Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14783/2022 - C9-0389/2022 - 2022/0212(BUD))
Dz.U.UE.C.2023.167.141
Akt nienormatywnyP9_TA(2022)0403
Procedura dotycząca budżetu na rok 2023 - wspólny tekst
(2023/C 167/30)
(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2023 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wspólny projekt zatwierdzony przez komitet pojednawczy oraz oświadczenia Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji odnoszące się do projektu (14783/2022 - C9-0389/2022),
- uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, przyjęty przez Komisję dnia 1 lipca 2022 r. (COM(2022)0400),
- uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, przyjęte przez Radę dnia 6 września 2022 r. i przekazane Parlamentowi dnia 9 września 2022 r. (12108/2022 - C9-0306/2022),
- uwzględniając list w sprawie poprawek nr 1/2023 do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, przedstawiony przez Komisję dnia 5 października 2022 r. (COM(2022)0670),
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 19 października 2022 r. dotyczącą stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 1 i zawarte w niej poprawki budżetowe,
- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 2 ,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 3 ,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 4 ,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 5 ,
- uwzględniając art. 95 i art. 96 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie swojej delegacji do komitetu pojednawczego (A9-0278/2022),
1. zatwierdza wspólny projekt;
2. potwierdza wspólne oświadczenia załączone do niniejszej rezolucji;
3. przyjmuje do wiadomości oświadczenie Komisji załączone do niniejszej rezolucji;
4. zobowiązuje swoją przewodniczącą do stwierdzenia, że budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
5. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji ustawodawczej Radzie, Komisji, innym zainteresowanym instytucjom i organom oraz parlamentom narodowym.
ZAŁĄCZNIK
Budżet OSTATECZNY
Budżet OSTATECZNY
Wspólne konkluzje dotyczą następujących punktów:
1. Budżet na rok 2023
2. Budżet na rok 2022 - projekt budżetu korygującego nr 5/2022
3. Oświadczenia
- Ogólny zarys
A. Budżet na rok 2023
Zgodnie z elementami wspólnych konkluzji:
- Ogólny poziom środków na zobowiązania w budżecie na 2023 r. ustalono na poziomie 186 616,7 mln EUR. Ogólnie rzecz biorąc, pozostawia to margines środków na zobowiązania w wysokości 421,2 mln EUR poniżej pułapów WRF na 2023 r.
- Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2023 r. ustalono na poziomie 168 648,7 mln EUR. W ujęciu ogólnym pozostawia to margines poniżej pułapu WRF na 2023 r. w wysokości 3 554,2 mln EUR w środkach na płatności.
- Instrument elastyczności na 2023 r. uruchamia się w środkach na zobowiązania na kwotę 1 235,7 mln EUR, z czego 182,2 mln EUR z przeznaczeniem na poddział 2b Odporność i wartości, 170,6 mln EUR na dział 5 Bezpieczeństwo i obrona oraz 882,9 mln EUR na dział 6 Sąsiedztwo i świat.
Komisja szacuje, że środki na płatności na 2023 r. związane z uruchomieniem instrumentu elastyczności w latach 20192023 wynoszą 948,1 mln EUR. Przewidywany harmonogram płatności powiązanych pozostających kwot należności za te lata przedstawiono w poniższej tabeli.
Instrument elastyczności - profil płatności (w mln EUR) | |||||
Rok uruchomienia | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Total |
2019 | 82,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 223,2 |
2020 | 39,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 106,1 |
2021 | 10,3 | 7,6 | 0,0 | 0,0 | 58,9 |
2022 | 62,7 | 49,8 | 36,7 | 0,0 | 368,4 |
2023 | 752,9 | 279,0 | 120,6 | 83,2 | 1 235,7 |
Ogółem | 948,1 | 336,4 | 157,4 | 83,2 | 1 992,3 |
- Zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie WRF jednolity margines uruchamia się w środkach na zobowiązania na kwotę 280 mln EUR w poddziale 2b Odporność i wartości.
B. Budżet na rok 2022
Zatwierdza się projekt budżetu korygującego (PBK) nr 5/2022 z jedną poprawką w porównaniu z wnioskiem Komisji: ze względu na późne przyjęcie podstawy prawnej dla aktu na rzecz wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego przez wspólne zamówienia (EDIRPA) kwoty 82 972 301 EUR w środkach na zobowiązania, umieszczonej w rezerwie na ten cel, nie zaakceptowano, a odpowiedniej linii budżetowej 13 06 01 nie utworzono na rok budżetowy 2022.
- 1. Budżet na rok 2023
1.1. "Zamknięte" linie budżetowe
O ile w niniejszych konkluzjach nie stwierdzono inaczej, wszystkie linie budżetowe zostają potwierdzone zgodnie z propozycją Komisji zawartą w projekcie budżetu na 2023 r. zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023.
W przypadku pozostałych linii budżetowych komitet pojednawczy doszedł do wniosków ujętych w częściach 1.2-1.7 poniżej.
1.2. Kwestie horyzontalne
Agencje zdecentralizowane
Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk w planie zatrudnienia dla wszystkich agencji zdecentralizowanych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu na rok 2023, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023, z następującymi wyjątkami:
- w poddziale 2b:
- Prokuratura Europejska (EPPO, artykuł budżetu 07 10 08), w przypadku której budżet na 2023 r. obejmuje wzrost o 2,5 mln EUR oraz przekształcenie w planie zatrudnienia dwudziestu stanowisk pracowników kontraktowych w stanowiska dla pracowników zatrudnionych na czas określony, przy założeniu rekrutacji średnio w połowie roku.
- w dziale 4:
- Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA, artykuł 11 10 02), w przypadku której do planu zatrudnienia dodano sześć stanowisk, a poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększono o 0,5 mln EUR, przy założeniu rekrutacji średnio w połowie roku.
- Agencja Unii Europejskiej ds. Azylu (AUEA, artykuł 10 10 01), w przypadku której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększa się o 3 mln EUR.
- Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex, artykuł budżetu 11 10 01), w przypadku której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zmniejszono o 50 mln EUR, zgodnie z wnioskiem Rady uzgodnionym z Parlamentem Europejskim w czytaniu.
Agencje wykonawcze
Wkład UE (w środkach na zobowiązania i płatności) oraz liczbę stanowisk w planie zatrudnienia dla agencji wykonawczych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu.
Projekty pilotażowe/ działania przygotowawcze
Zatwierdza się kompleksowy pakiet 39 projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, z tego 29 nowe, na łączną kwotę 80,1 mln EUR w środkach na zobowiązania, zgodnie z propozycją Parlamentu.
Środki na kontynuację projektu pilotażowego realizowanego przez Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) (projekt pilotażowy dotyczący utworzenia Europejskiej Akademii Dyplomatycznej, pozycja budżetowa 2 2 5 0) ustalono na poziomie postulowanym przez ESDZ i zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu na 2023 r.
W pakiecie tym zastosowano się do przewidzianych w rozporządzeniu finansowym pułapów dla projektów pilotażowych i działań przygotowawczych.
1.3. Działy wydatków w ramach finansowych - środki na zobowiązania
Wziąwszy pod uwagę powyższe konkluzje dotyczące agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, komitet pojednawczy uzgodnił, co następuje.
Dział 1 - Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2023 | Różnica | ||
1.0.11 | "Horyzont Europa" | 12 342 890 425 | 12 352 890 425 | 10 000 000 |
01 02 01 02 | Działania "Maria Skłodowska-Curie" | 864 130 546 | 874 130 546 | 10 000 000 |
1.0.13 | Międzynarodowy eksperymentalny reaktor termojądrowy (ITER) | 1 019 848 352 | 839 848 352 | - 180 000 000 |
01 04 01 | Budowa, obsługa i eksploatacja obiektów ITER - Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i rozwoju energii termojądrowej | 1 012 128 572 | 832 128 572 | - 180 000 000 |
1.0.221 | Instrument "Łącząc Europę" - Transport | 1 792 540 197 | 1 852 540 197 | 60 000 000 |
02 03 01 | Instrument "Łącząc Europę" - Transport | 1 782 813 707 | 1 842 813 707 | 60 000 000 |
1.0.222 | Instrument "Łącząc Europę" w sektorze energii | 815 673 939 | 859 173 939 | 43 500 000 |
02 03 02 | Instrument "Łącząc Europę" - Energia | 810 644 269 | 854144269 | 43 500 000 |
1.0.31 | Program na rzecz jednolitego rynku (w tym MŚP) | 592 820 090 | 602 820 090 | 10 000 000 |
03 02 02 | Zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, oraz wspieranie ich dostępu do rynków | 126 384 000 | 136 384 000 | 10 000 000 |
PPDP | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 37 325 000 | ||
Ogółem | - 19 175 000 |
W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się na poziomie 21 548,4 mln EUR, pozostawiając margines 178,6 mln EUR w ramach pułapu wydatków działu 1.
Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego 6 komitet pojednawczy zgadza się, aby środki na zobowiązania na łączną kwotę 148,8 mln EUR ponownie udostępnić w liniach budżetowych przeznaczonych na badania naukowe. Środki te stanowią część ogólnej kwoty wynoszącej do 0,5 mld EUR (w cenach z 2018 r.) na lata 2021-2027, jak uzgodniono w ramach porozumienia w sprawie WRF. Oznacza to, że na lata 2024-2027 dostępna pozostaje maksymalna kwota 238,0 mln EUR (w cenach z 2018 r.). Ewentualne dalsze uruchomienie art. 15 ust. 3 zostanie omówione w ramach procedury ustawodawczej dotyczącej europejskiego aktu w sprawie czipów i jego finansowania.
Zasilona zostaje następująca linia budżetowa i zmienia się odpowiednio uwagi do niej:
(w EUR) | ||
Linia budżetowa | Nazwa | Środki na zobowiązania |
01 02 02 20 | Grupa polityk "Kultura, kreatywność i społeczeństwo integracyjne" | 29 762 369 |
01 02 02 40 | Grupa polityk "Technologie cyfrowe, przemysł i przestrzeń kosmiczna" | 89 287 105 |
01 02 02 50 | Grupa polityk "Klimat, energetyka i mobilność" | 29 762 369 |
Ogółem | 148 811 843 |
Poddział 2a - Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2023 | Różnica | ||
PPDP | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 3 500 000 | ||
Ogółem | 3 500 000 |
W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się na poziomie 62 926,5 mln EUR, pozostawiając margines w wysokości 12,5 mln EUR w ramach pułapu wydatków dla poddziału 2a.
Poddział 2b - Odporność i wartości
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2023 | Różnica | ||
2.2.23 | Koszt finansowania Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (EURI) | 1 485 775 000 | 1 315 775 000 | - 170 000 000 |
06 04 01 | Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy - Wypłata kuponu okresowego i wykup w terminie zapadalności | 1 479 775 000 | 1 309 775 000 | - 170 000 000 |
2.2.25 | Program UE dla zdrowia | 731 750 309 | 739 250 309 | 7 500 000 |
06 06 01 | Program UE dla zdrowia | 707 621 072 | 715 121 072 | 7 500 000 |
2.2.32 | Program Erasmus+ | 3 648 525 437 | 3 668 525 437 | 20 000 000 |
07 03 01 01 | Promowanie mobilności edukacyjnej, jak również współpracy, włączenia, doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia - Zarządzanie pośrednie | 2 382 120 171 | 2 400 120 171 | 18 000 000 |
07 03 03 | Promowanie mobilności edukacyjnejtrenerów i pracowników sportowych, jak również współpracy, włączenia, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji sportowych i polityki w zakresie sportu | 67 664 711 | 69 664 711 | 2 000 000 |
2.2.33 | Europejski Korpus Solidarności | 141 196 320 | 144 196 320 | 3 000 000 |
07 04 01 | Europejski Korpus Solidarności | 134 298 196 | 137298196 | 3 000 000 |
2.2.34 | Kreatywna Europa | 325 290 321 | 332 790 321 | 7 500 000 |
07 05 01 | Kultura | 100 040 879 | 102 540 879 | 2 500 000 |
07 05 02 | środki masowego przekazu | 175 661 827 | 180 661 827 | 5 000 000 |
2.2.352 | Obywatele, równość, prawa i wartości | 212 282 092 | 215 282 092 | 3 000 000 |
07 06 02 | Propagowanie zaangażowania obywateli w życie demokratyczne Unii i ich udziału w nim | 32 154 085 | 33 154 085 | 1 000 000 |
07 06 03 | Dafne | 25 257 735 | 26 757 735 | 1 500 000 |
07 06 04 | Ochrona i propagowanie wartości Unii | 108 683 873 | 109 183 873 | 500 000 |
2.2.3 DAG | Agencje zdecentralizowane | 268 478 848 | 270 978 848 | 2 500 000 |
07 10 08 | Prokuratura Europejska (EPPO) | 62 101 095 | 64 601 095 | 2 500 000 |
PPDP | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 31 590 500 | ||
Ogółem | - 94 909 500 |
W świetle obecnych stóp procentowych i skali operacji finansowych NGEU do końca roku 2022 środki na linię budżetową 06 04 01 można obniżyć o 170,0 mln EUR przy jednoczesnym zachowaniu zdolności do finansowania bezzwrotnego elementu NGEU w 2023 r.
W przypadku programu Erasmus+ podwyższenie środków w artykule 07 03 03 przeznaczonym na promowanie mobilności edukacyjnej trenerów i personelu sportowego, a także współpracy, włączenia, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji sportowych i polityki w dziedzinie sportu umożliwiłoby wkład w finansowanie działań związanych z kolejnymi igrzyskami paraolimpijskimi.
W związku z tym uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na poziomie 7 660,2 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków w poddziale 2b, uruchomienia instrumentu elastyczności na kwotę 182,2 mln EUR zgodnie z art. 12 rozporządzenia w sprawie WRF i uruchomienia jednolitego marginesu na kwotę 280,0 mln EUR zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie WRF.
Dział 3 - Zasoby naturalne i środowisko
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2023 | Różnica | ||
3.2.21 | Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) | 725 521 280 | 755 521280 | 30 000 000 |
09 02 01 | Przyroda i różnorodność biologiczna | 272 761 676 | 279 011 676 | 6 250 000 |
09 02 02 | Gospodarka o obiegu zamkniętym i jakość życia | 173 862 556 | 179 112 556 | 5 250 000 |
09 02 03 | Łagodzenie zmiany klimatu i przystosowanie się do niej | 122 358 139 | 128 608 139 | 6 250 000 |
09 02 04 | Przejście na czystą energię | 130 752 568 | 143002568 | 12 250 000 |
PPDP | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 6 700 000 | ||
Ogółem | 36 700 000 |
W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się na poziomie 57 259,3 mln EUR, pozostawiając margines 35,7 mln EUR w ramach pułapu wydatków działu 3.
Dział 4 - Migracja i zarządzanie granicami
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2023 | Różnica | ||
4.0.11 | Fundusz Azylu, Migracji i Integracji | 1 418 121 253 | 1 454 621 253 | 36 500 000 |
10 02 01 | Fundusz Azylu, Migracji i Integracji | 1 414 824 860 | 1 451 324 860 | 36 500 000 |
4.0.1 DAG | Agencje zdecentralizowane | 169 169 287 | 172 169287 | 3 000 000 |
10 10 01 | Agencja Unii Europejskiej ds. Azylu (AUEA) | 169 169 287 | 172169287 | 3 000 000 |
4.0.211 | Fundusz Zintegrowanego Zarządzania Granicami - Instrument na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz (IZGW) | 946 798 303 | 956 798 303 | 10 000 000 |
11 02 01 | Instrument wsparcia finansowego na rzecz zarządzania granicami i wiz | 944 798 303 | 954 798 303 | 10 000 000 |
4.0.2 DAG | Agencje zdecentralizowane | 1 052 269 675 | 1 002 769 675 | - 49 500 000 |
11 10 01 | Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) | 793 614 137 | 743 614 137 | - 50 000 000 |
11 10 02 | Agencja Unii Europejskiejds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) | 258 655 538 | 259 155 538 | 500 000 |
Ogółem | 0 |
W rezultacie uzgodnień poziom środków na zobowiązania ustala się na 3 727,3 mln EUR, pozostawiając margines w wysokości 86,7 mln EUR w ramach pułapu wydatków działu 4.
Dział 5 - Bezpieczeństwo i obrona
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2023 | Różnica | ||
5.0.22 | Mobilność wojskowa | 236 685 681 | 295 185 681 | 58 500 000 |
13 04 01 | Mobilność wojskowa | 234 970 661 | 293 470 661 | 58 500 000 |
Ogółem | 58 500 000 |
Ponadto w oczekiwaniu na porozumienie w sprawie programu bezpiecznej łączności kwoty zaproponowane na ten cel w projekcie budżetu zostaną umieszczone w rezerwie i uwolnione lub zmienione zgodnie z rozwiązaniem finansowym uzgodnionym ostatecznie przez Parlament Europejski i Radę. Szczegółowe informacje przedstawiono w pkt 1.5 poniżej.
W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się w wysokości 2 116,6 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków działu 5 i z wykorzystaniem instrumentu elastyczności na kwotę w wysokości 170,6 mln EUR.
Dział 6 - Sąsiedztwo i świat
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2023 | Różnica | ||
6.0.111 | Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy" (ISWMR - "Globalny wymiar Europy") | 11 970 770 313 | 12 250 770 313 | 280 000 000 |
14 02 01 10 | Południowe sąsiedztwo | 1 657 209 546 | 1 727 209 546 | 70 000 000 |
14 02 01 11 | Wschodnie sąsiedztwo | 618 890 238 | 828 890 238 | 210 000 000 |
Ogółem | 280 000 000 |
W ramach Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodoweji Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy" zwiększenie środków na zobowiązania dla wschodniego sąsiedztwa o 210 mln EUR (pozycja budżetowa 14 02 01 11) zostanie przeznaczone na działania w Ukrainie i Mołdawii w odpowiedzi na rosyjską agresję. Zwiększenie środków na zobowiązania dla południowego sąsiedztwa o 70 mln EUR (pozycja budżetowa 14 02 01 10) jest przeznaczone na finansowanie działań związanych z migracją, w szczególności działań wspierających zarządzanie migracją i przymusowymi wysiedleniami, oraz dla UNRWA.
W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się w wysokości 17 211,9 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków działu 6 i z wykorzystaniem instrumentu elastyczności na kwotę w wysokości 882,9 mln EUR.
Dział 7 - Europejska administracja publiczna
Komitet pojednawczy uzgodnił liczbę stanowisk w planach zatrudnienia instytucji oraz środki zaproponowane przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023, jednak z następującymi wyjątkami:
- sekcja Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w której do planu zatrudnienia dodano cztery stanowiska, a poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększono o 634 903 EUR, biorąc pod uwagę rekrutację średnio w połowie roku;
- sekcja Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, w której do planu zatrudnienia dodano dziewięć stanowisk, a poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększono o 1 005 422 EUR, biorąc pod uwagę rekrutację średnio w połowie roku; odpowiednie stanowiska przyznaje się na czas określony, do 2027 r.;
- sekcja Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, w której do planu zatrudnienia dodano dwa stanowiska, a poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększono o 115 497 EUR, biorąc pod uwagę rekrutację średnio w połowie roku;
- sekcja Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, w której do planu zatrudnienia dodano dwa stanowiska, a poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększono o 101 388 EUR, biorąc pod uwagę rekrutację średnio w połowie roku;
- sekcja Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, w której dodano pięć stanowisk, z czego trzy stanowiska w planie zatrudnienia Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i dwa stanowiska w planie zatrudnienia Europejskiej Rady Ochrony Danych; poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zostaje zatem zwiększony o 388 202 EUR, biorąc pod uwagę rekrutację średnio w połowie roku;
- sekcja Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, w której zasoby kadrowe zwiększa się o 11 pracowników kontraktowych, a poziom środków na zobowiązania i środków na płatności - o 420 239 EUR, biorąc pod uwagę rekrutację średnio w połowie roku.
Korekty skutkujące zwiększeniem środków w dziale 7 o 2,7 mln EUR wyszczególniono w poniższych tabelach.
Sekcja 4 - Trybunał Sprawiedliwości
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2023 | Różnica | ||
1 2 0 0 | Wynagrodzenia i świadczenia | 304 868 000 | 305 502 903 | 634 903 |
Ogółem | 634 903 |
Sekcja 5 - Europejski Trybunał Obrachunkowy
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2023 | Różnica | ||
1 2 0 0 | Wynagrodzenia i dodatki do wynagrodzeń | 129 600 000 | 130 605 422 | 1 005 422 |
Ogółem | 1 005 422 |
Sekcja 6 - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2023 | Różnica | ||
1 2 0 0 | Wynagrodzenia i dodatki do wynagrodzeń | 82 849 505 | 82 965 001 | 115496 |
Ogółem | 115 496 |
Sekcja 8 - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2023 | Różnica | ||
1 2 0 0 | Wynagrodzenia i świadczenia | 9002978 | 9 104 366 | 101 388 |
Ogółem | 101 388 |
Sekcja 9 - Europejski Inspektor Ochrony Danych
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2023 | Różnica | ||
1 1 0 0 | Wynagrodzenia i świadczenia | 7 491 500 | 7 724 420 | 232 920 |
3 0 1 0 | Wynagrodzenia i świadczenia | 2 123 500 | 2278 782 | 155 282 |
Ogółem | 388 202 |
Sekcja 10 - Europejska Służba Działań Zewnętrznych
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR) | ||
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2023 | Różnica | ||
1 2 0 0 | Personel kontraktowy | 20 967 900 | 21 388 139 | 420 239 |
Ogółem | 420 239 |
W efekcie uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 11 311,3 mln EUR, co pozostawia margines w wysokości 107,7 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 7, z czego 28,2 mln EUR w ramach podmarginesu "Wydatki administracyjne instytucji".
Tematyczne instrumenty szczególne: EFG, SEAR i BAR
Środki na zobowiązania na Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG), rezerwę na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej (SEAR) oraz pobrexitową rezerwę dostosowawczą (BAR) ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu.
1.4. Środki na płatności
Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2023 r. ustala się na poziomie środków przewidzianych w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023, z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy:
1. Uwzględnia się uzgodniony poziom środków na zobowiązania na wydatki niezróżnicowane (działy 1-6), w ramach których poziom środków na płatności jest równy poziomowi środków na zobowiązania. Dotyczy to również zmniejszenia kosztów finansowania Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (EURI) o 170,0 mln EUR. Biorąc również pod uwagę korektę wkładu Unii na rzecz agencji zdecentralizowanych, daje to łączny wynik w postaci zmniejszenia środków o 214,0 mln EUR;
2. Korekta w dziale 7 skutkuje zwiększeniem środków o 2,7 mln EUR;
3. Środki na płatności z myślą o wszystkich nowych projektach pilotażowych i działaniach przygotowawczych zaproponowanych przez Parlament ustala się na poziomie 25 % odpowiednich środków na zobowiązania lub na poziomie zaproponowanym przez Parlament, jeżeli poziom ten jest niższy. W przypadku przedłużenia istniejących projektów pilotażowych i działań przygotowawczych poziom środków na płatności ustala się na poziomie określonym w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023, powiększonym o 25 % odpowiednich nowych środków na zobowiązania lub na poziomie zaproponowanym przez Parlament, jeżeli jest niższy. Łączny skutek tych działań to zwiększenie środków o 19,8 mln EUR;
4. Korekty w liniach budżetowych dotyczących wydatków zróżnicowanych powodują łączne zwiększenie środków o 177,0 mln EUR.
Korekty, skutkujące ogólnym zmniejszeniem środków o 14,5 mln EUR, przedstawiono w poniższej tabeli:
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na płatności (w EUR) | |||||||
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2023 | Różnica | |||||||
Dział 1 | |||||||||
1.0.11 | "Horyzont Europa" | 11 903 569 694 | 11 908 569 694 | 5 000 000 | |||||
01 02 01 02 | Działania "Maria Skłodowska-Curie" | 602 437 939 | 607 437 939 | 5 000 000 | |||||
1.0.13 | Międzynarodowy eksperymentalny reaktor termojądrowy (ITER) | 721 228 782 | 671 228 782 | - 50 000 000 | |||||
01 04 01 | Budowa, obsługa i eksploatacja obiektów ITER - Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i rozwoju energii termojądrowej | 563 509 002 | 513 509 002 | - 50 000 000 | |||||
1.0.221 | Instrument "Łącząc Europę" - Transport | 1 922 486 490 | 1 943 486 490 | 21 000 000 | |||||
02 03 01 | Instrument "Łącząc Europę" - Transport | 973 760 000 | 994 760 000 | 21 000 000 | |||||
1.0.222 | Instrument "Łącząc Europę" - Energia | 713 629670 | 723 629 670 | 10 000 000 | |||||
02 03 02 | Instrument "Łącząc Europę" - Energia | 246 000 000 | 256 000 000 | 10 000 000 | |||||
1.0.31 | Program na rzecz jednolitego rynku (w tym MŚP) | 610 260 036 | 615 260 036 | 5 000 000 | |||||
03 02 02 | Zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, oraz wspieranie ich dostępu do rynków | 132 069 500 | 137 069 500 | 5 000 000 | |||||
PPDP | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 9331250 | |||||||
Dział 1 ogółem | 331250 | ||||||||
Poddział 2a | |||||||||
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na płatności (w EUR) | |||||||
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2023 | Różnica | |||||||
PPDP | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 875000 | |||||||
Poddział 2a ogółem | 875 000 | ||||||||
Poddział 2b | |||||||||
2.2.23 | Koszt finansowania Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (EURI) | 1 485 775 000 | 1 315 775 000 | - 170 000 000 | |||||
06 04 01 | Instrument Unii Europejskiejna rzecz Odbudowy - Wypłata kuponu okresowego i wykup w terminie zapadalności | 1 479 775 000 | 1 309 775 000 | - 170 000 000 | |||||
2.2.25 | UE dla zdrowia | 619341 615 | 626 841 615 | 7 500 000 | |||||
06 06 01 | Program UE dla zdrowia | 570 712 378 | 578 212 378 | 7 500 000 | |||||
2.2.32 | Program Erasmus+ | 3 274 197 196 | 3291 597196 | 17 400 000 | |||||
07 03 01 01 | Promowanie mobilności edukacyjnej, jak również współpracy, włączenia, doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia - Zarządzanie pośrednie | 2 280 250 000 | 2 296 250 000 | 16 000 000 | |||||
07 03 03 | Promowanie mobilności edukacyjnejtrenerów i pracowników sportowych, jak również współpracy, włączenia, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji sportowych i polityki w zakresie sportu | 55 000 000 | 56 400 000 | 1 400 000 | |||||
2.2.33 | Europejski Korpus Solidarności | 122 118 124 | 124 118 124 | 2 000 000 | |||||
07 04 01 | Europejski Korpus Solidarności | 104 000 000 | 106 000 000 | 2 000 000 | |||||
2.2.34 | Kreatywna Europa | 306 962 192 | 312 462 192 | 5 500 000 | |||||
07 05 01 | Kultura | 89 452 597 | 91 452 597 | 2 000 000 | |||||
07 05 02 | Media | 137 922 353 | 141 422 353 | 3 500 000 | |||||
2.2.352 | Obywatele, równość, prawa i wartości | 155 069 755 | 156 569 755 | 1 500 000 | |||||
07 06 02 | Propagowanie zaangażowania obywateli w życie demokratyczne Unii i ich udziału w nim | 18 510 511 | 19 010 511 | 500 000 | |||||
07 06 03 | Daphne | 26 078 886 | 26 828 886 | 750 000 | |||||
07 06 04 | Ochrona i propagowanie wartości Unii | 54 381 753 | 54 631 753 | 250 000 | |||||
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na płatności (w EUR) | |||||||
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2023 | Różnica | |||||||
2.2.3 Agencje zdecentralizowane | Agencje zdecentralizowane | 263 290 848 | 265 790 848 | 2 500 000 | |||||
07 10 08 | Prokuratura Europejska (EPPO) | 62 101 095 | 64 601 095 | 2 500 000 | |||||
PPDP | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 7897625 | |||||||
Poddział 2a ogółem | - 125 702 375 | ||||||||
Dział 3 | |||||||||
3.2.21 | Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) | 513 989167 | 522 689 167 | 8 700 000 | |||||
09 02 01 | Przyroda i różnorodność biologiczna | 97 698 396 | 99 323 396 | 1 625 000 | |||||
09 02 02 | Gospodarka o obiegu zamkniętym i jakość życia | 69 504 430 | 71 129 430 | 1 625 000 | |||||
09 02 03 | Łagodzenie zmiany klimatu i przystosowanie się do niej | 47 000 000 | 48 625 000 | 1 625 000 | |||||
09 02 04 | Przejście na czystą energię | 53 000 000 | 56 825 000 | 3 825 000 | |||||
PPDP | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 1 675000 | |||||||
Dział 3 ogółem | 10 375000 | ||||||||
Dział 4 | |||||||||
4.0.11 | Fundusz Azylu, Migracji i Integracji | 1 314 919 500 | 1 329 919 500 | 15 000 000 | |||||
10 02 01 | Fundusz Azylu, Migracji i Integracji | 710 919 500 | 725 919 500 | 15 000 000 | |||||
4.0.1 Agencje zdecentralizowane | Agencje zdecentralizowane | 169169287 | 172 169287 | 3 000 000 | |||||
10 10 01 | Agencja Unii Europejskiej ds. Azylu (AUEA) | 169 169 287 | 172169287 | 3 000 000 | |||||
4.0.211 | Fundusz Zintegrowanego Zarządzania Granicami - Instrument na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz (IZGW) | 394 492 752 | 396 992 752 | 2 500 000 | |||||
11 02 01 | Instrument wsparcia finansowego na rzecz zarządzania granicami i wiz | 276 492 752 | 278 992 752 | 2 500 000 | |||||
4.0.2 Agencje zdecentralizowane | Agencje zdecentralizowane | 1 117 019 143 | 1 067 519 143 | - 49 500 000 | |||||
11 10 01 | Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) | 793 614 137 | 743 614 137 | - 50 000 000 | |||||
11 10 02 | Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) | 323 405 006 | 323 905 006 | 500 000 | |||||
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na płatności (w EUR) | |||||||
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2023 | Różnica | |||||||
PPDP | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 0 | |||||||
Dział 4 ogółem | - 29 000 000 | ||||||||
Dział 5 | |||||||||
5.0.22 | Mobilność wojskowa | 106 715 020 | 131 715 020 | 25 000 000 | |||||
13 04 01 | Mobilność wojskowa | 105 000 000 | 130 000 000 | 25 000 000 | |||||
Dział 5 ogółem | 25 000 000 | ||||||||
Dział 6 | |||||||||
6.0.111 | Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy" (ISWMR - "Globalny wymiar Europy") | 8 842 716 018 | 8 943 716 018 | 101 000 000 | |||||
14 02 01 10 | Południowe sąsiedztwo | 423 893 255 | 444 893 255 | 21 000 000 | |||||
14 02 01 11 | Wschodnie sąsiedztwo | 185 608 958 | 265 608 958 | 80 000 000 | |||||
Dział 6 ogółem | 101 000 000 | ||||||||
Dział 7 | |||||||||
7.1.24 | Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej | 485 342 893 | 485 977 796 | 634 903 | |||||
7.1.25 | Europejski Trybunał Obrachunkowy | 174 054 500 | 175 059 922 | 1 005 422 | |||||
7.1.26 | Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny | 158 652 474 | 158 767 970 | 115 496 | |||||
7.1.28 | Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich | 12 943 383 | 13 044 771 | 101 388 | |||||
7.1.29 | Europejski Inspektor Ochrony Danych | 21 941 500 | 22 329 702 | 388 202 | |||||
7.1.2X | Europejska Służba Działań Zewnętrznych | 819 647 241 | 820 067 480 | 420 239 | |||||
Dział 7 ogółem | 2665650 | ||||||||
OGÓŁEM | - 14 455 475 |
W ujęciu ogólnym oznacza to poziom środków na płatności w wysokości 168 648,7 mln EUR, co stanowi spadek o 14,5 mln EUR w porównaniu z projektem budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2023.
1.5. Rezerwy
Poza rezerwami przewidzianymi w projekcie budżetu, w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2023, nie ma żadnych rezerw.
1.6. Uwagi do budżetu
Tekst uwag do budżetu odpowiada projektowi budżetu zmienionemu listem w sprawie poprawek nr 1/2023 z następującymi dostosowaniami zaproponowanymi w piśmie w sprawie wykonalności i uzgodnionymi przez komitet pojednawczy:
- Linie budżetowe, dla których Parlament Europejski wprowadził poprawki do własnej sekcji, zatwierdza się bez zmian. Obejmuje to następujące zmiany:
- Pozycja 1 2 0 0 - Wynagrodzenia i dodatki
Dodać tekst w brzmieniu:
98 dodatkowych stanowisk w planie zatrudnienia na 2023 r. Stanowiska te są przewidziane na jeden rok budżetowy i zostaną usunięte z planu zatrudnienia w projekcie budżetu na 2024 r. Stanowiska te mają na celu ułatwienie ciągłości zatrudnienia pracowników zatrudnionych na czas określony w świetle stosowania art. 29 ust. 4 regulaminu pracowniczego. Nie są potrzebne żadne dodatkowe środki.
- Komitet pojednawczy zgadza się również, że liczba stanowisk przewidzianych w planie zatrudnienia Urzędu ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych oraz Komitetu Niezależnych Wybitnych Osobistości powinna zostać wyraźnie określona w planie zatrudnienia Parlamentu Europejskiego poprzez wprowadzenie nowej linii poniżej sumy całkowitej Parlamentu Europejskiego, z adnotacją "w tym dla Urzędu".
- Linie budżetowe, dla których poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski zatwierdza się bez zmian:
- Artykuł 14 04 02 - Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound)
Zmienić tekst w następujący sposób:
Środki te obejmują wydatki na wynagrodzenia dla SPUE i stworzenie ich zespołów lub struktur wspierających, wraz z kosztami podróży i kosztami personelu z wyłączeniem kosztów dotyczących pracowników oddelegowanych przez państwa członkowskie lub instytucje Unii. Obejmują również koszty wszelkich projektów realizowanych w ramach bezpośredniego obszaru kompetencji SPUE.
- Linie budżetowe, w odniesieniu do których odpowiednią uwagę do budżetu zgodnie z propozycją zawartą w projekcie budżetu, w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek, zatwierdzono z następującymi zmianami:
- Pozycja 13 03 01 - Badania nad obronnością
Zmienić akapit w następujący sposób:
prace studyjne, takie jak studia wykonalności w celu sprawdzenia wykonalności nowych lub ulepszonych technologii, produktów, procesów, usług i rozwiązań, w tym w dziedzinie cyberobrony i cyberbezpieczeństwa,
- Nowe linie budżetowe w następstwie przyjęcia 9 listopada 2022 r. wniosku Komisji dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego instrument na rzecz udzielania wsparcia Ukrainie na 2023 r. (pomoc makrofinansowa plus), w odniesieniu do których odpowiednią uwagę do budżetu zatwierdzono w następującym brzmieniu:
- Artykuł 14 01 06 - Wydatki na wsparcie w ramach pomocy makrofinansowej plus dla Ukrainy (MFA+)
Dodać tekst w brzmieniu:
Oprócz wydatków opisanych w niniejszym rozdziale środki te przeznaczone są również w szczególności na pokrycie wydatków na wsparcie wdrożenia Instrumentu i realizacji jego celów, w tym na wsparcie administracyjne związane z realizacją jego celów, przygotowaniem, działaniami następczymi, monitorowaniem, kontrolą oraz działaniami w zakresie audytu i oceny niezbędnymi do tego wdrożenia, a także wydatków na centrale i delegatury Unii w ramach wsparcia administracyjnego i koordynacyjnego potrzebnego do wdrożenia Instrumentu, a także na zarządzanie operacjami finansowanymi w ramach Instrumentu, w tym na działalność informacyjną i komunikacyjną oraz instytucjonalne systemy informatyczne.
- Rozdział 14 07 - Pomoc makrofinansowa plus dla Ukrainy (MFA+)
Dodać tekst w brzmieniu:
Środki zapisane w niniejszym rozdziale przeznaczone są na pokrycie wydatków operacyjnych związanych z działaniami prowadzonymi w ramach Instrumentu na rzecz udzielenia wsparcia Ukrainie na 2023 r. (pomoc makrofinansowa plus). Ogólnym celem Instrumentu jest zapewnienie krótkoterminowej pomocy finansowej w sposób przewidywalny, ciągły, uporządkowany i terminowy, finansowanie odbudowy, a w stosownych przypadkach wstępne wsparcie na rzecz odbudowy po wojnie w celu wsparcia Ukrainy na drodze do integracji europejskiej.
Aby osiągnąć cel ogólny, główne cele szczegółowe obejmują w szczególności wspieranie:
- stabilności makrofinansowej oraz złagodzenie zewnętrznych i wewnętrznych ograniczeń kraju w zakresie finansowania,
- programu reform, w stosownych przypadkach mającego na celu wczesną fazę przygotowawczą procesu przedakcesyjnego i obejmującego m.in. wzmocnienie instytucji Ukrainy, reformę i zwiększenie skuteczności administracji publicznej, a także przejrzystość, reformy strukturalne i dobre rządy na wszystkich szczeblach;
- odbudowy krytycznych funkcji i infrastruktury oraz pomocy dla osób potrzebujących.
Zgodnie z art. 21, 22 i 24 rozporządzenia finansowego wkłady otrzymane od państw trzecich (państw EFTA zgodnie z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym, krajów kandydujących oraz, w stosownych przypadkach, potencjalnych kandydatów z Bałkanów Zachodnich lub innych państw trzecich), wynikające z udziału w programach unijnych, a także wszelkie inne dochody przeznaczone na określony cel, zapisane w zestawieniu dochodów, są podstawą do udostępnienia odpowiednich środków oraz wykonania środków zgodnie z niniejszym rozdziałem.
Powiązane szacunkowe kwoty oraz odpowiadający im artykuł lub pozycja zestawienia dochodów są wskazane, w miarę możliwości, w odpowiednich liniach budżetowych.
- Artykuł 14 07 01 - Dotacja na spłatę odsetek w ramach pomocy makrofinansowej plus dla Ukrainy
Dodać tekst w brzmieniu:
Środki te przeznaczone są na sfinansowanie działań mających na celu przyznanie dotacji na spłatę odsetek związanych z zaciąganiem i udzielaniem pożyczek, z wyjątkiem kosztów związanych z przedterminową spłatą pożyczki, w odniesieniu do pożyczek udzielanych na mocy tego rozporządzenia.
Wkłady te stanowią zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. d) i e) rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
- Artykuł 14 07 02 - Bezzwrotne wsparcie w ramach pomocy makrofinansowej plus dla Ukrainy
Dodać tekst w brzmieniu:
Środki te przeznaczone są na pokrycie dodatkowych kwot udostępnianych przez państwa członkowskie, zainteresowane państwa trzecie i strony trzecie, przekazywanych jako bezzwrotne wsparcie, jeżeli jest to przewidziane w protokole ustaleń, który ma zostać zawarty na podstawie art. 7 proponowanego rozporządzenia, lub zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/947 i rozporządzeniem (WE) nr 1257/96 na finansowanie działań służących osiągnięciu celów, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. b)-c) proponowanego rozporządzenia.
Środki te dotyczą w szczególności:
- programu reform, w stosownych przypadkach mającego na celu wczesną fazę przygotowawczą procesu przedakcesyjnego i obejmującego m.in. wzmocnienie instytucji Ukrainy, reformę i zwiększenie skuteczności administracji publicznej, a także przejrzystość, reformy strukturalne i dobre rządy na wszystkich szczeblach;
- odbudowy krytycznych funkcji i infrastruktury oraz pomocy dla osób potrzebujących.
Wkłady te stanowią zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. d) i e) rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
- Komitet pojednawczy zgadza się na włączenie następującego przypisu do planu zatrudnienia Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.
Dodać tekst w brzmieniu:
"dodatkowe stanowiska (2023 r.) (29 audytorów; stanowiska związane z NGEU i przyznane do 2027 r.)".
- Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego komitet pojednawczy wyraża zgodę na ponowne udostępnienie środków na zobowiązania w linii budżetowej 01 02 02 20. Uwagi do budżetu zostaną odpowiednio skorygowane:
Linia budżetowa | Nazwa |
01 02 02 20 | Dodać tekst w brzmieniu: Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego kwota 29 762 369 EUR w środkach na zobowiązania jest dostępna dla niniejszej pozycji w związku z umorzeniami dokonanymi w 2020 r. w wyniku niezrealizowania całości lub części projektów badawczych. |
- Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego komitet pojednawczy wyraża zgodę na ponowne udostępnienie środków na zobowiązania w linii budżetowej 01 02 02 40. Uwagi do budżetu zostaną odpowiednio skorygowane:
Linia budżetowa | Nazwa |
01 02 02 40 | Dodać tekst w brzmieniu: Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego kwota 89 287 105 EUR w środkach na zobowiązania jest dostępna dla niniejszej pozycji w związku z umorzeniami dokonanymi w 2020 r. w wyniku niezrealizowania całości lub części projektów badawczych. |
- Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego komitet pojednawczy wyraża zgodę na ponowne udostępnienie środków na zobowiązania w linii budżetowej 01 02 02 50. Uwagi do budżetu zostaną odpowiednio skorygowane:
Linia budżetowa | Nazwa |
01 02 02 50 | Dodać tekst w brzmieniu: Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego kwota 29 762 369 EUR w środkach na zobowiązania jest dostępna dla niniejszej pozycji w związku z umorzeniami dokonanymi w 2020 r. w wyniku niezrealizowania całości lub części projektów badawczych. |
Zakłada się przy tym, że zmiany wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę nie mogą zmienić ani rozszerzyć zakresu istniejącego aktu podstawowego ani naruszać administracyjnej autonomii instytucji oraz że działanie można sfinansować z dostępnych zasobów.
1.7. Nomenklatura budżetowa
Uzgadnia się nomenklaturę budżetową zaproponowaną przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023, z uwzględnieniem nowych projektów pilotażowych i działań przygotowawczych. Komitet pojednawczy zgadza się również na utworzenie jednej nowej linii budżetowej w sekcji dotyczącej Parlamentu Europejskiego (Artykuł 5 0 2 - Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych - Wynagrodzenia i dodatki). Ponadto zgodnie z oceną skutków finansowych regulacji towarzyszącą przyjętemu 9 listopada 2022 r. wnioskowi Komisji dotyczącemu rozporządzenia ustanawiającego instrument na rzecz udzielania wsparcia Ukrainie na 2023 r. (pomoc makrofinansowa plus) komitet pojednawczy zgodził się utworzyć trzy nowe linie budżetowe w sekcji dotyczącej Komisji Europejskiej w następującym brzmieniu:
- Artykuł 14 01 06 - Wydatki na wsparcie w ramach pomocy makrofinansowej plus dla Ukrainy (MFA+)
- Artykuł 14 07 01 - Dotacja na spłatę odsetek w ramach pomocy makrofinansowej plus dla Ukrainy
- Artykuł 14 07 02 - Bezzwrotne wsparcie w ramach pomocy makrofinansowej plus dla Ukrainy
- 2. Budżet na rok 2022
Zatwierdza się projekt budżetu korygującego (PBK) nr 5/2022 z jedną poprawką w porównaniu z wnioskiem Komisji: ze względu na późne przyjęcie podstawy prawnej dla aktu na rzecz wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego przez wspólne zamówienia kwota 82 972 301 EUR w środkach na zobowiązania umieszczona w rezerwie na ten cel nie została zaakceptowana, a odpowiednia linia budżetowa 13 06 01 nie została utworzona na rok budżetowy 2022.
- 3. Oświadczenia
3.1. Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków na płatności
Parlament Europejski i Rada apelują do Komisji, by w roku 2023 nadal uważnie i aktywnie monitorowała wdrażanie programów realizowanych na podstawie obecnych i poprzednich WRF (zwłaszcza w ramach poddziału 2a i w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich). W tym celu Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji, by terminowo przedstawiła zaktualizowane dane liczbowe dotyczące sytuacji i szacunków odnoszących się do środków na płatności na 2023 r. (w stosownych przypadkach z uwzględnieniem ulepszonych pod względem dokładności prognoz państw członkowskich). Jeżeli dane te wskazują, że środki zapisane w budżecie na 2023 r. są niewystarczające, aby pokryć zapotrzebowanie, Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji o jak najszybsze przedstawienie właściwego rozwiązania, między innymi projektu budżetu korygującego z myślą o umożliwieniu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie podjęcia bez zbędnej zwłoki wszelkich niezbędnych decyzji dotyczących uzasadnionych potrzeb. W stosownych przypadkach Parlament Europejski i Rada uwzględnią stopień pilności sprawy i - w razie konieczności - skrócą ośmiotygodniowy okres na podjęcie decyzji. To samo ma zastosowanie, odpowiednio, jeżeli z danych liczbowych wynika, że środki zapisane w budżecie na 2023 r. są wyższe niż potrzeby.
3.2. Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie finansowania europejskiego aktu w sprawie czipów i programu bezpiecznej łączności
Trzy instytucje uznają, że finansowanie europejskiego aktu w sprawie czipów i programu bezpiecznej łączności będzie uzależnione od ostatecznego wyniku bieżących negocjacji ustawodawczych. W świetle ostatecznego tekstu zatwierdzonych rozporządzeń i towarzyszących im ocen skutków finansowych Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji o niezwłoczne przedłożenie władzy budżetowej niezbędnych przesunięć lub projektu budżetu korygującego, aby zapewnić dostępność odpowiedniej kwoty środków do wykorzystania w roku budżetowym 2023.
Jeżeli Parlament Europejski i Rada osiągną porozumienie co do finansowania europejskiego aktu w sprawie czipów i programu bezpiecznej łączności, w tym do wykorzystania środków, które mają zostać ponownie udostępnione na podstawie art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego, taka zmiana zostanie uwzględniona w projekcie budżetu korygującego.
3.3. Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie cyberbezpieczeństwa
Solidne i skoordynowane cyberbezpieczeństwo ma kluczowe znaczenie dla ciągłości działania instytucji i organów UE, w szczególności w okresie poprzedzającym wybory do Parlamentu Europejskiego, które mają się odbyć w 2024 r. Trzy instytucje uznają konieczność posiadania zdolności na poziomie centralnym, by stawić czoła zagrożeniom cyberbezpieczeństwa i cyberincydentom. Skoordynowane podejście jest najbardziej opłacalne i może zapewnić wysoki poziom ochrony wszystkim, w tym osobom najbardziej narażonym na zagrożenia.
Trzy instytucje uznają potrzebę odpowiednich zasobów w zakresie cyberbezpieczeństwa wewnątrz każdej instytucji, a w szczególności w ramach międzyinstytucjonalnego zespołu reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach UE (CERT-UE).
Komisja jest proszona, by w ścisłej współpracy z CERT-UE i pozostałymi instytucjami, sporządziła do połowy 2023 r. ocenę zapotrzebowania na stanowiska w dziedzinie cyberbezpieczeństwa w ramach CERT-UE i we wszystkich instytucjach, a także mandatu CERT-UE.
Władza budżetowa zachęca instytucje UE do współpracy na rzecz wzmocnienia cyberbezpieczeństwa we wszystkich tych instytucjach. Zgodnie z oceną Komisji przewidziane w budżecie na 2023 r. zasoby przeznaczone na cyberbezpieczeństwo w odniesieniu do wszystkich instytucji UE powinny zostać udostępnione w sposób skoordynowany, tak by zmaksymalizować ich ochronę, w szczególności - ale nie wyłącznie - poprzez wzmocnienie zdolności w zakresie cyberbezpieczeństwa na poziomie centralnym.
Pozostaje to bez uszczerbku dla wszelkiego wykorzystywania przez CERT-UE zasobów kadrowych i budżetowych uczestniczących instytucji w następstwie porozumienia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii (COM(2022)0122).
3.4. Oświadczenie Komisji Europejskiej w sprawie przeglądu wieloletnich ram finansowych
Komisja oceni stabilność pułapów i podpułapów wydatków we wszystkich działach wieloletnich ram finansowych (WRF) 2021-2027 w kontekście śródokresowego przeglądu rozporządzenia w sprawie WRF, który planuje przeprowadzić do połowy 2023 r., zgodnie programem prac Komisji na 2023 r.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.