Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2016-2018.
Dz.U.UE.C.2015.417.1
Akt nienormatywnyRezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2016-2018
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2015 r.)
I.
WPROWADZENIE
WPROWADZENIE
W związku z powyższym aby wesprzeć realizację odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018), ZGADZAJĄ SIĘ ustanowić 36-miesięczny plan prac UE na rzecz młodzieży, wskazujący państwom członkowskim i Komisji działania na okres od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2018 r.
II.
ZASADY
ZASADY
Zgodnie z priorytetami ustalonymi we wspólnym sprawozdaniu z 2015 r. na temat młodzieży praca z młodzieżą i współpraca międzysektorowa powinny zostać wzmocnione z uwagi na następujące cele:
III.
METODY PRACY I STRUKTURY
METODY PRACY I STRUKTURY
Należy intensywniej włączać problematykę młodzieżową w pozostałe dziedziny polityki oraz zintensyfikować zorientowaną na wyniki współpracę międzysektorową w Radzie, by dzięki temu w miarę możliwości polityka we wszystkich stosownych dziedzinach była kształtowana z uwzględnieniem aspiracji, sytuacji i potrzeb młodych ludzi.
do państw członkowskich i Komisji, by na czas obowiązywania niniejszego planu prac ustanowiły grupy eksperckie do prac nad następującymi zagadnieniami:
IV.
DZIAŁANIA
DZIAŁANIA
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Działania, instrumenty, terminy oparte na tematach priorytetowych
Działania, instrumenty, terminy oparte na tematach priorytetowych
Metoda pracy/instrument | Rezultat i termin | Oznaczenie |
Priorytet A: | ||
Większe włączenie społeczne wszystkich młodych ludzi z uwzględnieniem podstawowych wartości europejskich | ||
Rada i organy przygotowawcze Rola sektora młodzieżowego w zapobieganiu radykalizacji skutkującej zachowaniami agresywnymi | Pierwsza połowa 2016 (ewent.) Debata Rady | A1 |
Kształtowanie polityki opartej na wiedzy i dowodach Studium Komisji o systemach i ramach jakości pracy z młodzieżą w Unii Europejskiej | Druga połowa 2016 Podręcznik realizacji | A2 |
Usystematyzowany dialog/Rada i organy przygotowawcze "Umiejętności i kompetencje życiowe młodych ludzi w różnorodnej, skomunikowanej i inkluzywnej Europie niezbędne do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym" | Pierwsza połowa 2017 (ewent.) Rezolucja Rady | A3 |
Priorytet B: | ||
Aktywniejsze uczestnictwo wszystkich młodych ludzi w demokratycznym i obywatelskim życiu Europy | ||
Grupa ekspercka Ustalenie, jak konkretnie praca z młodzieżą oraz uczenie się pozaformalne i nieformalne sprzyjają aktywności obywatelskiej oraz angażowaniu się młodych ludzi w życie różnorodnych, tolerancyjnych społeczeństw oraz pomagają zapobiegać marginalizacji i radykalizacji mogącej skutkować zachowaniami agresywnymi | Pierwsza połowa 2017 - Sprawozdanie - (ewent.) Konkluzje Rady | B1 |
Kształtowanie polityki opartej na wiedzy i dowodach Studium Komisji o skutkach transnarodowego wolontariatu europejskiego | Pierwsza połowa 2017 - Sprawozdanie - (ewent.) Konkluzje Rady w odpowiedzi na studium | B2 |
Seminarium dla osób kształtujących politykę młodzieżową i sportową "Demokracja, młodzież i sport - podejścia międzysektorowe na rzecz aktywnego uczestnictwa młodych ludzi w życiu obywatelskim i demokratycznym poprzez sport i na rzecz ich angażowania w takie działania" | Druga połowa 2017 Sprawozdanie z seminarium poświęcone sprawdzonym rozwiązaniom i zaleceniom co do tego, jak podejścia międzysektorowe obejmujące sektor młodzieżowy i sektor sportu mogą promować wśród młodych ludzi wartości demokratyczne i zaangażowanie obywatelskie | B3 |
Priorytet C: | ||
Łatwiejsze wchodzenie młodych ludzi w dorosłość, zwłaszcza integracja na rynku pracy | ||
Wzajemne uczenie się: państwa członkowskie i Komisja/dyrektorzy generalni "Praca z młodzieżą jako uznane, waloryzujące narzędzie współpracy międzysektorowej służącej wspieraniu wchodzenia młodzieży w dorosłość i na rynek pracy" | Druga połowa 2017 Sprawozdanie na temat sprawdzonych rozwiązań i zaleceń co do pracy z młodzieżą jako uznanego, waloryzującego narzędzia współpracy międzysektorowej służącej wspieraniu wchodzenia młodzieży w dorosłość i na rynek pracy | C1 |
Kształtowanie polityki opartej na wiedzy i dowodach Studium Komisji o pracy z młodzieżą i przedsiębiorczości młodzieżowej | Druga połowa 2017 - Sprawozdanie - (ewent.) Konkluzje Rady w odpowiedzi na studium | C2 |
Priorytet D: | ||
Wspieranie zdrowia i dobrostanu młodych ludzi, w tym zdrowia psychicznego | ||
Rada i organy przygotowawcze Współpraca międzysektorowa poświęcona promowaniu zdrowia i dobrostanu młodych ludzi w trakcie wchodzenia przez nich w dorosłość, zwłaszcza jeżeli chodzi o młodzież z problemami psychicznymi(1) często związanymi z wchodzeniem przez nich w dorosłość. Akcent na ich możliwy wkład w życie społeczne, a nie na ich problemy | a) Pierwsza połowa 2016 (ewent.) Konkluzje Rady b) Druga połowa 2017 Państwa członkowskie: międzysektorowe wzajemne uczenie się | D1 D2 |
Priorytet E: | ||
Współreagowanie na wyzwania i szanse, które przed polityką młodzieżową, pracą z młodzieżą oraz młodymi ludźmi stawia epoka cyfrowa | ||
Rada i organy przygotowawcze Nowe podejścia do pracy z młodzieżą w celu jak największego rozwinięcia potencjału i talentów młodych ludzi i ich włączenia w życie społeczne. Wyeksponowane zostaną nowe, nowoczesne i atrakcyjne sposoby pracy z młodzieżą, w tym praca online, w celu uwzględnienia nowych tendencji w życiu młodych ludzi i maksymalnego rozszerzenia zasięgu pracy z młodzieżą, tak by objęła większa liczbę młodych ludzi | Druga połowa 2016 (ewent.) Konkluzje Rady | E1 |
Wzajemne uczenie się Nowe praktyki w pracy z młodzieżą oraz uatrakcyjnianie tej pracy dla młodych ludzi | Pierwsza połowa 2017 Sprawozdanie na temat istniejących praktyk przedstawiające bieżące tendencje oraz zalecenia do realizacji w codziennej pracy | E2 |
(1) W tym poważne i powszechne problemy psychiatryczne, stres psychiczny oraz (czasowe) dysfunkcje psychiczne w okresach intensywnych wyzwań lub kryzysów życiowych.
Grupa ekspercka "Zagrożenia, szanse i skutki, przed którymi stawia młodzież, pracę z młodzieżą i politykę młodzieżową cyfryzacja" | Druga połowa 2017 Sprawozdanie grupy eksperckiej | E3 |
Kształtowanie polityki opartej na wiedzy i dowodach Studium Komisji o wpływie internetu i mediów społecznościowych na zaangażowanie młodzieży i pracę z młodzieżą | Pierwsza połowa 2018 Sprawozdanie | E4 |
Rada i organy przygotowawcze Tworzenie innowacyjnych metod pracy z młodzieżą, w tym narzędzi cyfrowych, po to by zaspakajać potrzeby i aspiracje młodych ludzi w sposób bardziej skuteczny, inteligentny i adekwatny oraz sprzyjać współpracy międzysektorowej | Pierwsza połowa 2018 (ewent.) Konkluzje Rady w odpowiedzi m.in. na działania E3 i E4 | E5 |
Priorytet F: | ||
Współreagowanie na szanse i wyzwania, które niesie ze sobą coraz liczniejsza obecność młodych migrantów i uchodźców w Unii Europejskiej | ||
Grupa ekspercka Określenie, jak konkretnie praca z młodzieżą oraz uczenie się pozaformalne i nieformalne pomagają reagować na szanse i wyzwania, które niesie ze sobą coraz liczniejsza obecność młodych migrantów i uchodźców w Unii Europejskiej | Druga połowa 2018 - Sprawozdanie - (ewent.) Konkluzje Rady w odpowiedzi na sprawozdanie | F1 |
Inne | |||
Przedmiot | Instrument/działanie | Rezultat i termin | |
Strategia UE na rzecz młodzieży | Wzajemne uczenie się a. Wniosek Komisji w sprawie elastycznych ram | Pierwsza połowa 2016 Formalizacja elastycznych ram w zakresie wzajemnego uczenia się | O1 |
Kształtowanie polityki opartej na wiedzy i dowodach b. Śródokresowa ocena strategii UE na rzecz młodzieży oraz zalecenia w sprawie mobilności młodych wolontariuszy w Unii Europejskiej | Druga połowa 2016 (ewent.) Konkluzje Rady w odpowiedzi na ocenę, w tym ocenę zalecenia Rady w sprawie mobilności młodych wolontariuszy w Unii Europejskiej | O2 | |
c. Sprawozdanie UE na temat młodzieży | Pierwsza połowa 2018 Wspólne sprawozdanie UE na temat młodzieży | O3 | |
Erasmus+ | Kształtowanie polityki opartej na wiedzy i dowodach Śródokresowa ocena programu Erasmus+ oraz ocena programów go poprzedzających | Pierwsza połowa 2018 Odpowiedź na ocenę wspólnie ze stosownymi sektorami (kształcenie, szkolenie, młodzież, sport) | O4 |
ZAŁĄCZNIK II
Zasady członkostwa w grupach eksperckich utworzonych przez państwa członkowskie i Komisję w ramach planu prac UE na rzecz młodzieży (1 stycznia 2016 r. - 31 grudnia 2018 r.) oraz zasady funkcjonowania tych grup
Zasady członkostwa w grupach eksperckich utworzonych przez państwa członkowskie i Komisję w ramach planu prac UE na rzecz młodzieży (1 stycznia 2016 r. - 31 grudnia 2018 r.) oraz zasady funkcjonowania tych grup
Mandat
Mandat grupy eksperckiej zostaje zaproponowany przez Komisję, zgodnie z pkt 12 planu prac, i zmodyfikowany w świetle uwag Grupy Roboczej Rady ds. Młodzieży.
Procedury pracy
Składanie sprawozdań i informowanie
Przewodniczący grup eksperckich złożą Grupie Roboczej ds. Młodzieży sprawozdania z poczynionych postępów i uzyskanych wyników. W stosownym przypadku Grupa Robocza ds. Młodzieży udzieli grupie eksperckiej dalszych wskazówek, aby zagwarantować pożądane wyniki i dotrzymanie harmonogramu. O wynikach będą informowani dyrektorzy generalni.
Porządki i protokoły posiedzeń wszystkich grup będą dostępne dla wszystkich państw członkowskich, niezależnie od stopnia ich zaangażowania w daną dziedzinę. Wyniki prac grup eksperckich zostaną opublikowane.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.