób (ponad 6,6 mln ludzi w wieku 15-24 lat w 2015 r.) należy do kategorii młodzieży niekształcącej się, niepracującej ani nieszkolącej się (NEET), co wiąże się z ryzykiem spadku umiejętności, niepełnego zatrudnienia i stresu;
I.
mając na uwadze, że brak właściwych umiejętności do dostępnych stanowisk pracy oraz niedostosowanie systemu kształcenia i szkoleń to istotne przyczyny bezrobocia młodzieży; mając na uwadze, że osoby młode - mimo lepszego wykształcenia i większych umiejętności niż poprzednie pokolenia - nadal napotykają znaczące przeszkody strukturalne na drodze ku znalezieniu dobrej jakości zatrudnienia zgodnie ze standardami UE i standardami krajowymi; mając na uwadze, że kryzysu w obszarze zatrudnienia ludzi młodych w Europie nie można przezwyciężyć bez tworzenia wydajnych i stabilnych miejsc pracy;
J.
mając na uwadze, że skuteczne programy poradnictwa mają korzystny wpływ na wyniki gospodarcze i społeczne; mając na uwadze, że młode osoby poszukujące pracy i absolwenci powinni w większym stopniu korzystać z usług poradnictwa zawodowego i udzielania informacji o możliwościach związanych z karierą zawodową, które z kolei powinny być lepiej przygotowywane, aby sprostać oczekiwaniom osób młodych wchodzących na rynek pracy;
K.
mając na uwadze, że małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) należą do najważniejszych podmiotów generujących zatrudnienie dla ludzi młodych, zapewniając ponad 80 % wszystkich miejsc pracy, dzięki czemu świadczą one ważne usługi dla całego ryku pracy, jako że odgrywają kluczową rolę w przechodzeniu do nowej, zrównoważonej gospodarki;
L.
mając na uwadze, że każda polityka dotycząca umiejętności, kompetencji i kształcenia musi przede wszystkim opierać się na prawach, a także dawać osobom młodym wybór i wzmacniać ich pozycję; mając w związku z tym na uwadze, że nadanie osobom młodym statusu kluczowych zainteresowanych podmiotów na równi z instytucjami oświatowymi i przedsiębiorstwami lub organizatorami szkoleń ma nadrzędne znaczenie dla powodzenia takiej polityki;
M.
mając na uwadze, że wczesna integracja, inwestycje w kształcenie i szkolenia, nacisk na umiejętności praktyczne oraz dualny system kształcenia zawodowego łączący doświadczenie zawodowe i naukę są kluczowymi instrumentami, dzięki którym określone państwa członkowskie były odporniejsze od pozostałych na wzrost bezrobocia młodzieży w czasie kryzysu;
N.
mając na uwadze, że Europejska Fundacja Kształcenia odgrywa podstawową rolę w ułatwianiu reformowania systemów kształcenia i szkolenia zawodowego oraz zatrudnienia w państwach Partnerstwa Wschodniego;
O.
mając na uwadze, że należy zwrócić szczególną uwagę na młodzież NEET, jako że osoby należące do tej grupy często dryfują między pracą tymczasową, bezrobociem lub biernością zawodową, nawet w okresach silnego wzrostu gospodarczego; mając na uwadze, że unijna Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, która została ustanowiona decyzją Rady Europejskiej w lutym 2013 r. i która jest częściowo finansowana z Europejskiego Funduszu Społecznego, okazała się udanym instrumentem UE do walki z bezrobociem młodzieży, w szczególności w docelowej grupie młodzieży NEET;
P.
mając na uwadze, że wskaźnik NEET w Europie jest szczególnie wysoki wśród młodych kobiet, oraz mając na uwadze, że w związku z tym należy zwrócić szczególną uwagę na perspektywę płci;
Q.
mając na uwadze, że zgodnie z badaniem skutków programu Erasmus opublikowanym przez Komisję w 2014 r. młodzi absolwenci, którzy zdobyli umiejętności i doświadczenie za granicą dzięki programowi Erasmus, mają znacznie większe możliwości i lepsze umiejętności niż ci, którzy nie przebywali za granicą; mając na uwadze, że program Leonardo skierowany do uczniów zawodu odniósł podobny sukces;
R.
mając na uwadze, że jedna z inicjatyw wynikających z programu Erasmus, tj. program "Erasmus dla młodych przedsiębiorców", daje młodym osobom zainteresowanym przedsiębiorczością możliwość uczenia się i zdobycia doświadczenia dzięki pracy z doświadczonymi przedsiębiorcami prowadzącymi małe przedsiębiorstwa w innych krajach uczestniczących w programie;
S.
mając na uwadze, że trwałe tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy można osiągnąć dzięki inwestycjom na przykład w zielone miejsca pracy, energię odnawialną, zrównoważone mieszkalnictwo, efektywność energetyczną, badania i rozwój, technologie informatyczne i inne sektory innowacyjne zdolne do zatrudnienia dużej liczby osób młodych;
T.
mając na uwadze, że opóźnienie w dostępie do rynku pracy i długie okresy bezrobocia mają negatywny wpływ na perspektywy kariery, wynagrodzenia, zdrowia i mobilności społecznej osób młodych;
U.
mając na uwadze, że młode osoby są wartościowe dla gospodarki europejskiej i należy je wspierać w dążeniu do zdobycia umiejętności wymaganych na rynku pracy - biorąc pod uwagę, jakie umiejętności będą potrzebne w przyszłości - w tym umiejętności programowania i umiejętności cyfrowe, które są niezbędne w działalności gospodarczej w XXI w.;
V.
mając na uwadze, że wysokie bezrobocie i bezczynność, w szczególności wśród osób młodych, nadal stanowią jedno z największych wyzwań stojących przed państwami Partnerstwa Wschodniego, ograniczając ich perspektywy lepszego poziomu życia i wzrostu gospodarczego;
W.
mając na uwadze, że ze względu na wysokie bezrobocie młode osoby poszukujące pracy są zmuszone do tego, by podejmować nieformalne, realizowane w niepełnym wymiarze czasu lub niskopłatne zatrudnienie na niezbyt pożądanych stanowiskach;
X.
mając na uwadze, że osoby młode, które stoją przed perspektywą bezrobocia, ubóstwa lub niepewnych form zatrudnienia, szukają lepszych możliwości podjęcia nauki i zatrudnienia za granicą; mając na uwadze, że migracja młodzieży wpływa niekorzystnie na spójność społeczną i wzrost gospodarczy w państwach Partnerstwa Wschodniego i w państwach członkowskich UE;
Y.
mając na uwadze, że w większości wskaźników dotyczących rynku pracy występują duże rozbieżności między młodymi mężczyznami i kobietami, w szczególności w okresie wchodzenia w dorosłość; mając na uwadze, że takie rozbieżności mogą oznaczać brak równości szans oraz odzwierciedlać głęboko zakorzenioną dyskryminację pod względem społecznoekonomicznym i kulturowym, która zwykle stawia kobiety w nieproporcjonalnie niekorzystnej sytuacji;
Z.
mając na uwadze, że młode osoby wywodzące się ze środowisk migracyjnych charakteryzują się niższym poziomem wykształcenia i wyszkolenia zawodowego, niższy jest również ich poziom zatrudnienia;
1.
podkreśla, że trwałe systemy gospodarcze, systemy kształcenia i systemy zatrudnienia młodych ludzi stanowią podstawowe priorytety UE i krajów Partnerstwa Wschodniego oraz że partnerzy zobowiązali się do podejmowania konkretnych inicjatyw w celu wspierania integracji na rynku pracy i zdolności do zatrudnienia, w szczególności w dziedzinie zatrudnienia ludzi młodych; powtarza, że parlamenty państw partnerskich wielokrotnie zaliczały zatrudnienie, kształcenie i szkolenie do podstawowych priorytetów politycznych państw członkowskich i państw Partnerstwa Wschodniego;
2.
z zawodnieniem przyjmuje zatem inicjatywy UE i partnerów z Europy Wschodniej mające na celu wdrożenie strategii na rzecz młodzieży oraz ustawodawstwa dotyczącego takich dziedzin, jak kształcenie i szkolenie, zatrudnienie, przedsiębiorczość, włączenie społeczne i aktywne uczestnictwo w społeczeństwie obywatelskim; wzywa UE i państwa Partnerstwa Wschodniego, by wzmocniły wdrażanie istniejących strategii na rzecz młodzieży i obowiązującego ustawodawstwa dotyczącego jej; zachęca obie strony do ustanowienia celów jakościowych i poziomów odniesienia dla integracyjnych systemów kształcenia zapewniających równość, niedyskryminację i kompetencje obywatelskie;
3.
apeluje do UE i partnerów z Europy Wschodniej, by opracowali oparte na prawach podejście do walki z bezrobociem młodzieży, koncentrujące się na wysokiej jakości zatrudnieniu oraz zaangażowaniu młodych osób w kształtowanie polityki w charakterze zainteresowanych podmiotów;
4.
wzywa UE i partnerów z Europy Wschodniej do energicznego zaangażowania się w wymianę doświadczeń w obszarze tworzenia miejsc pracy, objęcie młodych osób skierowanymi do nich strategiami politycznymi, ochronę praw gospodarczych, socjalnych i praw człowieka w miejscu pracy oraz rozwiązanie problemu bezrobocia młodzieży;
5.
domaga się, by UE zintensyfikowała współpracę z międzynarodowymi instytucjami finansowymi i właściwymi organizacjami międzynarodowymi dotyczącą rozwoju sektora prywatnego, a także inicjatyw, które promują wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu i zatrudnienie oraz poprawiają warunki życia obywateli, zgodnie z wezwaniem zawartym w przeglądzie europejskiej polityki sąsiedztwa z 2015 r.;
6.
podkreśla, że obniżenie liczby osób przedwcześnie kończących naukę zapewniłoby gospodarce europejskiej i gospodarce partnerów z Europy Wschodniej tysiące bardziej wykwalifikowanych pracowników rocznie;
7.
podkreśla potrzebę zwalczania zjawiska przedwczesnego kończenia nauki, które może stanowić pierwszy krok na drodze do ubóstwa przez całe życie, pozostawiając trwały ślad na wczesnym etapie życia i przyczyniając się do bezrobocia;
8.
podkreśla, że należy rozwiązać problem dyskryminacji ze względu na wiek stosowanej wobec osób wnioskujących o świadczenia społeczne, w tym świadczenia dla bezrobotnych;
9.
podkreśla potrzebę wspierania polityki ukierunkowanej na poprawę przechodzenia od nieformalnego zatrudnienia do wysokiej jakości miejsc pracy, a także potrzebę opracowania strategii przechodzenia od kształcenia i szkolenia do zatrudnienia;
10.
podkreśla, jak ważne jest zapewnienie wsparcia młodym rodzicom, w szczególności młodym matkom, aby zagwarantować im możliwość otrzymywania płacy zapewniającej utrzymanie na minimalnym poziomie oraz kontynuowania nauki i pracy odpowiednio do zdolności przy jednoczesnym wywiązywaniu się z obowiązków opiekuńczych; podkreśla, że wsparcie i inwestycje na wczesnym etapie to klucz do uniknięcia utraty dochodów przez całe życie;
11.
uważa, że promowanie liczniejszych i równych szans dla osób młodych, wspieranie włączenia społecznego, równouprawnienia płci i solidarności oraz zwalczanie dyskryminacji w każdej formie, w szczególności ze względu na płeć, rasę czy pochodzenie etniczne i niepełnosprawność, mają kluczowe znaczenie w osiąganiu celu, jakim jest ograniczenie bezrobocia młodzieży;
12.
uważa, że parlamenty państw Partnerstwa Wschodniego i Parlament Europejski powinny być zaangażowane w podejście strategiczne do opracowywania, wdrażania, monitorowania i oceny istotnych inicjatyw ukierunkowanych na wspieranie ludzi młodych na wszystkich szczeblach zatrudnienia, oraz uważa, że Zgromadzenie Parlamentarne Euronest mogłoby zapewniać cenny wkład w to działanie;
13.
wzywa państwa członkowskie do aktywniejszej wymiany pozytywnych doświadczeń z państwami Partnerstwa Wschodniego w zakresie tworzenia możliwości zatrudnienia dla osób młodych;
14.
zachęca państwa Partnerstwa Wschodniego do uczestnictwa w szeregu unijnych programów dla młodzieży, takich jak: Erasmus+, Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych i gwarancja dla młodzieży, EU4Youth, dwustronne i regionalne programy kształcenia i szkolenia zawodowego oraz program "Kreatywna Europa", a także w międzynarodowych programach dla młodzieży, takich jak program Solutions for Youth Employment; uważa, że młode osoby uczące się i będące uczniami zawodu, które zdobyły umiejętności i doświadczenie za granicą, mają znacznie większe możliwości i lepsze umiejętności niż osoby, które nie przebywały za granicą;
15.
wzywa do zwiększenia finansowania na rzecz unijnych programów dla młodzieży, w tym europejskiej gwarancji dla młodzieży, aby zapewnić wartość dodaną i jakość oferowanych szkoleń i miejsc pracy; zwraca się o rozważenie podniesienia górnej granicy wieku umożliwiającego uczestnictwo w takich programach, zważywszy na to, że w rzeczywistości wielu absolwentów i wiele osób wchodzących na rynek pracy ma prawie 30 lat;
16.
wzywa rządy państw Partnerstwa Wschodniego do dołożenia starań, by ich systemy kształcenia (ogólnego, zawodowego i wyższego) odpowiednio przygotowywały uczniów do kariery zawodowej, a także do zagwarantowania ścisłej współpracy między przedstawicielami sektora edukacji, służb społecznych, pracodawców i uczniów;
17.
wzywa rządy państw Partnerstwa Wschodniego i państw członkowskich do zapewnienia, że dziewczęta i młode kobiety będą zachęcane do zainteresowania się naukami przyrodniczymi, technologią, inżynierią i matematyką (STEM) oraz do podwyższania liczby kobiet w dziedzinach STEM;
18.
podkreśla, że ze względu na to, iż kształcenie i szkolenie mają kluczowe znaczenie dla wspierania włączenia społecznego i równości, należy także kłaść nacisk na uznawanie umiejętności zdobytych w drodze uczenia się pozaformalnego i nieformalnego w ramach programów mobilności wdrażanych zgodnie z europejskimi lub krajowymi ramami kwalifikacji; zachęca państwa członkowskie do promowania i wspierania możliwości mobilności zawodowej wśród młodych uczniów zawodu, aby umożliwić im rozwój umiejętności dzięki styczności z innymi systemami szkolenia;
19.
podkreśla, że płynne przejście od kształcenia do zatrudnienia powinno się wspierać przez łączenie kształcenia teoretycznego ze szkoleniami praktycznymi i umożliwianie podjęcia wysokiej jakości staży, o czym jest mowa w Europejskiej karcie jakości staży i praktyk, a także przez uznawanie kwalifikacji zdobytych w trakcie kształcenia formalnego i pozaformalnego lub podczas pracy wolontariackiej;
20.
podkreśla, że utworzenie dwustronnych pogłębionych i kompleksowych stref wolnego handlu (DCFTA) z Ukrainą, Gruzją i Mołdawią ma kluczowe znaczenie dla nowoczesnego, przejrzystego i przewidywalnego zbliżenia w obszarze handlu i ustawodawstwa, a także bezpośrednich inwestycji zagranicznych prowadzących do tworzenia miejsc pracy i długoterminowego wzrostu; przyznaje jednocześnie, że państwa Partnerstwa Wschodniego mogą podążać innymi drogami w celu wzmocnienia stosunków gospodarczych i handlowych z UE i państwami ościennymi;
21.
z zadowoleniem przyjmuje w tym względzie fakt, iż układy o stowarzyszeniu, w tym dwustronne DCFTA, między UE a Gruzją, Mołdawią i Ukrainą, zobowiązują UE i państwa Partnerstwa Wschodniego do wzmocnienia kontaktów międzyludzkich, w tym przez współpracę i wymianę w takich dziedzinach, jak nauka i technika, biznes, młodzież, kształcenie i kultura; powtarza, że współpraca jest kluczowa dla wszelkich starań podejmowanych w celu przywrócenia wzrostu oraz wsparcia przedsiębiorczości, inwestycji i tworzenia miejsc pracy w regionie; wzywa państwa członkowskie i państwa Partnerstwa Wschodniego do zbadania możliwości tworzenia programów mieszanych polegających na łączeniu zatrudnienia z otrzymywaniem stypendium, przeznaczonych dla młodych osób w obiecujących sektorach gospodarczych w regionie;
22.
podkreśla, że w ramach swobody przemieszczania się na obszarze Partnerstwa Wschodniego mobilność pracowników powinna pozostać dla młodych osób wyborem, a nie obowiązkiem, by zarabiać na życie za granicą; zaznacza, że z mobilnością wiążą się różne wyzwania; podkreśla, że młode osoby powinny także dysponować możliwościami zatrudnienia we własnych regionach i krajach;
23.
zwraca uwagę na niekorzystny wpływ zjawiska drenażu mózgów, w ramach którego dobrze wykwalifikowane młode osoby opuszczają kraj pochodzenia, co jest odczuwalne zwłaszcza w małych krajach, w których wysoko wykwalifikowani pracownicy są szczególnie cenni; zachęca UE i państwa Partnerstwa Wschodniego do wspólnego zajęcia się kwestią migracji zarobkowej młodzieży z państw Partnerstwa Wschodniego do UE w celu promowania migracji cyrkulacyjnej oraz zapewnienia możliwości, dzięki którym młode osoby będą mogły wrócić do domu, by znaleźć trwałe zatrudnienie o wysokiej jakości w wybranym przez siebie miejscu;
24.
wzywa UE, aby w stosownych przypadkach zmieniła ukierunkowanie stosunków z państwami Partnerstwa Wschodniego na podstawie wspólnych interesów oraz wartości tych państw, w szczególności w odniesieniu do rozwoju gospodarczego, z naciskiem na zatrudnienie ludzi młodych; ponadto apeluje do UE, aby pomogła państwom Partnerstwa Wschodniego przyspieszyć reformę polityki przemysłowej z myślą o wsparciu przejścia na konkurencyjną gospodarkę opartą na wiedzy;
25.
wzywa Komisję do wykorzystania w pełni wszystkich istniejących narzędzi w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa, w szczególności narzędzi koncentrujących się na młodzieży, aby wesprzeć tworzenie miejsc pracy w państwach Partnerstwa Wschodniego;
26.
zauważa, że środki finansowe UE mogą stanowić doskonałe narzędzie wspierania wzrostu i rozwoju możliwości dostępnych dla ludności; domaga się znaczniejszych środków finansowych na rozpowszechnianie informacji o unijnych instrumentach finansowych oraz rozszerzanie w kręgach akademickich i biznesowych zakresu wiedzy i umiejętności potrzebnych do wykorzystania środków finansowych oraz opracowywania projektów i zarządzania nimi;
27.
podkreśla potrzebę wzmocnienia roli sektora prywatnego w tworzeniu miejsc pracy; wzywa zatem władze państw Partnerstwa Wschodniego do opracowania zestawu zachęt dla prywatnych przedsiębiorstw do tworzenia miejsc pracy, np. dzięki złagodzeniu obowiązujących wymogów administracyjnych i finansowych dotyczących zakładania przedsiębiorstw i zarządzania nimi polegającemu na uproszczeniu procedur, a także dzięki zapewnianiu przedsiębiorstwom typu startup łatwiejszego dostępu do kredytów, kapitału wysokiego ryzyka i mikrofinansowania;
28.
podkreśla potrzebę promowania samozatrudnienia wśród młodych, poszerzenia dostępu do pożyczek uprzywilejowanych oraz rozwoju umiejętności związanych z przedsiębiorczością;
29.
zauważa, że o ile przedsiębiorstwa, w tym MŚP, odgrywają kluczową rolę w rozwijaniu u osób młodych praktycznych umiejętności zawodowych, istnieje także potrzeba zapewnienia tym osobom kształcenia w obszarze przedsiębiorczości w jak najszerszym wymiarze; zachęca zatem, by do programów nauczania włączano rozwijanie umiejętności zawodowych potrzebnych do założenia przedsiębiorstwa i zarządzania nim; zachęca także do promowania przekrojowych umiejętności i wiedzy w obszarze przedsiębiorczości, które można skutecznie przekazywać dzięki doświadczeniom zdobywanym w praktyce i w rzeczywistych sytuacjach;
30.
wzywa rządy państw Partnerstwa Wschodniego do opracowania kompleksowych krajowych strategii zatrudnienia, z silnym naciskiem na osoby młode, zgodnie z zaleceniem zawartym w deklaracji MOP w sprawie sprawiedliwości społecznej na rzecz uczciwej globalizacji; wzywa je także, by w stosownych przypadkach wzmocniły państwowe agencje zatrudnienia, co miałoby polegać na przekształceniu ich w organy centralne, które mogą udzielać podstawowego wsparcia osobom młodym, opracować ujednoliconą ewidencję bezrobotnych oraz zapewniać kompleksowe ramy dla sektorowych planów działania zaproponowanych w pakietach dotyczących zatrudnienia zaprezentowanych przez rządy odnośnych krajów;
31.
podkreśla potrzebę przeprowadzenia przez UE konsultacji z partnerami w sprawie utworzenia w ramach Partnerstwa Wschodniego panelu na rzecz zatrudnienia ludzi młodych i ich szans na zatrudnienie, zgodnie z wezwaniem zawartym w przeglądzie polityki sąsiedztwa UE z 2015 r.;
32.
wzywa UE i państwa członkowskie do zawarcia nowych sojuszów z sektorem prywatnym i międzynarodowymi instytucjami finansowymi w celu wsparcia strategii na rzecz wzrostu i młodzieży oraz tworzenia miejsc pracy, zgodnie z przeglądem polityki sąsiedztwa UE oraz przy uwzględnieniu partnerstwa z koalicją opartą na porozumieniu zainteresowanych stron o nazwie Solutions for Youth Employment (S4YE), sponsorowaną przez Bank Światowy;
33.
zwraca uwagę na prace UE dotyczące prognozowania umiejętności, zwłaszcza w odniesieniu do zielonych miejsc pracy i technologii informacyjnych i komunikacyjnych, oraz uważa, że dopasowywanie umiejętności do dostępnych lub przewidywalnych możliwości zatrudnienia powinno nadal stanowić jeden z podstawowych priorytetów dla UE i państw Partnerstwa Wschodniego;
34.
podkreśla, że zacieśnienie współpracy w odniesieniu do wymian młodzieżowych i studenckich oraz opracowywania nowych programów stypendiów i szkoleń, a także ułatwianie uczestnictwa w programie Erasmus+ zapewni rozwój umiejętności oraz umożliwi młodym ludziom w państwach Partnerstwa Wschodniego poznanie UE i vice versa, stwarzając im lepsze możliwości i ułatwiając ich zatrudnienie;
35.
wzywa UE i rządy państw Partnerstwa Wschodniego, by stymulowały, wspierały i reformowały otoczenie biznesowe; podkreśla znaczenie rozwoju przez przedsiębiorczość i MŚP; powtarza, że sektor ten tworzy liczne możliwości zatrudnienia, w tym dla osób młodych;
36.
zachęca UE i rządy państw Partnerstwa Wschodniego do zharmonizowania otoczenia cyfrowego oraz wspierania wysiłków na rzecz wdrożenia gospodarki cyfrowej, która lepiej służy współpracy między nimi; podkreśla, że w takiej gospodarce będą powstawały miejsca pracy, zwłaszcza dla osób młodych;
37.
wzywa UE i rządy państw Partnerstwa Wschodniego do promowania rolnictwa; podkreśla prawdziwe znaczenie tego sektora; zwraca uwagę, że wymagana jest modernizacja i dywersyfikacja na obszarach wiejskich w celu tworzenia miejsc pracy i zachęcania osób młodych do zapewniania wkładu w rozwój i wzrost sektora;
38.
podkreśla, że w celu oceny jakości kształcenia oraz zapewnienia młodym osobom umiejętności (kwalifikacji) wymaganych na rynku pracy potrzebne są regularne badania i ankiety na temat poziomu zatrudnienia ludzi młodych (w tym według zawodów) po ukończeniu kształcenia, a także zdefiniowanie zestawu wskaźników w celu wyjaśnienia charakteru takich danych liczbowych;
39.
zobowiązuje swoich współprzewodniczących do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącemu Parlamentu Europejskiego, Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji/Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, ESDZ, a także rządom i parlamentom państw członkowskich i państw Partnerstwa Wschodniego.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.