Rezolucja w sprawie unijnego planu działań dla organów celnych w latach 2013-2017 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej.
Dz.U.UE.C.2013.80.1
Akt nienormatywny(2013/C 80/01)
(Dz.U.UE C z dnia 19 marca 2013 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
PRZYWOŁUJĄC:
UWZGLĘDNIAJĄC:
ZWRACA SIĘ DO:
Unijny plan działań dla organów celnych na lata 2013-2017 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej
WPROWADZENIE
Bardzo częste naruszenia praw własności intelektualnej w handlu towarami to poważny problem globalny. W 2011 roku egzekwowanie w UE praw własności intelektualnej przez organy celne doprowadziło do zatrzymania prawie 115 milionów artykułów.
Konkurencyjność gospodarek coraz bardziej zależy od kreatywności i innowacyjności. Strategia "Europa 2020" na rzecz zatrudnienia i inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu określa sposoby dochodzenia w Europie do ożywienia koniunktury i wzrostu gospodarczego. Propagowanie wiedzy i innowacyjności to jeden z trzech priorytetów strategii.
Podstawowe znaczenie ma ulepszenie warunków ramowych dla przedsiębiorstw, tak by unowocześniać działalność i zmniejszać szkody dla ich legalnych interesów z powodu działań fałszerzy korzystających z inwestycji, wysiłków i reputacji marek podmiotów prawa autorskiego. Zwalczanie międzynarodowych organizacji zaangażowanych w oszustwa i przestępczość zorganizowaną, liczących na łatwe zyski i korzyści gospodarcze z handlu towarami podrobionymi i pirackimi, również wymaga specjalnej uwagi; wymaga jej także ryzyko, jakie podrobione towary mogą stanowić dla konsumentów i użytkowników końcowych.
Kompleksowe ramy prawne dotyczące prawa własności intelektualnej muszą być powiązane ze skutecznym egzekwowaniem. Przedsiębiorstwa i konsumenci są w dużym stopniu uzależnieni od zdolności reagowania organów ścigania. Organy celne odgrywają podstawową rolę w egzekwowaniu: gdy towary naruszające prawo własności intelektualnej dostaną się na jednolity rynek, już znacznie trudniej jest je zatrzymać. Koordynowanie i planowanie działań europejskich organów celnych w zakresie zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej w handlu międzynarodowym ma podstawowe znaczenie.
OCENA PLANU DZIAŁAŃ UE NA LATA 2009-2012
Rezultaty wdrażania planu działań na lata 2009-2012 są przedstawione w stosownym sprawozdaniu, które służby Komisji przygotowały we współpracy z państwami członkowskimi.
Podczas ostatnich czterech lat skoncentrowano się na poprawie istniejącego prawodawstwa UE dotyczącego egzekwowania w obszarze celnym prawa własności intelektualnej, wzmacniając współpracę operacyjną organów celnych z przemysłem, a także dalej rozwijając międzynarodową współpracę w zakresie egzekwowania prawa własności intelektualnej. Część planu działań stanowiły także działania reklamowe i informacyjne, wychodzące naprzeciw problemom związanym z handlem internetowym, a także szkolenia ad hoc celników.
Administracje celne i Komisja w jasny sposób ustosunkowały się do podstawowych wyzwań związanych z egzekwowaniem przez organy celne prawa własności intelektualnej. Zgromadzone dane statystyczne wskazują na imponujące rezultaty: prawie 115 milionów zatrzymanych towarów i przyjęcie ponad 20 tysięcy wniosków o podjęcie działań, złożonych przez podmioty praw autorskich w 2011 roku. Szacunkowa wartość równoważnych oryginalnych towarów osiągnęła prawie 1,3 mld EUR. Sprzedaż internetowa zwiększyła liczbę przypadków w ruchu pocztowym: między 2009 a 2011 rokiem liczba ta potroiła się.
Ocena planu działań wskazuje na potrzebę utrzymania obejmującego całą UE podejścia do egzekwowania przez organy celne prawa własności intelektualnej. Znalazło to również odbicie podczas 79. posiedzenia dyrektorów generalnych ds. celnych z państw członkowskich UE, Chorwacji i Turcji. Podczas posiedzenia wezwano do ustanowienia nowego planu działań UE dla organów celnych na rzecz zwalczania naruszeń prawa własności intelektualnej, zawierającego jasne cele, właściwe zasoby oraz wskaźniki wykonania i osiągnięć.
DALSZE DZIAŁANIA
Nowy plan działań został opracowany, by zapewnić wartość dodaną i przynieść lesze wyniki w czasach kryzysu finansowego. Zawiera pewne podstawowe elementy poprzednich planów działań, które pozostaną obowiązujące i powinny być nadal pogłębiane i wdrażane. Doświadczenie zdobyte podczas realizacji planu działań na lata 2009-2012 podkreśla również potrzebę dostosowania naszych działań, z uwzględnieniem ograniczeń w dostępie administracji do zasobów. Konieczne wysiłki powinny zostać jasno określone i powiązane ze wskaźnikami pozwalającymi na mierzenie wyników. Należy także, w stosownych przypadkach, rozwinąć partnerstwo z europejskim obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej i zintensyfikować współpracę z Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz europejskimi organami ścigania innymi niż organy celne, w ramach ich zakresów kompetencji. Przyszły program "Cła 2013" powinien nadal, jak poprzednie programy, wspierać realizację aktualnego planu działań.
Strategicznymi celami tego planu działań są zatem:
Plan działań obejmie lata 2013-2017.
HARMONOGRAM
Szczegółowy harmonogram zostanie przygotowany przez Komisję we współpracy z ekspertami z państw członkowskich i obejmie działania i narzędzia, które zostaną zastosowane w uzgodnionych ramach czasowych, z uwzględnieniem implikacji finansowych i w zakresie zasobów ludzkich. Uzgodniony harmonogram zostanie udostępniony Radzie na wiosnę 2013 roku.
MECHANIZM PRZEGLĄDOWY
Komisja we współpracy z ekspertami z państw członkowskich będzie co roku przedstawiać Radzie sprawozdania podsumowujące, opisujące stan realizacji planu działań na podstawie harmonogramu. Bardziej szczegółowe sprawozdanie zostanie przygotowane w roku końcowym.
WNIOSKI
Unijny plan działań dla organów celnych na lata 2013-2017 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej znajduje się w załączniku. Pierwszym krokiem będzie przygotowanie przez Komisję wyżej wspomnianego harmonogramu.
Cel szczegółowy 1.1: Przygotowanie narzędzi realizacji nowego rozporządzenia UE
Działania | Wskaźniki | Podmioty odpowiedzialne |
1.1.1. Przygotowanie podręcznika dla podmiotów praw autorskich wypełniających wnioski o podjęcie działań | Podręcznik publikowany na stronach internetowych | Komisja i państwa członkowskie |
1.1.2. Wsparcie wizyt składanych we wszystkich państwach członkowskich przez zespół złożony z ekspertów od prawa własności intelektualnej i z Komisji | Przeprowadzenie wizyt i, w stosownych przypadkach, służenie radą W razie konieczności należy sprawdzać, czy wykryte problemy są rozwiązywane, a plany budowania zdolności - przygotowywane | Komisja i państwa członkowskie |
1.1.3. W stosownych przypadkach przygotowanie we wszystkich językach urzędowych UE specjalnych wytycznych dla organów celnych w zakresie nowych procedur (w tym małych przesyłek) | Dostępne wytyczne | Komisja i państwa członkowskie |
1.1.4. Przygotowanie projektu planu szkoleń, by ułatwić realizację rozporządzenia, ewentualnie także elektroniczne pomoce naukowe dla organów celnych i podmiotów prawa autorskiego | Plan szkoleń przygotowany przez grupę roboczą i przeprowadzenie szkoleń | Komisja i państwa członkowskie we współpracy z europejskim obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej |
Cel szczegółowy 1.2: Korzystanie ze wszystkich funkcji COPIS
Działania | Wskaźniki | Podmioty odpowiedzialne |
1.2.1. Wdrożenie funkcji COPIS | Korzystanie w pełni z funkcji wyszukiwania i sprawozdawczych COPIS | Komisja i państwa członkowskie |
Cel szczegółowy 1.3: Zaangażowanie podmiotów praw autorskich i innych podmiotów
Działania | Wskaźniki | Podmioty odpowiedzialne |
1.3.1. Dostarczanie podmiotom praw autorskich i innym podmiotom informacji o nowym rozporządzeniu UE | Strony internetowe administracji celnych zaktualizowane po wejściu w życie rozporządzenia Informacje w centrach pomocy dla MŚP o nowych ramach prawnych Uaktualnione części portalu transatlantyckiego poświęcone egzekwowaniu prawa własności intelektualnej przez organy celne | Komisja i państwa członkowskie Komisja Komisja |
Informacje o nowych ramach prawnych w organizacjach wspierających MŚP w państwach członkowskich oraz właściwych departamentach i biurach zajmujących się własnością przemysłową i intelektualną | Komisja i państwa członkowskie | |
1.3.2. Regularne spotkania na szczeblu UE przedstawicieli organów celnych, podmiotów praw autorskich i innych podmiotów zajmujących się egzekwowaniem praw własności intelektualnej | 1. spotkanie najpóźniej w rok po wejściu w życie nowego rozporządzenia | Komisja, państwa członkowskie oraz podmioty praw autorskich i inne właściwe podmioty |
Cel szczegółowy 1.4: Coroczne publikowanie statystyk
Działania | Wskaźniki | Podmioty odpowiedzialne |
1.4.1. Publikowanie rocznego unijnego sprawozdania statystycznego o egzekwowaniu prawa własności intelektualnej przez organy celne | Roczne sprawozdania dostępne w maju | Komisja i państwa członkowskie |
Cel szczegółowy 2.1: Przygotowanie dostosowanych podejść w zakresie paczek i ruchu pocztowego
Działania | Wskaźniki | Podmioty odpowiedzialne |
2.1.1. Wymiana najlepszych praktyk w zakresie kwestii celnych związanych z handlem internetowym, uzupełnianie działań Grupy Roboczej ds. Współpracy Celnej (Rada UE) w obszarze przestępczości internetowej związanej z kwestiami celnymi | Najlepsze praktyki dostępne administracjom celnym dzięki działającej w ramach programu "Cła 2013" grupy ds. zwalczania e-fałszerstw | Komisja i państwa członkowskie |
Cel szczegółowy 2.2: Lepsze zarządzanie ryzykiem celnym
Działania | Wskaźniki | Podmioty odpowiedzialne |
2.2.1. Przygotowanie wspólnej strategii kontroli opartej na wspólnym zarządzaniu ryzykiem, w tym ocena potrzeb informacyjnych w zakresie ryzyka, określenie wspólnych kryteriów ryzyka i standardów oraz realizacja - w stosownych przypadkach - priorytetowych działań UE w zakresie kontroli, ukierunkowanych na wykrywanie naruszeń prawa własności intelektualnej w przypadku małych i dużych przesyłek | Ustanowione kryteria i standardy | Komisja przy wsparciu państw członkowskich |
2.2.2. Regularne dostarczanie właściwych informacji z zakresu ryzyka i kontroli celnej związanych z prawem własności intelektualnej poprzez system zarządzania ryzykiem celnym i punkty kontaktowe zajmujące się kontrolą | System zarządzania ryzykiem celnym wykorzystywany do wymiany informacji o ryzyku w obszarze prawa własności intelektualnej Regularne dostarczanie przez państwa członkowskie informacji w zakresie informacji o ryzyku i kontroli celnej oraz wyniki kontroli | Komisja i państwa członkowskie |
2.2.3. Opracowanie skoordynowanego planu pracy dotyczącego prawa własności intelektualnej w przypadku wspólnych operacji celnych, w tym koordynacja z organizacjami międzynarodowymi | Wieloletni plan pracy dotyczący prawa własności intelektualnej w przypadku wspólnych operacji celnych, skoordynowany z różnymi organami celnymi, Radą UE i organizacjami międzynarodowymi Wykorzystywanie informacji, zgromadzonych podczas wspólnych operacji celnych, do celów analizy ryzyka i prowadzenia dochodzeń | Komisja i państwa członkowskie |
Cel szczegółowy 3.1: Wzmocnienie współpracy z podstawowymi krajami pochodzenia, tranzytu i przeznaczenia
Działania | Wskaźniki | Podmioty odpowiedzialne |
3.1.1. Wzmocnienie współpracy celnej z państwami trzecimi, w szczególności z Chinami i Hongkongiem, w zakresie prawa własności intelektualnej | Nowy, rozszerzony plan działania UE-Chiny wdrożony po 2012 r. Współpraca z Hongkongiem uzgodniona i wdrożona | Komisja i państwa członkowskie |
3.1.2. Rozwijanie wymiany informacji z państwami trzecimi, zgodnie z przepisami prawa, w tym na temat towarów w tranzycie przez UE lub w UE przeładowywanych | Ustanowione mechanizmy wymiany informacji Liczba przypadków wymiany informacji oraz liczba przypadków zatrzymań na podstawie tych informacji | Komisja i państwa członkowskie |
3.1.3. Nasilenie wymiany informacji między państwami członkowskimi UE a służbami Komisji, z jednej strony, oraz organami państw trzecich, z drugiej strony, w tym państw bałkańskich i państw objętych Partnerstwem Wschodnim, by wyeliminować międzynarodowy handel towarami naruszającymi prawa własności intelektualnej | Liczba spraw otwartych na podstawie uzyskanych informacji Zalecenia | Komisja i państwa członkowskie |
3.1.4. Zapewnianie udziału organów celnych UE w wydarzeniach międzynarodowych, w celach informacyjnych | Organy celne UE reprezentowane podczas właściwych międzynarodowych wydarzeń w zakresie egzekwowania prawa własności intelektualnej Informacje zwrotne z takich wydarzeń dostarczane do wszystkich państw członkowskich i Komisji przez uczestników z UE | Komisja i państwa członkowskie |
Cel szczegółowy 3.2: Budowanie w krajach kandydujących i sąsiednich zdolności w zakresie egzekwowania prawa własności intelektualnej
Działania | Wskaźniki | Podmioty odpowiedzialne |
3.2.1. Zapewnianie krajom kandydującym i sąsiednim, na wniosek, pomocy technicznej w zakresie budowania zdolności | Dostępny zespół ekspertów Wieloletnie programowanie działań | Komisja i państwa członkowskie |
3.2.2. Wymiana doświadczeń i ewentualne wizyty studyjne dotyczące struktury operacyjnej, IT i rozwiązań operacyjnych stosowanych przez organy celne w zakresie egzekwowania prawa własności intelektualnej | Sprawozdanie dotyczące najlepszych praktyk w zakresie egzekwowania prawa własności intelektualnej w UE oraz państwach sąsiednich | Komisja i państwa członkowskie |
3.2.3. Wymiana urzędników | Liczba wymian Składanie innym państwom członkowskim i Komisji sprawozdań na temat doświadczeń zdobytych podczas wymian | Państwa członkowskie |
Cel szczegółowy 4.1: Ustanowienie partnerstwa z europejskim obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej
Działania | Wskaźniki | Podmioty odpowiedzialne |
4.1.1. Wkład europejskiego obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej w przygotowanie i, w stosownych przypadkach, wdrożenie projektów na rzecz wspierania instytucji i inicjatyw dotyczących prawa własności intelektualnej, w granicach wyznaczonych przez uprawnienia przekazane obserwatorium na mocy rozporządzenia (UE) nr 386/2012 i zgodnie z planem prac obserwatorium, w szczególności takich projektów jak: - przygotowanie systemów do zbierania, analizowania i sprawozdawczości w dziedzinie zakresu i skali podrabiania i piractwa w UE oraz wymiana kluczowych informacji - budowanie kompetencji w zakresie egzekwowania praw własności intelektualnej dzięki zapewnianiu specjalistycznych szkoleń - metody jak najlepszego zabezpieczenia własnych praw własności intelektualnej | Projekty odpowiadają potrzebom organów celnych Kompatybilność i synergie z projektami celnymi Dostępność narzędzi propagowania informacji na temat prawa własności intelektualnej, [...] Działania informacyjne, w tym te ukierunkowane na konsumentów | Europejskie obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej we współpracy z Komisją i państwami członkowskimi |
Cel szczegółowy 4.2: Zwiększanie wzajemnego zrozumienia i współpracy między organami celnymi, policją i organami sądowymi
Działania | Wskaźniki | Podmioty odpowiedzialne |
4.2.1. Wspólne wydarzenia z udziałem przedstawicieli administracji celnej, policji, organów sądowych i przemysłu oraz departamentów i biur zajmujących się własnością intelektualną | Konferencja zorganizowana w 2014 r. przez Komisję i obserwatorium | Komisja, europejskie obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej i państwa członkowskie |
(1) Komunikat Komisji z dnia 3 marca 2010 r. - Strategia "Europa 2020" na rzecz inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu - COM(2010) 2020 wersja ostateczna - niepublikowany w Dzienniku Urzędowym.
(2) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Jednolity rynek w obszarze praw własności intelektualnej - Wspieranie kreatywności i innowacji celem zapewnienia wzrostu gospodarczego, atrakcyjnych miejsc pracy oraz wysokiej jakości produktów i usług w Europie - COM(2011) 287.
(3) Dz.U. L 196 z 2.8.2003, s. 7. Wniosek Komisji, który ma na celu przegląd tego rozporządzenia, jest obecnie omawiany przez Parlament Europejski i Radę - 10880/11.
(4) Dz.U. L 82 z 22.3.1997, s. 1.
(5) Dz.U. C 71 z 25.3.2009, s. 1.
(6) Niepublikowany w Dzienniku Urzędowym.
(7) Dok. 15699/12.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.