Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14195/2015 - C8-0353/2015 - 2015/2132(BUD)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.366.172

Akt nienormatywny
Wersja od: 27 października 2017 r.

Procedura budżetowa na rok 2016 - wspólny projekt

P8_TA(2015)0407

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14195/2015 - C8-0353/2015 - 2015/2132(BUD))

(2017/C 366/27)

(Dz.U.UE C z dnia 27 października 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wspólny projekt zatwierdzony przez komitet pojednawczy oraz oświadczenia Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (14195/2015 - C8-0353/2015),
-
uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016, przyjęty przez Komisję dnia 24 czerwca 2015 r.(COM(2015)0300),
-
uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016, przyjęte przez Radę w dniu 4 września 2015 r. i przekazane Parlamentowi dnia 17 września 2015 r. (11706/2015 - C8-0274/2015),
-
uwzględniając listy w sprawie poprawek nr 1/2016 (COM(2015)0317) oraz 2/2016 (COM(2015)0513) do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 28 października 2015 r. dotyczącą stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016 1  i zawarte w niej poprawki budżetowe,
-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając decyzję Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich 2 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 4 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 5 ,
-
uwzględniając art. 90 i 91 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie swojej delegacji do komitetu pojednawczego (A8-0333/2015),
1.
zatwierdza wspólny tekst uzgodniony przez komitet pojednawczy, który obejmuje następujące dokumenty:
-
wykaz pozycji niezmienionych w stosunku do projektu budżetu lub stanowiska Rady;
-
zestawienie danych liczbowych według działów ram finansowych;
-
dane liczbowe według pozycji dla wszystkich pozycji w budżecie;
-
scalony dokument zawierający dane liczbowe i ostateczne brzmienie wszystkich pozycji zmienionych w trakcie postępowania pojednawczego;
2.
potwierdza wspólne oświadczenia Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji załączone do niniejszej rezolucji;
3.
potwierdza swoje oświadczenie w sprawie stosowania pkt 27 porozumienia międzyinstytucjonalnego;
4.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do stwierdzenia, że budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
5.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji ustawodawczej Radzie, Komisji, innym zainteresowanym instytucjom i organom oraz parlamentom narodowym.

ZAŁĄCZNIK

WERSJA OSTATECZNA Z DNIA 14.11.2015 r.

Budżet na rok 2016 - wspólne konkluzje

Ww. wspólne konkluzje dotyczą następujących sekcji:

1.
Budżet na rok 2016
2.
Budżet na rok 2015 - Budżet korygujący nr 8/2015
3.
Wspólne oświadczenia

Streszczenie

A.
Budżet na rok 2016

Zgodnie z treścią wspólnych konkluzji:

-
Ogólny poziom środków na zobowiązania w budżecie na 2016 r. ustalono na poziomie 155 004,2 mln EUR. Zostawia to zasadniczo margines poniżej pułapów WRF na 2016 r. wynoszących 2 331,4 mln EUR w środkach na zobowiązania.
-
Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2016 r. ustalono na poziomie 143 885,3 mln EUR.
-
Uruchamia się instrument elastyczności na rok budżetowy 2016 w wysokości 1 506 mln EUR w środkach na zobowiązania w dziale 3 "Bezpieczeństwo i obywatelstwo" oraz w wysokości 24 mln EUR w środkach na zobowiązania w dziale 4 "Globalny wymiar Europy".
-
Jak szacuje Komisja, środki na płatności w 2016 r. odpowiadające uruchomieniu instrumentu elastyczności w latach 2014, 2015 i 2016 wyniosą 832,8 mln EUR.
B.
Budżet na rok 2015

Zgodnie treścią wspólnych konkluzji:

-
Projekt budżetu korygującego nr 8/2015 został zaakceptowany zgodnie z propozycją Komisji.
1.
Budżet na rok 2016
1.1.
"Zamknięte" linie budżetowe

W przypadku braku innego stwierdzenia w konkluzjach, wszystkie linie budżetowe niezmienione ani przez Radę, ani przez Parlament oraz te, w których Parlament zaakceptował poprawki Rady podczas ich odpowiedniego czytania, uznaje się za zatwierdzone.

W przypadku pozostałych pozycji budżetowych komitet pojednawczy doszedł do wniosków ujętych w częściach 1.2-1.6 poniżej.

1.2.
Kwestie horyzontalne

Agencje zdecentralizowane

Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk dla wszystkich agencji zdecentralizowanych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016, z następującymi dostosowaniami uzgodnionymi przez komitet pojednawczy:

-
zwiększenie liczby stanowisk określonych w planie zatrudnienia (finansowane z opłat) w Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA produkty biobójcze, + 3 stanowiska) oraz zmniejszenie środków o 1 350 000 EUR;
-
zwiększenie liczby stanowisk określonych w planie zatrudnienia (finansowane z opłat) w Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA, + 6 stanowisk);
-
zwiększenie liczby stanowisk określonych w planie zatrudnienia (finansowane z opłat) w Europejskiej Agencji Leków (EMA, + 3 stanowiska);
-
zwiększenie liczby stanowisk przewidzianych w planie zatrudnienia oraz odnośnych środków dla Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER, + 5 stanowisk oraz + 325 000 EUR);
-
zwiększenie liczby stanowisk przewidzianych w planie zatrudnienia oraz odnośnych środków dla Agencji Praw Podstawowych (FRA, + 2 stanowiska oraz + 130 000 EUR);
-
zwiększenie liczby stanowisk przewidzianych w planie zatrudnienia oraz odnośnych środków dla Eurojustu (+2 stanowiska oraz + 130 000 EUR);
-
zwiększenie środków dla Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EBA, + 928 000 EUR);
-
zmniejszenie środków na Europejską Agencję ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu.LISA, - 260 000 EUR).

Agencje wykonawcze

Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk dla wszystkich agencji wykonawczych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016.

Projekty pilotażowe/działania przygotowawcze

Zatwierdza się kompleksowy pakiet 89 projektów pilotażowych/działań przygotowawczych (PP/DP) na kwotę 64,9 mln EUR w środkach na zobowiązania, zgodnie z propozycją Parlamentu.

Jeżeli projekt pilotażowy lub działanie przygotowawcze wydaje się mieć już podstawę prawną, Komisja może wnioskować o przesunięcie środków do odpowiedniej podstawy prawnej, aby ułatwić realizację działania.

Pakiet ten w pełni przestrzega pułapów na projekty pilotażowe i działania przygotowawcze, przewidzianych w rozporządzeniu finansowym.

1.3.
Działy wydatków w ramach finansowych - środki na zobowiązania

Wziąwszy pod uwagę powyższe konkluzje dotyczące "zamkniętych" linii budżetowych, agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, komitet pojednawczy uzgodnił, co następuje:

Dział 1a

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016, włączając następujące zmiany uzgodnione w ramach komitetu pojednawczego:

-
Zobowiązania na "Horyzont 2020" zostały zwiększone w następującym podziale:
W EUR
Linia budżetowaNazwaProjekt budżetu na 2016 r. (w tym list ws. poprawek nr 1 i 2)Budżet na rok 2016Różnica
02 04 02 01Przewodnia rola w przestrzeni kosmicznej158 446 652159 792 8931 346 241
02 04 02 03Podniesienie innowacyjności w małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP)35 643 86235 738 41494 552
02 04 03 01Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i zdolną do adaptacji do zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców74 701 32575 016 498315 173
05 09 03 01Zabezpieczenie wystarczających dostaw bezpiecznej i wysokiej jakości żywności oraz innych bioproduk-tów212 854 525214 205 2691 350 744
06 03 03 01Przekształcenie europejskiego systemu transportowego w zasoboo-szczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny system109 250 820110 916 7371 665 917
08 02 01 03Wzmacnianie europejskiej infrastruktury badawczej (w tym e-infras-truktury)183 108 382183 905 321796 939
08 02 02 01Wiodąca pozycja w zakresie nanotechnologii, materiałów zaawansowanych, technologii laserowej, biotechnologii, zaawansowanych systemów produkcji i przetwarzania502 450 912504 175 3611 724 449
08 02 02 03Podniesienie innowacyjności w małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP)35 967 48336 120 567153 084
08 02 03 01Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia522 476 023524 745 2722 269 249
08 02 03 02Zabezpieczenie odpowiedniego zaopatrzenia w bezpieczną, zdrową i wysokiej jakości żywność oraz inne bioprodukty141 851 093142 233 804382 711
08 02 03 03Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny333 977 808335 369 0741 391 266
08 02 03 04Zapewnienie europejskiego systemu transportowego, który jest zasoboo-szczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny330 992 583331 555 393562 810
08 02 03 05Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i zdolną do adaptacji do zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców283 265 173284 530 3691 265 196
08 02 03 06Promowanie integracyjnych, innowacyjnych i bezpiecznych społeczeństw europejskich111 929 624112 411 389481 765
08 02 06Nauka z udziałem społeczeństwa i dla społeczeństwa53 267 64053 497 266229 626
09 04 01 01Wzmacnianie badań w zakresie przyszłych i powstających technologii213 825 023215 400 8901 575 867
09 04 01 02Wzmacnianie europejskiej infrastruktury badawczej (w tym e-infras-truktury)97 173 36797 889 261715 894
09 04 02 01Przewodnia rola w zakresie technologii informacyjno-komunikacyj-nych718 265 330723 681 8125 416 482
09 04 03 01Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia117 323 526118 188 002864 476
09 04 03 02Promowanie integracyjnych, innowacyjnych i bezpiecznych społeczeństw europejskich36 289 82036 564 471274 651
09 04 03 03Promowanie bezpiecznych społeczeństw europejskich45 457 90945 791 092333 183
10 02 01Horyzont 2020 - Zorientowane na klienta wsparcie naukowe i techniczne dla polityki Unii24 646 40025 186 697540 297
15 03 05Europejski Instytut Innowacji i Technologii - integracja trójkąta wiedzy łączącego szkolnictwo wyższe, badania naukowe i innowacje219 788 046224 938 8815 150 835
18 05 03 01Promowanie bezpiecznych społeczeństw europejskich134 966 551136 092 1711 125 620
32 04 03 01Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny322 875 370324 676 3611 800 991
Razem31 828 018
-
Zobowiązania na "COSME" zostały zwiększone w następującym podziale:
W EUR
Linia budżetowaNazwaProjekt budżetu na 2016 r. (w tym list ws. poprawek nr 1 i 2)Budżet na rok 2016Różnica
02 02 01Promowanie przedsiębiorczości i poprawa konkurencyjności oraz dostępu do rynków dla przedsiębiorstw unijnych108 375 000110 264 7201 889 720
02 02 02Poprawa dostępu do finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w formie instrumentów kapitałowych i dłużnych160 447 967172 842 97212 395 005
Razem14 284 725
-
Zobowiązania na "Erasmus+" zostały zwiększone w następującym podziale:
W EUR
Linia budżetowaNazwaProjekt budżetu na 2016 r. (w tym list ws. poprawek nr 1 i 2)Budżet na rok 2016Różnica
15 02 01 01Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy1 451 010 6001 457 638 2736 627 673
Razem6 627 673

W związku z tym, oraz po uwzględnieniu zdecentralizowanych agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, uzgodniony poziom zobowiązań ustalono na 19 010 mln EUR, nie pozostawiając żadnego marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 1a oraz wykorzystując łączny margines na zobowiązania w kwocie 543 mln EUR.

Dział 1b

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016.

Przy uwzględnieniu projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, uzgodniony poziom zobowiązań ustalono na 50 831,2 mln EUR, co pozostawia margines w wysokości 5,8 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 1b.

Dział 2

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016, które zmniejszyły środki o kolejne 140 mln EUR wynikające ze zwiększonych dochodów przeznaczonych na EFGR i wzrost w linii budżetowej 11 06 62 01. W rezultacie komitet pojednawczy uzgodnił, co następuje:

W EUR
Linia budżetowaNazwaProjekt budżetu na 2016 r. (w tym list ws. poprawek nr 1 i 2)Budżet na rok 2016Różnica
05 03 01 10System płatności podstawowej16 067 000 00015 927 000 000- 140 000 000
11 06 62 01Doradztwo naukowe i wiedza8 485 7018 680 015194 314
Razem- 139 805 686

Przy uwzględnieniu agencji zdecentralizowanych oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, uzgodniony poziom zobowiązań ustalono na 62 484,2 mln EUR, co pozostawia margines w wysokości 1 777,8 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 2.

Dział 3

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016, włączając następującą zmianę uzgodnioną w ramach komitetu pojednawczego:

W EUR
Linia budżetowaNazwaProjekt budżetu na 2016 r. (w tym list ws. poprawek nr 1 i 2)Budżet na rok 2016Różnica
09 05 05Działania multimedialne24 186 50026 186 5002 000 000
17 04 01Zapewnienie poprawy statusu zdrowia zwierząt oraz wysokiego poziomu ochrony zwierząt w Unii177 000 000171 925 000- 5 075 000
17 04 02Zapewnienie szybkiego wykrywania organizmów szkodliwych dla roślin i ich zwalczania14 000 00012 000 000- 2 000 000
17 04 03Zapewnienie skutecznych, efektywnych i niezawodnych kontroli50 401 00047 401 000- 3 000 000
17 04 04Fundusz na środki nadzwyczajne dotyczące zdrowia zwierząt i roślin20 000 00019 000 000- 1 000 000
Razem- 9 075 000

W związku z tym, oraz po uwzględnieniu zdecentralizowanych agencji, projektów pilotażowych, działań przygotowawczych oraz uruchomienia instrumentu elastyczności na rzecz migracji, uzgodniony poziom zobowiązań ustalono na 4 052 mln EUR, nie pozostawiając żadnego marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 3 oraz uruchamiając 1 506 mln EUR w ramach instrumentu elastyczności.

Dział 4

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016, włączając następujące zmiany uzgodnione w ramach komitetu pojednawczego:

W EUR
Linia budżetowaNazwaProjekt budżetu na 2016 r. (w tym list ws. poprawek nr 1 i 2)Budżet na rok 2016Różnica
13 07 01Wsparcie finansowe w celu pobudzenia rozwoju gospodarczego społeczności Turków cypryjskich31 212 00033 212 0002 000 000
21 02 07 03Rozwój społeczny161 633 821163 633 8212 000 000
21 02 07 04Bezpieczeństwo żywności i żywienia oraz zrównoważone rolnictwo187 495 232189 495 2322 000 000
21 02 07 05Migracja i azyl45 257 47057 257 47012 000 000
22 02 01 01Wsparcie reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego188 000 000190 000 0002 000 000
22 02 01 02Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego326 960 000327 960 0001 000 000
22 02 03 01Wsparcie reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego240 300 000255 300 00015 000 000
22 02 03 02Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego321 484 000340 484 00019 000 000
22 04 01 01Kraje śródziemnomorskie - Dobre rządy, prawa człowieka i mobilność135 000 000144 000 0009 000 000
22 04 01 02Kraje śródziemnomorskie - Ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój636 900 000640 900 0004 000 000
22 04 01 03Kraje śródziemnomorskie - Budowanie zaufania, zapewnianie bezpieczeństwa oraz zapobieganie konfliktom i rozwiązywanie ich116 000 000131 000 00015 000 000
22 04 01 04Wsparcie dla procesu pokojowego i wsparcie finansowe dla Palestyny oraz dla Agencji Narodów Zjednoczonych ds. Pomocy Uchodźcom Palestyńskim (UNRWA)272 100 000290 100 00018 000 000
22 04 02 03Partnerstwo Wschodnie - Budowanie zaufania, zapewnianie bezpieczeństwa oraz zapobieganie konfliktom i rozwiązywanie ich8 000 0009 300 0001 300 000
22 04 03 03Wsparcie na inne rodzaje współpracy wielonarodowej w sąsiedztwie - Program parasolowy189 500 000193 500 0004 000 000
23 02 01Dostarczanie pomocy humanitarnej i wsparcia żywnościowego szybko, efektywnie i stosownie do potrzeb1 035 818 0001 061 821 94126 003 941
Razem132 303 941

W związku z tym, oraz po uwzględnieniu projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, uzgodniony poziom zobowiązań ustalono na 9 167 mln EUR, nie pozostawiając żadnego marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 4 oraz uruchamiając 24 mln EUR w ramach instrumentu elastyczności.

Dział 5

Liczba stanowisk w planach zatrudnienia poszczególnych instytucji oraz środki zaproponowane przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016 zostały zatwierdzone, z wyjątkiem następujących przypadków:

-
zatwierdzono czytanie przez Parlament Europejski jego własnego budżetu, z redukcją 9 etatów;
-
zatwierdzono czytanie przez Radę jej własnego budżetu;
-
zatwierdzono 7 dodatkowych stanowisk dla Trybunału Sprawiedliwości (+ 300 000 EUR);
-
zatwierdzono zmiany wprowadzone przez Parlament Europejski podczas czytania budżetu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów.

W dniu 26 listopada 2015 r. Komisja powinna zatwierdzić sprawozdanie na temat budżetowych skutków aktualizacji wynagrodzeń w 2015 r., co będzie miało moc wsteczną od dnia 1 lipca 2015 r. dla wynagrodzeń pracowników wszystkich instytucji UE oraz emerytur.

W wyniku tego, przy uwzględnieniu projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, uzgodniony poziom zobowiązań ustalono na 8 935,2 mln EUR, co pozostawia margines w wysokości 547,8 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 5.

Fundusz Solidarności Unii Europejskiej

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016, w tym uruchomienie kwoty 50 mln EUR z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej na wypłatę zaliczek.

1.4.
Środki na płatności

Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2016 r. ustalono na kwotę 143 885,3 mln EUR, w tym 832,8 mln EUR związane z uruchomieniem instrumentu elastyczności.

Podział środków na płatności ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016, włączając następujące zmiany uzgodnione w ramach komitetu pojednawczego:

1.
Po pierwsze, uwzględnia się uzgodniony poziom środków na zobowiązania w przypadku wydatków niezróżnicowanych, gdzie poziom środków na płatności jest równy poziomowi zobowiązań. Dotyczy to także agencji zdecentralizowanych, na rzecz których wkład UE w postaci środków na płatności ustala się na poziomie zaproponowanym w punkcie 1.2 powyżej. Łączny skutek tych działań to zmniejszenie środków o 140 mln EUR;
2.
Środki na płatności przeznaczone na wszystkie nowe projekty pilotażowe i działania przygotowawcze ustala się na poziomie 50 % odpowiednich środków na zobowiązania lub na poziomie zaproponowanym przez Parlament, jeżeli jest on niższy. W przypadku przedłużenia realizowanych już projektów pilotażowych i działań przygotowawczych poziom płatności odpowiada poziomowi określonemu w projekcie budżetu plus 50 % odpowiednich nowych zobowiązań lub poziomowi zaproponowanemu przez Parlament, jeżeli jest on niższy. Łączny skutek tych działań to zwiększenie środków o 29,5 mln EUR;
3.
Środki na płatności zostają zmniejszone o 460,1 mln EUR w następujący sposób:
W EUR
Linia budżetowaNazwaProjekt budżetu na 2016 r. (w tym list ws. poprawek nr 1 i 2)Budżet na rok 2016Różnica
02 05 01Rozwój i zapewnienie struktur i usług globalnego systemu radionawigacji satelitarnej (Galileo) do 2020 r.308 000 000297 000 000- 11 000 000
02 05 02Zapewnienie usług satelitarnych umożliwiających poprawę wydajności GPS, aby stopniowo objąć cały region Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC) do 2020 r. (EGNOS)215 000 000207 000 000- 8 000 000
02 05 51Zakończenie europejskich programów nawigacji satelitarnej (EGNOS i Galileo)17 000 00016 000 000- 1 000 000
02 06 01Zapewnienie usług operacyjnych w oparciu o rozmieszczoną w przestrzeni kosmicznej infrastrukturę do obserwacji Ziemi i dane in situ (Copernicus)125 000 000121 000 000- 4 000 000
02 06 02Tworzenie autonomicznych zdolności Unii w zakresie monitorowania Ziemi (Copernicus)475 000 000459 000 000- 16 000 000
04 02 19Zakończenie Europejskiego Funduszu Społecznego - Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie (lata 2007-2013)1 130 000 0001 109 595 811- 20 404 189
04 02 61Europejski Fundusz Społeczny - Regiony w okresie przejściowym - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia"930 000 000927 965 850- 2 034 150
04 02 62Europejski Fundusz Społeczny - Regiony lepiej rozwinięte - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia"2 200 000 0002 178 091 258- 21 908 742
04 02 63 01Europejski Fundusz Społeczny - Operacyjna pomoc techniczna12 000 0007 200 000- 4 800 000
05 04 05 01Programy na rzecz rozwoju obszarów wiejskich3 268 000 0003 235 000 000- 33 000 000
05 04 60 01Promowanie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich oraz bardziej zrównoważonego terytorialnie i środowiskowo, przyjaznego dla klimatu i innowacyjnego sektora rolnego Unii8 574 000 0008 487 000 000- 87 000 000
13 03 18Zakończenie programów Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie2 345 348 0002 302 998 509- 42 349 491
13 03 61Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Regiony w okresie przejściowym - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia"1 863 122 0001 860 036 800- 3 085 200
13 03 62Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Regiony bardziej rozwinięte - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia"2 775 630 0002 750 605 336- 25 024 664
13 03 64 01Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Europejska współpraca terytorialna328 430 000284 930 000- 43 500 000
13 03 65 01Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Operacyjna pomoc techniczna66 215 94157 415 941- 8 800 000
13 03 66Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Innowacyjne działania w dziedzinie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich53 149 26248 649 262- 4 500 000
13 04 01Zakończenie projektów w ramach Funduszu Spójności (sprzed 2007 r.)90 000 00070 000 000- 20 000 000
13 04 60Fundusz Spójności - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia"4 100 000 0004 077 806 436- 22 193 564
13 04 61 01Fundusz Spójności - Operacyjna pomoc techniczna22 106 49620 606 496- 1 500 000
32 05 01 02Budowa, obsługa i eksploatacja obiektów ITER - Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER - Energia termojądrowa (F4E)150 000 000131 000 000- 19 000 000
32 05 51Zakończenie Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER - Energia termojądrowa (F4E) (2007-2013)350 000 000289 000 000- 61 000 000
Razem- 460 100 000
4.
Łączny poziom środków na płatności określony w ust. 1-3 powyżej jest o 570,6 mln EUR niższy niż zaproponowany przez Komisję w jej projekcie budżetu - zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016 - w odniesieniu do przedmiotowych pozycji wydatków.
1.5.
Uwagi do budżetu

Poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę do tekstu uwag do budżetu są uzgodnione, o ile nie będą one zmieniać ani rozszerzać zakresu istniejącej podstawy prawnej, naruszać administracyjnej autonomii instytucji, powodować trudności operacyjnych lub nie będą mogły zostać pokryte z dostępnych zasobów (jak wskazano w załączniku do pisma w sprawie wykonalności).

1.6.
Nowe linie budżetowe

Jeżeli nie podano inaczej we wspólnych konkluzjach uzgodnionych przez komitet pojednawczy ani nie uzgodniono wspólnie przez oba organy władzy budżetowej w ich odpowiednim czytaniu, nomenklatura budżetowa zaproponowana przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016 pozostanie bez zmian, z wyjątkiem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, a także rozdzielenia artykułu 18 04 01 (Europejska inicjatywa obywatelska) na dwie pozycje: 18 04 01 01 Program "Europa dla Obywateli" - Wzmocnienie pamięci o przeszłości oraz zwiększenie aktywności obywatelskiej na szczeblu Unii oraz 18 04 01 02 Europejska inicjatywa obywatelska.

2.
Budżet na rok 2015

Projekt budżetu korygującego (PBK) nr 8/2015 został zatwierdzony zgodnie z propozycją Komisji.

3.
Wspólne oświadczenie
3.1.
Wspólne oświadczenie w sprawie Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych

Parlament Europejski, Rada i Komisja przypominają, że zmniejszenie bezrobocia młodzieży pozostaje jednym z ważnych i wspólnych priorytetów politycznych; w tym celu potwierdzają swoją zdecydowaną wolę optymalnego wykorzystywania zasobów budżetowych dostępnych w celu rozwiązania tego problemu, w szczególności Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.

Przypominają, że zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 "marginesy pozostawione poniżej pułapów WRF na środki na zobowiązania w latach 2014-2017 stanowią łączny margines WRF na zobowiązania, który zostanie udostępniony poza pułapami określonymi w WRF na lata 2016-2020, przeznaczone na cele polityki związane z wzrostem gospodarczym i zatrudnieniem, w szczególności zatrudnieniem młodzieży".

W ramach śródokresowego przeglądu WRF Komisja wyciągnie wnioski z oceny rezultatów Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, którym - stosownie do sytuacji - towarzyszyć będą propozycje dotyczące dalszej realizacji inicjatywy do 2020 r.

Rada i Parlament zobowiązują się do szybkiego przeanalizowania wniosków przedstawionych przez Komisję w tym zakresie.

3.2.
Wspólne oświadczenie w sprawie prognozy dotyczącej płatności na lata 2016-2020

Na podstawie istniejącego porozumienia w sprawie planu płatności na lata 2015-2016 Parlament Europejski, Rada i Komisja przyjmują do wiadomości kroki podjęte w celu stopniowego eliminowania zaległości dotyczących nieuregulowanych wniosków o płatność w ramach programów spójności na lata 2007-2013, a także w celu poprawy monitorowania wszelkich niezapłaconych rachunków we wszystkich działach. Potwierdzają swoje zaangażowanie na rzecz zapobiegania podobnemu narastaniu zaległości w przyszłości, w tym poprzez utworzenie systemu wczesnego ostrzegania.

Parlament Europejski, Rada i Komisja przez cały rok będą aktywnie monitorować stan wykonania budżetu na 2016 r., zgodnie z uzgodnionym planem płatności; w szczególności środki przewidziane w budżecie na 2016 r. pozwolą Komisji zmniejszyć - przed końcem 2016 r. - poziom nagromadzonych na koniec roku budżetowego zaległości dotyczących nieuregulowanych wniosków o płatność w ramach programów spójności na lata 2007-2013 do poziomu ok. 2 mld EUR.

Parlament Europejski, Rada i Komisja będą kontynuowały podsumowywanie stanu realizacji płatności i zaktualizowanych prognoz w trakcie specjalnych posiedzeń międzyinstytucjonalnych, zgodnie z pkt 36 załącznika do porozumienia międzyinstytucjonalnego, które to spotkania w 2016 r. powinny odbyć się co najmniej trzy razy na szczeblu politycznym.

W tym kontekście Parlament Europejski, Rada i Komisja przypominają, że spotkania te powinny również dotyczyć długoterminowych prognoz w zakresie oczekiwanej ewolucji płatności do końca okresu obowiązywania WRF na lata 2014-2020.

3.3.
Oświadczenie Parlamentu Europejskiego w sprawie stosowania pkt 27 porozumienia międzyinstytucjonalnego

Parlament Europejski jest zdecydowany kontynuować redukcję ogólnej liczby stanowisk w planie zatrudnienia oraz ukończyć ten proces do 2019 r. zgodnie z przedstawionym poniżej harmonogramem, przy uwzględnieniu faktu, że w 2016 r. nastąpi redukcja netto o 18 stanowisk.

Roczne redukcje netto ogólnej liczby stanowisk zatwierdzonych w planie zatrudnienia Parlamentu Europejskiego w porównaniu do poprzedniego roku

Pozostała do przeprowadzenia redukcja umożliwiająca osiągnięcie celu

5 % (1)

2017201820192017-2019
179-60-60-59-179
(1) Parlament Europejski jest zdania, że do zakresu redukcji o 5 % nie wchodzą stanowiska czasowe przewidziane w planie zatrudnienia dla grup politycznych.
1 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0376.
2 Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
5 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.