Rezolucja w sprawie unijnego planu działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej.
Dz.U.UE.C.2009.71.1
Akt nienormatywnyz dnia 16 marca 2009 r.
w sprawie unijnego planu działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej
(2009/C 71/01)
(Dz.U.UE C z dnia 25 marca 2009 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
UWZGLĘDNIAJĄC:
1. sprawozdanie strategiczne(1) przygotowane przez Komisję oraz nowy etap odnowionej strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia (2008-2010) zapoczątkowany na posiedzeniu Rady Europejskiej z dnia 14 marca 2008 r.;
2. komunikat Komisji z dnia 16 lipca 2008 r. w sprawie europejskiej strategii w zakresie praw własności przemysłowej;
3. rozporządzenie Rady (WE) nr 1383/2003 dotyczące działań organów celnych skierowanych przeciwko towarom podejrzanym o naruszenie niektórych praw własności intelektualnej oraz środków podejmowanych w odniesieniu do towarów, co do których stwierdzono, że naruszyły takie prawa;
4. rezolucję Rady z dnia 25 września 2008 r. w sprawie europejskiego globalnego planu dotyczącego walki z podrabianiem i piractwem;
PRZYJMUJĄC DO WIADOMOŚCI:
5. rosnące zagrożenie, jakie podrabianie towarów stanowi dla zdrowia i bezpieczeństwa oraz dla środowiska;
6. najnowsze tendencje w dziedzinie podrabiania towarów i piractwa, zwłaszcza nowe wyzwania związane z globalizacją światowego handlu i ze sprzedażami internetowymi;
7. potrzebę, by organy celne skuteczniej zajęły się tymi kwestiami, co wymaga wzmożonej współpracy administracyjnej i ściślejszej współpracy między organami celnymi a podmiotami gospodarczymi;
ZATWIERDZA:
8. unijny plan działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej przedstawiony w załącz niku; został on przygotowany przez prezydencję we współ pracy z państwami członkowskimi i Komisją w związku z rezolucją Rady, o której mowa w pkt 4;
ZACHĘCA:
9. państwa członkowskie i Komisję, by skutecznie zrealizowały ten plan;
10. Komisję, by w porozumieniu z prezydencją co rok przeprowadzała przegląd realizacji planu działań;
11. Komisję, by we współpracy z państwami członkowskimi w 2012 roku przedłożyła Radzie sprawozdanie końcowe z realizacji planu działań.
______
(1) Komunikat Komisji do Rady Europejskiej "Sprawozdanie strategiczne na temat odnowionej strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia: rozpoczęcie nowego etapu (2008-2010). Utrzymanie tempa zmian", COM(2007) 803 wersja ostateczna.
ZAŁĄCZNIK
Unijny plan działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej
Unijny plan działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej
Komisja i państwa członkowskie dokonały przeglądu działań odnoszących się do egzekwowania przez organy celne w UE praw własności intelektualnej w latach 2005-2008, czyli w okresie objętym poprzednim planem działań organów celnych na rzecz zwalczania podrabiania(1). Uznano, że wdrożenie rozporządzenia Rady (WE) nr 1383/2003 oraz działania zawarte w planie działań okazały się właściwą odpowiedzią na handel podrabianymi towarami. Roczne statystyki opublikowane przez Komisję pokazują, że działania organów celnych mają tendencję wzrostową i że zwiększa się współpraca z posiadaczami praw.
Niemniej jednak uznano, że rosnąca różnorodność przechwyconych towarów i nowe tendencje, takie jak przywóz niewielkich partii będących wynikiem sprzedaży internetowych, wskazują, że konieczne są dalsze środki i że nie należy popadać w samozadowolenie. Potrzebę reagowania na ten rosnący problem podkreślono, gdyż handel podrobionymi towarami jest rzeczywistym zagrożeniem zarówno dla poszczególnych obywateli, jak i całego społeczeństwa.
Komisja uznała, że starania podejmowane przez organy celne, by chronić interesy gospodarcze oraz zdrowie i bezpieczeństwo obywateli, muszą być kontynuowane, i zaleciła sporządzenie planu działań na dalszy okres. Plan taki powinien obejmować główne dziedziny zawarte w poprzednim planie, tj. prawodawstwo, wyniki operacyjne, współpracę z podmiotami gospodarczymi, współpracę międzynarodową i komunikację. Nowy plan powinien również uwzględniać istotne zmiany w dziedzinie ceł, np. zmodernizowany wspólnotowy kodeks celny, a także czynniki zewnętrzne, np. większą liczbę sprzedaży przez Internet. Nowy unijny plan działań powinien w szczególności skupiać się na:
– ulepszeniu, a w razie potrzeby zmianie obowiązujących przepisów w dziedzinie praw własności intelektualnej,
– usprawnieniu współpracy z posiadaczami praw,
– wzmocnieniu współpracy operacyjnej między organami celnym w UE i między nimi a państwami trzecimi,
– rozwinięciu współpracy międzynarodowej w zakresie egzekwowania praw własności intelektualnej,
– zwiększeniu dostępu do informacji i poszerzeniu świadomości społecznej; oraz
– zaradzeniu problemowi sprzedaży internetowych i na świadczeniu doraźnych szkoleń dla funkcjonariuszy organów celnych.
Nowy plan powinien również uwzględniać inne nowe tendencje w dystrybucji podrobionych towarów, które są niebezpieczne dla społeczeństwa, i nowe jej formy wynikające z globalizacji światowego handlu, a także rosnący udział przestępczości zorganizowanej w tym procederze.
Państwa członkowskie i Komisja ściśle współpracowały w przypadku szeregu zagadnień związanych z analizą obecnych ram działań organów celnych w dziedzinie egzekwowania praw własności intelektualnej. Wszystkie państwa członkowskie stwierdziły, że ochrona praw własności intelektualnej jest dla nich jednoznacznym priorytetem, a wiele z nich uznało, że by działania organów celnych w dziedzinie praw własności intelektualnej były jeszcze skuteczniejsze, należałoby opracować i zacząć użytkować wspólną bazę informacji zawierającą zatwierdzone wnioski o podjęcie działania.
W rezolucji z dnia 25 września 2008 r. w sprawie europejskiego globalnego planu dotyczącego walki z podrabianiem i piractwem Rada zachęciła Komisję i państwa członkowskie, by przedstawiły nowy plan walki służb celnych z podrabianiem towarów przeznaczony na lata 2009-2012.
Wnioski z seminarium wysokiego szczebla poświęconego walce z podrabianiem
Uwieńczeniem analizy działań organów celnych w dziedzinie egzekwowania praw własności intelektualnej było seminarium wysokiego szczebla, które zostało zorganizowane w Paryżu w dniach 25-26 listopada 2008 r. pod koniec sprawowania przez Francję przewodnictwa w Radzie.
Celem tego seminarium było zastanowienie się, w jaki sposób organy celne powinny włączyć się w walkę z podrabianiem towarów. Dyrektorzy naczelni służb celnych państw członkowskich i Komisja stwierdzili, że w przyszłym planie działań przeznaczonym dla organów celnych należy zaproponować rozwiązania dla czterech głównych problemów wynikających z podrabiania towarów:
1. Niebezpieczne podrabiane towary
Konsument powinien zostać poinformowany o konsekwencjach, nieraz dramatycznych, wiążących się z podrabianymi towarami, dzięki kampaniom uświadamiającym na szczeblu UE; w kampanie te należy włączyć organy celne. Prawodawstwo i procedury zarówno na szczeblu Wspólnoty, jak i poszczególnych państw członkowskich należy w razie potrzeby zmienić tak, by zwiększyć możliwości organów celnych w zakresie przechwytywania podrabianych towarów. Szczególną uwagę należy poświęcić harmonizacji środków odnoszących się do procedur uproszczonych i małych ilości towarów naruszających przepisy.
2. Przestępczość zorganizowana
Europejskie obserwatorium, któremu organy celne mogłyby dostarczać istotnych informacji i za pośrednictwem którego można by wymieniać sprawdzone rozwiązania, umożliwiłoby regularną ocenę i analizę rosnącego udziału przestępczości zorganizowanej w podrabianiu towarów. Współpracę między zainteresowanymi stronami należy wzmocnić przez rozwój systemów wymiany informacji drogą elektroniczną. Analiza ryzyka na szczeblu Wspólnoty jest konieczna i należy ją rozwijać, wykorzystując istniejące mechanizmy. Wspólne działania europejskich organów celnych będą rozwijane z naciskiem na poszczególne zagadnienia lub sektory. Wzmocniona zostanie kluczowa partnerska współpraca między organami celnymi a przemysłem.
3. Globalizacja podrabiania towarów
Plan działań organów celnych dotyczący Chin, którego opracowywanie zakończyły służby Komisji, umożliwiłby wymienianie z tym państwem informacji, a także funkcjonariuszy, aby walczyć z podrabianiem towarów. Państwa członkowskie i Komisja nadal będą pracować nad przyjęciem skutecznych środków kontroli na granicach w ramach obecnych negocjacji dotyczących proponowanej umowy handlowej w zakresie walki z podrabianiem towarów. Zacieśniona zostanie współpraca międzynarodowa w postaci wymiany informacji i wspólnych operacji z kluczowymi państwami partnerskimi.
4. Sprzedaż podróbek przez Internet
Wszystkie państwa członkowskie powinny uważnie przeanalizować zjawisko sprzedaży przez Internet i wymienić się sprawdzonymi rozwiązaniami. Organizowane będą seminaria i grupy robocze w celu zawierania protokołów ustaleń z platformami internetowymi i instytucjami finansowymi pośredniczącymi w płatnościach drogą elektroniczną, by wymieniać informacje i dzielić się rozwiązaniami w zakresie monitorowania i identyfikowania osób zawodowo trudniących się sprzedażą podróbek.
Unijny plan działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej
Wiadomo, że pewne kwestie wpływają na pracę i skuteczność organów celnych, jako że administracje celne są przynajmniej w pewnym stopniu zależne od wydarzeń w innych obszarach polityki, zwłaszcza harmonizacji prawodawstwa odnoszącego się do praw własności intelektualnej, a także sankcji mających zastosowanie do handlu towarami naruszającymi te prawa. Ponadto konieczne jest zacieśnienie współpracy z innymi organami egzekwującymi prawo na szczeblu krajowym. Warunkiem wstępnym spełnienia tych wymogów jest uznanie przez państwa członkowskie zagrożeń wynikających z podrabiania towarów i uznanie, że zwalczanie tych zagrożeń w skoordynowany i zharmonizowany sposób leży w ich wspólnym interesie. Powinna ponadto istnieć możliwość łatwego wykorzystania nowego unijnego planu działań jako dobrej podstawy przy opracowywaniu krajowego planu działań służących zwalczaniu naruszeń praw własności intelektualnej w każdym z państw członkowskich.
Trzeba również zauważyć, że Komisja i administracje celne państw członkowskich muszą znacznie przyczynić się do tego, by europejskie obserwatorium ds. walki z podrabianiem towarów mogło zwalczać handel podrobionymi towarami. Obserwatorium, gdy już zostanie ustanowione, powinno otrzymywać odpowiednie informacje na temat działań organów celnych w dziedzinie egzekwowania praw własności intelektualnej podczas kontroli granicznych.
Mechanizm przeglądu
Komisja uznała także, że by monitorować realizację działań przedstawionych w planie, należy wprowadzić mechanizm przeglądu. W tym celu pod koniec każdego roku objętego planem działań Komisja we współpracy z prezydencją Rady będzie przedstawiać wyniki przeglądu. W ostatnim roku objętym planem działań Komisja wraz z państwami członkowskimi przedstawi bardziej szczegółowe sprawozdanie.
Podsumowanie
Unijny plan działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej znajduje się w załączniku; stanowi on odpowiedź na wniosek Rady i przewiduje szerokie działania organów celnych w celu zwalczania handlu towarami naruszającymi prawa własności intelektualnej.
______
(1) W niniejszym dokumencie terminu "podrabianie" używa się jako ogólnego określenia naruszeń praw własności intelektualnej objętych przepisami rozporządzenia Rady nr 1383/2003.
ZAŁĄCZNIK
Działanie | Podmiot odpowiedzialny | Osiągnięte postępy | |
1. | Prawodawstwo i narzędzia gromadzenia danych | ||
1.1 | Przegląd rozporządzenia Rady (WE) nr 1383/2003 i właściwych przepisów wykonawczych zawartych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1891/2004 w celu wyjaśnienia i ujednolicenia wykładni, w szczególności jeśli chodzi o: | Komisja Europejska | |
- tranzyt zewnętrzny, przeładunek - ten punkt należy przeanalizować, biorąc pod uwagę inne przepisy, tak by możliwe było ustalenie, że nastąpiło naruszenie, w przypadkach gdy sfałszowane towary znaleziono w trakcie tranzytu; | |||
- przepisy dotyczące małych partii, w tym przewożonych przez pasażerów i dostarczanych jako przesyłki pocztowe lub kurierskie - ten punkt może wymagać analizy z uwzględnieniem innych przepisów; | |||
- przepisy dotyczące stosowania procedury uproszczonej (art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1383/2003); | |||
- koszty składowania i niszczenia oraz podnoszone przez posiadaczy praw zastrzeżenia dotyczące ponoszenia przez nich kosztów finansowych na mocy obecnych przepisów; | |||
- przekazywanie podrobionych towarów organizacjom charytatywnym i recykling jako alternatywa dla niszczenia; | |||
- zdefiniowane towarów podrobionych w związku z ewentualnym rozszerzeniem zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 1383/2003; | |||
- przekazywanie dodatkowych statystyk odnoszących się do wartości przechwyconych towarów, by zapewnić gromadzenie danych wysokiej jakości, i stosowanie tej procedury przy sporządzaniu profili ryzyka; | |||
- wprowadzenie możliwości zawieszenia wniosku o podjęcie działania i inne środki z powodu bezczynności lub niewłaściwego wykorzystywania informacji przez posiadaczy praw; | |||
- wprowadzenie wszelkich wymaganych dodatkowych przepisów w odniesieniu do rozwoju elektronicznego systemu składania wniosków o podjęcie działania. | |||
1.2 | Przygotowanie wniosku w sprawie zmiany prawodawstwa WE w zakresie ceł, zgodnie z efektami przeglądu prawodawstwa. | Komisja Europejska | |
1.3 | Rozwój i wprowadzenie na szczeblu Wspólnoty elektronicznego systemu składania wniosków o podjęcie działania, tak by zastąpić stosowaną obecnie dystrybucję wniosków na papierze. | Komisja Europejska | |
1.4 | Rozwój i wprowadzenie bazy danych zawierającej informacje o przejęciach towarów przez organy celne i związane z tym statystyki. | Komisja Europejska | |
2. | Wyniki operacyjne | ||
2.1 | Rozwijanie działań służących wymianie sprawdzonych rozwiązań, np. przez ćwiczenia porównawcze, wizyty szkoleniowe i wymianę, które ekspertom z poszczególnych państw członkowskich pozwolą w większym stopniu przekazywać istotne informacje i dzielić się nimi. | Komisja Europejska lub państwa członkowskie | |
2.2 | Działania na szczeblu UE, w oparciu o wspólnotowy system zarządzania ryzykiem, w celu zwiększenia skuteczności kontroli służących walce z podrabianiem, zwłaszcza kontroli na zewnętrznej granicy UE. | Komisja Europejska | |
2.3 | Koordynowane na szczeblu UE działania dotyczące: | Komisja Europejska | |
- produktów niebezpiecznych, np. lekarstw, stwarzających największe zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów oraz dla środowiska; | |||
- wspólne ukierunkowane operacje służące egzekwowaniu praw własności intelektualnej, skupiające się na walce z podrabianiem związanym z najważniejszymi wydarzeniami kulturalnymi, społecznymi i sportowymi (np. igrzyskami olimpijskimi itd.). | |||
2.4 | Promowanie stosowania formularza informującego o zagrożeniu (RIF) w celu powszechniejszego i skuteczniejszego wykorzystania go w ramach egzekwowania praw własności intelektualnej: | Komisja Europejska | |
- powołanie wyspecjalizowanej grupy użytkowników RIF; | |||
- promowanie i ustanowienie krajowej sieci ekspertów na szczeblu operacyjnym. | |||
2.5 | Przeanalizowanie skutków rosnącego problemu, jakim jest handel towarami podrabianymi prowadzony za pośrednictwem Internetu: | Komisja Europejska i państwa członkowskie | |
- stworzenie grupy roboczej złożonej z ekspertów, którzy zbadają, w jaki sposób podrobione towary są rozprowadzane za pośrednictwem Internetu, i będą promować współpracę między państwami członkowskimi nad tym zagadnieniem; | |||
- organizowanie seminariów dla organów celnych i zainteresowanych podmiotów, ze szczególnym naciskiem na szczegółowe analizy zjawiska sprzedaży przez Internet i na określenie sprawdzonych rozwiązań w tej dziedzinie. | |||
2.6 | Opracowanie materiałów szkoleniowych na temat egzekwowania praw własności intelektualnej, w tym prowadzenie nauczania o prawach własności intelektualnej za pośrednictwem nośników elektronicznych i organizowanie odpowiednich kursów szkoleniowych. | Komisja Europejska i państwa członkowskie | |
2.7 | Sporządzenie i stałe aktualizowanie listy ekspertów w dziedzinie praw własności intelektualnej zatrudnionych w organach celnych w państwach członkowskich. | Komisja Europejska | |
3. | Współpraca z podmiotami gospodarczymi | ||
3.1 | Promowanie składania przez posiadaczy praw wniosków o podjęcie działania, by zwiększyć wśród nich wiedzę na temat istnienia takiej możliwości. | Komisja Europejska i państwa członkowskie | |
3.2 | Promowanie zawierania specjalnych porozumień z posiadaczami praw i innymi zainteresowanymi stronami dotyczących współpracy i wymiany informacji: | Komisja Europejska, państwa członkowskie i posiadacze praw | |
- zawieranie protokołów ustaleń z odpowiednimi zainteresowanymi stronami, takimi jak dostawcy usługi dostępu do Internetu; | |||
- współpraca z Komisją w celu usprawnienia wymiany informacji i doświadczeń. | |||
3.3 | Organizowane dla przedstawicieli podmiotów gospodarczych/posiadaczy praw: | Komisja Europejska i państwa członkowskie | |
- ukierunkowanych seminariów (np. szkoleniowych, regionalnych i operacyjnych), podczas których nacisk kładziony jest na nowe tendencje i formy dystrybucji podrobionych towarów, szczególnie produktów niebezpiecznych, oraz na sprzedaże internetowe; | |||
- regularnych posiedzeń zarówno na szczeblu UE, jak i krajowym, organizowanych zgodnie z konkretnymi wymogami i potrzebami. | |||
3.4 | Promowanie wprowadzenia wymiany informacji z sektorem prywatnym w formie elektronicznej, w możliwie największym zakresie. | Komisja Europejska i państwa członkowskie | |
3.5 | Promowanie formularzy o ostrzeżeniach/tendencjach, by organy celne były informowane o najnowszych tendencjach i zagrożeniach związanych z podrabianiem towarów. | Komisja Europejska i państwa członkowskie | |
3.6 | Przekazywanie posiadaczom praw informacji dotyczących procedur celnych odnoszących się do egzekwowania praw własności intelektualnej. | Komisja Europejska i państwa członkowskie | |
4. | Współpraca międzynarodowa | ||
4.1 | Wspieranie negocjacji dotyczących umowy handlowej w zakresie walki z podrabianiem towarów: | Komisja Europejska i państwa członkowskie | |
- wprowadzenie ambitnych przepisów dotyczących egzekwowania prawa w ramach kontroli granicznych | |||
- stworzenie grupy ekspertów ds. celnych, która będzie czuwać nad realizacją środków dotyczących kontroli celnych. | |||
4.2 | Wspieranie planu działań dotyczącego Chin: | Komisja Europejska i państwa członkowskie | |
- zawarcie konkretnego planu działań; | |||
- wdrożenie kluczowych działań w jego ramach; | |||
- coroczny przegląd poziomu realizacji planu. | |||
4.3 | Zacieśnienie współpracy z kluczowymi partnerami (np. USA, Japonią i innymi): | Komisja Europejska i państwa członkowskie | |
- zwiększenie wymiany informacji (danych statystycznych, sprawdzonych rozwiązań itd.); | |||
- organizowanie wspólnych działań np. wspólnych operacji organów celnych; | |||
- prowadzenie przez WE koordynacji na forach międzynarodowych, w tym WTO i WCO; | |||
- prowadzenie przez WE koordynacji działań w zakresie budowania zdolności. | |||
5. | Poszerzanie świadomości społecznej i komunikacja | ||
5.1 | Rozwijanie działań uświadamiających: | Komisja Europejska i państwa członkowskie | |
- kampanie na temat wyników osiąganych przez organy celne w dziedzinie praw własności intelektualnej na szczeblu UE i krajowym związanych z aspektami zdrowotnymi i aspektami bezpieczeństwa, np. dotyczących branży farmaceutycznej. Konsumentom należy uświadomić zagrożenia związane z zakupem podrobionych towarów; | |||
- ulotki i plakaty na lotniskach, w portach, na stacjach kolejowych i przejściach granicznych. Reklamy telewizyjne; ogłoszenia informacyjne; ostrzeżenia w postaci wyskakujących okien przy korzystaniu ze stron internetowych; środki masowego przekazu i wystawy; | |||
- zwalczanie sprzedaży za pośrednictwem Internetu przez kładzenie nacisku na zagrożenie z nią związane. | |||
5.2 | Promowanie współpracy w zakresie komunikacji z innym organami egzekwującymi prawo. | Państwa członkowskie | |
5.3 | Koordynowanie działań w zakresie komunikacji na szczeblu UE, w tym: | Komisja Europejska | |
- coroczne publikowanie statystyk; | |||
- dni poświęcone przedmiotowemu zagadnieniu (dni otwarte, dni walki z podrabianiem towarów itd.); | |||
- komunikaty prasowe; | |||
- nagłaśnianie konkretnych przypadków (zajęcia towarów, nowych tendencji itd.). | |||
5.4 | Zamieszczenie na stronach internetowych Komisji i na stronach krajowych szerszych informacji na temat egzekwowania praw własności intelektualnej | Komisja Europejska i państwa członkowskie |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.