Rezolucja w sprawie usystematyzowanego dialogu z młodzieżą poświęconego jej zatrudnieniu.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.164.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 2 czerwca 2011 r.

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie usystematyzowanego dialogu z młodzieżą poświęconego jej zatrudnieniu

(2011/C 164/01)

(Dz.U.UE C z dnia 2 czerwca 2011 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH,

PRZYPOMINAJĄC, ŻE:

W rezolucji z dnia 15 listopada 2005 r.(1) zwrócono się do Komisji Europejskiej i państw członkowskich o podjęcie usystematyzowanego dialogu z młodzieżą, organizacjami młodzieżowymi, naukowcami prowadzącymi badania nad młodzieżą i z osobami kształtującymi politykę.

Koncepcję usystematyzowanego dialogu poparto również w rezolucji z dnia 26 października 2006 r.(2), w której stwierdzono, że dialog ten i jego rezultaty trzeba należycie uwzględnić podczas kształtowania polityki na odpowiednich szczeblach.

W rezolucji Rady w sprawie odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018)(3) uznano, że wszyscy młodzi ludzie są bogactwem społecznym, i podkreślono, że należy szanować ich prawo do uczestnictwa w wypracowywaniu strategii, które ich dotyczą, czemu służyć ma stały, usystematyzowany dialog z młodzieżą i z organizacjami ją reprezentującymi.

POTWIERDZAJĄ, ŻE:

Usystematyzowany dialog jest metodą stałej, wspólnej refleksji nad priorytetami, realizacją i monitorowaniem europejskiej współpracy na rzecz młodzieży. Ma on zachęcić szeroką i zróżnicowaną rzeszę młodzieży i organizacji młodzieżowych do udziału w konsultacjach na wszystkich szczeblach krajowych, na konferencjach UE na temat młodzieży i podczas Europejskiego Tygodnia Młodzieży.

Konsultacje prowadzone w ramach usystematyzowanego dialogu opierają się na 18-miesięcznych cyklach roboczych

z jednym ogólnym tematem priorytetowym i tematami szczegółowymi; odpowiadają one ogólnym celom europejskiej współpracy na rzecz młodzieży. W tym kontekście Rada uzgodniła w listopadzie 2009 r., że ogólnym tematem priorytetowym europejskiej współpracy na rzecz młodzieży w pierwszym 18-miesięcznym cyklu roboczym (od 1 dnia stycznia 2010 r. do dnia 30 czerwca 2011 r.) będzie zatrudnienie młodzieży.

Konsultacje prowadzone w ramach usystematyzowanego dialogu - od szczebla lokalnego po unijny - są debatami na wspólne tematy. Organem koordynującym konsultacje na szczeblu europejskim jest Europejski Komitet Zarządzający ds. Usystematyzowanego Dialogu. W skład komitetu wchodzą przedstawiciele trzech państw członkowskich sprawujących kolejno prezydencję (ministerstwo, krajowe rady młodzieży i krajowe agencje programu "Młodzież w działaniu") oraz przedstawiciele Komisji Europejskiej i Europejskiego Forum Młodzieży. Na szczeblu krajowym państwa członkowskie, by prowadzić konsultacje z młodzieżą i z organizacjami młodzieżowymi, wsparły tworzenie krajowych grup roboczych lub skorzystały z istniejących struktur. Rezultaty konsultacji krajowych, przeanalizowane i zestawione przez Europejski Komitet Zarządzający, są przedkładane na konferencjach UE na temat młodzieży.

UZNAJĄ, ŻE:

Jeżeli chodzi o realizację procesu przewidzianego w rezolucji Rady w sprawie odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018), pierwszy cykl usystematyzowanego dialogu był okazją do wspólnej refleksji nad obszarami polityki dotyczącymi młodzieży i do wskazania dalszych wyzwań, którym należy sprostać. Charakter procesu sprawił, że młodzi ludzie z całej Unii Europejskiej mieli szansę na tym samym etapie konsultacji wyrazić opinie o wspólnym temacie priorytetowym i zgłosić pomysły z nim związane.

W działania zaangażowane były - oprócz krajowych rad młodzieży - inne podmioty mające udział w polityce młodzieżowej: ministerstwa, krajowe agencje programu "Młodzież w działaniu", osoby pracujące z młodzieżą oraz naukowcy prowadzący badania nad młodzieżą.

W kolejnych rundach konsultacji uczestniczy coraz większa liczba krajowych grup roboczych, które opracowują strategie i metodologie realizacji usystematyzowanego dialogu z młodzieżą i przedstawiają europejskiemu komitetowi zarządzającemu krajowe sprawozdania. Zarówno praca tych grup, jak i późniejsze dyskusje podczas konferencji UE na temat młodzieży poskutkowały sformułowaniem przesłań politycznych, które mogą przysłużyć się polityce UE.

ZALECAJĄ, CO NASTĘPUJE:

Należy dalej rozwijać usystematyzowany dialog, a w następnym 18-miesięcznym cyklu roboczym można wziąć pod uwagę m.in. następujące kwestie:

Polityczne działania następcze

a) sprzyjanie podejmowaniu w wyniku usystematyzowanego dialogu politycznych działań następczych;

b) zapewnienie młodzieży informacji zwrotnych o działaniach podjętych w wyniku usystematyzowanego dialogu.

Zaangażowanie wszystkich zainteresowanych stron

a) sprzyjanie zaangażowaniu młodych ludzi o mniejszych szansach;

b) sprzyjanie zaangażowaniu przedstawicieli organów lokalnych i regionalnych;

c) sprzyjanie zaangażowaniu naukowców prowadzących badania nad młodzieżą i lepsze korzystanie z ich wiedzy w planowaniu, realizowaniu i monitorowaniu procesu;

d) sprzyjanie szerszej i bardziej przejrzystej komunikacji między wszystkimi zainteresowanymi stronami.

Finansowe wspieranie usystematyzowanego dialogu

Bez uszczerbku dla przyszłych ram finansowych należy rozważyć trwałe wsparcie dla usystematyzowanego dialogu na temat młodzieży w kolejnej edycji programów UE.

Ramy czasowe

Ustanowienie realistycznych i adekwatnych ram czasowych i wyznaczenie ostatecznych terminów konsultacji.

Metody

a) stosowanie odpowiednich i efektywnych metod sprzyjających dobremu jakościowo wynikowi usystematyzowanego dialogu;

b) dzielenie się przez krajowe grupy robocze sprawdzonymi rozwiązaniami;

c) uproszczenie procesu i struktur, z pełnym poszanowaniem zasady pomocniczości;

d) korzystanie, w stosownym przypadku, z różnorakich narzędzi, takich jak media społeczne, Internet, konsultacje on-line;

e) dbanie, by przedmiotowy proces był dla młodzieży istotny;

f) stosowanie przejrzystego i precyzyjnego języka podczas formułowania pytań będących przedmiotem konsultacji;

g) udoskonalenie metod pracy stosowanych podczas konferencji UE na temat młodzieży.

POSTANAWIAJĄ, ŻE:

– ogólnym tematem priorytetowym europejskiej współpracy na rzecz młodzieży w drugim 18-miesięcznym cyklu roboczym (od dnia 1 lipca 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r.) będzie zaangażowanie młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem jej udziału w życiu demokratycznym. Szczegółowe priorytety dla zespołu trzech prezydencji na drugi cykl roboczy przedstawiono w załączniku I,

– każda z prezydencji może uzupełniać obszary priorytetowe w świetle ewentualnych nowych wydarzeń,

– rada powinna ocenić dwa pierwsze cykle usystematyzowanego dialogu w kontekście sprawozdania UE na temat młodzieży, które Komisja przedstawi do końca 2012 roku,

– dziedziny na okres prezydencji trzech kolejnych państw należy wskazać przed rozpoczęciem ich kadencji, po przedstawieniu przez Radę sprawozdania oceniającego.

STWIERDZAJĄ, ŻE:

Wyniki usystematyzowanego dialogu w jego pierwszym cyklu są efektem konsultacji krajowych prowadzonych w trakcie prezydencji hiszpańskiej, belgijskiej i węgierskiej oraz efektem konferencji UE na temat młodzieży w Jerez de la Fonterra w kwietniu 2010 r., w Leuven w październiku 2010 r. i w Budapeszcie w marcu 2011 r. Podczas konferencji w Hiszpanii przedstawiciele państw członkowskich i delegaci młodzieży wspólnie wskazali priorytety w dziedzinie zatrudnienia młodzieży, podczas konferencji w Belgii - wspólnie przełożyli je na zalecenia strategiczne, a podczas konferencji na Węgrzech - przekształcili w konkretne wyniki końcowe.

PODKREŚLAJĄ, ŻE:

We wnioskach z usystematyzowanego dialogu poświęconego zatrudnieniu młodzieży zwrócono uwagę na następujące priorytetowe kwestie:

1) Zasadniczą sprawą jest promowanie łatwiejszego dostępu wszystkich młodych ludzi, zwłaszcza młodych ludzi o mniejszych szansach, do przyjaznych im i dobrych jakościowo informacji o rynku pracy. Na wszystkich stosownych szczeblach edukacji formalnej oraz w ramach ścieżek uczenia się pozaformalnego należy przewidzieć szkolenia i poradnictwo nakierowane na karierę zawodową, po to by propagować wśród młodzieży wiedzę o wymogach rynku pracy, stworzyć jej większą szansę sprostania tym wymogom, a także przygotować ją do życia zawodowego.

2) Należy uznać, że praca z młodzieżą oraz uczenie się pozaformalne w istotny sposób pomagają wyposażać młodych ludzi w umiejętności i kompetencje, a tym samym ułatwiają im dostęp do rynku pracy i przyczyniają się do realizacji celów strategii "Europa 2020"; należy rolę tę dalej wspierać.

3) Bardzo istotne jest, by w stosownych przypadkach zwiększać dostęp młodych ludzi do rynku pracy poprzez odpowiednio dopasowane środki polityczne; potrzebne są także dobre jakościowo ramy odnoszące się do praktyk, po to by zagwarantować edukacyjną wartość takiego doświadczenia.

4) Młodzi ludzi potrzebują większej elastyczności oraz większego bezpieczeństwa, by móc łączyć zatrudnienie z dalszym kształceniem, szkoleniem, wolontariatem i z życiem prywatnym.

5) Należy promować równy dostęp młodych ludzi do mobilności, upraszczając procedury administracyjne w kontekście strategii "Europa 2020", a zwłaszcza inicjatywy przewodniej "Mobilna młodzież".

W ŚWIETLE NAKREŚLONYCH POWYŻEJ WYNIKÓW KOŃCOWYCH ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I/LUB KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:

Przyjęły do wiadomości wnioski z usystematyzowanego dialogu i wypracowały sposoby komunikacji i współpracy z innymi stosownymi dziedzinami polityki i departamentami (wewnątrz poszczególnych instytucji UE, pomiędzy nimi oraz w państwach członkowskich), promując strategie i działania nakierowane na młodzież oraz stosując przy tym podejście dwutorowe, o którym mowa w rezolucji Rady o odnowionych ramach współpracy.

______

(1) Dz.U. C 292 z 24.11.2005, s. 5.

(2) Dz.U. C 297 z 7.12.2006, s. 6.

(3) Dz.U. C 311 z 19.12.2009, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

Priorytety europejskiej współpracy na rzecz młodzieży na okres od dnia 1 lipca 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r.

Priorytet ogólny - zaangażowanie młodzieży

Ogólnym tematem priorytetowym europejskiej współpracy na rzecz młodzieży w okresie od dnia 1 lipca 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. będzie zaangażowanie młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem uczestnictwa młodzieży w demokratycznym życiu Europy - jak stwierdza art. 165 Traktatu z Lizbony. W trakcie tych 18 miesięcy temat ten będzie omawiany w ramach usystematyzowanego dialogu. Priorytety szczegółowe powinny w całości lub części przyczyniać się do realizacji priorytetu ogólnego.

1 lipca 2011 r.-31 grudnia 2012 r. - Młodzież i świat

W drugiej połowie 2011 roku wyeksponowane zostaną następujące zagadnienia:

– pogłębianie współpracy między młodzieżą z Unii Europejskiej a młodzieżą z krajów Europy Wschodniej i Kaukazu, ze szczególnym uwzględnieniem mobilności,

– poszerzanie wiedzy o sytuacji młodzieży i o polityce młodzieżowej w krajach Europy Wschodniej i Kaukazu w kontekście odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży,

– refleksja nad rolą, jaką dla młodych ludzi ma promowanie uczenia się nieformalnego i pozaformalnego oraz walidowanie jego efektów - z uwzględnieniem kontekstu, którym jest Europejski Rok Wolontariatu Propagujący Aktywność Obywatelską, i wyników okresowej oceny programu "Młodzież w działaniu".

1 stycznia 2012 r.-30 czerwca 2012 r. - Kreatywność i innowacje

W pierwszej połowie 2012 roku wyeksponowane zostaną następujące zagadnienia:

– stymulowanie kreatywności, innowacyjności i talentów młodzieży jako sposobu na jej aktywny udział w życiu społecznym i na zwiększenie jej szans na rynku pracy,

– korzystanie z różnorodnych inicjatyw podjętych podczas Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji,

– wymiana sprawdzonych rozwiązań co do sposobów angażowania większej liczby młodych ludzi w demokratyczny proces decyzyjny.

1 lipca 2012 r.-31 grudnia 2012 r. - Zaangażowanie i włączenie społeczne

W drugiej połowie 2012 roku wyeksponowane zostaną następujące zagadnienia:

– zwiększanie udziału organizacji pozarządowych i młodych ludzi w procesie decyzyjnym,

– zwiększanie zaangażowania młodych ludzi na szczeblu lokalnym i zachęcanie do takiego zaangażowania,

– sprzyjanie włączaniu wszystkich młodych ludzi w szeroko pojęte życie społeczne i demokratyczne.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.