Rezolucja - Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie pogorszenia sytuacji w zakresie praw człowieka w regionach Naddniestrze, Abchazja, Cchinwali/Osetia Południowa i Krym oraz w częściach obwodów donieckiego i ługańskiego.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.99.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 marca 2018 r.

REZOLUCJA
Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie pogorszenia sytuacji w zakresie praw człowieka w regionach Naddniestrze, Abchazja, Cchinwali/Osetia Południowa i Krym oraz w częściach obwodów donieckiego i ługańskiego

(2018/C 99/01)

(Dz.U.UE C z dnia 15 marca 2018 r.)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

-
uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie przyszłości demokracji, bezpieczeństwa regionalnego oraz roli społeczeństwa obywatelskiego,
-
uwzględniając wcześniejsze rezolucje Parlamentu Europejskiego dotyczące europejskiej polityki sąsiedztwa, w szczególności rezolucję z dnia 21 stycznia 2016 r. w sprawie układów o stowarzyszeniu/pogłębionych i kompleksowych stref wolnego handlu z Gruzją, Mołdawią i Ukrainą 1 , z dnia 5 października 2017 r. w sprawie spraw przywódców Tatarów krymskich Achtema Czijgoza, Ilmiego Umerowa i dziennikarza Mykoły Semeny 2 , z dnia 4 lutego 2016 r. w sprawie stanu poszanowania praw człowieka na Krymie, w szczególności sytuacji Tatarów krymskich 3  oraz z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie ukraińskich więźniów w Rosji oraz sytuacji na Krymie 4 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne UE dotyczące praw człowieka i demokracji na świecie za rok 2016,
-
uwzględniając raport Biura Wysokiego Komisarza ONZ ds. Praw Człowieka z dnia 25 września 2017 r. dotyczący sytuacji w zakresie praw człowieka w czasowo okupowanej Republice Autonomicznej Krymu i mieście Sewastopol (Ukraina),
-
uwzględniając unijną Globalną strategię na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej, opublikowaną w czerwcu 2016 r.,
-
uwzględniając międzynarodowe prawo humanitarne, w szczególności jego przepisy dotyczące terytoriów okupowanych oraz traktowania i ochrony ludności cywilnej,
-
uwzględniając art. 9 ust. 3 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że pogorszenie sytuacji w zakresie praw człowieka w regionach Naddniestrze, Abchazja, Cchinwali/Osetia Południowa i Krym oraz w częściach obwodów donieckiego i ługańskiego jest wysoce niepokojące;
B.
mając na uwadze, że ludność zamieszkująca te terytoria ma ograniczony dostęp do wymiaru sprawiedliwości lub nie ma go wcale; mając na uwadze, że legalne władze nie mają dostępu do tych terytoriów, co uniemożliwia im kierowanie wymiarem sprawiedliwości,
C.
mając na uwadze, że często odbiera się dzieciom w wieku szkolnym mieszkającym na tych obszarach prawo do edukacji w języku ojczystym;
D.
mając na uwadze, że tak zwane władze terenowe wykazały znikomą chęć zapewnienia, aby przestrzegano praw człowieka i szanowano podstawowe wolności społeczności lokalnej;
E.
mając na uwadze, że Federacja Rosyjska ponosi odpowiedzialność za łamanie praw człowieka, ponieważ w sposób bezpośredni lub pośredni wpływa na wydarzenia na terenach objętych konfliktem za pomocą wsparcia finansowego, wojskowego i ekonomicznego dla tak zwanych władz terenowych;
F.
mając na uwadze, że ludność zamieszkująca obszary objęte konfliktem jest nieustannie zagrożona działaniami zbrojnymi lub dalszym pogorszeniem sytuacji;
1.
zdecydowanie potępia prześladowanie i zastraszanie osób, które sprzeciwiają się reżimowi prorosyjskiemu, udzielającemu pomocy przy ustanawianiu tak zwanych władz terenowych na obszarach objętych konfliktem;
2.
ubolewa nad faktem, że obywatele zamieszkujący wyżej wymienione regiony nie mogą przekraczać linii okupacyjnej i w wielu przypadkach nie są w stanie powrócić do domów; podkreśla, że zdarzają się sytuacje, w których linia okupacyjna (albo tak zwana granica) przechodzi przez wieś lub posiadłość jednej rodziny;
3.
wyraża nieustanne poparcie dla ludności zamieszkującej terytoria objęte konfliktem i przypomina, że można rozszerzyć pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu (DCFTA), pod warunkiem że tak zwane władze terenowe będą przestrzegać prawa ustanowionego przez legalnie sprawujący władzę rząd centralny; potwierdza, że system bezwizowy w tych państwach obejmuje wszystkich obywateli, także zamieszkujących obszary objęte konfliktem, pod warunkiem że zostaną wdrożone wymogi dotyczące paszportów biometrycznych;
4.
wzywa Komisję do wspierania projektów i wspólnych inicjatyw mających na celu poprawę kontaktów międzyludzkich, a także służących budowaniu pokoju, rozwiązywaniu konfliktów, pojednaniu i dialogowi międzykulturowemu;
5.
wzywa do utworzenia misji obserwacyjnej, aby umożliwić monitorowanie sytuacji w zakresie praw człowieka na obszarach objętych konfliktem; apeluje do międzynarodowych obserwatorów praw człowieka, w tym w wyspecjalizowanych jednostkach ONZ, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) i Rady Europy, o zbadanie potencjalnych sposobów, jak można by uzyskać dostęp do tych terytoriów;
6.
zdecydowanie potępia powszechną praktykę przenoszenia zatrzymanych w odległe regiony Rosji, gdyż poważnie utrudnia im to kontakt z rodziną oraz ogranicza możliwości monitorowania ich sytuacji przez organizacje praw człowieka; wzywa Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) i delegaturę UE w Rosji, aby dokładnie śledziły trwające procesy sądowe i zwracały uwagę na to, jak traktuje się zatrzymanych; wyraża szczególne zaniepokojenie doniesieniami o represyjnym stosowaniu leczenia psychiatrycznego; oczekuje, że delegatura UE, ESDZ oraz ambasady państw członkowskich będą uważnie śledzić te postępowania sądowe oraz że będą zabiegać o kontakty z zatrzymanymi przed procesami sądowymi, w ich trakcie i po ich zakończeniu;
7.
wzywa Federację Rosyjską, która pośrednio lub bezpośrednio wpływa na tak zwane władze terenowe na obszarach objętych konfliktem, aby zapewniła przestrzeganie na tych obszarach praw człowieka, co stanowi jej zobowiązanie na mocy międzynarodowego prawa humanitarnego;
8.
apeluje do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, aby rozpatrzył w jak najbardziej priorytetowym trybie wszystkie wnioski o przyznanie zadośćuczynienia z rejonów objętych konfliktem, jak też przypadki zatrzymanych przewożonych z tych rejonów do Rosji, ponieważ tak zwany wymiar sprawiedliwości zarówno na obszarach objętych konfliktem, jak i w Rosji nie zapewnia możliwości dochodzenia środków prawnych w tego typu sytuacjach;
9.
popiera suwerenność, niepodległość, jedność i integralność terytorialną Gruzji, Mołdawii i Ukrainy w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową i stanowczo potwierdza, że potępia bezprawną aneksję Republiki Autonomicznej Krymu i miasta Sewastopol przez Federację Rosyjską, jak również trwającą okupację przez Rosję Abchazji i Regionu Cchinwali/Osetii Południowej, przynależnych do Gruzji;
10.
zobowiązuje swoich współprzewodniczących do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącemu Parlamentu Europejskiego, Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji/Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz rządom i parlamentom państw członkowskich i krajów Partnerstwa Wschodniego.
1 Teksty przyjęte, P8_TA(2016)0018.
2 Teksty przyjęte, P8_TA(2017)0382.
3 Teksty przyjęte, P8_TA(2016)0043.
4 Teksty przyjęte, P8_TA(2017)0087.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.