Rezolucja w sprawie unijnego planu działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.71.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 25 marca 2009 r.

REZOLUCJI RADY

z dnia 16 marca 2009 r.

w sprawie unijnego planu działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej

(2009/C 71/01)

(Dz.U.UE C z dnia 25 marca 2009 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

UWZGLĘDNIAJĄC:

1. sprawozdanie strategiczne(1) przygotowane przez Komisję oraz nowy etap odnowionej strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia (2008-2010) zapoczątkowany na posiedzeniu Rady Europejskiej z dnia 14 marca 2008 r.;

2. komunikat Komisji z dnia 16 lipca 2008 r. w sprawie europejskiej strategii w zakresie praw własności przemysłowej;

3. rozporządzenie Rady (WE) nr 1383/2003 dotyczące działań organów celnych skierowanych przeciwko towarom podejrzanym o naruszenie niektórych praw własności intelektualnej oraz środków podejmowanych w odniesieniu do towarów, co do których stwierdzono, że naruszyły takie prawa;

4. rezolucję Rady z dnia 25 września 2008 r. w sprawie europejskiego globalnego planu dotyczącego walki z podrabianiem i piractwem;

PRZYJMUJĄC DO WIADOMOŚCI:

5. rosnące zagrożenie, jakie podrabianie towarów stanowi dla zdrowia i bezpieczeństwa oraz dla środowiska;

6. najnowsze tendencje w dziedzinie podrabiania towarów i piractwa, zwłaszcza nowe wyzwania związane z globalizacją światowego handlu i ze sprzedażami internetowymi;

7. potrzebę, by organy celne skuteczniej zajęły się tymi kwestiami, co wymaga wzmożonej współpracy administracyjnej i ściślejszej współpracy między organami celnymi a podmiotami gospodarczymi;

ZATWIERDZA:

8. unijny plan działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej przedstawiony w załącz niku; został on przygotowany przez prezydencję we współ pracy z państwami członkowskimi i Komisją w związku z rezolucją Rady, o której mowa w pkt 4;

ZACHĘCA:

9. państwa członkowskie i Komisję, by skutecznie zrealizowały ten plan;

10. Komisję, by w porozumieniu z prezydencją co rok przeprowadzała przegląd realizacji planu działań;

11. Komisję, by we współpracy z państwami członkowskimi w 2012 roku przedłożyła Radzie sprawozdanie końcowe z realizacji planu działań.

______

(1) Komunikat Komisji do Rady Europejskiej "Sprawozdanie strategiczne na temat odnowionej strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia: rozpoczęcie nowego etapu (2008-2010). Utrzymanie tempa zmian", COM(2007) 803 wersja ostateczna.

ZAŁĄCZNIK 

Unijny plan działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej

Wprowadzenie

Komisja i państwa członkowskie dokonały przeglądu działań odnoszących się do egzekwowania przez organy celne w UE praw własności intelektualnej w latach 2005-2008, czyli w okresie objętym poprzednim planem działań organów celnych na rzecz zwalczania podrabiania(1). Uznano, że wdrożenie rozporządzenia Rady (WE) nr 1383/2003 oraz działania zawarte w planie działań okazały się właściwą odpowiedzią na handel podrabianymi towarami. Roczne statystyki opublikowane przez Komisję pokazują, że działania organów celnych mają tendencję wzrostową i że zwiększa się współpraca z posiadaczami praw.

Niemniej jednak uznano, że rosnąca różnorodność przechwyconych towarów i nowe tendencje, takie jak przywóz niewielkich partii będących wynikiem sprzedaży internetowych, wskazują, że konieczne są dalsze środki i że nie należy popadać w samozadowolenie. Potrzebę reagowania na ten rosnący problem podkreślono, gdyż handel podrobionymi towarami jest rzeczywistym zagrożeniem zarówno dla poszczególnych obywateli, jak i całego społeczeństwa.

Komisja uznała, że starania podejmowane przez organy celne, by chronić interesy gospodarcze oraz zdrowie i bezpieczeństwo obywateli, muszą być kontynuowane, i zaleciła sporządzenie planu działań na dalszy okres. Plan taki powinien obejmować główne dziedziny zawarte w poprzednim planie, tj. prawodawstwo, wyniki operacyjne, współpracę z podmiotami gospodarczymi, współpracę międzynarodową i komunikację. Nowy plan powinien również uwzględniać istotne zmiany w dziedzinie ceł, np. zmodernizowany wspólnotowy kodeks celny, a także czynniki zewnętrzne, np. większą liczbę sprzedaży przez Internet. Nowy unijny plan działań powinien w szczególności skupiać się na:

– ulepszeniu, a w razie potrzeby zmianie obowiązujących przepisów w dziedzinie praw własności intelektualnej,

– usprawnieniu współpracy z posiadaczami praw,

– wzmocnieniu współpracy operacyjnej między organami celnym w UE i między nimi a państwami trzecimi,

– rozwinięciu współpracy międzynarodowej w zakresie egzekwowania praw własności intelektualnej,

– zwiększeniu dostępu do informacji i poszerzeniu świadomości społecznej; oraz

– zaradzeniu problemowi sprzedaży internetowych i na świadczeniu doraźnych szkoleń dla funkcjonariuszy organów celnych.

Nowy plan powinien również uwzględniać inne nowe tendencje w dystrybucji podrobionych towarów, które są niebezpieczne dla społeczeństwa, i nowe jej formy wynikające z globalizacji światowego handlu, a także rosnący udział przestępczości zorganizowanej w tym procederze.

Państwa członkowskie i Komisja ściśle współpracowały w przypadku szeregu zagadnień związanych z analizą obecnych ram działań organów celnych w dziedzinie egzekwowania praw własności intelektualnej. Wszystkie państwa członkowskie stwierdziły, że ochrona praw własności intelektualnej jest dla nich jednoznacznym priorytetem, a wiele z nich uznało, że by działania organów celnych w dziedzinie praw własności intelektualnej były jeszcze skuteczniejsze, należałoby opracować i zacząć użytkować wspólną bazę informacji zawierającą zatwierdzone wnioski o podjęcie działania.

W rezolucji z dnia 25 września 2008 r. w sprawie europejskiego globalnego planu dotyczącego walki z podrabianiem i piractwem Rada zachęciła Komisję i państwa członkowskie, by przedstawiły nowy plan walki służb celnych z podrabianiem towarów przeznaczony na lata 2009-2012.

Wnioski z seminarium wysokiego szczebla poświęconego walce z podrabianiem

Uwieńczeniem analizy działań organów celnych w dziedzinie egzekwowania praw własności intelektualnej było seminarium wysokiego szczebla, które zostało zorganizowane w Paryżu w dniach 25-26 listopada 2008 r. pod koniec sprawowania przez Francję przewodnictwa w Radzie.

Celem tego seminarium było zastanowienie się, w jaki sposób organy celne powinny włączyć się w walkę z podrabianiem towarów. Dyrektorzy naczelni służb celnych państw członkowskich i Komisja stwierdzili, że w przyszłym planie działań przeznaczonym dla organów celnych należy zaproponować rozwiązania dla czterech głównych problemów wynikających z podrabiania towarów:

1. Niebezpieczne podrabiane towary

Konsument powinien zostać poinformowany o konsekwencjach, nieraz dramatycznych, wiążących się z podrabianymi towarami, dzięki kampaniom uświadamiającym na szczeblu UE; w kampanie te należy włączyć organy celne. Prawodawstwo i procedury zarówno na szczeblu Wspólnoty, jak i poszczególnych państw członkowskich należy w razie potrzeby zmienić tak, by zwiększyć możliwości organów celnych w zakresie przechwytywania podrabianych towarów. Szczególną uwagę należy poświęcić harmonizacji środków odnoszących się do procedur uproszczonych i małych ilości towarów naruszających przepisy.

2. Przestępczość zorganizowana

Europejskie obserwatorium, któremu organy celne mogłyby dostarczać istotnych informacji i za pośrednictwem którego można by wymieniać sprawdzone rozwiązania, umożliwiłoby regularną ocenę i analizę rosnącego udziału przestępczości zorganizowanej w podrabianiu towarów. Współpracę między zainteresowanymi stronami należy wzmocnić przez rozwój systemów wymiany informacji drogą elektroniczną. Analiza ryzyka na szczeblu Wspólnoty jest konieczna i należy ją rozwijać, wykorzystując istniejące mechanizmy. Wspólne działania europejskich organów celnych będą rozwijane z naciskiem na poszczególne zagadnienia lub sektory. Wzmocniona zostanie kluczowa partnerska współpraca między organami celnymi a przemysłem.

3. Globalizacja podrabiania towarów

Plan działań organów celnych dotyczący Chin, którego opracowywanie zakończyły służby Komisji, umożliwiłby wymienianie z tym państwem informacji, a także funkcjonariuszy, aby walczyć z podrabianiem towarów. Państwa członkowskie i Komisja nadal będą pracować nad przyjęciem skutecznych środków kontroli na granicach w ramach obecnych negocjacji dotyczących proponowanej umowy handlowej w zakresie walki z podrabianiem towarów. Zacieśniona zostanie współpraca międzynarodowa w postaci wymiany informacji i wspólnych operacji z kluczowymi państwami partnerskimi.

4. Sprzedaż podróbek przez Internet

Wszystkie państwa członkowskie powinny uważnie przeanalizować zjawisko sprzedaży przez Internet i wymienić się sprawdzonymi rozwiązaniami. Organizowane będą seminaria i grupy robocze w celu zawierania protokołów ustaleń z platformami internetowymi i instytucjami finansowymi pośredniczącymi w płatnościach drogą elektroniczną, by wymieniać informacje i dzielić się rozwiązaniami w zakresie monitorowania i identyfikowania osób zawodowo trudniących się sprzedażą podróbek.

Unijny plan działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej

Wiadomo, że pewne kwestie wpływają na pracę i skuteczność organów celnych, jako że administracje celne są przynajmniej w pewnym stopniu zależne od wydarzeń w innych obszarach polityki, zwłaszcza harmonizacji prawodawstwa odnoszącego się do praw własności intelektualnej, a także sankcji mających zastosowanie do handlu towarami naruszającymi te prawa. Ponadto konieczne jest zacieśnienie współpracy z innymi organami egzekwującymi prawo na szczeblu krajowym. Warunkiem wstępnym spełnienia tych wymogów jest uznanie przez państwa członkowskie zagrożeń wynikających z podrabiania towarów i uznanie, że zwalczanie tych zagrożeń w skoordynowany i zharmonizowany sposób leży w ich wspólnym interesie. Powinna ponadto istnieć możliwość łatwego wykorzystania nowego unijnego planu działań jako dobrej podstawy przy opracowywaniu krajowego planu działań służących zwalczaniu naruszeń praw własności intelektualnej w każdym z państw członkowskich.

Trzeba również zauważyć, że Komisja i administracje celne państw członkowskich muszą znacznie przyczynić się do tego, by europejskie obserwatorium ds. walki z podrabianiem towarów mogło zwalczać handel podrobionymi towarami. Obserwatorium, gdy już zostanie ustanowione, powinno otrzymywać odpowiednie informacje na temat działań organów celnych w dziedzinie egzekwowania praw własności intelektualnej podczas kontroli granicznych.

Mechanizm przeglądu

Komisja uznała także, że by monitorować realizację działań przedstawionych w planie, należy wprowadzić mechanizm przeglądu. W tym celu pod koniec każdego roku objętego planem działań Komisja we współpracy z prezydencją Rady będzie przedstawiać wyniki przeglądu. W ostatnim roku objętym planem działań Komisja wraz z państwami członkowskimi przedstawi bardziej szczegółowe sprawozdanie.

Podsumowanie

Unijny plan działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej znajduje się w załączniku; stanowi on odpowiedź na wniosek Rady i przewiduje szerokie działania organów celnych w celu zwalczania handlu towarami naruszającymi prawa własności intelektualnej.

______

(1) W niniejszym dokumencie terminu "podrabianie" używa się jako ogólnego określenia naruszeń praw własności intelektualnej objętych przepisami rozporządzenia Rady nr 1383/2003.

ZAŁĄCZNIK 

DziałaniePodmiot odpowiedzialnyOsiągnięte postępy
1.Prawodawstwo i narzędzia gromadzenia danych
1.1Przegląd rozporządzenia Rady (WE) nr 1383/2003 i właściwych przepisów wykonawczych zawartych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1891/2004 w celu wyjaśnienia i ujednolicenia wykładni, w szczególności jeśli chodzi o:Komisja Europejska
- tranzyt zewnętrzny, przeładunek - ten punkt należy przeanalizować, biorąc pod uwagę inne przepisy, tak by możliwe było ustalenie, że nastąpiło naruszenie, w przypadkach gdy sfałszowane towary znaleziono w trakcie tranzytu;
- przepisy dotyczące małych partii, w tym przewożonych przez pasażerów i dostarczanych jako przesyłki pocztowe lub kurierskie - ten punkt może wymagać analizy z uwzględnieniem innych przepisów;
- przepisy dotyczące stosowania procedury uproszczonej (art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1383/2003);
- koszty składowania i niszczenia oraz podnoszone przez posiadaczy praw zastrzeżenia dotyczące ponoszenia przez nich kosztów finansowych na mocy obecnych przepisów;
- przekazywanie podrobionych towarów organizacjom charytatywnym i recykling jako alternatywa dla niszczenia;
- zdefiniowane towarów podrobionych w związku z ewentualnym rozszerzeniem zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 1383/2003;
- przekazywanie dodatkowych statystyk odnoszących się do wartości przechwyconych towarów, by zapewnić gromadzenie danych wysokiej jakości, i stosowanie tej procedury przy sporządzaniu profili ryzyka;
- wprowadzenie możliwości zawieszenia wniosku o podjęcie działania i inne środki z powodu bezczynności lub niewłaściwego wykorzystywania informacji przez posiadaczy praw;
- wprowadzenie wszelkich wymaganych dodatkowych przepisów w odniesieniu do rozwoju elektronicznego systemu składania wniosków o podjęcie działania.
1.2Przygotowanie wniosku w sprawie zmiany prawodawstwa WE w zakresie ceł, zgodnie z efektami przeglądu prawodawstwa.Komisja Europejska
1.3Rozwój i wprowadzenie na szczeblu Wspólnoty elektronicznego systemu składania wniosków o podjęcie działania, tak by zastąpić stosowaną obecnie dystrybucję wniosków na papierze.Komisja Europejska
1.4Rozwój i wprowadzenie bazy danych zawierającej informacje o przejęciach towarów przez organy celne i związane z tym statystyki.Komisja Europejska
2.Wyniki operacyjne
2.1Rozwijanie działań służących wymianie sprawdzonych rozwiązań, np. przez ćwiczenia porównawcze, wizyty szkoleniowe i wymianę, które ekspertom z poszczególnych państw członkowskich pozwolą w większym stopniu przekazywać istotne informacje i dzielić się nimi.Komisja Europejska lub państwa członkowskie
2.2Działania na szczeblu UE, w oparciu o wspólnotowy system zarządzania ryzykiem, w celu zwiększenia skuteczności kontroli służących walce z podrabianiem, zwłaszcza kontroli na zewnętrznej granicy UE.Komisja Europejska
2.3Koordynowane na szczeblu UE działania dotyczące:Komisja Europejska
- produktów niebezpiecznych, np. lekarstw, stwarzających największe zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów oraz dla środowiska;
- wspólne ukierunkowane operacje służące egzekwowaniu praw własności intelektualnej, skupiające się na walce z podrabianiem związanym z najważniejszymi wydarzeniami kulturalnymi, społecznymi i sportowymi (np. igrzyskami olimpijskimi itd.).
2.4Promowanie stosowania formularza informującego o zagrożeniu (RIF) w celu powszechniejszego i skuteczniejszego wykorzystania go w ramach egzekwowania praw własności intelektualnej:Komisja Europejska
- powołanie wyspecjalizowanej grupy użytkowników RIF;
- promowanie i ustanowienie krajowej sieci ekspertów na szczeblu operacyjnym.
2.5Przeanalizowanie skutków rosnącego problemu, jakim jest handel towarami podrabianymi prowadzony za pośrednictwem Internetu:Komisja Europejska i państwa członkowskie
- stworzenie grupy roboczej złożonej z ekspertów, którzy zbadają, w jaki sposób podrobione towary są rozprowadzane za pośrednictwem Internetu, i będą promować współpracę między państwami członkowskimi nad tym zagadnieniem;
- organizowanie seminariów dla organów celnych i zainteresowanych podmiotów, ze szczególnym naciskiem na szczegółowe analizy zjawiska sprzedaży przez Internet i na określenie sprawdzonych rozwiązań w tej dziedzinie.
2.6Opracowanie materiałów szkoleniowych na temat egzekwowania praw własności intelektualnej, w tym prowadzenie nauczania o prawach własności intelektualnej za pośrednictwem nośników elektronicznych i organizowanie odpowiednich kursów szkoleniowych.Komisja Europejska i państwa członkowskie
2.7Sporządzenie i stałe aktualizowanie listy ekspertów w dziedzinie praw własności intelektualnej zatrudnionych w organach celnych w państwach członkowskich.Komisja Europejska
3.Współpraca z podmiotami gospodarczymi
3.1Promowanie składania przez posiadaczy praw wniosków o podjęcie działania, by zwiększyć wśród nich wiedzę na temat istnienia takiej możliwości.Komisja Europejska i państwa członkowskie
3.2Promowanie zawierania specjalnych porozumień z posiadaczami praw i innymi zainteresowanymi stronami dotyczących współpracy i wymiany informacji:Komisja Europejska, państwa członkowskie i posiadacze praw
- zawieranie protokołów ustaleń z odpowiednimi zainteresowanymi stronami, takimi jak dostawcy usługi dostępu do Internetu;
- współpraca z Komisją w celu usprawnienia wymiany informacji i doświadczeń.
3.3Organizowane dla przedstawicieli podmiotów gospodarczych/posiadaczy praw:Komisja Europejska i państwa członkowskie
- ukierunkowanych seminariów (np. szkoleniowych, regionalnych i operacyjnych), podczas których nacisk kładziony jest na nowe tendencje i formy dystrybucji podrobionych towarów, szczególnie produktów niebezpiecznych, oraz na sprzedaże internetowe;
- regularnych posiedzeń zarówno na szczeblu UE, jak i krajowym, organizowanych zgodnie z konkretnymi wymogami i potrzebami.
3.4Promowanie wprowadzenia wymiany informacji z sektorem prywatnym w formie elektronicznej, w możliwie największym zakresie.Komisja Europejska i państwa członkowskie
3.5Promowanie formularzy o ostrzeżeniach/tendencjach, by organy celne były informowane o najnowszych tendencjach i zagrożeniach związanych z podrabianiem towarów.Komisja Europejska i państwa członkowskie
3.6Przekazywanie posiadaczom praw informacji dotyczących procedur celnych odnoszących się do egzekwowania praw własności intelektualnej.Komisja Europejska i państwa członkowskie
4.Współpraca międzynarodowa
4.1Wspieranie negocjacji dotyczących umowy handlowej w zakresie walki z podrabianiem towarów:Komisja Europejska i państwa członkowskie
- wprowadzenie ambitnych przepisów dotyczących egzekwowania prawa w ramach kontroli granicznych
- stworzenie grupy ekspertów ds. celnych, która będzie czuwać nad realizacją środków dotyczących kontroli celnych.
4.2Wspieranie planu działań dotyczącego Chin:Komisja Europejska i państwa członkowskie
- zawarcie konkretnego planu działań;
- wdrożenie kluczowych działań w jego ramach;
- coroczny przegląd poziomu realizacji planu.
4.3Zacieśnienie współpracy z kluczowymi partnerami (np. USA, Japonią i innymi):Komisja Europejska i państwa członkowskie
- zwiększenie wymiany informacji (danych statystycznych, sprawdzonych rozwiązań itd.);
- organizowanie wspólnych działań np. wspólnych operacji organów celnych;
- prowadzenie przez WE koordynacji na forach międzynarodowych, w tym WTO i WCO;
- prowadzenie przez WE koordynacji działań w zakresie budowania zdolności.
5.Poszerzanie świadomości społecznej i komunikacja
5.1Rozwijanie działań uświadamiających:Komisja Europejska i państwa członkowskie
- kampanie na temat wyników osiąganych przez organy celne w dziedzinie praw własności intelektualnej na szczeblu UE i krajowym związanych z aspektami zdrowotnymi i aspektami bezpieczeństwa, np. dotyczących branży farmaceutycznej. Konsumentom należy uświadomić zagrożenia związane z zakupem podrobionych towarów;
- ulotki i plakaty na lotniskach, w portach, na stacjach kolejowych i przejściach granicznych. Reklamy telewizyjne; ogłoszenia informacyjne; ostrzeżenia w postaci wyskakujących okien przy korzystaniu ze stron internetowych; środki masowego przekazu i wystawy;
- zwalczanie sprzedaży za pośrednictwem Internetu przez kładzenie nacisku na zagrożenie z nią związane.
5.2Promowanie współpracy w zakresie komunikacji z innym organami egzekwującymi prawo.Państwa członkowskie
5.3Koordynowanie działań w zakresie komunikacji na szczeblu UE, w tym:Komisja Europejska
- coroczne publikowanie statystyk;
- dni poświęcone przedmiotowemu zagadnieniu (dni otwarte, dni walki z podrabianiem towarów itd.);
- komunikaty prasowe;
- nagłaśnianie konkretnych przypadków (zajęcia towarów, nowych tendencji itd.).
5.4Zamieszczenie na stronach internetowych Komisji i na stronach krajowych szerszych informacji na temat egzekwowania praw własności intelektualnejKomisja Europejska i państwa członkowskie

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.