Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program "Prawa i Wartości" (COM(2018)0383 - C8-0234/2018 - 2018/0207(COD)) P8_TC1-COD(2018)0207 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 17 kwietnia 2019 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/… ustanawiającego program "Obywatele, Równość, Prawa i Wartości".
Dz.U.UE.C.2021.158.517
Akt nienormatywnyProgram "Prawa i Wartości" ***I
Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program "Prawa i Wartości" (COM(2018)0383 - C8-0234/2018 - 2018/0207(COD))
(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
(2021/C 158/54)
(Dz.U.UE C z dnia 30 kwietnia 2021 r.)
Parlament Europejski,
P8_TC1-COD(2018)0207
Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 17 kwietnia 2019 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/... ustanawiającego program "Obywatele, Równość, Prawa i Wartości"
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16 ust. 2, art. 19 ust. 2, art. 21 ust. 2, art. 24, art. 167 oraz art. 168,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 4 ,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów 5 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 6 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
Ważne jest zatem kontynuowanie wszystkich tych działań wraz z przydzieleniem niezależnego budżetu na program Daphne oraz należyte uwzględnienie wyników i wniosków z dotychczasowych doświadczeń we wdrażaniu przedmiotowego programu.
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie ustanawia program "Obywatele, Równość, Prawa i Wartości" (zwany dalej "programem").
Określa ono cele programu, budżet na lata 2021-2027, formy finansowania unijnego oraz zasady dotyczące przyznawania takiego finansowania.
Cele programu
-a) ochrona i propagowanie wartości Unii (komponent "Wartości Unii",)
Komponent "Wartości Unii"
W ramach celu ogólnego określonego w art. 2 ust. 1, a także celu szczegółowego określonego w art. 2 ust. 2 lit. -a) program koncentruje się na ochronie i propagowaniu praw oraz podnoszeniu świadomości na ich temat dzięki zapewnianiu wsparcia finansowego organizacjom społeczeństwa obywatelskiego działającym na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i ponadnarodowym w dziedzinie promowania i utrzymywania tych praw, a także dzięki wzmożeniu ochrony i propagowania unijnych wartości oraz poszanowania praworządności i przyczynianiu się do budowy bardziej demokratycznej Unii, demokratycznego dialogu, przejrzystości i dobrych rządów.
Komponent "Równość, prawa i równość płci"
W ramach celu ogólnego określonego w art. 2 ust. 1 i celu szczegółowego określonego w art. 2 ust. 2 lit. a) program koncentruje się na:
Komponent "Zaangażowanie i udział obywateli"
W ramach celu ogólnego określonego w art. 2 ust. 1 i celu szczegółowego określonego w art. 2 ust. 2 lit. b) program koncentruje się na:
Komponent "Daphne"
W ramach celu ogólnego określonego w art. 2 ust. 1 i celu szczegółowego określonego w art. 2 ust. 2 lit. c) program koncentruje się na:
-a) zapobieganiu na wszystkich szczeblach wszelkim formom przemocy ze względu na płeć i przemocy w rodzinie wobec kobiet i dziewcząt oraz zwalczaniu jej, także dzięki promowaniu standardów określonych w Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (konwencja stambulska); oraz
Budżet
-a) [754 062 000 EUR w cenach z 2018 r. [850 000 000 EUR w cenach bieżących] (tj. 46,34 % całkowitej puli środków finansowych) na cele szczegółowe, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. -a);
Komisja przeznacza co najmniej 50 % kwot, o których mowa w akapicie pierwszym lit. -a) i lit. a) niniejszego ustępu, na wsparcie działań prowadzonych przez organizacje społeczeństwa obywatelskiego, z czego co najmniej 65 % przydziela się lokalnym i regionalnym organizacjom społeczeństwa obywatelskiego.
Komisja nie może przekraczać przyznanej wartości procentowej puli środków finansowych określonych w załączniku -I o więcej niż 5 punktów procentowych. Jeżeli przekroczenie tego limitu okaże się konieczne, Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 16, umożliwiających zmianę załącznika -I w drodze zmiany przyznanej wartości procentowej środków programu w przedziale od 5 do 10 punktów procentowych.
Państwa trzecie stowarzyszone z programem
Realizacja i formy finansowania unijnego
Rodzaje działań
Na mocy niniejszego rozporządzenia można otrzymać finansowanie na działania przyczyniające się do osiągnięcia celu szczegółowego określonego w art. 2. Do finansowania kwalifikują się w szczególności działania wymienione w załączniku I.
Grupa dialogu obywatelskiego
Komisja powołuje grupę dialogu obywatelskiego z myślą o zapewnieniu regularnego, otwartego i przejrzystego dialogu z beneficjentami programu i innymi zainteresowanymi stronami w celu wymiany doświadczeń i dobrych praktyk oraz omawiania zmian w polityce w dziedzinach i celach objętych programem i powiązanych obszarach.
ROZDZIAŁ II
DOTACJE
DOTACJE
Dotacje
Finansowanie skumulowane[, uzupełniające] i łączone
Działania, o których mowa w akapicie pierwszym, muszą spełniać łącznie następujące warunki:
Działania te są realizowane przez organ zarządzający, o którym mowa w art. [65] rozporządzenia (UE) nr XX [rozporządzenie w sprawie wspólnych przepisów], zgodnie z zasadami określonymi w tym rozporządzeniu i w rozporządzeniach dotyczących poszczególnych funduszy, w tym z zasadami dotyczącymi korekt finansowych.
Kwalifikujące się podmioty
-a);
ROZDZIAŁ III
PROGRAMOWANIE, MONITOROWANIE, OCENA I KONTROLA
PROGRAMOWANIE, MONITOROWANIE, OCENA I KONTROLA
Program prac i priorytety wieloletnie
Monitorowanie i sprawozdawczość
Ocena
Wykonywanie przekazanych uprawnień
Ochrona interesów finansowych Unii
W przypadku gdy państwo trzecie uczestniczy w programie na podstawie decyzji wydanej na mocy umowy międzynarodowej lub innego instrumentu prawnego, państwo trzecie przyznaje właściwemu urzędnikowi zatwierdzającemu, Europejskiemu Urzędowi ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) i Europejskiemu Trybunałowi Obrachunkowemu uprawnienia i prawa dostępu niezbędne do kompleksowego wykonywania ich odpowiednich kompetencji. W przypadku OLAF takie prawa obejmują prawa do prowadzenia dochodzeń, w tym kontroli na miejscu i inspekcji, przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 dotyczącym dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).
ROZDZIAŁ IV
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Informacja, komunikacja i promocja
Punkty kontaktowe programu
Każde państwo członkowskie może ustanowić punkty kontaktowe programu. Ich zadaniem jest udzielanie wnioskodawcom, zainteresowanym stronom i beneficjentom programu bezstronnych wytycznych, praktycznych informacji i pomocy w odniesieniu do wszystkich aspektów programu, w tym procedury składania wniosków, rozpowszechniania informacji przyjaznych dla użytkownika i wyników programu, poszukiwania partnerów, szkoleń i innych formalności. Punkty kontaktowe programu wykonują swoje zadania niezależnie.
L
Uchylenie
Rozporządzenia (UE) nr 1381/2013 i (UE) nr 390/2014 tracą moc ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2021 r.
Przepisy przejściowe
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
Przewodniczący | Przewodniczący |
ZAŁĄCZNIK -I
Fundusze dostępne w ramach programu, o których mowa w art. 6 ust. 1, są przydzielane w następujący sposób:
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Cele ogólne i szczegółowe programu określone w art. 2 | będą realizowane w szczególności przez wspieranie następujących działań:
ZAŁĄCZNIK II
Wskaźniki
Wskaźniki
Liczba osób, które zostały objęte: (i) działaniami szkoleniowymi; (ii) działaniami związanymi z wzajemnym uczeniem się i wymianą dobrych praktyk; (iii) działaniami popularyzacyjnymi, informacyjnymi i służącymi zwiększaniu świadomości |
Liczba organizacji społeczeństwa obywatelskiego, które zostały objęte wsparciem i działaniami na rzecz budowania potencjału |
Liczba sieci i inicjatyw transnarodowych skoncentrowanych na pamięci europejskiej i europejskim dziedzictwie w wyniku interwencji w ramach programu |
Wszystkie dane indywidualne są w miarę możliwości przedstawiane w podziale na płeć; oceny śródokresowe i oceny końcowe programu koncentrują się na poszczególnych komponentach i działaniach, a także są dokonywane z perspektywy równości płci i oceniają wpływ na równość płci.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.