Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie nasilających się represji w Rosji, w tym Aleksieja Nawalnego (2022/2622(RSP))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2022.434.75

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 listopada 2022 r.

P9_TA(2022)0125
Nasilające się represje w Rosji, w tym sprawa Aleksieja Nawalnego Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie nasilających się represji w Rosji, w tym Aleksieja Nawalnego (2022/2622(RSP))
(2022/C 434/12)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Rosji,

- uwzględniając Kartę Narodów Zjednoczonych, Powszechną deklarację praw człowieka, europejską konwencję praw człowieka, Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych oraz deklarację ONZ o obrońcach praw człowieka,

- uwzględniając konstytucję Federacji Rosyjskiej,

- uwzględniając oświadczenie wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Josepa Borrella z 28 marca 2022 r. w sprawie niezależnego rosyjskiego dziennika "Nowaja Gazieta",

- uwzględniając wydane w imieniu UE 22 marca 2022 r. przez wysokiego przedstawiciela oświadczenie dotyczące decyzji o przedłużeniu motywowanej politycznie kary pozbawienia wolności Aleksieja Nawalnego o dodatkowe dziewięć lat,

- uwzględniając oświadczenie komisarz praw człowieka Rady Europy z 24 marca 2022 r., w którym wyraziła uznanie dla odwagi dziennikarzy i obrońców praw człowieka, w tym z Federacji Rosyjskiej i Białorusi,

- uwzględniając oświadczenie przedstawicielki Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie ds. wolności mediów z 3 marca 2022 r. w sprawie poważnego naruszenia prawa do wolności wypowiedzi i wolności mediów w Rosji w kontekście ataku zbrojnego na Ukrainę,

- uwzględniając oświadczenia wysokiej komisarz ONZ ds. praw człowieka w sprawie rozwoju sytuacji w Rosji i Ukrainie,

- uwzględniając art. 144 ust. 5 i art. 132 ust. 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że Federacja Rosyjska wielokrotnie naruszała prawo międzynarodowe i swoje zobowiązania międzynarodowe oraz rozpoczęła nielegalną, niesprowokowaną i nieuzasadnioną wojnę z Ukrainą i dopuszcza się zbrodni wobec jej obywateli; mając na uwadze, że restrykcyjne przepisy, zakaz pracy mediów, kryminalizacja niezależnych doniesień i wolności słowa oraz inne formy politycznych prześladowań osiągnęły w ostatnich miesiącach skalę reżimu totalitarnego, co prowadzi do zniszczenia niezależnej i pluralistycznej przestrzeni obywatelskiej w Rosji;

B. mając na uwadze, że rosyjski reżim nasilił w bezprecedensowy sposób represje wobec pokojowych demonstrantów, niezależnych dziennikarzy i blogerów, obrońców praw człowieka i działaczy społeczeństwa obywatelskiego, aby uciszyć wszelką krytykę i sprzeciw wobec nielegalnej, niesprowokowanej i nieuzasadnionej agresji na Ukrainę; mając na uwadze, że tysiące osób ucieka z Rosji z powodu gwałtownego wzrostu ryzyka arbitralnego aresztowania i ścigania; mając na uwadze, że represje mają druzgocący wpływ na życie i swobody mniejszości, osób LGBTQI+, kobiet i wszystkich osób uznawanych przez rząd i społeczeństwo za odstające od normy lub nieprzestrzegające zasad postępowania lub narzuconych oczekiwań bądź osób krytykujących reżim i politykę władz rosyjskich;

C. mając na uwadze, że podstawowe prawa człowieka, w tym wolność zrzeszania się i wolność wypowiedzi, są zapisane w konstytucji Federacji Rosyjskiej, a także w licznych międzynarodowych instrumentach prawnych, do których przestrzegania Rosja się zobowiązała; mając na uwadze, że władze rosyjskie są odpowiedzialne za wieloletnie i uporczywe kampanie wymierzone w Ukrainę, Europę i liberalne wartości demokratyczne, których kulminacją jest likwidowanie wszelkich przejawów prężnego, aktywnego politycznie i niezależnego społeczeństwa obywatelskiego;

D. mając na uwadze, że od 24 lutego 2022 r. władze rosyjskie arbitralnie zatrzymały ponad 15 400 pokojowych demonstrantów antywojennych w całym kraju, a niektórzy z nich padli ofiarą bardzo złego traktowania i innych naruszeń praw człowieka; mając na uwadze, że od tego czasu wszczęto już ponad 60 spraw karnych;

E. mając na uwadze, że wiele ustaw narzuconych w ciągu ostatnich kilku lat, takich jak ustawa o "zagranicznych agentach" i jej nowelizacje, rozporządzenie i rozstrzygnięcia w sprawie tzw. organizacji ekstremistycznych oraz niezliczone dekrety wydane przez organ regulacyjny odpowiedzialny za nadzór nad mediami (Roskomnadzor), były wykorzystywane przez władze rosyjskie do intensywnego represjonowania niezależnych organizacji społeczeństwa obywatelskiego i mediów działających w Rosji, zwłaszcza organizacji pozarządowych, obrońców praw człowieka, dziennikarzy, prawników, a także działaczy na rzecz praw kobiet i osób LGBTQI+ oraz obrońców środowiska i mniejszości etnicznych i kulturowych; mając na uwadze, że biurokratyczny ciężar wszystkich tych przepisów, regulacji oraz nakazów sądowych i administracyjnych zmusza podmioty społeczeństwa obywatelskiego do odmowy przyjęcia funduszy z zagranicy, do autocenzury i ograniczania zarówno ich widoczności w przestrzeni publicznej, jak i działalności z obawy przed odwetem ze strony państwa;

F. mając na uwadze, że 4 marca 2022 r. parlament rosyjski znowelizował kodeks karny, nakładając karę do 15 lat pozbawienia wolności za rozpowszechnianie rzekomo fałszywych informacji o wojnie w Ukrainie; mając na uwadze, że 22 marca 2022 r. przepis rozszerzono w celu kryminalizacji wymiany "fałszywych informacji" na temat wszelkich działań oficjalnych organów Rosji za granicą; mając na uwadze, że 4 marca 2022 r. rosyjska Duma zabroniła demonstracji przeciwko wojnie w Ukrainie; mając na uwadze, że w drodze reform prawa wprowadzono w Rosji przestępstwa administracyjne i karne popełniane przez obywateli Rosji i podmioty prawne, którzy domagają się międzynarodowych sankcji wobec rosyjskiego państwa, jego obywateli lub rosyjskich podmiotów prawnych;

G. mając na uwadze, że władze rosyjskie zmusiły kilka niezależnych mediów do zawieszenia działalności, zamknięcia lub przeniesienia działalności za granicę, a jednocześnie zablokowały dostęp do innych w kontekście rosnącej cenzury internetu, kontroli i izolacji, pozbawiając tym samym ludność rosyjską obiektywnych informacji o wojnie z Ukrainą i zbrodniach wojennych tam popełnianych w imieniu Federacji Rosyjskiej; mając na uwadze, że należą do nich przede wszystkim stacja radiowa Echo Moskwy, telewizja "Dożd" i dziennik "Nowaja Gazieta"; mając na uwadze, że władze zablokowały zagraniczne media społecznościowe w Rosji i umieściły na czarnej liście spółkę Meta, do której należą Facebook, Instagram i WhatsApp, uznając ją za "organizację ekstremistyczną";

H. mając na uwadze, że od wybuchu wojny w Ukrainie setki dziennikarzy, obrońców praw człowieka, działaczy i nie tylko opuszczają Rosję ze względu na gwałtownie rosnące ryzyko arbitralnego aresztowania i ścigania, mimo oświadczeń prezydenta Putina, że osoby sprzeciwiające się wojnie to "zdrajcy narodu" i "piąta kolumna";

I. mając na uwadze, że 16 marca 2022 r. Komitet Ministrów Rady Europy podjął decyzję o natychmiastowym pozbawieniu Federacji Rosyjskiej członkostwa w Radzie Europy; mając na uwadze, że Federacja Rosyjska ze swojej strony postanowiła opuścić Radę Europy 15 marca 2022 r., czym pozbawia obywateli Rosji ochrony zagwarantowanej w europejskiej konwencji praw człowieka i odmawia im dostępu do środków odwoławczych przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka;

J. mając na uwadze, że Aleksiej Nawalny, rosyjski prawnik, polityk opozycyjny i działacz antykorupcyjny oraz laureat Nagrody im. Sacharowa z 2021 r., został aresztowany w styczniu 2021 r. i przebywa w więzieniu od lutego 2021 r., gdzie odbywa arbitralny, umotywowany politycznie wyrok i gdzie był wielokrotnie poddawany torturom i nieludzko traktowany; mając na uwadze, że UE jak najsurowiej potępiła otrucie i umotywowane politycznie uwięzienie Aleksieja Nawalnego, nałożyła ukierunkowane sankcje i nadal domaga się przeprowadzenia niezależnego dochodzenia w sprawie otrucia;

K. mając na uwadze, że 22 marca 2022 r. sąd lefortowski w Moskwie, na nadzywczajnej sesji, która odbyła się w kolonii karnej, a zatem poza właściwym budynkiem sądu, skazał Aleksieja Nawalnego na dziewięć lat pozbawienia wolności w więzieniu o zaostrzonym rygorze i nałożył na niego grzywnę administracyjną w wysokości 1,2 mln rubli (około 12 838 EUR); mając na uwadze, że wyrok ten jest wyraźnie sprzeczny z prawem międzynarodowym i rosyjską konstytucją oraz jest równie niezgodny z prawem, arbitralny i umotywowany politycznie jak poprzedni wyrok;

L. mając na uwadze, że wielu działaczom grozi aresztowanie i postawienie w stan oskarżenia - bądź już tego doświadczyli - za popieranie Aleksieja Nawalnego lub współpracę z nim lub za wspieranie jego pomysłów, np. strategii inteligentnego głosowania; mając na uwadze, że podstawą oskarżenia o takie poparcie i postawienia przed sądem w oparciu o stosowane z mocą wsteczną nowe przepisy lub decyzje administracyjne były oświadczenia działaczy w mediach społecznościowych, a także mając na uwadze, że wielu z działaczy w obliczu zarzutów karnych opuściło Rosję; mając na uwadze, że Fundację Antykorupcyjną Aleksieja Nawalnego uznano za "ekstremistyczną";

1. potępia stosowane przez reżim rosyjski represje wewnętrzne, które nasiliły się w następstwie rosyjskiej wojny agresywnej przeciwko Ukrainie; domaga się, aby władze rosyjskie zaprzestały nękania, zastraszania i atakowania wszystkich osób protestujących przeciwko wojnie, niezależnych organizacji społeczeństwa obywatelskiego, organizacji pozarządowych, obrońców praw człowieka, dziennikarzy, prawników, a także działaczy na rzecz praw kobiet, osób LGBTQI+ i środowiska w Rosji; wyraża solidarność z siłami demokratycznymi w Rosji, które z zaangażowaniem działają na rzecz otwartego i wolnego społeczeństwa, oraz podkreśla swoje poparcie dla wszystkich osób i organizacji, które są celem ataków i represji;

2. potępia neo-totalitarną, imperialistyczną postawę ideologiczną kultywowaną przez rząd rosyjski i jego propagandzistów; podkreśla, że ataki na demokrację i lekceważenie praw innych narodów wyznaczają drogę Rosji do despotyzmu, agresji międzynarodowej i zbrodni wojennych; podkreśla, że niedemokratyczna Rosja stanowi stałe zagrożenie dla bezpieczeństwa i stabilności Europy;

3. ubolewa z powodu rosyjskich przepisów, w tym dotyczących "zagranicznych agentów", zmian w kodeksie karnym wprowadzonych 4 marca i 22 marca 2022 r. oraz ustawy o środkach masowego przekazu, wykorzystywanych do szykan sądowych wobec głosów wyrażających sprzeciw w kraju i za granicą oraz do osłabiania niezależnych mediów; podkreśla, że zmiany te są rażąco sprzeczne z zobowiązaniami, które Rosja dobrowolnie podjęła na mocy prawa międzynarodowego i zapisała w swojej konstytucji;

4. potępia stałą i nasilającą się cenzurę, m.in. internetu, stosowaną przez władze rosyjskie i wzywa je do natychmiastowego zaprzestania kontroli i cenzury;

5. potępia postępowanie władz rosyjskich, które prześladują matki żołnierzy rosyjskich i ich uznane organizacje, nie udzielają rodzicom z Rosji informacji o miejscu pobytu ich dzieci i odmawiają współpracy z władzami ukraińskimi w celu zwrotu ciał rosyjskich żołnierzy zabitych w działaniach wojennych;

6. potępia rolę patriarchy Moskwy Cyryla, zwierzchnika rosyjskiej cerkwi prawosławnej, w teologicznym uzasadnianiu wojny agresywnej prowadzonej przez Rosję przeciwko Ukrainie; przyjmuje z uznaniem odwagę 300 kapłanów rosyjskiej cerkwi prawosławnej, którzy podpisali list zawierający potępienie agresji zbrojnej, ubolewanie z powodu cierpień narodu ukraińskiego oraz wezwanie do "zakończenia wojny";

7. zdecydowanie potępia uwięzienie laureata Nagrody im. Sacharowa Aleksieja Nawalnego i ponawia apel o jego natychmiastowe i bezwarunkowe uwolnienie, podobnie jak setek innych obywateli Rosji bezpodstawnie przetrzymywanych jedynie za odwagę demonstrowania na rzecz demokracji i pokoju, oraz apeluje o poprawę ich praw, w tym prawa do wolności wypowiedzi i pokojowego zgromadzania się; wzywa władze rosyjskie do poprawy warunków panujących w więzieniach i ośrodkach przetrzymywania, aby dostosować je do norm międzynarodowych; uważa, że sytuacja humanitarna, zdrowie i bezpieczeństwo Aleksieja Nawalnego są dla UE sprawą priorytetową; wzywa władze rosyjskie, aby podjęły wszelkie niezbędne środki, które zabezpieczą w pełni jego prawa podczas bezprawnego pozbawienia wolności; potępia to, że w procesie przeciwko Aleksiejowi Nawalnemu nie przestrzegano jego prawa do rzetelnego procesu sądowego, i ponawia apel o bezzwłoczne przeprowadzenie przejrzystego dochodzenia w sprawie próby otrucia Aleksieja Nawalnego;

8. uważa, że w zamierzeniu wszystkie represje wobec Aleksieja Nawalnego, jego zwolenników, mediów i społeczeństwa obywatelskiego miały stanowić wstęp do wszczętej przez Rosję zbrodniczej wojny agresywnej, i przypomina, że pluralizm polityczny i wolne media są najlepszym zabezpieczeniem przed międzynarodową agresją ze strony niedemokratycznego rządu i przeszkodą dla takiej agresji; uważa, że wspieranie przez nas wolności opinii i mediów, służące obywatelom rosyjskim, stanowi nieodłączny element naszych działań przeciwko wojnie i agresji w Ukrainie;

9. zdecydowanie potępia decyzje sądów rosyjskich prowadzące do zamknięcia międzynarodowego stowarzyszenia "Memoriał" i Centrum Praw Człowieka "Memoriał" - jednej z najstarszych i najbardziej znaczących rosyjskich organizacji praw człowieka, będącej też laureatem Nagrody im. Sacharowa; potępia ciągłe ostrzeżenia Roskomnadzoru wobec dziennika "Nowaja Gazieta" dotyczące cenzury i domniemanych naruszeń ustawy o "zagranicznych agentach", w wyniku czego gazeta ogłosiła, że zaprzestaje działalności do końca wojny na Ukrainie; ubolewa również nad wnioskiem rosyjskiego prokuratora generalnego, by Roskomnadzor ograniczył dostęp do stacji "Echo Moskwy" i telewizji "Dożdż" ze względu na relacjonowanie wojny w Ukrainie; pochwala rolę odgrywaną przez te media, a także wiele innych niezależnych organizacji i serwisów informacyjnych, które w międzyczasie zostały zamknięte, w ujawnianiu prawdy i przedstawianiu faktów na temat zbrodni popełnionych przez reżim radziecki i rząd rosyjski, a także ich zaangażowanie na rzecz praw człowieka; apeluje o zaprzestanie systematycznych represji wobec instytucji dziennikarskich i niezależnych mediów, które stanowią podstawowe filary wolności i demokracji;

10. wzywa Radę Praw Człowieka ONZ, aby w trybie pilnym przeprowadziła pełne dochodzenie w sprawie nadużyć prawa do informacji i wolności wypowiedzi popełnionych przez reżim rosyjski;

11. wyraża głębokie zaniepokojenie, że represje wobec rosyjskiego społeczeństwa obywatelskiego, obrońców praw człowieka, działaczy na rzecz praw kobiet, działaczy na rzecz praw seksualnych i reprodukcyjnych i zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz społeczności LGBTQI+ jeszcze bardziej pogarszają sytuację grup, które już znajdują się w trudnym położeniu i są celem ataków w tym kraju;

12. podkreśla, że swobodna i niezależna praca organizacji społeczeństwa obywatelskiego i mediów jest podstawą demokratycznego społeczeństwa; w związku z tym wzywa Rosję, aby ustanowiła jasne ramy prawne i stworzyła bezpieczne środowisko dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego, demonstrantów, mediów i podmiotów politycznych, zgodnie z rosyjską konstytucją i zobowiązaniami międzynarodowymi oraz międzynarodowymi standardami w zakresie praw człowieka, co umożliwi tym podmiotom wykonywanie legalnej i użytecznej pracy bez ingerencji; podkreśla, że demonstrantom, działaczom społeczeństwa obywatelskiego i dziennikarzom, których prawa podstawowe zostały naruszone, trzeba zagwarantować skuteczne środki prawne;

13. wzywa Komisję, Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) i państwa członkowskie, aby dokładnie monitorowały sytuację w zakresie praw człowieka w Rosji, udzielały pomocy w sytuacjach nadzwyczajnych oraz zwiększyły wsparcie dla społeczeństwa obywatelskiego, niezależnych organizacji pozarządowych, obrońców praw człowieka i niezależnych mediów, które nadal działają w Rosji, w tym zrównoważoną i elastyczną pomoc finansową; wzywa delegaturę UE i przedstawicielstwa państw członkowskich w Rosji, aby publicznie okazały solidarność z osobami prześladowanymi;

14. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby wzmocniły ochronę praw i integralności cielesnej działaczy, niezależnych dziennikarzy i obrońców praw człowieka, w których wymierzone są represje stosowane przez władze rosyjskie, oraz by wydały im wizy nadzwyczajne w celu umożliwienia im opuszczenia kraju i znalezienia tymczasowego schronienia w UE; wzywa także o zezwolenie zagrożonym lub zakazanym rosyjskim organizacjom pozarządowym i mediom na natychmiastowe kontynuowanie pracy z terytorium UE, jeśli zajdzie taka potrzeba;

15. wzywa wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela i Radę do skutecznego zastosowania globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka oraz do nałożenia środków ograniczających na wszystkich rosyjskich urzędników zaangażowanych w represje wobec niezależnego społeczeństwa obywatelskiego, mediów i pokojowych demonstrantów, a także w tym ostatnim przypadku - wobec Aleksieja Nawalnego;

16. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby zapobiegały rozpowszechnianiu dezinformacji, w tym propagandy, i przeciwdziałały jej, a także by wzmacniały niezależne media; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje rozwój specjalnych platform i wiadomości w języku rosyjskim i ukraińskim; wzywa do usprawnienia komunikacji strategicznej UE oraz do zbadania skutecznych sposobów przeciwdziałania propagandzie wojennej płynącej z Rosji za pośrednictwem kanałów takich jak Rossija, stacja Pierwyj Kanał i NTV, które rozpowszechniają treści aprobujące agresywną wojnę i wprowadzające w błąd; wzywa państwa członkowskie, Komisję i ESDZ, aby w celu przeciwdziałania dezinformacji nadal wzmacniały rozpowszechnianie w internecie alternatywnych informacji w języku rosyjskim na temat rozwoju wydarzeń, dalej zapewniały tłumaczenie na język rosyjski publicznych oświadczeń UE i państw członkowskich oraz zwracały się do rosyjskojęzycznych odbiorców i platform;

17. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby zaoferowały schronienie w UE zakazanym zespołom medialnym oraz by przygotowały wspólną platformę dla mediów na uchodźstwie, a także by wspierały technologie umożliwiające korzystanie z internetu z myślą o korzystaniu z praw podstawowych, w szczególności wolności informacji i wypowiedzi, a także by wspierały dążenie do demokracji i praworządności poprzez ustanowienie technologicznych środków dzięki technologii, która umożliwi obejście nadzoru komunikacyjnego, oraz blokad stron internetowych i aplikacji w Rosji, w tym za pomocą mało zaawansowanych technologii, które wykorzystują fale średnie, platformy VPN Rosja, sieci anonimizacji i telewizji satelitarnej;

18. wzywa delegaturę UE i krajowe przedstawicielstwa dyplomatyczne w Rosji, aby dokładnie monitorowały sytuację na miejscu i sposób, w jaki prowadzone są postępowania sądowe, oraz by zaproponowały zainteresowanym wszelkie niezbędne wsparcie, w tym bezpośrednią pomoc finansową na pokrycie kosztów prawników i ekspertów; wzywa wszystkie rządy, aby odrzucały wszelkie przyszłe wnioski o ekstradycję obywateli rosyjskich w związku z przestępstwami przewidzianymi w kodeksie karnym i kodeksie wykroczeń administracyjnych;

19. wzywa państwa członkowskie, Radę i Komisję, aby zapewniły status humanitarny przedstawicielom zagrożonej rosyjskiej opozycji, społeczeństwa obywatelskiego i mediów oraz by stworzyły im bezpieczne możliwości migracji, w tym możliwość długoterminowego pobytu i pracy w Unii Europejskiej; wzywa państwa członkowskie do opracowania mechanizmu ochrony rosyjskich żołnierzy, którzy zdecydują się na dezercję; wzywa instytucje finansowe, banki, firmy obsługujące karty kredytowe i organy rządowe, aby wprowadziły kontrole w celu indywidualnego stosowania sankcji wobec obywateli rosyjskich w UE, co umożliwi działaczom opozycji, niezależnemu społeczeństwu obywatelskiemu i przedstawicielom mediów zachowanie dostępu do ich aktywów finansowych niezbędnych do zabezpieczenia ich egzystencji w Unii Europejskiej;

20. przypomina, że współpraca akademicka i kulturalna na szczeblu indywidualnym, nawet w czasach konfliktu, może przyczynić się do wzmocnienia pluralistycznych głosów w okolicznościach antydemokratycznych i służyć jako podstawa ułatwiająca przywrócenie stosunków po konflikcie; podkreśla, że rosyjska społeczność naukowa była pierwszym celem represji reżimu Putina;

21. podkreśla strategiczną wartość wkładu rosyjskich naukowców, którzy sprzeciwiają się wojnie, aby lepiej zrozumieć reżim Putina i sposoby przeciwdziałania mu; wzywa do opracowania strategii UE umożliwiającej rosyjskim studentom i wykładowcom oficjalne kontynuowanie studiów i pracy na europejskich uniwersytetach, w szczególności w dziedzinach humanitarnych, oraz uzyskanie dyplomów;

22. wzywa ESDZ, Komisję i państwa członkowskie, aby uwzględniały kwestię praw człowieka i konsultacji ze społeczeństwem obywatelskim we wszystkich dialogach między UE, jej państwami członkowskimi i Rosją oraz by wywiązywały się z zobowiązania do uwzględniania aspektu płci;

23. wzywa UE i państwa członkowskie do dalszej współpracy z narodem rosyjskim i z rosyjskim społeczeństwem obywatelskim na uchodźstwie; wzywa UE, aby wykazała gotowość do wspierania rosyjskiego społeczeństwa obywatelskiego w jego wysiłkach na rzecz budowy demokratycznej Rosji oraz by przyjęła demokratyczną i odpowiedzialną Rosję, gdy kraj ten powróci do społeczności międzynarodowej;

24. wzywa UE, aby wyznaczyła specjalnego wysłannika ds. demokratycznej Rosji, który powinien być odpowiedzialny za stosunki z narodem rosyjskim, a w szczególności z obrońcami demokracji na uchodźstwie oraz z osobami, które pozostały w Rosji i chcą, by kraj ten powrócił na drogę demokracji;

25. wzywa Komisję, aby we współpracy z ESDZ wsparła ustanowienie i wspieranie centrum na rzecz demokratycznej Rosji, którego zadaniem będzie stały dialog z demokratyczną wspólnotą rosyjską, a zwłaszcza komitetu przeciwko wojnie powołanego przez rosyjskich działaczy opozycji demokratycznej, co przyczyni się do zapewnienia bezpośredniej komunikacji z narodem rosyjskim, opracowania wraz ze społeczeństwem obywatelskim unijnej strategii na rzecz przyszłej demokratycznej Rosji, usprawnienia integracji nowych emigrantów z Rosji dzięki programom edukacyjnym oraz organizowania dorocznych szczytów UE z udziałem demokratycznej Rosji na uchodźstwie;

26. wzywa wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela i państwa członkowskie do podjęcia skoordynowanych działań z krajami o podobnych poglądach w celu propagowania informacji o ograniczeniach podstawowych wolności i praw człowieka przez władze rosyjskie oraz zwalczania ich, w tym poprzez interwencje na wysokim szczeblu i interwencje publiczne, skoordynowane działania, stałą kontrolę na międzynarodowych i regionalnych forach praw człowieka, a także regularne oceny wpływu na prawa człowieka w celu zapewnienia, aby współpraca z Rosją nie podważała celów w zakresie praw człowieka ani nie przyczyniała się bezpośrednio lub pośrednio do łamania praw człowieka;

27. zauważa, że według Centrum Lewady 83 % Rosjan popiera wojnę Putina w Ukrainie, a odsetek Rosjan, którzy twierdzą, że kraj zmierza we właściwym kierunku, wzrósł z 52 % do 69 %, co stanowi najwyższy poziom od 1996 r.; docenia w związku z tym odwagę osób, które - pomimo brutalności oddziałów prewencji policji oraz nacisków medialnych i społecznych - otwarcie protestują i sprzeciwiają się rosyjskiemu imperializmowi w jego najnowszej formie - inwazji na Ukrainę; wzywa jednak obywateli UE, aby nie utożsamiali wszystkich obywateli rosyjskich z brutalnymi działaniami ich przywódców i wojska w Ukrainie; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby wspierały i chroniły krytyczne głosy w rosyjskiej diasporze, które narażają się na groźby ze strony władz rosyjskich; potępia organizowane przez rosyjskie diaspory wiece poparcia wojny lub w proteście przeciwko przyjmowaniu ukraińskich uchodźców;

28. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich, Wysokiej Komisarz ONZ ds. Praw Człowieka, Radzie Europy, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, a także prezydentowi, rządowi i parlamentowi Federacji Rosyjskiej.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.