Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 15 lutego 2023 r. w sprawie projektu przepisów wykonawczych do Statutu Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (N9-0065/2022 - C9-0338/2022 - 2022/0903(NLE))
Dz.U.UE.C.2023.283.142
Akt nienormatywnyP9_TA(2023)0045
Konsultacje w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich
(Konsultacja)
(2023/C 283/28)
(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2023 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając projekt przepisów wykonawczych do Statutu Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (N9-0065/2022),
- uwzględniając art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego (UE, Euratom) 2021/1163 z dnia 24 czerwca 2021 r. określającego przepisy i ogólne warunki regulujące wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich (Statut Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich) i uchylającego decyzję 94/262/EWWiS, WE, Euratom 1 , zgodnie z którym Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich skonsultował się z Parlamentem Europejskim (C9-0338/2022),
- uwzględniając art. 82 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych (A9-0010/2023),
1. zatwierdza projekt przepisów wykonawczych po poprawkach;
2. zwraca się do Rzeczniczki Praw Obywatelskich o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;
3. zwraca się do Rzeczniczki Praw Obywatelskich o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie znaczących zmian do swojego projektu;
4. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania swojego stanowiska Europejskiej Rzeczniczce Praw Obywatelskich, Radzie i Komisji.
Poprawka 1
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 2 - ustęp 3
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
2.3. Rzecznik Praw Obywatelskich rozpatruje jako petycję wchodzącą w zakres jego obowiązków określonych w art. 1 ust. 3 statutu, przekazaną przez Parlament Europejski za zgodą składającego petycję. | skargę skreśla się |
Poprawka 2
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 3 - ustęp 1
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
3.1. Rzecznik Praw Obywatelskich rozpatruje skargi w dowolnym języku urzędowym i roboczym instytucji Unii. Rzecznik Praw Obywatelskich komunikuje się ze skarżącym w tym języku, chyba że skarżący zgadza się otrzymywać informacje w innym języku urzędowym i roboczym Unii. | 3.1. Rzecznik Praw Obywatelskich rozpatruje skargi w dowolnym języku urzędowym i roboczym instytucji Unii. Rzecznik Praw Obywatelskich komunikuje się ze skarżącym w języku, w którym złożono skargę, chyba że skarżący zgadza się otrzymywać informacje w innym języku urzędowym i roboczym Unii. |
Poprawka 3
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 3 - ustęp 6
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
3.6. Jeżeli Rzecznik Praw Obywatelskich uzna to za stosowne, może zadbać o to, aby skarga była rozpatrywana priorytetowo, z uwzględnieniem celów strategicznych lub szczególnego charakteru skargi, w tym w obszarach takich jak sygnalizowanie nieprawidłowości i molestowanie. | 3.6. Zgodnie z art. 2 Statutu jeżeli Rzecznik Praw Obywatelskich uzna to za stosowne, może zadbać o to, aby skarga była rozpatrywana priorytetowo, z uwzględnieniem tematów działań strategicznych określonych przez Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawozdaniu rocznym lub szczególnego charakteru skargi, w tym w obszarach takich jak sygnalizowanie nieprawidłowości i molestowanie. |
Poprawka 4
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 3 - ustęp 7
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
3.7. Rzecznik Praw Obywatelskich rozpatruje obraźliwe komunikaty i skargi stanowiące nadużycie postępowania, zgodnie z przyjętymi w tym celu wytycznymi. | 3.7. Rzecznik Praw Obywatelskich rozpatruje obraźliwe komunikaty i skargi stanowiące nadużycie postępowania, zgodnie z przyjętymi w tym celu wytycznymi. Wytyczne te publikuje się na stronie internetowej Rzecznika. |
Poprawka 5
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 4 - ustęp 3
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
4.3. Na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich instytucje przekazują mu informacje lub dokumenty do celów dochodzenia. Zespół dochodzeniowy Rzecznika Praw Obywatelskich może kontrolować dokumenty w pomieszczeniach danej instytucji lub drogą elektroniczną. Dokumenty niejawne UE są udostępniane w pomieszczeniach danej instytucji, chyba że uzgodniono inaczej z Rzecznikiem Praw Obywatelskich. | 4.3. Na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich i na warunkach określonych w art. 5 statutu instytucje przekazują mu informacje do celów dochodzenia, w tym w formie dokumentów. Zespół dochodzeniowy Rzecznika Praw Obywatelskich może analizować te informacje w pomieszczeniach danej instytucji lub drogą elektroniczną. Informacje niejawne UE są udostępniane w pomieszczeniach danej instytucji, chyba że uzgodniono inaczej z Rzecznikiem Praw Obywatelskich. |
Poprawka 6
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 4 - ustęp 4
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
4.4. Odpowiedzi instytucji dotyczące kwestii, o których mowa w art. 4.2 i 4.3, udzielane są w terminie określonym przez Rzecznika Praw Obywatelskich, nieprzekraczającym zazwyczaj trzech miesięcy. Należy wyznaczyć odpowiedni termin na udzielenie odpowiedzi, biorąc pod uwagę złożoność i pilność dochodzenia. W przypadku gdy Rzecznik Praw Obywatelskich uzna, że dochodzenie ma znaczenie publiczne, czas na udzielenie odpowiedzi przez instytucję jest możliwie jak najkrótszy. Jeżeli dana instytucja nie jest w stanie udzielić odpowiedzi w wyznaczonym terminie, składa uzasadniony wniosek o jego przedłużenie. | 4.4. Odpowiedzi instytucji dotyczące kwestii, o których mowa w art. 4.2 i 4.3, udzielane są w terminie określonym przez Rzecznika Praw Obywatelskich, nieprzekraczającym zazwyczaj trzech miesięcy. Należy wyznaczyć odpowiedni termin na udzielenie odpowiedzi, biorąc pod uwagę złożoność i pilność dochodzenia. W przypadku gdy Rzecznik Praw Obywatelskich uzna, że dochodzenie leży w interesie publicznym, czas na udzielenie odpowiedzi przez instytucję jest możliwie jak najkrótszy. Jeżeli dana instytucja nie jest w stanie udzielić odpowiedzi w wyznaczonym terminie, składa uzasadniony wniosek o jego przedłużenie. |
Poprawka 7
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 4 - ustęp 10
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
4.10. Rzecznik Praw Obywatelskich przechowuje dokumenty lub informacje uzyskane od instytucji lub państwa członkowskiego w trakcie dochodzenia i uznane przez tę instytucję lub to państwo członkowskie za poufne tylko przez czas trwania dochodzenia oraz do czasu upłynięcia terminu na przeprowadzenie postępowania w sprawie wszelkich wniosków o ponowne rozpatrzenie. Takie dokumenty lub informacje zostaną zniszczone po zamknięciu dochodzenia i po upłynięciu terminu na przeprowadzenie postępowania w sprawie wszelkich wniosków o ponowne rozpatrzenie. Rzecznik Praw Obywatelskich może wystąpić do instytucji lub państwa członkowskiego z wnioskiem o przechowanie tych dokumentów lub informacji przez co najmniej pięć lat po powiadomieniu ich, że Rzecznik Praw Obywatelskich już ich nie przechowuje. | 4.10. Rzecznik Praw Obywatelskich przechowuje dokumenty lub informacje, o których mowa w art. 5 ust. 8 statutu, tylko przez czas trwania dochodzenia oraz do czasu upłynięcia terminu na przeprowadzenie postępowania w sprawie wszelkich wniosków o ponowne rozpatrzenie złożonych na podstawie art. 9 ust. 3 niniejszej decyzji. Takie dokumenty lub informacje są niszczone po zamknięciu dochodzenia i po upłynięciu terminu na przeprowadzenie postępowania w sprawie wszelkich wniosków o ponowne rozpatrzenie. Rzecznik Praw Obywatelskich może wystąpić do instytucji lub państwa członkowskiego z wnioskiem o przechowanie tych dokumentów lub informacji przez co najmniej pięć lat po powiadomieniu ich, że Rzecznik Praw Obywatelskich już ich nie przechowuje. |
Poprawka 8
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 5 - ustęp 1
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
5.1. Jeżeli Rzecznik Praw Obywatelskich uzna, że skarga może zostać rozstrzygnięta, poszukuje rozwiązania wspólnie z instytucją, której dochodzenie dotyczy, i skarżącym. | 5.1. Jeżeli Rzecznik Praw Obywatelskich uzna, że skarga może zostać rozstrzygnięta, poszukuje rozwiązania wspólnie z instytucją, której dochodzenie dotyczy, aby wyeliminować niewłaściwe administrowanie, a tym samym rozstrzygnąć skargę. |
Poprawka 9
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 6 - ustęp 2
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
6.2. Jeżeli Rzecznik Praw Obywatelskich nie stwierdzi niewłaściwego administrowania, stwierdzi, że znaleziono rozwiązanie lub że kontynuowanie dochodzenia nie jest uzasadnione, wydaje decyzję, którą zamyka dochodzenie i w której przedstawia poczynione ustalenia. W decyzji, która zamyka dochodzenie, Rzecznik Praw Obywatelskich może przedstawić propozycje usprawnień dotyczące kwestii stwierdzonych w trakcie dochodzenia. Rzecznik Praw Obywatelskich wysyła decyzję do skarżącego i zainteresowanej instytucji. | 6.2. Jeżeli Rzecznik Praw Obywatelskich nie stwierdzi niewłaściwego administrowania, stwierdzi, że znaleziono rozwiązanie lub że kontynuowanie dochodzenia nie jest uzasadnione, wydaje decyzję, którą zamyka dochodzenie i w której przedstawia poczynione ustalenia. W decyzji, która zamyka dochodzenie, Rzecznik Praw Obywatelskich może sugerować usprawnienia dotyczące kwestii stwierdzonych w trakcie dochodzenia. Rzecznik Praw Obywatelskich wysyła decyzję do skarżącego i zainteresowanej instytucji. |
Poprawka 10
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 7 - ustęp 2
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
7.2. Rzecznik Praw Obywatelskich może przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu sprawozdanie specjalne dotyczące wszelkiego dochodzenia, w którym stwierdza niewłaściwe administrowanie i które uznaje za mające znaczenie publiczne. | 7.2. Rzecznik Praw Obywatelskich może przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu sprawozdanie specjalne dotyczące wszelkiego dochodzenia, w którym stwierdza niewłaściwe administrowanie i które uznaje za leżące w szczególnym interesie publicznym. |
Poprawka 11
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 8 - nagłówek
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
Dochodzenie z własnej inicjatywy | Dochodzenie z własnej inicjatywy i dochodzenie następcze |
Poprawka 12
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 8 - ustęp 1
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
8.1. Zgodnie z zakresem obowiązków Rzecznika Praw Obywatelskich określonym w art. 1 ust. 3 statutu Rzecznik Praw Obywatelskich, jeżeli uzna to za uzasadnione, prowadzi dochodzenia z własnej inicjatywy. | 8.1. Zgodnie z zakresem obowiązków Rzecznika Praw Obywatelskich określonym w art. 1 ust. 3 oraz w art. 3 ust. 3 statutu Rzecznik Praw Obywatelskich, jeżeli uzna to za uzasadnione, prowadzi dochodzenia z własnej inicjatywy. |
Poprawka 13
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 8 - ustęp 2
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
8.2. Procedury stosowane do dochodzeń wszczętych w wyniku wniesienia skargi stosuje się, w stosownym zakresie, do dochodzeń wszczętych przez Rzecznika Praw Obywatelskich z własnej inicjatywy. | 8.2. Rzecznik Praw Obywatelskich może też kontaktować się z instytucjami na piśmie, by uświadamiać, dzielić się obserwacjami lub zbierać informacje na temat praktyk administracyjnych. W granicach swoich obowiązków określonych w art. 1 ust. 3 statutu i zgodnie z jego art. 3 ust. 3 również w następstwie takich kontaktów z instytucjami Rzecznik Praw Obywatelskich może podjąć decyzję o wszczęciu dochodzenia z własnej inicjatywy. |
Poprawka 14
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 8 - ustęp 3
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
8.3. Rzecznik Praw Obywatelskich może, niezależnie od prowadzonych dochodzeń, kontaktować się z instytucjami na piśmie, by podnosić świadomość, dzielić się obserwacjami lub zbierać informacje na temat praktyk administracyjnych. W granicach obowiązków określonych w art. 1 ust. 3 statutu Rzecznik Praw Obywatelskich może podjąć decyzję o wszczęciu dochodzeń z własnej inicjatywy również w następstwie takich kontaktów z instytucjami, zgodnie z art. 8.1 i 8.2. | 8.3. Procedury stosowane do dochodzeń wszczętych w wyniku wniesienia skargi stosuje się do dochodzeń wszczętych przez Rzecznika Praw Obywatelskich z własnej inicjatywy na podstawie pkt 8.1 i 8.2 w takim zakresie, w jakim odpowiadają one tym dochodzeniom. |
Poprawka 15
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 9 - ustęp 3
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
9.3. Skarżący ma prawo złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie decyzji podjętej zgodnie z art. 3.3 i 3.4 niniejszej decyzji, a także każdego ustalenia zawartego w decyzji zamykającej dochodzenie, chyba że jest to ustalenie stwierdzające niewłaściwe administrowanie. Szczegółowe przepisy dotyczące postępowania w sprawie wniosku o ponowne rozpatrzenie określa decyzja Rzecznika Praw Obywatelskich. | 9.3. Skarżący ma prawo złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie decyzji podjętej zgodnie z art. 3.3 i 3.4 niniejszej decyzji, a także każdego ustalenia zawartego w decyzji zamykającej dochodzenie, chyba że jest to ustalenie stwierdzające niewłaściwe administrowanie. Szczegółowe przepisy dotyczące postępowania w sprawie wniosku o ponowne rozpatrzenie określa się w decyzji Rzecznika Praw Obywatelskich i publikuje na stronie Rzecznika Praw Obywatelskich. |
Poprawka 16
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 9 - ustęp 4
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
9.4. Składając wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy zgodnie z art. 9.3 niniejszej decyzji, skarżący ma prawo zwrócić się o dostęp do akt sprawy Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczących skargi, zgodnie z zasadami określonymi w statucie, z wyjątkiem dokumentów uznanych za poufne przez instytucję, państwo członkowskie lub Rzecznika Praw Obywatelskich lub wszelkich innych poufnych informacji zawartych w aktach sprawy. Ujawnienie informacji zawartych w aktach sprawy skarżącemu podlega warunkom określonym w art. 5 ust. 8 statutu. | 9.4. Składając wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy zgodnie z pkt 9.3 niniejszej decyzji, skarżący ma prawo zwrócić się o dostęp do akt sprawy Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczących skargi. Ujawnienie skarżącemu informacji zawartych w aktach sprawy odbywa się na zasadach opisanych w statucie, a w szczególności na warunkach określonych w art. 5 ust. 8 statutu. |
Poprawka 17
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 9 - ustęp 5
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
9.5. Aby chronić uzasadnione interesy skarżącego lub osoby trzeciej, Rzecznik Praw Obywatelskich może zaklasyfikować jako poufne informacje zawarte w skardze lub w innych dokumentach oraz poinformować o tym instytucję. W wyjątkowych okolicznościach, na przykład w przypadku skarg dotyczących informowania o nieprawidłowościach, Rzecznik Praw Obywatelskich może podjąć decyzję o niepodawaniu tożsamości skarżącego instytucji, której dotyczy dochodzenie. | 9.5. Aby chronić uzasadnione interesy skarżącego lub osoby trzeciej, Rzecznik Praw Obywatelskich może zaklasyfikować jako poufne informacje zawarte w skardze lub w innych dokumentach oraz poinformować o tym instytucję. W wyjątkowych okolicznościach, na przykład w przypadku skarg dotyczących informowania o nieprawidłowościach, Rzecznik Praw Obywatelskich może podjąć decyzję o niepodawaniu tożsamości skarżącego instytucji, której dotyczy dochodzenie, ani innym podmiotom zewnętrznym. |
Poprawka 18
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 9 - ustęp 7 (nowy)
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
9.7. W przypadkach, w których Rzecznik Praw Obywatelskich zostanie poproszony o zweryfikowanie, czy środki przyjęte przez właściwy organ danej instytucji, danego organu lub danej jednostki organizacyjnej Unii zapewniają ochronę domniemanych ofiar nękania lub molestowania oraz przywracają zdrowe i bezpieczne środowisko pracy, w którym gwarantuje się poszanowanie godności zainteresowanych osób w trakcie dochodzenia administracyjnego, Rzecznik może zwrócić się do ekspertów zewnętrznych w tej dziedzinie o pomoc w weryfikacji i o ewentualne zalecenia. |
Poprawka 19
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 10
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
Rzecznik Praw Obywatelskich zapewnia, aby instytucje były na bieżąco informowane o jego dochodzeniach i ich wynikach oraz, w stosownych przypadkach, miały możliwość przedstawiania uwag i dowodów, jak przewidziano w niniejszej decyzji i w statucie. | Rzecznik Praw Obywatelskich zapewnia, aby instytucje były na bieżąco informowane o jego dochodzeniach i ich wynikach oraz miały możliwość przedstawiania uwag i dowodów, jak przewidziano w niniejszej decyzji i w statucie. |
Poprawka 20
Projekt przepisów wykonawczych
Artykuł 13
Tekst proponowany przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich | Poprawka |
Rzecznik Praw Obywatelskich może podać do wiadomości publicznej niepoufne informacje na temat postępów w dochodzeniach. W szczególności w dochodzeniach o znaczeniu publicznym Rzecznik Praw Obywatelskich może podawać do wiadomości publicznej wymianę informacji z instytucjami lub państwami członkowskimi, z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 5 ust. 8 statutu. | Niezależnie od art. 6 i art. 9 ust. 1 statutu Rzecznik Praw Obywatelskich może podać do wiadomości publicznej niepo- ufne informacje na temat postępów w dochodzeniach. W szczególności w dochodzeniach leżących w interesie publicznym Rzecznik Praw Obywatelskich może podawać do wiadomości publicznej wymianę informacji z instytucjami lub państwami członkowskimi, z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 5 ust. 8 statutu. |