Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14587/2017 - C8-0416/2017 - 2017/2044(BUD)).
Dz.U.UE.C.2018.356.176
Akt nienormatywnyRezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2018, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14587/2017 - C8-0416/2017 - 2017/2044(BUD))
Procedura budżetowa na rok 2018
(2018/C 356/40)
(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2018 r.)
Parlament Europejski,
ZAŁĄCZNIK
WERSJA OSTATECZNA
Budżet na rok 2018 - Treść wspólnych wniosków
Wspólne wnioski dotyczą następujących punktów:
Streszczenie
Zgodnie z treścią wspólnych konkluzji:
Zgodnie z treścią wspólnych konkluzji projekt budżetu korygującego nr 6/2017 został zaakceptowany zgodnie z propozycją Komisji.
W przypadku braku innego stwierdzenia w konkluzjach, wszystkie linie budżetowe niezmienione ani przez Radę, ani przez Parlament oraz te, w których Parlament zaakceptował poprawki Rady podczas ich odpowiedniego czytania, uznaje się za zatwierdzone.
W przypadku pozostałych linii budżetowych komitet pojednawczy doszedł do wniosków ujętych w częściach 1.2-1.7 poniżej.
Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności oraz w liczbie stanowisk) dla wszystkich agencji zdecentralizowanych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, z wyjątkiem:
Agencje wykonawcze
Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk dla wszystkich agencji wykonawczych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu na rok 2018 zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018.
Projekty pilotażowe/ działania przygotowawcze
Zatwierdza się kompleksowy pakiet 87 projektów pilotażowych/ działań przygotowawczych (PP/ DP) na łączną kwotę 100,0 mln EUR w środkach na zobowiązania, zgodnie z propozycją Parlamentu w uzupełnieniu działania przygotowawczego zaproponowanego przez Komisję w projekcie budżetu na 2018 r.
Jeżeli projekt pilotażowy lub działanie przygotowawcze ma już podstawę prawną, Komisja może wnioskować o przesunięcie środków do odpowiedniej podstawy prawnej, aby ułatwić realizację działania.
Pakiet ten w pełni przestrzega pułapów na projekty pilotażowe i działania przygotowawcze, przewidzianych w rozporządzeniu finansowym.
Wziąwszy pod uwagę powyższe konkluzje dotyczące zamkniętych linii budżetowych, agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, komitet pojednawczy uzgodnił, co następuje.
Dział 1a - Konkurencyjność na rzecz wzrostu i zatrudnienia
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli.
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa | Projekt budżetu na 2018 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2018 | Różnica |
1.1.11 | Europejskie systemy nawigacji satelitarnej (EGNOS i Galileo) | - 4 090 000 | ||
02 05 01 | Rozwój i zapewnienie struktur i usług globalnego systemu radionawigacji satelitarnej (Galileo) do 2020 r. | 623 949 000 | 621 709 000 | - 2 240 000 |
02 05 02 | Zapewnienie usług satelitarnych umożliwiających poprawę wydajności GPS, aby stopniowo objąć cały region Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC) do 2020 r. (EGNOS) | 185 000 000 | 183 150 000 | - 1 850 000 |
1.1.13 | Europejski program obserwacji Ziemi (Copernicus) | - 10 370 000 | ||
02 06 01 | Zapewnienie usług operacyjnych w oparciu o rozmieszczoną w przestrzeni kosmicznej infrastrukturę do obserwacji Ziemi i dane in situ (Copernicus) | 130 664 000 | 129 364 000 | - 1 300 000 |
02 06 02 | Tworzenie autonomicznych zdolności Unii w zakresie monitorowania Ziemi (Copernicus) | 507 297 000 | 498 227 000 | - 9 070 000 |
1.1.14 | Europejski Korpus Solidarności (EKS) | - 30 000 000 | ||
15 05 01 | Europejski Korpus Solidarności | 68 235 652 | 38 235 652 | - 30 000 000 |
1.1.31 | Program "Horyzont 2020" | 110 000 000 | ||
02 04 02 01 | Przewodnia rola w przestrzeni kosmicznej | 173 389 945 | 184 528 490 | 11 138 545 |
02 04 02 03 | Podniesienie innowacyjności w małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP) | 36 937 021 | 43 178 448 | 6 241 427 |
06 03 03 01 | Przekształcenie europejskiego systemu transportowego w zasobooszczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny system | 53 986 199 | 56 835 072 | 2 848 873 |
08 02 01 01 | Rozwój badań pionierskich w ramach Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych | 1 827 122 604 | 1 842 122 604 | 15 000 000 |
08 02 02 01 | Wiodąca pozycja w zakresie nanotechnologii, materiałów zaawansowanych, technologii laserowej, biotechnologii, zaawansowanych systemów produkcji i przetwarzania | 518 395 125 | 524 204 453 | 5 809 328 |
08 02 03 03 | Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny | 330 244 971 | 336 486 398 | 6 241 427 |
08 02 03 04 | Zapewnienie europejskiego systemu transportowego, który jest zasobooszczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny | 230 777 055 | 239 323 675 | 8 546 620 |
08 02 03 05 | Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców | 297 738 618 | 303 307 891 | 5 569 273 |
08 02 08 | Instrument MŚP | 471 209 870 | 481 209 870 | 10 000 000 |
09 04 02 01 | Przewodnia rola w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych | 722 055 754 | 725 189 515 | 3 133 761 |
15 03 01 01 | Działania "Maria Skłodowska-Curie" - Tworzenie, rozwijanie i przekazywanie nowych umiejętności, wiedzy i innowacyjności | 870 013 019 | 885 710 765 | 15 697 746 |
32 04 03 01 | Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny | 300 984 111 | 320 757 111 | 19 773 000 |
1.1.4 | Konkurencyjność przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME) | 15 000 000 | ||
02 02 02 | Poprawa dostępu do finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w formie instrumentów kapitałowych i dłużnych | 199 554 000 | 214 554 000 | 15 000 000 |
1.1.5 | Kształcenie, szkolenie i sport ("Erasmus+") | 54 000 000 | ||
15 02 01 01 | Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy | 1 955 123 300 | 1 979 123 300 | 24 000 000 |
15 02 01 02 | Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze dotyczącym młodzieży oraz udziału młodzieży w europejskim życiu demokratycznym | 182 672 916 | 212 672 916 | 30 000 000 |
1.1.7 | Cła, Fiscalis i zwalczanie nadużyć finansowych | - 1 365 232 | ||
14 02 01 | Wspieranie funkcjonowania i modernizacji unii celnej | 80 071 000 | 78 860 555 | - 1 210 445 |
14 03 01 | Doskonalenie właściwego funkcjonowania systemów opodatkowania | 32 043 000 | 31 888 213 | - 154 787 |
1.1.81 | Instrument "Łącząc Europę" (CEF) - Energia | - 19 773 000 | ||
32 02 01 04 | Wkład Unii w instrumenty finansowe, żeby tworzyć bardziej sprzyjające inwestycjom prywatnym otoczenie dla projektów infrastrukturalnych w dziedzinie energetyki | 19 773 000 | 0 | - 19 773 000 |
1.1. DAG | Agencje zdecentralizowane | - 3 965 555 | ||
02 05 11 | Agencja Europejskiego GNSS | 30 993 525 | 31 338 525 | 345 000 |
12 02 06 | Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) | 15 947 170 | 11 636 615 | - 4 310 555 |
1.1. OTH | Inne działania i programy | - 2 346 000 | ||
02 03 02 01 | Wsparcie działalności normalizacyjnej wykonywanej przez CEN, Cenelec i ETSI | 18 908 000 | 18 562 000 | - 346 000 |
26 02 01 | Procedury przyznawania i ogłaszania zamówień publicznych, kontraktów na roboty i usługi | 8 500 000 | 7 500 000 | - 1 000 000 |
29 02 01 | Dostarczanie informacji statystycznych wysokiej jakości, wdrażanie nowych metod tworzenia statystyk europejskich oraz zacieśnianie partnerstwa z Europejskim Systemem Statystycznym | 59 475 000 | 58 475 000 | - 1 000 000 |
1.1. PPPA | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 51 650 000 | ||
1.1. SPEC | Działania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji | - 2 900 000 | ||
01 02 01 | Koordynacja, nadzór i komunikacja dotyczące unii gospodarczej i walutowej, w tym euro | 12 000 000 | 11 500 000 | - 500 000 |
04 03 01 08 | Stosunki przemysłowe i dialog społeczny | 16 438 000 | 15 038 000 | - 1 400 000 |
06 02 05 | Działania wspierające europejską politykę transportową i ochronę praw pasażerów, w tym działania komunikacyjne | 11 821 000 | 10 821 000 | - 1 000 000 |
Razem | 155 840 213 |
W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 22 001,5 mln EUR, nie pozostawiając marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 1a, który wynosi 21 239 mln EUR, zaś wykorzystanie łącznego marginesu na zobowiązania ustalono na kwotę 762,5 mln EUR.
Dział 1b - Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, jednak z uwzględnieniem korekty uzgodnionej przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli.
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa | Projekt budżetu na 2018 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2018 | Różnica |
1.2.5 | Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (szczególny przydział na zapewnienie kwoty równoważnej) | 116 666 667 | ||
04 02 64 | Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych | 233 333 333 | 350 000 000 | 116 666 667 |
1.2. PPPA | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 7 700 000 | ||
Razem | 124 366 667 |
W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 55 532,2 mln EUR, nie pozostawiając marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 1a, który wynosi 55 181 mln EUR, zaś wykorzystanie łącznego marginesu na zobowiązania ustalono na kwotę 351,2 mln EUR.
Dział 2 - Trwały wzrost gospodarczy: zasoby naturalne
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli.
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa | Projekt budżetu na 2018 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2018 | Różnica |
2.0.10 | Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) - wydatki związane z rynkiem i płatności bezpośrednie | - 229 900 000 | ||
05 03 01 10 | System płatności podstawowej | 16 556 000 000 | 16 326 100 000 | - 229 900 000 |
2.0. PPPA | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 15 600 000 | ||
Razem | - 214 300 000 |
Zmniejszenie środków na zobowiązania wynika w pełni z wyższych dochodów przeznaczonych na określony cel, które pochodzą z nadwyżki EFRG z dnia 31 października 2017 r., która zaspokoi całość potrzeb w sektorze zgodnie z aktualizacją listu w sprawie poprawek nr 1/2018. Wśród tych zaktualizowanych potrzeb w liście w sprawie poprawek nr 1/2018 zwiększono środki na:
W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 59 285,3 mln EUR, co daje margines w wysokości 981,7 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 2.
Dział 3 - Bezpieczeństwo i obywatelstwo
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli.
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa | Projekt budżetu na 2018 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2018 | Różnica |
3.0.11 | Kreatywna Europa | 3 500 000 | ||
15 04 01 | Zwiększanie finansowych zdolności MŚP i małych oraz bardzo małych organizacji w europejskim sektorze kultury i sektorze kreatywnym oraz działanie na rzecz rozwoju polityki w tej dziedzinie i nowych modeli biznesowych | 34 528 000 | 35 528 000 | 1 000 000 |
15 04 02 | Podprogram Kultura - Wspieranie działań transgranicznych oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności | 68 606 000 | 71 106 000 | 2 500 000 |
3.0.8 | Żywność i pasze | - 6 500 000 | ||
17 04 01 | Zapewnienie poprawy statusu zdrowia zwierząt oraz wysokiego poziomu ochrony zwierząt w Unii | 161 500 000 | 160 000 000 | - 1 500 000 |
17 04 02 | Zapewnienie szybkiego wykrywania organizmów szkodliwych dla roślin i ich zwalczania | 25 000 000 | 22 000 000 | - 3 000 000 |
17 04 03 | Zapewnienie skutecznych, efektywnych i niezawodnych kontroli | 57 483 000 | 55 483 000 | - 2 000 000 |
3.0. DAG | Agencje zdecentralizowane | 10 535 000 | ||
18 02 04 | Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy w Dziedzinie Egzekwowania Prawa (Europol) | 116 687 271 | 120 377 271 | 3 690 000 |
18 03 02 | Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO) | 85 837 067 | 90 837 067 | 5 000 000 |
33 03 04 | Europejska Jednostka Współpracy Sądowej (Eurojust) | 36 506 468 | 38 351 468 | 1 845 000 |
3.0. PPPA | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 12 650 000 | ||
Razem | 20 185 000 |
W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 3 493,2 mln EUR, nie pozostawiając marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 3 oraz uruchamiając 837,2 mln EUR z instrumentu elastyczności.
Dział 4 - Globalny wymiar Europy
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, jednak z uwzględnieniem korekty uzgodnionej przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli.
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa | Projekt budżetu na 2018 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2018 | Różnica |
4.0.1 | Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) | - 95 000 000 | ||
05 05 04 02 | Wsparcie dla Turcji - rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 148 000 000 | 131 000 000 | - 17 000 000 |
22 02 01 01 | Wsparcie dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Kosowa (1), Czarnogóry, Serbii oraz byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii - reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 189 267 000 | 199 267 000 | 10 000 000 |
22 02 03 01 | Wsparcie dla Turcji - reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 217 400 000 | 167 400 000 | - 50 000 000 |
22 02 03 02 | Wsparcie dla Turcji - rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 274 384 000 | 236 384 000 | - 38 000 000 |
4.0.2 | Europejski Instrument Sąsiedztwa (ENI) | 50 000 000 | ||
22 04 01 03 | Kraje śródziemnomorskie - Budowanie zaufania, zapewnianie bezpieczeństwa oraz zapobieganie konfliktom i rozwiązywanie ich | 262 072 675 | 296 072 675 | 34 000 000 |
22 04 01 04 | Wsparcie dla procesu pokojowego i wsparcie finansowe dla Palestyny oraz dla Agencji Narodów Zjednoczonych ds. Pomocy Uchodźcom Palestyńskim (UNRWA) | 293 379 163 | 299 379 163 | 6 000 000 |
22 04 02 02 | Partnerstwo Wschodnie - Ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój | 351 556 726 | 361 556 726 | 10 000 000 |
4.0.3 | Instrument Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI) | 20 000 000 | ||
21 02 07 03 | Rozwój społeczny | 193 374 058 | 205 874 058 | 12 500 000 |
21 02 20 | Erasmus+ - Wkład z Instrumentu Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI) | 94 928 673 | 102 428 673 | 7 500 000 |
4.0.4 | Instrument Partnerstwa na rzecz Współpracy z Państwami Trzecimi (PI) | - 3 000 000 | ||
19 05 01 | Współpraca z państwami trzecimi mająca na celu zwiększanie widoczności i promowanie Unii oraz wzajemnych interesów | 126 263 000 | 123 263 000 | - 3 000 000 |
4.0. OTH | Inne działania i programy | - 1 083 000 | ||
13 07 01 | Wsparcie finansowe w celu pobudzenia rozwoju gospodarczego społeczności Turków cypryjskich | 32 473 000 | 34 473 000 | 2 000 000 |
21 02 40 | Umowy w sprawie określonych towarów | 5 583 000 | 2 500 000 | - 3 083 000 |
4.0. PPPA | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 8 900 000 | ||
4.0. SPEC | Działania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji | 1 000 000 | ||
19 06 01 | Programy informacyjne dla państw trzecich na temat stosunków zewnętrznych Unii | 12 000 000 | 15 000 000 | 3 000 000 |
21 08 01 | Ocena wyników pomocy unijnej, działania następcze i kontrolne | 30 676 000 | 29 176 000 | - 1 500 000 |
21 08 02 | Koordynacja i podnoszenie świadomości w zakresie rozwoju | 13 036 000 | 12 536 000 | - 500 000 |
Razem | - 19 183 000 | |||
(1) Użycie tej nazwy pozostaje bez uszczerbku dla stanowisk w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1244 (1999) oraz opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości na temat ogłoszenia przez Kosowo niepodległości. |
W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 9 568,8 mln EUR, co daje margines w wysokości 256,2 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 4.
Dział 5 - Administracja
Komitet pojednawczy uzgodnił liczbę stanowisk w planach zatrudnienia instytucji oraz środki zaproponowane przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, jednak z następującymi wyjątkami:
Ponadto w budżecie na 2018 r. uwzględniono skutki automatycznego dostosowania wynagrodzeń z mocą od dnia 1 lipca 2017 r. we wszystkich sekcjach instytucji w następujący sposób:
w EUR | |
Parlament | - 2 796 000 |
Rada | - 948 000 |
Komisja (łącznie z emeryturami) | - 13 179 600 |
Trybunał Sprawiedliwości | - 868 800 |
Trybunał Obrachunkowy | - 357 000 |
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny | - 193 000 |
Komitet Regionów | - 146 000 |
Rzecznik Praw Obywatelskich | - 24 600 |
Europejski Inspektor Ochrony Danych | - 13 459 |
Europejska Służba Działań Zewnętrznych | - 878 400 |
Razem | - 19 404 859 |
Wreszcie we wszystkich instytucjach w odniesieniu do wydatków związanych z budynkami ustalono dodatkowe redukcje w wysokości 5 mln EUR, takie jak:
w EUR | |
Rada | - 378 623 |
Komisja (łącznie z emeryturami) | - 3 637 499 |
Trybunał Sprawiedliwości | - 270 611 |
Trybunał Obrachunkowy | - 96 409 |
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny | - 89 461 |
Komitet Regionów | - 63 393 |
Rzecznik Praw Obywatelskich | - 7 016 |
Europejski Inspektor Ochrony Danych | - 9 526 |
Europejska Służba Działań Zewnętrznych | - 447 462 |
Razem | - 5 000 000 |
W konsekwencji oraz po uwzględnieniu projektów pilotażowych i działań przygotowawczych (3,5 mln EUR) zaproponowanych w sekcji 1.2 powyżej, uzgodniony poziom środków na zobowiązania wynosi 9 665,5 mln EUR, co daje margines w wysokości 362,5 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 5, po zastosowaniu marginesu w wysokości 318 mln EUR w celu skompensowania uruchomienia marginesu na nieprzewidziane wydatki w 2017 r.
Instrumenty szczególne: Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (EFG), rezerwa na pomoc nadzwyczajną (EAR) i Fundusz Solidarności UE (FSUE)
Środki na zobowiązania dla Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) i rezerwy na pomoc nadzwyczajną (EAR) ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, a zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018. Likwiduje się rezerwę przeznaczoną na Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (FSUE) (artykuł budżetowy 40 02 44).
Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2018 r. ustala się na poziomie środków przewidzianych w projekcie budżetu zmienionym na mocy listu w sprawie poprawek nr 1/2018, przy czym dokonuje się następujących dostosowań uzgodnionych przez komitet pojednawczy:
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa | Projekt budżetu na 2018 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2018 | Różnica |
1.1.14 | Europejski Korpus Solidarności (EKS) | - 22 501 000 | ||
15 05 01 | Europejski Korpus Solidarności | 51 177 000 | 28 676 000 | - 22 501 000 |
1.1.5 | Kształcenie, szkolenie i sport ("Erasmus+") | 12 000 000 | ||
15 02 01 01 | Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy | 1 845 127 000 | 1 857 127 000 | 12 000 000 |
1.1. DAG | Agencje zdecentralizowane | - 3 965 555 | ||
02 05 11 | Agencja Europejskiego GNSS | 30 993 525 | 31 338 525 | 345 000 |
12 02 06 | Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) | 15 947 170 | 11 636 615 | - 4 310 555 |
1.1. INNE | Inne działania i programy | - 900 000 | ||
26 02 01 | Procedury przyznawania i ogłaszania zamówień publicznych, kontraktów na roboty i usługi | 8 200 000 | 7 300 000 | - 900 000 |
3.0. DAG | Agencje zdecentralizowane | 10 535 000 | ||
18 02 04 | Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy w Dziedzinie Egzekwowania Prawa (Europol) | 116 687 271 | 120 377 271 | 3 690 000 |
18 03 02 | Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO) | 85 837 067 | 90 837 067 | 5 000 000 |
33 03 04 | Europejska Jednostka Współpracy Sądowej (Eurojust) | 36 506 468 | 38 351 468 | 1 845 000 |
4.0.1 | Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) | - 76 300 000 | ||
05 05 04 02 | Wsparcie dla Turcji - rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 120 000 000 | 107 200 000 | - 12 800 000 |
22 02 01 01 | Wsparcie dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Kosowa (1), Czarnogóry, Serbii oraz byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii - reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 219 000 000 | 221 500 000 | 2 500 000 |
22 02 03 01 | Wsparcie dla Turcji - reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 86 000 000 | 48 500 000 | - 37 500 000 |
22 02 03 02 | Wsparcie dla Turcji - rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 291 000 000 | 262 500 000 | - 28 500 000 |
4.0.2 | Europejski Instrument Sąsiedztwa (ENI) | 12 500 000 | ||
22 04 01 03 | Kraje śródziemnomorskie - Budowanie zaufania, zapewnianie bezpieczeństwa oraz zapobieganie konfliktom i rozwiązywanie ich | 125 000 000 | 133 500 000 | 8 500 000 |
22 04 01 04 | Wsparcie dla procesu pokojowego i wsparcie finansowe dla Palestyny oraz dla Agencji Narodów Zjednoczonych ds. Pomocy Uchodźcom Palestyńskim (UNRWA) | 260 000 000 | 261 500 000 | 1 500 000 |
22 04 02 02 | Partnerstwo Wschodnie - Ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój | 320 000 000 | 322 500 000 | 2 500 000 |
4.0.3 | Instrument Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI) | 16 900 000 | ||
21 02 07 03 | Rozwój społeczny | 170 000 000 | 179 400 000 | 9 400 000 |
21 02 20 | Erasmus+ - Wkład z Instrumentu Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI) | 95 995 100 | 103 495 100 | 7 500 000 |
4.0. OTH | Inne działania i programy | 1 000 000 | ||
13 07 01 | Wsparcie finansowe w celu pobudzenia rozwoju gospodarczego społeczności Turków cypryjskich | 25 000 000 | 26 000 000 | 1 000 000 |
4.0. SPEC | Działania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji | 1 500 000 | ||
19 06 01 | Programy informacyjne dla państw trzecich na temat stosunków zewnętrznych Unii | 13 700 000 | 15 200 000 | 1 500 000 |
Razem | - 49 231 555 | |||
(1) Użycie tej nazwy pozostaje bez uszczerbku dla stanowisk w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1244 (1999) oraz opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości na temat ogłoszenia przez Kosowo niepodległości. |
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa | Projekt budżetu na 2018 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet 2018 | Różnica |
1.2.12 | Regiony w okresie przejściowym | - 55 000 000 | ||
04 02 61 | Europejski Fundusz Społeczny - Regiony w okresie przejściowym - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" | 1 345 000 000 | 1 305 000 000 | - 40 000 000 |
13 03 61 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Regiony w okresie przejściowym - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" | 2 750 463 362 | 2 735 463 362 | - 15 000 000 |
1.2.13 | Konkurencyjność (regiony lepiej rozwinięte) | - 90 000 000 | ||
04 02 62 | Europejski Fundusz Społeczny - Regiony lepiej rozwinięte - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" | 2 882 000 000 | 2 847 000 000 | - 35 000 000 |
13 03 62 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Regiony bardziej rozwinięte - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" | 3 497 060 077 | 3 442 060 077 | - 55 000 000 |
1.2.2 | Europejska współpraca terytorialna | - 90 500 000 | ||
13 03 64 01 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Europejska współpraca terytorialna | 1 004 701 248 | 914 201 248 | - 90 500 000 |
1.2.31 | Pomoc techniczna | - 4 500 000 | ||
13 03 65 01 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Operacyjna pomoc techniczna | 72 000 000 | 69 000 000 | - 3 000 000 |
13 03 66 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Innowacyjne działania w dziedzinie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich | 43 321 859 | 41 821 859 | - 1 500 000 |
Razem | - 240 000 000 |
Działania te umożliwią ustalenie środków na płatności na poziomie 144 681,0 mln EUR, co oznacza obniżenie ich o 582,5 mln EUR w porównaniu z projektem budżetu zmienionym na mocy listu w sprawie poprawek nr 1/2018.
Nie przewiduje się rezerw poza tymi, które ujęto w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018, z wyjątkiem pozycji budżetowej 22 02 03 01 Wsparcie dla Turcji - reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego, na którą przeznaczono 70 000 000 EUR w środkach na zobowiązania, a 35 000 000 EUR w środkach na płatności ujęto w rezerwie do czasu spełnienia następującego warunku:
"Kwota do uwolnienia, kiedy Turcja poczyni wymierne, dostateczne postępy w dziedzinie praworządności, demokracji, praw człowieka i wolności prasy, zgodnie ze sprawozdaniem rocznym Komisji".
Uwagę do budżetu dotyczącą pozycji budżetowej 22 02 03 01 zmienia się odpowiednio.
Z zastrzeżeniem wyraźnych, odmiennych uregulowań w ustępach poprzedzających, poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę do brzmienia uwag do budżetu zostały uzgodnione, z wyjątkiem poprawek do linii budżetowych wymienionych w dwóch poniższych tabelach:
Linia budżetowa | Nazwa |
06 02 01 01 | Usunięcie wąskich gardeł, zwiększenie interoperacyjności kolei, uzupełnienie brakujących połączeń oraz modernizacja odcinków transgranicznych |
09 05 01 | Podprogram MEDIA - Transnarodowe i międzynarodowe rozpowszechnianie oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności |
18 04 01 01 | Program "Europa dla Obywateli" - Wzmocnienie pamięci o przeszłości oraz zwiększenie aktywności obywatelskiej na szczeblu Unii |
21 02 07 03 | Rozwój społeczny |
22 02 03 02 | Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego |
Linia budżetowa | Nazwa |
02 02 01 | Promowanie przedsiębiorczości i poprawa konkurencyjności oraz dostępu do rynków dla przedsiębiorstw unijnych |
02 03 04 | Narzędzia zarządzania rynkiem wewnętrznym |
05 02 08 03 | Fundusze operacyjne dla organizacji producentów |
05 03 01 01 | System płatności jednolitych (SPS) |
05 03 01 10 | System płatności podstawowej |
05 04 60 01 | Promowanie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich oraz bardziej zrównoważonego terytorialnie i środowiskowo, przyjaznego dla klimatu i innowacyjnego sektora rolnego Unii |
08 02 02 02 | Ułatwienie dostępu do finansowania ryzyka związanego z inwestowaniem w badania naukowe i innowacje |
09 05 05 | Działania multimedialne |
13 03 61 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Regiony w okresie przejściowym - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" |
13 03 62 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Regiony bardziej rozwinięte - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" |
13 06 01 | Wspieranie państw członkowskich w przypadku poważnych klęsk żywiołowych istotnie wpływających na warunki życia, środowisko naturalne lub gospodarkę |
18 02 01 02 | Zapobieganie i zwalczanie przestępczości zorganizowanej i lepsze zarządzanie ryzykiem związanym z zagrożeniem dla bezpieczeństwa oraz sytuacjami kryzysowymi |
18 03 01 01 | Wzmacnianie i rozwijanie wspólnego europejskiego systemu azylowego oraz wzmocnienie solidarności i podziału odpowiedzialności między państwami członkowskimi |
21 04 01 | Zwiększenie poszanowania i przestrzegania praw człowieka i podstawowych wolności oraz wspieranie reform demokratycznych |
23 02 01 | Dostarczanie pomocy humanitarnej i wsparcia żywnościowego szybko, efektywnie i stosownie do potrzeb |
33 02 07 | Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) |
Zakłada się, że poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę nie mogą zmieniać ani rozszerzać zakresu istniejącej podstawy prawnej, ani naruszać administracyjnej autonomii instytucji oraz że działania można pokryć z dostępnych zasobów.
Uzgadnia się nomenklaturę budżetową zaproponowaną przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2018 z uwzględnieniem:
Projekt budżetu korygującego nr 6/2017 zatwierdza się zgodnie z propozycją Komisji.
Parlament Europejski i Rada przypominają o potrzebie zapewnienia - w świetle wykonywania budżetu - regularnego realizowania płatności w odniesieniu do środków na zobowiązania, tak aby nie dopuścić do ewentualnego anormalnego poziomu niezapłaconych faktur na koniec roku budżetowego.
Parlament Europejski i Rada apelują do Komisji, by nadal uważnie monitorowała i aktywnie realizowała programy na lata 2014-2020. W tym celu zwracają się do Komisji, by w odpowiednim czasie przedstawiła zaktualizowane dane liczbowe dotyczące stanu realizacji i szacunków w odniesieniu do wymogów w zakresie środków na płatności w 2018 r.
Rada i Parlament Europejski w stosownym terminie podejmą wszelkie konieczne decyzje w sprawie należycie uzasadnionych potrzeb, aby zapobiec narastaniu nadmiernej kwoty niezapłaconych rachunków i zapewnić należyty zwrot środków postulowanych we wnioskach o płatność.
Parlament Europejski, Rada i Komisja przypominają, że zmniejszenie bezrobocia, w szczególności bezrobocia młodzieży, pozostaje jednym z ważnych i wspólnych priorytetów politycznych; w tym celu potwierdzają swoją zdecydowaną wolę optymalnego wykorzystywania zasobów budżetowych dostępnych w celu rozwiązania tego problemu, w szczególności za pomocą Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.
W związku z tym z zadowoleniem przyjmują zwiększenie kwoty przeznaczonej na tę inicjatywę w 2018 r. Konieczne jest jednak nie tylko zapewnienie odpowiednich środków finansowych w budżecie UE, lecz także jednoczesne ustanowienie procedur w celu ich skutecznego wdrażania.
W tym względzie niezbędna jest skuteczna współpraca między Parlamentem, Radą i Komisją, aby zapewnić jak największe oddziaływanie przyjętych środków.
W związku z tym Rada i Parlament Europejski zobowiązują się do rozpatrzenia w trybie priorytetowym zmiany rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów wymaganej do przyjęcia budżetu na rok 2018.
Komisja powinna ułatwić sprawne zatwierdzenie zmian w programach w celu realizacji Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.
Ograniczanie bezrobocia młodzieży pozostaje jednym z ważniejszych priorytetów politycznych. Komisja zobowiązuje się do uważnego monitorowania tendencji w zakresie realizacji Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych. W przypadku tendencji do wzrostu tempa realizacji inicjatywy i o ile pozwoli na to zdolność absorpcyjna, Komisja zaproponuje zwiększenie środków finansowych dla inicjatywy w drodze budżetu korygującego; zwiększenie to zostanie sfinansowane z łącznego marginesu na zobowiązania zgodnie z art. 14 rozporządzenia w sprawie WRF.
Komisja oczekuje od Rady i Parlamentu, że w takim przypadku zapewnią szybkie przyjęcie stosownego projektu budżetu korygującego.
Rada przypomina, że docelową datą pełnej realizacji redukcji zatrudnienia o 5 % był rok 2017. Ponieważ jednak nie wszystkie instytucje, organy i agencje osiągnęły docelowy poziom redukcji, Rada wzywa do dalszych wysiłków w roku 2018, aby zrealizować cel przewidziany w porozumieniu.
Istotne jest, aby cel zakładający 5-procentową redukcję personelu był realizowany przez wszystkie instytucje, organy i agencje, oraz by jego realizacja była monitorowana, dopóki nie zostanie w pełni osiągnięty. W związku z tym Rada zwraca się do Komisji, by kontynuowała ocenę wyników tego działania, aby wyciągnąć z nich wnioski na przyszłość.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.