Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14783/2022 - C9-0389/2022 - 2022/0212(BUD))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.167.141

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 maja 2023 r.

P9_TA(2022)0403
Procedura dotycząca budżetu na rok 2023 - wspólny tekst

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14783/2022 - C9-0389/2022 - 2022/0212(BUD))

(2023/C 167/30)

(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wspólny projekt zatwierdzony przez komitet pojednawczy oraz oświadczenia Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji odnoszące się do projektu (14783/2022 - C9-0389/2022),

- uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, przyjęty przez Komisję dnia 1 lipca 2022 r. (COM(2022)0400),

- uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, przyjęte przez Radę dnia 6 września 2022 r. i przekazane Parlamentowi dnia 9 września 2022 r. (12108/2022 - C9-0306/2022),

- uwzględniając list w sprawie poprawek nr 1/2023 do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, przedstawiony przez Komisję dnia 5 października 2022 r. (COM(2022)0670),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 19 października 2022 r. dotyczącą stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 1  i zawarte w niej poprawki budżetowe,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 3 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 4 ,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 5 ,

- uwzględniając art. 95 i art. 96 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie swojej delegacji do komitetu pojednawczego (A9-0278/2022),

1. zatwierdza wspólny projekt;

2. potwierdza wspólne oświadczenia załączone do niniejszej rezolucji;

3. przyjmuje do wiadomości oświadczenie Komisji załączone do niniejszej rezolucji;

4. zobowiązuje swoją przewodniczącą do stwierdzenia, że budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

5. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji ustawodawczej Radzie, Komisji, innym zainteresowanym instytucjom i organom oraz parlamentom narodowym.

ZAŁĄCZNIK

Budżet OSTATECZNY

na rok 2023 - elementy wspólnych konkluzji

Wspólne konkluzje dotyczą następujących punktów:

1. Budżet na rok 2023

2. Budżet na rok 2022 - projekt budżetu korygującego nr 5/2022

3. Oświadczenia

- Ogólny zarys

A. Budżet na rok 2023

Zgodnie z elementami wspólnych konkluzji:

- Ogólny poziom środków na zobowiązania w budżecie na 2023 r. ustalono na poziomie 186 616,7 mln EUR. Ogólnie rzecz biorąc, pozostawia to margines środków na zobowiązania w wysokości 421,2 mln EUR poniżej pułapów WRF na 2023 r.

- Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2023 r. ustalono na poziomie 168 648,7 mln EUR. W ujęciu ogólnym pozostawia to margines poniżej pułapu WRF na 2023 r. w wysokości 3 554,2 mln EUR w środkach na płatności.

- Instrument elastyczności na 2023 r. uruchamia się w środkach na zobowiązania na kwotę 1 235,7 mln EUR, z czego 182,2 mln EUR z przeznaczeniem na poddział 2b Odporność i wartości, 170,6 mln EUR na dział 5 Bezpieczeństwo i obrona oraz 882,9 mln EUR na dział 6 Sąsiedztwo i świat.

Komisja szacuje, że środki na płatności na 2023 r. związane z uruchomieniem instrumentu elastyczności w latach 20192023 wynoszą 948,1 mln EUR. Przewidywany harmonogram płatności powiązanych pozostających kwot należności za te lata przedstawiono w poniższej tabeli.

Instrument elastyczności - profil płatności (w mln EUR)
Rok uruchomienia2023202420252026Total
201982,20,00,00,0223,2
202039,90,00,00,0106,1
202110,37,60,00,058,9
202262,749,836,70,0368,4
2023752,9279,0120,683,21 235,7
Ogółem948,1336,4157,483,21 992,3

- Zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie WRF jednolity margines uruchamia się w środkach na zobowiązania na kwotę 280 mln EUR w poddziale 2b Odporność i wartości.

B. Budżet na rok 2022

Zatwierdza się projekt budżetu korygującego (PBK) nr 5/2022 z jedną poprawką w porównaniu z wnioskiem Komisji: ze względu na późne przyjęcie podstawy prawnej dla aktu na rzecz wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego przez wspólne zamówienia (EDIRPA) kwoty 82 972 301 EUR w środkach na zobowiązania, umieszczonej w rezerwie na ten cel, nie zaakceptowano, a odpowiedniej linii budżetowej 13 06 01 nie utworzono na rok budżetowy 2022.

- 1. Budżet na rok 2023

1.1. "Zamknięte" linie budżetowe

O ile w niniejszych konkluzjach nie stwierdzono inaczej, wszystkie linie budżetowe zostają potwierdzone zgodnie z propozycją Komisji zawartą w projekcie budżetu na 2023 r. zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023.

W przypadku pozostałych linii budżetowych komitet pojednawczy doszedł do wniosków ujętych w częściach 1.2-1.7 poniżej.

1.2. Kwestie horyzontalne

Agencje zdecentralizowane

Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk w planie zatrudnienia dla wszystkich agencji zdecentralizowanych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu na rok 2023, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023, z następującymi wyjątkami:

- w poddziale 2b:

- Prokuratura Europejska (EPPO, artykuł budżetu 07 10 08), w przypadku której budżet na 2023 r. obejmuje wzrost o 2,5 mln EUR oraz przekształcenie w planie zatrudnienia dwudziestu stanowisk pracowników kontraktowych w stanowiska dla pracowników zatrudnionych na czas określony, przy założeniu rekrutacji średnio w połowie roku.

- w dziale 4:

- Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA, artykuł 11 10 02), w przypadku której do planu zatrudnienia dodano sześć stanowisk, a poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększono o 0,5 mln EUR, przy założeniu rekrutacji średnio w połowie roku.

- Agencja Unii Europejskiej ds. Azylu (AUEA, artykuł 10 10 01), w przypadku której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększa się o 3 mln EUR.

- Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex, artykuł budżetu 11 10 01), w przypadku której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zmniejszono o 50 mln EUR, zgodnie z wnioskiem Rady uzgodnionym z Parlamentem Europejskim w czytaniu.

Agencje wykonawcze

Wkład UE (w środkach na zobowiązania i płatności) oraz liczbę stanowisk w planie zatrudnienia dla agencji wykonawczych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu.

Projekty pilotażowe/ działania przygotowawcze

Zatwierdza się kompleksowy pakiet 39 projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, z tego 29 nowe, na łączną kwotę 80,1 mln EUR w środkach na zobowiązania, zgodnie z propozycją Parlamentu.

Środki na kontynuację projektu pilotażowego realizowanego przez Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) (projekt pilotażowy dotyczący utworzenia Europejskiej Akademii Dyplomatycznej, pozycja budżetowa 2 2 5 0) ustalono na poziomie postulowanym przez ESDZ i zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu na 2023 r.

W pakiecie tym zastosowano się do przewidzianych w rozporządzeniu finansowym pułapów dla projektów pilotażowych i działań przygotowawczych.

1.3. Działy wydatków w ramach finansowych - środki na zobowiązania

Wziąwszy pod uwagę powyższe konkluzje dotyczące agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, komitet pojednawczy uzgodnił, co następuje.

Dział 1 - Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2023Różnica
1.0.11"Horyzont Europa"12 342 890 42512 352 890 42510 000 000
01 02 01 02Działania "Maria Skłodowska-Curie"864 130 546874 130 54610 000 000
1.0.13Międzynarodowy eksperymentalny reaktor termojądrowy (ITER)1 019 848 352839 848 352- 180 000 000
01 04 01Budowa, obsługa i eksploatacja obiektów ITER - Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i rozwoju energii termojądrowej1 012 128 572832 128 572- 180 000 000
1.0.221Instrument "Łącząc Europę" - Transport1 792 540 1971 852 540 19760 000 000
02 03 01Instrument "Łącząc Europę" - Transport1 782 813 7071 842 813 70760 000 000
1.0.222Instrument "Łącząc Europę" w sektorze energii815 673 939859 173 93943 500 000
02 03 02Instrument "Łącząc Europę" - Energia810 644 26985414426943 500 000
1.0.31Program na rzecz jednolitego rynku (w tym MŚP)592 820 090602 820 09010 000 000
03 02 02Zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, oraz wspieranie ich dostępu do rynków126 384 000136 384 00010 000 000
PPDPProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze37 325 000
Ogółem- 19 175 000

W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się na poziomie 21 548,4 mln EUR, pozostawiając margines 178,6 mln EUR w ramach pułapu wydatków działu 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego 6  komitet pojednawczy zgadza się, aby środki na zobowiązania na łączną kwotę 148,8 mln EUR ponownie udostępnić w liniach budżetowych przeznaczonych na badania naukowe. Środki te stanowią część ogólnej kwoty wynoszącej do 0,5 mld EUR (w cenach z 2018 r.) na lata 2021-2027, jak uzgodniono w ramach porozumienia w sprawie WRF. Oznacza to, że na lata 2024-2027 dostępna pozostaje maksymalna kwota 238,0 mln EUR (w cenach z 2018 r.). Ewentualne dalsze uruchomienie art. 15 ust. 3 zostanie omówione w ramach procedury ustawodawczej dotyczącej europejskiego aktu w sprawie czipów i jego finansowania.

Zasilona zostaje następująca linia budżetowa i zmienia się odpowiednio uwagi do niej:

(w EUR)
Linia budżetowaNazwaŚrodki na zobowiązania
01 02 02 20Grupa polityk "Kultura, kreatywność i społeczeństwo integracyjne"29 762 369
01 02 02 40Grupa polityk "Technologie cyfrowe, przemysł i przestrzeń kosmiczna"89 287 105
01 02 02 50Grupa polityk "Klimat, energetyka i mobilność"29 762 369
Ogółem148 811 843

Poddział 2a - Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2023Różnica
PPDPProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze3 500 000
Ogółem3 500 000

W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się na poziomie 62 926,5 mln EUR, pozostawiając margines w wysokości 12,5 mln EUR w ramach pułapu wydatków dla poddziału 2a.

Poddział 2b - Odporność i wartości

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2023Różnica
2.2.23Koszt finansowania Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (EURI)1 485 775 0001 315 775 000- 170 000 000
06 04 01Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy - Wypłata kuponu okresowego i wykup w terminie zapadalności1 479 775 0001 309 775 000- 170 000 000
2.2.25Program UE dla zdrowia731 750 309739 250 3097 500 000
06 06 01Program UE dla zdrowia707 621 072715 121 0727 500 000
2.2.32Program Erasmus+3 648 525 4373 668 525 43720 000 000
07 03 01 01Promowanie mobilności edukacyjnej, jak również współpracy, włączenia, doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia - Zarządzanie pośrednie2 382 120 1712 400 120 17118 000 000
07 03 03Promowanie mobilności edukacyjnejtrenerów i pracowników sportowych, jak również współpracy, włączenia, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji sportowych i polityki w zakresie sportu67 664 71169 664 7112 000 000
2.2.33Europejski Korpus Solidarności141 196 320144 196 3203 000 000
07 04 01Europejski Korpus Solidarności134 298 1961372981963 000 000
2.2.34Kreatywna Europa325 290 321332 790 3217 500 000
07 05 01Kultura100 040 879102 540 8792 500 000
07 05 02środki masowego przekazu175 661 827180 661 8275 000 000
2.2.352Obywatele, równość, prawa i wartości212 282 092215 282 0923 000 000
07 06 02Propagowanie zaangażowania obywateli w życie demokratyczne Unii i ich udziału w nim32 154 08533 154 0851 000 000
07 06 03Dafne25 257 73526 757 7351 500 000
07 06 04Ochrona i propagowanie wartości Unii108 683 873109 183 873500 000
2.2.3 DAGAgencje zdecentralizowane268 478 848270 978 8482 500 000
07 10 08Prokuratura Europejska (EPPO)62 101 09564 601 0952 500 000
PPDPProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze31 590 500
Ogółem- 94 909 500

W świetle obecnych stóp procentowych i skali operacji finansowych NGEU do końca roku 2022 środki na linię budżetową 06 04 01 można obniżyć o 170,0 mln EUR przy jednoczesnym zachowaniu zdolności do finansowania bezzwrotnego elementu NGEU w 2023 r.

W przypadku programu Erasmus+ podwyższenie środków w artykule 07 03 03 przeznaczonym na promowanie mobilności edukacyjnej trenerów i personelu sportowego, a także współpracy, włączenia, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji sportowych i polityki w dziedzinie sportu umożliwiłoby wkład w finansowanie działań związanych z kolejnymi igrzyskami paraolimpijskimi.

W związku z tym uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na poziomie 7 660,2 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków w poddziale 2b, uruchomienia instrumentu elastyczności na kwotę 182,2 mln EUR zgodnie z art. 12 rozporządzenia w sprawie WRF i uruchomienia jednolitego marginesu na kwotę 280,0 mln EUR zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie WRF.

Dział 3 - Zasoby naturalne i środowisko

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2023Różnica
3.2.21Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE)725 521 280755 52128030 000 000
09 02 01Przyroda i różnorodność biologiczna272 761 676279 011 6766 250 000
09 02 02Gospodarka o obiegu zamkniętym i jakość życia173 862 556179 112 5565 250 000
09 02 03Łagodzenie zmiany klimatu i przystosowanie się do niej122 358 139128 608 1396 250 000
09 02 04Przejście na czystą energię130 752 56814300256812 250 000
PPDPProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze6 700 000
Ogółem36 700 000

W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się na poziomie 57 259,3 mln EUR, pozostawiając margines 35,7 mln EUR w ramach pułapu wydatków działu 3.

Dział 4 - Migracja i zarządzanie granicami

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2023Różnica
4.0.11Fundusz Azylu, Migracji i Integracji1 418 121 2531 454 621 25336 500 000
10 02 01Fundusz Azylu, Migracji i Integracji1 414 824 8601 451 324 86036 500 000
4.0.1 DAGAgencje zdecentralizowane169 169 287172 1692873 000 000
10 10 01Agencja Unii Europejskiej ds. Azylu (AUEA)169 169 2871721692873 000 000
4.0.211Fundusz Zintegrowanego Zarządzania Granicami - Instrument na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz (IZGW)946 798 303956 798 30310 000 000
11 02 01Instrument wsparcia finansowego na rzecz zarządzania granicami i wiz944 798 303954 798 30310 000 000
4.0.2 DAGAgencje zdecentralizowane1 052 269 6751 002 769 675- 49 500 000
11 10 01Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex)793 614 137743 614 137- 50 000 000
11 10 02Agencja Unii Europejskiejds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA)258 655 538259 155 538500 000
Ogółem0

W rezultacie uzgodnień poziom środków na zobowiązania ustala się na 3 727,3 mln EUR, pozostawiając margines w wysokości 86,7 mln EUR w ramach pułapu wydatków działu 4.

Dział 5 - Bezpieczeństwo i obrona

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2023Różnica
5.0.22Mobilność wojskowa236 685 681295 185 68158 500 000
13 04 01Mobilność wojskowa234 970 661293 470 66158 500 000
Ogółem58 500 000

Ponadto w oczekiwaniu na porozumienie w sprawie programu bezpiecznej łączności kwoty zaproponowane na ten cel w projekcie budżetu zostaną umieszczone w rezerwie i uwolnione lub zmienione zgodnie z rozwiązaniem finansowym uzgodnionym ostatecznie przez Parlament Europejski i Radę. Szczegółowe informacje przedstawiono w pkt 1.5 poniżej.

W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się w wysokości 2 116,6 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków działu 5 i z wykorzystaniem instrumentu elastyczności na kwotę w wysokości 170,6 mln EUR.

Dział 6 - Sąsiedztwo i świat

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2023Różnica
6.0.111Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy" (ISWMR - "Globalny wymiar Europy")11 970 770 31312 250 770 313280 000 000
14 02 01 10Południowe sąsiedztwo1 657 209 5461 727 209 54670 000 000
14 02 01 11Wschodnie sąsiedztwo618 890 238828 890 238210 000 000
Ogółem280 000 000

W ramach Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodoweji Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy" zwiększenie środków na zobowiązania dla wschodniego sąsiedztwa o 210 mln EUR (pozycja budżetowa 14 02 01 11) zostanie przeznaczone na działania w Ukrainie i Mołdawii w odpowiedzi na rosyjską agresję. Zwiększenie środków na zobowiązania dla południowego sąsiedztwa o 70 mln EUR (pozycja budżetowa 14 02 01 10) jest przeznaczone na finansowanie działań związanych z migracją, w szczególności działań wspierających zarządzanie migracją i przymusowymi wysiedleniami, oraz dla UNRWA.

W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się w wysokości 17 211,9 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków działu 6 i z wykorzystaniem instrumentu elastyczności na kwotę w wysokości 882,9 mln EUR.

Dział 7 - Europejska administracja publiczna

Komitet pojednawczy uzgodnił liczbę stanowisk w planach zatrudnienia instytucji oraz środki zaproponowane przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023, jednak z następującymi wyjątkami:

- sekcja Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w której do planu zatrudnienia dodano cztery stanowiska, a poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększono o 634 903 EUR, biorąc pod uwagę rekrutację średnio w połowie roku;

- sekcja Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, w której do planu zatrudnienia dodano dziewięć stanowisk, a poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększono o 1 005 422 EUR, biorąc pod uwagę rekrutację średnio w połowie roku; odpowiednie stanowiska przyznaje się na czas określony, do 2027 r.;

- sekcja Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, w której do planu zatrudnienia dodano dwa stanowiska, a poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększono o 115 497 EUR, biorąc pod uwagę rekrutację średnio w połowie roku;

- sekcja Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, w której do planu zatrudnienia dodano dwa stanowiska, a poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększono o 101 388 EUR, biorąc pod uwagę rekrutację średnio w połowie roku;

- sekcja Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, w której dodano pięć stanowisk, z czego trzy stanowiska w planie zatrudnienia Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i dwa stanowiska w planie zatrudnienia Europejskiej Rady Ochrony Danych; poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zostaje zatem zwiększony o 388 202 EUR, biorąc pod uwagę rekrutację średnio w połowie roku;

- sekcja Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, w której zasoby kadrowe zwiększa się o 11 pracowników kontraktowych, a poziom środków na zobowiązania i środków na płatności - o 420 239 EUR, biorąc pod uwagę rekrutację średnio w połowie roku.

Korekty skutkujące zwiększeniem środków w dziale 7 o 2,7 mln EUR wyszczególniono w poniższych tabelach.

Sekcja 4 - Trybunał Sprawiedliwości

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2023Różnica
1 2 0 0Wynagrodzenia i świadczenia304 868 000305 502 903634 903
Ogółem634 903

Sekcja 5 - Europejski Trybunał Obrachunkowy

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2023Różnica
1 2 0 0Wynagrodzenia i dodatki do wynagrodzeń129 600 000130 605 4221 005 422
Ogółem1 005 422

Sekcja 6 - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2023Różnica
1 2 0 0Wynagrodzenia i dodatki do wynagrodzeń82 849 50582 965 001115496
Ogółem115 496

Sekcja 8 - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2023Różnica
1 2 0 0Wynagrodzenia i świadczenia90029789 104 366101 388
Ogółem101 388

Sekcja 9 - Europejski Inspektor Ochrony Danych

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2023Różnica
1 1 0 0Wynagrodzenia i świadczenia7 491 5007 724 420232 920
3 0 1 0Wynagrodzenia i świadczenia2 123 5002278 782155 282
Ogółem388 202

Sekcja 10 - Europejska Służba Działań Zewnętrznych

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2023Różnica
1 2 0 0Personel kontraktowy20 967 90021 388 139420 239
Ogółem420 239

W efekcie uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 11 311,3 mln EUR, co pozostawia margines w wysokości 107,7 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 7, z czego 28,2 mln EUR w ramach podmarginesu "Wydatki administracyjne instytucji".

Tematyczne instrumenty szczególne: EFG, SEAR i BAR

Środki na zobowiązania na Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG), rezerwę na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej (SEAR) oraz pobrexitową rezerwę dostosowawczą (BAR) ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu.

1.4. Środki na płatności

Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2023 r. ustala się na poziomie środków przewidzianych w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023, z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy:

1. Uwzględnia się uzgodniony poziom środków na zobowiązania na wydatki niezróżnicowane (działy 1-6), w ramach których poziom środków na płatności jest równy poziomowi środków na zobowiązania. Dotyczy to również zmniejszenia kosztów finansowania Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (EURI) o 170,0 mln EUR. Biorąc również pod uwagę korektę wkładu Unii na rzecz agencji zdecentralizowanych, daje to łączny wynik w postaci zmniejszenia środków o 214,0 mln EUR;

2. Korekta w dziale 7 skutkuje zwiększeniem środków o 2,7 mln EUR;

3. Środki na płatności z myślą o wszystkich nowych projektach pilotażowych i działaniach przygotowawczych zaproponowanych przez Parlament ustala się na poziomie 25 % odpowiednich środków na zobowiązania lub na poziomie zaproponowanym przez Parlament, jeżeli poziom ten jest niższy. W przypadku przedłużenia istniejących projektów pilotażowych i działań przygotowawczych poziom środków na płatności ustala się na poziomie określonym w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023, powiększonym o 25 % odpowiednich nowych środków na zobowiązania lub na poziomie zaproponowanym przez Parlament, jeżeli jest niższy. Łączny skutek tych działań to zwiększenie środków o 19,8 mln EUR;

4. Korekty w liniach budżetowych dotyczących wydatków zróżnicowanych powodują łączne zwiększenie środków o 177,0 mln EUR.

Korekty, skutkujące ogólnym zmniejszeniem środków o 14,5 mln EUR, przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na płatności (w EUR)
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2023Różnica
Dział 1
1.0.11"Horyzont Europa"11 903 569 69411 908 569 6945 000 000
01 02 01 02Działania "Maria Skłodowska-Curie"602 437 939607 437 9395 000 000
1.0.13Międzynarodowy eksperymentalny reaktor termojądrowy (ITER)721 228 782671 228 782- 50 000 000
01 04 01Budowa, obsługa i eksploatacja obiektów ITER - Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i rozwoju energii termojądrowej563 509 002513 509 002- 50 000 000
1.0.221Instrument "Łącząc Europę" - Transport1 922 486 4901 943 486 49021 000 000
02 03 01Instrument "Łącząc Europę" - Transport973 760 000994 760 00021 000 000
1.0.222Instrument "Łącząc Europę" - Energia713 629670723 629 67010 000 000
02 03 02Instrument "Łącząc Europę" - Energia246 000 000256 000 00010 000 000
1.0.31Program na rzecz jednolitego rynku (w tym MŚP)610 260 036615 260 0365 000 000
03 02 02Zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, oraz wspieranie ich dostępu do rynków132 069 500137 069 5005 000 000
PPDPProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze9331250
Dział 1 ogółem331250
Poddział 2a
Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na płatności (w EUR)
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2023Różnica
PPDPProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze875000
Poddział 2a ogółem875 000
Poddział 2b
2.2.23Koszt finansowania Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (EURI)1 485 775 0001 315 775 000- 170 000 000
06 04 01Instrument Unii Europejskiejna rzecz Odbudowy - Wypłata kuponu okresowego i wykup w terminie zapadalności1 479 775 0001 309 775 000- 170 000 000
2.2.25UE dla zdrowia619341 615626 841 6157 500 000
06 06 01Program UE dla zdrowia570 712 378578 212 3787 500 000
2.2.32Program Erasmus+3 274 197 1963291 59719617 400 000
07 03 01 01Promowanie mobilności edukacyjnej, jak również współpracy, włączenia, doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia - Zarządzanie pośrednie2 280 250 0002 296 250 00016 000 000
07 03 03Promowanie mobilności edukacyjnejtrenerów i pracowników sportowych, jak również współpracy, włączenia, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji sportowych i polityki w zakresie sportu55 000 00056 400 0001 400 000
2.2.33Europejski Korpus Solidarności122 118 124124 118 1242 000 000
07 04 01Europejski Korpus Solidarności104 000 000106 000 0002 000 000
2.2.34Kreatywna Europa306 962 192312 462 1925 500 000
07 05 01Kultura89 452 59791 452 5972 000 000
07 05 02Media137 922 353141 422 3533 500 000
2.2.352Obywatele, równość, prawa i wartości155 069 755156 569 7551 500 000
07 06 02Propagowanie zaangażowania obywateli w życie demokratyczne Unii i ich udziału w nim18 510 51119 010 511500 000
07 06 03Daphne26 078 88626 828 886750 000
07 06 04Ochrona i propagowanie wartości Unii54 381 75354 631 753250 000
Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na płatności (w EUR)
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2023Różnica
2.2.3 Agencje zdecentralizowaneAgencje zdecentralizowane263 290 848265 790 8482 500 000
07 10 08Prokuratura Europejska (EPPO)62 101 09564 601 0952 500 000
PPDPProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze7897625
Poddział 2a ogółem- 125 702 375
Dział 3
3.2.21Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE)513 989167522 689 1678 700 000
09 02 01Przyroda i różnorodność biologiczna97 698 39699 323 3961 625 000
09 02 02Gospodarka o obiegu zamkniętym i jakość życia69 504 43071 129 4301 625 000
09 02 03Łagodzenie zmiany klimatu i przystosowanie się do niej47 000 00048 625 0001 625 000
09 02 04Przejście na czystą energię53 000 00056 825 0003 825 000
PPDPProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze1 675000
Dział 3 ogółem10 375000
Dział 4
4.0.11Fundusz Azylu, Migracji i Integracji1 314 919 5001 329 919 50015 000 000
10 02 01Fundusz Azylu, Migracji i Integracji710 919 500725 919 50015 000 000
4.0.1 Agencje zdecentralizowaneAgencje zdecentralizowane169169287172 1692873 000 000
10 10 01Agencja Unii Europejskiej ds. Azylu (AUEA)169 169 2871721692873 000 000
4.0.211Fundusz Zintegrowanego Zarządzania Granicami - Instrument na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz (IZGW)394 492 752396 992 7522 500 000
11 02 01Instrument wsparcia finansowego na rzecz zarządzania granicami i wiz276 492 752278 992 7522 500 000
4.0.2 Agencje zdecentralizowaneAgencje zdecentralizowane1 117 019 1431 067 519 143- 49 500 000
11 10 01Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex)793 614 137743 614 137- 50 000 000
11 10 02Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA)323 405 006323 905 006500 000
Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na płatności (w EUR)
PB 2023 (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2023Różnica
PPDPProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze0
Dział 4 ogółem- 29 000 000
Dział 5
5.0.22Mobilność wojskowa106 715 020131 715 02025 000 000
13 04 01Mobilność wojskowa105 000 000130 000 00025 000 000
Dział 5 ogółem25 000 000
Dział 6
6.0.111Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy" (ISWMR - "Globalny wymiar Europy")8 842 716 0188 943 716 018101 000 000
14 02 01 10Południowe sąsiedztwo423 893 255444 893 25521 000 000
14 02 01 11Wschodnie sąsiedztwo185 608 958265 608 95880 000 000
Dział 6 ogółem101 000 000
Dział 7
7.1.24Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej485 342 893485 977 796634 903
7.1.25Europejski Trybunał Obrachunkowy174 054 500175 059 9221 005 422
7.1.26Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny158 652 474158 767 970115 496
7.1.28Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich12 943 38313 044 771101 388
7.1.29Europejski Inspektor Ochrony Danych21 941 50022 329 702388 202
7.1.2XEuropejska Służba Działań Zewnętrznych819 647 241820 067 480420 239
Dział 7 ogółem2665650
OGÓŁEM- 14 455 475

W ujęciu ogólnym oznacza to poziom środków na płatności w wysokości 168 648,7 mln EUR, co stanowi spadek o 14,5 mln EUR w porównaniu z projektem budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2023.

1.5. Rezerwy

Poza rezerwami przewidzianymi w projekcie budżetu, w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2023, nie ma żadnych rezerw.

1.6. Uwagi do budżetu

Tekst uwag do budżetu odpowiada projektowi budżetu zmienionemu listem w sprawie poprawek nr 1/2023 z następującymi dostosowaniami zaproponowanymi w piśmie w sprawie wykonalności i uzgodnionymi przez komitet pojednawczy:

- Linie budżetowe, dla których Parlament Europejski wprowadził poprawki do własnej sekcji, zatwierdza się bez zmian. Obejmuje to następujące zmiany:

- Pozycja 1 2 0 0 - Wynagrodzenia i dodatki

Dodać tekst w brzmieniu:

98 dodatkowych stanowisk w planie zatrudnienia na 2023 r. Stanowiska te są przewidziane na jeden rok budżetowy i zostaną usunięte z planu zatrudnienia w projekcie budżetu na 2024 r. Stanowiska te mają na celu ułatwienie ciągłości zatrudnienia pracowników zatrudnionych na czas określony w świetle stosowania art. 29 ust. 4 regulaminu pracowniczego. Nie są potrzebne żadne dodatkowe środki.

- Komitet pojednawczy zgadza się również, że liczba stanowisk przewidzianych w planie zatrudnienia Urzędu ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych oraz Komitetu Niezależnych Wybitnych Osobistości powinna zostać wyraźnie określona w planie zatrudnienia Parlamentu Europejskiego poprzez wprowadzenie nowej linii poniżej sumy całkowitej Parlamentu Europejskiego, z adnotacją "w tym dla Urzędu".

- Linie budżetowe, dla których poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski zatwierdza się bez zmian:

- Artykuł 14 04 02 - Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound)

Zmienić tekst w następujący sposób:

Środki te obejmują wydatki na wynagrodzenia dla SPUE i stworzenie ich zespołów lub struktur wspierających, wraz z kosztami podróży i kosztami personelu z wyłączeniem kosztów dotyczących pracowników oddelegowanych przez państwa członkowskie lub instytucje Unii. Obejmują również koszty wszelkich projektów realizowanych w ramach bezpośredniego obszaru kompetencji SPUE.

- Linie budżetowe, w odniesieniu do których odpowiednią uwagę do budżetu zgodnie z propozycją zawartą w projekcie budżetu, w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek, zatwierdzono z następującymi zmianami:

- Pozycja 13 03 01 - Badania nad obronnością

Zmienić akapit w następujący sposób:

prace studyjne, takie jak studia wykonalności w celu sprawdzenia wykonalności nowych lub ulepszonych technologii, produktów, procesów, usług i rozwiązań, w tym w dziedzinie cyberobrony i cyberbezpieczeństwa,

- Nowe linie budżetowe w następstwie przyjęcia 9 listopada 2022 r. wniosku Komisji dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego instrument na rzecz udzielania wsparcia Ukrainie na 2023 r. (pomoc makrofinansowa plus), w odniesieniu do których odpowiednią uwagę do budżetu zatwierdzono w następującym brzmieniu:

- Artykuł 14 01 06 - Wydatki na wsparcie w ramach pomocy makrofinansowej plus dla Ukrainy (MFA+)

Dodać tekst w brzmieniu:

Oprócz wydatków opisanych w niniejszym rozdziale środki te przeznaczone są również w szczególności na pokrycie wydatków na wsparcie wdrożenia Instrumentu i realizacji jego celów, w tym na wsparcie administracyjne związane z realizacją jego celów, przygotowaniem, działaniami następczymi, monitorowaniem, kontrolą oraz działaniami w zakresie audytu i oceny niezbędnymi do tego wdrożenia, a także wydatków na centrale i delegatury Unii w ramach wsparcia administracyjnego i koordynacyjnego potrzebnego do wdrożenia Instrumentu, a także na zarządzanie operacjami finansowanymi w ramach Instrumentu, w tym na działalność informacyjną i komunikacyjną oraz instytucjonalne systemy informatyczne.

- Rozdział 14 07 - Pomoc makrofinansowa plus dla Ukrainy (MFA+)

Dodać tekst w brzmieniu:

Środki zapisane w niniejszym rozdziale przeznaczone są na pokrycie wydatków operacyjnych związanych z działaniami prowadzonymi w ramach Instrumentu na rzecz udzielenia wsparcia Ukrainie na 2023 r. (pomoc makrofinansowa plus). Ogólnym celem Instrumentu jest zapewnienie krótkoterminowej pomocy finansowej w sposób przewidywalny, ciągły, uporządkowany i terminowy, finansowanie odbudowy, a w stosownych przypadkach wstępne wsparcie na rzecz odbudowy po wojnie w celu wsparcia Ukrainy na drodze do integracji europejskiej.

Aby osiągnąć cel ogólny, główne cele szczegółowe obejmują w szczególności wspieranie:

- stabilności makrofinansowej oraz złagodzenie zewnętrznych i wewnętrznych ograniczeń kraju w zakresie finansowania,

- programu reform, w stosownych przypadkach mającego na celu wczesną fazę przygotowawczą procesu przedakcesyjnego i obejmującego m.in. wzmocnienie instytucji Ukrainy, reformę i zwiększenie skuteczności administracji publicznej, a także przejrzystość, reformy strukturalne i dobre rządy na wszystkich szczeblach;

- odbudowy krytycznych funkcji i infrastruktury oraz pomocy dla osób potrzebujących.

Zgodnie z art. 21, 22 i 24 rozporządzenia finansowego wkłady otrzymane od państw trzecich (państw EFTA zgodnie z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym, krajów kandydujących oraz, w stosownych przypadkach, potencjalnych kandydatów z Bałkanów Zachodnich lub innych państw trzecich), wynikające z udziału w programach unijnych, a także wszelkie inne dochody przeznaczone na określony cel, zapisane w zestawieniu dochodów, są podstawą do udostępnienia odpowiednich środków oraz wykonania środków zgodnie z niniejszym rozdziałem.

Powiązane szacunkowe kwoty oraz odpowiadający im artykuł lub pozycja zestawienia dochodów są wskazane, w miarę możliwości, w odpowiednich liniach budżetowych.

- Artykuł 14 07 01 - Dotacja na spłatę odsetek w ramach pomocy makrofinansowej plus dla Ukrainy

Dodać tekst w brzmieniu:

Środki te przeznaczone są na sfinansowanie działań mających na celu przyznanie dotacji na spłatę odsetek związanych z zaciąganiem i udzielaniem pożyczek, z wyjątkiem kosztów związanych z przedterminową spłatą pożyczki, w odniesieniu do pożyczek udzielanych na mocy tego rozporządzenia.

Wkłady te stanowią zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. d) i e) rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.

- Artykuł 14 07 02 - Bezzwrotne wsparcie w ramach pomocy makrofinansowej plus dla Ukrainy

Dodać tekst w brzmieniu:

Środki te przeznaczone są na pokrycie dodatkowych kwot udostępnianych przez państwa członkowskie, zainteresowane państwa trzecie i strony trzecie, przekazywanych jako bezzwrotne wsparcie, jeżeli jest to przewidziane w protokole ustaleń, który ma zostać zawarty na podstawie art. 7 proponowanego rozporządzenia, lub zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/947 i rozporządzeniem (WE) nr 1257/96 na finansowanie działań służących osiągnięciu celów, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. b)-c) proponowanego rozporządzenia.

Środki te dotyczą w szczególności:

- programu reform, w stosownych przypadkach mającego na celu wczesną fazę przygotowawczą procesu przedakcesyjnego i obejmującego m.in. wzmocnienie instytucji Ukrainy, reformę i zwiększenie skuteczności administracji publicznej, a także przejrzystość, reformy strukturalne i dobre rządy na wszystkich szczeblach;

- odbudowy krytycznych funkcji i infrastruktury oraz pomocy dla osób potrzebujących.

Wkłady te stanowią zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. d) i e) rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.

- Komitet pojednawczy zgadza się na włączenie następującego przypisu do planu zatrudnienia Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.

Dodać tekst w brzmieniu:

"dodatkowe stanowiska (2023 r.) (29 audytorów; stanowiska związane z NGEU i przyznane do 2027 r.)".

- Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego komitet pojednawczy wyraża zgodę na ponowne udostępnienie środków na zobowiązania w linii budżetowej 01 02 02 20. Uwagi do budżetu zostaną odpowiednio skorygowane:

Linia budżetowaNazwa
01 02 02 20Dodać tekst w brzmieniu:

Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego kwota 29 762 369 EUR w środkach na zobowiązania jest dostępna dla niniejszej pozycji w związku z umorzeniami dokonanymi w 2020 r. w wyniku niezrealizowania całości lub części projektów badawczych.

- Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego komitet pojednawczy wyraża zgodę na ponowne udostępnienie środków na zobowiązania w linii budżetowej 01 02 02 40. Uwagi do budżetu zostaną odpowiednio skorygowane:

Linia budżetowaNazwa
01 02 02 40Dodać tekst w brzmieniu:

Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego kwota 89 287 105 EUR w środkach na zobowiązania jest dostępna dla niniejszej pozycji w związku z umorzeniami dokonanymi w 2020 r. w wyniku niezrealizowania całości lub części projektów badawczych.

- Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego komitet pojednawczy wyraża zgodę na ponowne udostępnienie środków na zobowiązania w linii budżetowej 01 02 02 50. Uwagi do budżetu zostaną odpowiednio skorygowane:

Linia budżetowaNazwa
01 02 02 50Dodać tekst w brzmieniu:

Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego kwota 29 762 369 EUR w środkach na zobowiązania jest dostępna dla niniejszej pozycji w związku z umorzeniami dokonanymi w 2020 r. w wyniku niezrealizowania całości lub części projektów badawczych.

Zakłada się przy tym, że zmiany wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę nie mogą zmienić ani rozszerzyć zakresu istniejącego aktu podstawowego ani naruszać administracyjnej autonomii instytucji oraz że działanie można sfinansować z dostępnych zasobów.

1.7. Nomenklatura budżetowa

Uzgadnia się nomenklaturę budżetową zaproponowaną przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2023, z uwzględnieniem nowych projektów pilotażowych i działań przygotowawczych. Komitet pojednawczy zgadza się również na utworzenie jednej nowej linii budżetowej w sekcji dotyczącej Parlamentu Europejskiego (Artykuł 5 0 2 - Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych - Wynagrodzenia i dodatki). Ponadto zgodnie z oceną skutków finansowych regulacji towarzyszącą przyjętemu 9 listopada 2022 r. wnioskowi Komisji dotyczącemu rozporządzenia ustanawiającego instrument na rzecz udzielania wsparcia Ukrainie na 2023 r. (pomoc makrofinansowa plus) komitet pojednawczy zgodził się utworzyć trzy nowe linie budżetowe w sekcji dotyczącej Komisji Europejskiej w następującym brzmieniu:

- Artykuł 14 01 06 - Wydatki na wsparcie w ramach pomocy makrofinansowej plus dla Ukrainy (MFA+)

- Artykuł 14 07 01 - Dotacja na spłatę odsetek w ramach pomocy makrofinansowej plus dla Ukrainy

- Artykuł 14 07 02 - Bezzwrotne wsparcie w ramach pomocy makrofinansowej plus dla Ukrainy

- 2. Budżet na rok 2022

Zatwierdza się projekt budżetu korygującego (PBK) nr 5/2022 z jedną poprawką w porównaniu z wnioskiem Komisji: ze względu na późne przyjęcie podstawy prawnej dla aktu na rzecz wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego przez wspólne zamówienia kwota 82 972 301 EUR w środkach na zobowiązania umieszczona w rezerwie na ten cel nie została zaakceptowana, a odpowiednia linia budżetowa 13 06 01 nie została utworzona na rok budżetowy 2022.

- 3. Oświadczenia

3.1. Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków na płatności

Parlament Europejski i Rada apelują do Komisji, by w roku 2023 nadal uważnie i aktywnie monitorowała wdrażanie programów realizowanych na podstawie obecnych i poprzednich WRF (zwłaszcza w ramach poddziału 2a i w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich). W tym celu Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji, by terminowo przedstawiła zaktualizowane dane liczbowe dotyczące sytuacji i szacunków odnoszących się do środków na płatności na 2023 r. (w stosownych przypadkach z uwzględnieniem ulepszonych pod względem dokładności prognoz państw członkowskich). Jeżeli dane te wskazują, że środki zapisane w budżecie na 2023 r. są niewystarczające, aby pokryć zapotrzebowanie, Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji o jak najszybsze przedstawienie właściwego rozwiązania, między innymi projektu budżetu korygującego z myślą o umożliwieniu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie podjęcia bez zbędnej zwłoki wszelkich niezbędnych decyzji dotyczących uzasadnionych potrzeb. W stosownych przypadkach Parlament Europejski i Rada uwzględnią stopień pilności sprawy i - w razie konieczności - skrócą ośmiotygodniowy okres na podjęcie decyzji. To samo ma zastosowanie, odpowiednio, jeżeli z danych liczbowych wynika, że środki zapisane w budżecie na 2023 r. są wyższe niż potrzeby.

3.2. Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie finansowania europejskiego aktu w sprawie czipów i programu bezpiecznej łączności

Trzy instytucje uznają, że finansowanie europejskiego aktu w sprawie czipów i programu bezpiecznej łączności będzie uzależnione od ostatecznego wyniku bieżących negocjacji ustawodawczych. W świetle ostatecznego tekstu zatwierdzonych rozporządzeń i towarzyszących im ocen skutków finansowych Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji o niezwłoczne przedłożenie władzy budżetowej niezbędnych przesunięć lub projektu budżetu korygującego, aby zapewnić dostępność odpowiedniej kwoty środków do wykorzystania w roku budżetowym 2023.

Jeżeli Parlament Europejski i Rada osiągną porozumienie co do finansowania europejskiego aktu w sprawie czipów i programu bezpiecznej łączności, w tym do wykorzystania środków, które mają zostać ponownie udostępnione na podstawie art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego, taka zmiana zostanie uwzględniona w projekcie budżetu korygującego.

3.3. Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie cyberbezpieczeństwa

Solidne i skoordynowane cyberbezpieczeństwo ma kluczowe znaczenie dla ciągłości działania instytucji i organów UE, w szczególności w okresie poprzedzającym wybory do Parlamentu Europejskiego, które mają się odbyć w 2024 r. Trzy instytucje uznają konieczność posiadania zdolności na poziomie centralnym, by stawić czoła zagrożeniom cyberbezpieczeństwa i cyberincydentom. Skoordynowane podejście jest najbardziej opłacalne i może zapewnić wysoki poziom ochrony wszystkim, w tym osobom najbardziej narażonym na zagrożenia.

Trzy instytucje uznają potrzebę odpowiednich zasobów w zakresie cyberbezpieczeństwa wewnątrz każdej instytucji, a w szczególności w ramach międzyinstytucjonalnego zespołu reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach UE (CERT-UE).

Komisja jest proszona, by w ścisłej współpracy z CERT-UE i pozostałymi instytucjami, sporządziła do połowy 2023 r. ocenę zapotrzebowania na stanowiska w dziedzinie cyberbezpieczeństwa w ramach CERT-UE i we wszystkich instytucjach, a także mandatu CERT-UE.

Władza budżetowa zachęca instytucje UE do współpracy na rzecz wzmocnienia cyberbezpieczeństwa we wszystkich tych instytucjach. Zgodnie z oceną Komisji przewidziane w budżecie na 2023 r. zasoby przeznaczone na cyberbezpieczeństwo w odniesieniu do wszystkich instytucji UE powinny zostać udostępnione w sposób skoordynowany, tak by zmaksymalizować ich ochronę, w szczególności - ale nie wyłącznie - poprzez wzmocnienie zdolności w zakresie cyberbezpieczeństwa na poziomie centralnym.

Pozostaje to bez uszczerbku dla wszelkiego wykorzystywania przez CERT-UE zasobów kadrowych i budżetowych uczestniczących instytucji w następstwie porozumienia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii (COM(2022)0122).

3.4. Oświadczenie Komisji Europejskiej w sprawie przeglądu wieloletnich ram finansowych

Komisja oceni stabilność pułapów i podpułapów wydatków we wszystkich działach wieloletnich ram finansowych (WRF) 2021-2027 w kontekście śródokresowego przeglądu rozporządzenia w sprawie WRF, który planuje przeprowadzić do połowy 2023 r., zgodnie programem prac Komisji na 2023 r.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0366.
2 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
3 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
5 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.