Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (11565/2023 - C9-0336/2023 - 2023/0264(BUD))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2024.4238

Akt nienormatywny
Wersja od: 24 lipca 2024 r.

P9_TA(2023)0413
Procedura budżetowa na rok 2024 - wspólny projekt Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (11565/2023 - C9-0336/2023 - 2023/0264(BUD))
(C/2024/4238)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wspólny projekt zatwierdzony przez komitet pojednawczy, w tym również oświadczenia Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji odnoszące się do projektu (11565/2023 - C9-0336/2023),

- uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024, przyjęty przez Komisję dnia 5 lipca 2023 r. (COM(2023)0300),

- uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024, przyjęte przez Radę dnia 5 września 2023 r. i przekazane Parlamentowi dnia 8 września 2023 r. (11565/2023 - C9-0336/ 2023),

- uwzględniając list w sprawie poprawek nr 1/2024 do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024, przedstawiony przez Komisję 9 października 2023 r. (COM(2023)0531),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 18 października 2023 r. dotyczącą stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 1  i zawarte w niej poprawki budżetowe,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 3 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 4 ,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 5 ,

- uwzględniając art. 95 i art. 96 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie swojej delegacji do komitetu pojednawczego (A9-0362/2023),

1. zatwierdza wspólny projekt;

2. potwierdza swoje oświadczenie oraz wspólne oświadczenia załączone do niniejszej rezolucji;

3. przyjmuje do wiadomości oświadczenie Komisji załączone do niniejszej rezolucji;

4. zobowiązuje swoją przewodniczącą do stwierdzenia, że budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

5. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji ustawodawczej Radzie, Komisji, innym zainteresowanym instytucjom i organom oraz parlamentom narodowym.

ZAŁĄCZNIK

Budżet OSTATECZNY na rok 2024 - elementy wspólnych konkluzji

Wspólne konkluzje dotyczą następujących punktów:

1. Budżet na rok 2024

2. Budżet na rok 2023 - projekt budżetu korygującego nr 4/2023

3. Oświadczenia

Ogólny zarys

A. Budżet na rok 2024

Zgodnie z elementami wspólnych konkluzji:

- Ogólny poziom środków na zobowiązania w budżecie na 2024 r. ustalono na poziomie 189 385,4 mln EUR. W ujęciu ogólnym pozostawia to margines poniżej pułapów WRF na 2024 r. w wysokości 360,1 mln EUR w środkach na zobowiązania.

- Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2024 r. ustalono na poziomie 142 630,3 mln EUR. W ujęciu ogólnym pozostawia to margines poniżej pułapu WRF na 2024 r. w wysokości 31 018,5 mln EUR w środkach na płatności.

- Instrument elastyczności na 2024 r. uruchamia się w środkach na zobowiązania na kwotę 1 635,5 mln EUR, z czego 1 289,5 mln EUR z przeznaczeniem na poddział 2b Odporność i wartości, 317,2 mln EUR na dział 5 Bezpieczeństwo i obrona oraz 28,9 mln EUR na dział 6 Sąsiedztwo i świat.

- Zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie WRF uruchamia się jednolity margines w środkach na zobowiązania w kwocie 586,1 mln EUR, z czego 371,1 mln EUR na dział 6 Sąsiedztwo i świat oraz 215,0 mln EUR na dział 7 Europejska administracja publiczna.

Komisja szacuje, że środki na płatności na 2024 r. związane z uruchomieniem instrumentu elastyczności w latach 2021-2024 wynoszą 1 734,4 mln EUR. Przewidywany harmonogram płatności powiązanych pozostających kwot należności za te lata przedstawiono w poniższej tabeli.

Instrument elastyczności - profil płatności (w mln EUR)

Rok uruchomienia2024202520262027Ogółem
20217,60,00,00,07,6
202249,836,70,00,086,5
2023279,0120,683,20,0482,8
20241 398,0107,683,746,31 635,5
Ogółem1 734,4265,0166,946,32 212,5

B. Budżet na rok 2023

Projekt budżetu korygującego nr 4/2023 zatwierdza się zgodnie z propozycją Komisji.

1. Budżet na rok 2024

1.1. "Zamknięte" linie budżetowe

O ile w niniejszych konkluzjach nie stwierdzono inaczej, wszystkie linie budżetowe zostają potwierdzone zgodnie z propozycją Komisji zawartą w projekcie budżetu na 2024 r. zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2024.

Ponadto, o ile nie zaznaczono inaczej, wszystkie linie budżetowe zmienione przez Radę i zatwierdzone przez Parlament podczas czytania budżetu są potwierdzone w wersji zmienionej przez Radę.

W przypadku pozostałych linii budżetowych komitet pojednawczy doszedł do wniosków ujętych w częściach 1.2-1.7 poniżej.

1.2. Kwestie horyzontalne

Agencje zdecentralizowane

Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk w planie zatrudnienia dla wszystkich agencji zdecentralizowanych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu na rok 2024, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2024, z następującymi wyjątkami:

- w poddziale 2b:

- Prokuratura Europejska (EPPO, artykuł 07 10 08), w przypadku której do planu zatrudnienia dodaje się 13 stanowisk, a poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększa się o 4 mln EUR.

- w dziale 4:

- Agencja Unii Europejskiej ds. Azylu (AUEA, artykuł 10 10 01), w przypadku której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększa się o 1 mln EUR, aby pokryć koszty dziesięciu dodatkowych stanowisk dla pracowników kontraktowych.

- Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex, artykuł 11 10 01), w przypadku której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zmniejszono o 15 mln EUR.

Agencje wykonawcze

Wkład UE (w środkach na zobowiązania i płatności) oraz liczbę stanowisk w planie zatrudnienia dla agencji wykonawczych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu.

Projekty pilotażowe/ działania przygotowawcze

Zatwierdza się kompleksowy pakiet 46 projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, z tego 36 nowe, na łączną kwotę 107,4 mln EUR w środkach na zobowiązania, zgodnie z propozycją Parlamentu.

W pakiecie tym zastosowano się do przewidzianych w rozporządzeniu finansowym pułapów dla projektów pilotażowych i działań przygotowawczych.

1.3. Działy wydatków w ramach finansowych - środki na zobowiązania

Wziąwszy pod uwagę powyższe konkluzje dotyczące agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, komitet pojednawczy uzgodnił, co następuje.

Dział 1 - Jednolity rynek, innowacje i technologie cyfrowe

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2024, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2024 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2024Różnica
1.0.11"Horyzont Europa"12 812 088 53212 897 088 53285 000 000
01 02 01 01Europejska Rada ds. Badań Naukowych21642311242 176 231 12412 000 000
01 02 01 02Działania "Maria Skłodowska- Curie"891 754 891899 754 8918 000 000
01 02 02 10Grupa polityk "Zdrowie"650 549 025675 549 02525 000 000
01 02 02 20Grupa polityk "Kultura, kreatywność i społeczeństwo integracyjne"298 612 665306 612 6658 000 000
01 02 02 50Grupa polityk "Klimat, energetyka i mobilność"1 288 842 6411 309 842 64121 000 000
01 02 02 60Grupa polityk "Żywność, biogos- podarka, zasoby naturalne, rolnictwo i środowisko"1 050 696 9381 061 696 93811 000 000
1.0.13Międzynarodowy eksperymentalny reaktor termojądrowy (ITER)556299898436299898- 120 000 000
01 04 01Budowa, obsługa i eksploatacja obiektów ITER - Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i rozwoju energii termojądrowej548 002 426428 002 426- 120 000 000
1.0.221Instrument "Łącząc Europę" - Transport1 727 250 2011 757 250 20130 000 000
02 03 01Instrument "Łącząc Europę" - Transport1 717 181 7851 747 181 78530 000 000
PPDPProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze67 020 000
Ogółem62 020 000

W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się na poziomie 21 493,4 mln EUR, pozostawiając margines 104,6 mln EUR w ramach pułapu wydatków działu 1.

Poddział 2a - Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu w wersji bez żadnych dostosowań. W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się na poziomie 64 665,2 mln EUR, pozostawiając margines w wysokości 17,8 mln EUR w ramach pułapu wydatków dla poddziału 2a.

Poddział 2b - Odporność i wartości

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2024, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2024 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2024Różnica
2.2.23Koszt finansowania Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (EURI)3 796 000 0003 340 000 000- 456 000 000
06 04 01Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy - Wypłata kuponu okresowego i wykup w terminie zapadalności3 790 000 0003 334 000000- 456 000 000
2.2.24Unijny Mechanizm Ochrony Ludności (rescEU)230 311 354240 311 35410 000 000
06 05 01Unijny Mechanizm Ochrony Ludności230 311 354240 311 35410 000 000
2.2.32Program "Erasmus+"3 736 131 5303 796 131 53060 000 000
07 03 01 01Promowanie mobilności edukacyjnej osób i grup, jak również współpracy, włączenia, równości doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia - Zarządzanie pośrednie2 566 731 9262 617 731 92651 000 000
07 03 02Promowanie mobilności edukacyjnej w zakresie uczenia się pozaformalnego i aktywnego udziału osób młodych oraz współpracy, włączenia, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie młodzieży384 913 639393 913 6399 000 000
2.2.34Kreatywna Europa331 788 132334 788 1323 000 000
07 05 01Komponent "Kultura"101 802 039103 802 0392 000 000
07 05 03Komponenty międzysektorowe27 603 08128 603 0811 000 000
2.2.352Obywatele, równość, prawa i wartości214 962 993219 462 9934 500 000
07 06 01Równość i prawa36 019 97037 519 9701 500 000
07 06 02Zaangażowanie obywateli w życie demokratyczne Unii i ich udział w nim55 671 41857 671 4182 000 000
07 06 03Dafne25 146 86826 146 8681 000 000
2.2.3. DAGAgencje zdecentralizowane290 845 169294 845 1694 000 000
07 10 08Prokuratura Europejska (EPPO)66 307 72970 307 7294 000 000
2.2.3. SPECPrerogatywy181 077 079183 077 0792 000 000
07 20 04 06Określone uprawnienia w obszarze polityki społecznej, w tym dialog społeczny22 221 44623 221 4461 000 000
07 20 04 09Działania informacyjne i szkoleniowe dla organizacji pracowniczych22 728 69923 728 6991 000 000
PPDPProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze25 827 500
Ogółem- 346 672 500

W kontekście wyższych kosztów utrzymania na program Erasmus+ przeznacza się dodatkowo 60 mln EUR, w szczególności w celu poprawy jego dostępności dla osób o mniejszych szansach.

W związku z tym uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na poziomie 9 895,5 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków w poddziale 2b i uruchomienia instrumentu elastyczności na kwotę 1 289,5 mln EUR zgodnie z art. 12 rozporządzenia w sprawie WRF.

Dział 3 - Zasoby naturalne i środowisko

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2024, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2024 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2024Różnica
3.1.11Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG)40 602 078 00040 517 278 000- 84 800 000
08 02 01Rezerwa rolna530 000 000516 500 000- 13 500 000
08 02 04 01Podstawowe wsparcie dochodu do celów zrównoważoności18 373 500 00018 282 200 000- 91 300 000
08 02 04 03Uzupełniające wsparcie dochodu dla młodych rolników650 000 000670 000 00020 000 000
3.2.21Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE)744 949 659764 949 65920 000 000
09 02 01Przyroda i różnorodność biologiczna285 202 126300 202 12615 000 000
09 02 02Gospodarka o obiegu zamkniętym i jakość życia177 796220178 796 2201 000 000
09 02 03Łagodzenie zmiany klimatu i przystosowanie się do niej122 679 608125 679 6083 000 000
09 02 04Przejście na czystą energię133 496 971134 496 9711 000 000
PPDPProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze14 540 000
Ogółem- 50 260 000

W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się na poziomie 57 338,6 mln EUR, pozostawiając margines 110,4 mln EUR w ramach pułapu wydatków działu 3.

Dział 4 - Migracja i zarządzanie granicami

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2024 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2024Różnica
4.0.11Fundusz Azylu, Migracji i Integracji1 500 715 2531 508 215 2537 500 000
10 02 01Fundusz Azylu, Migracji i Integracji (FAMI)1 496 055 6261 503 555 6267 500 000
4.0.1. DAGAgencje zdecentralizowane168 101 176169101 1761 000 000
10 10 01Agencja Unii Europejskiej ds. Azylu (EUAA)168 101 176169 101 1761 000 000
4.0.211Fundusz Zintegrowanego Zarządzania Granicami - Instrument na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz (IZGW)1 020 632 3031 023 132 3032 500 000
11 02 01Instrument wsparcia finansowego na rzecz zarządzania granicami i wiz1 017 832 3031 020 332 3032 500 000
4.0.2. DAGAgencje zdecentralizowane1 063 483 9391 048 483 939- 15 000 000
11 10 01Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex)824 329 442809 329 442- 15 000 000
Ogółem- 4 000 000

W rezultacie uzgodnień poziom środków na zobowiązania ustala się na 3 892,7 mln EUR, pozostawiając margines w wysokości 127,3 mln EUR w ramach pułapu wydatków działu 4.

Dział 5 - Bezpieczeństwo i obrona

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2024 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2024Różnica
5.0.11Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ISF)314 885 754321 885 7547 000 000
12 02 01Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ISF)312 435 754319 435 7547 000 000
5.0.22Mobilność wojskowa241 367 376251 367 37610 000 000
13 04 01Mobilność wojskowa239 640 880249 640 88010 000 000
Ogółem17 000 000

W związku z tym uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na poziomie 2 321,2 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 5 i uruchomienia instrumentu elastyczności na kwotę 317,2 mln EUR zgodnie z art. 12 rozporządzenia w sprawie WRF.

Dział 6 - Sąsiedztwo i świat

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2024, jednak z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2024 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2024Różnica
6.0.111Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy" (ISWMR - "Globalny wymiar Europy")11 373 889 31411 523 889 314150 000 000
14 02 01 10Południowe sąsiedztwo1 630 931 7631 730 931 763100 000 000
14 02 01 11Wschodnie sąsiedztwo622 537 696672 537 69650 000 000
6.0.12Pomoc humanitarna (HUMA)1 660 704 4801 910 704 480250 000 000
14 03 01Pomoc humanitarna1 569 106 0621 819 106 062250 000 000
Ogółem400 000 000

W związku z tym uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na poziomie 16 230,0 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 6, uruchomienia instrumentu elastyczności na kwotę 28,9 mln EUR zgodnie z art. 12 rozporządzenia w sprawie WRF i uruchomienia jednolitego marginesu na kwotę 371,1 mln EUR zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie WRF.

Dział 7 - Europejska administracja publiczna

Komitet pojednawczy uzgodnił liczbę stanowisk w planach zatrudnienia instytucji oraz środki zaproponowane przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2024, jednak z następującymi wyjątkami: sekcje Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Komisji, Trybunału Sprawiedliwości, Europejskiego Trybunału Obrachunkowego i Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dostosowano w celu uwzględnienia faktu, że wydatki związane z posłami otrzymującymi wynagrodzenie z budżetu UE, które podlega indeksacji, należy zaklasyfikować jako wydatki na wynagrodzenia i w związku z tym wyłączyć z wytycznych Komisji dotyczących ograniczenia wzrostu wydatków niezwią- zanych z wynagrodzeniami do 2 %.

Łączny skutek tych dostosowań to zwiększenie środków w dziale 7 o 33,8 mln EUR.

Poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski do własnej sekcji przywraca się bez zmian. W ujęciu ogólnym oznacza to poziom środków w wysokości 2 383,1 mln EUR, co stanowi wzrost o 27 707 693 mln EUR w porównaniu z projektem budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2024.

W przypadku pozostałych sekcji, biorąc pod uwagę pierwotne kwoty, o które wnioskowano w liniach niezwiązanych z wynagrodzeniami, szczegóły w podziale na linie budżetowe przedstawiono poniżej, z poszanowaniem wytycznych dotyczących limitu 2 %:

Sekcja 2 - Rada Europejska i Rada

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2024 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2024Różnica
2 0 1 1Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie6 302 0006 340 18038 180
Ogółem38 180

Sekcja III - Komisja Europejska

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2024 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2024Różnica
20 03 01 02Wydatki związane z budynkami88 593 00090 535 4001 942 400
20 03 02 02Wydatki związane z budynkami24 636 00025 466 000830 000
20 03 13 01Wydatki na tłumaczenia pisemne1300000014 000 0001 000 000
Ogółem3 772 400

Sekcja 4 - Trybunał Sprawiedliwości

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2024 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2024Różnica
1 0 0 0Wynagrodzenia i dodatki do wynagrodzeń36 403 71137 675 0001 271 289
2 0 2 4Zużycie energii3 163 000323053167 531
Ogółem1 338 820

Sekcja 5 - Europejski Trybunał Obrachunkowy

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2024 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2024Różnica
2 0 2 4Zużycie energii1 197 0701 719 530522 460
Ogółem522 460

Sekcja 9 - Europejski Inspektor Ochrony Danych

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
Projekt budżetu na 2024 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2024Różnica
2 0 0Opłaty za najem lokali i koszt eksploatacji budynków1 650 0001 751 494101 494
3 0 4 5Doradztwo i badania zewnętrzne150 000456000306 000
Ogółem407 494

Tabela dotycząca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych zawiera również korektę techniczną w celu uwzględnienia wcześniejszych dostosowań uzgodnionych w budżecie korygującym nr 1/2023 i nr 3/2023, mających wpływ na kwotę odniesienia wykorzystaną do obliczenia potrzeb na rok 2024 zgodnie z zastosowaną metodyką.

W związku z tym uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na poziomie 11 988,0 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków w dziale 7 i uruchomienia jednolitego marginesu na kwotę 215,0 mln EUR zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie WRF.

Tematyczne instrumenty szczególne: EFG, SEAR i BAR

Środki na zobowiązania na Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG), rezerwę na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej (SEAR) oraz pobrexitową rezerwę dostosowawczą (BAR) ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu.

1.4. Środki na płatności

Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2024 r. ustala się na poziomie środków przewidzianych w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2024, z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy:

1. Uwzględnia się uzgodniony poziom środków na zobowiązania na wydatki niezróżnicowane (działy 1-6), w ramach których poziom środków na płatności jest równy poziomowi środków na zobowiązania. Dotyczy to obniżenia kosztów finansowania Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy (EURI) o 456,0 mln EUR oraz ogólnego obniżenia środków w przypadku EFRG o 84,8 mln EUR. Biorąc również pod uwagę korektę wkładu Unii na rzecz agencji zdecentralizowanych, daje to łączny wynik w postaci zmniejszenia środków o 550,8 mln EUR.

2. Korekta w dziale 7 skutkuje zwiększeniem środków o 33,8 mln EUR.

3. Środki na płatności z myślą o wszystkich nowych projektach pilotażowych i działaniach przygotowawczych zaproponowanych przez Parlament ustala się na poziomie 25 % odpowiednich środków na zobowiązania lub na poziomie zaproponowanym przez Parlament, jeżeli poziom ten jest niższy. W przypadku przedłużenia istniejących projektów pilotażowych i działań przygotowawczych poziom środków na płatności ustala się na poziomie określonym w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2024, powiększonym o 25% odpowiednich nowych środków na zobowiązania lub na poziomie zaproponowanym przez Parlament, jeżeli jest niższy. Łączny skutek tych działań to zwiększenie środków o 26,8 mln EUR.

4. Korekty w liniach budżetowych dotyczących wydatków zróżnicowanych powodują łączne zwiększenie środków o 134,5 mln EUR.

Korekty, skutkujące ogólnym zmniejszeniem środków o 355,7 mln EUR, przedstawiono w poniższej tabeli.

Linia budżetowa / programNazwaZmiana w środkach na płatności (w EUR)
Projekt budżetu na 2024 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1)Budżet na rok 2024Różnica
Dział 1
1.0.13Międzynarodowy eksperymentalny reaktor termojądrowy (ITER)614 170 726509 170 726- 105 000 000
01 04 01Budowa, obsługa i eksploatacja obiektów ITER - Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i rozwoju energii termojądrowej459 482 428354 482 428- 105 000 000
PPDPProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze16 755 000
Dział 1 ogółem- 88 245 000
Poddział 2b
2.2.23Koszt finansowania Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (EURI)3 796 000 0003 340 000 000- 456 000 000
06 04 01Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy - Wypłata kuponu okresowego i wykup w terminie zapadalności3 790 000 0003 334 000 000- 456 000 000
2.2.24Unijny Mechanizm Ochrony Ludności (rescEU)249 908 000259 908 00010 000 000
06 05 01Unijny Mechanizm Ochrony Ludności211 000 000221 000 00010 000 000
2.2.32Program "Erasmus+"3 491 138 8933 522 138 89331 000 000
07 03 01 01Promowanie mobilności edukacyjnej osób i grup, jak również współpracy, włączenia, równości doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia - Zarządzanie pośrednie2 498 750 0002 524 750 00026 000 000
07 03 02Promowanie mobilności edukacyjnej w zakresie uczenia się pozaformalnego i aktywnego udziału osób młodych oraz współpracy, włączenia, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie młodzieży369 700 000374 700 0005 000 000
2.2.34Kreatywna Europa364 763 754365 763 7541 000 000
07 05 03Komponenty międzysektorowe25 430 87526 430 8751 000 000
2.2.352Obywatele, równość, prawa i wartości221 064 096225 564 0964 500 000
07 06 01Równość i prawa51 815 74653 315 7461 500 000
07 06 02Zaangażowanie obywateli w życie demokratyczne Unii i ich udział w nim46 911 77448 911 7742 000 000
07 06 03Dafne23 877 03024 8770301 000 000
2.2.3. DAGAgencje zdecentralizowane282 083 169286 083 1694 000 000
07 10 08Prokuratura Europejska (EPPO)66 307 72970 307 7294 000 000
2.2.3. SPECPrerogatywy165 953 586166 953 5861 000 000
07 20 04 06Określone uprawnienia w obszarze polityki społecznej, w tym dialog społeczny19 500 00020 000 000500 000
07 20 04 09Działania informacyjne i szkoleniowe dla organizacji pracowniczych21 000 00021 500 000500 000
PPDPProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze6 456 875
Poddział 2b ogółem- 398 043 125
Dział 3
3.1.11Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG)40 590 282 21340 505 482 213- 84 800 000
08 02 01Rezerwa rolna530 000 000516 500 000- 13 500 000
08 02 04 01Podstawowe wsparcie dochodu do celów zrównoważoności18 373 500 00018 282 200 000- 91 300 000
08 02 04 03Uzupełniające wsparcie dochodu dla młodych rolników650 000 000670 000 00020 000 000
PPDPProjekty pilotażowe i działania przygotowawcze3 635 000
Dział 3 ogółem- 81 165 000
Dział 4
4.0.11Fundusz Azylu, Migracji i Integracji1 354 073 0001 359 073 0005 000 000
10 02 01Fundusz Azylu, Migracji i Integracji (FAMI)1 035 023 0001 040 023 0005 000 000
4.0.1. DAGAgencje zdecentralizowane168101 176169101 1761 000 000
10 10 01Agencja Unii Europejskiej ds. Azylu (EUAA)168 101 176169 101 1761 000 000
4.0.2. DAGAgencje zdecentralizowane1 055 455 2671 040 455 267- 15 000 000
11 10 01Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex)824 329 442809 329 442- 15 000 000
Dział 4 ogółem- 9 000 000
Dział 5
5.0.11Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ISF)230 580 000237 580 0007 000 000
12 02 01Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ISF)175 130 000182 130 0007 000 000
Dział 5 ogółem7 000 000
Dział 6
6.0.111Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Glo- Globalny wymiar Europy" (ISWMR - "Globalny wymiar Europy")10 743 801 96610 763 801 96620 000 000
14 02 01 10Południowe sąsiedztwo761 962 895776 962 89515 000 000
14 02 01 11Wschodnie sąsiedztwo416 206 581421 206 5815 000 000
6.0.12Pomoc humanitarna (HUMA)1 737 373 7861 897 373 786160 000 000
14 03 01Pomoc humanitarna1 649 312 1681 809 312 168160 000 000
Dział 6 ogółem180 000 000
Dział 7
7.2Wydatki administracyjne instytucji9 141 588 7949 175 375 84133 787 047
7.1.21Parlament Europejski2 354 555 8812 382 263 57427 707 693
7.1.22Rada Europejska i Rada676 842 943676 881 12338 180
7.2Komisja4 218 068 8254 221 841 2253 772 400
7.1.24Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej502 443 711503 782 5311 338820
7.1.25Europejski Trybunał Obrachunkowy185 133 430185 655 890522 460
7.1.29Europejski Inspektor Ochrony Danych23 921 96624 329 460407 494
Dział 7 ogółem33 787 047
OGÓŁEM- 355 666 078

W ujęciu ogólnym oznacza to poziom środków na płatności w wysokości 142 630,3 mln EUR, co stanowi spadek o 355,7 mln EUR w porównaniu z projektem budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2024.

1.5. Rezerwy

Poza rezerwami przewidzianymi w projekcie budżetu, w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2024, nie ma żadnych rezerw.

1.6. Uwagi do budżetu

Tekst uwag do budżetu odpowiada projektowi budżetu zmienionemu listem w sprawie poprawek nr 1/2024 z następującymi dostosowaniami zaproponowanymi w piśmie w sprawie wykonalności i uzgodnionymi przez komitet pojednawczy:

- Następujące linie budżetowe, w przypadku których Parlament Europejski wprowadził poprawki do własnej sekcji, zatwierdza się bez zmian.

- Pozycja 1 4 0 0 - Inni pracownicy - Sekretariat Generalny i grupy polityczne

Zmienić tekst w następujący sposób:

Środki te obejmują pulę w wysokości 362 040 167 040 EUR związaną z personelem Urzędu ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych.

- Artykuł 2 3 8 - Inne wydatki administracyjne

Zmienić tekst w następujący sposób:

- różnych zakupów w związku ze społeczną odpowiedzialnością Parlamentu (w tym EMAS),EMAS).

-- różnych usług związanych z zarządzaniem finansami i inwentarzem Parlamentu.

- Artykuł 2 3 9 - Działalność EMAS, w tym promowanie, oraz program kompensacji emisji CO2 Parlamentu Europejskiego

Zmienić nagłówek w następujący sposób:

Działalność EMAS i działania na rzecz zrównoważoności, w tym ich propagowanie, oraz program kompensacji emisji CO2 Parlamentu Europejskiego

Zmienić tekst w następujący sposób:

Środki te są przeznaczone na pokrycie wydatków związanych ze zrównoważonością w Parlamencie Europejskim oraz działaniami EMAS mającymi na celu poprawę efektywności środowiskowej Parlamentu Europejskiego, co obejmuje także propagowanie tych działań, a także na pokrycie wydatków związanych z programem kompensacji emisji CO2 Parlamentu Europejskiego.

Zakłada się przy tym, że zmiany wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę nie mogą zmienić ani rozszerzyć zakresu istniejącej podstawy prawnej ani naruszać administracyjnej autonomii instytucji, oraz że działanie można sfinansować z dostępnych zasobów.

1.7. Nomenklatura budżetowa

Uzgadnia się nomenklaturę budżetową zaproponowaną przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2024, z uwzględnieniem nowych projektów pilotażowych i działań przygotowawczych. Komitet pojednawczy zgadza się również na usunięcie jednej linii budżetowej w sekcji dotyczącej Parlamentu Europejskiego (Artykuł 5 0 2 - Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych - Wynagrodzenia i dodatki).

2. Budżet na rok 2023

Projekt budżetu korygującego nr 4/2023 zatwierdza się zgodnie z propozycją Komisji.

3. Oświadczenia

3.1. Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków na płatności

Parlament Europejski i Rada apelują do Komisji, by w roku 2024 nadal uważnie i aktywnie monitorowała wdrażanie programów realizowanych na podstawie obecnych i poprzednich WRF (zwłaszcza w ramach poddziału 2a i w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich). W tym celu Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji, by terminowo przedstawiła zaktualizowane dane liczbowe dotyczące sytuacji i szacunków odnoszących się do środków na płatności na 2024 r. (w stosownych przypadkach z uwzględnieniem ulepszonych pod względem dokładności prognoz państw członkowskich). Jeżeli dane te wskazują, że środki zapisane w budżecie na 2024 r. są niewystarczające, aby pokryć zapotrzebowanie, Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji o jak najszybsze przedstawienie właściwego rozwiązania, między innymi projektu budżetu korygującego z myślą o umożliwieniu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie podjęcia bez zbędnej zwłoki wszelkich niezbędnych decyzji dotyczących uzasadnionych potrzeb. W stosownych przypadkach Parlament Europejski i Rada uwzględnią stopień pilności sprawy i - w razie konieczności - skrócą ośmiotygodniowy okres na podjęcie decyzji. To samo ma zastosowanie, odpowiednio, jeżeli z danych liczbowych wynika, że środki zapisane w budżecie na 2024 r. są wyższe niż potrzeby.

3.2. Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie uwzględnienia wyników śródokresowej rewizji WRF do budżetu na 2024 r.

Parlament Europejski, Rada i Komisja przyjmują do wiadomości toczące się dyskusje na temat proponowanej rewizji wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027. Rada Europejska zwróciła się do Rady o poczynienie postępów w pracach, aby osiągnąć ogólne porozumienie w sprawie proponowanej rewizji wieloletnich ram finansowych do końca roku, co umożliwi szybkie jej przyjęcie z należytym uwzględnieniem roli Parlamentu Europejskiego zgodnie z procedurami określonymi w Traktatach. W związku z tym wpływ takiego porozumienia na rok budżetowy 2024 można uwzględnić wyłącznie za pomocą projektu budżetu korygującego.

Parlament Europejski i Rada zwracają się zatem do Komisji, by niezwłocznie po uzgodnieniu rewizji rozporządzenia w sprawie WRF zaproponowała projekt budżetu korygującego w celu dostosowania budżetu na 2024 r. do zmienionego rozporządzenia w sprawie WRF.

Parlament Europejski i Rada zobowiązują się do rozpatrzenia wniosku Komisji bez zbędnej zwłoki, z uwzględnieniem pilności sprawy.

3.3. Jednostronne oświadczenie Komisji w sprawie dotacji na spłatę odsetek w ramach MFA+ na rok budżetowy 2024

Komisja zobowiązuje się do zaproponowania odpowiednich środków budżetowych w celu uwolnienia zasobów przeznaczonych na dotację na spłatę odsetek w ramach MFA+ (artykuł budżetowy 14 07 01) na rok budżetowy 2024, jeżeli w odpowiednim czasie zostanie znalezione alternatywne rozwiązanie w zakresie finansowania.

3.4. Jednostronne oświadczenie Parlamentu Europejskiego w sprawie dotacji na spłatę odsetek w ramach MFA +

Parlament Europejski przyjmuje do wiadomości oświadczenie Komisji. Parlament Europejski przypomina, że zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/2463 dotacja na spłatę odsetek w związku z pomocą makrofinansową (MFA+) dla Ukrainy powinna być finansowana z dobrowolnych wkładów państw członkowskich oraz że wkład z budżetu UE jest możliwy pod warunkiem dostępności zasobów. W tym kontekście Parlament Europejski podkreśla, że tymczasowe zapisanie środków w linii budżetowej 14 07 01 stanowi jednorazowy wyjątek i nie stwarza precedensu dla przyszłych procedur budżetowych.

ZAŁĄCZNIK:

WYKAZ PODMIOTÓW LUB OSÓB, OD KTÓRYCH SPRAWOZDAWCY OTRZYMALI UWAGI

Poniższy wykaz sporządzono na wyłączną odpowiedzialność sprawozdawców. Przy sporządzaniu sprawozdania sprawozdawcy otrzymali informacje od następujących podmiotów lub osób:

Podmiot i/lub osoba
Spanish Secretary of State, President-in-Office, Council of the European Union
Permanent Representative of Spain to the European Union
Permanent Representative of the Federal Republic of Germany to the European Union
Permanent Representative of France to the European Union
Permanent Representative of the Netherlands to the European Union
Permanent Representative of Belgium to the European Union
Commissioner for Budget and Administration
Commissioner for Promoting our European Way of Life
Commissioner for Justice
Commissioner for Crisis Management
Director-General for Budget, European Commission
Director-General for Communication, European Commission
Federal Ministry of Finance, Federal Government of Germany
Registrar of the Court of Justice of the European Union
President of the European Court of Auditors
Vice-President of the European Economic and Social Committee
Secretary-General of the European Committee of the Regions
EU High Representative for Foreign Affairs
Secretary-General of the European External Action Service
Executive Director, European Union Agency for Fundamental Rights
Executive Director, European Union Asylum Agency
Executive Director, Frontex
European Chief Prosecutor, European Public Prosecutor's Office
Executive Director, World Food Programme Global Office to the EU
Representative Office for Europe, United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East
(UNRWA)
1 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0367.
2 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
3 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
5 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.