Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14283/2019 - C9-0186/2019 - 2019/2028(BUD)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2021.232.85

Akt nienormatywny
Wersja od: 16 czerwca 2021 r.

Procedura budżetowa 2020: wspólny projekt

P9_TA(2019)0071

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14283/2019 - C9-0186/2019 - 2019/2028(BUD))

(2021/C 232/24)

(Dz.U.UE C z dnia 16 czerwca 2021 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając wspólny projekt zatwierdzony przez komitet pojednawczy oraz odnoszące się do niego oświadczenia Parlamentu, Rady i Komisji (14283/2019 - C9-0186/2019),
uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, przyjęty przez Komisję dnia 5 lipca 2019 r. (COM(2019)0400),
uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, przyjęte przez Radę w dniu 3 września 2019 r. i przekazane Parlamentowi w dniu 13 września 2019 r. (11734/2019 - C9-0119/2019),
uwzględniając list w sprawie poprawek nr 1/2020 do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, przedstawiony przez Komisję w dniu 15 października 2019 r.,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 23 października 2019 r. dotyczącą stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020 1  i zawarte w niej poprawki budżetowe,
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając decyzję Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 2 ,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 3 ,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 4 ,
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 5 ,
uwzględniając art. 95 i art. 96 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie swojej delegacji do komitetu pojednawczego (A9-0035/2019),
1.
zatwierdza wspólny projekt;
2.
potwierdza wspólne oświadczenia Parlamentu, Rady i Komisji załączone do niniejszej rezolucji;
3.
przyjmuje do wiadomości oświadczenia Komisji załączone do niniejszej rezolucji;
4.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do stwierdzenia, że budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
5.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji ustawodawczej Radzie, Komisji, innym zainteresowanym instytucjom i organom oraz parlamentom narodowym.

ZAŁĄCZNIK

WERSJA OSTATECZNA

Budżet na rok 2020 - Treść wspólnych wniosków

Wspólne wnioski dotyczą następujących punktów:

1.
Budżet na rok 2020
2.
Oświadczenia

Ogólny zarys

Zgodnie z treścią wspólnych wniosków:

Ogólny poziom środków na zobowiązania w budżecie na 2020 r. ustalono na poziomie 168 688,1 mln EUR, co pozostawia margines poniżej pułapów WRF na 2020 r. w wysokości 1 492,3 mln EUR.

Odpowiada to ogólnemu zwiększeniu środków o 400,0 mln EUR w porównaniu z projektem budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020.

Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2020 r. ustalono na poziomie 153 566,2 mln EUR.

Odpowiada to ogólnemu zmniejszeniu środków o 49,1 mln EUR w porównaniu z projektem budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020.

ZobowiązaniaPłatności
Ostateczny poziom środków (w mln EUR)168 688,1153 566,2
Jako % DNB w UE-280,99 %0,90 %

Uruchamia się instrument elastyczności na rok budżetowy 2020 w wysokości 778,1 mln EUR w środkach na zobowiązania w dziale 3 Bezpieczeństwo i obywatelstwo.

Stosuje się łączny margines na zobowiązania w wysokości 269,6 mln EUR w dziale 1a Konkurencyjność na rzecz wzrostu i zatrudnienia i w dziale 1b Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna.
Margines na nieprzewidziane wydatki uruchomiony w 2017 r. zostaje skompensowany kwotą 252,0 mln EUR z nieprzydzielonych marginesów w dziale 5 Administracja.
Środki na płatności w 2020 r. związane z uruchomieniem instrumentu elastyczności w latach 2017, 2018, 2019 i 2020 wyniosą - według szacunków Komisji - 849,8 mln EUR.
Pozostałe dostępne środki na 2020 r. zestawiono w poniższej tabeli:
w mln EUR (wg cen z 2019 r.)
Margines na zobowiązania poniżej pułapów WRF na 2020 r.1 492,3
Obecnie dostępne instrumenty szczególne1 216,9
Instrument elastyczności141,3
Łączny margines na zobowiązania (od 2018 r.)1 075,6
Dodatkowe instrumenty szczególne dostępne w 2020 r.1 463,5
Instrument elastyczności
z wygasających kwot (2019 r.) Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji173,5
z wygasających kwot (2018 r.) Funduszu Solidarności Unii Europejskiej-
Łączny margines na zobowiązania (od 2019 r.)1 290,0
Ogółem4 172,7
1.
Budżet na rok 2020
1.1.
Zamknięte pozycje budżetowe

O ile w poniższych wnioskach nie stwierdzono inaczej, wszystkie linie budżetowe niezmienione ani przez Radę, ani przez Parlament oraz linie, w których Parlament zaakceptował poprawki Rady w trakcie odnośnego czytania, uznaje się za zatwierdzone.

W przypadku pozostałych linii budżetowych komitet pojednawczy doszedł do wniosków ujętych w częściach 1.2-1.7 poniżej.

1.2.
Kwestie horyzontalne

Agencje zdecentralizowane

Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności oraz w liczbie stanowisk) dla wszystkich agencji zdecentralizowanych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, z wyjątkiem:

w dziale 1a:
Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA, artykuł budżetu 02 03 03), której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zmniejszono o 1 000 000 EUR.
Agencji Europejskiego GNSS (GSA, artykuł budżetu 02 05 11), której przydzielono 5 dodatkowych stanowisk i zwiększono poziom środków na zobowiązania i środków na płatności o 370 000 EUR.
Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop, artykuł budżetu 04 03 13), któremu poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zmniejszono o 300 000 EUR.
w dziale 2:
Europejskiej Agencji Środowiska (EEA, artykuł budżetu 07 02 06), której przydzielono 5 dodatkowych stanowisk i zwiększono poziom środków na zobowiązania i środków na płatności o 1 300 000 EUR.
w dziale 3:
Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol, artykuł budżetu 18 02 04), której przydzielono 10 dodatkowych stanowisk i zwiększono poziom środków na zobowiązania i środków na płatności o 13 000 000 EUR.
Europejskiej Agencji Leków (EMA, artykuł budżetu 17 03 12 01), której przydzielono 5 dodatkowych stanowisk i zwiększono poziom środków na zobowiązania i środków na płatności o 2 000 000 EUR.
Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO, artykuł budżetu 18 03 02), któremu poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zmniejszono o 24 685 306 EUR.
Europejskiej Jednostki Współpracy Sądowej (Eurojust, artykuł budżetu 33 03 04), której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększono o 1 700 000 EUR.
Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej (Frontex, artykuł budżetu 18 02 03), której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zmniejszono o 8 734 813 EUR.
Prokuratury Europejskiej (EPPO, artykuł budżetu 33 03 05), której przydzielono 5 dodatkowych stanowisk.

Agencje wykonawcze

Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk dla wszystkich agencji wykonawczych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020.

Projekty pilotażowe / działania przygotowawcze

Uzgodniono kompleksowy pakiet 78 projektów pilotażowych / działań przygotowawczych na łączną kwotę 140,0 mln EUR w środkach na zobowiązania.

Jeżeli projekt pilotażowy lub działanie przygotowawcze ma już podstawę prawną, Komisja może wnioskować o przesunięcie środków do odpowiedniej podstawy prawnej, aby ułatwić realizację działania.

Pakiet ten w pełni przestrzega pułapów na projekty pilotażowe i działania przygotowawcze, przewidzianych w rozporządzeniu finansowym.

1.3.
Działy wydatków w ramach finansowych - środki na zobowiązania

Wziąwszy pod uwagę powyższe konkluzje dotyczące zamkniętych linii budżetowych, agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, komitet pojednawczy uzgodnił, co następuje.

Dział 1a - Konkurencyjność na rzecz wzrostu i zatrudnienia

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:

w EUR
Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2020Różnica
1.1.31Horyzont 2020302 000 000
02 04 03 01Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców93 815 989131 326 35837 510 369
05 09 03 01Zabezpieczenie wystarczających dostaw bezpiecznej i wysokiej jakości żywności oraz innych bioproduktów322 162 041358 411 69536 249 654
06 03 03 01Przekształcenie europejskiego systemu transportowego w za- sobooszczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny system82 293 876102 593 68220 299 806
08 02 02 02Ułatwienie dostępu do finansowania ryzyka związanego z inwestowaniem w badania naukowe i innowacje463 764 801390 264 801- 73 500 000
08 02 03 01Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia648 685 745675 046 83826 361 093
08 02 03 03Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny378 723 375437 834 26959 110 894
08 02 03 04Zapewnienie europejskiego systemu transportowego, który jest zasobooszczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny266 184 054291 118 10424 934 050
08 02 03 05Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców335 790 132357 285 00321 494 871
08 02 04Upowszechnianie doskonałości i zapewnianie szerszego uczestnictwa133 166 041138 566 6605400619
08 02 07 32Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Drugiej Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych (IMI2)249 947 970243 447 970- 6 500000
08 02 08Instrument MŚP587 742 199659 742 19972 000 000
09 04 01 01Wzmacnianie badań w zakresie przysmetodologia - Prawdopodobny błąd (myślnik w wyrazie):informacyjno-komuzłych i powstających technologii446 952 871453 036 2006 083 329
09 04 02 01Przewodnia rola w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych877 375 691893 597 90216222 211
09 04 03 01Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia179 751 775187 862 8808111105
09 04 03 02Promowanie integracyjnych, innowacyjnych i bezpiecznych społeczeństw europejskich53 632 31454 632 3141 000 000
09 04 03 03Promowanie bezpiecznych społeczeństw europejskich78 153 05368 153 053- 10 000 000
15 03 01 01Działania "Maria Skłodowska-Curie" - Tworzenie, rozwijanie i przekazywanie nowych umiejętności, wiedzy i innowacyjności1 024 532 3121 032 643 4178111105
18 05 03 01Promowanie bezpiecznych społeczeństw europejskich195 504 220185 504 220- 10 000 000
32 04 03 01Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny397 880 594456 991 48859 110 894
1.1.32 Program badawczo-szkoleniowy Euratom - 2 200 000
08 03 01 02Euratom - Rozszczepienie jądrowe i ochrona przed promieniowaniem74 754 02373 354023- 1 400 000
10 03 01Badania bezpośrednie w ramach działań programu Euratom13 701 83012 901 830- 800 000
1.1.4Konkurencyjność przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME)5 000 000
02 02 02Poprawa dostępu do finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w formie instrumentów kapitałowych i dłużnych264 160 000269 160 0005 000 000
1.1.5Kształcenie, szkolenie i sport (Erasmus+)50 000 000
15 02 01 01Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy2 497 651 6022 538 161 45340 509 851
15 02 01 02Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze dotyczącym młodzieży oraz udziału młodzieży w europejskim życiu demokratycznym187 211 158194 795 0547 583 896
15 02 02Wspieranie udoskonalania nauczania i badań dotyczących integracji europejskiej poprzez realizację na całym świecie działań "Jean Monnet"47 056 54048 962 7931 906 253
1.1.6Zatrudnienie i innowacje społeczne ("EaSI")- 2 000 000
04 03 02 01Progress - Wspieranie działań w zakresie opracowywania, wdrażania, monitorowania i oceny unijnej polityki zatrudnienia, polityki społecznej oraz unijnych przepisów dotyczących warunków pracy78 400 00077 900 000- 500000
04 03 02 03Mikrofinansowanie i przedsiębiorczość społeczna - Zwiększanie dostępu do finansowania i jego dostępności dla osób prawnych i fizycznych, szczególnie najbardziej oddalonych od rynku pracy, i przedsiębiorstwom społecznym15 735 00014 235 000- 1 500000
1.1.81Energia95 800 000
32 02 01 01Dalsza integracja rynku wewnętrznego energii oraz interope- racyjność transgranicznych sieci energii elektrycznej i gazu394 706 000450 506 00055 800 000
32 02 01 02Zapewnienie Unii większego bezpieczeństwa dostaw energii394 528 000414 528 00020 000 000
32 02 01 03Przyczynianie się do zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska394 498 586414 498 58620 000 000
1.1.82Transport37 000 000
06 02 01 01Usunięcie wąskich gardeł, zwiększenie interoperacyjności kolei, uzupełnienie brakujących połączeń oraz modernizacja odcinków transgranicznych1 732 979 8051 764 429 80531 450000
06 02 01 02Zapewnienie zrównoważonych i efektywnych systemów transportu333 547 370339 097 3705 550000
1.1.DAGAgencje zdecentralizowane- 930 000
02 03 03Europejska Agencja Chemikaliów - Przepisy dotyczące chemikaliów59 827 65758 827 657- 1 000 000
02 05 11Agencja Europejskiego GNSS34 232 61934 602 619370000
04 03 13Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop)18 115 49017 815 490- 300000
1.1.OTHInne działania i programy- 200 000
26 02 01Procedury przyznawania i ogłaszania zamówień publicznych, kontraktów na roboty i usługi7 200 0007 000 000- 200 000
1.1.PPPAProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze85 365 000
1.1.SPECDziałania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji- 1 500 000
02 03 01Funkcjonowanie i rozwój rynku wewnętrznego towarów i usług32 02700031 027000- 1 000 000
09 02 01Ustalanie i wdrażanie polityki unijnej w dziedzinie łączności elektronicznej38150003 315 000- 500000
Ogółem568 335 000

W efekcie uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustala się na 25 284,8 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków działu 1a i z wykorzystaniem łącznego marginesu na zobowiązania na kwotę 93,8 mln EUR.

Komitet pojednawczy postanawia również nie udostępniać ponownie środków na zobowiązania zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego.

Dział 1b - Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:

w EUR
Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2020Różnica
1.2.5 Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (szczególny 28 333 333

przydział na zapewnienie kwoty równoważnej)

04 02 64Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych116 666 667145 000 00028 333 333
1.2.PPPA Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 5 600 000
Ogółem33 933 333

W efekcie uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustala się na 58 645,8 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków działu 1b i z wykorzystaniem łącznego marginesu na zobowiązania na kwotę 175,8 mln EUR.

Dział 2 - Trwały wzrost gospodarczy: Zasoby naturalne

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:

w EUR
Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2020Różnica
2.0.10 Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) - wydatki - 72 000 000

związane z rynkiem i płatności bezpośrednie

05 03 01 10System płatności podstawowej16 189 000 00016 117 000 000- 72 000 000
2.0.4 Działania na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) 10 000 000
34 02 01Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w Unii80 328 38885 883 9445 555 556
34 02 02Wzrost odporności Unii na zmianę klimatu44 350 00047 524 6033174603
w EUR
Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2020Różnica
34 02 03Lepsze zarządzanie w zakresie klimatu na wszystkich poziomach16 298 50017 568 3411 269 841
2.0.DAGAgencje zdecentralizowane1 300 000
07 02 06Europejska Agencja Środowiska40 418 78241 718 7821 300000
2.0.PPPAProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze22 514 881
Ogółem- 38 185 119

W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 59 907,0 mln EUR, co daje margines w wysokości 514,0 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 2.

Dział 3 - Bezpieczeństwo i obywatelstwo

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:

w EUR
Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2020Różnica
3.0.11 Kreatywna Europa 7 500 000
09 05 01Podprogram MEDIA - Transnarodowe i międzynarodowe rozpowszechnianie oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności115 923 000120 923 0005 000 000
15 04 01Zwiększanie finansowych zdolności MŚP i małych oraz bardzo małych organizacji w europejskim sektorze kultury i sektorze kreatywnym oraz działanie na rzecz rozwoju polityki w tej dziedzinie i nowych modeli biznesowych38 241 00039 241 0001 000 000
15 04 02Podprogram Kultura - Wspieranie działań transgranicznych oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności75 246 00076 746 0001 500000
3.0.5 Prawa, równość i obywatelstwo 1 200 000
33 02 01Zapewnienie ochrony praw i wzmocnienie pozycji obywateli28 605 00029 805 0001 200 000
3.0.6Unijny mechanizm ochrony ludności- 15 000 000
23 03 01 01Zapobieganie klęskom żywiołowym i gotowość na wypadek takich klęsk w Unii137 788 000122 788 000- 15000000
3.0.7Europa dla obywateli1 000 000
18 04 01 01Program "Europa dla Obywateli" - Wzmocnienie pamięci o przeszłości oraz zwiększenie aktywności obywatelskiej na szczeblu Unii25 959 00026 959 0001 000 000
3.0.8Żywność i pasze- 1 500 000
17 04 01Zapewnienie poprawy statusu zdrowia zwierząt oraz wysokiego poziomu ochrony zwierząt w Unii171 000 000169 500 000- 1 500000
3.0.DAGAgencje zdecentralizowane- 16 720 119
17 03 12 01Wkład Unii w Europejską Agencję Leków32 285 00034 285 0002 000 000
18 02 03Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex)420 555 842411 821 029- 8 734 813
18 02 04Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy w Dziedzinie Egzekwowania Prawa (Europol)139 964 760152 964 76013 000000
18 03 02Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO)133 012 725108 327 419- 24 685 306
33 03 04Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust)39 640 49641 340 4961 700000
3.0.PPPAProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze22 520 119
3.0.SPECDziałania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji1 000 000
09 05 05Działania multimedialne20 732 00021 732 0001 000 000
Ogółem0

W efekcie uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustala się na 3 729,1 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków działu 3 i z uruchomieniem instrumentu elastyczności na kwotę 778,1 mln EUR.

Dział 4 - Globalny wymiar Europy

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:

w EUR
Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2020Różnica
4.0.1Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II)- 85 000 000
05 05 04 02Turcja - Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego28 178 36418 178 364- 10 000 000
22 02 03 01Turcja - Wsparcie reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego160 000 000150 000 000- 10 000 000
22 02 03 02Turcja - Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego65 000 0000- 65 000 000
4.0.10Pomoc makrofinansowa- 7 000 000
01 03 02Pomoc makrofinansowa27 000 00020 000 000- 7 000 000
4.0.2Europejski Instrument Sąsiedztwa (ENI)25 000 000
22 04 01 03Kraje śródziemnomorskie - Budowanie zaufania, zapewnianie bezpieczeństwa oraz zapobieganie konfliktom i rozwiązywanie ich401 220 115421 220 11520 000 000
22 04 02 01Partnerstwo Wschodnie - Prawa człowieka, dobre rządy i mobilność251 379 012252 879 0121 500000
22 04 02 02Partnerstwo Wschodnie - Ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój385 828 623389 328 6233 500000
4.0.3Instrument Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI)20 000 000
21 02 07 01Środowisko i zmiana klimatu216 473 403222 473 4036 000 000
21 02 07 02Zrównoważona energia96 210 401110 210 40114 000000
4.0.5Europejski Instrument na rzecz Wspierania Demokracji i Praw Człowieka (EIDHR)- 5 000 000
19 04 01Poprawa wiarygodności procesów wyborczych, w szczególności poprzez misje obserwacji wyborów48 442 46243 442 462- 5 000 000
4.0.OTHInne działania i programy2 000 000
13 07 01Wsparcie finansowe w celu pobudzenia rozwoju gospodarczego społeczności Turków cypryjskich33 762 00035 762 0002 000 000
4.0.PPPAProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze4 000 000
Ogółem- 46 000 000

W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 10 261,6 mln EUR, co daje margines w wysokości 248,4 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 4.

Dział 5 - Administracja

Komitet pojednawczy uzgodnił liczbę stanowisk w planach zatrudnienia instytucji oraz środki zaproponowane przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, jednak z następującymi wyjątkami:

Sekcja Parlamentu, dla której zatwierdza się następujące zwiększenie środków na zobowiązania i środków na płatności wynikające ze statutu posła oraz odroczenia wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej, przyjętych przez Radę Europejską w dniu 28 października 2019 r.: 410 000 EUR na linię budżetową 1 0 0 0 Wynagrodzenia, 408 000 EUR na linię budżetową 1 0 0 4 Zwykłe koszty podróży, 12 000 EUR na linię budżetową 1 0 0 5 Inne koszty podróży, 900 000 EUR na linię budżetową 1 0 0 6 Zwrot kosztów ogólnych, 6 050 000 EUR na linię budżetową 1 0 2 Odprawy przejściowe, 12 000 EUR na linię budżetową 3 2 2 Wydatki na dokumentację, 68 000 EUR na linię budżetową 3 2 4 4 Organizacja pobytu i przyjmowanie grup odwiedzających, program Euroscola i zapraszanie przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z państw trzecich oraz 1 463 000 EUR na linię budżetową 4 2 2 Wydatki związane z asystentami posłów;
Sekcja Rady, dla której zatwierdzono czytanie.

Ponadto w budżecie na 2020 r. uwzględniono skutki automatycznego dostosowania wynagrodzeń z mocą od dnia 1 lipca 2019 r. (2,0 % zamiast 3,1 %) we wszystkich sekcjach instytucji w następujący sposób:

w EUR
Parlament- 10 922 000
Rada- 3 627 000
Komisja (łącznie z emeryturami)- 52 453 000
Trybunał Sprawiedliwości- 3 393 000
Trybunał Obrachunkowy- 1 380 000
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny- 819 672
Komitet Regionów- 610000
Rzecznik Praw Obywatelskich- 111000
Europejski Inspektor Ochrony Danych- 64 000
Europejska Służba Działań Zewnętrznych- 3 529 000
Ogółem- 76 908 672

W efekcie uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 10 272,1 mln EUR, co pozostawia margines w wysokości 729,9 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 5, przy czym w ramach marginesu wykorzystano kwotę 252,0 mln EUR w celu skompensowania uruchomienia marginesu na nieprzewidziane wydatki w 2017 r.

Instrumenty szczególne: Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (EFG), rezerwa na pomoc nadzwyczajną (EAR) oraz Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (FSUE)

Środki na zobowiązania dla EFG, EAR i FSUE ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu.

1.4.
Środki na płatności

Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2020 r. ustala się na poziomie środków przewidzianych w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy:

1.
Po pierwsze, uwzględnia się uzgodniony poziom środków na zobowiązania na wydatki niezróżnicowane, w ramach których poziom środków na płatności jest równy poziomowi środków na zobowiązania. Obejmuje to dodatkowe ograniczenie wydatków na rolnictwo o 72,0 mln EUR. Podejście to stosuje się analogicznie do wkładu UE w agencje zdecentralizowane. Łączny wynik oznacza obniżenie środków o 156,4 mln EUR.
2.
Środki na płatności z myślą o wszystkich nowych projektach pilotażowych i działaniach przygotowawczych zaproponowanych przez Parlament ustala się na poziomie 25 % odpowiednich środków na zobowiązania lub na poziomie zaproponowanym przez Parlament, jeżeli poziom ten jest niższy. W przypadku przedłużenia istniejących projektów pilotażowych i działań przygotowawczych poziom środków na płatności ustala się na poziomie określonym w projekcie budżetu plus 25 % odpowiednich nowych środków na zobowiązania lub na poziomie zaproponowanym przez Parlament, jeżeli poziom ten jest niższy. Łączny wynik oznacza podwyższenie środków o 35,0 mln EUR;
3.
Korekty w następujących liniach budżetowych uzgadnia się w wyniku zmian w kwocie środków na zobowiązania na wydatki zróżnicowane:
w EUR
Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na płatności
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2020Różnica
1.1.31Horyzont 202087 754 856
02 04 03 01Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców68 500 00079 753 00011 253 000
05 09 03 01Zabezpieczenie wystarczających dostaw bezpiecznej i wysokiej jakości żywności oraz innych bioproduktów246 618 066257 493 06610 875 000
06 03 03 01Przekształcenie europejskiego systemu transportowego w za- sobooszczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny system72 39225478 482 2546 090 000
08 02 02 02Ułatwienie dostępu do finansowania ryzyka związanego z inwestowaniem w badania naukowe i innowacje120 856 93898 806 938- 22 050 000
08 02 03 01Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia597 667 007605 575 0077 908 000
08 02 03 03Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny371 904 517389 637 51717 733 000
08 02 03 04Zapewnienie europejskiego systemu transportowego, który jest zasobooszczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny281 336 863288 816 8637480000
08 02 03 05Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców270 375 566276 823 5666 448 000
08 02 04Upowszechnianie doskonałości i zapewnianie szerszego uczestnictwa134 355 325135 975 3251 620 000
08 02 07 32Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Drugiej Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych (IMI2)184 313 342179 520 198- 4 793 144
08 02 08Instrument MŚP532 049 827553 649 82721 600 000
09 04 01 01Wzmacnianie badań w zakresie przyszłych i powstających technologii466 500 000468 325 0001 825 000
09 04 02 01Przewodnia rola w zakresie technologii informacyjno-komu- nikacyjnych711 700 000716 567 0004867000
09 04 03 01Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia147 200 000149 633 0002433000
09 04 03 02Promowanie integracyjnych, innowacyjnych i bezpiecznych społeczeństw europejskich47 700 00048 000000300000
09 04 03 03Promowanie bezpiecznych społeczeństw europejskich55 400 00052 400 000- 3 000 000
15 03 01 01Działania "Maria Skłodowska-Curie" - Tworzenie, rozwijanie i przekazywanie nowych umiejętności, wiedzy i innowacyjności862 725 632865 158 6322433000
18 05 03 01Promowanie bezpiecznych społeczeństw europejskich168 549 256165 549 256- 3 000 000
32 04 03 01Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny398 861 189416 594 18917 733 000
1.1.32Program badawczo-szkoleniowy Euratom- 1 100 000
08 03 01 02Euratom - Rozszczepienie jądrowe i ochrona przed promieniowaniem92 297 37491 597 374- 700000
10 03 01Badania bezpośrednie w ramach działań programu Euratom12 000 00011 600 000- 400000
1.1.4Konkurencyjność przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME)5 000 000
02 02 02Poprawa dostępu do finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w formie instrumentów kapitałowych i dłużnych210 000 000215 000 0005 000 000
1.1.5Kształcenie, szkolenie i sport (Erasmus+)50 000 000
15 02 01 01Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy2 375 000 0002 415 509 85140 509 851
15 02 01 02Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze dotyczącym młodzieży oraz udziału młodzieży w europejskim życiu demokratycznym180 000 000187 583 8967 583 896
15 02 02Wspieranie udoskonalania nauczania i badań dotyczących integracji europejskiej poprzez realizację na całym świecie działań "Jean Monnet"46 000 00047 906 2531 906 253
1.1.6Zatrudnienie i innowacje społeczne ("EaSI")- 2 000 000
04 03 02 01Progress - Wspieranie działań w zakresie opracowywania, wdrażania, monitorowania i oceny unijnej polityki zatrudnienia, polityki społecznej oraz unijnych przepisów dotyczących warunków pracy59 400 00058 900000- 500000
04 03 02 03Mikrofinansowanie i przedsiębiorczość społeczna - Zwiększanie dostępu do finansowania i jego dostępności dla osób prawnych i fizycznych, szczególnie najbardziej oddalonych od rynku pracy, i przedsiębiorstwom społecznym23 000 00021 500 000- 1 500000
1.1.81Energia28 740 000
32 02 01 01Dalsza integracja rynku wewnętrznego energii oraz interope- racyjność transgranicznych sieci energii elektrycznej i gazu131 500 000148 240 00016 740000
32 02 01 02Zapewnienie Unii większego bezpieczeństwa dostaw energii128 200 000134 200 0006 000 000
32 02 01 03Przyczynianie się do zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska128 300 000134 300 0006 000 000
1.1.82Transport11 100 000
06 02 01 01Usunięcie wąskich gardeł, zwiększenie interoperacyjności kolei, uzupełnienie brakujących połączeń oraz modernizacja odcinków transgranicznych980 000 000989 435 0009435000
06 02 01 02Zapewnienie zrównoważonych i efektywnych systemów transportu95 000 00096 665 0001 665 000
1.1.OTHInne działania i programy- 200 000
26 02 01Procedury przyznawania i ogłaszania zamówień publicznych, kontraktów na roboty i usługi7 200 0007 000 000- 200 000
1.1.SPECDziałania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji- 1 200 000
02 03 01Funkcjonowanie i rozwój rynku wewnętrznego towarów i usług26 610 00025 810 000- 800 000
09 02 01Ustalanie i wdrażanie polityki unijnej w dziedzinie łączności elektronicznej3 000 0002 600 000- 400000
1.2.5Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (szczególny przydział na zapewnienie kwoty równoważnej)3 000 000
04 02 64Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych600 000 000603 000 0003 000 000
2.0.4Działania na rzecz środowiska i klimatu (LIFE)5 000 001
34 02 01Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w Unii42 000 00044 777 7782777778
34 02 02Wzrost odporności Unii na zmianę klimatu22 500 00024 087 3021 587 302
34 02 03Lepsze zarządzanie w zakresie klimatu na wszystkich poziomach15 000 00015 634921634 921
3.0.11Kreatywna Europa6 000 000
09 05 01Podprogram MEDIA - Transnarodowe i międzynarodowe rozpowszechnianie oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności99 200 000103 200 0004 000 000
15 04 01Zwiększanie finansowych zdolności MŚP i małych oraz bardzo małych organizacji w europejskim sektorze kultury i sektorze kreatywnym oraz działanie na rzecz rozwoju polityki w tej dziedzinie i nowych modeli biznesowych29 200 00030 000000800 000
15 04 02Podprogram Kultura - Wspieranie działań transgranicznych oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności66 000 00067 200 0001 200 000
3.0.5Prawa, równość i obywatelstwo1 200 000
33 02 01Zapewnienie ochrony praw i wzmocnienie pozycji obywateli28 800 00030 0000001 200 000
3.0.6Unijny mechanizm ochrony ludności- 15 000 000
23 03 01 01Zapobieganie klęskom żywiołowym i gotowość na wypadek takich klęsk w Unii63 000 00048 000000- 15000000
3.0.7Europa dla obywateli1 000 000
18 04 01 01Program "Europa dla Obywateli" - Wzmocnienie pamięci o przeszłości oraz zwiększenie aktywności obywatelskiej na szczeblu Unii25 000 00026 000 0001 000 000
3.0.SPECDziałania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji1 000 000
09 05 05Działania multimedialne22 000 00023 000 0001 000 000
4.0.1Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II)- 75 000 000
22 02 03 01Turcja - Wsparcie reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego58 772 30048 772 300- 10 000 000
22 02 03 02Turcja - Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego463 786 099398 786 099- 65 000 000
4.0.3Instrument Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI)20 000 000
21 02 07 01Środowisko i zmiana klimatu157 900 000163 900 0006 000 000
21 02 07 02Zrównoważona energia50 250 00064 25000014 000000
4.0.5Europejski Instrument na rzecz Wspierania Demokracji i Praw Człowieka (EIDHR)- 5 000 000
19 04 01Poprawa wiarygodności procesów wyborczych, w szczególności poprzez misje obserwacji wyborów42 000 00037 000 000- 5 000 000
4.0.OTHInne działania i programy2 000 000
13 07 01Wsparcie finansowe w celu pobudzenia rozwoju gospodarczego społeczności Turków cypryjskich35 000 00037 000 0002 000 000
9.0.3Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (FSUE)- 50 000 000
13 06 01Wspieranie państw członkowskich w przypadku poważnych klęsk żywiołowych istotnie wpływających na warunki życia, środowisko naturalne lub gospodarkę100 000 00050 000000- 50 000 000
Ogółem72 294 857
1.5.
Rezerwy

Rezerwy w budżecie na 2020 r. ustala się zgodnie z projektem budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020 z wyjątkiem artykułu budżetu 13 06 01 (Fundusz Solidarności Unii Europejskiej) i 18 03 02 (Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu - EASO), dla których odpowiednie rezerwy są anulowane.

1.6.
Uwagi do budżetu

Z zastrzeżeniem wyraźnych, odmiennych uregulowań w ustępach poprzedzających, poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę do brzmienia uwag do budżetu zostały uzgodnione, z wyjątkiem poprawek do linii budżetowych wymienionych w poniższych tabelach:

Linie budżetowe, dla których zatwierdza się zmiany wprowadzone przez Parlament Europejski wraz z modyfikacją zaproponowaną w piśmie Komisji w sprawie wykonalności.
Linia budżetowaNazwa
15 02 01 01Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy
19 05 01Współpraca z państwami trzecimi w celu promowania interesów Unii oraz wzajemnych interesów
21 02 07 03Rozwój społeczny
21 02 08 01Społeczeństwo obywatelskie - Rozwój
21 07 01Współpraca z Grenlandią
Linie budżetowe, dla których zatwierdza się odpowiednią uwagę do budżetu zaproponowaną w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020.
Linia budżetowaNazwa
02 04 03 01Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców
06 01 04 01Wydatki pomocnicze na instrument "Łącząc Europę" (CEF) - Transport
07 02 06Europejska Agencja Środowiska
08 02 03 03Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny
08 02 03 05Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców
08 02 07 33Wspólne przedsięwzięcie na rzecz Bioprzemysłu (BBI) - Wydatki pomocnicze
09 02 01Ustalanie i wdrażanie polityki unijnej w dziedzinie łączności elektronicznej
13 04 61 01Fundusz Spójności - Operacyjna pomoc techniczna
21 01 04 05Wydatki pomocnicze na Instrument Współpracy w dziedzinie Bezpieczeństwa Jądrowego (INSC)
32 04 03 01Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny
Linie budżetowe, dla których zatwierdza się odpowiednią uwagę do budżetu zaproponowaną w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek wraz z następującymi zmianami.
Linia budżetowaNazwa
04 03 02 01Progress - Wspieranie działań w zakresie opracowywania, wdrażania, monitorowania i oceny unijnej polityki zatrudnienia, polityki społecznej oraz unijnych przepisów dotyczących warunków pracy

Zmienić tekst w następujący sposób: - zachęcanie do tworzenia miejsc pracy, promowanie zatrudnienia młodych i zwalczanie ubóstwa dzięki promowaniu rosnącej konwergencji społecznej za pomocą znaku społecznego godnych miejsc pracy pod względem stabilnego zatrudnienia i praw socjalnych, promowanie akceptowalnego zatrudnienia dla młodych ludzi oraz zwalczanie ubóstwa poprzez promowanie konwergencji społecznej.

08 02 03 01Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia
Zmienić tekst w następujący sposób: Cel tych działań stanowią: zdrowie i dobrostan przez całe życie i dla wszystkich obywateli, gospodarczo zrównoważone systemy opieki zdrowotnej wysokiej jakości, przy czym opieka zdrowotna staje się bardziej spersonalizowana dla większej skuteczności, oraz możliwości tworzenia nowych miejsc pracy i wzrostu gospodarczego w sektorze zdrowia i powiązanych sektorach. Z tego względu działania te będą dotyczyć głównie efektywnego propagowania zdrowia i zapobiegania chorobom (np. zrozumienia czynników warunkujących stan zdrowia, opracowania skuteczniejszych szczepionek). Szczególna uwaga zostanie poświęcona specyficznym aspektom zdrowotnym związanym z płcią i wiekiem podeszłym. Nacisk zostanie ponadto położony na leczenie i skuteczną terapię chorób (zwłaszcza dzięki większemu spersonalizowaniu medycyny), w tym walkę z rakiem, niepełnosprawności i ograniczeń w funkcjonowaniu oraz radzenie sobie z nimi (np. poprzez transfer wiedzy w celu wykorzystania w praktyce klinicznej i skalowalne działania w zakresie innowacji, lepsze wykorzystanie danych medycznych, życie niezależne i wspomagane). Ponadto podjęte zostaną wysiłki na rzecz poprawy procesu podejmowania decyzji dotyczących zapobiegania chorobom i leczenia, określania i pomocy w upowszechnianiu najlepszych praktyk w sektorze ochrony zdrowia oraz wspierania opieki zintegrowanej i wdrażania innowacji technologicznych, organizacyjnych i społecznych, które zwłaszcza osobom starszym, a także niepełnosprawnym, umożliwią zachowanie aktywności i niezależności. Wreszcie, działania będą realizowane z zastosowaniem podejścia uwzględniającego aspekt płci, w ramach którego uznaje się między innymi pozycję kobiet zarówno w nieformalnym, jak i formalnym sektorze opieki.
08 02 03 03Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny
Dodać następujący tekst:Należy zwrócić uwagę na pomoc w zlikwidowaniu przepaści w dziedzinie badań naukowych i innowacji w Europie, bez podważania kryteriów doskonałości.
08 02 08Instrument MŚP
Zmienić tekst w następujący sposób:Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego kwota 72 000 000 EUR w środkach na zobowiązania jest dostępna dla niniejszego artykułu w związku z umorzeniami dokonanymi w 2018 r. w wyniku niezrealizowania całości lub części projektów badawczych.
09 04 02 01Przewodnia rola w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych
Dodać następujący tekst:Mogłoby to objąć dalsze prace badawcze w dziedzinie rozwoju europejskich wyszukiwarek internetowych.
09 04 03 02Promowanie integracyjnych, innowacyjnych i bezpiecznych społeczeństw europejskich
Zmienić tekst w następujący sposób: Celem drugiego działania jest "przyczynienie się do zrozumienia podstaw intelektualnych i dziedzictwa kulturowego Europy: jej historii i wielu wpływów, europejskich i nieeuropejskich, jako inspiracji dla naszego dzisiejszego życia'", jak również ułatwienie dostępu do tego dziedzictwa kulturowego i czerpanie z niego, w tym z myślą o przyszłej chmurze europejskiego dziedzictwa kulturowego.
32 04 03 01Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny
Dodać następujący tekst:Należy zwrócić uwagę na pomoc w zlikwidowaniu przepaści w dziedzinie badań naukowych i innowacji w Europie, bez podważania kryteriów doskonałości.
32 02 77 12Działanie przygotowawcze - Zapewnienie kompleksowego wsparcia dla regionów wysokoemisyj- nych, gdzie wykorzystanie węgla jest wysokie, znajdujących się w okresie przejściowym
Dodać następujący tekst:

- powołanie zespołu międzydyrekcyjnego w celu a) wskazania obszarów, w których możliwa jest synergia polityk lub programów Unii w kontekście zapewnienia jak najskuteczniejszego wsparcia finansowego i politycznego po 2020 r.; (b) wspierania regionów (organów centralnych i lokalnych) w opracowywaniu zrównoważonych strategii transformacji poprzez zapewnienie bardziej ukierunkowanych narzędzi wewnątrzregionalnej wymiany najlepszych praktyk, w tym w zakresie kompleksowych planów działania na rzecz niskoemisyjnej reindustrializacji;

- przeorientowanie istniejących forów zainteresowanych stron, w tym dotyczących dialogu społecznego i dialogu z ogółem społeczeństwa obywatelskiego, na ustanowienie sprawiedliwej transformacji i strategii gospodarczych;

- udzielenie dodatkowego wsparcia finansowego, oprócz istniejących systemów finansowania, bez przeniesienia środków z innych programów, na ustanowienie regionalnych/lokalnych planów działania na rzecz sprawiedliwej transformacji w dążeniu do zapewnienia neutralności emisyjnej UE do 2050 r. w najbardziej narażonych regionach i społecznościach; dodatkowe finansowanie powinno być również przeznaczone na wspieranie istniejących lub przyszłych projektów terytorialnych/wspólnotowych opartych na zaangażowaniu pracowników i społeczności, których dotyczą te projekty, poprzez konsultacje i wzmocnienie pozycji;

- wzmocnienie platformy dla regionów górniczych w okresie transformacji i jej sekretariatu (ustanowionych w ramach działania przygotowawczego podjętego w 2018 r. i kontynuowanego w 2019 r.), tak aby osiągnąć cele klimatyczne UE i wywiązać się z unijnych zobowiązań podjętych na mocy porozumienia paryskiego, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwej transformacji energetyki, podczas której regiony górnicze nie pozostaną w tyle, poprzez zwiększenie budżetu w 2020 r. i rozszerzenie zakresu działania na:

- dalszą pomoc techniczną i budowanie zdolności w regionach wysokoemisyjnych w Unii, gdzie wykorzystanie węgla jest wysokie, w takich obszarach jak opracowanie strategii, rozwój i finansowanie projektu oraz wspieranie inwestycji prywatnych (w marcu 2019 r. w inicjatywie UE uczestniczyło 20 regionów pilotażowych w porównaniu z czterema regionami w 2017 r.);

- współpracę z członkami i obserwatorami Wspólnoty Energetycznej w obszarze transformacji regionów górniczych w postaci organizacji regionalnej, wraz z międzynarodowymi instytucjami finansowymi i partnerami międzynarodowymi;

- rozwój wymiaru społecznego platformy dla regionów górniczych w okresie transformacji przy użyciu najlepszych innowacyjnych praktyk społecznych; przekwalifikowanie i doszkolenie pracowników oraz programy dla młodych i emerytowanych górników.

34 02 01Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w Unii
Dodać następujący tekst:

W odniesieniu do projektów zintegrowanych podczas wyboru projektów uwzględnia się element dystrybucyjny w celu ułatwienia równowagi geograficznej. Ma to charakter orientacyjny i nie powinno sugerować zabezpieczenia środków finansowych lub przydziałów dla poszczególnych państw członkowskich.

34 02 02Wzrost odporności Unii na zmianę klimatu

Dodać następujący tekst:W odniesieniu, do projektów zintegrowanych podczas wyboru projektów uwzględnia się element dystrybucyjny w celu ułatwienia równowagi geograficznej. Ma to charakter orientacyjny i nie powinno sugerować zabezpieczenia środków finansowych lub przydziałów dla poszczególnych państw członkowskich.

34 02 03Lepsze zarządzanie w zakresie klimatu na wszystkich poziomach

Dodać następujący tekst:W odniesieniu do projektów zintegrowanych podczas wyboru projektów uwzględnia się element dystrybucyjny w celu ułatwienia równowagi geograficznej. Ma to charakter orientacyjny i nie powinno sugerować zabezpieczenia środków finansowych lub przydziałów dla poszczególnych państw członkowskich.

Rozumie się, że poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę nie mogą zmieniać ani rozszerzać zakresu istniejącej podstawy prawnej, ani naruszać administracyjnej autonomii instytucji oraz że działania można pokryć z dostępnych zasobów.

1.7.
Nomenklatura budżetowa

Uzgadnia się nomenklaturę budżetową zaproponowaną przez Komisję w projekcie budżetu, zmienioną listem w sprawie poprawek nr 1/2020, wraz z włączeniem nowych projektów pilotażowych i działań przygotowawczych z uwzględnieniem następujących zmian.

Linia budżetowa zgodnie z czytaniem w PEDziałNazwa / nowa nazwaNowa linia budżetowaNowy dział
02 04 77 081aProjekt pilotażowy - Odporność lotnictwa na zakłócenia GNSS i spoofingcyberzagrożenia02 04 77 081a
06 02 77 251aProjekt pilotażowy - Oznakowanie ekologiczne w lotnictwie / Projekt demonstracyjny dotyczący wprowadzenia dobrowolnego oznakowania ekologicznego w lotnictwie w oparciu o portal ekologiczny EASA06 02 77 251a
06 02 77 262Projekt pilotażowy - Integracja mobilności miejskiej z infrastrukturą transportu lotniczego06 02 77 261a
06 02 77 272Projekt pilotażowy - Rewitalizacja transgranicznych pociągów nocnych06 02 77 271a
06 02 77 282Projekt pilotażowy - Możliwości ekologizacji europejskich portów morskich06 02 77 281a
09 02 77 152Projekt pilotażowy - Inteligentna mobilność miejska dzięki autonomicznym pojazdom09 02 77 151a
13 03 77 301bProjekt pilotażowy - BEST Kultura: Program wsparcia różnorodności kulturowej europejskich obszarów zamorskich13 03 77 301b
14 03 77 051aProjekt pilotażowy - Studium wykonalności europejskiego rejestru aktywów w kontekście walki z praniem pieniędzy i uchylaniem się od opodatkowania12 02 77 111a
15 04 77 221aDziałanie przygotowawcze - Finansowanie, nauka, innowacje i patenty z myślą o sektorze kultury i sektorze kreatywnym15 04 77 223
15 04 77 231aDziałanie przygotowawcze - Ochrona cmentarzy żydowskich w Europie: pełny proces identyfikacji wraz z badaniami i monitorowaniem oraz indywidualne wnioski o ochronę z uwzględnieniem związanych z nimi kosztów15 04 77 233
32 02 77 161aDziałanie przygotowawcze - Zapewnienie kompleksowego wsparcia dla regionów wysokoemisyjnych, gdzie wykorzystanie węgla jest wysokie, znajdujących się w okresie przejściowym32 02 77 121a
32 02 77 171aDziałanie przygotowawcze - Nauczyć wyspy, jak ogłaszać przetargi na projekty w dziedzinie energii odnawialnej32 02 77 161a
32 02 77 181aDziałanie przygotowawcze - Zacieśnienie współpracy w zakresie działań w dziedzinie klimatu między wsiami na terytorium UE i poza nią poprzez stworzenie tożsamości wiejskiej w ramach Porozumienia Burmistrzów32 02 77 171a
32 02 77 191bProjekt pilotażowy - Repozytorium wspólnot energetycznych - monitorowanie i wspieranie wspólnot energetycznych w UE32 02 77 181a
32 02 77 202Projekt pilotażowy - Angażowanie przedsiębiorstw w transformację energetyczną32 02 77 191a
33 04 77 073Projekt pilotażowy - Włączająca dostępność internetu dla osób z niepełnosprawnością poznawczą (sprzyjanie włączeniu internetowemu - dostępność dla wszystkich)09 04 77 293
33 04 77 082Działanie przygotowawcze - Ocena rzekomych różnic w jakości produktów sprzedawanych na jednolitym rynku33 04 77 071a
2.
Oświadczenia
2.1.
Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie finansowania EASO

Parlament Europejski i Rada przyjmują do wiadomości wyrażony przez Komisję zamiar dokonania przeglądu wymogów dotyczących finansowania Agencji Unii Europejskiej ds. Azylu (EASO) na rok budżetowy 2020 po przyjęciu wniosku ustawodawczego z dnia 12 września 2018 r. mającego na celu wzmocnienie zdolności agencji w zakresie wsparcia operacyjnego.

Parlament Europejski i Rada zobowiązują się do rozpatrzenia ewentualnego wniosku o zwiększenie wkładu UE na rzecz EASO w 2020 r., co może wymagać dokonania przez władzę budżetową przesunięcia lub przyjęcia projektu budżetu korygującego, z należytym uwzględnieniem pilnego charakteru tej sprawy.

2.2.
Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie środków na płatności

Parlament Europejski i Rada przypominają o potrzebie zapewnienia - w świetle wykonywania budżetu - regularnego realizowania płatności w odniesieniu do środków na zobowiązania, tak aby nie dopuścić do ewentualnego anormalnego poziomu niezapłaconych faktur na koniec roku budżetowego.

Parlament Europejski i Rada apelują do Komisji, by nadal uważnie i aktywnie monitorowała wdrażanie programów na lata 2014-2020 (zwłaszcza w ramach poddziału 1b i w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich). W tym celu zwracają się do Komisji, by terminowo przedstawiła zaktualizowane dane liczbowe dotyczące stanu wdrożenia i szacunków odnoszących się do środków na płatności na 2020 r.

Jeżeli dane wskażą, że środki zapisane w budżecie na 2020 r. są niewystarczające, aby pokryć zapotrzebowanie, Parlament Europejski i Rada zwrócą się do Komisji o jak najszybsze przedstawienie właściwego rozwiązania, między innymi budżetu korygującego, aby umożliwić władzy budżetowej podjęcie w odpowiednim czasie wszelkich niezbędnych decyzji dotyczących uzasadnionych potrzeb. W stosownych przypadkach Parlament Europejski i Rada wezmą pod uwagę pilny charakter danej sprawy. W przypadku Rady może to oznaczać skrócenie ośmiotygodniowego okresu na podjęcie decyzji, jeżeli zostanie to uznane za konieczne.

2.3.
Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych

Parlament Europejski, Rada i Komisja przypominają, że obniżenie poziomu bezrobocia wśród młodzieży pozostaje jednym z ważnych i wspólnych priorytetów politycznych, w związku z czym potwierdzają swoją zdecydowaną wolę optymalnego wykorzystywania zasobów budżetowych dostępnych w celu rozwiązania tego problemu, w szczególności w ramach inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.

Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji o uważne obserwowanie tendencji w zakresie wdrażania tej inicjatywy oraz o przedłożenie sprawozdania przed dniem 30 czerwca 2020 r.

Jeżeli ocena Komisji potwierdzi potrzebę zwiększenia środków na inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, Komisja przedstawi równolegle projekt budżetu korygującego przewidującego zwiększenie szczególnej alokacji na tę inicjatywę o 50 mln EUR.

Rada i Parlament Europejski zobowiązują się do szybkiego rozpatrzenia takiego ewentualnego projektu budżetu korygującego na 2020 r. przedłożonego przez Komisję.

2.4.
Jednostronne oświadczenie Komisji w sprawie inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych

Zwiększenie szczególnej alokacji na inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych wymaga wprowadzenia zmiany technicznej w rozporządzeniu w sprawie wspólnych przepisów.

Podobnie jak w poprzednich latach zmiana ta będzie bezwzględnie ograniczać się do modyfikacji niezbędnych w celu uwzględnienia dodatkowej puli środków przeznaczonych na inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych i nie będzie miała ona wpływu na realizację polityki spójności.

2.5.
Jednostronne oświadczenie Komisji w sprawie dążenia do osiągnięcia docelowego 20-procentowego poziomu wydatków na działania związane ze zmianą klimatu w latach 2014-2020

Komisja będzie ściśle monitorować wykonanie budżetu w 2020 r. W przypadku niepełnego wykorzystania środków w odnośnych działach Komisja, w miarę możliwości, przedstawi odpowiednie wnioski budżetowe mające na celu zwiększenie wydatków na działania związane ze zmianą klimatu.

1 Teksty przyjęte w tym dniu, P9_TA(2019)0038.
2 Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 105.
3 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
4 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
5 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.