Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14195/2015 - C8-0353/2015 - 2015/2132(BUD)).
Dz.U.UE.C.2017.366.172
Akt nienormatywnyProcedura budżetowa na rok 2016 - wspólny projekt
Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14195/2015 - C8-0353/2015 - 2015/2132(BUD))
(2017/C 366/27)
(Dz.U.UE C z dnia 27 października 2017 r.)
Parlament Europejski,
ZAŁĄCZNIK
WERSJA OSTATECZNA Z DNIA 14.11.2015 r.
WERSJA OSTATECZNA Z DNIA 14.11.2015 r.
Ww. wspólne konkluzje dotyczą następujących sekcji:
Streszczenie
Zgodnie z treścią wspólnych konkluzji:
Zgodnie treścią wspólnych konkluzji:
W przypadku braku innego stwierdzenia w konkluzjach, wszystkie linie budżetowe niezmienione ani przez Radę, ani przez Parlament oraz te, w których Parlament zaakceptował poprawki Rady podczas ich odpowiedniego czytania, uznaje się za zatwierdzone.
W przypadku pozostałych pozycji budżetowych komitet pojednawczy doszedł do wniosków ujętych w częściach 1.2-1.6 poniżej.
Agencje zdecentralizowane
Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk dla wszystkich agencji zdecentralizowanych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016, z następującymi dostosowaniami uzgodnionymi przez komitet pojednawczy:
Agencje wykonawcze
Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk dla wszystkich agencji wykonawczych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016.
Projekty pilotażowe/działania przygotowawcze
Zatwierdza się kompleksowy pakiet 89 projektów pilotażowych/działań przygotowawczych (PP/DP) na kwotę 64,9 mln EUR w środkach na zobowiązania, zgodnie z propozycją Parlamentu.
Jeżeli projekt pilotażowy lub działanie przygotowawcze wydaje się mieć już podstawę prawną, Komisja może wnioskować o przesunięcie środków do odpowiedniej podstawy prawnej, aby ułatwić realizację działania.
Pakiet ten w pełni przestrzega pułapów na projekty pilotażowe i działania przygotowawcze, przewidzianych w rozporządzeniu finansowym.
Wziąwszy pod uwagę powyższe konkluzje dotyczące "zamkniętych" linii budżetowych, agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, komitet pojednawczy uzgodnił, co następuje:
Dział 1a
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016, włączając następujące zmiany uzgodnione w ramach komitetu pojednawczego:
W EUR | ||||
Linia budżetowa | Nazwa | Projekt budżetu na 2016 r. (w tym list ws. poprawek nr 1 i 2) | Budżet na rok 2016 | Różnica |
02 04 02 01 | Przewodnia rola w przestrzeni kosmicznej | 158 446 652 | 159 792 893 | 1 346 241 |
02 04 02 03 | Podniesienie innowacyjności w małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP) | 35 643 862 | 35 738 414 | 94 552 |
02 04 03 01 | Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i zdolną do adaptacji do zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców | 74 701 325 | 75 016 498 | 315 173 |
05 09 03 01 | Zabezpieczenie wystarczających dostaw bezpiecznej i wysokiej jakości żywności oraz innych bioproduk-tów | 212 854 525 | 214 205 269 | 1 350 744 |
06 03 03 01 | Przekształcenie europejskiego systemu transportowego w zasoboo-szczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny system | 109 250 820 | 110 916 737 | 1 665 917 |
08 02 01 03 | Wzmacnianie europejskiej infrastruktury badawczej (w tym e-infras-truktury) | 183 108 382 | 183 905 321 | 796 939 |
08 02 02 01 | Wiodąca pozycja w zakresie nanotechnologii, materiałów zaawansowanych, technologii laserowej, biotechnologii, zaawansowanych systemów produkcji i przetwarzania | 502 450 912 | 504 175 361 | 1 724 449 |
08 02 02 03 | Podniesienie innowacyjności w małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP) | 35 967 483 | 36 120 567 | 153 084 |
08 02 03 01 | Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia | 522 476 023 | 524 745 272 | 2 269 249 |
08 02 03 02 | Zabezpieczenie odpowiedniego zaopatrzenia w bezpieczną, zdrową i wysokiej jakości żywność oraz inne bioprodukty | 141 851 093 | 142 233 804 | 382 711 |
08 02 03 03 | Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny | 333 977 808 | 335 369 074 | 1 391 266 |
08 02 03 04 | Zapewnienie europejskiego systemu transportowego, który jest zasoboo-szczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny | 330 992 583 | 331 555 393 | 562 810 |
08 02 03 05 | Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i zdolną do adaptacji do zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców | 283 265 173 | 284 530 369 | 1 265 196 |
08 02 03 06 | Promowanie integracyjnych, innowacyjnych i bezpiecznych społeczeństw europejskich | 111 929 624 | 112 411 389 | 481 765 |
08 02 06 | Nauka z udziałem społeczeństwa i dla społeczeństwa | 53 267 640 | 53 497 266 | 229 626 |
09 04 01 01 | Wzmacnianie badań w zakresie przyszłych i powstających technologii | 213 825 023 | 215 400 890 | 1 575 867 |
09 04 01 02 | Wzmacnianie europejskiej infrastruktury badawczej (w tym e-infras-truktury) | 97 173 367 | 97 889 261 | 715 894 |
09 04 02 01 | Przewodnia rola w zakresie technologii informacyjno-komunikacyj-nych | 718 265 330 | 723 681 812 | 5 416 482 |
09 04 03 01 | Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia | 117 323 526 | 118 188 002 | 864 476 |
09 04 03 02 | Promowanie integracyjnych, innowacyjnych i bezpiecznych społeczeństw europejskich | 36 289 820 | 36 564 471 | 274 651 |
09 04 03 03 | Promowanie bezpiecznych społeczeństw europejskich | 45 457 909 | 45 791 092 | 333 183 |
10 02 01 | Horyzont 2020 - Zorientowane na klienta wsparcie naukowe i techniczne dla polityki Unii | 24 646 400 | 25 186 697 | 540 297 |
15 03 05 | Europejski Instytut Innowacji i Technologii - integracja trójkąta wiedzy łączącego szkolnictwo wyższe, badania naukowe i innowacje | 219 788 046 | 224 938 881 | 5 150 835 |
18 05 03 01 | Promowanie bezpiecznych społeczeństw europejskich | 134 966 551 | 136 092 171 | 1 125 620 |
32 04 03 01 | Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny | 322 875 370 | 324 676 361 | 1 800 991 |
Razem | 31 828 018 |
W EUR | ||||
Linia budżetowa | Nazwa | Projekt budżetu na 2016 r. (w tym list ws. poprawek nr 1 i 2) | Budżet na rok 2016 | Różnica |
02 02 01 | Promowanie przedsiębiorczości i poprawa konkurencyjności oraz dostępu do rynków dla przedsiębiorstw unijnych | 108 375 000 | 110 264 720 | 1 889 720 |
02 02 02 | Poprawa dostępu do finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w formie instrumentów kapitałowych i dłużnych | 160 447 967 | 172 842 972 | 12 395 005 |
Razem | 14 284 725 |
W EUR | ||||
Linia budżetowa | Nazwa | Projekt budżetu na 2016 r. (w tym list ws. poprawek nr 1 i 2) | Budżet na rok 2016 | Różnica |
15 02 01 01 | Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy | 1 451 010 600 | 1 457 638 273 | 6 627 673 |
Razem | 6 627 673 |
W związku z tym, oraz po uwzględnieniu zdecentralizowanych agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, uzgodniony poziom zobowiązań ustalono na 19 010 mln EUR, nie pozostawiając żadnego marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 1a oraz wykorzystując łączny margines na zobowiązania w kwocie 543 mln EUR.
Dział 1b
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016.
Przy uwzględnieniu projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, uzgodniony poziom zobowiązań ustalono na 50 831,2 mln EUR, co pozostawia margines w wysokości 5,8 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 1b.
Dział 2
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016, które zmniejszyły środki o kolejne 140 mln EUR wynikające ze zwiększonych dochodów przeznaczonych na EFGR i wzrost w linii budżetowej 11 06 62 01. W rezultacie komitet pojednawczy uzgodnił, co następuje:
W EUR | ||||
Linia budżetowa | Nazwa | Projekt budżetu na 2016 r. (w tym list ws. poprawek nr 1 i 2) | Budżet na rok 2016 | Różnica |
05 03 01 10 | System płatności podstawowej | 16 067 000 000 | 15 927 000 000 | - 140 000 000 |
11 06 62 01 | Doradztwo naukowe i wiedza | 8 485 701 | 8 680 015 | 194 314 |
Razem | - 139 805 686 |
Przy uwzględnieniu agencji zdecentralizowanych oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, uzgodniony poziom zobowiązań ustalono na 62 484,2 mln EUR, co pozostawia margines w wysokości 1 777,8 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 2.
Dział 3
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016, włączając następującą zmianę uzgodnioną w ramach komitetu pojednawczego:
W EUR | ||||
Linia budżetowa | Nazwa | Projekt budżetu na 2016 r. (w tym list ws. poprawek nr 1 i 2) | Budżet na rok 2016 | Różnica |
09 05 05 | Działania multimedialne | 24 186 500 | 26 186 500 | 2 000 000 |
17 04 01 | Zapewnienie poprawy statusu zdrowia zwierząt oraz wysokiego poziomu ochrony zwierząt w Unii | 177 000 000 | 171 925 000 | - 5 075 000 |
17 04 02 | Zapewnienie szybkiego wykrywania organizmów szkodliwych dla roślin i ich zwalczania | 14 000 000 | 12 000 000 | - 2 000 000 |
17 04 03 | Zapewnienie skutecznych, efektywnych i niezawodnych kontroli | 50 401 000 | 47 401 000 | - 3 000 000 |
17 04 04 | Fundusz na środki nadzwyczajne dotyczące zdrowia zwierząt i roślin | 20 000 000 | 19 000 000 | - 1 000 000 |
Razem | - 9 075 000 |
W związku z tym, oraz po uwzględnieniu zdecentralizowanych agencji, projektów pilotażowych, działań przygotowawczych oraz uruchomienia instrumentu elastyczności na rzecz migracji, uzgodniony poziom zobowiązań ustalono na 4 052 mln EUR, nie pozostawiając żadnego marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 3 oraz uruchamiając 1 506 mln EUR w ramach instrumentu elastyczności.
Dział 4
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016, włączając następujące zmiany uzgodnione w ramach komitetu pojednawczego:
W EUR | ||||
Linia budżetowa | Nazwa | Projekt budżetu na 2016 r. (w tym list ws. poprawek nr 1 i 2) | Budżet na rok 2016 | Różnica |
13 07 01 | Wsparcie finansowe w celu pobudzenia rozwoju gospodarczego społeczności Turków cypryjskich | 31 212 000 | 33 212 000 | 2 000 000 |
21 02 07 03 | Rozwój społeczny | 161 633 821 | 163 633 821 | 2 000 000 |
21 02 07 04 | Bezpieczeństwo żywności i żywienia oraz zrównoważone rolnictwo | 187 495 232 | 189 495 232 | 2 000 000 |
21 02 07 05 | Migracja i azyl | 45 257 470 | 57 257 470 | 12 000 000 |
22 02 01 01 | Wsparcie reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 188 000 000 | 190 000 000 | 2 000 000 |
22 02 01 02 | Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 326 960 000 | 327 960 000 | 1 000 000 |
22 02 03 01 | Wsparcie reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 240 300 000 | 255 300 000 | 15 000 000 |
22 02 03 02 | Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 321 484 000 | 340 484 000 | 19 000 000 |
22 04 01 01 | Kraje śródziemnomorskie - Dobre rządy, prawa człowieka i mobilność | 135 000 000 | 144 000 000 | 9 000 000 |
22 04 01 02 | Kraje śródziemnomorskie - Ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój | 636 900 000 | 640 900 000 | 4 000 000 |
22 04 01 03 | Kraje śródziemnomorskie - Budowanie zaufania, zapewnianie bezpieczeństwa oraz zapobieganie konfliktom i rozwiązywanie ich | 116 000 000 | 131 000 000 | 15 000 000 |
22 04 01 04 | Wsparcie dla procesu pokojowego i wsparcie finansowe dla Palestyny oraz dla Agencji Narodów Zjednoczonych ds. Pomocy Uchodźcom Palestyńskim (UNRWA) | 272 100 000 | 290 100 000 | 18 000 000 |
22 04 02 03 | Partnerstwo Wschodnie - Budowanie zaufania, zapewnianie bezpieczeństwa oraz zapobieganie konfliktom i rozwiązywanie ich | 8 000 000 | 9 300 000 | 1 300 000 |
22 04 03 03 | Wsparcie na inne rodzaje współpracy wielonarodowej w sąsiedztwie - Program parasolowy | 189 500 000 | 193 500 000 | 4 000 000 |
23 02 01 | Dostarczanie pomocy humanitarnej i wsparcia żywnościowego szybko, efektywnie i stosownie do potrzeb | 1 035 818 000 | 1 061 821 941 | 26 003 941 |
Razem | 132 303 941 |
W związku z tym, oraz po uwzględnieniu projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, uzgodniony poziom zobowiązań ustalono na 9 167 mln EUR, nie pozostawiając żadnego marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 4 oraz uruchamiając 24 mln EUR w ramach instrumentu elastyczności.
Dział 5
Liczba stanowisk w planach zatrudnienia poszczególnych instytucji oraz środki zaproponowane przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016 zostały zatwierdzone, z wyjątkiem następujących przypadków:
W dniu 26 listopada 2015 r. Komisja powinna zatwierdzić sprawozdanie na temat budżetowych skutków aktualizacji wynagrodzeń w 2015 r., co będzie miało moc wsteczną od dnia 1 lipca 2015 r. dla wynagrodzeń pracowników wszystkich instytucji UE oraz emerytur.
W wyniku tego, przy uwzględnieniu projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, uzgodniony poziom zobowiązań ustalono na 8 935,2 mln EUR, co pozostawia margines w wysokości 547,8 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 5.
Fundusz Solidarności Unii Europejskiej
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016, w tym uruchomienie kwoty 50 mln EUR z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej na wypłatę zaliczek.
Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2016 r. ustalono na kwotę 143 885,3 mln EUR, w tym 832,8 mln EUR związane z uruchomieniem instrumentu elastyczności.
Podział środków na płatności ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016, włączając następujące zmiany uzgodnione w ramach komitetu pojednawczego:
W EUR | ||||
Linia budżetowa | Nazwa | Projekt budżetu na 2016 r. (w tym list ws. poprawek nr 1 i 2) | Budżet na rok 2016 | Różnica |
02 05 01 | Rozwój i zapewnienie struktur i usług globalnego systemu radionawigacji satelitarnej (Galileo) do 2020 r. | 308 000 000 | 297 000 000 | - 11 000 000 |
02 05 02 | Zapewnienie usług satelitarnych umożliwiających poprawę wydajności GPS, aby stopniowo objąć cały region Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC) do 2020 r. (EGNOS) | 215 000 000 | 207 000 000 | - 8 000 000 |
02 05 51 | Zakończenie europejskich programów nawigacji satelitarnej (EGNOS i Galileo) | 17 000 000 | 16 000 000 | - 1 000 000 |
02 06 01 | Zapewnienie usług operacyjnych w oparciu o rozmieszczoną w przestrzeni kosmicznej infrastrukturę do obserwacji Ziemi i dane in situ (Copernicus) | 125 000 000 | 121 000 000 | - 4 000 000 |
02 06 02 | Tworzenie autonomicznych zdolności Unii w zakresie monitorowania Ziemi (Copernicus) | 475 000 000 | 459 000 000 | - 16 000 000 |
04 02 19 | Zakończenie Europejskiego Funduszu Społecznego - Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie (lata 2007-2013) | 1 130 000 000 | 1 109 595 811 | - 20 404 189 |
04 02 61 | Europejski Fundusz Społeczny - Regiony w okresie przejściowym - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" | 930 000 000 | 927 965 850 | - 2 034 150 |
04 02 62 | Europejski Fundusz Społeczny - Regiony lepiej rozwinięte - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" | 2 200 000 000 | 2 178 091 258 | - 21 908 742 |
04 02 63 01 | Europejski Fundusz Społeczny - Operacyjna pomoc techniczna | 12 000 000 | 7 200 000 | - 4 800 000 |
05 04 05 01 | Programy na rzecz rozwoju obszarów wiejskich | 3 268 000 000 | 3 235 000 000 | - 33 000 000 |
05 04 60 01 | Promowanie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich oraz bardziej zrównoważonego terytorialnie i środowiskowo, przyjaznego dla klimatu i innowacyjnego sektora rolnego Unii | 8 574 000 000 | 8 487 000 000 | - 87 000 000 |
13 03 18 | Zakończenie programów Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie | 2 345 348 000 | 2 302 998 509 | - 42 349 491 |
13 03 61 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Regiony w okresie przejściowym - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" | 1 863 122 000 | 1 860 036 800 | - 3 085 200 |
13 03 62 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Regiony bardziej rozwinięte - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" | 2 775 630 000 | 2 750 605 336 | - 25 024 664 |
13 03 64 01 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Europejska współpraca terytorialna | 328 430 000 | 284 930 000 | - 43 500 000 |
13 03 65 01 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Operacyjna pomoc techniczna | 66 215 941 | 57 415 941 | - 8 800 000 |
13 03 66 | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Innowacyjne działania w dziedzinie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich | 53 149 262 | 48 649 262 | - 4 500 000 |
13 04 01 | Zakończenie projektów w ramach Funduszu Spójności (sprzed 2007 r.) | 90 000 000 | 70 000 000 | - 20 000 000 |
13 04 60 | Fundusz Spójności - Cel "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" | 4 100 000 000 | 4 077 806 436 | - 22 193 564 |
13 04 61 01 | Fundusz Spójności - Operacyjna pomoc techniczna | 22 106 496 | 20 606 496 | - 1 500 000 |
32 05 01 02 | Budowa, obsługa i eksploatacja obiektów ITER - Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER - Energia termojądrowa (F4E) | 150 000 000 | 131 000 000 | - 19 000 000 |
32 05 51 | Zakończenie Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER - Energia termojądrowa (F4E) (2007-2013) | 350 000 000 | 289 000 000 | - 61 000 000 |
Razem | - 460 100 000 |
Poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę do tekstu uwag do budżetu są uzgodnione, o ile nie będą one zmieniać ani rozszerzać zakresu istniejącej podstawy prawnej, naruszać administracyjnej autonomii instytucji, powodować trudności operacyjnych lub nie będą mogły zostać pokryte z dostępnych zasobów (jak wskazano w załączniku do pisma w sprawie wykonalności).
Jeżeli nie podano inaczej we wspólnych konkluzjach uzgodnionych przez komitet pojednawczy ani nie uzgodniono wspólnie przez oba organy władzy budżetowej w ich odpowiednim czytaniu, nomenklatura budżetowa zaproponowana przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listami w sprawie poprawek nr 1 i 2/2016 pozostanie bez zmian, z wyjątkiem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, a także rozdzielenia artykułu 18 04 01 (Europejska inicjatywa obywatelska) na dwie pozycje: 18 04 01 01 Program "Europa dla Obywateli" - Wzmocnienie pamięci o przeszłości oraz zwiększenie aktywności obywatelskiej na szczeblu Unii oraz 18 04 01 02 Europejska inicjatywa obywatelska.
Projekt budżetu korygującego (PBK) nr 8/2015 został zatwierdzony zgodnie z propozycją Komisji.
Parlament Europejski, Rada i Komisja przypominają, że zmniejszenie bezrobocia młodzieży pozostaje jednym z ważnych i wspólnych priorytetów politycznych; w tym celu potwierdzają swoją zdecydowaną wolę optymalnego wykorzystywania zasobów budżetowych dostępnych w celu rozwiązania tego problemu, w szczególności Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.
Przypominają, że zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 "marginesy pozostawione poniżej pułapów WRF na środki na zobowiązania w latach 2014-2017 stanowią łączny margines WRF na zobowiązania, który zostanie udostępniony poza pułapami określonymi w WRF na lata 2016-2020, przeznaczone na cele polityki związane z wzrostem gospodarczym i zatrudnieniem, w szczególności zatrudnieniem młodzieży".
W ramach śródokresowego przeglądu WRF Komisja wyciągnie wnioski z oceny rezultatów Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, którym - stosownie do sytuacji - towarzyszyć będą propozycje dotyczące dalszej realizacji inicjatywy do 2020 r.
Rada i Parlament zobowiązują się do szybkiego przeanalizowania wniosków przedstawionych przez Komisję w tym zakresie.
Na podstawie istniejącego porozumienia w sprawie planu płatności na lata 2015-2016 Parlament Europejski, Rada i Komisja przyjmują do wiadomości kroki podjęte w celu stopniowego eliminowania zaległości dotyczących nieuregulowanych wniosków o płatność w ramach programów spójności na lata 2007-2013, a także w celu poprawy monitorowania wszelkich niezapłaconych rachunków we wszystkich działach. Potwierdzają swoje zaangażowanie na rzecz zapobiegania podobnemu narastaniu zaległości w przyszłości, w tym poprzez utworzenie systemu wczesnego ostrzegania.
Parlament Europejski, Rada i Komisja przez cały rok będą aktywnie monitorować stan wykonania budżetu na 2016 r., zgodnie z uzgodnionym planem płatności; w szczególności środki przewidziane w budżecie na 2016 r. pozwolą Komisji zmniejszyć - przed końcem 2016 r. - poziom nagromadzonych na koniec roku budżetowego zaległości dotyczących nieuregulowanych wniosków o płatność w ramach programów spójności na lata 2007-2013 do poziomu ok. 2 mld EUR.
Parlament Europejski, Rada i Komisja będą kontynuowały podsumowywanie stanu realizacji płatności i zaktualizowanych prognoz w trakcie specjalnych posiedzeń międzyinstytucjonalnych, zgodnie z pkt 36 załącznika do porozumienia międzyinstytucjonalnego, które to spotkania w 2016 r. powinny odbyć się co najmniej trzy razy na szczeblu politycznym.
W tym kontekście Parlament Europejski, Rada i Komisja przypominają, że spotkania te powinny również dotyczyć długoterminowych prognoz w zakresie oczekiwanej ewolucji płatności do końca okresu obowiązywania WRF na lata 2014-2020.
Parlament Europejski jest zdecydowany kontynuować redukcję ogólnej liczby stanowisk w planie zatrudnienia oraz ukończyć ten proces do 2019 r. zgodnie z przedstawionym poniżej harmonogramem, przy uwzględnieniu faktu, że w 2016 r. nastąpi redukcja netto o 18 stanowisk.
Roczne redukcje netto ogólnej liczby stanowisk zatwierdzonych w planie zatrudnienia Parlamentu Europejskiego w porównaniu do poprzedniego roku
Pozostała do przeprowadzenia redukcja umożliwiająca osiągnięcie celu 5 % (1) | 2017 | 2018 | 2019 | 2017-2019 |
179 | -60 | -60 | -59 | -179 |
(1) Parlament Europejski jest zdania, że do zakresu redukcji o 5 % nie wchodzą stanowiska czasowe przewidziane w planie zatrudnienia dla grup politycznych. |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.