Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2016-2018.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.417.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 grudnia 2015 r.

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2016-2018

(2015/C 417/01) RADA UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2015 r.)

I.

 WPROWADZENIE

1.
MAJĄ ŚWIADOMOŚĆ, że od czasu przyjęcia rezolucji w sprawie odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018) oraz planu prac UE na rzecz młodzieży (2014-2015) kryzys wciąż głęboko i niewspółmiernie wpływa na młodzież w Europie i na wchodzenie przez nią w dorosłość.
2.
MAJĄ ŚWIADOMOŚĆ, że aby odpowiednio poradzić sobie z tymi wyzwaniami, potrzeba ściślejszej międzysektorowej współpracy na rzecz młodzieży na szczeblu UE.
3.
PRZYJMUJĄ DO WIADOMOŚCI, że w kontekście strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020), odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018), planu prac UE w dziedzinie sportu (2014-2017) oraz planu prac w dziedzinie kultury (2015-2018) priorytetem Komisji Europejskiej mają być zwalczanie radykalizacji postaw i marginalizacji młodzieży oraz promowanie włączania młodzieży w życie społeczne, kulturalne i obywatelskie 1 .
4.
PRZYJMUJĄ DO WIADOMOŚCI wspólne sprawozdanie Rady i Komisji z 2015 r. na temat młodzieży 2 - zwłaszcza jego część 5 pt. "Postępy w dziedzinie współpracy unijnej na rzecz młodzieży".

W związku z powyższym aby wesprzeć realizację odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018), ZGADZAJĄ SIĘ ustanowić 36-miesięczny plan prac UE na rzecz młodzieży, wskazujący państwom członkowskim i Komisji działania na okres od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2018 r.

II.

 ZASADY

5.
UWAŻAJĄ, że plan prac - respektujący zasadę pomocniczości - powinien się opierać na poniższych naczelnych zasadach. Powinien:
-
bazować na rezultatach poprzedniego planu prac na rzecz młodzieży (2014-2015),
-
w stosownym przypadku nadawać impuls i wagę pracom na rzecz młodzieży na szczeblu UE,
-
przewidywać współpracę międzysektorową, która przybliży innym sektorom polityki UE konkretne problemy młodzieży,
-
przyczyniać się do realizacji nadrzędnych priorytetów unijnego programu bezpieczeństwa i unijnego programu społeczno-gospodarczego,
-
sprzyjać polityce młodzieżowej opartej na wiedzy i dowodach,
-
zachować elastyczny charakter, tak by można było w stosownym czasie i w stosowny sposób reagować na zmieniającą się sytuację w przedmiotowej dziedzinie,
-
promować wśród państw członkowskich i Komisji podejście zgodne i oparte na współpracy, dzięki któremu tematy priorytetowe wymienione w pkt 6 (zob. poniżej) zyskają wartość dodaną,
-
opierać się na synergii z programem Erasmus+, m.in. przyczynić się do wskazania priorytetów młodzieżowych w ramach rocznego programu prac Eramsus+,
-
przewidywać udział młodzieży dzięki procedurom konsultacyjnym, tak aby móc odpowiedzieć na kwestie dla niej ważne.
6.
USTALAJĄ, że w świetle obecnych wydarzeń państwa członkowskie i Komisja w swojej współpracy na szczeblu UE w okresie objętym niniejszym planem prac, czyli do końca 2018 r., powinny nadać priorytet następującym tematom:

Zgodnie z priorytetami ustalonymi we wspólnym sprawozdaniu z 2015 r. na temat młodzieży praca z młodzieżą i współpraca międzysektorowa powinny zostać wzmocnione z uwagi na następujące cele:

A.
Większe włączenie społeczne wszystkich młodych ludzi z uwzględnieniem podstawowych wartości europejskich;
B.
Aktywniejsze uczestnictwo wszystkich młodych ludzi w demokratycznym i obywatelskim życiu Europy;
C.
Łatwiejsze wchodzenie młodzieży w dorosłość, zwłaszcza integracja na rynku pracy;
D.
Wspieranie zdrowia i dobrostanu młodych ludzi, w tym zdrowia psychicznego;
E.
Współreagowanie na wyzwania i szanse, które przed polityką młodzieżową, pracą z młodzieżą oraz młodymi ludźmi stawia epoka cyfrowa;
F.
Współreagowanie na szanse i wyzwania, które niesie ze sobą coraz liczniejsza obecność młodych migrantów i uchodźców w Unii Europejskiej.
7.
ZGADZAJĄ SIĘ, że działania państw członkowskich i Komisji wskazane w załączniku I powinny być skierowane do wszystkich młodych ludzi, jednak szczególną uwagę należy zwrócić na następujące grupy:
-
Młodzi ludzie zagrożeni marginalizacją
-
Młodzi ludzie niepracujący, niekształcący się ani nieszkolący (NEET)
-
Młodzi ludzie ze środowisk migracyjnych, w tym nowo przybyli imigranci i młodzi uchodźcy.
8.
USTALAJĄ, że Rada może zmodyfikować plan prac w świetle uzyskanych wyników oraz wydarzeń w tej dziedzinie na szczeblu UE.
9.
USTALAJĄ zamieszczony w załączniku I wykaz konkretnych działań opartych na tematach priorytetowych oraz harmonogram ich realizacji.

III.

 METODY PRACY I STRUKTURY

10.
UZNAJĄ, że:

Należy intensywniej włączać problematykę młodzieżową w pozostałe dziedziny polityki oraz zintensyfikować zorientowaną na wyniki współpracę międzysektorową w Radzie, by dzięki temu w miarę możliwości polityka we wszystkich stosownych dziedzinach była kształtowana z uwzględnieniem aspiracji, sytuacji i potrzeb młodych ludzi.

11.
USTALAJĄ, że
-
Wsparciem w realizacji niniejszego programu prac będą w stosownym przypadku następujące metody pracy: otwarta metoda koordynacji uzgodniona w kontekście odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży, a zwłaszcza kształtowanie polityki na podstawie wiedzy i dowodów, grupy eksperckie, wzajemne uczenie się, wzajemne oceny, analizy, konferencje, seminaria, rozpowszechnianie wyników, nieformalne forum z udziałem przedstawicieli młodzieży, spotkania dyrektorów generalnych ds. młodzieży oraz usystematyzowany dialog z młodzieżą.
-
W ramach wszystkich tych metod, w tym działań grup eksperckich, prace będą się koncentrować na tematach priorytetowych przedstawionych w zarysie w części II pkt 6 oraz na działaniach i terminach wymienionych w załączniku I. Działania z załącznika I mogą zostać zmodyfikowane przez Radę i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w świetle uzyskanych wyników oraz wydarzeń w przedmiotowej dziedzinie na szczeblu UE.
-
Zasady członkostwa w grupach eksperckich i zasady funkcjonowania tych grup przedstawiono w załączniku II.
-
Jeżeli chodzi o prawo młodych ludzi do uczestnictwa w opracowywaniu, wdrażaniu i ocenie polityk mających na nich wpływ, będą się oni mogli włączyć we wspólną refleksję nad priorytetowymi tematami niniejszego planu prac dzięki procedurom konsultacyjnym.
-
Kwestie strategiczne, które pojawiają się w związku z niniejszym planem prac, oraz kwestie, które będą się odnosić bardziej ogólnie do unijnej polityki młodzieżowej, będą analizowane podczas nieformalnych spotkań dyrektorów generalnych ds. młodzieży.
-
W pierwszej połowie 2018 r. Rada i Komisja ocenią realizację niniejszego planu prac, przy czym oprą się na wspólnej ocenie przeprowadzonej w kontekście sprawozdania UE na temat młodzieży.
12.
W ZWIĄZKU Z POWYŻSZYM ZWRACAJĄ SIĘ

do państw członkowskich i Komisji, by na czas obowiązywania niniejszego planu prac ustanowiły grupy eksperckie do prac nad następującymi zagadnieniami:

-
Ustalenie, jak konkretnie praca z młodzieżą oraz uczenie się pozaformalne i nieformalne
a)
sprzyjają aktywności obywatelskiej oraz angażowaniu się młodych ludzi w życie różnorodnych, tolerancyjnych społeczeństw, a także pomagają zapobiegać marginalizacji oraz radykalizacji mogącej skutkować zachowaniami agresywnymi;
b)
pomagają reagować na szanse i wyzwania, które niesie ze sobą coraz liczniejsza obecność młodych migrantów i uchodźców w Unii Europejskiej.
-
Podjęcie kwestii zagrożeń, szans i skutków, przed którymi stawia młodzież, pracę z młodzieżą i politykę młodzieżową cyfryzacja.

IV.

 DZIAŁANIA

13.
Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:
-
Współpracowały ze sobą przy wsparciu Komisji, stosując metody pracy określone w niniejszej rezolucji;
-
Nadal promowały aktywny udział ministrów ds. młodzieży w kształtowaniu polityki krajowej związanej ze strategią ƒ"Europa 2020" i z europejskim semestrem, opierając się na konkluzjach Rady pt. "Maksymalizowanie potencjału polityki młodzieżowej na rzecz realizacji celów strategii »Europa 2020«";
-
W stosownym przypadku należycie uwzględniły odnowione ramy europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018) oraz niniejszy plan prac podczas kształtowania polityki na szczeblu krajowym i regionalnym;
-
Informowały stosowne organy, młodych ludzi i organizacje młodzieżowe o postępach w realizacji planu prac UE na rzecz młodzieży, by nadać wagę prowadzonym działaniom i je wyeksponować.
14.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW SPRAWUJĄCYCH PREZYDENCJĘ W RADZIE, BY:
-
Opierając się na wynikach śródokresowej oceny strategii UE na rzecz młodzieży, rozważyły dalsze stosowne kroki;
-
Podczas opracowywania swojego programu w ramach zespołu trzech prezydencji uwzględniły tematy priorytetowe niniejszego planu prac;
-
Informowały Grupę Roboczą Rady ds. Młodzieży o prowadzonych przez inne organy przygotowawcze Rady pracach mających bezpośredni lub pośredni wpływ na młodzież lub politykę młodzieżową;
-
W ramach zespołu trzech prezydencji uwzględniły niezrealizowane elementy poprzedniego programu prac (2014-2015);
-
Na podstawie ocen, o których mowa w pkt 11, rozważyły zaproponowanie nowego planu prac pod koniec 36-miesięcznego okresu objętego niniejszą rezolucją;
-
Dały państwom członkowskim i zainteresowanym stronom z sektora młodzieży możliwość dyskusji nad przyszłością europejskiej współpracy na rzecz młodzieży po roku 2018;
-
Proponowały dyrektorom generalnym ds. młodzieży, by w trakcie zwyczajowych nieformalnych spotkań omawiali i wykorzystywali wyniki uzyskane w ramach niniejszego planu prac; w stosownych przypadkach organizowały nadzwyczajne wspólne międzysektorowe spotkania dyrektorów generalnych; szeroko rozpowszechniały wyniki oraz pomagały ocenić realizację planu prac UE na rzecz młodzieży.
15.
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:
-
Wspierała budowanie potencjału osób pracujących z młodzieżą oraz samej pracy z młodzieżą poprzez realizację programu Erasmus+, uznając to za jeden z kluczowych sposobów podnoszenia jakości pracy z młodzieżą w Europie;
-
Wspierała państwa członkowskie i współpracowała z nimi podczas realizacji niniejszego planu prac, a zwłaszcza działań przedstawionych w załączniku;
-
Informowała państwa członkowskie o bieżących lub planowanych inicjatywach i analizach w zakresie unijnej polityki młodzieżowej oraz w innych stosownych dziedzinach polityki mających wpływ na młodzież, a także o odnośnych wydarzeniach w Komisji;
-
Regularnie konsultowała się z zainteresowanymi stronami na szczeblu europejskim - w tym z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego i młodzieży - oraz informowała je o postępach planu prac, po to by nadać wagę prowadzonym działaniom i je wyeksponować.
-
Sprzyjała większemu zasięgowi i synergii programów UE oraz współpracy z innymi organizacjami międzynarodowymi, takimi jak Rada Europy.
16.
Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, ABY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:
-
Kontynuowały ścisłą współpracę na szczeblu eksperckim zgodnie z załącznikami I i II do niniejszej rezolucji;
-
Uwzględniły priorytety niniejszego planu prac podczas przygotowywania rocznego programu prac na rzecz młodzieży w ramach Erasmus+, m.in. jeżeli chodzi o ogólne cele rocznego programu prac Erasmus+, umowę partnerską z Radą Europy oraz encyklopedię internetową Youth Wiki;
-
Zachęcały inne sektory do uwzględniania wymiaru młodzieżowego podczas formułowania, realizacji i oceny polityk i działań w innych dziedzinach, szczególnie dbając o wczesne i skuteczne branie pod uwagę tego wymiaru w procesie kształtowania polityki;
-
Sprzyjały powszechniejszemu uznawaniu wkładu polityk młodzieżowych w realizację ogólnych celów polityk europejskich nakierowanych na młodzież z uwagi pozytywny wpływ na aktywność obywatelską, zatrudnienie, włączenie społeczne, kulturę i innowacje, kształcenie i szkolenie oraz zdrowie i dobrostan.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania, instrumenty, terminy oparte na tematach priorytetowych

Działania oparte na tematach priorytetowych
Metoda pracy/instrumentRezultat i terminOznaczenie
Priorytet A:
Większe włączenie społeczne wszystkich młodych ludzi z uwzględnieniem podstawowych wartości europejskich
Rada i organy przygotowawcze

Rola sektora młodzieżowego w zapobieganiu radykalizacji skutkującej zachowaniami agresywnymi

Pierwsza połowa 2016

(ewent.) Debata Rady

A1
Kształtowanie polityki opartej na wiedzy i dowodach

Studium Komisji o systemach i ramach jakości pracy z młodzieżą w Unii Europejskiej

Druga połowa 2016

Podręcznik realizacji

A2
Usystematyzowany dialog/Rada i organy przygotowawcze

"Umiejętności i kompetencje życiowe młodych ludzi w różnorodnej, skomunikowanej i inkluzywnej Europie niezbędne do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym"

Pierwsza połowa 2017

(ewent.) Rezolucja Rady

A3
Priorytet B:
Aktywniejsze uczestnictwo wszystkich młodych ludzi w demokratycznym i obywatelskim życiu Europy
Grupa ekspercka

Ustalenie, jak konkretnie praca z młodzieżą oraz uczenie się pozaformalne i nieformalne sprzyjają aktywności obywatelskiej oraz angażowaniu się młodych ludzi w życie różnorodnych, tolerancyjnych społeczeństw oraz pomagają zapobiegać marginalizacji i radykalizacji mogącej skutkować zachowaniami agresywnymi

Pierwsza połowa 2017

- Sprawozdanie

- (ewent.) Konkluzje Rady

B1
Kształtowanie polityki opartej na wiedzy i dowodach

Studium Komisji o skutkach transnarodowego wolontariatu europejskiego

Pierwsza połowa 2017

- Sprawozdanie

- (ewent.) Konkluzje Rady w odpowiedzi na studium

B2
Seminarium dla osób kształtujących politykę młodzieżową i sportową

"Demokracja, młodzież i sport - podejścia międzysektorowe na rzecz aktywnego uczestnictwa młodych ludzi w życiu obywatelskim i demokratycznym poprzez sport i na rzecz ich angażowania w takie działania"

Druga połowa 2017

Sprawozdanie z seminarium poświęcone sprawdzonym rozwiązaniom i zaleceniom co do tego, jak podejścia międzysektorowe obejmujące sektor młodzieżowy i sektor sportu mogą promować wśród młodych ludzi wartości demokratyczne i zaangażowanie obywatelskie

B3
Priorytet C:
Łatwiejsze wchodzenie młodych ludzi w dorosłość, zwłaszcza integracja na rynku pracy
Wzajemne uczenie się: państwa członkowskie i Komisja/dyrektorzy generalni

"Praca z młodzieżą jako uznane, waloryzujące narzędzie współpracy międzysektorowej służącej wspieraniu wchodzenia młodzieży w dorosłość i na rynek pracy"

Druga połowa 2017

Sprawozdanie na temat sprawdzonych rozwiązań i zaleceń co do pracy z młodzieżą jako uznanego, waloryzującego narzędzia współpracy międzysektorowej służącej wspieraniu wchodzenia młodzieży w dorosłość i na rynek pracy

C1
Kształtowanie polityki opartej na wiedzy i dowodach

Studium Komisji o pracy z młodzieżą i przedsiębiorczości młodzieżowej

Druga połowa 2017

- Sprawozdanie

- (ewent.) Konkluzje Rady w odpowiedzi na studium

C2
Priorytet D:
Wspieranie zdrowia i dobrostanu młodych ludzi, w tym zdrowia psychicznego
Rada i organy przygotowawcze

Współpraca międzysektorowa poświęcona promowaniu zdrowia i dobrostanu młodych ludzi w trakcie wchodzenia przez nich w dorosłość, zwłaszcza jeżeli chodzi o młodzież z problemami psychicznymi(1) często związanymi z wchodzeniem przez nich w dorosłość. Akcent na ich możliwy wkład w życie społeczne, a nie na ich problemy

a) Pierwsza połowa 2016 (ewent.) Konkluzje Rady

b) Druga połowa 2017

Państwa członkowskie: międzysektorowe wzajemne uczenie się

D1 D2
Priorytet E:
Współreagowanie na wyzwania i szanse, które przed polityką młodzieżową, pracą z młodzieżą oraz młodymi ludźmi stawia epoka cyfrowa
Rada i organy przygotowawcze

Nowe podejścia do pracy z młodzieżą w celu jak największego rozwinięcia potencjału i talentów młodych ludzi i ich włączenia w życie społeczne.

Wyeksponowane zostaną nowe, nowoczesne i atrakcyjne sposoby pracy z młodzieżą, w tym praca online, w celu uwzględnienia nowych tendencji w życiu młodych ludzi i maksymalnego rozszerzenia zasięgu pracy z młodzieżą, tak by objęła większa liczbę młodych ludzi

Druga połowa 2016

(ewent.) Konkluzje Rady

E1
Wzajemne uczenie się

Nowe praktyki w pracy z młodzieżą oraz uatrakcyjnianie tej pracy dla młodych ludzi

Pierwsza połowa 2017

Sprawozdanie na temat istniejących praktyk przedstawiające bieżące tendencje oraz zalecenia do realizacji w codziennej pracy

E2

(1) W tym poważne i powszechne problemy psychiatryczne, stres psychiczny oraz (czasowe) dysfunkcje psychiczne w okresach intensywnych wyzwań lub kryzysów życiowych.

Grupa ekspercka

"Zagrożenia, szanse i skutki, przed którymi stawia młodzież, pracę z młodzieżą i politykę młodzieżową cyfryzacja"

Druga połowa 2017

Sprawozdanie grupy eksperckiej

E3
Kształtowanie polityki opartej na wiedzy i dowodach

Studium Komisji o wpływie internetu i mediów społecznościowych na zaangażowanie młodzieży i pracę z młodzieżą

Pierwsza połowa 2018

Sprawozdanie

E4
Rada i organy przygotowawcze

Tworzenie innowacyjnych metod pracy z młodzieżą, w tym narzędzi cyfrowych, po to by zaspakajać potrzeby i aspiracje młodych ludzi w sposób bardziej skuteczny, inteligentny i adekwatny oraz sprzyjać współpracy międzysektorowej

Pierwsza połowa 2018

(ewent.) Konkluzje Rady w odpowiedzi m.in. na działania E3 i E4

E5
Priorytet F:
Współreagowanie na szanse i wyzwania, które niesie ze sobą coraz liczniejsza obecność młodych

migrantów i uchodźców w Unii Europejskiej

Grupa ekspercka

Określenie, jak konkretnie praca z młodzieżą oraz uczenie się pozaformalne i nieformalne pomagają reagować na szanse i wyzwania, które niesie ze sobą coraz liczniejsza obecność młodych migrantów i uchodźców w Unii Europejskiej

Druga połowa 2018

- Sprawozdanie

- (ewent.) Konkluzje Rady w odpowiedzi na sprawozdanie

F1
Inne
PrzedmiotInstrument/działanieRezultat i termin
Strategia UE na rzecz młodzieżyWzajemne uczenie się

a. Wniosek Komisji w sprawie elastycznych ram

Pierwsza połowa 2016

Formalizacja elastycznych ram w zakresie wzajemnego uczenia się

O1
Kształtowanie polityki opartej na wiedzy i dowodach

b. Śródokresowa ocena strategii UE na rzecz młodzieży oraz zalecenia w sprawie mobilności młodych wolontariuszy w Unii Europejskiej

Druga połowa 2016

(ewent.) Konkluzje Rady w odpowiedzi na ocenę, w tym ocenę zalecenia Rady w sprawie mobilności młodych wolontariuszy w Unii Europejskiej

O2
c. Sprawozdanie UE na temat młodzieżyPierwsza połowa 2018

Wspólne sprawozdanie UE na temat młodzieży

O3
Erasmus+Kształtowanie polityki opartej na wiedzy i dowodach

Śródokresowa ocena programu Erasmus+ oraz ocena programów go poprzedzających

Pierwsza połowa 2018

Odpowiedź na ocenę wspólnie ze stosownymi sektorami (kształcenie, szkolenie, młodzież, sport)

O4

ZAŁĄCZNIK  II

Zasady członkostwa w grupach eksperckich utworzonych przez państwa członkowskie i Komisję w ramach planu prac UE na rzecz młodzieży (1 stycznia 2016 r. - 31 grudnia 2018 r.) oraz zasady funkcjonowania tych grup

Członkostwo:
-
Państwa członkowskie uczestniczą w pracach grup roboczych dobrowolnie; mogą do nich dołączyć w dowolnym momencie.
-
Państwa członkowskie zainteresowane uczestnictwem w pracach grup wyznaczą ekspertów do poszczególnych grup. Państwa członkowskie dopilnują, by wyznaczeni eksperci dysponowali stosownym doświadczeniem krajowym w danej dziedzinie. Wyznaczeni eksperci dopilnują skutecznej komunikacji z właściwymi organami krajowymi. Wyznaczanie ekspertów będzie koordynować Komisja.
-
Każda grupa ekspercka może zdecydować o zaproszeniu także innych uczestników: niezależnych ekspertów, przedstawicieli organizacji młodzieżowych, naukowców prowadzących badania nad młodzieżą oraz innych zainteresowanych stron, a także przedstawicieli państw trzecich. Każda grupa ekspercka może zaproponować włączenie w skład grupy innych uczestników na cały okres jej prac, o ile ich członkostwo zostanie jednomyślnie zatwierdzone przez grupę.

Mandat

Mandat grupy eksperckiej zostaje zaproponowany przez Komisję, zgodnie z pkt 12 planu prac, i zmodyfikowany w świetle uwag Grupy Roboczej Rady ds. Młodzieży.

Procedury pracy

-
Grupy eksperckie skoncentrują się na wypracowaniu niewielkiej liczby konkretnych, przydatnych wyników odnośnie do wskazanego zagadnienia.
-
Aby można było przystąpić do realizacji niniejszego planu prac, na pierwszym posiedzeniu po jego przyjęciu każda grupa ekspercka wyznaczy przewodniczącego lub przewodniczących. Wybory przewodniczących zostaną przeprowadzone w sposób otwarty i przejrzysty; będzie je koordynować Komisja, zapewniająca obsługę sekretarską grup eksperckich. Każda grupa ekspercka przygotuje harmonogram prac zgodny z niniejszym planem prac.
-
Komisja zapewni grupom dostęp do wiedzy fachowej oraz wsparcie logistyczne. W miarę możliwości Komisja wesprze grupy innymi stosownymi sposobami (w tym analizami istotnymi dla ich dziedziny).

Składanie sprawozdań i informowanie

Przewodniczący grup eksperckich złożą Grupie Roboczej ds. Młodzieży sprawozdania z poczynionych postępów i uzyskanych wyników. W stosownym przypadku Grupa Robocza ds. Młodzieży udzieli grupie eksperckiej dalszych wskazówek, aby zagwarantować pożądane wyniki i dotrzymanie harmonogramu. O wynikach będą informowani dyrektorzy generalni.

Porządki i protokoły posiedzeń wszystkich grup będą dostępne dla wszystkich państw członkowskich, niezależnie od stopnia ich zaangażowania w daną dziedzinę. Wyniki prac grup eksperckich zostaną opublikowane.

1 COM(2015) 185 final.
2 Dok. 13635/15.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.