Rezolucja w sprawie planu prac Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2014-2015.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.183.5

Akt nienormatywny
Wersja od: 14 czerwca 2014 r.

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 20 maja 2014 r. w sprawie planu prac Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2014-2015

(2014/C 183/02)

(Dz.U.UE C z dnia 14 czerwca 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH,

I.
WPROWADZENIE
1.
UZNAJĄ, że od czasu przyjęcia rezolucji w sprawie odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży na lata 2010-2018 kryzys postawił przed polityką młodzieżową nowe wyzwania i że należy zacieśnić współpracę na rzecz młodzieży na szczeblu UE, by w odpowiedni sposób sobie z tymi wyzwaniami radzić.
2.
PRZYPOMINAJĄ, że we wspólnym sprawozdaniu UE z 2012 r. na temat młodzieży zaapelowano o stworzenie ściślejszych powiązań i o większą spójność między odnowionymi ramami europejskiej współpracy na rzecz młodzieży na lata 2010-2018 a strategią "Europa 2020".
3.
PRZYPOMINAJĄ o konkluzjach Rady z dnia 16 maja 2013 r. w sprawie maksymalizowania potencjału polityki młodzieżowej na rzecz realizacji celów strategii "Europa 2020" 1 , w których to konkluzjach Rada postanowiła, że sporządzi - w kontekście odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży na lata 2010-2018 - średniookresowy plan prac; plan ten miałby tak ukierunkowywać politykę młodzieżową i inne dziedziny polityki odnoszące się do młodzieży, by reagowały na bieżące tematy i tendencje dotyczące młodzieży i związane z młodzieżą, i miałby wskazać stosowne obszary, w których potrzebna jest koordynacja i współpraca z polityką kształcenia, szkolenia i zatrudnienia w celu zapewnienia wkładu polityki młodzieżowej w europejski semestr.
4.
W związku z tym ZGADZAJĄ SIĘ ustanowić 18-miesięczny plan prac UE na rzecz młodzieży wskazujący państwom członkowskim i Komisji działania na okres od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2015 r., który będzie stanowił etap pilotażowy i wkład w realizację odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży na lata 2010-2018.
II.
ZASADY
5.
UWAŻAJĄ, że plan prac powinien się opierać na następujących naczelnych zasadach:
w stosownym przypadku nadać impuls i wagę pracom na rzecz młodzieży prowadzonym na szczeblu UE,
dopilnować - poprzez współpracę międzysektorową - by w innych unijnych dziedzinach polityki (np. zatrudnieniu, edukacji, sprawach społecznych, zdrowiu) miano świadomość, przed jakimi konkretnymi problemami stają młodzi ludzie,
przyczyniać się do realizacji nadrzędnych priorytetów unijnej polityki społeczno-gospodarczej, zwłaszcza strategii "Europa 2020" i mechanizmów jej realizacji,
dążyć do kształtowania polityki młodzieżowej opartej na wiedzy i dowodach,
zachować elastyczność, która w stosownym przypadku pozwoli reagować na zachodzące zmiany,
promować wśród państw członkowskich i Komisji zgodne i oparte na współpracy podejście do zapewniania wartości dodanej w ramach tematów priorytetowych wskazanych w pkt 6 poniżej,
włączyć w stosownych przypadkach istniejące nieformalne struktury w struktury ustanowione niniejszym planem prac,
w pełni korzystać z procedur konsultacyjnych ustanowionych w ramach usystematyzowanego dialogu, aby zagwarantować, że niniejszy plan prac odpowie na problemy istotne dla młodych ludzi.
6.
UZGADNIAJĄ, że w świetle obecnego kryzysu w okresie objętym niniejszym planem prac, do końca 2015 r., państwa członkowskie i Komisja powinny w swojej współpracy na szczeblu UE nadać priorytet następującym tematom:
rozwijanie pracy z młodzieżą oraz uczenia się pozaformalnego i nieformalnego i ich wpływ na radzenie sobie ze skutkami kryzysu dla młodych ludzi,
zwiększanie współpracy międzysektorowej w ramach strategii UE,
wzmocnienie pozycji, ze szczególnym naciskiem na dostęp do praw, autonomię, zaangażowanie i aktywność obywatelską w UE i poza UE.

Uzgadniają, że plan prac może zostać zmodyfikowany przez Radę w świetle osiągniętych rezultatów oraz wydarzeń politycznych na szczeblu UE.

7.
USTALAJĄ zamieszczony w załączniku I wykaz konkretnych działań zgodnych z wyżej wymienionymi tematami priorytetowymi oraz harmonogram ich realizacji.
III.
METODY PRACY I STRUKTURY
8.
UZNAJĄ, że:
Należy wzmocnić włączanie problematyki młodzieżowej w pozostałe działania polityczne oraz współpracę międzysektorową w ramach Rady w celu zagwarantowania kształtowania polityki w taki sposób, by uwzględniała sytuację i potrzeby młodych ludzi.
9.
USTALAJĄ, że
W realizacji niniejszego planu prac będą wykorzystywane metody pracy uzgodnione w odnowionych ramach europejskiej współpracy na rzecz młodzieży, a także niewielka liczba nieformalnych grup eksperckich oraz elastyczne ramy działań w zakresie partnerskiego uczenia się.
Grupy eksperckie zostaną poproszone o skupienie się na tematach priorytetowych przedstawionych w zarysie w części II pkt 6 oraz na działaniach i terminach wymienionych w załączniku I. Działania z załącznika I mogą zostać zmodyfikowane przez Radę i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w świetle osiągniętych rezultatów oraz wydarzeń politycznych na szczeblu UE.
Zasady członkostwa w grupach eksperckich i zasady funkcjonowania tych grup przedstawiono w załączniku II.
W odniesieniu do prawa młodych ludzi do uczestniczenia w opracowywaniu polityk, które na nich oddziałują, sposobem, który ma służyć angażowaniu młodzieży we wspólną refleksję nad tematami priorytetowymi niniejszego planu prac, będzie usystematyzowany dialog.
Strategiczne kwestie pojawiające się w związku z niniejszym planem prac oraz kwestie bardziej ogólnie odnoszące się do unijnej polityki młodzieżowej będą analizowane podczas nieformalnych posiedzeń dyrektorów generalnych ds. młodzieży.
W drugiej połowie 2015 r. Rada oceni wykonanie niniejszego planu prac, opierając się na ocenie jego realizacji przedstawionej w kontekście zawartego w sprawozdaniu UE na temat młodzieży, które do lipca 2015 r. przygotuje Komisja, ogólnego przeglądu sektora młodzieżowego.
10.
W ZWIĄZKU Z POWYŻSZYM ZWRACAJĄ SIĘ

do państw członkowskich i Komisji, by na czas obowiązywania niniejszego planu prac ustanowiły lub utrzymały grupy eksperckie do prac nad następującymi tematami:

systemy jakości pracy z młodzieżą w państwach członkowskich oraz rola wspólnych wskaźników lub ram,
określenie konkretnego wpływu pracy z młodzieżą oraz uczenia się pozaformalnego i nieformalnego na odpowiadanie na wyzwania, przed którymi stają młodzi ludzie, zwłaszcza w zakresie przechodzenia z etapu edukacji do etapu pracy,
działania w zakresie partnerskiego uczenia się pomiędzy państwami członkowskimi a Komisją mające służyć wskazaniu najlepszych rozwiązań i zaleceń dla międzysektorowego kształtowania polityki młodzieżowej na szczeblu unijnym i krajowym.
IV.
DZIAŁANIA
11.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:
współpracowały ze sobą przy wsparciu Komisji, stosując metody pracy uzgodnione w odnowionych ramach współpracy, które to metody określono w niniejszej rezolucji,
opierając się na konkluzjach Rady w sprawie maksymalizowania potencjału polityki młodzieżowej na rzecz realizacji celów strategii "Europa 2020", nadal działały na rzecz tego, by podczas kształtowania polityki krajowej związanej ze strategią "Europa 2020" i z europejskim semestrem aktywnie uwzględniana była perspektywa młodzieżowa,
respektując zasadę pomocniczości, rozważyły należyte uwzględnienie odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży na lata 2010-2018 oraz niniejszego planu prac podczas opracowywania polityki krajowej i regionalnej,
informowały młodych ludzi i organizacje młodzieżowe, w stosownych przypadkach, o postępach w realizacji niniejszego planu prac UE, by w ten sposób nadać odpowiednią wagę prowadzonym działaniom i je wyeksponować.
12.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW SPRAWUJĄCYCH PREZYDENCJĘ W RADZIE, BY:
w ramach zespołu trzech prezydencji, opracowując swój program, uwzględniły priorytetowe tematy niniejszego planu prac UE,
pod koniec 18-miesięcznego okresu, którego dotyczy niniejsza rezolucja, na podstawie oceny, która ma stanowić element sprawozdania UE na temat młodzieży opracowanego przez Komisję w oparciu o dobrowolny wkład państw członkowskich, zdecydowały, czy zaproponować nowy plan prac na kolejny okres,
proponowały dyrektorom generalnym ds. młodzieży w trakcie ich zwyczajowych nieformalnych posiedzeń, by omawiali i wykorzystywali rezultaty osiągnięte w ramach niniejszego planu prac; by organizowały, w stosownych przypadkach, nadzwyczajne wspólne międzysektorowe posiedzenia dyrektorów generalnych i by szeroko rozpowszechniały ich wyniki.
13.
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:
wspierała państwa członkowskie i współpracowała z nimi podczas realizacji niniejszego planu prac, a zwłaszcza działań przedstawionych w załączniku,
informowała państwa członkowskie o trwających lub planowanych inicjatywach w zakresie unijnej polityki młodzieżowej oraz w innych stosownych dziedzinach polityki UE mających wpływ na młodzież oraz o odnośnych wydarzeniach w Komisji,
zastanowiła się, w jaki sposób ułatwić jak najszerszy udział państw członkowskich w posiedzeniach grup eksperckich,
do lipca 2015 r. włączyła do projektu sprawozdania UE na temat młodzieży - na podstawie dobrowolnego wkładu państw członkowskich - ocenę realizacji i oddziaływania niniejszego planu prac. Sprawozdanie to posłuży w drugiej połowie 2015 r. za podstawę do przygotowania ewentualnego kolejnego planu prac Rady,
dążyła do zapewnienia spójności pomiędzy niniejszym planem prac i planem prac w ramach porozumienia o partnerstwie z Radą Europy na rzecz młodzieży,
zaproponowała elastyczne ramy działań w zakresie partnerskiego uczenia się pomiędzy państwami członkowskimi.
14.
Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, ABY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:
kontynuowały ścisłą współpracę na szczeblu eksperckim zgodnie z załącznikami I i II do niniejszej rezolucji,
zachęcały inne sektory do uwzględniania wymiaru młodzieżowego podczas formułowania, realizacji i oceny polityk i działań w innych dziedzinach polityki, dbając szczególnie o wczesne i skuteczne branie go pod uwagę w procesie kształtowania polityki,
działały na rzecz tego, by wkład polityki młodzieżowej w realizację ogólnych celów strategii "Europa 2020" został bardziej doceniony, gdyż sektor ten może znacznie przyczynić się do inteligentnego i trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu i do tworzenia nowych miejsc pracy oraz pozytywnie wpływa na zatrudnienie, włączenie społeczne, kształcenie i szkolenie, zdrowie i dobrostan.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania oparte na tematach priorytetowych

DziałanieMetoda pracy / instrumentRezultaty i termin
Rozwijanie pracy z młodzieżą oraz uczenia się pozaformalnego i nieformalnego i ich wpływ na radzenie sobie

ze skutkami kryzysu dla młodych ludzi

Rozwijanie pracy z młodzieżą w EuropieTworzenie polityki opartej na dowodach:

Studium Working with young people: the value of youth work in the European Union (Praca z młodymi ludźmi; wartość pracy z młodzieżą w Unii Europejskiej)

Druga połowa roku 2015: (ew.) Wymiana poglądów na forum Rady oraz rozważenie kroków do podjęcia w następstwie tej wymiany poglądów
Grupa ekspercka ds. systemów jakości pracy z młodzieżą w państwach członkowskich UE oraz roli wspólnych wskaźników lub ramPierwsza połowa roku 2015: Grupa ekspercka przygotowuje wskaźniki lub ramy opisujące jakość w systemach pracy z młodzieżą
Druga połowa roku 2015 (ew.): Konkluzje Rady
Promowanie wkładu polityki młodzieżowej w odpowiadanie na wyzwania, przed którymi stoi EuropaGrupa ekspercka ds. określenia konkretnego wpływu pracy z młodzieżą na odpowiadanie na wyzwania, przed którymi stają młodzi ludzie, zwłaszcza w zakresie przechodzenia z etapu edukacji do etapu pracyPierwsza połowa roku 2015: (ew.) Konkluzje Rady w sprawie możliwości oddziaływania polityki młodzieżowej i współpracy międzysektorowej na główne wyzwania stojące przed UE, zwłaszcza w odniesieniu do młodych ludzi
Tworzenie polityki opartej na dowodach: Europejskie Centrum Wiedzy o Polityce MłodzieżowejPierwsza połowa roku 2015: Sprawozdanie w sprawie najlepszych rozwiązań w zakresie współpracy pomiędzy edukacją formalną i pozaformalną, w tym zalecenia dotyczące polityki
Zwiększanie współpracy międzysektorowej w ramach strategii UE
Wzmacnianie międzysektorowego kształtowania polityki młodzieżowej na szczeblu UERada i jej organy przygotowawcze (Grupa Robocza ds. Młodzieży)Pierwsza połowa roku 2015: Ewentualne zalecenie w sprawie wkładu sektora młodzieżowego w ważne polityczne elementy europejskiego semestru
Wzmacnianie międzysektorowego kształtowania polityki młodzieżowej na szczeblu krajowymDziałania w zakresie wzajemnego uczenia się pomiędzy państwami członkowskimiDruga połowa roku 2015: Sprawozdanie śródokresowe na temat najlepszych rozwiązań i zaleceń dla międzysektorowego kształtowania polityki młodzieżowej na szczeblu krajowym
Wzmocnienie pozycji, ze szczególnym naciskiem na dostęp do praw, autonomię, zaangażowanie i aktywność

obywatelską w UE i poza UE

Wzmocnienie pozycji młodych ludzi, ze szczególnym naciskiem na dostęp do praw w celu budowania autonomii i zaangażowania w życie społeczneUsystematyzowany dialog z młodzieżąDruga połowa roku 2014 (ew.): Konkluzje Rady w sprawie dostępu młodych ludzi do praw w celu budowania autonomii i zaangażowania w życie społeczne
Wzmocnienie pozycji na rzecz zaangażowania politycznego młodych ludzi w życie demokratyczne w EuropieRezultaty usystematyzowanego dialogu z młodzieżą
Tworzenie polityki opartej na dowodach:Druga połowa roku 2015: (ew.) Konkluzje Rady
- The London School of Economics and Political Science: Youth Participation in Democratic Life (Uczestnictwo młodzieży w życiu demokratycznym)
- Badanie Flash Eurobarometer 375 - European Youth: Participation in Democratic Life (Europejska młodzież: uczestnictwo w życiu demokratycznym)
- EACEA - Political Participation and EU Citizenship: Perceptions and Behaviors of Young People (Zaangażowanie polityczne a obywatelstwo UE: poglądy i zachowania młodych ludzi)

ZAŁĄCZNIK  II

Zasady członkostwa w grupach eksperckich utworzonych przez państwa członkowskie i Komisję w ramach planu prac UE na rzecz młodzieży (1 lipca 2014 r. - 31 grudnia 2015 r.) oraz zasady funkcjonowania tych grup

Członkostwo:
-
Państwa członkowskie uczestniczą w pracach grup na zasadzie dobrowolności; do grup tych mogą dołączyć w każdej chwili.
-
Państwa członkowskie zainteresowane uczestnictwem w pracach grup wyznaczą ekspertów na członków poszczególnych grup. Państwa członkowskie dopilnują, by wyznaczeni eksperci mieli odpowiednie doświadczenie w danej dziedzinie na szczeblu krajowym, i zapewnią skuteczny kontakt z właściwymi organami krajowymi. Wyznaczanie ekspertów będzie koordynować Komisja.
-
Każda grupa ekspercka może zdecydować o zaproszeniu także innych uczestników: niezależnych ekspertów, przedstawicieli organizacji młodzieżowych oraz innych zainteresowanych stron, a także przedstawicieli europejskich państw trzecich.

Procedury pracy

-
Grupy eksperckie skoncentrują się na wypracowaniu niewielkiej liczby konkretnych i przydatnych rezultatów odnośnie do żądanego zagadnienia.
-
Aby można było zrealizować niniejszy plan prac, na pierwszym posiedzeniu po tym, jak zostanie on przyjęty, każda grupa ekspercka wyznaczy przewodniczącego lub przewodniczących. Każda grupa ekspercka przygotuje harmonogram prac zgodny z niniejszym planem prac.
-
Państwa członkowskie będą miały możliwość udzielania grupom wskazówek, by w ten sposób zagwarantować pożądane wyniki, dotrzymanie terminów oraz koordynację prac grup.
-
Rada i przedstawiciele rządów państw członkowskich zebrani w Radzie zdecydują, czy należy zaproponować grupom eksperckim nowe działania.
-
Komisja zapewni grupom wiedzę ekspercką oraz wsparcie logistyczne i obsługę sekretarską. W miarę możliwości będzie też wspierać te grupy innymi odpowiednimi sposobami (w tym poprzez opracowania istotne dla dziedziny ich pracy).
-
Grupy eksperckie zasadniczo będą się spotykać w Brukseli, ale na zaproszenie państwa członkowskiego mogą organizować posiedzenia także poza Brukselą.
-
Grupy eksperckie zasadniczo będą się spotykać dwa razy w roku, ale w razie potrzeby mogą przyjąć inny harmonogram.

Składanie sprawozdań i informowanie

-
Przewodniczący grup eksperckich przedstawią Grupie Roboczej ds. Młodzieży sprawozdania z postępów prac w swoich grupach; przedstawią jej także zalecenia co do ewentualnych dalszych działań.
-
Porządki i protokoły posiedzeń wszystkich grup będą dostępne dla wszystkich państw członkowskich, niezależnie od stopnia ich zaangażowania w daną dziedzinę. Sprawozdania grup będą publikowane.
-
Sprawozdania grup eksperckich będą podstawą oceny realizacji niniejszego planu prac opracowanej przez Komisję.
1 Dz.U. C 224 z 3.8.2013, s. 2.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.