Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 8 czerwca 2021 r. w sprawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 1296/2013 (06980/2/2021 - C9-0195/2021 - 2018/0206(COD))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2022.67.186

Akt nienormatywny
Wersja od: 8 lutego 2022 r.

Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) na lata 2021-2027 ***II

P9_TA(2021)0272

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 8 czerwca 2021 r. w sprawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 1296/2013 (06980/2/2021 - C9-0195/2021 - 2018/0206(COD))

(Zwykła procedura ustawodawcza drugie czytanie)

(2022/C 67/30)

(Dz.U.UE C z dnia 8 lutego 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając stanowisko Rady w pierwszym czytaniu (06980/2/2021 - C9-0195/2021),

- uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z 17 października 2018 r. 1 ,

- uwzględniając opinię Komitetu Regionów z 5 grudnia 2018 r. 2 ,

- uwzględniając swoje stanowisko przyjęte w pierwszym czytaniu 3  dotyczące wniosku Komisji przedstawionego Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2018)0382),

- uwzględniając zmieniony wniosek Komisji (COM(2020)0447),

- uwzględniając art. 294 ust. 7 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając wstępne porozumienie zatwierdzone przez komisję przedmiotowo właściwą na podstawie art. 74 ust. 4 Regulaminu,

- uwzględniając art. 67 Regulaminu,

- uwzględniając zalecenie do drugiego czytania przedstawione przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A9-0197/2021),

1. zatwierdza stanowisko Rady przyjęte w pierwszym czytaniu;

2. przyjmuje do wiadomości oświadczenia Komisji załączone do niniejszej rezolucji;

3. stwierdza, że akt prawny zostaje przyjęty zgodnie ze stanowiskiem Rady;

4. zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady aktu prawnego zgodnie z art. 297 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;

5. zobowiązuje swojego sekretarza generalnego do podpisania aktu prawnego po stwierdzeniu, że wszystkie procedury zostały prawidłowo zakończone, oraz do przygotowania, w porozumieniu z sekretarzem generalnym Rady, jego publikacji Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

6. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

ZAŁĄCZNIK DO REZOLUCJI USTAWODAWCZEJ

Oświadczenie Komisji w sprawie inwestycji EFS+ w celu zwalczania ubóstwa dzieci

W 2019 r. na terenie UE 18 mln dzieci było zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym, przy czym w niektórych państwach członkowskich ich liczba była bardzo wysoka. Pandemia COVID-19 i jej skutki społeczno-gospodarcze jeszcze bardziej pogłębiły nierówności i ubóstwo. Ubóstwo dzieci jest stale obecne we wszystkich państwach członkowskich i nadal jest wyższe niż w przypadku dorosłych w wieku produkcyjnym.

W związku z tym Komisja z zadowoleniem przyjmuje wyważone porozumienie, dzięki któremu EFS+ stanie się decydującym narzędziem służącym rozwiązaniu problemu ubóstwa dzieci. Porozumienie to uznaje pilną potrzebę inwestowania w dzieci we wszystkich krajach członkowskich.

W dniu 24 marca 2021 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie ustanowienia europejskiej gwarancji dla dzieci w celu stawienia czoła temu wyzwaniu w sposób strukturalny. Przy programowaniu EFS+ Komisja dołoży wszelkich starań, aby państwa członkowskie przeznaczyły odpowiednie środki z EFS+ na wkład we wdrażanie europejskiej gwarancji dla dzieci. Ponadto Komisja zachęci państwa członkowskie do korzystania z innych unijnych instrumentów finansowania i dostępnych zasobów krajowych w celu wspierania odpowiednich inwestycji w tej dziedzinie.

Oświadczenie Komisji w sprawie sprawie inwestycji EFS+ w zatrudnienie młodzieży

Komisja podkreśla, że młodzi ludzie zostali w nieproporcjonalnie dużym stopniu dotknięci kryzysem społeczno-gospodarczym w następstwie pandemii COVID-19. Od grudnia 2019 r. do grudnia 2020 r. bezrobocie młodzieży wzrosło w UE o 3 punkty procentowe, zwiększając liczbę bezrobotnych młodych ludzi do ponad 3,1 mln. Komisja przypomina również, że bezrobocie młodzieży było stale i znacznie wyższe niż bezrobocie osób dorosłych, przy czym najnowsze dane wskazują na różnicę ponad 10 punktów procentowych (17,8 % w porównaniu z 6,6 % w grudniu 2020 r.).

Komisja z zadowoleniem przyjmuje porozumienie osiągnięte przez współprawodawców, w którym dostrzeżono wyzwanie, przed jakim stoją wszystkie państwa członkowskie. EFS+ jest najważniejszym unijnym instrumentem finansowania służącym wdrożeniu niedawno przyjętej wzmocnionej gwarancji dla młodzieży, a także innych odpowiednich środków w ramach inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.

Przy programowaniu EFS+ Komisja dołoży wszelkich starań, aby państwa członkowskie przeznaczyły odpowiednie środki z EFS+ na wdrożenie wzmocnionej gwarancji dla młodzieży. Ponadto Komisja zachęci państwa członkowskie do korzystania z innych unijnych instrumentów finansowania i dostępnych zasobów krajowych w celu wspierania odpowiednich inwestycji w tej dziedzinie.

1 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 165.
2 Dz.U. C 86 z 7.3.2019, s. 84.
3 Teksty przyjęte w dniu 4.4.2019, P8_TA(2019)0350.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.