Rezolucja w sprawie zorganizowanego dialogu w obrębie UE na temat sportu.
Dz.U.UE.C.2010.322.1
Akt nienormatywnyz dnia 18 listopada 2010 r.
w sprawie zorganizowanego dialogu w obrębie UE na temat sportu
(2010/C 322/01)
(Dz.U.UE C z dnia 27 listopada 2010 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
1. PRZYPOMINAJĄC:
(i) artykuł 165 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej stanowiący m.in., że Unia przyczynia się do "wspierania europejskich przedsięwzięć w zakresie sportu, uwzględniając jego szczególny charakter, jego struktury oparte na zasadzie dobrowolności oraz uwzględniając jego funkcję społeczną i edukacyjną" oraz do "rozwoju europejskiego wymiaru sportu";
(ii) oświadczenie Rady Europejskiej w sprawie sportu zamieszczone w załączniku 5 do konkluzji prezydencji (Bruksela, 12 grudnia 2008 r.), które wzywa do pogłębienia konstruktywnego dialogu z Międzynarodowym Komitetem Olimpijskim i przedstawicielami świata sportu.
2. ŚWIADOMA, ŻE:
(i) od pewnego czasu w dziedzinie sportu działają różnorodne mechanizmy dialogu na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym;
(ii) kolejne państwa obejmujące przewodnictwo UE zorganizowały pewną liczbę nieformalnych spotkań ministrów sportu i dyrektorów departamentów odpowiedzialnych za kwestie sportu;
(iii) w obrębie UE prowadzony jest z zainteresowanymi podmiotami ze świata sportu dialog na różnych szczeblach, zwłaszcza w ramach Forum Sportu UE;
(iv) w sektorze sportu prowadzony jest europejski dialog społeczny, a w roku 2008 utworzono sektorowy komitet ds. dialogu społecznego w piłce nożnej.
3. UWAŻA, ŻE:
(i) wejście w życie Traktatu z Lizbony sprawiło, że rozpoczęła się nowa era, jeśli chodzi o unijne priorytety w dziedzinie sportu;
(ii) wzmocniony dialog w obrębie UE z zainteresowanymi podmiotami ze świata sportu posłużyłby jako okazja do stałej i dobrze zorganizowanej wymiany poglądów na temat priorytetów i realizacji unijnej współpracy w dziedzinie sportu oraz dalszych działań w tym zakresie;
(iii) konieczny jest dalszy rozwój takiego dialogu poprzez skonsolidowanie istniejących struktur i działań, zwłaszcza corocznego Forum Sportu UE;
(iv) ponadto istnieje szczególna potrzeba rozwinięcia rozmów prowadzonych na wysokim szczeblu w ramach już zapoczątkowanego dialogu, w powiązaniu z posiedzeniami Rady.
4. ZGADZA SIĘ ZATEM, ŻE PREZYDENCJA RADY:
(i) powinna - regularnie, zwykle przy okazji posiedzenia Rady - organizować nieformalne spotkanie wiodących przedstawicieli organów publicznych UE i świata sportu, by umożliwić im wymianę poglądów na zagadnienia dotyczące sportu w UE;
(ii) powinna - po przeprowadzeniu należnych konsultacji - przygotować porządek obrad każdego z tych spotkań, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień, które omówiono na ostatnim posiedzeniu Rady lub które należy omówić na kolejnym jej posiedzeniu;
(iii) powinna zaprosić na spotkanie ograniczoną liczbę uczestników, starając się o zrównoważoną reprezentację organów publicznych UE, z jednej strony, i przedstawicieli świata sportu, z drugiej strony;
(iv) powinna zaprosić do udziału w tym spotkaniu przedstawicieli Rady (trzy prezydencje, przedstawiciela kolejnych trzech prezydencji, przy wsparciu Sekretariatu Rady), Komisji Europejskiej oraz Parlamentu Europejskiego;
(v) powinna dołożyć starań, by osiągnąć reprezentatywny, szeroko zakrojony i zrównoważony udział przedstawicieli świata sportu w tym spotkaniu, ze szczególnym uwzględnieniem organów działających w UE i na kontynencie europejskim.
Podczas sporządzania listy zaproszonych przedstawicieli świata sportu prezydencja powinna w pełni uwzględnić porządek posiedzenia Rady, priorytety trzech prezydencji oraz wszelkie pilne lub aktualne kwestie, w tym zagadnienia poruszone w kontekście corocznego Forum Sportu UE. Ponadto w odpowiednich przypadkach należy uwzględnić ciągłość reprezentacji.
Pod tym względem prezydencja powinna również kierować się następującymi wytycznymi:
– należy odzwierciedlić różnorodność świata sportu, zwracając szczególną uwagę na następujące aspekty: sporty olimpijskie i nieolimpijskie; sport zawodowy i amatorski; sporty wyczynowe i rekreacyjne oraz sport na poziomie najbliższym obywatelom i sport uprawiany przez osoby niepełnosprawne,
– należy uwzględnić interesy różnych podmiotów działających w sektorze sportu, w tym podmiotów o wymiarze europejskim, np. organizacji zrzeszających, federacji europejskich i krajowych, klubów oraz sportowców obu płci,
– należy uwzględnić szczególny charakter sektora sportu,
– należy również uwzględnić międzynarodowy wymiar europejskiej współpracy w dziedzinie sportu.