Rezolucja "Sytuacja centrów informacji Europe Direct".

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.113.5

Akt nienormatywny
Wersja od: 18 kwietnia 2012 r.

Rezolucja Komitetu Regionów "Sytuacja centrów informacji Europe Direct"

(2012/C 113/02)

(Dz.U.UE C z dnia 18 kwietnia 2012 r.)

KOMITET REGIONÓW

1.
Postrzega centra Europe Direct jako istotny element polityki komunikacyjnej Unii Europejskiej. Obywatele coraz częściej szukają informacji na temat spraw europejskich, tak więc należy w miarę możliwości na bieżąco wyjaśniać wydarzenia i działania związane z UE, starając się dotrzeć do jak najszerszych kręgów społeczeństwa.
2.
Zwraca uwagę na prawie 480 punktów informacyjnych Europe Direct, które najczęściej podlegają władzom lokalnym lub regionalnym, lecz mogą być również kierowane przez organizacje pozarządowe.
3.
Sądzi, że zadaniem centrów, oprócz przekazywania ogólnych informacji dotyczących UE i odpowiadania na pytania obywateli, jest także tworzenie pozytywnej świadomości europejskiej.
4.
Opowiada się za realizacją tego celu poprzez imprezy informacyjne i uświadamiające, udostępnianie stron internetowych, publikacje oraz interakcje z lokalnymi mediami.
5.
Podkreśla wagę zdecentralizowanego podejścia w ramach projektu Europe Direct, co pozwala na informowanie o Europie na całym jej terytorium, uwzględnienie specyfiki regionalnej i zaspokojenie coraz większego specyficznego zapotrzebowania na informacje.
6.
Stąd też zdecydowanie popiera zaangażowanie wiceprzewodniczącej Komisji Europejskiej Viviane Reding, która opowiedziała się za dalszym istnieniem centrów i przeciw zmniejszeniu dotychczasowego wsparcia finansowego.
7.
Wskazuje jednak, iż środki finansowe przeznaczone przez Komisję dla centrów Europe Direct stanowią z reguły tylko niewielką część ich rzeczywistych kosztów.
8.
Zwraca uwagę na duże zaangażowanie finansowe, administracyjne i kadrowe władz lokalnych i regionalnych w kampanie informacyjne dotyczące kwestii europejskich.
9.
Wyraża zaniepokojenie, iż coraz większe restrykcje budżetowe podmiotów kierujących Europe Direct zagrażają funkcjonowaniu centrów.
10.
Obawia się, że podczas zbliżającego się przetargu na prowadzenie centrów Europe Direct w okresie 2013-2016 wielu dotychczasowych partnerów lokalnych i regionalnych nie będzie w stanie kontynuować swojej pracy bez większego wsparcia ze strony UE.
11.
Dostrzega niebezpieczeństwo, iż może to negatywnie wpływać na informowanie społeczeństwa obywatelskiego o sprawach europejskich.
12.
Oczekuje więc odpowiedniego wsparcia ze strony UE, aby sprostać temu ważnemu zadaniu utrzymania partnerstwa.
13.
Podkreśla, że informowanie jest faktycznym zadaniem instytucji europejskich, gdyż szerzenie podstawowej wiedzy na temat struktur i polityk UE leży w ich własnym interesie. Wynika to wyraźnie z art. 49 ust. 6 rozporządzenia finansowego jako podstawy prawnej. Działalność centrów Europe Direct podlega więc także merytorycznym i administracyjnym ramom wyznaczonym przez Komisję. Decydującym czynnikiem powodzenia projektu Europe Direct jest fakt, iż podmioty kierujące centrami czują się zobowiązane do realizacji celu w zakresie kształcenia i informowania na temat kwestii europejskich oraz wydatnie się do niego przyczyniają. Z tego też względu dotychczasowa kwota pomocy powinna zostać zwiększona.
14.
Wzywa Komisję do znacznego podwyższenia środków będących do dyspozycji centrów Europe Direct i podwojenia podstawowej sumy dla każdego centrum (z dotychczasowych 12 tys. euro do 24 tys. euro).
15.
Aby uwolnić potencjał merytoryczny, należałoby zmniejszyć wymogi biurokratyczne, a zwłaszcza uprościć modułowy system zarządzania niektórymi środkami przeznaczonymi na określone cele.
16.
Ponownie podkreśla wyraźną potrzebę kontynuacji działania centrów Europe Direct bez żadnych ograniczeń. Wymaga to nie tyle utrzymania wsparcia, co jego zwiększenia.
17.
Większe wykorzystanie środków pochodzących z zewnątrz nie jest rozwiązaniem, gdyż może naruszyć neutralność informacji. Ponadto poszukiwanie źródeł dochodów w przypadku małych podmiotów, takich jak centra Europe Direct, stanowi znaczne, a wręcz niedopuszczalne obciążenie z uwagi na ich niewielkie możliwości.
18.
Również krytycznie zapatruje się na większe finansowanie przez podmioty publiczne, gdyż, jak już wspomniano, przekazywanie neutralnych informacji na tematy związane z UE należy do podstawowych obowiązków instytucji unijnych.
19.
Na koniec zdecydowanie apeluje do Komisji, by nie narażała na szwank sprawnie funkcjonującego i niezwykle skutecznego instrumentu, jakim są centra Europe Direct, poprzez obcięcie niezbędnych środków budżetowych lub utrzymanie ich na obecnym poziomie.
20.
Zobowiązuje swoją przewodniczącą do przedłożenia niniejszej rezolucji przewodniczącemu Rady Europejskiej, Parlamentowi Europejskiemu, Komisji Europejskiej i duńskiej prezydencji UE.

Bruksela, 16 lutego 2012 r.

Przewodnicząca
Komitetu Regionów
Mercedes BRESSO

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.