Rezolucja w sprawie wzmocnionej strategii na rzecz współpracy celnej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.260.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 października 2009 r.

REZOLUCJA RADY

z dnia 23 października 2009 r.

w sprawie wzmocnionej strategii na rzecz współpracy celnej

(2009/C 260/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 października 2009 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC:

1) artykuły 29 i 30 Traktatu o Unii Europejskiej;

2) program haski(1), przyjęty przez Radę Europejską w listopadzie 2004 roku, ustalający cele do zrealizowania w obszarze wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości w latach 2005-2009;

3) komunikat Komisji z dnia 10 czerwca 2009 r. do Parlamentu Europejskiego i Rady pt. "Przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości w służbie obywateli"(2);

4) fakt, że Rada pracuje nad nowym wieloletnim programem na rzecz przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości na lata 2010-2014;

5) rezolucję Rady z dnia 2 października 2003 r. w sprawie strategii na rzecz współpracy celnej(3) oraz fakt, że strategia ta jest realizowana za pomocą kolejnych planów działania;

6) konkluzje Rady z dnia 14 maja 2008 r. w sprawie strategii dotyczącej rozwoju unii celnej;

7) rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 z dnia 26 października 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej(4);

8) decyzję Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością(5);

9) decyzję Rady 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiającą Europejski Urząd Policji (Europol)(6);

10) konkluzje Rady z dnia 12 października 2005 r. w sprawie strategii działania policji w oparciu o informacje wywiadowcze oraz przygotowania oceny zagrożenia przestępczością zorganizowaną (Organised Crime Threat Assessment - OCTA);

11) strategię antynarkotykową UE na lata 2005-2012 oraz plan działania UE w zakresie narkotyków na lata 2009-2012(7);

12) fakt, że Unia Europejska zawarła stosowne umowy i przyjęła wspólne strategie z krajami trzecimi, a zwłaszcza z krajami z nią graniczącymi,

UZNAJĄC:

1) że organy celne państw członkowskich odgrywają zasadniczą rolę w walce z transgranicznym nielegalnym handlem towarami, ponieważ są pierwszą barierą chroniącą obywateli Unii przed taką działalnością, oraz że ścisłe współdziałanie organów celnych ze sobą nawzajem i z innymi właściwymi organami jest im niezbędne do wypełnienia zadań;

2) że nadal potrzebne są strategiczne ramy wskazujące cele wielonarodowego i wielopodmiotowego podejścia do współpracy celnej;

3) że od czasu gdy przyjęto obecnie obowiązującą strategię na rzecz współpracy celnej, ramy prawne Unii Europejskiej uległy zmianom, m.in. wprowadzono nowe, ulepszone prawodawstwo - zwłaszcza w zakresie wymiany informacji i współpracy transgranicznej - w celu wzmożenia walki z przestępczością transgraniczną i terroryzmem, oraz że w związku z tymi zmianami należy poddać strategię przeglądowi;

4) że od 2003 roku transgraniczna przestępczość zorganizowana i terroryzm, ewoluując, stały się bardziej wyrafinowane i nabrały wymiaru globalnego oraz że aktywną rolę w zwalczaniu tego rodzaju zagrożeń dla Unii Europejskiej i jej obywateli dzięki nowym formom współpracy odgrywają organy celne;

5) że istnieje potrzeba dalszego zacieśniania współpracy ze stosownymi agencjami i organami Unii Europejskiej i Wspólnoty, takimi jak Europol, Eurojust, OLAF i Frontex;

6) że potrzeba ściślejszej i sprawniejszej współpracy między organami celnymi państw członkowskich a właściwymi organami krajów trzecich, zwłaszcza krajów graniczących z Unią Europejską, oraz ściślejszej i sprawniejszej współpracy ze stosownymi organizacjami międzynarodowymi,

Z ZADOWOLENIEM ODNOTOWUJE:

1) postępy, jakie poczyniono dzięki wdrożeniu strategii współpracy celnej z 2003 roku, oraz dalsze prace, które w ramach Rady prowadziła Grupa Robocza ds. Współpracy Celnej;

2) że współpraca celna stale się rozwija w związku ze stosowaniem konwencji neapolitańskiej II i systemu informacji celnej, w tym bazy danych rejestru celnego do celów identyfikacyjnych;

3) że wyniki wspólnych operacji celnych i operacji regionalnych prowadzonych przez organy celne i inne organy ochrony porządku publicznego dają dobrą podstawę do doskonalenia metod pracy oraz sposobów wymiany informacji i danych wywiadowczych, również z udziałem krajów trzecich, oraz aktywnie przyczyniają się do tworzenia przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości;

4) ściślejszą współpracę i koordynację działań w sprawach operacyjnych między Grupą Roboczą ds. Współpracy Celnej (Rada), Fronteksem i Grupą Zadaniową Szefów Policji;

5) starania o wypracowanie strategii UE w zakresie zarządzania informacjami z dziedziny wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, która pozwoli agencjom i organom ochrony porządku publicznego jeszcze skuteczniej i bezpieczniej wymieniać informacje,

NINIEJSZYM POSTANAWIA:

1) dalej zacieśniać i rozwijać współpracę między organami celnymi a innymi właściwymi organami oraz współpracę z agencjami i organami Unii Europejskiej i Wspólnoty, by za pomocą nowej, uaktualnionej strategii zapewnić obywatelom Unii, społeczeństwu i gospodarce lepszą ochronę przed zagrożeniami wynikającymi z przestępczości transgranicznej. Współpraca ta powinna się opierać przede wszystkim, choć nie tylko, na następujących założeniach:

a) na rozważeniu nowych form współpracy i nowych technik dochodzeniowych w celu zapewnienia ochrony obywatelom Unii Europejskiej i gospodarce;

b) na podejmowaniu praktycznych działań w celu wdrożenia nowych form współpracy i na dalszym rozwijaniu form dotychczasowych, np. usprawnianiu współpracy operacyjnej, maksymalizacji skuteczności służb celnych na zewnętrznych granicach Unii Europejskiej, przyjmowaniu - w celu uzyskania synergii - podejścia instytucjonalnego opartego na współpracy między służbami celnymi, policją i innymi właściwymi organami, a także na dalszym rozwijaniu stosownych systemów informatycznych; oraz

c) na usprawnianiu i uelastycznianiu dotychczasowego procesu współpracy, po to by wypracować skuteczne podejście do zwalczania transgranicznej przestępczości zorganizowanej i do konfiskowania nielegalnych towarów w całej Unii Europejskiej;

2) dalej tworzyć i wdrażać szczegółowy plan działania służący realizacji ogólnych celów i założeń przedmiotowej strategii - z należytym uwzględnieniem priorytetów nowego wieloletniego programu na rzecz przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości na lata 2010-2014,

ZWRACA SIĘ DO:

1) organów celnych, innych właściwych organów państw członkowskich oraz właściwych agencji i organów Unii Europejskiej i Wspólnoty odpowiadających za wdrażanie przepisów celnych - by dalej wdrażały przedmiotową strategię;

2) organów celnych i innych organów ochrony porządku publicznego państw członkowskich oraz właściwych agencji i organów Unii Europejskiej i Wspólnoty - by nadal dokładały wszelkich starań w celu zacieśniania i rozwijania współpracy między sobą oraz współpracy z krajami trzecimi w dziedzinie zapobiegania transgranicznej działalności przestępczej, jej wykrywania, prowadzenia dochodzeń w jej sprawie oraz jej ścigania;

3) Komisji - by udostępniła państwom członkowskim wiedzę fachową, pomoc techniczną i logistyczną, szkolenia, informacje oraz wszelkie inne wsparcie operacyjne potrzebne im do wykonywania obowiązków w ramach współpracy celnej, o której mowa w art. 29 i 30 Traktatu o Unii Europejskiej, oraz by nadal w jak największym stopniu wspierała finansowo wdrażanie przedmiotowej strategii.

Niniejsza rezolucja zastępuje rezolucję z dnia 2 października 2003 r. w sprawie strategii na rzecz współpracy celnej.

______

(1) Dz.U. C 53 z 3.3.2005, s. 1.

(2) COM(2009) 262 wersja ostateczna.

(3) Dz.U. C 247 z 15.10.2003, s. 1.

(4) Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 1.

(5) Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.

(6) Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.

(7) Dz.U. C 326 z 20.12.2008, s. 7.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.