Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14587/2017 - C8-0416/2017 - 2017/2044(BUD)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.356.176

Akt nienormatywny
Wersja od: 4 października 2018 r.

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14587/2017 - C8-0416/2017 - 2017/2044(BUD))

P8_TA(2017)0458

Procedura budżetowa na rok 2018

(2018/C 356/40)

(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wspólny projekt zatwierdzony przez komitet pojednawczy oraz oświadczenia Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji odnoszące się do projektu (14587/2017 - C8-0416/2017),
-
uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, przyjęty przez Komisję dnia 29 czerwca 2017 r. (COM(2017)0400),
-
uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, przyjęte przez Radę dnia 4 września 2017 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 13 września 2017 r. (11815/ 2017 - C8-0313/2017),
-
uwzględniając list w sprawie poprawek nr 1/2018 do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, przedstawiony przez Komisję w dniu 16 października 2017 r.,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 25 października 2017 r. dotyczącą stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018 1  i zawarte w niej poprawki budżetowe,
-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając decyzję Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 2 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 4 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 5 ,
-
uwzględniając art. 90 i 91 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie swojej delegacji do komitetu pojednawczego (A8-0359/2017),
1.
zatwierdza wspólny tekst uzgodniony przez komitet pojednawczy, który obejmuje następujące dokumenty: wykaz linii budżetowych niezmienionych w stosunku do projektu budżetu lub stanowiska Rady;
-
zestawienie danych liczbowych według działów ram finansowych; dane liczbowe według pozycji dla wszystkich pozycji w budżecie;
-
zestawienie danych liczbowych według działów ram finansowych;
-
dane liczbowe według pozycji dla wszystkich pozycji w budżecie;
-
potwierdza wspólne oświadczenia Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji załączone do niniejszej rezolucji;
2.
potwierdza wspólne oświadczenia Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji załączone do niniejszej rezolucji;
3.
przyjmuje do wiadomości jednostronne oświadczenia Komisji i Rady załączone do niniejszej rezolucji;
4.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do stwierdzenia, że budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
5.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji ustawodawczej Radzie, Komisji, innym zainteresowanym instytucjom i organom oraz parlamentom narodowym.

ZAŁĄCZNIK

18.11.2017

WERSJA OSTATECZNA

Budżet na rok 2018 - Treść wspólnych wniosków

Wspólne wnioski dotyczą następujących punktów:

1.
Budżet na rok 2018
2.
Budżet na rok 2017 - Projekt budżetu korygującego 6/2017
3.
Oświadczenia

Streszczenie

A.
Budżet 2018

Zgodnie z treścią wspólnych konkluzji:

-
Ogólny poziom środków na zobowiązania w budżecie na 2018 r. ustalono na poziomie 160 113,5 mln EUR. Zostawia to zasadniczo margines poniżej pułapów WRF na 2018 r. wynoszących 1 600,3 mln EUR w środkach na zobowiązania.
-
Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2018 r. ustalono na poziomie 144 681 mln EUR.
-
Uruchamia się instrument elastyczności na rok budżetowy 2018 w wysokości 837,2 mln EUR w środkach na zobowiązania w dziale 3 Bezpieczeństwo i obywatelstwo.
-
Stosuje się łączny margines na zobowiązania w wysokości 1 113,7 mln EUR w dziale 1a Konkurencyjność na rzecz wzrostu i zatrudnienia i w dziale 1b Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna.
-
Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/344 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie uruchomienia w 2017 r. marginesu na nieprzewidziane wydatki 6  zostanie zmieniona, żeby dostosować profil kompensacji do zmniejszenia w 2018 r. kwoty w dziale 5 Administracja z 570 mln EUR do 318 mln EUR, a w związku z tym wprowadzić w tym dziale potrącenie w wysokości 252 mln EUR w 2020 r.
-
Jak szacuje Komisja, środki na płatności w 2018 r. odpowiadające uruchomieniu instrumentu elastyczności w latach 2014, 2016, 2017 i 2018 wyniosą 678,3 mln EUR.
B.
Budżet 2017

Zgodnie z treścią wspólnych konkluzji projekt budżetu korygującego nr 6/2017 został zaakceptowany zgodnie z propozycją Komisji.

1.
Budżet 2018
1.1.
Zamknięte linie budżetowe

W przypadku braku innego stwierdzenia w konkluzjach, wszystkie linie budżetowe niezmienione ani przez Radę, ani przez Parlament oraz te, w których Parlament zaakceptował poprawki Rady podczas ich odpowiedniego czytania, uznaje się za zatwierdzone.

W przypadku pozostałych linii budżetowych komitet pojednawczy doszedł do wniosków ujętych w częściach 1.2-1.7 poniżej.

1.2.
Kwestie horyzontalne Agencje zdecentralizowane

Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności oraz w liczbie stanowisk) dla wszystkich agencji zdecentralizowanych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, z wyjątkiem:

-
w dziale 3:
-
Europejskiego Urzędu Policji (Europol, artykuł budżetu 18 02 04), któremu przydzielono 10 dodatkowych stanowisk i zwiększono środki na zobowiązania i środki na płatności o 3 690 000 EUR;
-
Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO, artykuł budżetu 18 03 02), któremu środki na zobowiązania i środki na płatności zwiększono o 5 000 000 EUR;
-
Europejskiej Jednostki ds. Współpracy Sądowej (EUROJUST, artykuł budżetu 33 03 04), której przydzielono 5 dodatkowych stanowisk i zwiększono środki na zobowiązania i środki na płatności o 1 845 000 EUR;
-
w dziale 1a:
-
Agencji Europejskiego GNSS (GSA, artykuł budżetu 02 05 11), której przydzielono 5 dodatkowych stanowisk i zwiększono środki na zobowiązania i środki na płatności o 345 000 EUR;
-
Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA, artykuł budżetu 12 02 06), dla której poziom środków na zobowiązania i płatności oraz liczbę stanowisk obniżono do poziomu z projektu budżetu.

Agencje wykonawcze

Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk dla wszystkich agencji wykonawczych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu na rok 2018 zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018.

Projekty pilotażowe/ działania przygotowawcze

Zatwierdza się kompleksowy pakiet 87 projektów pilotażowych/ działań przygotowawczych (PP/ DP) na łączną kwotę 100,0 mln EUR w środkach na zobowiązania, zgodnie z propozycją Parlamentu w uzupełnieniu działania przygotowawczego zaproponowanego przez Komisję w projekcie budżetu na 2018 r.

Jeżeli projekt pilotażowy lub działanie przygotowawcze ma już podstawę prawną, Komisja może wnioskować o przesunięcie środków do odpowiedniej podstawy prawnej, aby ułatwić realizację działania.

Pakiet ten w pełni przestrzega pułapów na projekty pilotażowe i działania przygotowawcze, przewidzianych w rozporządzeniu finansowym.

1.3.
Działy wydatków w ramach finansowych - środki na zobowiązania

Wziąwszy pod uwagę powyższe konkluzje dotyczące zamkniętych linii budżetowych, agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, komitet pojednawczy uzgodnił, co następuje.

Dział 1a - Konkurencyjność na rzecz wzrostu i zatrudnienia

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli.

w EUR
Linia budżetowa / programNazwaProjekt budżetu na

2018 r. (w tym list

w sprawie

poprawek nr 1)

Budżet 2018Różnica
1.1.11Europejskie systemy nawigacji satelitarnej (EGNOS i Galileo)- 4 090 000
02 05 01Rozwój i zapewnienie struktur i usług globalnego systemu radionawigacji satelitarnej (Galileo) do 2020 r.623 949 000621 709 000- 2 240 000
02 05 02Zapewnienie usług satelitarnych umożliwiających poprawę wydajności GPS, aby stopniowo objąć cały region Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC) do 2020 r. (EGNOS)185 000 000183 150 000- 1 850 000
1.1.13Europejski program obserwacji Ziemi (Copernicus)- 10 370 000
02 06 01Zapewnienie usług operacyjnych w oparciu o rozmieszczoną w przestrzeni kosmicznej infrastrukturę do obserwacji Ziemi i dane in situ (Copernicus)130 664 000129 364 000- 1 300 000
02 06 02Tworzenie autonomicznych zdolności Unii w zakresie monitorowania Ziemi (Copernicus)507 297 000498 227 000- 9 070 000
1.1.14Europejski Korpus Solidarności (EKS)- 30 000 000
15 05 01Europejski Korpus Solidarności68 235 65238 235 652- 30 000 000
1.1.31Program "Horyzont 2020"110 000 000
02 04 02 01Przewodnia rola w przestrzeni kosmicznej173 389 945184 528 49011 138 545
02 04 02 03Podniesienie innowacyjności w małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP)36 937 02143 178 4486 241 427
06 03 03 01Przekształcenie europejskiego systemu transportowego w zasobooszczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny system53 986 19956 835 0722 848 873
08 02 01 01Rozwój badań pionierskich w ramach Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych1 827 122 6041 842 122 60415 000 000
08 02 02 01Wiodąca pozycja w zakresie nanotechnologii, materiałów zaawansowanych, technologii laserowej, biotechnologii, zaawansowanych systemów produkcji i przetwarzania518 395 125524 204 4535 809 328
08 02 03 03Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny330 244 971336 486 3986 241 427
08 02 03 04Zapewnienie europejskiego systemu transportowego, który jest zasobooszczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny230 777 055239 323 6758 546 620
08 02 03 05Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców297 738 618303 307 8915 569 273
08 02 08Instrument MŚP471 209 870481 209 87010 000 000
09 04 02 01Przewodnia rola w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych722 055 754725 189 5153 133 761
15 03 01 01Działania "Maria Skłodowska-Curie" - Tworzenie, rozwijanie i przekazywanie nowych umiejętności, wiedzy i innowacyjności870 013 019885 710 76515 697 746
32 04 03 01Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny300 984 111320 757 11119 773 000
1.1.4Konkurencyjność przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME)15 000 000
02 02 02Poprawa dostępu do finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w formie instrumentów kapitałowych i dłużnych199 554 000214 554 00015 000 000
1.1.5Kształcenie, szkolenie i sport ("Erasmus+")54 000 000
15 02 01 01Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy1 955 123 3001 979 123 30024 000 000
15 02 01 02Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze dotyczącym młodzieży oraz udziału młodzieży w europejskim życiu demokratycznym182 672 916212 672 91630 000 000
1.1.7Cła, Fiscalis i zwalczanie nadużyć finansowych- 1 365 232
14 02 01Wspieranie funkcjonowania i modernizacji unii celnej80 071 00078 860 555- 1 210 445
14 03 01Doskonalenie właściwego funkcjonowania systemów opodatkowania32 043 00031 888 213- 154 787
1.1.81Instrument "Łącząc Europę" (CEF) - Energia- 19 773 000
32 02 01 04Wkład Unii w instrumenty finansowe, żeby tworzyć bardziej sprzyjające inwestycjom prywatnym otoczenie dla projektów infrastrukturalnych w dziedzinie energetyki19 773 0000- 19 773 000
1.1. DAGAgencje zdecentralizowane- 3 965 555
02 05 11Agencja Europejskiego GNSS30 993 52531 338 525345 000
12 02 06Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA)15 947 17011 636 615- 4 310 555
1.1. OTHInne działania i programy- 2 346 000
02 03 02 01Wsparcie działalności normalizacyjnej wykonywanej przez CEN, Cenelec i ETSI18 908 00018 562 000- 346 000
26 02 01Procedury przyznawania i ogłaszania zamówień publicznych, kontraktów na roboty i usługi8 500 0007 500 000- 1 000 000
29 02 01Dostarczanie informacji statystycznych wysokiej jakości, wdrażanie nowych metod tworzenia statystyk europejskich oraz zacieśnianie partnerstwa z Europejskim Systemem Statystycznym59 475 00058 475 000- 1 000 000
1.1. PPPAProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze51 650 000
1.1. SPECDziałania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji- 2 900 000
01 02 01Koordynacja, nadzór i komunikacja dotyczące unii gospodarczej i walutowej, w tym euro12 000 00011 500 000- 500 000
04 03 01 08Stosunki przemysłowe i dialog społeczny16 438 00015 038 000- 1 400 000
06 02 05Działania wspierające europejską politykę transportową i ochronę praw pasażerów, w tym działania komunikacyjne11 821 00010 821 000- 1 000 000
Razem155 840 213

W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 22 001,5 mln EUR, nie pozostawiając marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 1a, który wynosi 21 239 mln EUR, zaś wykorzystanie łącznego marginesu na zobowiązania ustalono na kwotę 762,5 mln EUR.

Dział 1b - Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, jednak z uwzględnieniem korekty uzgodnionej przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli.

w EUR
Linia budżetowa / programNazwaProjekt budżetu na

2018 r. (w tym list

w sprawie

poprawek nr 1)

Budżet 2018Różnica
1.2.5Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (szczególny przydział na zapewnienie kwoty równoważnej)116 666 667
04 02 64Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych233 333 333350 000 000116 666 667
1.2. PPPAProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze7 700 000
Razem124 366 667

W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 55 532,2 mln EUR, nie pozostawiając marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 1a, który wynosi 55 181 mln EUR, zaś wykorzystanie łącznego marginesu na zobowiązania ustalono na kwotę 351,2 mln EUR.

Dział 2 - Trwały wzrost gospodarczy: zasoby naturalne

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli.

w EUR
Linia budżetowa / programNazwaProjekt budżetu na

2018 r. (w tym list

w sprawie

poprawek nr 1)

Budżet 2018Różnica
2.0.10Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) - wydatki związane z rynkiem i płatności bezpośrednie- 229 900 000
05 03 01 10System płatności podstawowej16 556 000 00016 326 100 000- 229 900 000
2.0. PPPAProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze15 600 000
Razem- 214 300 000

Zmniejszenie środków na zobowiązania wynika w pełni z wyższych dochodów przeznaczonych na określony cel, które pochodzą z nadwyżki EFRG z dnia 31 października 2017 r., która zaspokoi całość potrzeb w sektorze zgodnie z aktualizacją listu w sprawie poprawek nr 1/2018. Wśród tych zaktualizowanych potrzeb w liście w sprawie poprawek nr 1/2018 zwiększono środki na:

-
młodych rolników o 34 mln EUR (pozycja budżetowa 05 03 01 13),
-
praktyki rolnicze korzystne dla klimatu i środowiska o 95 mln EUR (pozycja budżetowa 05 03 01 11),
-
inne środki w odniesieniu do wieprzowiny, mięsa drobiowego, jaj, produktów pszczelarskich i innych produktów zwierzęcych o 60 mln EUR (pozycja budżetowa 05 02 15 99),
-
krajowe programy wsparcia dla sektora wina o 7 mln EUR (pozycja budżetowa 05 02 09 08), oraz
-
środki przechowywania odtłuszczonego mleka w proszku o 2 mln EUR (pozycja budżetowa 05 02 12 02).

W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 59 285,3 mln EUR, co daje margines w wysokości 981,7 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 2.

Dział 3 - Bezpieczeństwo i obywatelstwo

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli.

w EUR
Linia budżetowa / programNazwaProjekt budżetu na

2018 r. (w tym list

w sprawie

poprawek nr 1)

Budżet 2018Różnica
3.0.11Kreatywna Europa3 500 000
15 04 01Zwiększanie finansowych zdolności MŚP i małych oraz bardzo małych organizacji w europejskim sektorze kultury i sektorze kreatywnym oraz działanie na rzecz rozwoju polityki w tej dziedzinie i nowych modeli biznesowych34 528 00035 528 0001 000 000
15 04 02Podprogram Kultura - Wspieranie działań transgranicznych oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności68 606 00071 106 0002 500 000
3.0.8Żywność i pasze- 6 500 000
17 04 01Zapewnienie poprawy statusu zdrowia zwierząt oraz wysokiego poziomu ochrony zwierząt w Unii161 500 000160 000 000- 1 500 000
17 04 02Zapewnienie szybkiego wykrywania organizmów szkodliwych dla roślin i ich zwalczania25 000 00022 000 000- 3 000 000
17 04 03Zapewnienie skutecznych, efektywnych i niezawodnych kontroli57 483 00055 483 000- 2 000 000
3.0. DAGAgencje zdecentralizowane10 535 000
18 02 04Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy w Dziedzinie Egzekwowania Prawa (Europol)116 687 271120 377 2713 690 000
18 03 02Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO)85 837 06790 837 0675 000 000
33 03 04Europejska Jednostka Współpracy Sądowej (Eurojust)36 506 46838 351 4681 845 000
3.0. PPPAProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze12 650 000
Razem20 185 000

W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 3 493,2 mln EUR, nie pozostawiając marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 3 oraz uruchamiając 837,2 mln EUR z instrumentu elastyczności.

Dział 4 - Globalny wymiar Europy

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, jednak z uwzględnieniem korekty uzgodnionej przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli.

w EUR
Linia budżetowa / programNazwaProjekt budżetu na

2018 r. (w tym list

w sprawie

poprawek nr 1)

Budżet 2018Różnica
4.0.1Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II)- 95 000 000
05 05 04 02Wsparcie dla Turcji - rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego148 000 000131 000 000- 17 000 000
22 02 01 01Wsparcie dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Kosowa (1), Czarnogóry, Serbii oraz byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii - reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego189 267 000199 267 00010 000 000
22 02 03 01Wsparcie dla Turcji - reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego217 400 000167 400 000- 50 000 000
22 02 03 02Wsparcie dla Turcji - rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego274 384 000236 384 000- 38 000 000
4.0.2Europejski Instrument Sąsiedztwa (ENI)50 000 000
22 04 01 03Kraje śródziemnomorskie - Budowanie zaufania, zapewnianie bezpieczeństwa oraz zapobieganie konfliktom i rozwiązywanie ich262 072 675296 072 67534 000 000
22 04 01 04Wsparcie dla procesu pokojowego i wsparcie finansowe dla Palestyny oraz dla Agencji Narodów Zjednoczonych ds. Pomocy Uchodźcom Palestyńskim (UNRWA)293 379 163299 379 1636 000 000
22 04 02 02Partnerstwo Wschodnie - Ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój351 556 726361 556 72610 000 000
4.0.3Instrument Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI)20 000 000
21 02 07 03Rozwój społeczny193 374 058205 874 05812 500 000
21 02 20Erasmus+ - Wkład z Instrumentu Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI)94 928 673102 428 6737 500 000
4.0.4Instrument Partnerstwa na rzecz Współpracy z Państwami Trzecimi (PI)- 3 000 000
19 05 01Współpraca z państwami trzecimi mająca na celu zwiększanie widoczności i promowanie Unii oraz wzajemnych interesów126 263 000123 263 000- 3 000 000
4.0. OTHInne działania i programy- 1 083 000
13 07 01Wsparcie finansowe w celu pobudzenia rozwoju gospodarczego społeczności Turków cypryjskich32 473 00034 473 0002 000 000
21 02 40Umowy w sprawie określonych towarów5 583 0002 500 000- 3 083 000
4.0. PPPAProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze8 900 000
4.0. SPECDziałania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji1 000 000
19 06 01Programy informacyjne dla państw trzecich na temat stosunków zewnętrznych Unii12 000 00015 000 0003 000 000
21 08 01Ocena wyników pomocy unijnej, działania następcze i kontrolne30 676 00029 176 000- 1 500 000
21 08 02Koordynacja i podnoszenie świadomości w zakresie rozwoju13 036 00012 536 000- 500 000
Razem- 19 183 000
(1) Użycie tej nazwy pozostaje bez uszczerbku dla stanowisk w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1244 (1999) oraz opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości na temat ogłoszenia przez Kosowo niepodległości.

W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 9 568,8 mln EUR, co daje margines w wysokości 256,2 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 4.

Dział 5 - Administracja

Komitet pojednawczy uzgodnił liczbę stanowisk w planach zatrudnienia instytucji oraz środki zaproponowane przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, jednak z następującymi wyjątkami:

-
sekcja Parlamentu, dla której zatwierdzono czytanie;
-
sekcja Rady, dla której zatwierdzono czytanie;
-
Europejska Służba Działań Zewnętrznych, dla do której przydzielono 800 000 EUR na nowo utworzoną pozycję budżetową 2 2 1 4 Zespół ds. strategicznej komunikacji. Ma to na celu odpowiednie wyposażenie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych i pokrycie kosztów narzędzi strategicznej komunikacji, zlecania porad eksperckich z zakresu strategicznej komunikacji, wspierania wielojęzyczności produktów strategicznej komunikacji oraz utworzenia i utrzymania sieci specjalistów z zakresu zwalczania dezinformacji w państwach członkowskich i krajach ościennych. W pozycji budżetowej 3 0 0 4 Inne wydatki administracyjne zmniejszono środki o 800 000 EUR dla zapewnienia neutralności budżetowej.

Ponadto w budżecie na 2018 r. uwzględniono skutki automatycznego dostosowania wynagrodzeń z mocą od dnia 1 lipca 2017 r. we wszystkich sekcjach instytucji w następujący sposób:

w EUR
Parlament- 2 796 000
Rada- 948 000
Komisja (łącznie z emeryturami)- 13 179 600
Trybunał Sprawiedliwości- 868 800
Trybunał Obrachunkowy- 357 000
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny- 193 000
Komitet Regionów- 146 000
Rzecznik Praw Obywatelskich- 24 600
Europejski Inspektor Ochrony Danych- 13 459
Europejska Służba Działań Zewnętrznych- 878 400
Razem- 19 404 859

Wreszcie we wszystkich instytucjach w odniesieniu do wydatków związanych z budynkami ustalono dodatkowe redukcje w wysokości 5 mln EUR, takie jak:

w EUR
Rada- 378 623
Komisja (łącznie z emeryturami)- 3 637 499
Trybunał Sprawiedliwości- 270 611
Trybunał Obrachunkowy- 96 409
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny- 89 461
Komitet Regionów- 63 393
Rzecznik Praw Obywatelskich- 7 016
Europejski Inspektor Ochrony Danych- 9 526
Europejska Służba Działań Zewnętrznych- 447 462
Razem- 5 000 000

W konsekwencji oraz po uwzględnieniu projektów pilotażowych i działań przygotowawczych (3,5 mln EUR) zaproponowanych w sekcji 1.2 powyżej, uzgodniony poziom środków na zobowiązania wynosi 9 665,5 mln EUR, co daje margines w wysokości 362,5 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 5, po zastosowaniu marginesu w wysokości 318 mln EUR w celu skompensowania uruchomienia marginesu na nieprzewidziane wydatki w 2017 r.

Instrumenty szczególne: Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (EFG), rezerwa na pomoc nadzwyczajną (EAR) i Fundusz Solidarności UE (FSUE)

Środki na zobowiązania dla Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) i rezerwy na pomoc nadzwyczajną (EAR) ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, a zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018. Likwiduje się rezerwę przeznaczoną na Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (FSUE) (artykuł budżetowy 40 02 44).

1.4.
Środki na płatności

Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2018 r. ustala się na poziomie środków przewidzianych w projekcie budżetu zmienionym na mocy listu w sprawie poprawek nr 1/2018, przy czym dokonuje się następujących dostosowań uzgodnionych przez komitet pojednawczy:

1.
Po pierwsze, uwzględnia się uzgodniony poziom środków na zobowiązania na wydatki niezróżnicowane, w ramach których poziom środków na płatności jest równy poziomowi środków na zobowiązania. Obejmuje to dodatkowe ograniczenie wydatków na rolnictwo o 229,9 mln EUR. Łączny wynik oznacza obniżenie środków o 255,3 mln EUR.
2.
Środki na płatności z myślą o wszystkich nowych projektach pilotażowych i działaniach przygotowawczych zaproponowanych przez Parlament ustala się na poziomie 50 % odpowiednich środków na zobowiązania lub na poziomie zaproponowanym przez Parlament, jeżeli poziom ten jest poniżej progu 50 %. W przypadku przedłużenia istniejących projektów pilotażowych i działań przygotowawczych poziom środków na płatności ustala się na poziomie określonym w projekcie budżetu plus 50 % odpowiednich nowych środków na zobowiązania lub na poziomie zaproponowanym przez Parlament, jeżeli poziom ten jest niższy. Łączny wynik oznacza podwyższenie środków o 50,0 mln EUR.
3.
Dostosowania w następujących liniach budżetowych uzgadnia się w wyniku zmian w kwocie środków na zobowiązania dotyczące zróżnicowanych wydatków:
w EUR
Linia budżetowa / programNazwaProjekt budżetu na

2018 r. (w tym list

w sprawie

poprawek nr 1)

Budżet 2018Różnica
1.1.14Europejski Korpus Solidarności (EKS)- 22 501 000
15 05 01Europejski Korpus Solidarności51 177 00028 676 000- 22 501 000
1.1.5Kształcenie, szkolenie i sport ("Erasmus+")12 000 000
15 02 01 01Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy1 845 127 0001 857 127 00012 000 000
1.1. DAGAgencje zdecentralizowane- 3 965 555
02 05 11Agencja Europejskiego GNSS30 993 52531 338 525345 000
12 02 06Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA)15 947 17011 636 615- 4 310 555
1.1. INNEInne działania i programy- 900 000
26 02 01Procedury przyznawania i ogłaszania zamówień publicznych, kontraktów na roboty i usługi8 200 0007 300 000- 900 000
3.0. DAGAgencje zdecentralizowane10 535 000
18 02 04Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy w Dziedzinie Egzekwowania Prawa (Europol)116 687 271120 377 2713 690 000
18 03 02Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO)85 837 06790 837 0675 000 000
33 03 04Europejska Jednostka Współpracy Sądowej (Eurojust)36 506 46838 351 4681 845 000
4.0.1Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II)- 76 300 000
05 05 04 02Wsparcie dla Turcji - rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego120 000 000107 200 000- 12 800 000
22 02 01 01Wsparcie dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Kosowa (1), Czarnogóry, Serbii oraz byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii - reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego219 000 000221 500 0002 500 000
22 02 03 01Wsparcie dla Turcji - reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego86 000 00048 500 000- 37 500 000
22 02 03 02Wsparcie dla Turcji - rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego291 000 000262 500 000- 28 500 000
4.0.2Europejski Instrument Sąsiedztwa (ENI)12 500 000
22 04 01 03Kraje śródziemnomorskie - Budowanie zaufania, zapewnianie bezpieczeństwa oraz zapobieganie konfliktom i rozwiązywanie ich125 000 000133 500 0008 500 000
22 04 01 04Wsparcie dla procesu pokojowego i wsparcie finansowe dla Palestyny oraz dla Agencji Narodów Zjednoczonych ds. Pomocy Uchodźcom Palestyńskim (UNRWA)260 000 000261 500 0001 500 000
22 04 02 02Partnerstwo Wschodnie - Ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój320 000 000322 500 0002 500 000
4.0.3Instrument Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI)16 900 000
21 02 07 03Rozwój społeczny170 000 000179 400 0009 400 000
21 02 20Erasmus+ - Wkład z Instrumentu Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI)95 995 100103 495 1007 500 000
4.0. OTHInne działania i programy1 000 000
13 07 01Wsparcie finansowe w celu pobudzenia rozwoju gospodarczego społeczności Turków cypryjskich25 000 00026 000 0001 000 000
4.0. SPECDziałania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji1 500 000
19 06 01Programy informacyjne dla państw trzecich na temat stosunków zewnętrznych Unii13 700 00015 200 0001 500 000
Razem- 49 231 555
(1) Użycie tej nazwy pozostaje bez uszczerbku dla stanowisk w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1244 (1999) oraz opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości na temat ogłoszenia przez Kosowo niepodległości.
4.
Dodatkowe zmniejszenie środków na płatności w następujących liniach budżetowych:
w EUR
Linia budżetowa / programNazwaProjekt budżetu na

2018 r. (w tym list

w sprawie

poprawek nr 1)

Budżet 2018Różnica
1.2.12Regiony w okresie przejściowym- 55 000 000
04 02 61Europejski Fundusz Społeczny - Regiony w okresie przejściowym - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia"1 345 000 0001 305 000 000- 40 000 000
13 03 61Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Regiony w okresie przejściowym - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia"2 750 463 3622 735 463 362- 15 000 000
1.2.13Konkurencyjność (regiony lepiej rozwinięte)- 90 000 000
04 02 62Europejski Fundusz Społeczny - Regiony lepiej rozwinięte - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia"2 882 000 0002 847 000 000- 35 000 000
13 03 62Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Regiony bardziej rozwinięte - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia"3 497 060 0773 442 060 077- 55 000 000
1.2.2Europejska współpraca terytorialna- 90 500 000
13 03 64 01Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Europejska współpraca terytorialna1 004 701 248914 201 248- 90 500 000
1.2.31Pomoc techniczna- 4 500 000
13 03 65 01Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Operacyjna pomoc techniczna72 000 00069 000 000- 3 000 000
13 03 66Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Innowacyjne działania w dziedzinie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich43 321 85941 821 859- 1 500 000
Razem- 240 000 000
1.
Likwiduje się rezerwę przeznaczoną na Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (artykuł budżetowy 40 02 44) (-88 mln EUR).

Działania te umożliwią ustalenie środków na płatności na poziomie 144 681,0 mln EUR, co oznacza obniżenie ich o 582,5 mln EUR w porównaniu z projektem budżetu zmienionym na mocy listu w sprawie poprawek nr 1/2018.

1.5.
Rezerwa

Nie przewiduje się rezerw poza tymi, które ujęto w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, z wyjątkiem pozycji budżetowej 22 02 03 01 Wsparcie dla Turcji - reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego, na którą przeznaczono 70 000 000 EUR w środkach na zobowiązania, a 35 000 000 EUR w środkach na płatności ujęto w rezerwie do czasu spełnienia następującego warunku:

"Kwota do uwolnienia, kiedy Turcja poczyni wymierne, dostateczne postępy w dziedzinie praworządności, demokracji, praw człowieka i wolności prasy, zgodnie ze sprawozdaniem rocznym Komisji".

Uwagę do budżetu dotyczącą pozycji budżetowej 22 02 03 01 zmienia się odpowiednio.

1.6.
Uwagi do budżetu

Z zastrzeżeniem wyraźnych, odmiennych uregulowań w ustępach poprzedzających, poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę do brzmienia uwag do budżetu zostały uzgodnione, z wyjątkiem poprawek do linii budżetowych wymienionych w dwóch poniższych tabelach:

-
linie budżetowe, dla których zatwierdza się zmiany wprowadzone przez Parlament Europejski wraz z modyfikacją zaproponowaną w piśmie Komisji w sprawie wykonalności.
Linia budżetowaNazwa
06 02 01 01Usunięcie wąskich gardeł, zwiększenie interoperacyjności kolei, uzupełnienie brakujących połączeń oraz modernizacja odcinków transgranicznych
09 05 01Podprogram MEDIA - Transnarodowe i międzynarodowe rozpowszechnianie oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności
18 04 01 01Program "Europa dla Obywateli" - Wzmocnienie pamięci o przeszłości oraz zwiększenie aktywności obywatelskiej na szczeblu Unii
21 02 07 03Rozwój społeczny
22 02 03 02Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego
-
linie budżetowe, dla których zatwierdza się odpowiednią uwagę do budżetu zaproponowaną w projekcie budżetu zmienionym na mocy listu w sprawie poprawek nr 1/2018 i w związku z aktualizacją EFRG.
Linia budżetowaNazwa
02 02 01Promowanie przedsiębiorczości i poprawa konkurencyjności oraz dostępu do rynków dla przedsiębiorstw unijnych
02 03 04Narzędzia zarządzania rynkiem wewnętrznym
05 02 08 03Fundusze operacyjne dla organizacji producentów
05 03 01 01System płatności jednolitych (SPS)
05 03 01 10System płatności podstawowej
05 04 60 01Promowanie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich oraz bardziej zrównoważonego terytorialnie i środowiskowo, przyjaznego dla klimatu i innowacyjnego sektora rolnego Unii
08 02 02 02Ułatwienie dostępu do finansowania ryzyka związanego z inwestowaniem w badania naukowe i innowacje
09 05 05Działania multimedialne
13 03 61Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Regiony w okresie przejściowym - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia"
13 03 62Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Regiony bardziej rozwinięte - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia"
13 06 01Wspieranie państw członkowskich w przypadku poważnych klęsk żywiołowych istotnie wpływających na warunki życia, środowisko naturalne lub gospodarkę
18 02 01 02Zapobieganie i zwalczanie przestępczości zorganizowanej i lepsze zarządzanie ryzykiem związanym z zagrożeniem dla bezpieczeństwa oraz sytuacjami kryzysowymi
18 03 01 01Wzmacnianie i rozwijanie wspólnego europejskiego systemu azylowego oraz wzmocnienie solidarności i podziału odpowiedzialności między państwami członkowskimi
21 04 01Zwiększenie poszanowania i przestrzegania praw człowieka i podstawowych wolności oraz wspieranie reform demokratycznych
23 02 01Dostarczanie pomocy humanitarnej i wsparcia żywnościowego szybko, efektywnie i stosownie do potrzeb
33 02 07Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE)

Zakłada się, że poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę nie mogą zmieniać ani rozszerzać zakresu istniejącej podstawy prawnej, ani naruszać administracyjnej autonomii instytucji oraz że działania można pokryć z dostępnych zasobów.

1.7.
Nowe linie budżetowe

Uzgadnia się nomenklaturę budżetową zaproponowaną przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018 z uwzględnieniem:

-
nowych projektów pilotażowych i działań przygotowawczych zaproponowanych w pkt 1.2 powyżej; oraz
-
nowej pozycji budżetowej 2 2 1 4 w sekcji Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, zaproponowanej w pkt 1.3 powyżej.
2.
Budżet 2017

Projekt budżetu korygującego nr 6/2017 zatwierdza się zgodnie z propozycją Komisji.

3.
Oświadczenia
3.1.
Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie środków na płatności

Parlament Europejski i Rada przypominają o potrzebie zapewnienia - w świetle wykonywania budżetu - regularnego realizowania płatności w odniesieniu do środków na zobowiązania, tak aby nie dopuścić do ewentualnego anormalnego poziomu niezapłaconych faktur na koniec roku budżetowego.

Parlament Europejski i Rada apelują do Komisji, by nadal uważnie monitorowała i aktywnie realizowała programy na lata 2014-2020. W tym celu zwracają się do Komisji, by w odpowiednim czasie przedstawiła zaktualizowane dane liczbowe dotyczące stanu realizacji i szacunków w odniesieniu do wymogów w zakresie środków na płatności w 2018 r.

Rada i Parlament Europejski w stosownym terminie podejmą wszelkie konieczne decyzje w sprawie należycie uzasadnionych potrzeb, aby zapobiec narastaniu nadmiernej kwoty niezapłaconych rachunków i zapewnić należyty zwrot środków postulowanych we wnioskach o płatność.

3.2.
Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady 7  i Komisji w sprawie Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych

Parlament Europejski, Rada i Komisja przypominają, że zmniejszenie bezrobocia, w szczególności bezrobocia młodzieży, pozostaje jednym z ważnych i wspólnych priorytetów politycznych; w tym celu potwierdzają swoją zdecydowaną wolę optymalnego wykorzystywania zasobów budżetowych dostępnych w celu rozwiązania tego problemu, w szczególności za pomocą Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.

W związku z tym z zadowoleniem przyjmują zwiększenie kwoty przeznaczonej na tę inicjatywę w 2018 r. Konieczne jest jednak nie tylko zapewnienie odpowiednich środków finansowych w budżecie UE, lecz także jednoczesne ustanowienie procedur w celu ich skutecznego wdrażania.

W tym względzie niezbędna jest skuteczna współpraca między Parlamentem, Radą i Komisją, aby zapewnić jak największe oddziaływanie przyjętych środków.

W związku z tym Rada i Parlament Europejski zobowiązują się do rozpatrzenia w trybie priorytetowym zmiany rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów wymaganej do przyjęcia budżetu na rok 2018.

Komisja powinna ułatwić sprawne zatwierdzenie zmian w programach w celu realizacji Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.

3.3.
Jednostronne oświadczenie Komisji w sprawie Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych

Ograniczanie bezrobocia młodzieży pozostaje jednym z ważniejszych priorytetów politycznych. Komisja zobowiązuje się do uważnego monitorowania tendencji w zakresie realizacji Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych. W przypadku tendencji do wzrostu tempa realizacji inicjatywy i o ile pozwoli na to zdolność absorpcyjna, Komisja zaproponuje zwiększenie środków finansowych dla inicjatywy w drodze budżetu korygującego; zwiększenie to zostanie sfinansowane z łącznego marginesu na zobowiązania zgodnie z art. 14 rozporządzenia w sprawie WRF.

Komisja oczekuje od Rady i Parlamentu, że w takim przypadku zapewnią szybkie przyjęcie stosownego projektu budżetu korygującego.

3.4.
Jednostronne oświadczenie Rady dotyczące 5-procentowej redukcji personelu

Rada przypomina, że docelową datą pełnej realizacji redukcji zatrudnienia o 5 % był rok 2017. Ponieważ jednak nie wszystkie instytucje, organy i agencje osiągnęły docelowy poziom redukcji, Rada wzywa do dalszych wysiłków w roku 2018, aby zrealizować cel przewidziany w porozumieniu.

Istotne jest, aby cel zakładający 5-procentową redukcję personelu był realizowany przez wszystkie instytucje, organy i agencje, oraz by jego realizacja była monitorowana, dopóki nie zostanie w pełni osiągnięty. W związku z tym Rada zwraca się do Komisji, by kontynuowała ocenę wyników tego działania, aby wyciągnąć z nich wnioski na przyszłość.

1 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2017)0408.
2 Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 105.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
5 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
6 Dz.U. L 50 z 28.2.2017, s. 57.
7 Zjednoczone Królestwo nie popiera tego oświadczenia.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.