Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 15 lutego 2023 r. w sprawie projektu przepisów wykonawczych do Statutu Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (N9-0065/2022 - C9-0338/2022 - 2022/0903(NLE))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.283.142

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 sierpnia 2023 r.

P9_TA(2023)0045
Konsultacje w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 15 lutego 2023 r. w sprawie projektu przepisów wykonawczych do Statutu Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (N9-0065/2022 - C9-0338/2022 - 2022/0903(NLE))

(Konsultacja)

(2023/C 283/28)

(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając projekt przepisów wykonawczych do Statutu Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (N9-0065/2022),

- uwzględniając art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego (UE, Euratom) 2021/1163 z dnia 24 czerwca 2021 r. określającego przepisy i ogólne warunki regulujące wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich (Statut Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich) i uchylającego decyzję 94/262/EWWiS, WE, Euratom 1 , zgodnie z którym Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich skonsultował się z Parlamentem Europejskim (C9-0338/2022),

- uwzględniając art. 82 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych (A9-0010/2023),

1. zatwierdza projekt przepisów wykonawczych po poprawkach;

2. zwraca się do Rzeczniczki Praw Obywatelskich o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;

3. zwraca się do Rzeczniczki Praw Obywatelskich o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie znaczących zmian do swojego projektu;

4. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania swojego stanowiska Europejskiej Rzeczniczce Praw Obywatelskich, Radzie i Komisji.

Poprawka 1

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 2 - ustęp 3

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
2.3. Rzecznik Praw Obywatelskich rozpatruje jako petycję wchodzącą w zakres jego obowiązków określonych w art. 1 ust. 3 statutu, przekazaną przez Parlament Europejski za zgodą składającego petycję.skargę skreśla się

Poprawka 2

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 3 - ustęp 1

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
3.1. Rzecznik Praw Obywatelskich rozpatruje skargi w dowolnym języku urzędowym i roboczym instytucji Unii. Rzecznik Praw Obywatelskich komunikuje się ze skarżącym w tym języku, chyba że skarżący zgadza się otrzymywać informacje w innym języku urzędowym i roboczym Unii.3.1. Rzecznik Praw Obywatelskich rozpatruje skargi w dowolnym języku urzędowym i roboczym instytucji Unii. Rzecznik Praw Obywatelskich komunikuje się ze skarżącym w języku, w którym złożono skargę, chyba że skarżący zgadza się otrzymywać informacje w innym języku urzędowym i roboczym Unii.

Poprawka 3

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 3 - ustęp 6

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
3.6. Jeżeli Rzecznik Praw Obywatelskich uzna to za stosowne, może zadbać o to, aby skarga była rozpatrywana priorytetowo, z uwzględnieniem celów strategicznych lub szczególnego charakteru skargi, w tym w obszarach takich jak sygnalizowanie nieprawidłowości i molestowanie.3.6. Zgodnie z art. 2 Statutu jeżeli Rzecznik Praw Obywatelskich uzna to za stosowne, może zadbać o to, aby skarga była rozpatrywana priorytetowo, z uwzględnieniem tematów działań strategicznych określonych przez Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawozdaniu rocznym lub szczególnego charakteru skargi, w tym w obszarach takich jak sygnalizowanie nieprawidłowości i molestowanie.

Poprawka 4

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 3 - ustęp 7

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
3.7. Rzecznik Praw Obywatelskich rozpatruje obraźliwe komunikaty i skargi stanowiące nadużycie postępowania, zgodnie z przyjętymi w tym celu wytycznymi.3.7. Rzecznik Praw Obywatelskich rozpatruje obraźliwe komunikaty i skargi stanowiące nadużycie postępowania, zgodnie z przyjętymi w tym celu wytycznymi. Wytyczne te publikuje się na stronie internetowej Rzecznika.

Poprawka 5

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 4 - ustęp 3

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
4.3. Na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich instytucje przekazują mu informacje lub dokumenty do celów dochodzenia. Zespół dochodzeniowy Rzecznika Praw Obywatelskich może kontrolować dokumenty w pomieszczeniach danej instytucji lub drogą elektroniczną. Dokumenty niejawne UE są udostępniane w pomieszczeniach danej instytucji, chyba że uzgodniono inaczej z Rzecznikiem Praw Obywatelskich.4.3. Na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich i na warunkach określonych w art. 5 statutu instytucje przekazują mu informacje do celów dochodzenia, w tym w formie dokumentów. Zespół dochodzeniowy Rzecznika Praw Obywatelskich może analizować te informacje w pomieszczeniach danej instytucji lub drogą elektroniczną. Informacje niejawne UE są udostępniane w pomieszczeniach danej instytucji, chyba że uzgodniono inaczej z Rzecznikiem Praw Obywatelskich.

Poprawka 6

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 4 - ustęp 4

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
4.4. Odpowiedzi instytucji dotyczące kwestii, o których mowa w art. 4.2 i 4.3, udzielane są w terminie określonym przez Rzecznika Praw Obywatelskich, nieprzekraczającym zazwyczaj trzech miesięcy. Należy wyznaczyć odpowiedni termin na udzielenie odpowiedzi, biorąc pod uwagę złożoność i pilność dochodzenia. W przypadku gdy Rzecznik Praw Obywatelskich uzna, że dochodzenie ma znaczenie publiczne, czas na udzielenie odpowiedzi przez instytucję jest możliwie jak najkrótszy. Jeżeli dana instytucja nie jest w stanie udzielić odpowiedzi w wyznaczonym terminie, składa uzasadniony wniosek o jego przedłużenie.4.4. Odpowiedzi instytucji dotyczące kwestii, o których mowa w art. 4.2 i 4.3, udzielane są w terminie określonym przez Rzecznika Praw Obywatelskich, nieprzekraczającym zazwyczaj trzech miesięcy. Należy wyznaczyć odpowiedni termin na udzielenie odpowiedzi, biorąc pod uwagę złożoność i pilność dochodzenia. W przypadku gdy Rzecznik Praw Obywatelskich uzna, że dochodzenie leży w interesie publicznym, czas na udzielenie odpowiedzi przez instytucję jest możliwie jak najkrótszy. Jeżeli dana instytucja nie jest w stanie udzielić odpowiedzi w wyznaczonym terminie, składa uzasadniony wniosek o jego przedłużenie.

Poprawka 7

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 4 - ustęp 10

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
4.10. Rzecznik Praw Obywatelskich przechowuje dokumenty lub informacje uzyskane od instytucji lub państwa członkowskiego w trakcie dochodzenia i uznane przez tę instytucję lub to państwo członkowskie za poufne tylko przez czas trwania dochodzenia oraz do czasu upłynięcia terminu na przeprowadzenie postępowania w sprawie wszelkich wniosków o ponowne rozpatrzenie. Takie dokumenty lub informacje zostaną zniszczone po zamknięciu dochodzenia i po upłynięciu terminu na przeprowadzenie postępowania w sprawie wszelkich wniosków o ponowne rozpatrzenie. Rzecznik Praw Obywatelskich może wystąpić do instytucji lub państwa członkowskiego z wnioskiem o przechowanie tych dokumentów lub informacji przez co najmniej pięć lat po powiadomieniu ich, że Rzecznik Praw Obywatelskich już ich nie przechowuje.4.10. Rzecznik Praw Obywatelskich przechowuje dokumenty lub informacje, o których mowa w art. 5 ust. 8 statutu, tylko przez czas trwania dochodzenia oraz do czasu upłynięcia terminu na przeprowadzenie postępowania w sprawie wszelkich wniosków o ponowne rozpatrzenie złożonych na podstawie art. 9 ust. 3 niniejszej decyzji. Takie dokumenty lub informacje są niszczone po zamknięciu dochodzenia i po upłynięciu terminu na przeprowadzenie postępowania w sprawie wszelkich wniosków o ponowne rozpatrzenie. Rzecznik Praw Obywatelskich może wystąpić do instytucji lub państwa członkowskiego z wnioskiem o przechowanie tych dokumentów lub informacji przez co najmniej pięć lat po powiadomieniu ich, że Rzecznik Praw Obywatelskich już ich nie przechowuje.

Poprawka 8

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 5 - ustęp 1

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
5.1. Jeżeli Rzecznik Praw Obywatelskich uzna, że skarga może zostać rozstrzygnięta, poszukuje rozwiązania wspólnie z instytucją, której dochodzenie dotyczy, i skarżącym.5.1. Jeżeli Rzecznik Praw Obywatelskich uzna, że skarga może zostać rozstrzygnięta, poszukuje rozwiązania wspólnie z instytucją, której dochodzenie dotyczy, aby wyeliminować niewłaściwe administrowanie, a tym samym rozstrzygnąć skargę.

Poprawka 9

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 6 - ustęp 2

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
6.2. Jeżeli Rzecznik Praw Obywatelskich nie stwierdzi niewłaściwego administrowania, stwierdzi, że znaleziono rozwiązanie lub że kontynuowanie dochodzenia nie jest uzasadnione, wydaje decyzję, którą zamyka dochodzenie i w której przedstawia poczynione ustalenia. W decyzji, która zamyka dochodzenie, Rzecznik Praw Obywatelskich może przedstawić propozycje usprawnień dotyczące kwestii stwierdzonych w trakcie dochodzenia. Rzecznik Praw Obywatelskich wysyła decyzję do skarżącego i zainteresowanej instytucji.6.2. Jeżeli Rzecznik Praw Obywatelskich nie stwierdzi niewłaściwego administrowania, stwierdzi, że znaleziono rozwiązanie lub że kontynuowanie dochodzenia nie jest uzasadnione, wydaje decyzję, którą zamyka dochodzenie i w której przedstawia poczynione ustalenia. W decyzji, która zamyka dochodzenie, Rzecznik Praw Obywatelskich może sugerować usprawnienia dotyczące kwestii stwierdzonych w trakcie dochodzenia. Rzecznik Praw Obywatelskich wysyła decyzję do skarżącego i zainteresowanej instytucji.

Poprawka 10

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 7 - ustęp 2

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
7.2. Rzecznik Praw Obywatelskich może przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu sprawozdanie specjalne dotyczące wszelkiego dochodzenia, w którym stwierdza niewłaściwe administrowanie i które uznaje za mające znaczenie publiczne.7.2. Rzecznik Praw Obywatelskich może przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu sprawozdanie specjalne dotyczące wszelkiego dochodzenia, w którym stwierdza niewłaściwe administrowanie i które uznaje za leżące w szczególnym interesie publicznym.

Poprawka 11

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 8 - nagłówek

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
Dochodzenie z własnej inicjatywyDochodzenie z własnej inicjatywy i dochodzenie następcze

Poprawka 12

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 8 - ustęp 1

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
8.1. Zgodnie z zakresem obowiązków Rzecznika Praw Obywatelskich określonym w art. 1 ust. 3 statutu Rzecznik Praw Obywatelskich, jeżeli uzna to za uzasadnione, prowadzi dochodzenia z własnej inicjatywy.8.1. Zgodnie z zakresem obowiązków Rzecznika Praw Obywatelskich określonym w art. 1 ust. 3 oraz w art. 3 ust. 3 statutu Rzecznik Praw Obywatelskich, jeżeli uzna to za uzasadnione, prowadzi dochodzenia z własnej inicjatywy.

Poprawka 13

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 8 - ustęp 2

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
8.2. Procedury stosowane do dochodzeń wszczętych w wyniku wniesienia skargi stosuje się, w stosownym zakresie, do dochodzeń wszczętych przez Rzecznika Praw Obywatelskich z własnej inicjatywy.8.2. Rzecznik Praw Obywatelskich może też kontaktować się z instytucjami na piśmie, by uświadamiać, dzielić się obserwacjami lub zbierać informacje na temat praktyk administracyjnych. W granicach swoich obowiązków określonych w art. 1 ust. 3 statutu i zgodnie z jego art. 3 ust. 3 również w następstwie takich kontaktów z instytucjami Rzecznik Praw Obywatelskich może podjąć decyzję o wszczęciu dochodzenia z własnej inicjatywy.

Poprawka 14

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 8 - ustęp 3

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
8.3. Rzecznik Praw Obywatelskich może, niezależnie od prowadzonych dochodzeń, kontaktować się z instytucjami na piśmie, by podnosić świadomość, dzielić się obserwacjami lub zbierać informacje na temat praktyk administracyjnych. W granicach obowiązków określonych w art. 1 ust. 3 statutu Rzecznik Praw Obywatelskich może podjąć decyzję o wszczęciu dochodzeń z własnej inicjatywy również w następstwie takich kontaktów z instytucjami, zgodnie z art. 8.1 i 8.2.8.3. Procedury stosowane do dochodzeń wszczętych w wyniku wniesienia skargi stosuje się do dochodzeń wszczętych przez Rzecznika Praw Obywatelskich z własnej inicjatywy na podstawie pkt 8.1 i 8.2 w takim zakresie, w jakim odpowiadają one tym dochodzeniom.

Poprawka 15

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 9 - ustęp 3

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
9.3. Skarżący ma prawo złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie decyzji podjętej zgodnie z art. 3.3 i 3.4 niniejszej decyzji, a także każdego ustalenia zawartego w decyzji zamykającej dochodzenie, chyba że jest to ustalenie stwierdzające niewłaściwe administrowanie. Szczegółowe przepisy dotyczące postępowania w sprawie wniosku o ponowne rozpatrzenie określa decyzja Rzecznika Praw Obywatelskich.9.3. Skarżący ma prawo złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie decyzji podjętej zgodnie z art. 3.3 i 3.4 niniejszej decyzji, a także każdego ustalenia zawartego w decyzji zamykającej dochodzenie, chyba że jest to ustalenie stwierdzające niewłaściwe administrowanie. Szczegółowe przepisy dotyczące postępowania w sprawie wniosku o ponowne rozpatrzenie określa się w decyzji Rzecznika Praw Obywatelskich i publikuje na stronie Rzecznika Praw Obywatelskich.

Poprawka 16

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 9 - ustęp 4

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
9.4. Składając wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy zgodnie z art. 9.3 niniejszej decyzji, skarżący ma prawo zwrócić się o dostęp do akt sprawy Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczących skargi, zgodnie z zasadami określonymi w statucie, z wyjątkiem dokumentów uznanych za poufne przez instytucję, państwo członkowskie lub Rzecznika Praw Obywatelskich lub wszelkich innych poufnych informacji zawartych w aktach sprawy. Ujawnienie informacji zawartych w aktach sprawy skarżącemu podlega warunkom określonym w art. 5 ust. 8 statutu.9.4. Składając wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy zgodnie z pkt 9.3 niniejszej decyzji, skarżący ma prawo zwrócić się o dostęp do akt sprawy Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczących skargi. Ujawnienie skarżącemu informacji zawartych w aktach sprawy odbywa się na zasadach opisanych w statucie, a w szczególności na warunkach określonych w art. 5 ust. 8 statutu.

Poprawka 17

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 9 - ustęp 5

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
9.5. Aby chronić uzasadnione interesy skarżącego lub osoby trzeciej, Rzecznik Praw Obywatelskich może zaklasyfikować jako poufne informacje zawarte w skardze lub w innych dokumentach oraz poinformować o tym instytucję. W wyjątkowych okolicznościach, na przykład w przypadku skarg dotyczących informowania o nieprawidłowościach, Rzecznik Praw Obywatelskich może podjąć decyzję o niepodawaniu tożsamości skarżącego instytucji, której dotyczy dochodzenie.9.5. Aby chronić uzasadnione interesy skarżącego lub osoby trzeciej, Rzecznik Praw Obywatelskich może zaklasyfikować jako poufne informacje zawarte w skardze lub w innych dokumentach oraz poinformować o tym instytucję. W wyjątkowych okolicznościach, na przykład w przypadku skarg dotyczących informowania o nieprawidłowościach, Rzecznik Praw Obywatelskich może podjąć decyzję o niepodawaniu tożsamości skarżącego instytucji, której dotyczy dochodzenie, ani innym podmiotom zewnętrznym.

Poprawka 18

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 9 - ustęp 7 (nowy)

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
9.7. W przypadkach, w których Rzecznik Praw Obywatelskich zostanie poproszony o zweryfikowanie, czy środki przyjęte przez właściwy organ danej instytucji, danego organu lub danej jednostki organizacyjnej Unii zapewniają ochronę domniemanych ofiar nękania lub molestowania oraz przywracają zdrowe i bezpieczne środowisko pracy, w którym gwarantuje się poszanowanie godności zainteresowanych osób w trakcie dochodzenia administracyjnego, Rzecznik może zwrócić się do ekspertów zewnętrznych w tej dziedzinie o pomoc w weryfikacji i o ewentualne zalecenia.

Poprawka 19

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 10

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
Rzecznik Praw Obywatelskich zapewnia, aby instytucje były na bieżąco informowane o jego dochodzeniach i ich wynikach oraz, w stosownych przypadkach, miały możliwość przedstawiania uwag i dowodów, jak przewidziano w niniejszej decyzji i w statucie.Rzecznik Praw Obywatelskich zapewnia, aby instytucje były na bieżąco informowane o jego dochodzeniach i ich wynikach oraz miały możliwość przedstawiania uwag i dowodów, jak przewidziano w niniejszej decyzji i w statucie.

Poprawka 20

Projekt przepisów wykonawczych

Artykuł 13

Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw ObywatelskichPoprawka
Rzecznik Praw Obywatelskich może podać do wiadomości publicznej niepoufne informacje na temat postępów w dochodzeniach. W szczególności w dochodzeniach o znaczeniu publicznym Rzecznik Praw Obywatelskich może podawać do wiadomości publicznej wymianę informacji z instytucjami lub państwami członkowskimi, z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 5 ust. 8 statutu.Niezależnie od art. 6 i art. 9 ust. 1 statutu Rzecznik Praw Obywatelskich może podać do wiadomości publicznej niepo- ufne informacje na temat postępów w dochodzeniach. W szczególności w dochodzeniach leżących w interesie publicznym Rzecznik Praw Obywatelskich może podawać do wiadomości publicznej wymianę informacji z instytucjami lub państwami członkowskimi, z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 5 ust. 8 statutu.
1 Dz.U. L 253 z 16.7.2021, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.