Rezolucja w sprawie priorytetów dotyczących programu prac Komisji Europejskiej na 2016 r.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.313.12

Akt nienormatywny
Wersja od: 22 września 2015 r.

Rezolucja w sprawie priorytetów dotyczących programu prac Komisji Europejskiej na 2016 r.

(2015/C 313/04)

(Dz.U.UE C z dnia 22 września 2015 r.)

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW,

-
mając na uwadze swą rezolucję z dnia 4 czerwca 2015 r. w sprawie priorytetów na szóstą kadencję 2015-2020, rezolucję z dnia 8 lipca 2015 r. w sprawie przyszłej struktury instytucjonalnej UE oraz protokół o współpracy między Komisją Europejską a Komitetem Regionów podpisany w dniu 16 lutego 2012 r.,
-
uwzględniając zasady pomocniczości i proporcjonalności,

Przyszłość polityki spójności

1.
Ponownie wyraża głębokie przekonanie, że Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS) stanowi uzupełnienie polityki spójności oraz że silne synergie między nowym EFIS a programami operacyjnymi europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych będą miały decydujące znaczenie, jeśli chodzi o zagwarantowanie spójności pomiędzy projektami inwestycyjnymi a strategiami rozwoju lokalnego i regionalnego. Zaleca zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w proces selekcji i wdrażania projektów, jak również w organizację forów zdecentralizowanych inwestycji.
2.
Wzywa Komisję do ścisłego zaangażowania władz lokalnych i regionalnych oraz KR-u w działania zmierzające do uproszczenia i przyspieszenia wdrażania funduszy ESIF, w szczególności na podstawie pierwszych wniosków grupy wysokiego szczebla monitorującej uproszczenie dla beneficjentów, które zostaną przedstawione w 2016 r.
3.
Ponawia apel do Komisji o przedstawienie białej księgi w sprawie spójności terytorialnej, w oparciu o prace prezydencji luksemburskiej w ramach analizy wzajemnych zależności między agendą terytorialną 2020 a strategią "Europa 2020".
4.
Wzywa Komisję Europejską, aby wspierała wymianę i współpracę między regionami w zakresie lepszego wykorzystania strategii inteligentnej specjalizacji podczas wdrażania funduszy strukturalnych, tak aby wspierać wzrost oparty na innowacjach.
5.
Zachęca Komisję do wznowienia debaty w sprawie "wyjścia poza PKB" i opracowania alternatywnych lub uzupełniających wskaźników dobrostanu i zrównoważonego rozwoju.
6.
Wzywa Komisję do przedstawienia białej księgi w sprawie zintegrowanego programu rozwoju miast w UE na podstawie deklaracji przyjętej w Rydze, tj. poprzez szybkie zastosowanie oceny skutków dla miast w ramach nowych wytycznych Komisji w sprawie oceny skutków oraz tworzenia miejskich wskaźników służących monitorowaniu postępów.
7.
Przypomina, że aby osiągnąć cel spójności terytorialnej zapisany w Traktacie z Lizbony, należy uznać obszary wiejskie za ośrodki rozwoju i innowacji, które przyczyniają się do realizacji strategii "Europa 2020" w ramach zrównoważonych stosunków z ośrodkami miejskimi.
8.
Wzywa Komisję, by w przyszłych wnioskach dotyczących polityki spójności w większym stopniu uwzględniła wpływ kultury i tradycji regionalnej, które są cenne ze względu na ich zdolność do integracji społeczności wiejskich i miejskich i które odgrywają istotną rolę w promowaniu inicjatyw na obszarach wiejskich.
9.
Wzywa Komisję do zajęcia się problemem rosnących dysproporcji między europejskimi regionami poprzez zapewnienie, że w ramach śródokresowego przeglądu wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2014-2020, który ma zostać zakończony do końca 2016 r., zostaną udostępnione wystarczające środki na zobowiązania i płatności w celu wsparcia wzrostu gospodarczego i badań naukowych w całej Europie.
10.
Zachęca Komisję do dalszego wspierania współpracy transgranicznej oraz wdrażania i rozwoju strategii makroregionalnych jako zintegrowanych ram odniesienia dla państw członkowskich i krajów trzecich na tym samym obszarze geograficznym, tak aby zająć się wspólnymi wyzwaniami i nasilić współpracę podejmowaną z myślą o spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. Podkreśla znaczenie ściślejszego włączenia w ten proces władz lokalnych i regionalnych, również reprezentowanych w KR-ze, oraz podmiotów gospodarczych i społecznych na obszarach zaangażowanych w proces strategii makroregionalnej.
11.
Apeluje o szersze wykorzystanie faktycznych zasobów własnych UE i wyraża pragnienie uczestniczenia w 2016 r. w międzyinstytucjonalnej konferencji monitorującej wyniki prac Grupy Wysokiego Szczebla ds. Zasobów Własnych.

Zarządzanie gospodarcze

12.
Wzywa Komisję do opublikowania przeglądu śródokresowego strategii "Europa 2020", przy czym działania następcze związane z tym przeglądem należy podjąć możliwie najszybciej w 2016 r., tak aby zapewnić uwzględnienie wymiaru terytorialnego w zmienionej strategii i tym samym zagwarantować skuteczną koordynację właściwych obszarów polityki UE, w tym polityki spójności, planu inwestycyjnego dla Europy i innych programów UE.
13.
Wzywa Komisję, aby poparła apel Komitetu do państw członkowskich o aktywne angażowanie władz lokalnych i regionalnych w europejski semestr, a w szczególności w opracowywanie i wdrażanie krajowych programów reform.
14.
Wzywa Komisję do podjęcia działań w następstwie "sprawozdania pięciu przewodniczących" i przedstawienia wszelkich niezbędnych środków zmierzających do zapewnienia większej odporności unii gospodarczej i walutowej (UGW), by stała się ona podstawą lepszej koordynacji i konwergencji strukturalnej, umożliwiającą realizację celów określonych w art. 3 TUE, w tym zdolności fiskalnej na poziomie UGW.
15.
Uważa, że stosowanie elastyczności w ramach zasad określonych w pakcie stabilności i wzrostu w odniesieniu do inwestycji powinno zostać rozszerzone na wszystkie państwa członkowskie. Wzywa w związku z tym Komisję do przedstawienia propozycji w tym zakresie, a także do przeprowadzenia oceny wpływu nowych zasad ESA 2010 na zdolności inwestycyjne władz lokalnych i regionalnych.

Zatrudnienie, zrównoważony wzrost, ukończenie tworzenia rynku wewnętrznego

16.
Przypomina Komisji o jej zobowiązaniu do przedstawienia zmienionego i wzmocnionego programu Small Business Act i proponuje, by władze lokalne i regionalne odgrywały znaczniejszą rolę we wdrażaniu jego zasad.
17.
Wzywa Komisję do ukończenia prac dotyczących utworzenia europejskiego obszaru umiejętności i kwalifikacji, co pozwoliłoby na przewidywanie zapotrzebowania na umiejętności na rynku pracy i lepsze dopasowywanie do niego dostępnych umiejętności poprzez kształcenie, szkolenie zawodowe i uczenie się przez całe życie, tak by stymulować tworzenie miejsc pracy i zwalczanie bezrobocia, zwłaszcza bezrobocia młodzieży.
18.
Przypomina Komisji o jej zobowiązaniu do wspierania strategicznych ram UE dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, a także wzmocnienia roli władz lokalnych i regionalnych oraz promowania nowego sposobu zarządzania, m.in. poprzez centralny europejski komitet sterujący odpowiedzialny za definiowanie, koordynowanie i rozwijanie kwestii dotyczących BHP.
19.
Oczekuje, że pakiet dotyczący mobilności pracowników zostanie wkrótce opublikowany oraz że będzie on zawierał wniosek w sprawie ewentualnego przeglądu dyrektywy o delegowaniu pracowników.
20.
Apeluje o sfinalizowanie europejskiego aktu w sprawie dostępności.
21.
Wzywa Komisję, aby wzmożyła wysiłki zmierzające do przedstawienia środków mających na celu godzenie życia zawodowego i prywatnego. Należy tego dokonać poprzez przegląd dyrektywy z 2010 r. w sprawie urlopu rodzicielskiego, przełamanie impasu instytucjonalnego w odniesieniu do dyrektywy o urlopie macierzyńskim oraz przedłożenie konkretnej strategii na rzecz osiągnięcia równości płci w UE.
22.
Domaga się prowadzenia dalszych prac w dziedzinie transportu intermodalnego, w szczególności w formie wniosku ustawodawczego w sprawie europejskiego systemu praw pasażerów korzystających z transportu intermodalnego.
23.
Ponawia swój apel do Komisji Europejskiej o opublikowanie zielonej księgi w sprawie mobilności w regionach zmagających się z wyzwaniami geograficznymi i demograficznymi.
24.
Apeluje do Komisji, by w kontekście zapowiedzianego na 2016 r. przeglądu dyrektywy w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej wyjaśniła, w jakich warunkach nieopodatkowanie publicznej współpracy międzygminnej nieobjętej prawem o zamówieniach publicznych można uznać za zgodne z prawem Unii.
25.
Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja zamierza wznowić proces tworzenia wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych (CCCTB) w 2016 r. w celu wprowadzenia długofalowych reform dotyczących podziału zysków z myślą o zapewnieniu sprawiedliwszego otoczenia podatkowego osób prawnych w Europie.
26.
Oczekuje, że jednolity rynek cyfrowy stworzy odpowiednie warunki dla sieci cyfrowych i handlu elektronicznego w celu maksymalizacji potencjału wzrostu gospodarki cyfrowej poprzez inwestowanie w szybką i niezawodną infrastrukturę ICT, wspieranie administracji elektronicznej, usług publicznych i umiejętności cyfrowych. Proponuje utworzenie w całej UE systemu elektronicznych kart pobytu, aby ułatwić dostęp do jednolitego rynku cyfrowego inwestorom cyfrowym spoza Unii.
27.
Oczekuje przedstawienia wniosku w sprawie zakazu blokowania geograficznego na jednolitym rynku cyfrowym.
28.
Wzywa Komisję, aby przedstawienia wniosków dotyczących skoordynowanego podejścia do zasad mających zastosowanie do gospodarki dzielenia się, z należytym uwzględnieniem różnicy pomiędzy działalnością komercyjną a niekomercyjną.
29.
Wzywa do dokonania przeglądu dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych w kontekście rozwoju technologicznego i podkreśla konieczność kontynuowania polityki zachęcającej do pluralizmu mediów informacyjnych we wszystkich państwach członkowskich.
30.
Oczekuje konkretnych działań Komisji zmierzających do poczynienia postępów w realizacji celów nakreślonych w konkluzjach Rady z dnia 28-29 maja 2015 r. w sprawie europejskiej przestrzeni badawczej i Science 2.0, ze wsparciem KR-u oraz władz lokalnych i regionalnych.
31.
Oczekuje działań następczych w związku z zieloną księgą Komisji w sprawie możliwości rozszerzenia unijnej ochrony oznaczeń geograficznych na produkty nierolne.

Zrównoważony rozwój

32.
Apeluje o pełne i ambitne wdrożenie 7. unijnego programu działań w zakresie środowiska (EAP) na lata 2014- 2020. Ponownie wzywa w związku z tym Komisję, by w 2016 r. przedstawiła spóźniony komunikat w sprawie użytkowania gruntów jako zasobu, nowy wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie dostępu do wymiaru sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska oraz wniosek ustawodawczy w sprawie kontroli środowiskowych i ich egzekwowania.
33.
Ponawia swój apel do Komisji, by odzwierciedliła w prawodawstwie UE cel zapobiegania wszelkim stratom netto w zakresie różnorodności biologicznej i usług ekosystemowych, i w związku z tym oczekuje, że Komisja przedstawi w 2016 r. odpowiednią inicjatywę w ramach unijnej strategii ochrony różnorodności biologicznej na okres do 2020 r.
34.
W związku z tym apeluje, by przegląd przepisów prawnych dotyczących identyfikowalności i etykietowania środków spożywczych został jak najszybciej zatwierdzony, we współpracy i w stałym kontakcie z prawodawcami na różnych poziomach: Unii Europejskiej, państw członkowskich i regionów europejskich, aby umożliwić konsumentom podejmowanie decyzji dotyczących świadomego zakupu, również dzięki uznaniu łańcuchów produkcji całkowicie pozbawionych GMO.
35.
Podkreśla kluczowe znaczenie przyszłych wniosków ustawodawczych dotyczących gospodarki o obiegu zamkniętym oraz wagę konsekwentnego wdrażania obowiązujących przepisów w całej UE, a zwłaszcza ograniczenia składowania odpadów nadających się do recyklingu, i ponawia wezwanie do dalszego opracowywania ambitnych celów dotyczących recyklingu i odpadów. Ponadto zwraca uwagę na potencjał, jaki gospodarka o obiegu zamkniętym oferuje innowacyjnym MŚP.
36.
Domaga się włączenia go w proces opracowywania nowych przepisów przewidzianych w ramach pakietu dotyczącego unii energetycznej, w szczególności przeglądu dyrektywy w sprawie energii ze źródeł odnawialnych oraz przeglądu dyrektyw w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i efektywności energetycznej.
37.
Oczekuje, że Komisja przedstawi plan działania w celu wzmocnienia roli Porozumienia Burmistrzów w polityce energetycznej i polityce przeciwdziałania zmianie klimatu, przedłużenia horyzontu czasowego tej inicjatywy na okres po 2020 r. oraz wspierania jej upowszechnienia się na całym świecie. Wzywa Komisję Europejską do pełnego zintegrowania inicjatywy "Mayors Adapt" z Porozumieniem Burmistrzów oraz do wykorzystywania Porozumienia Burmistrzów, w koordynacji z rozwiązaniami z zakresu inteligentnych miast, jako narzędzia wdrażania polityki energetycznej i polityki przeciwdziałania zmianie klimatu.
38.
Zachęca do tego, by Komisja przedstawiła komunikat w sprawie inteligentnych miast w celu dodatkowego wsparcia inteligentnych rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej, mobilności w miastach oraz innowacji, poprzez ścisłą współpracę z KR-em dotyczącą skatalogowania obecnych inicjatyw i lepszego ich skoordynowania. Wzywa w tym kontekście do uznania roli władz lokalnych i regionalnych w szeregu innych dziedzin poza efektywnością energetyczną budynków oraz ponawia apel do Komisji o wspieranie produkcji energii ze źródeł odnawialnych na małą i średnią skalę, ponieważ może ona sprzyjać zarówno zmniejszaniu ubóstwa energetycznego, jak i zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw energii.
39.
Wzywa Komisję do podjęcia działań mających na celu promowanie modernizacji i innowacyjności gospodarki wiejskiej, a także do opracowania mechanizmów regulacyjnych w sektorze mleczarskim, antycypujących i łagodzących zmienność rynków, tak aby utrzymać rolnictwo we wszystkich regionach oraz zapewnić przetrwanie społeczności wiejskich.
40.
Ponawia apel do Komisji Europejskiej, by promowała zmniejszanie ilości odpadów spożywczych i ponownie przedłożyła propozycję wytyczenia celu dotyczącego ograniczenia ilości odpadów spożywczych o co najmniej 30 % do roku 2025, w oparciu o wycofany wniosek z 2014 r. zmieniający dyrektywę ramową w sprawie odpadów. Popiera w tym kontekście postulat Parlamentu Europejskiego, by rok 2016 został ogłoszony Europejskim Rokiem przeciw Marnotrawstwu Żywności.
41.
Zauważa, że sześć z siedmiu najważniejszych czynników ryzyka przedwczesnego zgonu związanych jest z tym, co jemy, pijemy i jak się poruszamy. Wzywa zatem Komisję do zbadania możliwości skoordynowanego działania na szczeblu UE, aby lepiej zająć się rosnącą liczbą przypadków nadwagi i otyłości w Europie.
42.
Popiera głosowanie Parlamentu Europejskiego za programem pomocy na rzecz dostarczania owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych i wzywa Komisję do przedstawienia konkretnych wniosków w 2016 r.

Stabilność i współpraca w Unii Europejskiej i poza nią

43.
Wzywa Komisję do wdrażania Europejskiego programu w dziedzinie migracji, we współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi, zwłaszcza w kontekście ich doświadczeń dotyczących warunków przyjmowania i mechanizmów przemieszczeń, a także do przedłożenia wniosków ustawodawczych dotyczących mechanizmu przesiedleń i stałego mechanizmu relokacji, tak aby sprawiedliwiej rozmieszczać w całej UE osoby potrzebujące ochrony międzynarodowej. Dlatego też oczekuje na ocenę i ewentualny przegląd rozporządzenia Dublin III. Powtarza swą propozycję ustanowienia "partnerstw na rzecz migracji i integracji" między miastami i regionami w krajach pochodzenia i przeznaczenia oraz podkreśla rolę, jaką europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne mogą odgrywać we wspieraniu polityki migracyjnej i procesów integracji oraz aktywnego i spójnego włączania ludzi, zgodnie z zasadami UE i zasadą spójności społecznej.
44.
Popiera obecną misję humanitarną prowadzoną zgodnie ze wspólnymi wartościami UE. Zachęca Komisję do stosowania szeroko zakrojonego podejścia do migracji, w ramach którego strategia realizowana będzie z uwzględnieniem kwestii gospodarczych, społecznych i środowiskowych oraz bezpieczeństwa i suwerenności państw członkowskich. Wkład KR-u w te prace mógłby polegać na wspieraniu wymiany poglądów na ten temat między przedstawicielami władz lokalnych i regionalnych oraz na zaproponowaniu możliwych rozwiązań.
45.
Zachęca Komisję, by wspierała dialog na wszystkich szczeblach sprawowania rządów, jako ważny element procesu rozszerzenia UE, i aby w rocznym sprawozdaniu w sprawie rozszerzenia systematycznie uwzględniała stan decentralizacji oraz rolę władz lokalnych i regionalnych.
46.
Wzywa do przeprowadzenia gruntownego przeglądu europejskiej polityki sąsiedztwa (EPS), w którym należy skoncentrować się na trzech priorytetach strategicznych: należycie funkcjonujących demokratycznych rządach, zrównoważonym rozwoju terytorialnym oraz migracji cyrkulacyjnej i mobilności. W szczególności domaga się nasilenia inicjatyw wspierających procesy decentralizacji. Zauważa znaczenie wzmocnienia instytucji władz lokalnych i wzywa Komisję do kontynuowania Instrumentu na rzecz Administracji Lokalnej oraz do jego rozszerzenia na wszystkie kraje sąsiadujące.
47.
Uważa za szczególnie istotne, by władze lokalne i regionalne uczestniczyły w wielostronnych i dwustronnych działaniach w ramach nowej europejskiej polityki sąsiedztwa oraz by przyznano wystarczające finansowanie w celu wspierania reform na ich szczeblu, o co wnosili szefowie państw i rządów na szczycie w Rydze.
48.
Jest w dalszym ciągu przekonany, że TTIP mogłoby stanowić szansę na stymulowanie wzrostu i zatrudnienia w UE, gdyż może zapewnić wzajemny dostęp do rynku, jeśli chodzi o handel towarami i usługami oraz inwestycje i zamówienia publiczne, a także ograniczyć formalności administracyjne i znieść pozataryfowe bariery w handlu, pod warunkiem pełnego poszanowania norm prawnych obowiązujących w państwach członkowskich UE, w szczególności w odniesieniu do polityki społecznej, ochrony środowiska i polityki konsumenckiej, oraz ochrony demokratycznego uczestnictwa i kompetencji władz lokalnych i regionalnych.
49.
Jest zdania, że te same uwagi dotyczą negocjacji porozumienia w sprawie handlu usługami (TiSA), z uwzględnieniem ich bardziej ograniczonego zakresu. Wzywa Komisję, aby włączyła KR w proces negocjacji TiSA, a w szczególności umożliwiła mu podobny dostęp do dokumentów negocjacyjnych jak w przypadku TTIP.
50.
Z naciskiem podkreśla potrzebę określenia nowych uniwersalnych celów zrównoważonego rozwoju, które mają zostać zrealizowane w ciągu najbliższych piętnastu lat, i dlatego domaga się, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy zdecentralizowanej, konkretnych inicjatyw dla władz lokalnych i regionalnych w celu wspierania ich wysiłków we wdrażaniu tych celów.
51.
Zachęca Komisję do zajęcia się globalnym programem rozwoju miast w kontekście konferencji Habitat III oraz do zaangażowania władz lokalnych i regionalnych w proces kształtowania stanowiska Unii Europejskiej.

Obywatelstwo i sprawowanie rządów

52.
Domaga się przeglądu i uproszczenia europejskiej inicjatywy obywatelskiej, tak by była ona bardziej przyjazna dla użytkownika i dostępna dla obywateli.
53.
Wzywa do wznowienia działań podejmowanych przez Komisję w celu wspierania współpracy międzyinstytucjonalnej w dziedzinie komunikacji i wykorzystania przy tym także dużego potencjału członków KR-u, którzy mogą nawiązywać kontakt z obywatelami oraz "działać lokalnie" w całej Unii Europejskiej.
54.
Wzywa Komisję, w odniesieniu do jej wniosku w sprawie porozumienia międzyinstytucjonalnego dotyczącego obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości, aby zwolniła demokratycznie wybranych przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych oraz stowarzyszeń z obowiązku rejestracji.
55.
Przyjmuje z zadowoleniem fakt, że we wniosku Komisji dotyczącym porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie lepszych uregulowań prawnych wymieniono ocenę oddziaływania terytorialnego jako jedno z narzędzi przeprowadzania oceny skutków, oraz wzywa Komisję do systematycznego wykorzystywania tego narzędzia w przypadku wniosków ustawodawczych, które mogą mieć oddziaływanie terytorialne. Powtarza jednak swój apel, by porozumienie międzyinstytucjonalne uznało zwiększoną i szczególną rolę KR-u nadaną mu przez Traktat z Lizbony.
56.
Zobowiązuje swego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji Europejskiej, Parlamentowi Europejskiemu, Radzie oraz przewodniczącemu Rady Europejskiej.

Bruksela, dnia 9 lipca 2015 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Regionów
Markku MARKKULA

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.